PDA

Näytä tavallinen näkymä : Turvakamera ryhmäajoon



Kommuutteri
31.08.2018, 09.38
Viimeaikainen liikenneraivo on johtanut siihen, että jonkinlainen ympäristön tapahtumia tallentava turvakamera alkaa tuntua välttämättömältä turvavarusteelta ryhmäajossa.
Mikä on näkemys, millaisella tuotteella tähän voisi vastata? Kyse ei siis ole ensisijaisesti näyttävien action -elokuvien tuottamisesta vaan turvallisuutta edistävästä tallennuksesta.


Sent from my iPad using Tapatalk

VesaP
31.08.2018, 09.49
Miten se kamera suojaa kun auto ajaa sun päälle takaa/sivusta tai ihan nyt mistä suunnasta tahansa? :seko:

Ymmärrän toki että jälkikäteen voi osoittaa että kuka ajoi missäkin ja miten, mutta ei se lohduta jos itte on jo muusina Scanian etusäleikössä.

hphuhtin
31.08.2018, 09.52
Ei suojaa, mutta paikalta paennut törmääjä voidaan ainakin saada vastaamaan teoistaan.

kuovipolku
31.08.2018, 10.07
Miten ihmeessä mahdollisen liikenneraivon kohteeksi joutumisen tallentuminen edistäisi turvallisuutta? Tallenteesta voi olla apua rikoksen tekijän tavoittamisessa ja sitä voidaan mahdollisesti käyttää todisteena oikeudessa, mutta sehän on ihan eri asia kuin parantunut turvallisuus.

Jos liikenneraivoon taipuvaisten autoilijoiden päähän mahtuisi ajatus että kamera todennäköisesti tallentaisi heidän tekonsa ja jos meillä olisi oikeustapauksia joissa autoilija on tallenteen perusteella tuomittu ja jos langetetut rangaistukset ovat olleet tuntuvia, se *saattaisi* toimia pelotteena mutta ei esteenä.


PS Voisihan ajoasun selässä olla sellainen kameravalvonnasta ilmoittava kuvamerkki...

F. Kotlerburg
31.08.2018, 10.24
Ei suojaa, mutta paikalta paennut törmääjä voidaan ainakin saada vastaamaan teoistaan.
Se lohduttaa älyttömästi ruumisarkussa?

Paras turvavaruste on kun pysyy poissa muiden tieltä.

metusala
31.08.2018, 10.33
Ryhmäajoon olisi sopiva Sena X1 ns. älykypärä missä kameran lisäksi muitakin tarvittvia ominaisuuksia: https://www.sena.com/product/x1/ . Tuote on tulossa myyntiin mutta samppelit on minusta jo Suomessa. Kysyy maahantuojalta: https://www.one-pro.fi/yhteystiedot/ , Markku Koskinen kai osaa kertoa tuotteesta eniten.

Kommuutteri
31.08.2018, 10.38
....

Jos liikenneraivoon taipuvaisten autoilijoiden päähän mahtuisi ajatus että kamera todennäköisesti tallentaisi heidän tekonsa ja jos meillä olisi oikeustapauksia joissa autoilija on tallenteen perusteella tuomittu ja jos langetetut rangaistukset ovat olleet tuntuvia, se *saattaisi* toimia pelotteena mutta ei esteenä.


PS Voisihan ajoasun selässä olla sellainen kameravalvonnasta ilmoittava kuvamerkki...


Joku tämmöinen lumipallomekanismihan tässä on ollut ajatuksissa.

Mutta takaisin asiaan: Onko ajatusta tai tietoa, mikä tallennusratkaisu / -tuote olisi sopivin laittamaan lumipallon pyörimään? Edit: edellisessä viestissä olikin yksi.


Sent from my iPad using Tapatalk

kuovipolku
31.08.2018, 10.39
Paras turvavaruste on kun pysyy poissa muiden tieltä.

Sen tunteen pohjalta tai sen harkinnan perusteella moni pyöräilijä on kieltämättä valinnut lajinsa tai reittinsä - eli se on varmasti yksi maastopyöräilyn ja gravel grindingin suosiota selittävä tekijä -.mutta toisaalta se on neuvo jota yleisesti noudattaen tien päässä on tylsä elämä ja joka on viime kädessä yhtä fiksu kuin tarjota lumilajien harrastajalle parhaaksi keinoksi välttää loukkaantumisia rinteiltä pois pysymistä.

Tähän voisin loppukaneetiksi heittää että ne seuraa valkoista viivaa jotka kestävät sen ajatuksen ettei kaikki maailmassa ole omissa käsissä ja että maailmaan mahtuu monenlaista.

VesaP
31.08.2018, 10.44
Se lohduttaa älyttömästi ruumisarkussa?


No ehkä omaisia lohduttaa edes se että puolison (/tms) tappanut on saatu kiinni jne? Vaikka itsellehän sillä ei olis enää väliä jos on siellä arkussa.

maalinni
31.08.2018, 11.15
Voi se suojatin, jos laittaa selkään isolla tekstin: " Kamera kuvaa ajon tms"

maalinni
31.08.2018, 11.16
* suojatakin...

Highlander
31.08.2018, 11.19
No ehkä omaisia lohduttaa edes se että puolison (/tms) tappanut on saatu kiinni jne? Vaikka itsellehän sillä ei olis enää väliä jos on siellä arkussa.
Eipä tuolla ihmishengellä näytä kauheasti olevan arvoa Suomessa jos autolla tappaa ihan tietoisesti jonkun. Taisi se Töölön tapaus saada 4,5 vuotta ja ensikertalaiset istuu näistä sitten osan.

