Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 27,5+ keula (Magnum Comp) rikki huollossa -> uutta tilalle

Reiska79
19.09.2018, 09.31
Eli nakkasin tän jo väärälle puolelle foorumille alkuunsa eilen - ja nyt vähän asiaa tutkineena hieman jalostuneempana sama asia oikeaan paikkaan: Elikkäs paikallisessa pienessä keulahuollossa saivat multa joustokeulan hajotettua Spessun Fuse Experiststäni ja lupasivat että Manitoun Magnum Compin (120mm, offset 48mm) kanssa saman hintaluokan keulan saan heidän piikkiinsä uutena, vähennettynä huollon kuluilla. Tuollainen keula (täysin väärällä jouston määrällä tosin) oli löytynyt 349 € haminoilla CRC:stä, mutta muuten nuo keulat on kadonneet jo markkinoilta. No tuossa jo selvittelinkin, että tuohon hintaluokkaan ei varmasti mitään vastaavaa laatua saa, tai lähellekään. Mutta osaisiko joku sanoa mikä olisi "vastaava", tai pykälää parempi keula markkinoilla? Mielellään en huonompaan vaihtaisi, mutta ei tietenkään tarkoitus ole upgreidata erityisesti parempaankaan sunnuntai-harrastelijana (ja rokottaa omaa/yrittäjän kukkaroa), vaan saada samaan rahaan järkevä kampe. Lähtökohtaisesti tämä menee siis pienen huoltoliikkeen piikkiin. Sen verran asiaa jo tutkin, että Magnumin tilalle lienee tullut Mattoc, mutta onko tuo Mattoc Comp vastaava/parempi/huonompi kuin Magnum Comp? Speksien perusteella nopeasti katsoen merkittävimmät erot noissa:

Magnum Comp:

Bottom Out Progressive Rubber Bumper
Compression Damping TPC
Adjustments Air Pressure
Compression
Rebound
Mattoc Comp:

Bottom Out Rubber Bumper
Compression Damping Abs+
Adjustments Compression Damping
Rebound Damping; Air pressure; Air volume

Painoa Mattocilla on marginaalisesti enemmän, mutta ei merkittävästi.

Minulle nämä speksit eivät sano oikeastaan mitään, lähinnä mietityttää että onko ABS+:n ja TPC:n ero merkittävä - tai jokin muu noista eroista? Entäpä löytyykö suunnilleen samaan rahaan (noita saanee 600 € kieppeille) mitään vastaavaa (tai hieman parempaa) kuin Magnum Comp? Magnumeitahan ei (ainakaan Compia) meinaa enää oikein mistään löytyä, siksi kyselenkin korvaajaa. Muutenhan ratkaisu olisi ollut uusi vastaava keula.

Tosiaan en haluaisi huonompaan keulaa vaihtaa, mutta en myöskään pientä yrittäjää turhaan yrittääkään rokottaa. Kuitenkin suoraselkäisesti otti asian esille.

Kiitoksia asiallisista vastauksista jo etukäteen!

Kemizti
19.09.2018, 09.45
Kerros nyt siis mikä olisi;
-hintaluokka
-joustomatkan tarve
-käyttötarkoitus

Reiska79
19.09.2018, 09.53
- Mattocia löytyy noin 600 €:n kieppeille - mutta en tiedä onko tuo sitten ihan vastaava kuin Magnum Comp, sehän tässä vähän hiertää. Mutta varmaan noille haminoille hinta.
- Joustoa lähtökohtaisesti varmasti se sama 120 mm (ja 27,5+ alla siis)
- Käyttötarkoituksena kuntoilijan polkuajot vaihtelevassa, mutta tasaisessa maastossa. Kotipolut aika juurakkoisia ja lähtökohtaisesti ei isommin mäkiä mennä, eli onko se lajitermein XC:tä(?). Olen enempi kuntoilijana vain ajellut kuin lajiin perehtynyt...
- Edit: offset mielellään suht lähelle tuota Magnum Compin 48 mm:iä

Kemizti
19.09.2018, 09.58
Jos hintaluokka on tuo ja ulkomailta tilaaminen on optio, katselisin jotain rockshoxia, kuten tämä:

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/rockshox-pike-rc-27-5-fork-boost-2017/rp-prod163388

Sambolo
19.09.2018, 10.46
Rokkaria ja Foxia kattelisin myös. Molemmilla loistavia keuloja ja osaavia huoltopaikkoja helppo löytää. Myös hyvät päivitysmahdollisuudet ja varaosien saatavuus hyvä. Itse en ole tuohon offset lukuun kiinnittänyt ikinä huomiota keulaa vaihtaessa, eikä mielestäni mikään ole silti pieleen mennyt. Joustomatka ei myöskään oman kokemuksen ihan niin justiinsa ole, riippuu toki omista mieltymyksistä ym.

