Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä versus cycklocross

Heippa!
Muutaman vuoden tauon jälkeen innostuin jälleen pyöräilystä, lähinnä sellaisia 20km lenkkejä 3-4 kertaa viikossa. Saariston rengasreittiä kävin myös kolmena päivänä polkemassa ja tuolta lähti taas kipinä pidempiin matkoihin. Tällä hetkellä alla on viitisen vuotta vanha Meridan hybridi, toimii sinällään ihan mukavasti mutta nyt houkuttaisi vielä näppärämpi polkupyörä. Olen tutkinut erinäisiä pyöriä ja nyt mietinkin että onko järkevämpää ostaa maantiepyörä vai cycklocross? Tarkoituksena ajaa siis pääosin pitkää maantielenkkiä mutta väliin saattaa tulla myös hiekkateitä, onko maantiepyörä järkevä ihan puhtaasti vain ja ainoastaan asfaltille? Kiittäen jo etukäteen vastauksistanne :)
Heippa!
Muutaman vuoden tauon jälkeen innostuin jälleen pyöräilystä, lähinnä sellaisia 20km lenkkejä 3-4 kertaa viikossa. Saariston rengasreittiä kävin myös kolmena päivänä polkemassa ja tuolta lähti taas kipinä pidempiin matkoihin. Tällä hetkellä alla on viitisen vuotta vanha Meridan hybridi, toimii sinällään ihan mukavasti mutta nyt houkuttaisi vielä näppärämpi polkupyörä. Olen tutkinut erinäisiä pyöriä ja nyt mietinkin että onko järkevämpää ostaa maantiepyörä vai cycklocross? Tarkoituksena ajaa siis pääosin pitkää maantielenkkiä mutta väliin saattaa tulla myös hiekkateitä, onko maantiepyörä järkevä ihan puhtaasti vain ja ainoastaan asfaltille? Kiittäen jo etukäteen vastauksistanne :)
Tuo riippuu niinpaljon niiden hiekkateiden kunnosta, jos ne on kovapohjaisia, niin nehän on melkein kuin asfaltilla ajaisi. 
Oma cyclo on ollut melkein koko kesän parkissa ja ajanut vain maantiepyörällä, mutta todella vaikea tietää toisen tarpeista.
Cyclo kohtuullisen leveillä maantierenkailla on hyvä juurikin tuollaiseen käyttöön, varsinkin näin syksyllä. Saat lokarit ja tarvittaessa tavaraakin kiinni pidemmille reissuille. Kun sitten maantiekärpänen puraisee kunnolla, niin cyclo jää automaattisesti huonon kelin pyöräksi.
 Eli molemmat tulet kuitenkin tarvitsemaan myöhemmin. Osta ensin cyclo, oikealla rengastuksella se on aivan yhtä nopea asfaltilla, mitä maantiepyöräkin.
Apua, tuota mä vähän pelkäsinkin että molemmat sitä pitää lopulta hankkia 😆
Eli molemmat tulet kuitenkin tarvitsemaan myöhemmin. Osta ensin cyclo, oikealla rengastuksella se on aivan yhtä nopea asfaltilla, mitä maantiepyöräkin.
Ihtellä oli hybridi alkuun ja ostin maantiepyörän seuraavaksi, sitten huomasin tarvitsevasi cyclon. Hybridi jäänyt nyt käyttämättä ja annoin sen kaverille testiin/lainaan.
Jos vielä monstercrossin saisi joskus hommattua :-D
Ihtellä oli hybridi alkuun ja ostin maantiepyörän seuraavaksi, sitten huomasin tarvitsevasi cyclon. 
Joo, noin se menee. Ja näin syksyllä cyclo on ilman muuta fiksumpi valinta. Jos olisi kesä, niin vastaisin maantiepyörä. En ole itsekkään ajanut metriäkään cyclolla kesän aikana.
Minä voisin pärjätä pelkällä Cyclolla, jos se painaisi riittävän vähän. Ehkä n. 8 Kg. Tuohon vain kahdet kiekot, joissa kesällä toisissa maantiekumit ja toisissa yleiskäyttöiset n. 35 mm renkaat. Talvella nastat ja kuvioidut "lumirenkaat". 