Capu
31.08.2018, 11.30
Jos huonosti käy, niin sillä ei ole merkitystä enää "hiippakuntaa" vaihtaneelle, mutta puhtaasti oikeudelliseslta ja materiaaliselta kannalta syyllisen kiinnisaaminen on äärimmäisen merkittävä. Esim. onnettomuus, jossa ruokakunnan elättäjä kuolee on aina taloudellinen katastrofi jälkeen jääneille, jos vakuutuksia ei ole tai ne ovat riittämättömät. Kukaan ei elä omassa kuplassaan halusi tai ei, vaan kanssakäymisessä lähiympäristönsä ihmisten kanssa. Näiden läheisten ihmisten elämän pitää jatkua elämän ikävien tapahtumienkin jälkeen ja osa tuota jatkuvuuden turvaamista on itse varustautua parhaan kykynsä mukaan ennalta arvaamattomaan oli se sitten vakuutus tai kypäräkamera, jolla syyllinen (oli se sitten pyöräilijä tai autoilija) voidaan mahdollisesti todeta postuumisti. Yhden ihmisyksilön kuoleman ei pitäisi automaattisesti vetää mukanaan kurjuuteen syyttömiä läheisiä.Syyllisyyskysymykset ratkaisee oikeus ja oikeuden työtaakkaa mahdollinen videotallenne tapahtuneesta helpottaa merkittävästi ja ei jätä sijaa jossitteluille.

Peruslähtökohta on kuitenkin se, että kun lenkille lähdetään, sieltä palataan terveenä takaisin oli reitti sitten mikä tahansa.

Oatmeal Stout
31.08.2018, 12.54
Jos käyttää kypärään kiinnitettävää, kannatta pohtia millaista kiinnikettä käyttää - eräs entinen formulakuski sai kiinnittimen slalomkypärän läpi päähänsä.

VesaP
31.08.2018, 13.04
Rautaista asiaa...

Tosi hyvin kirjoitettu! Papukaijamerkki tästä!

Forestmanni
31.08.2018, 15.36
Mielenkiintoinen aihe, olen itse miettinyt aivan samaa. Jengillä näkyy olevan kameroita käytössä, mutta itseä ei tuo kypäräkamera-ajatus oikein viehätä. Onko muita ehdotuksia tekniseen ratkaisuun?

Kommuutteri
31.08.2018, 16.01
Päädyin nopean selailun pohjalta ottamaan tarkoitukseen tämän https://cycliq.com/bike-cameras/fly6ce/

Vähän turhan hyvä, mutta menköön.


Sent from my iPad using Tapatalk

hphuhtin
31.08.2018, 16.53
Se lohduttaa älyttömästi ruumisarkussa?

Paras turvavaruste on kun pysyy poissa muiden tieltä.

Ei lohduta, mutta ei taida harmittaakaan. Vammautuminen sen sijaan varmasti harmittaisi. Ihan mielenkiinnosta kysyisin mielipidettäsi, että pitäisikö pyöräilijöiden mielestäsi pysyä poissa autoteiltä?

kuovipolku
31.08.2018, 18.34
Tosi hyvin kirjoitettu! Papukaijamerkki tästä!

Asiallinen kirjoitus kieltämättä - ja tärkeästä asiasta joka valitettavan usealta, niin nuoremmalta kuin vanhemmalta, voi unohtua - mutta itse lähtisin hoitámaan asiaa vakuutusturvan, en "turvakameran" avulla.

Mutta paljastan nyt avoimesti tietämättömyyteni että onko todella niin että jos joutuu kevyen liikenteen edustajana onnettomuuteen jossa toisena osapuolena tai sen aiheuttajana on autoilija, se mitä, paljonko, kuinka kauan ja/tai kenelle ja mitä korvaa riippuu olennaisesti siitä onko autoilija (ja hänen vakuutusyhtiönsä) tiedossa? Eli mahdollisen liikennepaon sattuessa, tavoitetaanko hänet vai ei?

En oikeastaan ole koskaan tullut ajatelleeksi tätä, mutta jotenkin se kuva jonka itselleni hahmotin on että liikennevahingot ovat tässä suhteessa oma lukunsa eli esimerkiksi suojatiellä yliajetun jalankulkijan vakuutuskorvaukset olisivat täysin samat, vaikka auto olisi ollut vakuuttamaton ja sitä olisi kuljettanut varaton henkilö. Tai vaikka yliajaja jäisi selvittämättä.

F. Kotlerburg
31.08.2018, 18.37
Ei lohduta, mutta ei taida harmittaakaan. Vammautuminen sen sijaan varmasti harmittaisi. Ihan mielenkiinnosta kysyisin mielipidettäsi, että pitäisikö pyöräilijöiden mielestäsi pysyä poissa autoteiltä?
Pitäisi ja pitää ilman muuta. Autoteitä on moottoritiet ja moottoriliikennetiet. Siellä on hitailla moottoriajoneuvoillakin ajaminen kielletty.

Muutenkin niin kameran kuvasta ei välttämättä näy kuka autoa ajoi eli eipä välttämättä riitä mihinkään syyllisyyden selvittämiseksi.

fiber
31.08.2018, 19.05
https://i.imgur.com/XlUTQjy.png

Tällainen paita ja tankoon käytetty Gopro.

Owayolta saisi USD57 plus verot ym kun tilaa 10 kpl.

HMK
31.08.2018, 19.17
En oikeastaan ole koskaan tullut ajatelleeksi tätä, mutta jotenkin se kuva jonka itselleni hahmotin on että liikennevahingot ovat tässä suhteessa oma lukunsa eli esimerkiksi suojatiellä yliajetun jalankulkijan vakuutuskorvaukset olisivat täysin samat, vaikka auto olisi ollut vakuuttamaton ja sitä olisi kuljettanut varaton henkilö. Tai vaikka yliajaja jäisi selvittämättä.

Liikennevakuutuskeskuksesta (http://www.lvk.fi/fi/) tietoa.

Mohkku
31.08.2018, 19.21
Eipä tuolla ihmishengellä näytä kauheasti olevan arvoa Suomessa jos autolla tappaa ihan tietoisesti jonkun. Taisi se Töölön tapaus saada 4,5 vuotta ja ensikertalaiset istuu näistä sitten osan.

Enpä muistanut tuomiota ulkoa, enkä tiedä muistaako ne lippispäätlkään, jota facebookissa naureskelevat pyöräilijöiden niittaamisjutuille. Mutta taatusti tuollainenkin tuomio toimii pelotteena, jos kiinnijäämisriskiä tehostetaan kameroilla ja tieto kameroista leviää.

hphuhtin
31.08.2018, 19.31
Pitäisi ja pitää ilman muuta. Autoteitä on moottoritiet ja moottoriliikennetiet. Siellä on hitailla moottoriajoneuvoillakin ajaminen kielletty.

