PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä ajamalla loppuun, eli runkojen kestävyys



Ohiampuja
20.09.2018, 09.34
Tälläkin foorumilla on monessa ketjussa sivuttu pyörien ja osien kestävyyttä. Varsinkin hiilikuiturunkojen kestävyyttä on pohdiskeltu moneen otteeseen.

Mutta millaisia tunti- tai kilometrimääriä teidän pyörillä on maksimissaan ajettu? Onko vanhoja "ykkös-pyöriä" modattu kakkospyörän rooliin ja sen jälkeen niillä on ajettu työmatkaa yms vuosikausia ja pyörää ei vaan saa ajamalla loppuun sitten millään?

Muistaakseni joskus 90-luvulla Fillari-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli paljon ajetusta maasturin alumiinirungosta, muistaakseni sillä oli kilsoja takana kymmeniä tuhansia. Se oli sitä aikaa kun alumiini oli uusi ja ihmeellinen juttu. :)

H. Moilanen
20.09.2018, 09.45
Onko kevennys-Tohtorin AFH vielä ajokuntoinen? Sillä päässee kärkikahinoihin, jos ei jopa piikkipaikalle.

JackOja
20.09.2018, 09.47
Täällähän on se 100k-topic aihetta sivuten.

Mut eiköhän ne rungot eliniän kestä.

oem
20.09.2018, 10.00
Ainakin rungon eliniän.;)
Rauta ruostuu ja alumiini väsyy.

BB Holland
20.09.2018, 10.11
Taitaa suurin vaara monella rungolla olla, että keskiö ei lähde irti. Vanhat rungot pitäisikin ostaa keskiö irrotettuna. Maalla on vanha runkoni josta ei lähde, tilasin sen tilalle vanhan rassin, sama juttu. Hiljan ostamastani piti kanssa irrottaa ja tsekata, ei ollut rasvaa laitettu.

Ohiampuja
20.09.2018, 10.29
Täällähän on se 100k-topic aihetta sivuten.
No niinpäs olikin, mun hakusanat eivät vaan tärpänneet...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46512-100k-kerho&highlight=100k

Mr_W
20.09.2018, 11.02
Äsken oli kanssa ketju "Rakennekestävyys rungossa ja haarukassa", jossa aiheen vierestä myös: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59044-Rakennekest%E4vyys-rungossa-ja-haarukassa

Tuolla oli Kulkurin hyvä linkki artikkeliin (https://cyclingtips.com/2016/12/after-the-death-of-a-canberra-cyclist-should-you-be-concerned-about-catastrophic-fork-failure/) "After the death of a Canberra cyclist, should you be concerned about catastrophic fork failure?" Eli metallin väsymisestä tai valmistusviasta ei aina tiedä ja esim. kovassa vauhdissa rikki mennyt runko tai haarukka voi olla vaarallinen. Rungoille tai haarukoille ei kuitenkaan (vielä) ole standardeja tai "service lifea".

Omassa käytössä kilometrejä tulee kuitenkin sen verran vähän, että tuskin tarvitsee olla kovin paljon riskit mielessä. Viimeksi vanhalla 1996-mallin Specialized Hardrock -maasturilla oli ajettu ehkä useampi kymmenen tuhatta (kuitenkin alle 30000?) arkiajoa, kunnes vandaalit rikkoivat nelisen vuotta sitten ja pyörä meni kierätykseen. Olisi varmaan muuten vieläkin käytössä. Joten kyllähän nuo kestävät, eikä joka vuosi tarvitse uutta runkoa tai haarukkaa, erityisesti jos ei kilometrejä tule todella paljon.

VesaP
20.09.2018, 11.08
Mut eiköhän ne rungot eliniän kestä.

