Näytä tavallinen näkymä : Alumiinipultit
Kestääkö alumiinipultit esim. ohjauskannattimessa? Sopivia titaanisia ei näköjään saatavilla... Missä muissa kohteissa olette/ette ole käyttäneet?
Öö ei ns. helvatassa alumiini- tai varsinkaan hiilikuitupultteja stemmiin, satulatolppaan tms., ihan vaan terästä jos ei muuta löydy. Ei kannata hengellä leikkiä, kokemus osoittanut että eivät välttämättä kestä edes jollain 4 Nm kireydellä vaan saattavat vaan mysteerillisesti katketa esim. irrottaessa (kanta yleensä irtoaa), eli kiristetty ja näennäisesti ok pultti voi piilevästi olla kyrvähtänyt. Juomapullon telineeseen on alumiiniset hyviä.
Minkälaiset pultit siis kyseessä? Kannattaa katsoa ärsyttävästä-kakkosesta titamiinipulttivalikoima, monen mittaista M4-M6 löytyy ja erilaisia kantojakin.
R2:selta juuri puuttuu nelosen sopivat titaanit. Ainoa murhe alumiinisten kanssa ollut kantojen kesto, jarrulevyissäkin kestänyt hyvin...
Alumiinipultit on OK suunnilleen kaikkialla muualla paitsi kannattimessa ja satulan/satulatolpan ympäristössä. Noin niinkuin mun mielestä. Titaani on kuitenkin parempi ja itse venaisin titaanipulttien tulevan saataville mieluummin kuin lähtisin kikkailemaan alumiinilla.
EDIT: Tsekkasin R2 kaupan. On vähän hinnoissaan noi titaanipultit Saksan maalla.
Antti Salonen
23.09.2018, 23.42
En helvetissä pistäisi. Alumiinipultit on hyviä esim. pullotelineissä ja jarrulevyn kiinnityksessä, mutta lista ei taida ihan äkkiä tuosta juuri pidemmäksi muuttua. Tyypillisesti kierteiden koot on kuitenkin speksattu sillä oletuksella, että ko. paikassa käytetään teräspulttia.
Tuolta (https://www.pro-bolt.com/torque-information/) katottuna alumiinisen M5-pultin maksimimomentti on 6 Nm. Aika pienillä marginaaleilla mentäisiin. M5-koossa hyvälaatuinen titaani kestää käsittääkseni reilut 10 Nm ja hyvälaatuinen teräs luokkaa 20 Nm.
^Uskon kyllä tuon, yleensä pultit ovat titaania mutta tuo M4:n puute ajoi kysymykseen. Tosiaan, jarrulevyissä, pullotelineissä ja jarrukahvoista löytyy alumiinia, muut titaania...
arctic biker
24.09.2018, 18.46
Lisätään kammen rattaissa alumiinisten pulttien jotenkin järkeviä olevan, imho. Ikuna ei kannattimeen, titaanisista en ees tiedä mutta luulen hinnan meikäläisen karkoittavan moisista.
Antti Salonen
24.09.2018, 20.58
Mä en muista ikinä nähneeni titaanisia M4-pultteja stemmeissä. Teräs kestää myös M4-koossa, ja ainakin Ritchey ja Thomson käyttävät nelimillisiä pultteja. Tuon jo aiemmin linkkaamani sivun (https://www.pro-bolt.com/torque-information/) mukaan titaanisen M4-kuusiokolopultin maksimimomentti on 5 Nm, eli aika olemattomilla marginaaleilla mentäisiin.
Juuri niin, Arctic, kyseisiä myös käytössä ilman ongelmia. Antti, ei kyse kestävyydestä vaan fiilailusta. Ritchey WCS 260:sesta juuri kyse, toisessa ko. merkkisessä M5:n titaanit kylläkin vakiona että kyllä niitäkin löytyy...
Pysytään sitten vaan teräspulteissa ja ollaan kiitollisia mielipiteistä!
Ritchey WCS 260:sesta juuri kyse
Joo siinä on M4 ja vielä siten että vastakierre on etulevyssä, eli päinvastainen kuin ~kaikissa muissa maailman stemmeissä. S'oon revasta oleva systeemi moneltakin kantilta.
LJL, mutta niin kevyt ja sopii kiiltävän hiilaritolpan kanssa... Itse kylläkään en noin jyrkästi suhtautunut mutta olihan tangon ujuttaminen hieman työlästä.
arctic biker
26.09.2018, 20.12
On mulla WCS 240 kannatin carboonittaressa,se on aivan järkevä. 260 kierrän kaukaa.Mutta haluan tunnustaa jotta alumiiniset kammenrattaanpultit vaikka kepoisia ovatkin niin kaksi olen noita ruhjonut tuhannen paskaksi. Jemmassa on yksi setti teräksisiä ja kolme alumiinista.
maalinni
26.09.2018, 20.28
On mulla WCS 240 kannatin carboonittaressa,se on aivan järkevä. 260 kierrän kaukaa.Mutta haluan tunnustaa jotta alumiiniset kammenrattaanpultit vaikka kepoisia ovatkin niin kaksi olen noita ruhjonut tuhannen paskaksi. Jemmassa on yksi setti teräksisiä ja kolme alumiinista.
Sama juttu, alumiiniset hitsautuu korroosiosta kiinni ja hajoaa irrotettaessa. Tilasin ebaystä teräksisiä tilalle parilla markalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.