Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Rose vs Canyon



IceCyclo
03.09.2018, 02.32
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Rosesta? Ajattelin ostaa joko talveksi talviharjoitteluun (trainer) tai viimeistään ensi keväänä maantiepyörän. Köyhähän ei osta halpaa :). Ajatus on ostaa tarpeeksi hyvä, ettei heti tarvitse olla ostamassa uutta. CX:llä olen nyt useamman sataa kilometriä ajellut ja suurin osa ajosta on ollut asfaltilla, joten mietin, miksipä sitä ei voisi vaihtaa kulkineeseen, joka soveltuu paremmin omaan käyttöön. Maraton / Endurance pyörää olen siis katsomassa.

Ja sitten itse asiaan. Tälläista katselin Roselta: https://www.rosebikes.com/rose-team-gf-four-disc-ultegra-di2-2660827?product_shape=Caribbean+blue%2Fdark+blue%2 Fgrey+

Rosessa on se kiva juttu, että pyörän voin konfiguroida haluamakseen usein vielä ilman lisähintaa tai pienellä lisähinnalla.

Canyonilta katselin tällaista: https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html

Rosen hinta: 3099 euroa
Canyonin hinta: 2899 (400 euron alennuksessa nyt)

Teiltä kokeneimmilta kysyisin, että kumpaa noista suosittelisitte ja miksi?

En nyt odota vastauksia, että mikset osta jotakin muuta tai onkohan tuo liian hyvä ensimmäiseksi maantiepyöräksi tai muuta vastaavaa. Kovasti olen itse yrittänyt ottaa etukäteen selvää molemmista malleista ja molemmissa on suhteellisen hyvä hinta-laatusuhde spekseihin nähden. Rosen eri mallit ovat keränneet paljon kehuja ulkomailla. Toisaalta niin on Canyoninkin.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Jabadabado
03.09.2018, 14.09
Mä olen ajanut tuota Rosen mallia edeltävällä Rose Xeon Team CGF:llä, tosin normijarruilla, ja olen ainakin itse pitänyt tuosta pyörästä. Ja kuten sanoit hyvää Rosella on se että pyörän konfigurointi omien halujen mukaan on tehty helpoksi. Mutta tuskin menet vikaan kummallakaan valinnalla. Sähkövaihteille ehdottomasti propsit.

PatilZ
03.09.2018, 15.13
Jos päädyt hankkimaan jo trainerikaudelle ja koska köyhällä ei ole varaa kuin parhaaseen (Tacx Neo), niin sitten kannattaa tsekata, että valittu kokoonpano toimii myös sen trainerin kanssa. Pitkähäkkisen takavaihtajan kanssa voi tulla ongelmia sen parhaan trainerin kanssa.

Nyt kaksi kuukautta sähkövaihteilla ajaneena (uusi Ultegra Di2) olen tyytyväinen valintaan. En vaihtaisi pois. Mun ehdottomat propsit menee piilotetuille namiskoille, joilla ohjaan Garmin Edge 520 ajotietokonetta.

Noiden kahden välille on paperilla aika vaikea saada eroa. Itse päätyisin Canyoniin kiekkojen ja hinnan vuoksi.

Keskiäkäinen lohjalainen
04.09.2018, 14.07
En nyt odota vastauksia, että mikset osta jotakin muuta tai onkohan tuo liian hyvä ensimmäiseksi maantiepyöräksi tai muuta vastaavaa. Kovasti olen itse yrittänyt ottaa etukäteen selvää molemmista malleista ja molemmissa on suhteellisen hyvä hinta-laatusuhde spekseihin nähden. Rosen eri mallit ovat keränneet paljon kehuja ulkomailla. Toisaalta niin on Canyoninkin.


Noista merkeistä ja tuolla budjetilla valkaten ei voi mennä vikaan. Hieno fillari tulee postissa joka tapauksessa. Canyonin valikoimassa kokoja on jo aika hintsusti jäljellä. Canyonin satulatolppa joustanee Rosen vastaavaa enemmän, jos sillä on mitään merkitystä :-)

IceCyclo
04.09.2018, 14.27
Noista merkeistä ja tuolla budjetilla valkaten ei voi mennä vikaan. Hieno fillari tulee postissa joka tapauksessa. Canyonin valikoimassa kokoja on jo aika hintsusti jäljellä. Canyonin satulatolppa joustanee Rosen vastaavaa enemmän, jos sillä on mitään merkitystä :-)Koon takia ei jää hankkimatta, kun olen suhteellisen lyhyt. Se on siinä ja siinä, kumpi XS vai S olisi parempi mulle. Konfiguraattori suosittelee S:ää, mutta myös XS soveltuu varauksella. Joku täällä sanoi, että mieluummin vähän liian pieni kuin liian iso. Ja Canyonissa tämä vielä korostuu? Näin joku täällä sanoi. Oikean koon valitseminen ilman koeajoa on se ainoa asia, mikä askarruttaa. Vertailuna nykyinen Cannondalen caadx on runkokoolla 54 ja sen koeajoin ja se on osoittautunut mulle juuri oikeaksi kooksi, vaikka laskurit suosittelivat kokoa 56.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Keskiäkäinen lohjalainen
04.09.2018, 15.04
Koon takia ei jää hankkimatta, kun olen suhteellisen lyhyt. Se on siinä ja siinä, kumpi XS vai S olisi parempi mulle. Konfiguraattori suosittelee S:ää, mutta myös XS soveltuu varauksella. Joku täällä sanoi, että mieluummin vähän liian pieni kuin liian iso. Ja Canyonissa tämä vielä korostuu? Näin joku täällä sanoi. Oikean koon valitseminen ilman koeajoa on se ainoa asia, mikä askarruttaa. Vertailuna nykyinen Cannondalen caadx on runkokoolla 54 ja sen koeajoin ja se on osoittautunut mulle juuri oikeaksi kooksi, vaikka laskurit suosittelivat kokoa 56.


