PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskiön irrotus?



pölölöö
17.09.2018, 15.40
Ostin käytettynä pyörän rungon ja edellinen omistaja päätti jättää muutamia ostia siihen, mm. keskiön. Kyseessä on Shimanon 137x24t keskiö (https://goo.gl/images/VCkxsY) ja irrotus pitäisi ilmeisesti tapahtua 6 pin bb toolilla, jota ei kauhean helposti tunnu olevan saatavilla. Kysymys siis kuuluu miten saan tuon irti, onko pakko tilata spesifi työkalu netistä vai pitäisikö onnistua esim vasaralla ja meisselillä? Kiitän jo etukäteen avusta!

nure
17.09.2018, 17.25
Vasaralla ja talttamaisella tukevalla ruuvarilla noita aikoinaan availlut, jos ei mene käyttöön niin ei tarvi sääliä, kierteitä kylläkin varottava. Anna kunnolla liueta vaikka CRC:ssä tai vastaavassa, saattaa olla hyvinkin tiukassa huonolla tuurilla.

maalinni
17.09.2018, 17.40
Jos mahdollista, niin kannattaa myös kuumenta sitä keskiötä ennen naputtelua.

tpertt
17.09.2018, 18.07
Jos mahdollista, niin kannattaa myös kuumenta sitä keskiötä ennen naputtelua.
Ei sitä keskiötä pidä kuumentaa, vaan runkoa keskiön ympärillä. Samalla voi tosin heittää hyvästit maalipinnalle.

maalinni
17.09.2018, 18.11
^ Jep, sitä tarkoitin. Maalit saattaa lähteä, siksi kirjoitinkin "jos mahdollista". Jos vaikka runko menee uuteen maaliin.

Sitä en tiedä riittäisikö kuumennukseksi 100 astetta, vaikka kiehuvan veden avulla. Sen se maali varmaan kestäisi?

arctic biker
19.09.2018, 19.58
Järkevä kuumennus muhvin puolelta ja itte keskiön jäähdytys sitten vaikka tällä http://www.spelektroniikka.fi/p12897-prf-101-pieni-kylmaspray-palamaton-ponneaine-vianetsintaan-220ml-fi.html. Aika pätevää ainesta ,ihan paikallisesta autotarvikekaupasta löysin.

Toki ns haka-avain ois tossa tarpeen.

taski63
20.09.2018, 08.12
Eikä se niin nökönnuukaa jos lämmittää ja sitten jäähdyttää molempia; lämpölaajeneminen ja -kutistuminen joka tapauksessa rikkoo mahdollista hapettumaa osien välistä, helpottaen irrotusta. Paras vaihtoehto tietenkin tuo arctic bikerin kuvaama.

paaton
20.09.2018, 08.30
Eikä se niin nökönnuukaa jos lämmittää ja sitten jäähdyttää molempia; lämpölaajeneminen ja -kutistuminen joka tapauksessa rikkoo mahdollista hapettumaa osien välistä, helpottaen irrotusta. Paras vaihtoehto tietenkin tuo arctic bikerin kuvaama.

Ei niin. Minä kuumentaisin pillillä sitä keskiötä, jolloin runko pysyy edelleen hyvässä maalissa.