Muutenkin niin kameran kuvasta ei välttämättä näy kuka autoa ajoi eli eipä välttämättä riitä mihinkään syyllisyyden selvittämiseksi.

Okei, jatkokysymys, maanteiltä, ja niistä valtateiltä, kantateiltä tai seututeiltä? ;)

mteebee
31.08.2018, 19.59
Mikä on viimeaikainen liikenneraivo? Täällä Vantaalla itse huomannut mitään ihmeellistä koskaan, jopa Tanskassa oli vaaraallisemman oloista kuin täällä.

kuovipolku
31.08.2018, 20.16
Ketjun aloittaja osannee kertoa mitä hän tarkoitti, mutta oletan että hän viittasi julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa olleisiin tapauksiin. Niiden määrä ei aina suoraan korreloi niin sanotussa oikeassa todellisuudessa tapahtuneiden kanssa, mutta voisin minäkin arvioida ja väittää että tietty nouseva trendi on ollut havaittavissa.

Eli ottamatta kantaa mikä on ollut tahallisuudesta ja mikä varomattomuudesta tai ajattelemattomuudesta johtuvaa, törkeän vaarallisten ohitusten, eteenajojen, kiihdytysten ja äkkijarrutusten kohteeksi joutuminen ei ole ollut enää kovin poikkeuksellista. Ei ehkä jokapäiväistä mutta kuitenkin niin sanotusti uutta normaalia eli jokaisesta tapauksesta ei jaksa edes avautua foorumilla tai kertoa juttuna seuraavalla porukkalenkillä.

Syitä en halua ruveta analysoimaan, mutta ihmisenä johon on melko vaivatonta lyödä vihervasemmistolaisen, liberaalin amerikkalaisessa mielessä tai polkupyöräkommunistin leima olen sitä mieltä että osasyyllisenä voisi pitää tätä itseäänruokkivaa somefoorumeiden, nettilehtien kommenttipalstojen ynnä muiden ekosysteemiä jossa ihminen voi elää ja jossa hänen mielipiteensä ja käsityksensä entisestään vahvistuvat ja hän alkaa pitää niitä entistäkin oikeampina, ainoina mahdollisina ja jopa ketjussa tarkoitettuihin pyöräilijöihin suunnattuihin tekoihin oikeuttavana.

PS Tanskasta en tiedä mitään, mutta Ruotsissakin liikenneraivotapaukset ja pyöräilijöiden turvallisuutta törkeästi vaarantavat tilanteet ovat lisääntyneet, mikäli fillaristien blogeja ja pyöräilyaiheisia nettisivuja on uskominen.

frp
31.08.2018, 20.45
Esimerkiksi äskettäin laajasti mediassa kiertänyt Kurun suunnalla tapahtunut Porschen törkeä ohitus, joka tallentui pyöräilijän kameraan, levitti erittäin hyvin tietoa siitä, että pyörissä on kameroita. Ja se tieto takuulla vähentää hölmöilyjä.

IHD
31.08.2018, 21.21
Kuovilta ja Capulta hyviä havaintoja... eiköhän "tavallisellakin" kameravalvonnalla tavoitella lähinnä ennalta ehkäisyä (esim. asuntomurtojen osalta laittaa kameravalvonta miettimään kohteen valintaa) ja toisaalta sitten ongelmatapauksissa helpotetaan todistamisvelvollisuutta (joskaan nykyisin kuvan / viedon autenttisuus alkaa olemaan jo kyseenalaista/ongelmallista..). Eivät nuo HD/4K kamerat maksa kohta juurikaan mitään (ainakaan 5K hiilikuitufillarin tms. omistalle :)) , joten jotain Cyliq/GoPro Session - tyyppisillä ratkaisuilla saattaisi olla jopa liikennekäyttäytymistä tervehdyttävä vaikutus etenkin jos tietoisuus niiden olemassaolosta liikenteessä lisääntyy.. Omakohtaista kokemusta kiilaamisesta ja muista asiattomuuksista on muutamalta kerralta ja valitettavasti vakavasti on harkinnassa noiden kameroiden asentaminen eteen ja taakse maantietzygäs ... eniten tosin noita " läheltä piti" tilanteita tulee ihan työmatkafillaroinnissa.

pulmark
31.08.2018, 21.46
Off-topic:

^ Itselläni sellainen kokemus että viimeisten vuosien varrella ovat "rattiraivo" yms. tapaukset omalta osaltani vähentyneet. Tänä vuonna Suomessa takaa alkavia, läheltä ohituksia ehkä 2-3 kappaletta, jotka hämärästi muistan, ei kuitenkaan mitään vakavaa. Viime vuodelta yksi vakavampi tapaus, jossa ajoin tien reunassa ja vastaantuleva auto lähti ohittamaan autoletkaa ja ajoi todella läheltä kovaa ohi. Mitään muuta ilkeilyä kuin läheltä ohituksia en ole viime vuosina kohdannut. En ole sen kummemmin pohtinut asiaa miksi näen että autoilijoiden käyttäytyminen on omalta osaltani parantunut Suomessa, kenties yksi syy on porukkalenkkien vähentyminen. Kun lukee uutisia onnettomuuksista tai vaaratilanteista, on mulle syntynyt vaikutelma että ne monesti liittyy tilanteisiin, joissa ajetaan ryhmässä. Toinen syy miksi minusta tuntuu että autoilijoiden käyttäytyminen on parantunut voisi olla se. että ainakin omasta mielestäni olen kohtuullisen joustava ja "yhteistyökykyinen" liikenteessä.

