Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot 29 maasturiin?
Osaatteko suositella kelpo kiekkoja 29 maastosinkulaan (Haro Mary SS). Kiinnitys pikalinkuilla.
Kiikarissa on ollu mm. Wigglen myymä Nukeproof Horizon -setti, mutta se vaatisi adapterit pelittääkseen pikalinkuilla.
P. S. Ekaa kertaa kiekkokaupoilla, joten kaikki vinkit tervetulleita...
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
... mutta se vaatisi adapterit pelittääkseen pikalinkuilla.
Onko adapterien käyttö poissuljettu vaihtoehto? Se hankaloittaisi valintoja, sillä aika monet navat on nykyään toteutettu vaihdettavilla adaptereilla.
Niin ja kerro nyt hintaluokkakin. Kelpo kiekot voi tarkoittaa monelle ihan eri juttuja.
maalinni
24.08.2018, 13.32
Jep. Adapterit lähes pakollisia, jos haluaa kunnon kiekot. Saman asian kanssa tuskastelin keväällä ja päädyin näihin https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossride-29-pr-intl-frontwheel-688688
Adapterien sijaan käyttäisin termiä vaihdettavat päätykorkit (end caps). Eli läpiakselin päätykorkit vaihdetaan pikalinkkuversioihin. Ei millään muotoa huonompi ratkaisu kun kiinteät pikalinkkunavat. Päinvastoin, tuo varmistaa että samat kiekot käy myös tulevaan / myytäessä (100/142mm) läpiakselipyörään.
maalinni
24.08.2018, 15.28
Monessa kaupassa vaan puhutaan adaptereista.
Adapterit/end cap sit eivät suinkaan ole poissuljettu. Ihan tervetullutkin vaihtoehto, kuten hece huomautti.
Vilkuilemissani Nukeproofeissa hintaa on ~330/kiekkopari. Hintahaarukan ylälaita on noillamain.
Jos lähtisin Nukeproofeja hankkimaan, niin millasilla oheiskilkkeillä saisin ne pelittämään pikalinkuilla?
-> http://www.wiggle.co.uk/nukeproof-horizon-mtb-wheelset-black-copper/
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
^tuon linkin perusteella pikalinkut eivät ole optio noille kiekoille.
Miksi muuten juuri nuo kiekot ovat kiikarissa? Tai mitä ominaisuuksia haluat kiekoilta? Nuo ovat toki muodikkaan leveät ja tubelessit, muttei kevyet. Jos avaat hieman toiveitasi niin "foorumin jengi" etsii sulle sopivat.
^tuon linkin perusteella pikalinkut eivät ole optio noille kiekoille.
Ok. Miksei..?
Miksi muuten juuri nuo kiekot ovat kiikarissa? Tai mitä ominaisuuksia haluat kiekoilta? Nuo ovat toki muodikkaan leveät ja tubelessit, muttei kevyet. Jos avaat hieman toiveitasi niin "foorumin jengi" etsii sulle sopivat.
Nuo olivat kiikarissa, koska olivat ekat vastaan tulleet, kovasti kehuja saaneet ja mukavan leveät.
Tarkkoja speksejä kiekoille ei ole. Leveys on jees, mutta niin on keveyskin. Pääsääntöisesti tulevat työmatka-ajoon, eli kovin HC-vehkeet eivät ole tällä kertaa haussa.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Routajuna
24.08.2018, 20.31
Tää olis itellekin mielenkiintonen/läheltä liippaava aihe, joten tulen omine kysymyksine tungeksimaan tänne.
Ostin viime vuonna Radonin 29 jäykkäperän, jonka Mavicin Crossridet ovat kiinni pikalinkuilla. Eli ovatten kait 10mm x 135 takaa. Nyt oon katellu hieman vähemmän ankkuria päivitysosaa, niin saako tommosiin 142mm läpiakselikiekkoihin semmoset päätykorkit että menis paikalleen nykyrunkoon? Esim. vaikka Huntin XC Widet (https://www.huntbikewheels.com/collections/mtb-wheels/products/hunt-xcwide-mtb-wheelset).
