Näytä tavallinen näkymä : Kysymys stemmeistä
Mitä etua hiilikuidusta valmisetulla stemmillä on alumiiniseen nähden? Kannattaako päivittää?
Se on (joissain tapauksissa) kevyempi. Jos fillarisi on jo muuten järjettömän kevyt niin ehkä kannattaa vielä nuokin muutamat grammat nipistää.
Sanotaan, että olisi myös jäykempi. Jos tuntuu siltä, että stemmisi joustaa vaihda Thomsoniin tai hiilikuituun. Mut älä osta halpaa. Ja momenttiavain ostoskoriin myös.
Ei varmaan muuta etua, kuin että se on hiilikuitua ja sehän on aina nopeampaa kuin alumiini [emoji16].
Mitä etua hiilikuidusta valmisetulla stemmillä on alumiiniseen nähden? Kannattaako päivittää?
Joo, sit voi vakoilla naapurikuskeilta että miten paskat ja huonot stemmit niillä on:
http://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com/
maalinni
29.08.2018, 15.46
Joo, sit voi vakoilla naapurikuskeilta että miten paskat ja huonot stemmit niillä on:
http://chrisfroomelookingatstems.tumblr.com/
😂
Antti Salonen
29.08.2018, 17.39
Alumiini taitaa olla viime kädessä aika fiksu materiaali stemmeihin. Alle satasella saa hyvin kevyitä (pitkätkin 100 gramman pintaan) ja silti hyvin kestäviä stemmejä. Hiilikuidulla ei hirveästi tuosta grammoja säästä mutta hinta nousee reippaasti.
Tätä voi verrata vaikka etuhaarukoihin: Hiilikuidusta tehdään yleisesti alle 300-grammaisia jäykkiä ja kestäviä maantiekeuloja. Muista materiaaleista valmistetut painavat alkaen tuplat ja häviävät mukavuudessa.
Integroiduissa stemmeissä ja tangoissa hiilikuitu on taas aika ilmeinen (ja tätä nykyä varmaan myös ainoa) vaihtoehto.
maalinni
29.08.2018, 19.53
Kyllähän niitä integroituja saa kaikissa matskuissa, itse olen tällaista speksaillut: https://www.on-one.co.uk/i/q/HBNIBULL901RX/nitto-bullmoose-b901rx-handlebar
Itsellä ei kokemusta hiilikuituisesta stemmistä, joten kiinnostaa sen mukavuushyöty alumiiniseen. Voisiko joku valaista?
Kyllähän niitä integroituja saa kaikissa matskuissa, itse olen tällaista speksaillut: https://www.on-one.co.uk/i/q/HBNIBULL901RX/nitto-bullmoose-b901rx-handlebar
Itsellä ei kokemusta hiilikuituisesta stemmistä, joten kiinnostaa sen mukavuushyöty alumiiniseen. Voisiko joku valaista?Väitän että se on niin pieni ettei sitä huomaa. Ei ole mikään laaja kattaus, mutta fsa:n ja kiinalainen on kuituisia ollut/on käytössä ja pari alumiinista "vakio" stemmiä ollut. Nuo on kaikki rakenteeltaan niin jämäköitä, että eivät varmaan mitään vaimenna. Ehkä joku hipokeventely stemmi voisi erotakin nuista?
Sarvista minäkin huomaan eron hiilen hyväksi.
Eipä noita oikeesti kevyitä hiilaristemmejä montaa ole. Monet näyttäisi olevan alumiinisia, joissa on hiilikuituinen kuori päällä. Tässä pari hyvää hiilaristemmiä, hinnat on aika suolaisia:
https://r2-bike.com/MCFK-Stem-318-mm-Carbon-UD-Look-mat-6
https://r2-bike.com/THM-CARBONES-Stem-Tibia-Carbon-318-mm-6
Mulla on maasturissa 70mm Ritcheyn C220 WCS Carbon, jonka tarkkaa painoa en muista, mutta sen muistan että krossarin 90mm C260 alumiinistemmi oli joka tapauksessa jonkun verran sitä kevyempi. Mutta kyllä sanoisin että painosta riippumatta tuo C220 cuitustemmi on loistava, erotiikka ja toiminnallisuus hyvin balanssissa. Löysin sen hyvällä tuurilla componentsin alelaarista, hinta oli muistaakseni 145€ => 85€ niin ei tarvinnut kauaa asiaa ihmetellä. Ritcheyn C260 on niin hirveä stemmi asentaa ja säätää että ei voi suositella.
Tuossa yksi arkistokuva
https://image.ibb.co/bYRnux/MG_3698.jpg
^Eilen punnitsin Ritcheyn C220 80 millisen stemmin, 110g peruspulteilla, vaihdan kyllä titaania tilalle. 260 löytyy cyclosta 110millisenä, hieman kevyempi ja enkä mitään asennusongelmia keksinyt, ainoastaan kaikki maantietangot eivät sovi.
Yhden hiilaristemmin omistanut, oli painavampi ja mukavuudesta en osaa kummemmin sanoa...
Munarello
30.08.2018, 10.38
Mites se turvallisuuspuoli näissä? Ammattilaispuolellahan on käytetty alumiinisia putkiosia turvallisuussyistä. Niillähän pyörät on muutenkin niin kevyitä ettei ole tarvetta kevennellä noilla. Katsoin joskus juutuupista jonkun GCN:n videon, jossa testattiin kuituisen ja alumiinisen ohjaustangon kestävyyttä jossain testilabrassa. Muistaakseni loppupäätelmä oli että ehjää kuitutankoakin saa runnoa niin paljon, etten esim minä omilla ajomäärilläni saisi sellaista ajamalla hajalle.
Mites se turvallisuuspuoli näissä? Ammattilaispuolellahan on käytetty alumiinisia putkiosia turvallisuussyistä. Niillähän pyörät on muutenkin niin kevyitä ettei ole tarvetta kevennellä noilla. Katsoin joskus juutuupista jonkun GCN:n videon, jossa testattiin kuituisen ja alumiinisen ohjaustangon kestävyyttä jossain testilabrassa. Muistaakseni loppupäätelmä oli että ehjää kuitutankoakin saa runnoa niin paljon, etten esim minä omilla ajomäärilläni saisi sellaista ajamalla hajalle.
Eikös ammattilaiset käytä maantiepyöräkisoissa alumiinisia tankoja sen takia, että mahdollisen kasan sattuessa kuituinen tanko on ensimmäinen osa mikä menee yleensä poikki? Painollakaan ei taida olla ihan kauheesti väliä, kun raja on 6,8kg ja sen pystyisi alittamaan reilusti vaikka alumiininen tanko olisikin pyörässä. Tietty "ylimääräinen" paino kannattaa asentaa mahdollisimman alas, mutta näin taidetaan muutenkin tehdä. Mitään en kyllä maantiepyöräilystä ymmärrä, että saatan olla täysin väärässäkin.
maalinni
30.08.2018, 16.05
Eikös niihin ammattipyöriin jouduta laittamaan lisäpainoja, ettei 6,8kg alitu?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.