PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuituisen ohjaustangon lyhennys

YoHannes
14.09.2018, 12.40
Päivää!

Uusi fillari YT Jeffsy 27 Cf pro saapui ja jo aiemmin nykypäivän maastureita kokeiltuani fiilis on, että aavistuksen haluan ohjaamoa kaventaa. Esim. 1-1,5cm molemmista päistä pois sopisi omaan makuun premmin.
Saa fillarin varastoonkin paremmin 😄

Kysymys: millä olette hiilariohjaustankoa katkoneet?
Minulla on sellainen tangonkatkaisutyökalu, jota kiristetään ja leikkausrulla kiristyy tankoa vasten
- mahtaako sillä onnistua katkominen ilman isompaa vahinkoa hiilaritangolle?
Rautasahaa ei ole, eihän ne kalliita ole eli voin toki ostaa.
Lisäksi Dremel ja sellainen rälläkkähenkinen katkaisulaikka siihen, silläkin saattaisi saada hiilaritangon siististi poikki.
Jos irtoaa suosituksia niin otan mielelläni vastaan, koetin vähän googletellakin, mutta josko täältä irtoaisi hyviä vinkkejä.

T. Mikko

aleksi_
14.09.2018, 12.46
Itse hoitanut rautasahalla. Mahdollisimman hienohampaisella. Katkaisun jälkeen töpöttänyt kontaktiliimaa katkaistuun kohtaan.

YoHannes
14.09.2018, 12.47
Nyt kun taas hain uudelleen niin löysin ihan hyvän videon:

https://youtu.be/J6ekJBN1HS8

Se vaan, että ei nyt viitsisi carbon spesifistä terää välttämättä hommata vain yhtä katkomiskertaa varten.
Hyvät vinkit edelleen otetaan vastaan.

YoHannes
14.09.2018, 12.50
Itse hoitanut rautasahalla. Mahdollisimman hienohampaisella. Katkaisun jälkeen töpöttänyt kontaktiliimaa katkaistuun kohtaan.

Ok, ehkä tuo sitten menisi perus rautasahanterälläkin - liima/epoksitöpöttely ihan hyvä vinkki, eipähän lähde säikeet rispaantumaan tms.

Moska
14.09.2018, 13.17
Dremelin laikalla menee hyvin, kunhan et hengitä pölyä.

YoHannes
14.09.2018, 13.29
Dremelin laikalla menee hyvin, kunhan et hengitä pölyä.

Jeps, maski naamaan - aika hienojakoista tosiaan ja keuhkot eivät taida arvostaa. Kokeillaan dremelillä niin ei tartte ostella mitään.

nure
14.09.2018, 17.34
Ohutlaikkaista rälläkkää käyttänyt ja hengityssuojain välttämätön. Perinteisellä putkenkatkojalla rikot tangon.

Jartsu88
15.09.2018, 03.50
Teipit stongan leikkauskohtiin ja käytät mahdollisimman hienoteräistä työkalua.

Kuitua leikatessa kannattaa käyttää hiovaa terää mahdollisuuksien mukaan, ei hammastettua.

Jos painat, avaat todnäk kuidut loppupäästä. Maltilla läpi työkalun omalla painolla!

Edit. Mielellään vahvaa kaksikomponenttiliimaa päihin lyhennyksen jälkeen, jotta ei ala kuidut purkautumaan.

nure
15.09.2018, 09.21
^Useita katkaiseena ja muutenkin hiilikuitua sahanneena ei kunnon työkaluilla tehty sahausjälki rispaannu, toisaaltaan ei moisesta toimenpiteestä ainakaan haittaa ole, ei ainakaan pääse kosteus laminaattiin.

kauris
15.09.2018, 15.01
Itse olen rautasahalla tehdyn katkaisupinnan viimeistellyt hienolla, vaikka 240, hiekkapaperilla. Sileä ja rispaantumaton pinta ollut lopputulos. Sahauksen olen ylivarmistellen tehnyt ulkona, joku maski naamalla ja vielä suihkepullosta vettä välillä sekaan suihkauttaen. Ei pölyä :)

nure
15.09.2018, 17.20
^Lasikuitupöly pahaa mutta hiilari myrkkyä.