PDA

Näytä tavallinen näkymä : Levyn vaihto SRAM -> Shimano

Kiituri
25.08.2018, 13.48
Onko vanteiden ruuvikiinnitteisten levyjen jako sama SRAMilla ja Shimanolla?

Entä mahtaako Shimanon 200mm jarrusatulan 200mm adapteri käydä myös SRAM jarrusatulalle vai onko niissä jokin mitoitusero?

maalinni
25.08.2018, 14.14
Levyt käy ristiin, mutta adapterit eivät.

Kanuuna
25.08.2018, 20.32
Eikös Simpalla ole levyt 203mm eikä 200mm?

Sent from my iPhone using Tapatalk

maalinni
25.08.2018, 21.10
^ Onko mitään väliä?

F. Kotlerburg
25.08.2018, 21.29
Kannattaa sitten muistaa, että jos on metallipalat niin niitä ei saa käyttää kaikkien Shimanon levyjen kans.

maalinni
25.08.2018, 21.36
Eli olet vaihtamassa levyt shimanoiksi ja jarrut srameiksi?

Kiituri
25.08.2018, 21.43
^ ei vaan jarrut on uudessa pyörässä sram ja vaihtaisin vanhasta pyörästä ICE levyn tuohon. Etu- ja takajarru ei ole ihan balanssissa ja siksi olisi parempi saada eteen isompi levy. Jarru kevenisi 10%.
Lisäksi ICE levy on alumiinisen keskiönsä vuoksi jäykempi eikä muuta muototaan niin helposti.
Shimanoissa olen aina käyttänyt metallipaloja. Niiden pito ei juuri vaihtele kelin mukaan.

Eikös ole niin että keulat on ihan samanlaisia oli jarruna mikä tahansa? Jotenkin yllättävää että isomman levyn adapteri olisi erilainen eri merkeillä. Johtuneeko tuosta levyn halkaisija erosta vai mistä?

maalinni
26.08.2018, 10.12
Nyt tipuin kärryiltä. Mistä adapterista puhut? Satulan vai levyn ja mikä on levyn adapteri?

järtsy
26.08.2018, 10.48
Levyt käy ristiin, mutta adapterit eivät.

Tuota minä olen kyllä onnistunut käyttämään adaptereitakin ristiin, en nyt muista kyllä mitä minkäkin jarrun kanssa. Mikäs sen tekee ettei välttämättä käy?

maalinni
26.08.2018, 11.09
No minulla ei ole koskaan käynyt, joskus onnistunut shimmin kanssa, mutta silloinkin palat osuneet levyyn ei-optimaalisesti.

maalinni
26.08.2018, 11.11
Mutta kannattaahan sitä kokeilla ennen uusien adapterien hankintaa, jos mahdollista.

Kiituri
26.08.2018, 19.08
Yksi ongelma nousi esille. Uudessa keulassa (Pike) ei ole SRAM jarruilla (180mm) ollenkaan adapteria joten vanhan pyörän 203mm Shimanon adapteri ei käy.

maalinni
26.08.2018, 19.26
Täältä sitten uutta https://www.bike-components.de/en/SRAM/Disc-Brake-Adapter-for-200-mm-Rotors-p63815/

kauris
26.08.2018, 22.16
Minä kun vaihdoin 2008 vuoden Pike-keulaan Sram Guiden jarrun ja 200 mm levyn tilalle shimanon 203 mm levyn ja ja Shimano Zeen jarrut, niin yhden ruuviprikan jouduin laittamaan lisää jarruadapteriin, jotta jarru osuu 203 mm palalle oikeaan kohtaan. Ilman prikkaa jarrulevy osui jarruun, koska levyn halkaisija on sen 3 mm suurempi, mikä on säteessä puolet siitä. Yksi prikkka korjasi siis ihan riittävästi.
Olishan sille Shimanolle toki siis ollut sitä varten suunniteltuja adaptereita mutta en sitten tilannut, kun noinkin tuli kuntoon ja on pelannut hyvin.

Kiituri
26.08.2018, 22.18
Olikos niin että saman kokoiset SRAM - Shimano levyt on keskenään vaihtokelpoiset?

kauris
27.08.2018, 13.32
En keksi mitään syytä mikseivät olisi, jos molemmat ovat samalla 6 pulttikiinnityksellä.
Jokuhan tuossa ylempänä tosin kertoi, että tietyt levyt ei tykkää kuin tietynlaisista jarrupalamateriaaleista mutta noin muutoin levyt toki käyvät merkistä riippumatta. Ihan niin kuin tarvikelevytkin eli muunkin valmistajan kuin Shimanon tai Sramin levyt käyvät.

Kanuuna
27.08.2018, 15.09
^ Onko mitään väliä?

Ei käytännössä?! Kai. Korkeussuunnassa voi olla onkelma.

E. Yllä tullutkin kokemuksia.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hece
27.08.2018, 15.27
Voi tulla ongelmia. Ainakin omat kokemukset Sram Centerline levyistä on että ne ovat aivan pikkuisen liian pienet halkaisijaltaan käytössä oleville Shimanon SLX -jarruille. Tai sitten pyörän mukana tulleet adapterit (alkup. jarru Avidin) aavistuksen liian korkeat. Lopputulemana jarrupala roikkuu aavistuksen levyn ulkopuolella. Palan kavennus puukolla ratkaisi ongelman toistaiseksi. Tässä tapauksessa prikkoja ei ole adapterin ja jarrun välissä, menisi adapterin hiomahommiksi. Olen myös kuullut että eroja on levyn kitkapinnan leveydessä. Eli pala voi ottaa kiinni vähän liian sisältä levyyn.

elasto
27.08.2018, 22.36
Niin eli adapterit sen jarrulevyn mukaan mikä on käytössä. Sillä ei kai ole periaatteessa mitään väliä mikä jarrusatula siihen adapteriin on pultattu?

Mulla tuli yhden fillarin mukana Sramin Guidet ja vaihdoin ne Shimano Sainteihin jättäen alkuperäiset Sramin Centerline levyt JA Sramin adapterit, niin kaikki on pelannut aivan mainiosti. Jos haluaisin vaihtaa Shimanon levyihin, niin tarvisin myös uuden adapterin ainakin eteen tuon 3mm levyn kokoeron takia (nyt levyt 200mm/180mm).

maalinni
27.08.2018, 22.50
Niin eli adapterit sen jarrulevyn mukaan mikä on käytössä. Sillä ei kai ole periaatteessa mitään väliä mikä jarrusatula siihen adapteriin on pultattu?

Kyllä sillä minun kokemuksen mukaan on väliä. Ainakaan hayesin adapteri ei mennyt lähellekkään kun jarrumerkki vaihtui avidiin (muistaakseni). Shimmeillä sai jotenkuten toimimaan. Postmounteista oli kyse.

elasto
27.08.2018, 22.58
Okei. Mä en muista enää mitä kaikkia yhdistelmiä oon edes kokeillut, mutta ei ole vielä ongelmia tullut eteen. Ainakin Shimanoa, Sramia, Avidia ja Formulaa oon sekotellut.

maalinni
27.08.2018, 23.31
Voi olla, että minäkin törmäsin harvinaiseen yhteensopimattomuusongelmaan. Jäi vaan mieleen oma sekoilu adapterien kanssa, kun onnistuin tilaamaan pari kertaa vääränlaisen. Tuli oppirahat maksettua silläkin saralla.