No tuohan on helppo juttu. Oikeat mitat ovat siinä nykyisessä cännärissä. Mittailet siitä geometriamitat (tai lunttaat netistä) ja vertaat niitä Rosen ja Canyonin geometriataulukkoihin. Valkkaat sitten lähimmäksi osuvan.

hemppa
04.09.2018, 15.07
Canyonin runkogeometriat vs. CAADX 54



Merkki ja malli

reach

stack

TT

ST

SA

HA

HT












Canyon Endurace XS
366
541
526
475
73,5
70,9
127












Canyon Ultimate S
374
546
536
505
73,5
72,5
137












Canyon Endurace S
373
556
538
510
73,5
71,6
143


Canyon Ultimate M
383
560
549
537
73,5
73,3
149












Canyon Endurace M
378
571
547
545
73,5
72,4
159


CAADX 54
378
555
537
540
73,5
71
132



Jos koet CAADX 54:n sopivan kokoiseksi, niin kyllä Canyonin XS on ehdottomasti liian pieni

Keskiäkäinen lohjalainen
04.09.2018, 15.23
Canyonin runkogeometriat vs. CAADX 54


Merkki ja malli

reach

stack

TT

ST

SA

HA

HT












Canyon Endurace XS
366
541
526
475
73,5
70,9
127












Canyon Ultimate S
374
546
536
505
73,5
72,5
137












Canyon Endurace S
373
556
538
510
73,5
71,6
143


Canyon Ultimate M
383
560
549
537
73,5
73,3
149












Canyon Endurace M
378
571
547
545
73,5
72,4
159


CAADX 54
378
555
537
540
73,5
71
132



Jos koet CAADX 54:n sopivan kokoiseksi, niin kyllä Canyonin XS on ehdottomasti liian pieni

Tuossahan se vastaus tulikin :-) S-koossa Stack ja Reach ovat aivan riittävän lähellä nykyistä kulkinetta.

IceCyclo
04.09.2018, 15.54
Canyonin runkogeometriat vs. CAADX 54



Merkki ja malli

reach

stack

TT

ST

SA

HA

HT












Canyon Endurace XS
366
541
526
475
73,5
70,9
127












Canyon Ultimate S
374
546
536
505
73,5
72,5
137












Canyon Endurace S
373
556
538
510
73,5
71,6
143


Canyon Ultimate M
383
560
549
537
73,5
73,3
149












Canyon Endurace M
378
571
547
545
73,5
72,4
159


CAADX 54
378
555
537
540
73,5
71
132



Jos koet CAADX 54:n sopivan kokoiseksi, niin kyllä Canyonin XS on ehdottomasti liian pieniKiitos, S näyttäisi olevan melko lähellä. M menee liian isoksi ja XS taas liian pieneksi.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

hakpas
04.09.2018, 19.24
Canyonillahan on 30 päivän palautusoikeus pyörää voi ihan oikeesti käyttää tuona aikana. Jos koko menee väärin niin sen kuin vaihtaa jos pyörä muuten miellyttää.
Tarkistin kesällä Canyonin asiakas-palvelusta kuinka kovasti pyörä voi olla käytetty palautettaessa. Tässä vastauksen sisältö suoraan lainattuna:

”Kiitos viestistäsi.
Palautusoikeutemme mahdollistaa pyörän käyttämisen. Maastopyörässä normaalit käytön jäljet/kuluma joita tulee tavallisestikin käytön aikana, ovat hyväksyttäviä. Rikkinäistä pyörää emme voi palautusoikeuden puitteissa tietystikään ottaa takaisin, mutta muutoin pyörää saa käyttää kuten omaansa.”

petewow
04.09.2018, 21.44
Canyonillahan on 30 päivän palautusoikeus pyörää voi ihan oikeesti käyttää tuona aikana. Jos koko menee väärin niin sen kuin vaihtaa jos pyörä muuten miellyttää.
Tarkistin kesällä Canyonin asiakas-palvelusta kuinka kovasti pyörä voi olla käytetty palautettaessa. Tässä vastauksen sisältö suoraan lainattuna:

”Kiitos viestistäsi.
Palautusoikeutemme mahdollistaa pyörän käyttämisen. Maastopyörässä normaalit käytön jäljet/kuluma joita tulee tavallisestikin käytön aikana, ovat hyväksyttäviä. Rikkinäistä pyörää emme voi palautusoikeuden puitteissa tietystikään ottaa takaisin, mutta muutoin pyörää saa käyttää kuten omaansa.”

Näitä käytettyjä ei varmaan kuitenkaan enää uutena voi myydä, niin onko Canyonilla joku Outlet tms?