TomTom navigaattorien elinikä tarkoittaa sitä aikaa minkä TomTom haluaa antaa tukea naville. Mikä on yleensä 5 vuotta. Vaikka kaikissa mainosmateriaaleissa jne puhutaan "Elinikäiset kartat" jne, mutta pikkupräntti sanoo että elinikä ei ihan oo elinikä oikeesti.

Mitä hittoa höpötän TomTomista tässä? No, jäin miettimään mitä JackOja tarkoittaa eliniällä, rungon vai ihmisen? :)

Iglumies
20.09.2018, 11.12
Yks Ismo pirkkalasta (nimi muutettu) on ajellu titaanipyörällään vuosituhannen alusta, ja siinäkin jo alkaa käytönjälkeä näkyä.

Ohiampuja
20.09.2018, 12.10
Rungoille tai haarukoille ei kuitenkaan (vielä) ole standardeja tai "service lifea".
Harmi kun tuli avattua uusi ketju vanhasta aiheesta. :(

Mutta eikö pyörille juurikin ole oma standardi? Sitähän syytetään kun uudet teräsrungot eivät ole niin mukavia, kuin teräs voisi olla...
https://www.iso.org/standard/68260.html

hitlike
20.09.2018, 12.52
Äsken oli kanssa ketju "Rakennekestävyys rungossa ja haarukassa", jossa aiheen vierestä myös: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59044-Rakennekest%E4vyys-rungossa-ja-haarukassa

Tuolla oli Kulkurin hyvä linkki artikkeliin (https://cyclingtips.com/2016/12/after-the-death-of-a-canberra-cyclist-should-you-be-concerned-about-catastrophic-fork-failure/) "After the death of a Canberra cyclist, should you be concerned about catastrophic fork failure?" Eli metallin väsymisestä tai valmistusviasta ei aina tiedä ja esim. kovassa vauhdissa rikki mennyt runko tai haarukka voi olla vaarallinen. Rungoille tai haarukoille ei kuitenkaan (vielä) ole standardeja tai "service lifea".

Omassa käytössä kilometrejä tulee kuitenkin sen verran vähän, että tuskin tarvitsee olla kovin paljon riskit mielessä. Viimeksi vanhalla 1996-mallin Specialized Hardrock -maasturilla oli ajettu ehkä useampi kymmenen tuhatta (kuitenkin alle 30000?) arkiajoa, kunnes vandaalit rikkoivat nelisen vuotta sitten ja pyörä meni kierätykseen. Olisi varmaan muuten vieläkin käytössä. Joten kyllähän nuo kestävät, eikä joka vuosi tarvitse uutta runkoa tai haarukkaa, erityisesti jos ei kilometrejä tule todella paljon.

Eiköhän paras tapa välttää katastroofista rungon tai haarukan hajoamista ole ostaa merkeiltä joilla hyväksi todettu laaduntarkkailu ja standardit (vrt. esim kiinakuitu).

Mr_W
20.09.2018, 13.49
Mutta eikö pyörille juurikin ole oma standardi?

Niin, ajattelin siis ettei ole rungoille ole standardia, joka pakottaisi esim. kulumisesta johtuvien vaihtoaikataulujen tms. laatimiseen. Eli runko lähtisi vaihtoon tietyn käyttötuntimäärän jälkeen varmuuden vuoksi.

maalinni
20.09.2018, 17.07
Yks Ismo pirkkalasta (nimi muutettu) on ajellu titaanipyörällään vuosituhannen alusta, ja siinäkin jo alkaa käytönjälkeä näkyä.

Ismossa vai pyörässä? Vaimo pelkää aina alamäessä, että eturengas irtoaa. Ja tietenkin sitten jarruttelee alamäet, muutoin on mukavaa matkaseuraa. Itse en moista osaa pelätä. Pettää jos planeetat on siinä asennossa.

nure
20.09.2018, 17.39
Oma -98 mallinen alle kahdeksan kiloinen täysjäykkä Titaani ei uudelle häpeä, rakennettu useaan kertaan mutta runko aivan mintti.

kukavaa
20.09.2018, 18.06
Riippuu miten ajaa.

