PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridin 3x9 konversio esim. 1x11 malliseksi?



YoHannes
14.09.2018, 16.34
Tänään on oikea kysymysten tynnyri minulla auki, mutta kun ollaan hyvässä vauhdissa niin antaa palaa vaan.
Vaimolle tilailtiin vuosi takaperin Poison-Bikes.de:stä Atropin 28 -mallinen hybridifillari. Vaimo ei missään vaiheessa oikein lämmennyt fillareille, joissa makaava asento, joten tuollainen perinteinen naistenrunko pistettiin perustaksi ja koetin siihen kasailla mahd. hyvät osat.
Kiekoista saatiin suhteellisen kevyet Novatec SL 4in1 (D772SB) QR -akselilla ja DT Swiss XR331 kehillä.
Tuolloin tietoisesti valittiin fillariin vähän köykäisempi 3x9 Alivio/Acera -vaihteisto kampineen ja eturattailla 48-36-26 ja takana 11-34.
Tässä on käsitykseni mukaan BSA68 kierteellinen keskiölaakeri.

Vuoden jälkeen tullut sellainen ilmiö, että takavanne ritisee ajaessa, ihan sillä tavalla häiritsevästi, joskaan silmämääräisesti ei mitään heittoja - ehkä vain rihtausta ja nippeleiden kauttaaltaan kiristystä vailla?
Vien takavanteen huoltoon lähiaikoina, mutta samalla rupesin pohtimaan tuota vaihteiston konversiota.
Mietin, että olisiko se järkevää tiputtaa edestä vaihtaja pois ja tyytyä joko 1x10 tai 1x11 vaihteistoon?
Kevyestä fillarista vaimo on kyllä tykännyt, joten sikälikin tuolla saisi vähän turhaa painoa fillarista pois.
Toisaalta vanhassa 2014 vuosimallin Radon ZR Racessa olisi XT 2x10 vaihteisto, jonka voisi melkein sellaisenaan siirtää tuohon vaimon fillariin, jos siihen sitten heittäisi 1x11 vaihteiston.

Aiheesta on tietysti jos tuhannen keskustelua, mutta siltikin tässä pähkäilen, että pitääkö tuossa 1x11 konversiossa ottaa jotain huomioon?
x12 vaihteistot eivät tuohon vapaarattaaseen sovi, en tiedä löytyisikö tuohon Novatecin malliin edes sellaista vapaaratasta, joka tuohon 135mm levyiseen akseliin sallisi 12-lehtisen pakan.
Ideana kuitenkin, että olisi riittävästi vaihteita ja että kevyimmällä pääsee jyrkemmätkin mäet hyvin ja toisaalta harvoin varmaan vaimokaan tykittää pienimmällä rattaalla maantien laitaa (ei ole oikein sellainen fillari), mutta ajamme kyllä välillä pidempiä kuntolenkkejä.
Ketjulinja huolettaa ja toisaalta vähän, että mikähän tuohon olisi sellainen optimisetti?

Ehkä joku XT 1x11 kampi, olisiko eturatas hyvä olla likellä tuota 34-36 hammasta ja mahdollisimman iso ykkös/kakkosratas taakse.

Kaikki hyvät ideat ja huomioitavat asiat otetaan ilolla vastaan.
Kyllähän tähänkin konversioon saanee sen 300€ ainakin menemään ostamalla kammet, takapakan, takavaihtajan sekä takavaihtajan vivun.

t. Mikko

Moska
14.09.2018, 17.08
cyclossa on 11-42*40 ja ainakin omiin tarpeisiin on välitykset piisannut. Maantielle pitkälle siivulle liian suuret välit omaan makuun, mutta omiin tarpeisiin hyvä

nure
15.09.2018, 08.29
^Itsellä taitaa olla 40/11-28 ja cyclossa aivan mainio mutta useinhan vaihtelee kuskin mukaan.

jame1967
15.09.2018, 13.37
Mulla 38/11-32 ja kaipaisin eteen 36 (vaarivälitykset).

maalinni
15.09.2018, 16.15
Miksi pitää hommata uudet kammet? Eikö pelkkä n/w ratas riittäisi? Säästöä xt kampiin verrattuna tulisi todella paljon. Itse hommasin keväällä sramin nx 11sp setin, maksoi alle 150 ja on rahansa arvoinen, vaikka pakka onkin painava (terästä, mutta onpas sitten kestävä). Eturattaana on työmatka käytössä absoluteblackin 36 hampainen ovaali.

nure
15.09.2018, 16.22
^Hyvä näkökohta ja toimii aivan mainiosti. Kammet kuitenkin kallein yksittäinen osa.

velib
16.09.2018, 00.29
Kannattaa varmistaa saako noihin kampiin rattaan vaihdettua. Joissain shimanon halvemmissa kammissa rattaat ovat kiinteät.

Edit: acera ja alivio kammissa näyttäisi olevan irroitettavat rattaat. Taitaa olla vielä halvemmissa joissa tuo ei onnistu.

maalinni
16.09.2018, 09.29
Ja sellaiseen pyörään missä ei ole edes irroitettavia kampia en paljon rahaa uusiin osiin laittaisi, koska runko on luultavasti surkea. Järkevämpää ostaa suoraan parempi pyörä, niin säästää usein merkittävästi.

maalinni
16.09.2018, 09.30
^ tarkoitan irroitettavia eturattaita :).

Ps. Vieläkään näitä viestejä ei voi muokata kännykällä, onko muilla sama ongelma?

TERU
16.09.2018, 09.48
^ tarkoitan irroitettavia eturattaita :).

Ps. Vieläkään näitä viestejä ei voi muokata kännykällä, onko muilla sama ongelma?
Saman kanssa painin aiemmin, sitten huomasin, että kun menee kokoruututilaan editoinnin ajaksi, niin tekstin korjauskin onnistuu, muutoinhan tekstin saa vain poistetuksi.

YoHannes
16.09.2018, 22.11
Kannattaa varmistaa saako noihin kampiin rattaan vaihdettua. Joissain shimanon halvemmissa kammissa rattaat ovat kiinteät.

Edit: acera ja alivio kammissa näyttäisi olevan irroitettavat rattaat. Taitaa olla vielä halvemmissa joissa tuo ei onnistu.

Niin tarkoitatko, että tuo nykyisen 3-eturattaan tilalle samoihin kampiin vaihtaisi vain sopivan yksittäisen ns. keskimmäisen rattaan?
Mitenkä tuo etäisyys keskiölaakerista ja ketjulinja?
Eli onko jossain myynnissä ihan noihin alivio/acera -kampiin yksittäinwn ratas ja pieminnän ja isoimman voi nakata takavasemmalle?

nure
17.09.2018, 05.40
Ei rattaan tarvi olla juuri noihin kampiin tehty, riittää että pulttijako on oikea ja hammastus mieleinen. Mielellään NW mutta kyllä normaalillakin tulee toimeen.