Yhteistyökykyisyys tarkoittaa sitä että en itsepintaisesti pidä kiinni oikeuksistani, en provosoi tai provosoidu ja yritän tehdä tilaa muulle liikenteelle varsinkin ohitustilanteissa. Ohitustilanteissa jos huomaan että taakse kertyy auto tai autoja, ajan tien reunassa, kenties vähän hiljennän tai ajan koukaten bussipysäkille tmv. jolloin takaa tulevat pääsevät ohi. Samoin yritän antaa merkin takana pitempään ajavalle koska voi lähteä ohittamaan ja koska ei jos huomaan että vastaantulevaa liikennettä. Kovemmat harjoitukset pyrin ajamaan muutamalla tieosuudella jossa vähemmän liikennettä ja risteyksiä ja ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Yo. huomiot pääkaupunkiseudulta lähinnä Vantaan, Sipoon, Espoon, Kirkkonummen alueelta Kehä-3 ulkopuolelta. Helsingissä tai sen lähiöissä tulee vähemmän ajettua, keskustassa en ole tänä vuonna ajanut ollenkaan. Ajan sekä tiellä että kevyen liikenteen väylillä, enemmän tykkään ajaa kuitenkin samalla väylällä kuin autot, koska siellä oman kokemukseni mukaan turvallisempaa ja eteneminen vaivattomampaa sekä tilanteiden ennakointi helpompaa.

PS. Ranskassa jonkin verran ajaneena isojen kaupunkien ulkopuolella tykkään kyllä heidän systeemistä, jossa erillisiä pyöräteitä ole. Joskus erilliset, merkityt pyöräkaistat on ajotien reunassa. Muun liikenteen seassa ajaminen siellä on ollut todella helppoa. Varsinkin risteystilanteissa autoilijat huomioivat pyöräilijät eivätkä käänny eteen, samoin liikennevirrassa ajaessa etäisyydet pidetään turvallisena. Suurin uhka on kenties mutkaisilla vuoristoteillä, joissa autoilijoilla tai moottoripyörillä on monesti tapana oikoa mutkissa ajaen vastaantulevien kaistalla.

Köfte
01.09.2018, 00.06
^ Toisen kappaleen ensimmäinen sana ja sitä seuraava virke.

Kommuutteri
01.09.2018, 00.30
Mikä on viimeaikainen liikenneraivo? Täällä Vantaalla itse huomannut mitään ihmeellistä koskaan, jopa Tanskassa oli vaaraallisemman oloista kuin täällä.

Tänä kesänä Tampereen ympäristössä moneen kertaan itse koetut uhkaavat, tahalliset vaaratilanteet, erityisesti kiilaamiset. Toki myös viime päivien uutisoidut tapahtumat. Ovat herättäneet itsessä ja muutamissa ajokavereissa pelonsekaisia tunteita ja tarvetta tehdä jotain asiaan mahdollisesti vaikuttavaa.


Sent from my iPad using Tapatalk

wex4
01.09.2018, 08.08
Ekan sivun puolivälissä, vakuutuksista, eipä yhtiöt rupea mielellään korvailemaan, jos ei vastapuolesta ole tietoa, omaan vakuutukseen/piikkiin taitaa mennä.
Autossani on laajakulmainen kamera ja on joutunut pari kertaa viemään tallenteen eteenpäin, yhdestä kerrasta täällä jo kirjoitinkin.
Kyllä kaipaisin pyörääni tallentavaa kameraa, mieluiten 360astetta, vastapuolihan voi olla myös eläin, jalankulkija, mopo, pyöräilijä...

kuovipolku
01.09.2018, 08.14
^ Toisen kappaleen ensimmäinen sana ja sitä seuraava virke.

Jolla viitataan tähän:



Yhteistyökykyisyys tarkoittaa sitä että en itsepintaisesti pidä kiinni oikeuksistani, en provosoi tai provosoidu ja yritän tehdä tilaa muulle liikenteelle varsinkin ohitustilanteissa.

Täyttä asiaa, mutta sen *voi* lukea myös siten että se sisältää ajatuksen siitä että jos joutuu liikenneraivon tai autoilijoiden tarkoituksellisen törkeän ajotavan kohteeksi on ollut, kuten sanonta kuuluu, syitä on täytynyt olla niin sysissä kuin sepissäkin. Toisin sanoen joko kohteeksi joutunut pyöräilijä tai porukka on osoittanut puutteellista yhteistyökykyä, on pitänyt itsepintaisesesti kiinni oikeuksistaan eikä edes ole yrittänyt tehdä tilaa ohitustilanteessa ja siten provosoinut autoilijaa. Tai että suurinta osaa pyöräilijöistä tai porukoista ei voida tässä suhteesssa pitää lähellekään viattomina vaan päinvastoin he pääsääntöisesti syyllistyvät kuvatunkaltaiseen yhteistyökyvyttömyyteen ja, kuten toinen sanonta kuuluu, sitä saa mitä tilaa.

Omalla ajotavallaan ei tietenkään pidä kehuskella eikä luulla liikoja omasta osaamisestaan, mutta pidän itseäni ja niitä porukoita joissa tavallisesti ajan tässä suhteessa nuhteettomina tai ainakin ketään provosoimattomina. Silti ikäviä kokemuksia on kertynyt enemmän kuin tarpeeksi - ja viime aikoina subjektiivisen havainnon mukaan aikaisempaa useammin.


Olen varma ettei pulmark tarkoittanut mitään yllämainittua vaan halusi vaan nostaa esiin ja muistuttaa tästäkin asiasta - ja toivon ja uskon ettei Köftekään ollut jakamassa syyllisyyttä tasapuolisesti kahden ääripään kesken tai neuvomassa liikenneraivoa kokeneita pyöräilijöitä ajamaan fiksummin tms.

pulmark
01.09.2018, 09.47
Jolla viitataan tähän:
Täyttä asiaa, mutta sen *voi* lukea myös siten että se sisältää ajatuksen siitä että jos joutuu liikenneraivon tai autoilijoiden tarkoituksellisen törkeän ajotavan kohteeksi on ollut, kuten sanonta kuuluu, syitä on täytynyt olla niin sysissä kuin sepissäkin. Toisin sanoen joko kohteeksi joutunut pyöräilijä tai porukka on osoittanut puutteellista yhteistyökykyä, on pitänyt itsepintaisesesti kiinni oikeuksistaan eikä edes ole yrittänyt tehdä tilaa ohitustilanteessa ja siten provosoinut autoilijaa. Tai että suurinta osaa pyöräilijöistä tai porukoista ei voida tässä suhteesssa pitää lähellekään viattomina vaan päinvastoin he pääsääntöisesti syyllistyvät kuvatunkaltaiseen yhteistyökyvyttömyyteen ja, kuten toinen sanonta kuuluu, sitä saa mitä tilaa.