Oman Cyclon 10 kg paino tuntuu turhan suurelta maantielenkeille, kun vertaa maantiepyöräni 7.3 kg painoon
Lisäksi maantiepyörän pienempi maavara ja matalampi painopiste on mukavampi maantiellä. Jos Gravel-pyöriä löytyisi kevyitä ja maantiepyörän maavaralla olisi se ehkä optimi, jos yhdellä pitäisi pärjätä.
Tosin Cyclo- ja Maantiepyörä erikseen on hyvä, koska kun Cyclossani on lokarit voi syksyllä ja talvella tehdä sillä maantielenkit eikä se paskaannut niin helposti. Maantiepyörää voi pitää talvella trainerissa ja muutenkin sitä tulee puunattua ja ajateltua sen grammoja enemmän.
Talvikauden jälkeen pesen Cyclon ensimmäisen kerran joskus toukokuussa. Täysipitkät lokarit estävät likaantumisen yllättävän hyvin
Oma teräscyclo 9kiloa ja pidän ehdottomasti parempana jos mennään yhden pyörän poliitikalla, rennompi asento varsinkaan kun ei ole mikään suunnaton kiire mihinkään ja 28millin renkailla rullaa eikä tarvi kaikkea pientä varoa.
itsellä ainakin greivelipyörä kaksilla vanteilla korvasi maantiepyörän, eikä ole tullut ikävä. Lokaritkin melkein aina kiinni pyörässä pl. kisat. Hyvin kulkee maantielläkin.
IceCyclo
03.09.2018, 02.43
Oma teräscyclo 9kiloa ja pidän ehdottomasti parempana jos mennään yhden pyörän poliitikalla, rennompi asento varsinkaan kun ei ole mikään suunnaton kiire mihinkään ja 28millin renkailla rullaa eikä tarvi kaikkea pientä varoa.Mites maraton / endurance -mallit? Eikös ne ole melko lähellä geometrialtaan cyclocrosseja? Katsoin Canyonilta ja Roselta ko. tyypin maantiepyöriä ja olivat melko lähellä geometrialtaan nykyistä caandx:ääni. Mulle on iskenyt hillitön maantiepyöräilykuume. CX:ssä olevat renkaat eivät vaan sovellu siihen. Toki sitä voisi ostaa uudet kiekot ja renkaat, mutta silti kuumottaa kevyempi maantiepyörä. 
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
^Silloin kun kuumottaa niin mennään puotiin! Kyllä itsellä joskus samaa tulee mieleen, kaikissa on kyllä puolensa.
IceCyclo
03.09.2018, 06.59
^Silloin kun kuumottaa niin mennään puotiin! Kyllä itsellä joskus samaa tulee mieleen, kaikissa on kyllä puolensa.Mulla on tossa jo pari vaihtoehtoa katsastettuna. Tää https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html kyllä houkuttelisi. Sen saisi nyt 400 euron alennuksella, kun on 2018 malli ja uudet mallit on tulossa. Siinä olisi kaikki kohdillaan eikä ole kuin 800 kalliimpi kuin mun nykyinen caadx ultegra oli uutena. 
Ilmeisesti maantiepyörällä asfaltissa olevat kolot ja kuprut tuntuu herkemmin kuin cycklossa? Varmaan rengasvalinnoillakin on väliä. Asun itse käytännössä maalla, isoja teitä joka puolella jotka pääosin on hyvässä kunnossa mutta myös niitä pehmeämpi hiekkateita olisi tarvittaessa mukava päästä polkemaan. Tällä hetkellä kallistun cycklon puoleen. Lokarit ja tarvittaessa laukut ehdotonta plussaa. Ensi viikolla on mahdollisuus päästä pyörää testailemaan kauppaan kun paranen operaatiosta kunnolla. Voiko olettaa että lähes kaikista pyöräilyyn erikoistuneista liikkeistä saa hyvin apuja oikean pyörän valikoiminen?
Ilmeisesti maantiepyörällä asfaltissa olevat kolot ja kuprut tuntuu herkemmin kuin cycklossa? Varmaan rengasvalinnoillakin on väliä. Asun itse käytännössä maalla, isoja teitä joka puolella jotka pääosin on hyvässä kunnossa mutta myös niitä pehmeämpi hiekkateita olisi tarvittaessa mukava päästä polkemaan. Tällä hetkellä kallistun cycklon puoleen. Lokarit ja tarvittaessa laukut ehdotonta plussaa. Ensi viikolla on mahdollisuus päästä pyörää testailemaan kauppaan kun paranen operaatiosta kunnolla. Voiko olettaa että lähes kaikista pyöräilyyn erikoistuneista liikkeistä saa hyvin apuja oikean pyörän valikoiminen?