Kalle H
04.09.2018, 22.05
Näitä käytettyjä ei varmaan kuitenkaan enää uutena voi myydä, niin onko Canyonilla joku Outlet tms?https://www.canyon.com/en/factory-outlet/

hakpas
04.09.2018, 22.43
Tuolla outletissa myydään tietääkseni ihan priimaa tavaraa. Meniskö osa esittely ja koeajo yms.jäyttöön ja loput kierrätetääm niiltä osin kuin pystyy...

Kalle H
04.09.2018, 23.10
Tuolla outletissa myydään tietääkseni ihan priimaa tavaraa. Meniskö osa esittely ja koeajo yms.jäyttöön ja loput kierrätetääm niiltä osin kuin pystyy...Aivan randomilla katsoin tuolta yhden pyörän, siitä sanotaan seuraavaa.

https://www.canyon.com/en/factory-outlet/category.html#category=mtb-bikes&id=26356
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180904/18c80fe4404ce486ca95d3853d6b669b.jpg

hakpas
05.09.2018, 07.04
OK, kiitti korjauksesta.

IceCyclo
05.09.2018, 07.12
Canyonillahan on 30 päivän palautusoikeus pyörää voi ihan oikeesti käyttää tuona aikana. Jos koko menee väärin niin sen kuin vaihtaa jos pyörä muuten miellyttää.
Tarkistin kesällä Canyonin asiakas-palvelusta kuinka kovasti pyörä voi olla käytetty palautettaessa. Tässä vastauksen sisältö suoraan lainattuna:

”Kiitos viestistäsi.
Palautusoikeutemme mahdollistaa pyörän käyttämisen. Maastopyörässä normaalit käytön jäljet/kuluma joita tulee tavallisestikin käytön aikana, ovat hyväksyttäviä. Rikkinäistä pyörää emme voi palautusoikeuden puitteissa tietystikään ottaa takaisin, mutta muutoin pyörää saa käyttää kuten omaansa.”Kiitos tiedosta

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Hillman
05.09.2018, 16.10
pysytään saman topicin alla, mutta vaihdetaan pyöriä: Rose vai Canyon? Rose Backroad vai Canyon Grail? Molemmista miettinyt tuota Shimanon 105 versiota.

Eli siis puhdasta maantiepyörää monipuolisempi käyräsarvinen hakusessa. Työmatkalle, sorateille, syyskeleille maantielle, jne.

Aikaisemmin kokemusta vain Canyoneista (2 löytyy varastosta) ja olen ollut niiihin tyytyväinen, joten Canyon olisi sitä kautta luonnollinen valinta, mutta tuo Grailin muotoilu herättää pieniä ennakkoluuloja. Lisäksi Canyon näyttää Graileissa stack+ ja reach+ mittoja, joita minun vaikea suhteuttaa "perinteisiin" stack ja reach mittoihin. Backroadin koossa 54 näyttää olevan stack 559 ja reach 377 ja niiden suhde 1,48 eli aika leppoisen puolelle kallistuu, mikä hyvä.

Cyclojakin olen miettinyt, mutta niissä usein hieman agressiivisempi ajoasento. Gravel vaimitänäänyonkaannimeltään pyörissä näyttää olevan endurance -pyörien kaltainen leppoisampi ajoasento, mutta sitten tilaa kuitenkin endurance pyöriä paksummille renkaille. Ja lokasuojat saa halutessa myös.

hsr
10.09.2018, 11.39
Olen mietiskellyt samaa kuin Hillman tuossa edellä. Rose Backroad vaikuttaa tässä vaiheessa houkuttelevimmalta. Haluaisin sähkövaihteet enkä ole löytänyt muita sähkövaihteisia gravel/cyclocrosspyöriä samassa hintaluokassa. Toisaalta käyttööni voisi myös sopia ketjun aloittajan mainitsemat Rose Team GF Four Disc tai Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2. Muistelen lukeneeni jostain että Enduraceen menee jopa 33 mm renkaat, tietääkö kukaan kuinka leveät mahtuu tuohon Rosen maantiepyörään? Haluaisin ajella asfaltin lisäksi jnkv myös hiekkateillä, mutta varsinaista gravelgrindingia tai cylokrossia en harrasta. Lyhyelle työmatkalle on pyörä erikseen, joten tarakkaa tai kiinteitä lokareita tähän pyörän en tarvitse.

hsr
10.09.2018, 12.53
Vastaan kysymykseeni itse, jos jotakuta muutakin sattuisi kiinnostamaan: kysyin noista maantiepyörien rengasleveyksistä Roselta ja Canyonilta ja Roseen luvataan menevän todelliselta leveydeltään 32 mm rengas ja Canyoniin 32-33 mm. Ilmeisesti Canyonissa on aavistuksen enemmän rengastilaa.