Off-topic:

Ei se nyt ole ollenkaan niin, että se on välttämättä juuri sen porukan tai pyöräilijän syy jos joutuu liikenneraivon tai törkeän ajotavan kohteeksi. Yleensä alkuperäiset syyt ovat jossain syvemmällä.

Yksilöllisyyden ihannoinnin aikakautena monesti liikenteessäkin tuntuu unohtuvan se, että liikenteessä kulkija edustaa myös sitä ryhmää johon kuuluu, kuten autoilijat, pyöräilijät. jalankulkijat, vanhukset, vammaiset, lapset yms. Sitten kun hölmöilyjä sattuu, leimaantuu helposti koko ryhmä varsinkin kun SoMen kautta tietoa on helppo jakaa. Itse ainakin pyöräilijänä, autoilijana, jalankulkijana ja toivottavasti tulevana vanhuksena pyrin muistuttamaan itseäni siitä, että edustan myös sitä ryhmää enkä ainoastaan itseäni. Jos ajan vanhemman sukupolven edustajan takaapäin varoittamatta kumoon pyörätiellä, ajan tasa-arvoisiin risteyksiin hiljentämättä tai ennakoimatta tai päin punaisia liikennevaloissa, leimaan siinä samalla koko ryhmän.

Usein nämä tilanteet eivät jää huomaamatta muilta liikenteessä kulkevilta ja ne on sitten omiaan ruokkimaan ennakkoluuloja. Jutut lähtevät kiertämään ja monesti vielä paisuvat matkan varrella. SoMessa vielä joidenkin toimesta ruokitaan näitä ennakkoluuloja niin jollain voi sitten pinna kiristyä niin että kuppi menee nurin ja seuraukset voi olla todella ikäviä.

Ainoa asia loppujen lopuksi mihin voi vaikuttaa sekä liikenteessä että elämässä yleensäkin on oma käyttäytyminen. Oman käyttäytymisen kautta toivottavasti sitten voi edes vähän vaikuttaa ihmisten mielikuviin siitä miten ryhmä jota kulloinkin edustan käyttäytyy. Vastakkainasettelua rakentavalla käyttäytymisellä keskinäinen yhteisymmärrys tuskin kasvaa ja agressiivisuus ei vähene liikenteessäkään vaikka se voi saada sen yksilön tuntemaan itsensä hetkellisesti onnelliseksi.

maalinni
01.09.2018, 10.57
Tällainen paita ja tankoon käytetty Gopro.

Owayolta saisi USD57 plus verot ym kun tilaa 10 kpl.

Minä laittaisin sen kameran satulatolppaan taaksepäin, toki hyvä olisi olla molempiin suuntiin.

kuovipolku
01.09.2018, 11.02
Off-topic:

Ei se nyt ole ollenkaan niin, että se on välttämättä juuri sen porukan tai pyöräilijän syy jos joutuu liikenneraivon tai törkeän ajotavan kohteeksi.

Ei tosiaankaan. Yritin tosin siteeratussa kohdassa sanoa juuri saman eli sen että "viatonkin" pyöräilijä tai porukka joutuu kärsimään "syyllisten" pyöräilijöiden tai porukoiden käytökseksellään aiheuttamasta tai peräti provosoimasta liikenneraivosta tai vastaavasta. Mutta samalla yritin ilmaista myös sen käsitykseni ettei suurin osa tai edes merkittävä osa maantiepyöräilijöistä - joista siis on koko ajan ollut puhe - suinkaan osoita sellaista yhteistyökyvyttömyyttä ta itsepintaista oikeuksistaan kiinni pitämistä joka voisi antaa kenellekään minkäänlaista aihetta provosoitua.

Ongelman ydin tässä katsannossa on että sellaista maailmaa emme näekään missä *jotkut* pyöräilijät tai porukat eivät käyttäytyisi *muidenkin pyöräilijöiden silmissä* typerästi tai siten että *muiden kuin pyöräilijöiden silmissä* he näyttävät ajattelevan että "heillä olisi liikenteessä kaikki oikeudet muttei mitään velvollisuuksia" tai että "liikennesäännöt koskisivat heidän mielestään autoilijoita muttei pyöräilijöitä". Toisin sanoen liikenneraivolle *kaikkia pyöräilijöitä kohtaan* löytyy aina "syynsä" ja jopa "oikeutuksensa"..

PS Hieman sama pätee toki kääntäen: vaikka yhdeksän kymmenestä autoilijasta noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, se kymmenes pakottaa pyöräilijän suhtautumaan kaikkiin autoilijoihin potentiaalisina vaaratekijöinä ja ottamaan sen huomioon siinä miten ajaa tietyissä paikoissa. Ja avautuessaan aiheesta puhumaan autoilijoista yleensä ja ikään kuin suurin osa autoilijoista olisi dorkia, sokeita, väliinpitämättömiä tai raivoajia...

fiber
01.09.2018, 12.44
Minä laittaisin sen kameran satulatolppaan taaksepäin, toki hyvä olisi olla molempiin suuntiin.
Toki hyvä molempiin suuntiin. Vaikea sanoa mistä päin riski on suurin: edestä, sivulta, takaa. Mun päälleni auto tuli edestä. Olen huomannut Youtubesta, että useimmat takaa tehdyt kaadot ja niiden aiheuttajat näkyvät hyvin myös etukamerasta.

HMK
01.09.2018, 13.10
Itsekseen ajellessa etukamera ei ehkä törmäyksen jälkeen enää kuvaa eteen päin, mihin törmäilijä pakenee.

pulmark
01.09.2018, 13.22
PS Hieman sama pätee toki kääntäen: vaikka yhdeksän kymmenestä autoilijasta noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, se kymmenes pakottaa pyöräilijän suhtautumaan kaikkiin autoilijoihin potentiaalisina vaaratekijöinä ja ottamaan sen huomioon siinä miten ajaa tietyissä paikoissa. Ja avautuessaan aiheesta puhumaan autoilijoista yleensä ja ikään kuin suurin osa autoilijoista olisi dorkia, sokeita, väliinpitämättömiä tai raivoajia...

Turvallisesti liikenteessä liikkumisessa ei ole kysymys mistään "pakottamisesta" suhtautumaan muiden tekemiin virheisiin.

