PDA

Näytä tavallinen näkymä : Käyrät sarvet suoraksi, cyclocrossarista fittnesspyörä?



fillaristi_saksasta
20.09.2018, 09.16
Onnistuin loukkaamaan olkapääni ja se tarkoittaa että nykyisen duunimatkafillarin (~15kg) raahaaminen kellarista ylös joka aamu on aika kivuliasta hommaa ja kevyempi kalusto alkoi kiinnostaa. Kattelin tuollaisia kevyitä ja kauniita hiilikuituisia "fittnesspyöriä" mutta hintalappu kauhistuttaa.... Ajan töihin kelissä kuin kelissä, joten levyjarruista en halua luopua ja ajoasento saisi olla suhteellisen leppoisa.
Sitten tuli mieleeni syklokrossarit ja niissä tarjontaa on enemmän ja vähän käytettyjä kevyitä hiilikuituisia saa n. 500€ hintaa, mikä olisi ihan kohtuullista, mutta siihen liittyen pari kysymystä:
1. Suora tanko on mukava tuossa duuniin ajellessa. Millaisia vaikeuksia / kustannuksia on odotettavissa jos haluaa tangon vaihtaa? Tanko ja jarrukahvat uusiksi? Tartteeko muuta?
2. Mites ajoasento? Koskaan en ole cyclocrossarin päällä istunut, miten "agressiviinen" ajoasento sellaisessa on ja saako sen stemmilla ja esim. muotoillulla suoralla tangolla sellaiseksi että sillä viitsii ajella?
3. Saakos noihin cyclorunkoihin lokasuojat kiinni mitenkään näppärästi?
4. Jotain muuta jota en tähän hätään tajunnut, mutta mikä voisi tämän loistoidean torpata?

paaton
20.09.2018, 09.33
29" maastopyörä

fillaristi_saksasta
20.09.2018, 09.48
Tallissa on jo 29" pyörä (tosin täysjousto), mutta, mutta 8 kg painotavoite ja ~500€ hintaraja tekee tuosta vaihtoehdosta käytännössä mahdottoman.

H. Moilanen
20.09.2018, 10.59
Cyclocrossipyörä ei ole synonyymi agressiiviselle ajoasennolle; toki sellaisiakin löytyy. Ehkä kannattaisi ensimmäisenä kokeilla rennon geometrian cycloa ja sitten vasta miettiä, onko muutokselle edes tarvetta? Käyrälle tangolle suunnitellun rungon geometriaa ei kuitenkaan ole missään tapauksessa tarkoitettu suoralle tangolle, eli lopputulos voi olla jotain kelvottoman ja tolkuttoman huonon välimaastosta.

paaton
20.09.2018, 11.08
Tallissa on jo 29" pyörä (tosin täysjousto), mutta, mutta 8 kg painotavoite ja ~500€ hintaraja tekee tuosta vaihtoehdosta käytännössä mahdottoman.

Ei välttämättä. Cuben runko alle satkulla bike-discountilta ja käytettyä osaa haalimaan. Kyllä tuollainen isp:t nielevä jäykkä maasturi voittaa geometriavikaisen cyclon mennen tullen talvella. 8kg paino on nyt utopiaa cyclossakin tuohon hintaan.

fillaristi_saksasta
20.09.2018, 15.01
Nooh, katsellaan... joka tapauksessa asfaltoidulle työmatkalle cyclo olisi renkaiden, vanteiden, yms. suhteen parempi lähtökohta kuin 29"

Ja Moilasen kommentti on oikea, ensin cyclo alle ja viikko, pari sillä duuniin ja sitten tietää tarviiko tankoa vaihtaa.... lähinnä kiinnostaa tuo "future proofing" eli jos päätyy suoran tangon laittamaan, miten pieleen homma voi mennä ja geometria on tietysti yksi niitä isoja kysymyksiä. Stemmin kulmilla ja pituudella ja tangon back sweepillä (tai miksi sitä nyt kutsutaankin) voi aika paljon säätää, mutta riittääkö se?

nure
20.09.2018, 18.35
Joka tapauksessa tuon kahdeksan kilon tavoittaminen 500:llä sadalla hankalaa, jos niin voisin ottaa yhden aihion itsekin. Kun muuttaa cycloa suoralle tangolle niin kannattaa miettiä että miten maantietangolle suunnitellun pyörän geometria sopii suoralle tangolle...

scellus
21.09.2018, 09.30
Kannattaa myös huomata että ainakaan Shimanon komponenttien kanssa pelkkien kahvojen vaihtaminen ei riitä.

Suoran tangon sijaan kannattaa harkita myös lyhyttä nousevaa stemmiä ja leveää droppitankoa, esim. mallia Ritchey VentureMax, Salsa Cowchipper. Tällaiset tangot lähestyvät jossain mielessä suoraan tankoa olemukseltaan.