IceCyclo
10.09.2018, 16.27
Olen mietiskellyt samaa kuin Hillman tuossa edellä. Rose Backroad vaikuttaa tässä vaiheessa houkuttelevimmalta. Haluaisin sähkövaihteet enkä ole löytänyt muita sähkövaihteisia gravel/cyclocrosspyöriä samassa hintaluokassa. Toisaalta käyttööni voisi myös sopia ketjun aloittajan mainitsemat Rose Team GF Four Disc tai Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2. Muistelen lukeneeni jostain että Enduraceen menee jopa 33 mm renkaat, tietääkö kukaan kuinka leveät mahtuu tuohon Rosen maantiepyörään? Haluaisin ajella asfaltin lisäksi jnkv myös hiekkateillä, mutta varsinaista gravelgrindingia tai cylokrossia en harrasta. Lyhyelle työmatkalle on pyörä erikseen, joten tarakkaa tai kiinteitä lokareita tähän pyörän en tarvitse.Tässä on enemmän gravel-henkinen "maantiepyörä". Hintaa ei olisi hirveästi Roseen nähden enemmän, mutta 2018 mallista kokoja on enää hintsusti jäljellä. Ovh taas uudessa 2019 mallissa tulee olemaan liian paljon speksehin nähden, jos noudattelee 2018 mallin hintaa ilman alennuksia. Käytännössä samoilla spekseillä Rose on tonnin halvempi (se on se kivijalasta ostetun lisähinta / Suomilisä?).

https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-paralane-ultegra-di2-orange/

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

IceCyclo
10.09.2018, 16.37
Olen mietiskellyt samaa kuin Hillman tuossa edellä. Rose Backroad vaikuttaa tässä vaiheessa houkuttelevimmalta. Haluaisin sähkövaihteet enkä ole löytänyt muita sähkövaihteisia gravel/cyclocrosspyöriä samassa hintaluokassa. Toisaalta käyttööni voisi myös sopia ketjun aloittajan mainitsemat Rose Team GF Four Disc tai Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2. Muistelen lukeneeni jostain että Enduraceen menee jopa 33 mm renkaat, tietääkö kukaan kuinka leveät mahtuu tuohon Rosen maantiepyörään? Haluaisin ajella asfaltin lisäksi jnkv myös hiekkateillä, mutta varsinaista gravelgrindingia tai cylokrossia en harrasta. Lyhyelle työmatkalle on pyörä erikseen, joten tarakkaa tai kiinteitä lokareita tähän pyörän en tarvitse.Avasin ketjun ajatuksella löytää Endurance / maraton maantiepyörä, joista Rose ja Canyon olivat budjetussani spekseiltään mielenkiintoisimmat. Nykyinen cyclo on sitten muualle kuin asfaltille. Sitä voi päättää jo ennen liikkeelle lähtöä, minkälaisen lenkin haluaa sillä kertaa vetää. En siis ollut etsimässä yhtä pyörää kaikkeen.

Rose ja Canyon olivat spekseiltään tasaveroisia. Kuten kommenteista voidaan huomata, kumpikin ovat yhtä hyviä. Se on vähän, mitä kukin preferoi. Jostakin arvostelusta luin, että Roset ovat yleisesti vähän enemmän race-pyörien suuntaan. Päätin nyt kuitenkin venyttää hankinnan ensi kevääseen ja koeajaa myös kivijalkavaihtoehdot rauhassa.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

hsr
10.09.2018, 20.38
Tässä on enemmän gravel-henkinen "maantiepyörä". Hintaa ei olisi hirveästi Roseen nähden enemmän, mutta 2018 mallista kokoja on enää hintsusti jäljellä. Ovh taas uudessa 2019 mallissa tulee olemaan liian paljon speksehin nähden, jos noudattelee 2018 mallin hintaa ilman alennuksia. Käytännössä samoilla spekseillä Rose on tonnin halvempi (se on se kivijalasta ostetun lisähinta / Suomilisä?).

https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-paralane-ultegra-di2-orange/

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Tuossa olisi kohtuuhinnalla spekseiltään sopiva pyörä ja värikin miellyttää silmää, lokaritkin tulisi mukaan. Mutta tietenkään sopivaa kokoa ei enää ole.

Hillman
13.09.2018, 17.45
Avasin ketjun ajatuksella löytää Endurance / maraton maantiepyörä, joista Rose ja Canyon olivat budjetussani spekseiltään mielenkiintoisimmat. Nykyinen cyclo on sitten muualle kuin asfaltille. Sitä voi päättää jo ennen liikkeelle lähtöä, minkälaisen lenkin haluaa sillä kertaa vetää. En siis ollut etsimässä yhtä pyörää kaikkeen.

Rose ja Canyon olivat spekseiltään tasaveroisia. Kuten kommenteista voidaan huomata, kumpikin ovat yhtä hyviä. Se on vähän, mitä kukin preferoi. Jostakin arvostelusta luin, että Roset ovat yleisesti vähän enemmän race-pyörien suuntaan. Päätin nyt kuitenkin venyttää hankinnan ensi kevääseen ja koeajaa myös kivijalkavaihtoehdot rauhassa.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Jep, tarkoitus ei ollut tosiaan suoraan vastata IceCyclon alkuperäiseen kysymykseen omilla pyöräehdotuksilla, mutta laiskana en jaksanut aloittaa omaa ketjua kun kysymykseni kuitenkin sopi otsikon alle...

Mutta ihan hyvä lisäkysymys omalla kohdallani on, että voisiko esim. Canyon Endurace tai Rose Team GF tulla kysymykseen Grail:n tai Backroadin sijaan? Niihin kumpaankaan ei taida saada lokasuojia, mikä nyt välttämättä ei olisi ylitsepääsemätön ongelma. Jos molempiin menee 32/33 mm renkaat, niin kaiketi pitää sitten kysyä että onko kaikki asfaltin ulkopuolella tapahtuva ajo sitten niin "rankkaa", että tuo rengaskoko ei riitä. Geometria niissä kuinteknin miellyttää cycloja enemmän. Ei kai noissa pyörissä ole mitään syytä miksei niillä voisi hyvin ajaa sorateillä tai erittäin hyväkuntoisilla poluilla?