Virheet kuuluvat aina liikenteeseen, koska niiden takana ovat inhimilliset tekijät eli ihminen. Mielestäni ei ole mitään muuta mahdollista ja luonnollista lähestymistapaa liikkua liikenteessä jotenkin turvallisesti kuin ennakoida jollakin tavalla muiden virheitä ja kantaa vastuu omista virheistään. Omat virheet nähdään monesti erehdyksinä ja toisten virheet enemmän tai vähemmän tahallisina. Nykyisin tuntuu siltä että kyky sietää epäonnistumisia varsinkin muiden on alentunut. Osa ei kykene näkemään virheitä omassa itsessään vaan syy on aina jossain muualla. Sekin lienee inhimillistä.

kuovipolku
01.09.2018, 14.05
Turvallisesti liikenteessä liikkumisessa ei ole kysymys mistään "pakottamisesta" suhtautumaan muiden tekemiin virheisiin.

Virheet kuuluvat aina liikenteeseen, koska niiden takana ovat inhimilliset tekijät eli ihminen. Mielestäni ei ole mitään muuta mahdollista ja luonnollista lähestymistapaa liikkua liikenteessä jotenkin turvallisesti kuin ennakoida jollakin tavalla muiden virheitä ja kantaa vastuu omista virheistään. Omat virheet nähdään monesti erehdyksinä ja toisten virheet enemmän tai vähemmän tahallisina. Nykyisin tuntuu siltä että kyky sietää epäonnistumisia varsinkin muiden on alentunut. Osa ei kykene näkemään virheitä omassa itsessään vaan syy on aina jossain muualla. Sekin lienee inhimillistä.

Viisasta puhetta johon ei ole mitään syytä olla yhtymättä - vaikka ei itse kirjoittaessaan (eikä edes jälkeenpäin lukiessaan) olisi mieltänyt että lause saisi merkityseroa siitä että vaihtaisi "pakottaa pyöräilijän suhtautumaan" esimerkiksi "aiheuttaa sen että pyöräilijän on suhdaututtava":)

Laerppi
01.09.2018, 18.46
Ainoat kaksi kertaa, kun ollut jotain ongelmia autoilijoiden kanssa tänä kesänä on ollut porukkalenkit, siksi välttelenkin porukkalenkkejä. Yksin tai kaksin kun ajelee ei ole koskaan ollut ongelmia.

F. Kotlerburg
01.09.2018, 18.53
Okei, jatkokysymys, maanteiltä, ja niistä valtateiltä, kantateiltä tai seututeiltä? ;)
Jos erillistä väylää ei ole osoitettu niin siinäpä ajelkoot.

J.Kottenberg
01.09.2018, 22.30
Liikkuuhan teillä monenlaisia hitaampia ajoneuvoja kuten traktoreita, leikkuupuimureita, työkoneita ja vaikka mopoautoja jotka nekin liikkuu usein muuta liikennettä hitaammin ja täytyyhän näitäkin sietää ja tulla toimeen niiden kanssa. Ei pyöräilijän/pyöräilijöiden pitäisi sen hankalampi osapuoli olla.

paaton
01.09.2018, 23.43
Jos erillistä väylää ei ole osoitettu niin siinäpä ajelkoot.

Näitä kotiloilla ajavia makkaranpurijoita varten täytyisi vain korjata lakeja ja tehdä maantiellä pyöräilystä täysin laillista, ilman mitään reunahuomautuksia kelveistä tai rinnakkain ajosta. Sen jälkeen todella kovat rangaistukset tapon yrityksestä, jos ja kun liian läheltä ohittaminen näytetään toteen. Eihän tuo vaan voi olla niin, että yli puolet autoilijoista oikeasti ajattelee pyöräilijöiden liiskaamisen olevan ihan oikein tehty. Ja tämä asenne ei todellakaan koske ainostaan rinnakkain ajoa. Iso osa autoilijoita pitää oikeutenaan ohittaa pyöräilijä keltaisen viivankin aikana. Mitäs ajaa spandeksipelle mun tiellä. Ihan vähän vaan tuosta hipaisen...

Mieti kotleburg omaa ajatusmalliasi. Mahtaisitko oikeasti olla väärässä?

paaton
01.09.2018, 23.45
Ainoat kaksi kertaa, kun ollut jotain ongelmia autoilijoiden kanssa tänä kesänä on ollut porukkalenkit, siksi välttelenkin porukkalenkkejä. Yksin tai kaksin kun ajelee ei ole koskaan ollut ongelmia.

Sä ajat yksinkertaisesti liian vähän. Minua on kiilattu useaan kertaan tänä kesänä ja ihan yksin ajaessa.

wex4
02.09.2018, 10.03
Näitä kotiloilla ajavia makkaranpurijoita varten täytyisi vain korjata lakeja ja tehdä maantiellä pyöräilystä täysin laillista, ilman mitään reunahuomautuksia kelveistä tai rinnakkain ajosta. Sen jälkeen todella kovat rangaistukset tapon yrityksestä, jos ja kun liian läheltä ohittaminen näytetään toteen. Eihän tuo vaan voi olla niin, että yli puolet autoilijoista oikeasti ajattelee pyöräilijöiden liiskaamisen olevan ihan oikein tehty. Ja tämä asenne ei todellakaan koske ainostaan rinnakkain ajoa. Iso osa autoilijoita pitää oikeutenaan ohittaa pyöräilijä keltaisen viivankin aikana. Mitäs ajaa spandeksipelle mun tiellä. Ihan vähän vaan tuosta hipaisen...

Mieti kotleburg omaa ajatusmalliasi. Mahtaisitko oikeasti olla väärässä?

Ikävä kyllä nämä keltaisen alueen ohittajat, taitaa ajatella olevansa oikeuttettuja ohittamaan mitä vain, missä vain, miten vaan ja millä vain muista välittämättä, vastaantulijatkin ovat velvoitettuja väistämään heitä.
Tai nämä ovat omia johtopäätöksiä liikenteestä. Heihin ei kuulu yli puolet tielläliikkujista

paaton
02.09.2018, 10.38
Tai nämä ovat omia johtopäätöksiä liikenteestä. Heihin ei kuulu yli puolet tielläliikkujista

Eilisen lenkin perusteella kuului, tai ainakin siltä se tuntui. On todella harvinaista, että auto hiljentäisi vauhtiaan keltaisen viivan kohdalla ylämäessä pyöräilijän vuoksi. En vaan voi käsittää, miten ihmisillä voi olla tällainen asenne.

