Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Päälikumien huolto

esma
21.09.2018, 07.37
Moroo. Mites foorumilaiset huoltaa tai kiinnittää huomioo kun ja jos kivi kaivautuu syvälle maantiegummiin ja jättää ison viillon jäljelle niin yrittääkö kukaan paikata sitä notta se ei imisi uusia jyviä itteensä ja saisi aikaiseksi sisurin tyhjenemistä?

maapaa
21.09.2018, 08.18
Joustavaa Loctiten pikaliimaa on tullut käytettyä.

jone1
21.09.2018, 08.21
Isosta viillosta mulla tullu lateksi pihalle aina, siihen riittää pari millinen viilto. Jos ei oo läpi asti niin ajoo vaan. Noita voi sitten vaihtelevalla menestyksellä paikkailla sisäpuolelta.
Kun viilto on tarpeeksi suuri niin paikkauskohta rupee maantiepaineissa pullottamaan koska renkaan runko on rikki. Vaatii tukevaa paikkaa liimalla kiinni sisäpulelle.

fiber
21.09.2018, 08.25
En ole paikannut mitenkään enkä ole huomannut, että sellainen vetäisi kiviä puoleensa. Mulla on tavallisia butyylisisureita, joten mitään jone1:n kuvaamia rikkinäinen lentokoneen ikkuna -tyylisiä imuja ei ole kohdalleni sattunut.

esma
22.09.2018, 12.51
Tuo joustava locktite pitää varmaan kokeilla. [emoji3]

kuovipolku
22.09.2018, 15.47
Tässä selvästi osa puhuu ulkorenkaan läpäisseistä viilloista ja osa pelkistä viilloista.

Ensin mainitut tietenkin pitää jollain lailla paikata, muutenhan butyylisisurikin ennen pitkää pullistaa reiästä ulos. Jotkut käyttävät Maxxalamin tai Sahmurain tapaisia tubelessrtenkaiden paikkaukseen tarkoitettuja pötköjä, jotkut ennenkin täällä mainittua joustavaa pikaliimaa - taisi olla Loctite 4850 - ja jotkut pikaliimalla vahvistettuja pötköjä .

Viimeksi mainittujen suhteen taitaa olla kaksi uskonsuuntausta. Itse olen fiberin lailla sitä mieltä ettei (maantiepaineilla) syväänkään viiltoon tunkeudu kiviä tai hiekansiruja edes märällä tienpinnalla ajettaessa sen enempää kuin rikkoutumattomaan (mutta kuluneeseen) renkaan pintaan yleensä. Säännöllinen tarkistus ja kaivautumisen alussa olevien kivien poisto on kaiken aa ja oo. (Onnistuu ehkä parhaiten kun laskee ensin ilmaa pois reilusti.) Toiset pelkäävät pahinta tai ovat kokemuksensa perusteella toista mieltä ja silloin ei tosiaan taida auttaa muu kuin pikaliima tai renkaan vaihto uuteen...

PS Tässä puhutaan tubelesseista, mutta samat neuvot tepsivät sisurinkin kanssa: https://thecycleclinic.co.uk/blogs/news/living-with-tubeless-tyres

esma
23.09.2018, 12.20
Tässä selvästi osa puhuu ulkorenkaan läpäisseistä viilloista ja osa pelkistä viilloista.

Ensin mainitut tietenkin pitää jollain lailla paikata, muutenhan butyylisisurikin ennen pitkää pullistaa reiästä ulos. Jotkut käyttävät Maxxalamin tai Sahmurain tapaisia tubelessrtenkaiden paikkaukseen tarkoitettuja pötköjä, jotkut ennenkin täällä mainittua joustavaa pikaliimaa - taisi olla Loctite 4850 - ja jotkut pikaliimalla vahvistettuja pötköjä .

Viimeksi mainittujen suhteen taitaa olla kaksi uskonsuuntausta. Itse olen fiberin lailla sitä mieltä ettei (maantiepaineilla) syväänkään viiltoon tunkeudu kiviä tai hiekansiruja edes märällä tienpinnalla ajettaessa sen enempää kuin rikkoutumattomaan (mutta kuluneeseen) renkaan pintaan yleensä. Säännöllinen tarkistus ja kaivautumisen alussa olevien kivien poisto on kaiken aa ja oo. (Onnistuu ehkä parhaiten kun laskee ensin ilmaa pois reilusti.) Toiset pelkäävät pahinta tai ovat kokemuksensa perusteella toista mieltä ja silloin ei tosiaan taida auttaa muu kuin pikaliima tai renkaan vaihto uuteen...

PS Tässä puhutaan tubelesseista, mutta samat neuvot tepsivät sisurinkin kanssa: https://thecycleclinic.co.uk/blogs/news/living-with-tubeless-tyresKiitos vinkeistä. Mistä muuteen saa tuota loctite 4850 liimaa? Tai noita matoja. Pitääskö löytyy ihan perus marketeista tai pyöräliikkeistä vai onko netistä tilattava? Kokeilin googlee ja suomeen ei tullu osumia. [emoji848]

Moska
23.09.2018, 12.48
Omat kokemukset puoltaa matojen sijasta päälykumin sisäpintaan liimattavaa paikkaa, sopivasta viillosta puskee sisuri ulos ja puhkeaa. Esim tiptop sisurin paikka pullistuu siihen laitettuna, kun pumpataan maantiepaineet. Viimekesänä tilasin Saksasta jostakin liikkeestä niitä ja ebaysta pieniä tiptoppeja sisureille.
Nyt onkin mennyt vuosi viimeisestä puhkeamisesta, eli hyvin toimivat vaikka ovatkin varaston hyllyssä :-D

Liivi
28.09.2018, 11.45
Viiltoja ja pieniä reikiä olen korjannut CASCO LiquiSole kumiliimalla.
Kestää tosin kuivua 16-48h, eli ei hätäselle kaverille.
Pakkauksessa sanotaan että -30 - +80 asteeseen. Väritöntä ja joustavaa.

Kemizti
28.09.2018, 13.59
^ ja nykyään (myös) nimellä rubberfix