PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarrunesteen määrä ja vinkkejä täyttämiseen.



nure
02.09.2018, 14.28
Formula R1 jarruihin uudet letkut ja täysin kokemattomana hydraulisista mietin että riittääkö jarruneste? Onkos kellään aavistusta että minkäverran voi nestettä mennä etu/takajarruun ettei pääse kesken loppumaan?
Myös muut vinkit onnistuneeseen suoritukseen sallituja, muutaman videon katsellut mutta niissäkin hieman erillailla toimitaan.

A.M.®
02.09.2018, 14.58
50 ml pitäis riittää molempiin jarruihin? Ainakin näin ilmoitetaan Shimpan XT jarruille. Tuskin se Formulan tilavuus siitä paljon poikkeaa.

nure
02.09.2018, 16.48
^Niin, eihän letkun tilavuus kovin suuri ole... Täytyy alkaa ensi viikolla harjoittelemaan.

nure
03.09.2018, 05.42
Kun katsellut noita Youtuben videoita niin toiminta ollut hieman poikkeavaa, kertoisko joku että minkä ohjeita olis parempi noudattaa?

maalinni
03.09.2018, 07.20
Minä olen ruiskulla työntänyt nesteet jarrusatulaan ja kahvasta ylimääräiset talteen.

velib
03.09.2018, 09.17
Yksinkertaisimmillaan menee juuri kuten maalinni kuvasi, ja noin on tehtävä joka tapauksessa ensin letkuja uusiessa.

Itse en saanut XT-jarrujen kahvaa tarpeeksi jäykäksi normiohjeilla. Tein ilmauksen lopuksi niin, että jätin jarrupalat satulaan kiinni ja laitoin jarrulevyä ohuemman pahvinpalan palojen väliin. Tämän jälkeen työnsin ruiskulla kahvasta lisää öljyä samalla kahvaa pumpaten. Näin jarrun männät työntyvät liikaa ulospäin ja systeemiin saa enemmän nestettä. Sen jälkeen ruisku irti ja ruuvi takaisin. Lopuksi kun työntää männät takaisin sisään, sain kahvan tarpeeksi jäykäksi. En tiedä tuleeko samaa ongelmaa muunmerkkisillä jarruilla, mutta tuo auttoi itsellä. Ja tarkkana saa toki olla ettei työnnä ilmaa systeemiin kahvan kautta. Lisäksi jos kahvasta löytyy vapaaliikkeen säätöruuvi, kannattaa se oman kokemukseni mukaan jättää auki ilmatessa (tällöin enemmän tilaa nesteelle). Jos kahva jää operaation jälkeen löysäksi, saa tuollakin kiristettyä hieman.

Tmh
03.09.2018, 16.15
Formulat on tunnetusti jarrut joihin ei kannata tunkea liikaa nestettä sisuksiin.

Juide
04.09.2018, 11.15
Formulat on tunnetusti jarrut joihin ei kannata tunkea liikaa nestettä sisuksiin.

Kyllä. Palat jää muuten liian lähelle levyä.

R1:ssä mäntiä sisään työnnettäessä ylimääräinen jarruneste poistuu kahvasta ohjaustankoa vasten olevasta pienestä reiästä. Tämä kannattaa huomioida varsinkin kuitutangon kanssa.

nure
04.09.2018, 17.21
^Taitaa olla nyt juuri se ongelma, en meinaa saada säädettyä niin että pyörii kauniisti, huomioitava varmaan uusia asentaessa...

nure
06.09.2018, 05.42
Mistähän tietää että nestettä on sopivasti eikä liikaa?