Ohitus etäisyydelle täytyisi saada selkeä laki ja merkit tien varsille, kuten espanjassakin on. Ja tuntuvat tuomiot näille jotka tekevät pelottelua täysin tahallaan.

Edit: Tajusinpa juuri, että miksi eilen ohiteltiin useasti näin läheltä. Nyt meitä oli lenkillä vain viisi ja ajettiin virheellisesti yhdessä jonossa. Parijonossa ajaminen on turvallisempaa. Idiottikin tajuaa, ettei voi ohittaa parijonoa toisen auton tullessa samaan aikaan vastaan.

F. Kotlerburg
02.09.2018, 10.56
Näitä kotiloilla ajavia makkaranpurijoita varten täytyisi vain korjata lakeja ja tehdä maantiellä pyöräilystä täysin laillista, ilman mitään reunahuomautuksia kelveistä tai rinnakkain ajosta. Sen jälkeen todella kovat rangaistukset tapon yrityksestä, jos ja kun liian läheltä ohittaminen näytetään toteen. Eihän tuo vaan voi olla niin, että yli puolet autoilijoista oikeasti ajattelee pyöräilijöiden liiskaamisen olevan ihan oikein tehty. Ja tämä asenne ei todellakaan koske ainostaan rinnakkain ajoa. Iso osa autoilijoita pitää oikeutenaan ohittaa pyöräilijä keltaisen viivankin aikana. Mitäs ajaa spandeksipelle mun tiellä. Ihan vähän vaan tuosta hipaisen...

Mieti kotleburg omaa ajatusmalliasi. Mahtaisitko oikeasti olla väärässä?Aika jäätävät päätelmät siitä, että jonkun mielestä lakeja ja sääntöjä tulisi noudattaa ajoi sitten spandexeissa maantiepyörää tai autolla.

VesaP
03.09.2018, 09.46
Päädyin nopean selailun pohjalta ottamaan tarkoitukseen tämän https://cycliq.com/bike-cameras/fly6ce/


Hyvä laite näyttäs olevan! Just tarkoitukseensa sopiva laite. Ei mikään turha kallis "action cam" vaan ihan tuommonen halvahko laite just tiettyyn tarkoitukseensa.

Ja pitkänmatkankuskeille tiedoksi, kysyin suoraan sylttytehtaalta että voiko ladata ajaessa ja käyttää yhtämittaisesti vaikka päiviä putkeen niin vastasivat:

"
Good question! Yes, the device can still operate while you charge it via power bank from a reputable brand, however, please do not do this on wet weather as the charge port is exposed.
"

Edit: Ja sittenhän pitäs olla vielä tuo eteenpäin kuvaava kamerakin jotta saa filmille kolmion takaa eteen ajavat.

oem
03.09.2018, 10.24
Samanlainen eteen valkoisilla ledeillä jos valikoimasta löytyy.

ealex
03.09.2018, 11.38
Cycliq eteen sekä taakse kustantaa 580€ veroineen, mutta ei oikein taida olla halvempia vaihtoehtoja jos haluaa keskittyä ajamiseen eikä akkujen vaihteluun, muistikortin tyhjentämiseen jne. :rolleyes:

Talisker
03.09.2018, 13.10
Esimerkiksi äskettäin laajasti mediassa kiertänyt Kurun suunnalla tapahtunut Porschen törkeä ohitus, joka tallentui pyöräilijän kameraan, levitti erittäin hyvin tietoa siitä, että pyörissä on kameroita. Ja se tieto takuulla vähentää hölmöilyjä.
Eilen kuulin arvelun, ettei Porschekuski olisi saanut mitään rangaistusta teostaan.
Toivottavasti se ei ole totta.

F. Kotlerburg
03.09.2018, 13.23
Eilen kuulin arvelun, ettei Porschekuski olisi saanut mitään rangaistusta teostaan.
Toivottavasti se ei ole totta.
Siitä videolta ei tainnut tunnistaa kuskia?

VesaP
03.09.2018, 13.48
^Siis onko niin että vaikka rekisteritunnus loistaa täysin niin pitää tunnistaa kuski silti? Ainakin nopeustolpissahan se tuli nyt muutos ettei tarvii tunnistaa kuskia vaan sakko menee auton omistajalle jos se ei voi todistaa että joku muu ajoi, jolloin se joku maa saa sakon.

Eihän noilla kameroilla sit tee mitään jos pitäs aukottomasti kuskikin tunnistaa? Aika harvassa pätkässä varmaan niin selvään auton sisälle näkyy että kuski on tunnistettavissa, mutta 98%:ssa tapauksista rekisterikilpi näkyisi kuitenkin.

F. Kotlerburg
03.09.2018, 15.29
^Siis onko niin että vaikka rekisteritunnus loistaa täysin niin pitää tunnistaa kuski silti? Ainakin nopeustolpissahan se tuli nyt muutos ettei tarvii tunnistaa kuskia vaan sakko menee auton omistajalle jos se ei voi todistaa että joku muu ajoi, jolloin se joku maa saa sakon.

Auton omistaminen ei tee kenestäkään rikollista, joten kyllä tuollaisissa tapauksissa kuljettaja pitää tunnistaa, jos auton omistaja ei tunnusta ajaneensa. Se uusi tieliikennelakikaan ei ole vielä voimassa.

kuovipolku
03.09.2018, 17.51
Auton omistaminen ei tee kenestäkään rikollista, joten kyllä tuollaisissa tapauksissa kuljettaja pitää tunnistaa, jos auton omistaja ei tunnusta ajaneensa. Se uusi tieliikennelakikaan ei ole vielä voimassa.

Ihan vain mieleenjuolahteena mahdollisuutena: automerkin, värin, rekisterinumeron ym. seikkojen avulla poliisi voisi vakavassa tapauksessa hakea teletunnistetietoja, Oikeus sitten katsoiko onko näyttö aukoton tai riittävä.