TERU
22.09.2018, 11.44
Nooh, katsellaan....... lähinnä kiinnostaa tuo "future proofing" eli jos päätyy suoran tangon laittamaan, miten pieleen homma voi mennä ja geometria on tietysti yksi niitä isoja kysymyksiä. Stemmin kulmilla ja pituudella ja tangon back sweepillä (tai miksi sitä nyt kutsutaankin) voi aika paljon säätää, mutta riittääkö se?
Putkiosilla säätö riittää, jos runko on maantietankoiseki liian pitkä. Omakohtainen kokemus muutoksesta, senälle jäi hyvä kolmoisohennettu kuitukeulainen krossarin runkosarja vapaaksi ja kun tallissa oli kaksi kippuratankoista, niin päätin kasata vähän pilkkeistäkin tuosta suoratankoisen. Melkoisen varusteltu tuli, kun varapyörää ajattelin, mutta tuli niin hyvä, että on yhtä mukava ajokki kuin nuo muutkin. Putkiosilla piti vielä jatkaa ajopituutta 2-3 cm, onnistu tuo, mutta en tähän kysyjälle tuollaista muutosta suosittele, vaan ihan mieluisan valmiiksi suoratankoisen etsimistä. Tietenkin runkosarjaan itse kasaamalla myös hyvän saisi, hintaa kuitenkin tulee, kun kevytkin olla pitää.

ArtK
22.09.2018, 17.17
Käyrät sarvet suoraksi,

Miksi ihmeessä?
Tangolle lisäjarrukahvat kuten monessa cyclossa on vakiona niin voit ajaa yläotteelta etkä menetä mahdollisuutta otteen vaihteluun.

kuovipolku
22.09.2018, 18.37
Miksi ihmeessä?

No tämähän on se juttu jonka kaikki tietävät jo etukäteen: droppitangot merkitsevät aggressiivista, epämukavaa ja notkeutta vaativaa asentoa, jossa paino on niin käsillä että ranteet ja hartiat kipeytyvät, kämmenet puutuvat, jossa alaselkä tulee kipeäksi ja jossa pääkin on niin alhaalla että joutuu taivuttamaan niskaa hankalasti taaksepäin jotta näkisi edes jotain eikä sittenkään pysty havainnoimaan muuta liikennettä etenkään kaupunkiympäristössä yhtä hyvin kuin suoratankoisella tai vanhanmallisella pyörällä ajettaessa.

Ja onhan siinä sekin että tulee oitis leimatuksi spandexhemmoksi ja sellaiseksi kiiluvasilmäiseksi liikennesäännöistä pittaamattomaksi, ajoradalla tientukkona ja kelvillä jalankulkijoiden kauhuna olevaksi pyöräilijäksi, joista tiedetään kertoa foorumeilla, kommenttipalstoilla ja somessa.

Ennen vanhaan käyräsarvinen fillari oli ihan normaali juttu, jokaisen yhtään enemmän ajavan peruspyöräilijän tarpeisiin vastaava ja hyväksi koettu. Niin se maailma muuttuu.

oppes
22.09.2018, 18.43
Minä kyllä päivitin yhden cyclon kippurasarvisesta suoratankoiseen. Hieman joutui hakemaan sopivaa stemmiä mutta hyvä tuosta tuli. Ihan säällisen geometrian tuohon sai.

TERU
22.09.2018, 19.13
Ei tuohon tangon muotoon niin kauheasti pitäisi huomiota kiinnittää - tällainen sekakäyttäjä näin väittää - kun suoratankoisen sopivan kapeana asentaa suunnilleen kippuratankoisen yläotteen kohdille, vain hiukan etäämmälle, niin sillä on hyvä ajaa useiden kymppien yhtämittaiset lenkit siihen kuin kippuratankoisellakin.

kuovipolku
22.09.2018, 21.10
Jos mä olisin mun normaalilla kireällä päällä, huomauttaisin tähän etten yllä mitenkään ruvennut väittämään yhtään mitään mistään ei-kippurasarvisesta tangosta, siitä millainen se on ajaa useiden kymppien yhtämittaisilla lenkeillä tai minkään muunkaanlaisilla lenkeillä tai missä käytössä hyvänsä. Puhuin vain siitä etukäteisestä, joko pelkkiin luuloihin tai johonkin lyhyeen kokeiluun usein vielä huonosti sopivalla tai väärin säädetyllä pyörällä perustuvaan "Ei droppitankoa!! -asenteeseen jota joskus foorumillakin esiintyy.