Hyvällä maantiepyörällä voi olla 28mm renkailla toisinkin päin. Näin ainakin minulla, kun cyclo on alumiininen.
Valitse cyclo, jossa on etuhaarukassakin kiinnityspisteet, mikäli matkailu kiinnostaa. Trekin checkpoint voisi olla sinulle aika sopiva. Sen geometriakin on lähellä maantiepyörää.
Varmaan rengasvalinnoillakin on väliä.
Voiko olettaa että lähes kaikista pyöräilyyn erikoistuneista liikkeistä saa hyvin apuja oikean pyörän valikoiminen?
Rengas valinnoilla on väliä. Omakohtaista havaintoa: melkein ajokelvoton asfaltti muuttui aivan ookooksi kun vakiot kiekot vaihtuivat d-a24 kiekkoihin ja kumet force/attack setistä conti gp 4000 sii 25mm kumeihin.
Toivottavasti näin on, mutta joillakin saattaa olla tärkeintä saada myytyä jotain. Vaikka ei välttämättä olisi niin sopivakaan.
[QUOTE=IceCyclo;2805810]Mulla on tossa jo pari vaihtoehtoa katsastettuna. Tää https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html kyllä houkuttelisi. Sen saisi nyt 400 euron alennuksella, kun on 2018 malli ja uudet mallit on tulossa.
Jos saatavilla olevat koot (2XS, XS ja S) ja värit (harmaa/punainen) osuvat kohdilleen, niin tuo on hyvä tarjous.
Hyvällä maantiepyörällä voi olla 28mm renkailla toisinkin päin. Näin ainakin minulla, kun cyclo on alumiininen.
Valitse cyclo, jossa on etuhaarukassakin kiinnityspisteet, mikäli matkailu kiinnostaa. Trekin checkpoint voisi olla sinulle aika sopiva. Sen geometriakin on lähellä maantiepyörää.
Kiitos! Tuota Trekin checkpointia olen katsellutkin, täytyypä siis päästä koeajolle :) Paljon tuntuu olevan huomioitavia asioita fillarin ostamisessa! Jospa sitä tällä kertaa osaisi valita siten että pyörä menisi pidempään kuin sen 5 vuotta.
IceCyclo
03.09.2018, 16.39
[QUOTE=IceCyclo;2805810]Mulla on tossa jo pari vaihtoehtoa katsastettuna. Tää https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html kyllä houkuttelisi. Sen saisi nyt 400 euron alennuksella, kun on 2018 malli ja uudet mallit on tulossa.
Jos saatavilla olevat koot (2XS, XS ja S) ja värit (harmaa/punainen) osuvat kohdilleen, niin tuo on hyvä tarjous.Väri ja koko osuvat kohdilleen :) 
Jartsu01
03.09.2018, 23.14
Jos lokarit ja hyvä tärinänvaimennus ovat tärkeitä suosittelisin testaamaan Trekin Domanen(levyjarruilla). Siinä on paikat valmiina lokareille ja toimivat tärinänvaimennukset. Vakiona joko 32 tai 28 mm rengas riippuen jarruista. Olen itse ajellut Domanella 5 vuotta ja mukavampi sillä on  ajaa maantietä kuin 29 jäykkäperällä.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Löytyy tuosta Checkpointin hiilarimallista takaosan IsoSpeed myös, mikä perstuntumalla tasoittaa menoa. Uudessa Madonessa on tosin joku uusi versio IsoSpeedistä ja se löytyy edestä ja takaa.
Ja pilkun viilauksena, että Checkpoint on Gravel -pyörä, tai Gravel Grinder tjsp eikä Cyclocross. Itse aloin hiljattain etsiä itselleni CC:tä ja alle vartin etsiskelyn ja googlettelun jälkeen heivasin ajatuksen CC:stä ja aloin etsiä GG:tä. Se vaikuttaisi olevan enemmän se mitä olen hakemassa kuin CC.
Edit: katos perhana, eksyin Madonen sivulle, kun Trek mainosti sitä etusivulla ja unohdin täysin, että puhe oli Domanesta... :D Domanessa on tosin myös IsoSpeed edessä ja takana niinku Madonessa, mutta on ilmeisesti vielä sitä edellistä sukupolvea.