Vähän liikaa tuntuu olevan vaihtoehtoja, että meinaa mennä pasmat sekaisin.

hsr
13.09.2018, 18.38
Siis Canyoniin luvattiin menevän 32-33mm, Roseen vain enintään 32 mm todelliselta leveydeltään oleva rengas. Tuo edellä mainittu Focus Paralane olisi spekseiltään omaan käyttööni lähes täydellinen, siihen menee ilm. 35 mm rengas ja lokaritkin tulisi mukana, nekin voisi sadekelillä olla mukavat vaikka en niitä välttämättä tarvitsisikaan. Harmi vaan että sopivaa kokoa ei tarjouspyörissä ole, todennäköisesti ensi vuoden malli tulee olemaan ainakin tonnin kalliimpi kuin nuo Roset ja Canyonit.

kauris
14.09.2018, 17.56
No 32 ja 33 mm nyt on ihan sama asia. Jos toinen lupaa 32 ja toinen 33 niin totuus voi olla millin pari tuosta kumman hyväksi tahansa. Eri asia jos lupaukset olis ollut vaikka 30 ja 35

hsr
14.09.2018, 18.51
Tuossa Rose Team GF:ssa eniten arveluttaa rengastila. Monet 32mm nimellisleveydeltään olevat renkaat on oikeasti reilusti leveämpiä, esim Vittoria Voyager Hyper 32 mm on oikeasti lähes 34mm leveä ja minulla nyt käytössä olevat 32mm Gravelkingitkin muutaman kymmenyksen nimellisleveyttään leveämmät. Monet 32 mm renkaat siis eivät ehkä mahdu Roseen. Canyon Enduracessa todennäköisesti on rengastilaa hivenen enemmän, mutta siinä on 52/36 eturattaat ja 11-30 takapakka, Roseen saisi 50/34 kammet ja 11-32 pakan.

Hillman
30.09.2018, 11.16
Olen mietiskellyt samaa kuin Hillman tuossa edellä. Rose Backroad vaikuttaa tässä vaiheessa houkuttelevimmalta. Haluaisin sähkövaihteet enkä ole löytänyt muita sähkövaihteisia gravel/cyclocrosspyöriä samassa hintaluokassa. Toisaalta käyttööni voisi myös sopia ketjun aloittajan mainitsemat Rose Team GF Four Disc tai Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2. Muistelen lukeneeni jostain että Enduraceen menee jopa 33 mm renkaat, tietääkö kukaan kuinka leveät mahtuu tuohon Rosen maantiepyörään? Haluaisin ajella asfaltin lisäksi jnkv myös hiekkateillä, mutta varsinaista gravelgrindingia tai cylokrossia en harrasta. Lyhyelle työmatkalle on pyörä erikseen, joten tarakkaa tai kiinteitä lokareita tähän pyörän en tarvitse.

Onko hsr päässyt jo jonkinlaiseen ratkaisuun asian suhteen? Minä en.

Tällä hetkellä vaaka on vielä hivenen kallellaan Rose Backroadiin, ja käsi ollut jo moneen otteeseen ostonapilla, mutta mutta.... Grailissa tällä hetkellä toimitusajat menevät pitkälle joulukuuhun, Backroadia saa Rosen asiakaspalvelun mukaan todennäköisesti 3 - 5 viikossa. Sopivasti vielä tämän syksyn rospuuttokeleihin siis.

Onko kenelläkään kokemuksia Rosen 30 päivän palautusoikeudesta? Toimiiko yhtä mutkattomasti kuin Canyonin ja saako pyörää oikeasti ajaa kuten Canyoneja? Canyonin 30 päivän palautusoikeus on hyväksi todettu tälläkin foorumilla useaan otteeseen.

hsr
30.09.2018, 12.19
Alunperinkin ajattelin hankkia uuden pyörän vasta ensi kevääksi ellei sitten olisi tullut vastaan jotain vastustamatonta tarjousta, Tällainen ehkä olisi ollut Focus Paralane Larunpyörässä, jos olisi ollut sopivaa kokoa jäljellä https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-paralane-ultegra-di2-orange/ . Nyt ehkä kallistuisin Canyon Grailiin, ellei siinä olisi tuota erikoista ohjaustankoa. Rose Backroadissa on keskiö hiukan korkeammalla kuin gravel- ja maantiepyörissä yleensä (BB drop 60mm vs n. 75 mm), tosin en osaa arvioida onko sillä mitään merkitystä käytännössä.Toisaalta en kyllä tarvitsisi rengastilaa kuin max 35 mm renkaille, ehkä 32 mm:kin riittäisi, joten ehkä sittenkin päädyn esim. Rose Team GF Fouriin tai Canyon Enduraceen. Tai sitten ajelen edelleen nykyisellä pyörälläni ja kyttään tarjouksia esim ensi syksynä. Katsotaan nyt kuinka kuume pysyy hallinnassa.