Mutta koska olen poikkeuksellisen hyvällä tuulella - vaikka läppärin ääressä joudunkin lauantai-iltaani viettämään - tyydyn sanomaan että se on ihan okei jos on rohkeasti ja pidempään tutustunut useampaan vaihtoehtoon ja pitää sitten jotain itselleen ja omaan käyttöönsä parhaimpana.

PS Alkuperäisen kysyjän ja tietysti monen muunkin tietyn budjetin puitteissa pyörää hankkivan kannalta tietysti suotuisinta olisi että yllättäisi itsensä huomaamalla kippuratankoisen sopivan omalle vartalolle ja sen myötä omalle nupillekin mitä mainioimmin. Kaikenlaiset jälkikäteiskonversiot aiheuttavat aina ylimääräisiä kustannuksia joita ei paljonkaan pysty kattamaan myymällä tarpeettomaksi jääneet osat. Jos droppitangon pystyy hyväksymään ja siihen tottuu, selviää yleensä tarvittavista geometrian säädöistä pelkällä stemmin hinnalla - ja niitä saa usein käytettynäkin.

-jamo-
25.09.2018, 09.11
Eipä se käppyrätangon ja suoran tangon välinen ero käytännössä ole kuin käden asennon vaihtuminen 90 astetta. Suoralla tangolla peukut on kohti toisiaan ja käppyrällä peukun tyvi osoittaa taivaalle. Jos sykloa lähtee muuttamaan suoratankoiseksi ja meinaa pysytellä pienellä budjetilla niin hankalaa on kun pitää vaihtaa jarrukahvat ja ostaa se suora tankokin. Ehkä mieluummin säätäisi käppyrätangon korkeammalle niin ajoasento olisi pystympi ja rennompi. Ja jos dropille ei ole tarvetta niin sahaa kahvojen alapuolisen osan pois niin painokin hitusen kevenee.

YoHannes
25.09.2018, 13.25
Canyon myy heidän fitness pyöriä mielestäni Shimanon 105/Ultegra vaihtajilla, mutta tuolla flat tangolla ja maastofillarihenkisillä jarru/vaihdevivuilla.
Siitä tulee tietysti jonkin verran kuluja, todennäköisesti vaihde/jarruvaijerit ainakin uusiksi sekä vaihtaja/jarruvivut sekä uusi ohjaustanko.
Vakoile sieltä vähän mallia mitä tarvitset. Riittäisikö 150-200€ konversioon?

Padex
25.09.2018, 14.20
Mistä saa 8kg:n cyclon 500 eurolla?

Tässä olisi valmis gravel-pyörä suoralla tangolla:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXFMAPEX1FLAT/planet-x-full-monty-sram-apex-1-flat-bar-gravel-bike

Hintaa on toki enemmän, n. tonni ja painoakin se kymppikilo..

Kalle H
25.09.2018, 14.59
Itse tykkään kovasti droppitangosta, mutta olen joskus kyllä miettinyt, että esim. talvella voisi koittaa miltä tuo Graveli tuntuu suoralla tangolla - ihan vaan vaihtelun vuoksi. Hommaan tarvisisi seuraavat, eli ihan mahdottoman kallista tuollainen testailu ei edes olisi.

Fillarissa on Sramin 1x vaihteisto sekä mekaaniset levyjarrut.
*suora tanko alekopasta - 20-40€ (multa löytyy myös varastosta yksi)
*stemmi alekopasta - 20-40€ (multa löytyy myös varastosta yksi)
*tupit 10-20€
*jarrukahvat 20-30€
*sramin mtb-liipasin takavaihtajalle ~30€
*kaapeleihin ~20€

Riippuen siis siitä mistä noi kampeet löytää ja mitä löytyy varastosta, oli tuollainen homma tehtävissä vähän yli 100€ rahaan. Suoratanko -> Droppitanko muutos maksaakin sitten jo lähes väkisin 300-400€.

ps1. itse olen nyt polttanut kevyehköön alurunkoiseen cycloon rahaa n. 2k€ ja se painaa juuri ja ruuri alle 9kg. Tuollaiseen 8kg pyörään saisi sitten laittaa kyllä vielä reilusti lisää.
ps2. Tässä muutokessahan tanko tulisi suunnilleen samaan kohtaan kuin droppitankoisen suora osuus on. Jos tangon haluaa samalle kohtaa droppitangon jarruhuppujen kanssa (joka on ainakin mulle itselle se yleisin ote) tulisi stemmin alla ainakin n. 15cm pitkä. Tänä suoratanko siis lyhentää ajoasentoa ainakin droppitangon reachin verran, monestihan maastotangoissa on vielä backsweeppiä, mikä kasvattaa tuota eroa vielä muutaman sentin.