Lähinnä tuo 142mm vs 135 aiheuttaa päänvaivaa. Onko takapään pikalinkkua muullakin mitoituksella kuin 135mm? Pitääkö mennä mittaamaan jotain?
Läpiakseli on kummaltakin puolen 3.5mm upotettu runkoon, siitä 142->135 ero. Lisäksi vast'ikään tuli 141mm boostpikalinkku takanapoja. Nämä on vastaavasti 148mm boost läpiakseli takanavasta "muutettu". Ainakin DT swissin pikalinkkupäätykorkit on kuitenkin samat ei-boostille ja boostille, molemmissa on sama -7mm nimellinen leveyden muutos. Eli 135mm pikalinkulle 142mm läpiakselinapa on oikea aihio, kunhan pikalinkku korkit vain löytyy.
Teme X-2
25.08.2018, 10.45
Laitetaan erilainen ehdotus. Ostaa mieleiset irto-osat ja kasaa kiekot. Itsellä on nyt reilu kolme vuotta ollut itse kasatut
pikalinkku kiekot ja olen ollut tyytyväinen.
Navat ovat Shimanon M535A, halvat ja on ollut kestävät. Vapaarattaan on joutunut noin kerran vuodessa uusimaan.
Kehät ovat Stan's notubes. Nämäkin ovat kestäneet jäykkäperaisessa melkosta rymistelyä (kuski 95kg) ja tubeless todella helppo.
Esimerkki:
shimano-deore-rear-hub-fh-m525a-disc-32h (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rear-hub-fh-m525a-disc-32h-30853)
shimano-deore-front-hub-hb-m525a-disc-32h (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-front-hub-hb-m525a-disc-32h-56321)
stan-s-notubes-ztr-crest-mk3-29-rim (https://www.bike-discount.de/en/buy/stan-s-notubes-ztr-crest-mk3-29-rim-32-holes-black-548991)
dt-swiss-dt-champion-spokes-2.0-black (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-dt-champion-spokes-2.0-black-24311)
Noilla pitäisi tulla alle 2kg kiekot. Pinnat vaihtamalla kevenee jonkin verran.
Tuossa budjetti ratkaisu, mutta jos raha polttelee taskussa niin navoiksi vaikka nämä:
dt-swiss-240s-mtb-front-hub-disc-6-hole-32h (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-240s-mtb-front-hub-disc-6-hole-32h-100mm-44999)
dt-swiss-240s-mtb-rear-hub-disc-6-hole-32h (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-240s-mtb-rear-hub-disc-6-hole-32h-135mm-44997)
Paino kevenee 400g. Ja näihin voi vaihtaa päätykorkit.
SamiMerilohi
25.08.2018, 13.07
Tää olis itellekin mielenkiintonen/läheltä liippaava aihe, joten tulen omine kysymyksine tungeksimaan tänne.
Ostin viime vuonna Radonin 29 jäykkäperän, jonka Mavicin Crossridet ovat kiinni pikalinkuilla. Eli ovatten kait 10mm x 135 takaa. Nyt oon katellu hieman vähemmän ankkuria päivitysosaa, niin saako tommosiin 142mm läpiakselikiekkoihin semmoset päätykorkit että menis paikalleen nykyrunkoon? Esim. vaikka Huntin XC Widet (https://www.huntbikewheels.com/collections/mtb-wheels/products/hunt-xcwide-mtb-wheelset).
Lähinnä tuo 142mm vs 135 aiheuttaa päänvaivaa. Onko takapään pikalinkkua muullakin mitoituksella kuin 135mm? Pitääkö mennä mittaamaan jotain?
142 mm läpiakseli ja 135 mm pikalinkku on sama napa eri päätykorkeilla. Samoin 148 mm boost ja 141 mm boost QR on keskenään sama napa eri päätykorkeilla.
