PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teräsrungon hitsaus

Noviisipyöräilijä
02.09.2018, 22.30
Mahtaako kukaan tietää, onnistuuko pyörän teräsrungon (90-luvun maastopyörä) hitsaaminen ihan perus-migillä? Onko teräslaatu sellaista, että tuolla tulee kestävä sauma, jos noin muuten osaa hitsata?

marmar
03.09.2018, 01.05
Mahtaako kukaan tietää, onnistuuko pyörän teräsrungon (90-luvun maastopyörä) hitsaaminen ihan perus-migillä? Onko teräslaatu sellaista, että tuolla tulee kestävä sauma, jos noin muuten osaa hitsata?

Itse olen sekä paikkaillut vanhoja runkoja, että rakennellut uusia kulkuneuvoja (potkupyöriä, polkuautoja ym.) vanhoista pyöränraadoista ja ihan hyvin on kestänyt.

En tiedä paljonko heikompi on kuin vaikkapa tigillä hitsattu. Mutu sanoisi, että ero ei ole valtavan suuri.

Noviisipyöräilijä
03.09.2018, 20.02
Itse olen sekä paikkaillut vanhoja runkoja, että rakennellut uusia kulkuneuvoja (potkupyöriä, polkuautoja ym.) vanhoista pyöränraadoista ja ihan hyvin on kestänyt.

En tiedä paljonko heikompi on kuin vaikkapa tigillä hitsattu. Mutu sanoisi, että ero ei ole valtavan suuri.

Ok, kiitos. Tuo riittää minulle, että tuntuu onnistuvan hyvin. Lopputukseenhan vaikuttaa tietty sitten moni muukin asia.

J.Kottenberg
03.09.2018, 21.24
Sanoisin että joku halvemman hintaluokan teräsrunko on luultavasti varsin niukkaseosteista terästä ja ihan hyvin hitsattavissa. Joku kalliimpi kromi-molybdeeniteräsrunko varmaan sitten vaatisi sopivan lisäaineen jos halutaan luja sauma.
Sinällään ei periaatteessa ole väliä hitsaako migillä vai tigillä. Tig on sen takia valikoitunut enemmän käyttöön että sillä hitsaaminen on helpompaa ja jälki parempaa. Tietty lisäainepuolikin on helpompaa kun on vaan erilaisia lisäainelankoja hyllyssä sen sijaan että pitäisi olla useampi lankakela.
Sen, miten hyvin hitsaus onnistuu, huomaa aika hyvin jo hitsatessa kun näkee miten aine sulaa ja käyttäytyy.

Ammattikouluaikoina yhden koulukaverin lippaamaa ja kieroksi mennyttä enduromoottoripyörän runkoa oikaistiin ja hitsattiin ratkeamia. Siinä muistan että oikein hyvin ei tahtonut aineet liittyä kun migillä ihan tavallisella langalla hitsattiin. Mutta kun isolla virralla painoi että kunnolla suli niin sitten liittyi. Ja käytössä se kesti sitten ihan hyvin.

Ei olisi huono jos vähän voisi hitsattavaa kohtaa lämmittää etukäteen. Ei paljoa, vaikka n. parisataa astetta. Ja kun on valmis niin antaa hitaasti jäähtyä. Jos on hiilipitoisempaa tai muuten karkenevaa terästä niin ei tulisi kovia kohtia niin helposti ja kestäisi paremmin väsymistä.

Noviisipyöräilijä
04.09.2018, 09.26
Sanoisin että joku halvemman hintaluokan teräsrunko on luultavasti varsin niukkaseosteista terästä ja ihan hyvin hitsattavissa.

Varmaan juuri noin. Eikö nuo erikoisteräkset ole tulleet mukaan vasta, kun on haluttu alkaa säästää painossa. 90-luvun maastopyörissä, jollaisesta siis sähköprojektia meinaan, ei kai tällaisia vielä ollut. Eikä sähköpyörässä painolla ole niin väliäkään.