Hower
09.10.2018, 14.26
Tuossa olisi kohtuuhinnalla spekseiltään sopiva pyörä ja värikin miellyttää silmää, lokaritkin tulisi mukaan. Mutta tietenkään sopivaa kokoa ei enää ole.

Siellä oli yksi oranssi Paralane Ultegra DI2, S-kokoinen. Ostin sen pois n. 4 viikkoa sitten. Ihana kapine. :)

Jännästi joku Focuksen ulkomaisen myyntipaikan laskuri suositteli kooksi XS, mutta kyllä tuo S on mielestäni ihan ok. Pituutta itsellä on 169cm.

hsr
09.10.2018, 18.48
Vieläkin on XL-kokoinen jäljellä, minulle kyllä valitettavasti liian iso, L olisi sopiva https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-paralane-ultegra-di2-orange/. Uusikin malli on jo tullut, aika kallis eikä värikään yhtä hyvä https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-paralane-9.9-di2-784701. Ei ehkä ole niin paljon parempi kuin nuo edellä mainitut Canyonit ja Roset, että kannattaisi noin paljon enemmän maksaa. Onhan noita muitakin mutta hinnat aika kovat niissäkin.

Visqu
11.10.2018, 23.38
Mulla on Rosen Xeon Cross Gravel vm.2018, sama pyörä siis kuin uusi Backroad. Pyörä on kokoa 57, itse olen 180cm ja inseam 86, pyörä on kooltaan oikein sopiva.

Ainoa mikä hämmentää on Ritcheyn Evomax-tanko, tosi pieni droppi yhdistettynä klassiseen muotoon, kädet ei tahdo asettua alaotteelle hyvin. Muuten pyörä vaikuttaa todella asialliselta, on hyvä ajaa ja melko kevyt. Vekotin painaa 8,5kg 38c Gravelking SK-renkailla, suht normikiekoilla, polkimien, pullohäkkien ja garmin-telineen kanssa.

Jos tangon lisäksi jotain outoa niin pyörähän toki on muuta kalustoa korkeamman oloinen bb-droppinsa ansiosta. Vertailukohtina toimivat Canyon Ultimate koossa M ja Focus Paralane koossa M.

Focuksen L olisi kai vastannut enemmän esim tuon Canyonin kokoluokkaa mutta jotenkin M istui mulle paremmin. Paralane on muuten myynnissä ;) tosin kyseessä on alu-runkoinen. Ajan mieluummin Rosella :D

Hillman
15.10.2018, 13.52
Päädyin sitten omassa jahkailussani vihdoin Rose Backroadiin. Valinta kallistui Roseen, koska:
* Toimitusaika Graililla menee ensi vuoteen
* Grail muotoilu epäilyttää vieläkin, ja näyttää epäilyttävän muitakin. Siksi, päättelin, jälleenmyyntiarvo voi olla arvoitus

No eipä siinä, Backroad näyttää vastaavan kaikkiin tarpeisiin sekin (väritys ehkä ainoa miinus): menee tarpeeksi paksut renkaat, ajoasento rento, lokasuojat saa tarvittaessa ja hinta carbon -rungosta uusilla 105 osilla kohtuullinen/kilpailukykyinen

No, laitoin sitten perjantaina tilauksen sisään, ja tänään tuli vahvistus, että toimitus tammikuussa, PRKL. Merkittävä syy Rosen valintaa oli lyhyt toimitusaika, pääsee vielä tänä syksynä käyttämään. Ehdin myydä jos maastopyöränikin alta pois, joka sitten tarkoitus korvata uudella Neuronilla alkukeväästä. Mutta nyt näyttäisi siltä, että saan kitkutella ilman rospuuttokelin pyörää.

Keskiäkäinen lohjalainen
15.10.2018, 14.14
No, laitoin sitten perjantaina tilauksen sisään, ja tänään tuli vahvistus, että toimitus tammikuussa, PRKL. Merkittävä syy Rosen valintaa oli lyhyt toimitusaika, pääsee vielä tänä syksynä käyttämään. Ehdin myydä jos maastopyöränikin alta pois, joka sitten tarkoitus korvata uudella Neuronilla alkukeväästä. Mutta nyt näyttäisi siltä, että saan kitkutella ilman rospuuttokelin pyörää.

Tervetuloa kerhoon. Mulle Canyon teki samanlaisen koistisen. Toimitus lykkääntyi ainakin 2kk luvattua myöhemmäksi. Ja kyllä... vanha kalusto tuli jo myytyä pois.

Hillman
16.10.2018, 12.28
Sain kuulla iloisen yllätyksen: pyörä kasataan 31.10, eli parin viikon päästä, eikä tammikuussa, kuten vahvistuksessa oli merkitty. Ehkä pyörä Suomessa kolmen viikon päästä. Joskus näinkin päin. Hyvin on vielä aikaa ajella tänäkin syksynä!

frp
16.10.2018, 13.46
Hyvä valinta. Tosin jälleenmyyntiarvon miettimistä pidän hieman kaukaa haettuna perusteena pyörähankinnassa. Kyllä niistä se 50% lähtee hinnasta pois heti kun ajaan lähtee ja muutaman vuoden jälkeen arvo on merkityksetön alkuperäiseen hintaan nähden.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.10.2018, 16.46
Hyvä valinta. Tosin jälleenmyyntiarvon miettimistä pidän hieman kaukaa haettuna perusteena pyörähankinnassa. Kyllä niistä se 50% lähtee hinnasta pois heti kun ajaan lähtee ja muutaman vuoden jälkeen arvo on merkityksetön alkuperäiseen hintaan nähden.