F. Kotlerburg
19.09.2018, 10.51
Jos hintaluokka on tuo ja ulkomailta tilaaminen on optio, katselisin jotain rockshoxia, kuten tämä:

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/rockshox-pike-rc-27-5-fork-boost-2017/rp-prod163388
Eikö tuo ole 27.5" keula eikä 27.5+/29" keula eli kolmituumainen ei välttämättä mahdu?

Muutenkin jos Pikeä katselisin niin 2018 DebonAir versio. On internetin mukaan aivan eri keula kuin vanhemmat Piket. R2-Bike myy reiluun 600 euroon.

Kemizti
19.09.2018, 10.57
Eikö tuo ole 27.5" keula eikä 27.5+/29" keula eli kolmituumainen ei välttämättä mahdu?

Muutenkin jos Pikeä katselisin niin 2018 DebonAir versio. On internetin mukaan aivan eri keula kuin vanhemmat Piket. R2-Bike myy reiluun 600 euroon.Hyvä huomio, vielä sit kun servaat linkin omaan ehdotukseesi, niin autat kysyjää lisää..

F. Kotlerburg
19.09.2018, 11.03
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspension-Fork-29-PIKE-RCT3-DebonAir-SA-120-mm-BOOST-tapered-black-2018 niin siis tämmöstä mä olisin ehdottamassa. Käsittääkseni 29" ja 27.5+ keulat ovat samoja, kun akseli vain on Boost.

Reiska79
19.09.2018, 11.14
Kiitoksia ehdotuksista. Näyttäisi kuitenkin, että varmaan lähdetään Mattocilla menemään, koska itselläni ei ole halua pistää välirahaa - ja Mattocia muutaman satkun halvemmalla löytyi hakemalla. Hyvin pelannut kyllä ainakin tuo Magnum - ja Mattocia paremmaksi kehuttu. Ainakin ulkit myös foorumeillaan on Manikoita kehuneet, ne jotka niitä ovat sattuneet testaamaan. Luonnollisesti tuo huollettavuus on yksi seikka huomioitavaksi, mutta upgreidauksia ei varmaan mun harrasteluilla tule. Sattui löytmään hyvään hintaan yrittäjä Mattocin, joten mennään sillä, niin en rokota häntä liikaa - ja mun ajoihin tama pyörä keulineen on ollut vähintäänkin riittävän hyvä.

Kiitoksia vieä kuitenkin vastauksista!

Kemizti
19.09.2018, 11.14
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspension-Fork-29-PIKE-RCT3-DebonAir-SA-120-mm-BOOST-tapered-black-2018 niin siis tämmöstä mä olisin ehdottamassa. Käsittääkseni 29" ja 27.5+ keulat ovat samoja, kun akseli vain on Boost.2,8" kumia tuollakin vain mainostetaan, mutta saattaa sinne 3" myös sopia, koska ilmoitettua tilaa on kuitenkin 81mm (3,18")

F. Kotlerburg
19.09.2018, 12.22
2,8" kumia tuollakin vain mainostetaan, mutta saattaa sinne 3" myös sopia, koska ilmoitettua tilaa on kuitenkin 81mm (3,18")Oletan, että se on 29x2,8" jolloin 27,5x3.0" pitäisi sujahtaa kevyesti.

No tuollainen Pike vähän pidemmällä joustolla on jossain Itämerellä seilaamassa osoitettani kohden, joten kohtapa tuon näkee mitä se syö tai no ei nää kun ei oo plussakumeja.