Routajuna
26.08.2018, 11.01
Läpiakseli on kummaltakin puolen 3.5mm upotettu runkoon, siitä 142->135 ero. Lisäksi vast'ikään tuli 141mm boostpikalinkku takanapoja. Nämä on vastaavasti 148mm boost läpiakseli takanavasta "muutettu". Ainakin DT swissin pikalinkkupäätykorkit on kuitenkin samat ei-boostille ja boostille, molemmissa on sama -7mm nimellinen leveyden muutos. Eli 135mm pikalinkulle 142mm läpiakselinapa on oikea aihio, kunhan pikalinkku korkit vain löytyy.
142 mm läpiakseli ja 135 mm pikalinkku on sama napa eri päätykorkeilla. Samoin 148 mm boost ja 141 mm boost QR on keskenään sama napa eri päätykorkeilla.
Ookoo, kiitoksia vastauksista. Tämä selvensi asiaa mukavasti.
Kyselin asiaa Huntin aspastakin mutta vastasvat sen verran mutkikkaasti että jäi siitä itelle vähän epäselväksi asia.
Onko kokemusta/näkemystä Mavicin XA-kiekoista?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Onko kokemusta/näkemystä Mavicin XA- tai Crossmax-kiekoista?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Onko kokemusta/näkemystä Mavicin XA- tai Crossmax-kiekoista?
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Hyviä kiekkoja. Itsellä on alla XA-elitet boost navoilla.
Paino on ihan ok
Tubeless todella helppoa
Suorat
Kestävät aika kovaakin ryskimistä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noh. Osaisitteko vinkata millaset adapterit/end capit tarvisin käyttääkseni Mavicin XA-kiekkoja 100 & 135 mm navoilla 5 mm pikalinkuilla?
-> https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-xa-29-wheelset-670782
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Pitäisi kevyemmät kiekot saada ensiasennuskiekkojen tilalle XC täysjoustoon. Budjetti siinä 500-800€ ja painon olen haarukoinut 1500-1600g.
Onko mielipiteitä seuraavista tai onko ehdottaa jotain muuta tilalle? Boost navat.
https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossmax-pro-29-boost-wheelset-667269
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-xr-1501-spline-one-29-boost-wheelset-536135
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-boost-disc-is-notubes-ztr-crest-mk3-comp-race-wheelset-29er-1490g-19642
Hyviä tarjouksiakin voi ehdottaa jos on tiedossa.
Tuosta:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=190362;menu=1000,2,140,209 ;mid%5B69%5D=1;mid%5B1114%5D=1;pgc%5B7238%5D=7239; pgc%5B10226%5D%5B18692%5D=1;pgc%5B10226%5D%5B18693 %5D=1
tai vähän leveämpää :
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=183671;menu=1000,2,140,209 ;mid%5B69%5D=1;mid%5B1114%5D=1;pgc%5B7238%5D=7239; pgc%5B10226%5D%5B18692%5D=1;pgc%5B10226%5D%5B18693 %5D=1
tai vähän kevyempää:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=233893;menu=1000,2,140,209 ;mid%5B69%5D=1;mid%5B1114%5D=1;pgc%5B7238%5D=7239; pgc%5B10226%5D%5B18692%5D=1;pgc%5B10226%5D%5B18693 %5D=1
Ostin Whiten maasturin (sen mallin minkä ovh 1200€) ja olen tosi tyytyväinen pyörään. Tubeless olisi tarkotus tehdä ja siksi olen miettinyt uusia kiekkoja. Jatkossa voisi hyvinkin olla tarvetta kaksille kiekoille (kun oikein keksii).
Nuo vakiokiekot on varsin kohtalaiset omasta mielestä, SLX navat ja siksi kävikin mielessä yrittää noihin askarrella/kokeilla onnistuisko tubeless? Tietysti paremmin toimisi varmaan oikeilla tubelesskiekoilla
Rahaa voisin laittaa 300e luokkaa ja ajo lähimpänä xc, en rymistele enduroa.
Kannattaako siis tämä päivitys?