Jartsu01
04.09.2018, 11.37
Sekaisinhan nuo menevät aika helposti :) Selvittelin itse noita vaimennuksia kun olin kesällä päivittämässä vanhaa Domanea uuteen endurance-pyörään ja vertailin eri valmistajien malleja ja vaimennuksien toteutusta. Lopuksi sitten päädyin taas Domaneen (SL6 disc).
Domane oli aikanaan Trekin ensimmäinen IsoSpeed-malli ja alunperin se kehitettiin kilpailemaan Spessun Roubaixin kanssa.  Nykyisin Domanesta löytyy kolmen sukupolven Isospeed vaimennuksia; SLR on takana säädettävä (sama kuin uudessa Madonessa, jossa se on käännetty vaakaputken suuntaan), SL kiinteällä etu- ja takavaimennuksella, S takavaimennuksella ja tärinöitä vaimentavalla haarukalla. Kuiturungoissa vaihtuu vaimennuksen vaihtuessa myös komposiitti paremmaksi/jäykemmäksi/kevyemmäksi (SLR 600-, SL 500- ja S 400-sarjaa).
Ei noita gg/cyclo juttuja kannata seurata... Valitsee vain pyörän speksien mukaan. Trekilläkin on madone/crockett/checkpoint tosi lähellä toisiaan geometrian osalta. En vaan tajua, että miksi näiden gg pyörien muuten hyvä geometria pilataan kasvattamalla emäputken pituutta.
Pystympi & rennompi ajoasento?
Keskiäkäinen lohjalainen
04.09.2018, 12.30
Pystympi & rennompi ajoasento?
Pystympi ei välttämättä ole rennompi. Joskus selkäkivut ovat loppuneet madaltamalla ajoasentoa niin, että painoa tulee enemmän käsille.
Kyllä itse ainakin tykkään, että gg-pyörässä ratti on korkeammalla ja takapainoisempi ajoasento kuin maantiepyörässä.
Löysässä hiekassa etupainoinen keula ei ole mukava.
Ja kun katsotaan yleistä otantaa, niin aika monella on muutama sentti spacereita siinä cyclon emäputken päällä, joten _yleensä_ ei haittaa muutamaa senttiä pidempi emäputki.
Ja monella mitalla löytyy emäputkia ynnä muuta, jokainen löytänee sopivan :seko:
Ja monella mitalla löytyy emäputkia ynnä muuta, jokainen löytänee sopivan :seko:
Kyllä nuo gg pyörät tuppaa aina olemaan korkeita. Omasta mielestäni ei maantiepyörän ajoasentoa rennompaa voi oikein olla. Siinä vaan makaa tangon päällä, eikä mitään paikkaa tarvitse jännittää. Vähän joutessaan jalkoja pyörittelee.
Kyllä nuo gg pyörät tuppaa aina olemaan korkeita...
Ahaa. No siinä tapauksessa, ettei mieleistä kertakaikkiaan löydy, teettää halutuilla mitoilla.
Ahaa. No siinä tapauksessa, ettei mieleistä kertakaikkiaan löydy, teettää halutuilla mitoilla.
Kalliiksi tulee vähän kuitu tai amuliini rungon teko :) 
Mutta joo, varmaan löytyy, kun kaikki käy läpi. Ihmettelin vaan lähinnä tuota, että miksi gg-pyöristä täytyy tehdä stackiltaan korkeampia mitä maantie ja cyclo malleista?
Ehkä yrittään houkutella lökäpöksyjä ostamaan muodikas gg talliin?
F. Kotlerburg
04.09.2018, 15.44
Apua, tuota mä vähän pelkäsinkin että molemmat sitä pitää lopulta hankkia 
Eipä välttämättä. Osta vaan se crossari/gg ja ajele menemään. Ei minullakaan yli 10v harrastamisen aikana koskaan ole maantiepyörää ollut enkä moista kaipaakaan varaston tukkeeksi.
IceCyclo
04.09.2018, 15.57
Eipä välttämättä. Osta vaan se crossari/gg ja ajele menemään. Ei minullakaan yli 10v harrastamisen aikana koskaan ole maantiepyörää ollut enkä moista kaipaakaan varaston tukkeeksi.Kannattaa ostaa joku tai muuten jää ajot ajamatta :). Itse päädyin samassa pohdinnassa cycloon ja olen ollut siihen oikein tyytyväinen. Nyt kuitenkin olen hankkimassa maantiepyörää rinnalle. Cycloa en hylkää. Sillä on oma käyttötarkoituksensa. 