No jaa... neljä kautta ajetusta hiilikuituläskistä sai vielä helposti 50% uuden hinnasta. Ei tullut ajetuille kilometreille kovin paljon hintaa.

Hillman
17.10.2018, 01.05
Hyvä valinta. Tosin jälleenmyyntiarvon miettimistä pidän hieman kaukaa haettuna perusteena pyörähankinnassa. Kyllä niistä se 50% lähtee hinnasta pois heti kun ajaan lähtee ja muutaman vuoden jälkeen arvo on merkityksetön alkuperäiseen hintaan nähden.

Toki muut asiat painaa enemmän kuin jälleenmyyntiarvo, mutta en nyt ihan täysin huomiotta jättäisi tuota jälleenmyyntiarvoakaan. nimittäin itsekin juuri myin alta pois muutaman vuoden vanhan maasturini, josta sain yli 50 % alkuperäishinnasta.

kuovipolku
17.10.2018, 01.25
No jaa... neljä kautta ajetusta hiilikuituläskistä sai vielä helposti 50% uuden hinnasta. Ei tullut ajetuille kilometreille kovin paljon hintaa.

Mutta kuinka paljon toteutuneesta myyntihinnasta ja/tai myynnin nopeudesta ja helppoudesta oli sen ansiota että pyörä oli nimenomaan tietyn merkkinen (eikä jonkin toisenmerkkinen neljä kautta ajettu hiilikuituläski)?

Ei mulla ole asiasta mitään käsitystä, mutta voisihan olla että hiilikuituläskeillä ja etenkin sellaisilla jotka saa heti käyttöönsä oli ainakin siinä tilanteessa kysyntää hiukan enemmän kuin tarjontaa.

(Tosin tässä Hillmanin tapauksessa ei ollut kysymys siitä että jonkin merkkisestä saisi paremman hinnan vaan siitä että Grailin mielipiteitä voimakkaasti jakava ulkonäkö ja teknisesti poikkeavat ratkaisut karsivat ostajia silloin jos tai kun pyörän haluaa joku päivä myydä.)


Mutta sitä piti kysymäni että kai sekä Rose että Canyon tarjoavat mahdollisuuden perua tilaus jos toimitusaika siirtyy merkittävästi tilatessa arvioitua myöhemmäksi? Eli teillä kummallakin oli niin että halusitte tästä huolimatta juuri sen tilaamanne pyörän?

hsr
17.10.2018, 11.35
Minäkin alan ehkä kallistua Rose Backroadin suuntaan. Rosen koko-ohjeistus on hieman epäselvä, minusta 57 cm olisi mitoiltaan sopiva, ainakin jos vertaa Canyonin kokosuosituksiin. Rosen ohjeiden mukaan ymmärtääkseni 59 cm olisi oikeampi koko, pituus 182cm ja inseam 89 cm. Tuo 59 cm runko on mielestäni kyllä turhan iso. Olisiko tähän jollakulla jotain mielipidettä?

Hillman
17.10.2018, 17.15
Mutta kuinka paljon toteutuneesta myyntihinnasta ja/tai myynnin nopeudesta ja helppoudesta oli sen ansiota että pyörä oli nimenomaan tietyn merkkinen (eikä jonkin toisenmerkkinen neljä kautta ajettu hiilikuituläski)?

Ei mulla ole asiasta mitään käsitystä, mutta voisihan olla että hiilikuituläskeillä ja etenkin sellaisilla jotka saa heti käyttöönsä oli ainakin siinä tilanteessa kysyntää hiukan enemmän kuin tarjontaa.

(Tosin tässä Hillmanin tapauksessa ei ollut kysymys siitä että jonkin merkkisestä saisi paremman hinnan vaan siitä että Grailin mielipiteitä voimakkaasti jakava ulkonäkö ja teknisesti poikkeavat ratkaisut karsivat ostajia silloin jos tai kun pyörän haluaa joku päivä myydä.)


Mutta sitä piti kysymäni että kai sekä Rose että Canyon tarjoavat mahdollisuuden perua tilaus jos toimitusaika siirtyy merkittävästi tilatessa arvioitua myöhemmäksi? Eli teillä kummallakin oli niin että halusitte tästä huolimatta juuri sen tilaamanne pyörän?

Olisin voinut perua Rosen tilauksen kun siitä erikseen kysyin Rosen asiakaspalvelusta. Mutta kuten kirjoitin, se toimitus siirtyikin tammikuusta marraskuun alkuun, joten ei onneksi ollut tarvetta perua. Rosen sivujen antamiin toimitusaikoihin kannattanee ilmeisesti suhtautua pienellä varauksella ja sitä kannattaa kysyä erikseen Rosen Suomen asiakaspalvelusta.

Jar56
17.10.2018, 17.50
Itsellä ei kokemusta,mutta kaverilla rose ja ryngebyy bianci,molemmat mittojen mukaan.niin bianci 2cm pienemmällä rungolla.Kaverin mukaan molemmat just sopivia.