Sambolo
19.09.2018, 14.18
Itsellä rokkarin 27.5 boost ja ei mahdu 29”. Leveyden puolesta 3.0 mahtuu helposti, korkeutta voi jäädä niukasti. Vähän epäselkeästi kyllä monet ilmoittaa noita sopivuuksia näin boost aikakaudella.

nikkesi
19.09.2018, 14.45
manitou magnum comp ja rockshox pikeä ei keskenään voi verrata. Ihan eri hintaisia ja tasoisia keuloja.
Mun mielestä sopiva keula olisi rockshox judy gold olisi saman tasoinen kun ilmoitettu manitou https://www.bike-components.de/en/RockShox/Judy-Gold-RL-Solo-Air-Boost-29-Suspension-Fork-2018-Model-p56280/
Meillä tämä ja tuntuu hyvältä ja tukevalta.

Kemizti
19.09.2018, 14.51
manitou magnum comp ja rockshox pikeä ei keskenään voi verrata. Ihan eri hintaisia ja tasoisia keuloja.
Mun mielestä sopiva keula olisi rockshox judy gold olisi saman tasoinen kun ilmoitettu manitou https://www.bike-components.de/en/RockShox/Judy-Gold-RL-Solo-Air-Boost-29-Suspension-Fork-2018-Model-p56280/
Meillä tämä ja tuntuu hyvältä ja tukevalta.Aika moista höpöhöpöä, Magnum on kuitenkin 34mm liukuputkilla, toisin kuin tuo rimpularockari..

Bansku81
19.09.2018, 14.56
Saako kysäistä mikä huollossa keulasta hajosi?

nikkesi
19.09.2018, 15.23
Aika moista höpöhöpöä, Magnum on kuitenkin 34mm liukuputkilla, toisin kuin tuo rimpularockari..
Miten tämän perustelet (liukuputkien paksuuteen.)?
Oma arvio perustui siihen että minulla on tai on ollut nämä 3 eri keulaa Pike, manitou comp ja judy gold, mikä perustuu vanhemman piken tekniikkaan.

Kemizti
19.09.2018, 15.28
Mijin tämän perustelet (liukuputkien paksuuteen.)?
Oma arvio perustui siihen että minulla on tai on ollut nämä 3 eri keulaa Pike, manitou comp ja judy gold, mikä perustuu vanhemman piken tekniikkaan.Kyllä, juurikin lipukuputken paksuuteen, jos verrataan 34mm putkista keulaa 30mm putkiseen, on tukevuus ero huomattava..

nikkesi
19.09.2018, 15.42
Luotan enemmän oikeaan testiin miltä ajaessa tuntuu enemmän kuin mitä specsit näyttää ohjekirjassa (Tämä vain oma mielipide). Ei manitou huono ollut mutta ei lähelläkään piken tasoa. Oma manitou oli aika vanha jo uutena malli 2017 spessu fuse expert:ssa oli 2014 vuoden leimalla oleva manitou magnum comp,(tosin pyörän rungossa oli 2015 valmistumisvuosi vaikka 2017 mallina myytiin.
Kysyjä kysyi mikä on vastaava ei parasta saatavilla olevaa keulaa. Mun mielestä tuo Judy gold on jopa pieni parannus fusen alkuperäiseen manitouhun verratessa. Vaikka liukuputket eivät ole saman vahvuiset. Minulla on molemmat keulat joten sen perusteella arvioin paremmuutta, enkä liukuputkien paksuuden.

Oulunjulli
19.09.2018, 16.44
Tääki https://www.bike-components.de/en/Fox-Racing-Shox/34-Float-29-130-Grip-Rhythm-51-Boost-Suspension-Fork-2017-OEM-p61616/ olis muuten hyvä, mutta kauppasivat noita keväällä 200€/kpl. Ostin 27.5/120mm jossa 2.8" Rocket Roni ja tuommosen 29"/130mm mattana. Takuulla elämäni parhaat kaupat!

Sambolo
19.09.2018, 17.53
Tääki https://www.bike-components.de/en/Fox-Racing-Shox/34-Float-29-130-Grip-Rhythm-51-Boost-Suspension-Fork-2017-OEM-p61616/ olis muuten hyvä, mutta kauppasivat noita keväällä 200€/kpl. Ostin 27.5/120mm jossa 2.8" Rocket Roni ja tuommosen 29"/130mm mattana. Takuulla elämäni parhaat kaupat!
just tänään sain kaupaks oman tommosen, tarjosin aloittajallekkin, hyvä keula kyllä oli.