Kalle H
25.09.2018, 15.24
1. Suora tanko on mukava tuossa duuniin ajellessa. Millaisia vaikeuksia / kustannuksia on odotettavissa jos haluaa tangon vaihtaa? Tanko ja jarrukahvat uusiksi? Tartteeko muuta?
2. Mites ajoasento? Koskaan en ole cyclocrossarin päällä istunut, miten "agressiviinen" ajoasento sellaisessa on ja saako sen stemmilla ja esim. muotoillulla suoralla tangolla sellaiseksi että sillä viitsii ajella?
3. Saakos noihin cyclorunkoihin lokasuojat kiinni mitenkään näppärästi?
4. Jotain muuta jota en tähän hätään tajunnut, mutta mikä voisi tämän loistoidean torpata?
1. Vastaus yllä
2. Tämä riippuu todella paljon sen aihion geometriasta ja mm. emäputken pituudesta. Jos hakee leppoisampaa ajaoasentoa, niin ehkä kannattaa katsoa myös retkeilyfillarien runkoja/aihoita. Stemmiä pystyy toki vaihtamaan, mutta ei se rungon geometriaa muuta - mikä määrää lähtökohdan koko ajoasennolla. Toisaalta jotkut 29er fillarit saattavat olla jopa matalampia kuin Cyclocrossarit/Grävelit/retkipyörä, joten pyörätyyppien mukaan ei kannata suoraan olettaa geometria olevan jotain tiettyä - yksilöerot ratkaisevat.
3. Saakos noihin cyclorunkoihin lokasuojat kiinni mitenkään näppärästi?
Saa jos saa, eli joissakin rungossa on tarvittavat paikat, toisissa taas ei ole.
4. Aja nyt aluksi droppitangolla, vähemmän se rasittaa mm. käsi kuin suoratanko, koska kädet ovat luotevammassa asennossa.

BB Holland
25.09.2018, 15.45
Musta se nyt on sivuseikka onko droppitanko vai ei. En kylläkään pidä kovin kapeasta tangosta kuten en myöskään älyttömän leveästä. Enkä pelkästä suorasta tangosta vaan lisäkahvat saa olla. En kyllä lähtisi kippurasarvia vaihtamaan pois, voivat olla vaikka vastatuulessa ihan kivat. Teoriassa.


Kyllähän kippurasarvia on työmatkaliikenteessä moninkertainen määrä verrattuna 10 vuoden takaiseen.

Ohiampuja
25.09.2018, 16.10
Käyrälle tangolle suunnitellun rungon geometriaa ei kuitenkaan ole missään tapauksessa tarkoitettu suoralle tangolle, eli lopputulos voi olla jotain kelvottoman ja tolkuttoman huonon välimaastosta.
Varmaan riippuu mitä hakee. Itse yhden CC-pyörän modasin suoralle tangolle ja tykkäsin siitä kovasti. Ja vannejarrullisessa cyclossa homma kävi vielä helposti ja suht halvalla.

Toiset kehuu käyrän tangon monipuolisuutta, mutta minä taas tykkään suoran tangon tukevuuden ja turvallisuuden tunteesta. Suorasta tangosta on tukeva ote, vaikka koko ajan olisi etusormet valmiiksi jarruilla ja peukalo vaihdevivulla. Näin siis minun mielestä :)

Mutta on minulla silti cyclo Sramin Apex osilla. Sitä säilytetään matkalaukussa portaiden alla... ;)

YocceT
25.09.2018, 17.01
Canyon myy heidän fitness pyöriä mielestäni Shimanon 105/Ultegra vaihtajilla, mutta tuolla flat tangolla ja maastofillarihenkisillä jarru/vaihdevivuilla.
Siitä tulee tietysti jonkin verran kuluja, todennäköisesti vaihde/jarruvaijerit ainakin uusiksi sekä vaihtaja/jarruvivut sekä uusi ohjaustanko.
Vakoile sieltä vähän mallia mitä tarvitset. Riittäisikö 150-200€ konversioon?

Viimekesänä tein tuollaisen konversion vanhaan fillariin, jossa Ultegra 6700 jarrut ja voimansiirto.

flatbar ja kahvakumit (tanko käytettynä huollon miljoonalaatikosta ja uudet kumit, tupit tai miksi niitä nyt sanotaankin) 25 eur
jarrukahvat Shimano r550 32 eur
vaihtajat Shimano SL-R780 2x10 115 eur

Jarrut ja vaihtajat sisälsivät vaijerit. Eli yhteensä noin 170 eur, enkä edes ostanut halvinta, kun piti tehdä tyylikästä :-)

Että menikö pilalle? No mielestäni ei. Täysin ajokelpoinen pyörä nurkkapyörittelyyn ja asiointiajoihin. Pitkiä matkoja varten on sitten tallissa ihan muita pyöriä.