Jami2003
29.09.2018, 15.46
Villi veikkaus että noi xxl:n kiekot on ihan yhtä helppo tehdä oikeilla kumeilla tubeless moodiin kuin ns tubeless ready kiekot joka ei oikein tarkoita mitään (muuta kuin että on hylly kiekossa mutta niin on kaikissa muissakin mitä oon tavannut).
Jukka Häkämies
29.09.2018, 17.41
Mitä eroa on alumiini- ja hiilikuituvanteella noin niinkuin ajamisen tai kestävyyden kannalta?
Mitä eroa on alumiini- ja hiilikuituvanteella noin niinkuin ajamisen tai kestävyyden kannalta?
Villi arvaus: Paino. Paino, jonka merkitystä pyörivässä massassa ei voi yliarvioida. Nyt sitten joku oikeasti asiasta ymmärtävä toivottavasti kommentoi :D
Villi arvaus: Paino. Paino, jonka merkitystä pyörivässä massassa ei voi yliarvioida. Nyt sitten joku oikeasti asiasta ymmärtävä toivottavasti kommentoi :D
Myös jäykkyys. Ei tarvitse olla kokoajan rihtaamassa vaikka meno yltyy välillä villiksi. Ohjaus tuntuu myös tarkemmalta.
Kaivataan tarjoushaukkojen ja muiden ikkunashoppareiden täkyjä. Etsin perus 15/100, 12/142 akseleilla, shimanovapari, 28-30mm sisäleveydellä kiekkoja. Kehien paino mieluiten alle 500g. Alumiini, kuitu, kiinakuitu kaikki mahdollisia, kunhan hinta pysyy n. 600-900€.
Villi veikkaus että noi xxl:n kiekot on ihan yhtä helppo tehdä oikeilla kumeilla tubeless moodiin kuin ns tubeless ready kiekot joka ei oikein tarkoita mitään (muuta kuin että on hylly kiekossa mutta niin on kaikissa muissakin mitä oon tavannut).Kysyin tätä oman XXL myymälän huoltopäällikköltä, sanoi että turha toivo :/. Ei lähtenyt erittelemään (enkä tajunnut kysyä) mistä kiikastaa, mutta ei nouse kuulemma vanteelle. Sanoi toki heti perään että tubeless vaatii aina tubeless ready vanteet, tämä nyt ei taida ihan näin olla kuitenkaan....
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kysyin tätä oman XXL myymälän huoltopäällikköltä, sanoi että turha toivo :/. Ei lähtenyt erittelemään (enkä tajunnut kysyä) mistä kiikastaa, mutta ei nouse kuulemma vanteelle. Sanoi toki heti perään että tubeless vaatii aina tubeless ready vanteet, tämä nyt ei taida ihan näin olla kuitenkaan....
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Omalla kohdalla kiikastanut enemmän renkaasta kuin vanteesta tubelessointi. On noita ei-tubelesskiekkojakin tubelessoitu muitta mutkitta. Enkä tarkoita (pelkästään) itseäni.
Eikös tubelessvanteen idea ole pitää rengas vanteella pienemmilläkin paineilla ilman burppausta silloin kun rengas muuttaa muotoaan ja taittuu alle?
Sent from my iPhone using Tapatalk
hiilikuitumies
19.10.2018, 03.35
Kysyin tätä oman XXL myymälän huoltopäällikköltä, sanoi että turha toivo :/. Ei lähtenyt erittelemään (enkä tajunnut kysyä) mistä kiikastaa, mutta ei nouse kuulemma vanteelle. Sanoi toki heti perään että tubeless vaatii aina tubeless ready vanteet, tämä nyt ei taida ihan näin olla kuitenkaan....
On se niin, jos unohdetaan UST, koska miksi valmistajat eivät markkinoisi vanteita tubeless-valmiina, jos ne kerran sitä ovat? Kuka heittäisi pois tuollaisen myyvän ominaisuuden, jos se kerran tuotteesta löytyy? Tämä ei tarkoita, etteikö olisi mahdollista tehdä muista toimivia, mutta eihän esim. vanteelle nouseminen vielä tarkoita mitään, vaan senhän kuuluu siellä myös järkevässä määrin pysyä!