-BMX:n emäputken irti poikki ja mummopyörän rungosta katki nuorena pomppinut.

znood
20.09.2018, 18.06
Yks Ismo pirkkalasta (nimi muutettu) on ajellu titaanipyörällään vuosituhannen alusta, ja siinäkin jo alkaa käytönjälkeä näkyä.

taitaa olla sillä Marin elrigre gradessakin kilometrejä takana kaksi tai kolme

kaakku
20.09.2018, 19.01
Ismossa vai pyörässä?
Molemmissa. En meinannu tunnistaa kun ajoi täällä pääHesassa vastaan pari viikkoa sitten.

taski
20.09.2018, 19.36
Itse sain nuoruuden innolla joskus muinaisen Konan Stuffin rungon poikki keskiön takaa. Muutama flattidroppi liikaa jäykkäperällä. Tiedä sitten mikä järki siinä oli? Sitten näitä perinteisiä mummopyörien rungonkatkomisia onkin ollut varmaan kymmenkunta, villissä nuoruudessa. Rappujen hyppimistä yms. yleistä järjetöntä raiskausta.

HMK
20.09.2018, 20.00
Noinkin voi käydä: Putki halki. (http://but.fi/i/5d8)

Tuolla oli ajettu ehkä 40tkm, vähän päälle. Jälkeen päin mietin, oliko kysessä ihan rasitusmurtuma, vai oliko osuutta pakkasessa säilyttämisellä. Huomasin vian keväällä pari vuotta sitten, ja edellisenä talvena säilytin pyörää tilapäisesti muutamia viikkoja parvekkeella. Pakkasta tuolloin oli jopa -25-30 välillä kovimmillaan. Onko liian kaukaa haettua ajatella, että alumiiniin ja teräksisen laakerin erilainen lämpölaajeneminen, siis pakkasessa kutistuminen voisi tehdä tuollaisen? Kun alumiini kutistuu enemmän kuin teräs, laakerin sovitus menee liian tiukaksi, ja halkaisee putken? Ehkä ei kuitenkaan, mutta toisaalta noiden valmistajat tuskin huomioivat tuollaisia lämpötiloja suunnittelussa.

Ohiampuja
20.09.2018, 20.20
Onhan tuota kohtaa aika voimakkaasti muokattu. Eli onhan se mahdollista...

LJL
20.09.2018, 20.23
Toivon että teräsrunko kestää ainakin 10v. Siitä lähdetään. Nyt on reilut kaksi takana

J.Kottenberg
20.09.2018, 20.41
Noinkin voi käydä: Putki halki. (http://but.fi/i/5d8)

Tuolla oli ajettu ehkä 40tkm, vähän päälle. Jälkeen päin mietin, oliko kysessä ihan rasitusmurtuma, vai oliko osuutta pakkasessa säilyttämisellä. Huomasin vian keväällä pari vuotta sitten, ja edellisenä talvena säilytin pyörää tilapäisesti muutamia viikkoja parvekkeella. Pakkasta tuolloin oli jopa -25-30 välillä kovimmillaan. Onko liian kaukaa haettua ajatella, että alumiiniin ja teräksisen laakerin erilainen lämpölaajeneminen, siis pakkasessa kutistuminen voisi tehdä tuollaisen? Kun alumiini kutistuu enemmän kuin teräs, laakerin sovitus menee liian tiukaksi, ja halkaisee putken? Ehkä ei kuitenkaan, mutta toisaalta noiden valmistajat tuskin huomioivat tuollaisia lämpötiloja suunnittelussa.

En oikein usko että syynä olisi lämpötilan muutos. Ainakaan pääasiallisena syynä. Maailmassa on vaikka kuinka paljon erilaisia suurille lämpötilan muutoksille alttiita koneistoja joissa on alumiinikuori tai -runko. Esimerkiksi useimmat autojen vaihdelaatikot. Ei niissä kylmässä tule murtumia metallin kutistumisen aiheuttamana.