kauris
06.09.2018, 08.08
öö siis eikö järjestelmä kuulu aina lähtökohtaisesti olla ihan täynnä. Ylimääräistä eli liikaa ei mahdu. Eli kun männät on satulassa painettu/kiilattu oikeaan paikkaan (eli paloille ja levylle on sopiva väli), liika neste poistuu jarrukahvan päästä auki olevasta ilmausreiästä. Toisaalta reikä tulee olla pintaan asti täynnä jotta nestettä on tarpeeksi. Ja ilmaa ei saa olla seassa :)

jame1967
06.09.2018, 08.28
Itsellä myös R1 ja ilmaus on ehkä työläämpi kuin muissa jarruissa . Jostain youtuben huoltovideoista matkin omankin systeemin , eli ruiskut missä tarpeeksi nestettä molempiin päihin ilmapuoli ylös ja molemmista vuoronperään sisään ja ulos kunnes ilmakuplia ei enää tule .
Mullakin on välillä ollut vaikeuksia saada molempia päitä yhtä hyviksi , tuppaa toisinaan jäädä toiseen jarruun enemmän liikevaraa kahvaan .

nure
16.09.2018, 12.47
Kun jarrut ilmattu suht onnistuneesti niin levyt laahaa hieman, mikä avuksi, tuntuu näet konstit loppuneet?

hphuhtin
16.09.2018, 12.52
Kun jarrut ilmattu suht onnistuneesti niin levyt laahaa hieman, mikä avuksi, tuntuu näet konstit loppuneet?

Koititko jo painaa mäntiä ihan vähän sisään yläpään ruuvi auki? Pikkaisen öljyä pois jos saisi sillä tavalla. Oletan, että keksittäminen on tehty kun konstit alkaa loppua.

oem
16.09.2018, 13.15
Kun jarrut ilmattu suht onnistuneesti niin levyt laahaa hieman, mikä avuksi, tuntuu näet konstit loppuneet?

Varmaan olet jo tarkistanut jarrusatulan säädön=molemmista päistä niin että levy on keskellä
eli jarrun keskistäminen.

oppes
16.09.2018, 16.16
Keskistäminen? :) = Keskittäminen?

oem
16.09.2018, 17.59
^Tässä ajattelin että muuttujana toimii jarrusatulan asema jarrulevyyn nähden.;)

nure
17.09.2018, 18.28
Etujarru kyllä tulee hiotumaan mutta takajarrua jo hieman shimmattu, paranee kyllä mutta vielä häiritsevästi raapii... Ainoa hyvä puoli että kevääseen asti aikaa...

Fat Boy
17.09.2018, 18.41
Mun jarrut ei suostu asettumaan pelkästään pultteja löysäilemällä ja jarruja puristelemalla, etenkään taka. Kun kattoo levyä, samalla kun puristaa kahvaa, näkee kun levy hieman liikkuu. Optimitilsnteessa ei pitäisi liikkua. Ja mulla satula hieman vääntää levyä ja siksi jää helposti lahaamaan. . Syynä on uskoakseni se, että jarruletku tekee mutkan ja vääntää satulaa. Kun levy on ohut ja veltto, se ei täysin jaksa oikaista satulaa. Omalta osaltani sain jarrun toimimaan kun kaveri pumppasi kahvaa, itse tuin letkua sormella kunnes levy ei näyttäny vääntyilevän ja kiristin pultit.

nure
17.09.2018, 19.01
^Levy kyllä liikkuu jos ei ole keskitetty mutta tuon letkun osuus aika epätodennäköistä...

Fat Boy
17.09.2018, 19.10
Mikäpä muu satulaa vinoon vääntäisi, ainakin mun tapauksessa. Letku lähtee satulasta suht jyrkällä mutkalla.
Mutta syy mikä hyvänsä, keskitystä ja säätöä kunnes levy ei väämtyile.

oem
17.09.2018, 19.19
^Kiristäminen saattaa vetää vinoon kun pultin kanta ottaa aikaisemmin kiinni satulaan reiän toisessa reunasta ja "vie" satulaa mukanaan.
Oletko kokeillut jättää paineet päälle kahvasta narulla, nippusiteellä...jolloin molemmat kädet on vapaana ja toisella kädellä tunnustella liikkumista kun toisella kiristät.

nure
17.09.2018, 20.03
Kyllä pultit yhden letkun voittaa, Oem:n vaihtoehto paljon uskottavampi.