Tosin taitaa olla niin että rikoksen pitää olla huomattavan vakava jotta teletunnistetietojen hakemiseen myönnetään lupa?

F. Kotlerburg
03.09.2018, 18.02
Ihan vain mieleenjuolahteena mahdollisuutena: automerkin, värin, rekisterinumeron ym. seikkojen avulla poliisi voisi vakavassa tapauksessa hakea teletunnistetietoja, Oikeus sitten katsoiko onko näyttö aukoton tai riittävä.

Tosin taitaa olla niin että rikoksen pitää olla huomattavan vakava jotta teletunnistetietojen hakemiseen myönnetään lupa?
Voi mahdollisesti, mutta onko siitäkään ennakkotapausta, että se todistaisi kuka autoa ajoi? Lisäksi kun lähisukulaista vastaan ei tarvitse todistaa niin kun kiistää, että itse ajoi niin vaimoa ei tarvitse käräyttää vaan se on muiden todistettava. Hankalaksi menee. Se on varmaa, että teletunnistetietoja ei haeta ohituksen takia, jossa kellekään ei tapahtunut mitään.

pulmark
03.09.2018, 18.06
^Siis onko niin että vaikka rekisteritunnus loistaa täysin niin pitää tunnistaa kuski silti? Ainakin nopeustolpissahan se tuli nyt muutos ettei tarvii tunnistaa kuskia vaan sakko menee auton omistajalle jos se ei voi todistaa että joku muu ajoi, jolloin se joku maa saa sakon.

Eihän noilla kameroilla sit tee mitään jos pitäs aukottomasti kuskikin tunnistaa? Aika harvassa pätkässä varmaan niin selvään auton sisälle näkyy että kuski on tunnistettavissa, mutta 98%:ssa tapauksista rekisterikilpi näkyisi kuitenkin.

Peltipoliisin kuvista katsotaan rekisterikilpi ja tarkastetaan ajajan sukupuoli (binäärinen, sukupuolettomia tai muun-sukupuolisia taitaa olla vielä vaikea erottaa valokuvasta). Epäselvemmät tapaukset sitten syynätään erikseen:

https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/video-nain-peltipoliisien-kuvia-tutkitaan-onko-jokaisessa-tolpassa-kamera/4715588#gs.cgWqAlA

Esa S
03.09.2018, 20.35
Kamerataltiointia ei kannata heti mainita. Viimeksi kun meillä ei ollut kameratallennetta vaan laitettiin vaan rekisteri muistiin, niin poliisi kun otti auton omistajaan yhteyttä, niin hän ei kiistänyt ajaneensa sitä. Hänen kertomuksensa tilanteesta vaan poikkesi totuudesta, jonka olisi sitten voinut videolta todeta, siis jos meillä olisi ollut kameratallenne.

No kun kamerat yleistyy, niin kyllähän autokuskit osaavat varmaan sitten paremmin kiistää heti kaiken.

maalinni
04.09.2018, 10.11
Kamerataltiointia ei kannata heti mainita. Viimeksi kun meillä ei ollut kameratallennetta vaan laitettiin vaan rekisteri muistiin, niin poliisi kun otti auton omistajaan yhteyttä, niin hän ei kiistänyt ajaneensa sitä. Hänen kertomuksensa tilanteesta vaan poikkesi totuudesta, jonka olisi sitten voinut videolta todeta, siis jos meillä olisi ollut kameratallenne.

No kun kamerat yleistyy, niin kyllähän autokuskit osaavat varmaan sitten paremmin kiistää heti kaiken.

Nyt ei kyllä tämä logiikka oikein aukea.

VesaP
04.09.2018, 11.32
Eli voit törttöillä autollasi about miten tahansa, jopa tappaa jonkun, jos vaan kuskia ei näy missään kuvissa eikä ole kännykkää mukana vaan sen on "unohtanut" kotia jotta voi valehdella että olin kyllä kotona enkä tiedä kuka autoani (jota ei ole ilmoitettu varastetuksi) ajoi. Okei. Hieno laki. Jotenkin en jaksa uskoa että toimisi vähänkään vakavammissa tapauksissa. :seko:

PatilZ
04.09.2018, 11.59
Jotenkin en jaksa uskoa että toimisi vähänkään vakavammissa tapauksissa. :seko:

Eikä toimikkaan näin.

maalinni
04.09.2018, 12.10
Eli voit törttöillä autollasi about miten tahansa, jopa tappaa jonkun, jos vaan kuskia ei näy missään kuvissa eikä ole kännykkää mukana vaan sen on "unohtanut" kotia jotta voi valehdella että olin kyllä kotona enkä tiedä kuka autoani (jota ei ole ilmoitettu varastetuksi) ajoi. Okei. Hieno laki. Jotenkin en jaksa uskoa että toimisi vähänkään vakavammissa tapauksissa. :seko:

Ei se pelkkä omistaminen saa olla raskauttavaa, mutta eiköhän sen rekkarin kanssa poliisi pääse helpommin jäljille kuin ilman.

Merckx
11.10.2018, 08.32
Cycliq eteen sekä taakse kustantaa 580€ veroineen, mutta ei oikein taida olla halvempia vaihtoehtoja jos haluaa keskittyä ajamiseen eikä akkujen vaihteluun, muistikortin tyhjentämiseen jne. :rolleyes:

Hommasinpa juuri tuommoiset kamerat/valot pyörääni. Akkuja ei tarvitse eikä voi edes vaihtaa. Akku kestää pelkässä kuvaamisessa takana 6h ja edessä 7h. Muistikorttiakaan ei tarvitse tyhjennellä, Cycliq kamerat kuvaavat autoloopissa muistikortille vanhimmasta päästä vanhojen otosten päälle. Nämä ovat nimenomaan laita päälle ja unohda kameroita. Voit keskittyä ihan täysin ajamiseen! :)

Esa S
11.10.2018, 09.15
Nyt ei kyllä tämä logiikka oikein aukea.

Mitä kohtaa et ymmärrä?

mteebee
15.10.2018, 17.39
Race ready ja well ventilated, on kameraa ja vaikka mitä bluetoothia varmaan ryhmäajoonkin passaa. Airwheel c5
https://www.airwheel.net/ckfinder/userfiles/images/10_17-%20(3).jpg