Aineen väsyminen ja mahdollisesti vähän sopimaton materiaali on luultavimmin syynä murtumalle.

Vilhelm V
20.09.2018, 21.13
Äsken oli kanssa ketju "Rakennekestävyys rungossa ja haarukassa", jossa aiheen vierestä myös: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59044-Rakennekest%E4vyys-rungossa-ja-haarukassa

Tuolla oli Kulkurin hyvä linkki artikkeliin (https://cyclingtips.com/2016/12/after-the-death-of-a-canberra-cyclist-should-you-be-concerned-about-catastrophic-fork-failure/) "After the death of a Canberra cyclist, should you be concerned about catastrophic fork failure?" Eli metallin väsymisestä tai valmistusviasta ei aina tiedä ja esim. kovassa vauhdissa rikki mennyt runko tai haarukka voi olla vaarallinen. Rungoille tai haarukoille ei kuitenkaan (vielä) ole standardeja tai "service lifea".


Tuosta artikkelista tuli mieleen, että haarukan ja rungon ohella yksi potentiaalinen katastrofin paikka on ohjaustangon katkeaminen. Se nimittäin lähtee siitä stemmin sivusta aika liukkaasti, kun on lähteäkseen. Yksi tapa saada tämä aikaiseksi on stemmin pulttien liiallinen ja toistuva kiristely, mikä väsyttää alumiinisen tangon ajan oloon. Yksi maasturin tanko on katkennut kouraan, eikä kyllä naurattanut. Onneksi meni lähes kävelyvauhdissa.

J.Kottenberg
21.09.2018, 08.46
Tuosta artikkelista tuli mieleen, että haarukan ja rungon ohella yksi potentiaalinen katastrofin paikka on ohjaustangon katkeaminen. Se nimittäin lähtee siitä stemmin sivusta aika liukkaasti, kun on lähteäkseen. Yksi tapa saada tämä aikaiseksi on stemmin pulttien liiallinen ja toistuva kiristely, mikä väsyttää alumiinisen tangon ajan oloon. Yksi maasturin tanko on katkennut kouraan, eikä kyllä naurattanut. Onneksi meni lähes kävelyvauhdissa.

Etuhaarukka, tai keula sekä stemmi ja ohjaustanko ovat osia jotka tuottavat aika harmillisia tilanteita hajotessaan yhtäkkiä. Tai jopa hengenvaarallisia. Tämän takia olen itse käyttänyt noissa paikoissa vain tunnettujen valmistajien osia. Ne todennäköisesti kestävät paremmin. Ei tietysti tämäkään mitään takuuta anna, pienentää vain riskejä.

ttr
21.09.2018, 22.57
Specialized Tricrossin runko kesti aikanaan 3 vuotta ja 18000km. Siinä ei Specializedin tuotetuen mukaan ollut mitään kummallista, http://specializedtricross.blogspot.com/

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=4107&d=1308928333

maalinni
22.09.2018, 07.57
Oho, tuo näyttää ihan sahatulta. Onko takakolmion alaputki?

Vilhelm V
22.09.2018, 08.12
Specialized Tricrossin runko kesti aikanaan 3 vuotta ja 18000km. Siinä ei Specializedin tuotetuen mukaan ollut mitään kummallista, http://specializedtricross.blogspot.com/

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=4107&d=1308928333

Äkkiseltään kuulostaa tapaukselta, joka menisi valmistajan virhevastuun piikkiin. Se puolestaan on ymmärtääkseni riippumaton mahdollisista valmistajan takuista. Ensisijaisesti yhteys myyjään, ja jos se ei tuota tulosta niin kuluttajansuojaviranomaiseen, jonka nettisivuilta löytyy näihin vääntöihin perusteelliset ohjeet.