Visqu
19.10.2018, 00.48
Minäkin alan ehkä kallistua Rose Backroadin suuntaan. Rosen koko-ohjeistus on hieman epäselvä, minusta 57 cm olisi mitoiltaan sopiva, ainakin jos vertaa Canyonin kokosuosituksiin. Rosen ohjeiden mukaan ymmärtääkseni 59 cm olisi oikeampi koko, pituus 182cm ja inseam 89 cm. Tuo 59 cm runko on mielestäni kyllä turhan iso. Olisiko tähän jollakulla jotain mielipidettä?

Sulla on aika pitkät jalat ja lyhyt torso kaiketi.
Itse ottaisin tällöin kokoa pienemmän mikäli matalampi ajoasento on ok.

Itse olen 180 ja inseam 86 ja rapiat, lyhyt torso ja pitkät kädet. Vastaavan Rosen koko on 57.

sf12
19.10.2018, 07.09
Mä olen 178cm ja jalka 86cm. Ottaisin tuon Rosen 54cm kokoisena ja 90mm stemmillä.

Joni.O
21.10.2018, 19.05
Backroad houkuttelee itseäkin. Kumpi väri lähti tilaukseen ja onko kukaan nähnyt kumpaakaan väriä luonnossa?

Hillman
23.10.2018, 11.29
En ole nähnyt luonnossa kumpaakaan. Kumpikaan väri ei oikein iskenyt, mutta kun joku piti ottaa, niin päädyin hiekan väriseen. Otin 54 koossa 80 mm stemmillä (mitat: 173/82,5), koska ainakin Rosen sivujen mukaan inseam -suositus 54 koossa 79 - 83. Lisäksi kun vertaa omaan Ultimateen S koossa, niin Backroadin 54 koossa saan silti korkeamman ja lyhyemmän rungon.

Joni.O
30.11.2018, 14.33
Sain kuulla iloisen yllätyksen: pyörä kasataan 31.10, eli parin viikon päästä, eikä tammikuussa, kuten vahvistuksessa oli merkitty. Ehkä pyörä Suomessa kolmen viikon päästä. Joskus näinkin päin. Hyvin on vielä aikaa ajella tänäkin syksynä!
Jokos Backroad on saapunut?

Hillman
15.12.2018, 00.34
Juu, kyllä se tuli, pari-kolme viikkoa myöhässä arvioidusta tosin. Mutta nyt olen ehtinyt noin kolmisen viikkoa sillä ajamaan, työmatkaa lähinnä, mutta myös pari hiekkatie/pururatalenkkiä pääkaupunkiseudulla.

Pyörä on kyllä mainio. Sillä on ilo päästellä hiekalla, sorateillä ja asfaltilla. Ja työmatkallehan se on myös passeli. Enkä usko että pitemmät lenkitkään sitten taas keväällä tuottavat ongelmia. Ei minulla nyt oikeastaan mitään pahaa sanottavaa ole. Se nyt ensimmäisenä tulee mieleen, että standover korkeus on siinä ylärajalla (koko 54). Juuri ja juuri pystyy seisomaan, vaikka suositus oli 79 - 83 inseamille (minulla 82-83). Mutta ajoasento on muuten sitä mitä hain ja koko vaikuttaa kaikin puolin oikealta. Pyörä tuntuu hieman isommalta ja muhkeammalta kuin maantiepyöräni (Ultimate koko S) vaikka reach selvästi lyhyempi (Backroadissa vielä 80 mm stemmi). Liekö tuo rungon korkeus vaikuttaa asiaan ja lisäksi putkien paksuus antaa mielikuvan isommasta pyörästä?

Aluksi pyörä tuntui aavistuksen kovalta. Tuntui jopa siltä, että Ultimate suodattaa tärinöitä paremmin kuin Backroad. Sittemmin tuo tunne on häipynyt ja luulen että ensivaikutelmaan vaikutti uusi satula, joka ei varsinaisesti hellinyt hanuria parin eka lenkin aikana, sekä se, että ajo suuntautuu muuallekin kuin tasaiselle asfaltille, missä taas puhtaalla maantiepyörällä tulee ajettua. Voi myös olla että rengaspaineet olivat alkuun liian suuret.

Se mitä en olisi uskonut kehuvani niin paljoa, on nuo Scwalben G-One Allroad kumit. Ne on kyllä huippuhyvät renkaat sekalaiseen ajoon. Ainoa mitä ne eivät kestä on sepeli asfaltin päällä. Ensimmäinen viikko meni vielä hyvin, mutta sitten alkoi sisäkumeja puhkeamaan siihen tahtiin, että oli pakko vaihtaa renkaita. Viimeisellä työmatkalla meni kaksi sisäkumia, joten otin lähimmästä liikkeestä jotkut pistosuojatut Schwalbet tilalle sen enempää tutkimatta. Nyt ei poksahtele sisäkumit. Jos noita G-Oneja saa pistosuojattuna, niin täytyy kyllä sellaiset hankkia uudet.

Ai niin, ja nuo 105 (R7000) vaihtajat ovat kyllä hyvät. En oikeastaan kyllä huomaa juurikaan eroa maantiepyörän Ultegroihini (niissä muistaakseni 6800 sarja). Ultegroita taidettiin kyllä uudistaa vuosi sitten, mutta ainakaan niihin vanhempiin verrattuna tuntuu vaikelta perustella muutamaa sataa euroa lisää Ultegroiden ostosta.

Ei mulla muuta.