Omia tarpeitaan ei opi tuntemaan kuin ajamalla ja siinäkin mieltymykset vaihtuu ajan mittaan. 
Itse ostin ensin alumiinirunkoisen cyclon ja sitten jo vuoden päästä hiilikuiturunkoista maantiepyörää piti saada. Cyclo jäi talliin. 
Sitten päivitin noin viiden vuoden jälkeen cyclon hiilikuiturunkoiseen kevyeen peliin, sitten jäi taas maantiepyörä talliin. 
Ja nyt pari vuotta tullut valtaosa ajettua vaihtelevilla päällysteillä tuolla kevyellä cyclolla koko kausi. Välillä otan myös maantiepyörän tallista. Niin ja ostin läskipyöränkin...
Jos yksi pyörä pitäisi valita, niin kevyt hiilikuiturunkoinen cyclo/gg. Se oikealla rengastuksella hyvin lähellä maantiepyörää ja soveltuu moneen ajoon. 
Aika usein porukka vertaa jotain 10+ kg cycloa kevyeen maantiekiituriin, silloin on paljonkin eroa pyörissä, mutta kalliimmissa hintaluokissa ero on selvästi pienempi.
Näin syksyä vasten ostaisin kyllä oikeastaan ehdottomasti cyclon tai gravelin. Sillä on meinaan paljon kivempi ajella syksyä ja talvea kohti kuin puhtaalla maantiepyörällä. Pahimmillaan tuossa voi käydä vielä niin, että talvea kohti tulee hommattu hyvät nastarenkaat (=Gravdal) jolloin pääsee mukavasti ajamaan myös talven yli.
Mulla on itsellä n. 6,6kg hiilikuitutykki maantielle ja Graveli on 9kg alukanki. Molemmilla on kyllä todella hyvä ajaa myös maantietä. Isoin ero on se, että Gravelissa on lähes aina vähän tukevampi rengastus ja lokarit yms. arkivarusteet kun maantiepyörä on koko ajan "nakuna".
F. Kotlerburg
04.09.2018, 19.24
Aika usein porukka vertaa jotain 10+ kg cycloa kevyeen maantiekiituriin, silloin on paljonkin eroa pyörissä, mutta kalliimmissa hintaluokissa ero on selvästi pienempi.
Tämähän se monesti on. On ostettu sen 7kg tai alle maantiekiiturin kaveriksi halvahko crossari, jossa reilusti yli 2kg kiekot, alurunko ja johon vielä saatettu pultata loksut ja tarakka. Sitten yleistetään, että crossari on paljon hitaampi ja muutenkin paskempi kuin aito maantiepyörä.
"Tarkoituksena ajaa siis pääosin pitkää maantielenkkiä" ,eli osta maantiepyörä ja käy vaikka bikefittingissä niin saat kerralla sopivan.
Ihan äärimmäisen hyviä ajatuksia täältä on tullut! Kiitos tuhannesti! On kiva lukea erilaisia mielipiteitä ja ajatuksia. 
"Tarkoituksena ajaa siis pääosin pitkää maantielenkkiä" ,eli osta maantiepyörä ja käy vaikka bikefittingissä niin saat kerralla sopivan.
Nyt täytyy kysyä että onko bikefitting siis joku fillariliikkeen tarjoama palvelu vai jotain aivan muuta?
Tämähän se monesti on. On ostettu sen 7kg tai alle maantiekiiturin kaveriksi halvahko crossari, jossa reilusti yli 2kg kiekot, alurunko ja johon vielä saatettu pultata loksut ja tarakka. Sitten yleistetään, että crossari on paljon hitaampi ja muutenkin paskempi kuin aito maantiepyörä.
No sehän on. Silloin ku se on se kurapyörä, eli nappularenkaat ja lokarit paikallaan. Yritin ajaa pari vuotta noin, että vaihdellaan kiekkoja aina tarpeen mukaan. Ei siitä tule pidemmän päälle yhtään mitään. Se maantievälityskin on oikeastaan aika pska cyclo käytössä. Ja pitkien lenkkien geometriakin eroaa cyclo käytöstä. 
Eli summattuna se maantiepyöräksi säädetty trekin croketti oli ihan yhtä nopea, mitä maantiepyöräkin, mutta sitten mulla ei ollut enää cycloa.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.