Toki maailma on täynnä ns. ghetto tubeless -virityksiä, joista osa on parempia ja helpompia kuin toiset, mutta siinä on selvästi enemmän riskiä asioiden menemiseksi pieleen. Kannattaa miettiä aina jo mielenrauhaa, että jos tulee vaikka hypystä alas, niin onko vähän takaraivossa, että jos rengas putoaakin vanteelta. Sellainen juttu ei nimittäin ole mikään leikin asia, vaan nurin menemisen riski kasvaa melkoisen isoksi. Minä en siitä syytä harkitsisi ikinä tuollaista viritelmää, koska sen ei tarvitse pettää kuin kerran, että seuraukset ovat hyvin vakavat. Eli tuossa maksetaan myös turvallisuudesta ja sen tunteesta. Jokainen voi tietysti itse päättää, onko se sen arvoista, mutta omasta mielestäni se on.
Ohiampuja
20.10.2018, 22.52
Edullinen 148 boost takakiekko pitäisi löytää. Kuulin että Mavicilla on ollut ongelmia noissa XA mallin navoissa? Millaisia nuo halvat DT Swissit on?
Iglumies
21.10.2018, 01.38
Navoissakin halvat on halpoja, hyvät on hyviä ja vähän kalliimpia. Hopet ja i9t on toiminu mulla niinkun pitääkin.
Ohiampuja
22.10.2018, 08.22
Noita 1900 sarjan DT Swissejä on nyt aika paljon ensiasennuskiekkoina. Ja ovat muutenkin houkuttelevan hintaisia. Ja onhan mulla itsellänikin cyclossa Jotkut DT Swissit, vaikka en centerlock kiinnityksestä tykkääkään. :)
Alla nykyinen setti. Maltillista kevennyskuuria ensi kesäksi omaan XC pyörään. Vinkkejä perushyvistä kevyemmistä kiekoista. Hintaluokka setille jossain 100-400€ välillä ja nimenomaan niin että otan valmiin setin. Nyt ei hifistellä vaan otetaan sen hyöty irti minkä tuolla rahalla saa ja omaan ajoon riittää. Kumit on tarkoitus vaihtaa samalla sisureista tubeless malliin. Ja kun olen näissä maastopuolen vehkeissä ihan uuno niin kertokaa myös mitä tuossa pitää ottaa huomioon kun noita kiekkoja valitsee että on varmasti oikeanlaiset ja sopivat tuohon pyörään. Voimansiirto pyörässä on Shimano XT. Pyörä on Cube LTD pro vm 2016.
VANNEKEHÄT: CUBE ZX24, Disc Alexrims.
ETUNAPA: Shimano HB-M525
TAKANAPA: Shimano FH-M525
...onhan mulla itsellänikin cyclossa Jotkut DT Swissit, vaikka en centerlock kiinnityksestä tykkääkään. :)
Saahan niitä deeteesvissejä sillä toisellakin kiinnityksellä.
Ohiampuja
22.10.2018, 09.22
Ei niitä halpoja näytä löytyvän...
hiilikuitumies
22.10.2018, 14.06
Hintaluokka setille jossain 100-400€ välillä ja nimenomaan niin että otan valmiin setin.
Minä suosittelen kasaamisen ostamista, koska jos itse tilaa ja valikoi osat, niin saa mieleiset ja pääsee ehkä halvemmallakin. Toki osista riippuen, mutta minä olen tosi tyytyväinen, kun itse valitsin kaikki mieleiset osat nippeleistä lähtien oman budjettini ja muun mukaan. Toki osasin kasata ne itse, mutta jotkut tekevät noita ihan edullisesti. Noissa valmiissa seteissä on yleensä jotain, joka ei miellytä, kuten esim. tyhmästi valitut pinnat.
Ja kun olen näissä maastopuolen vehkeissä ihan uuno niin kertokaa myös mitä tuossa pitää ottaa huomioon kun noita kiekkoja valitsee että on varmasti oikeanlaiset ja sopivat tuohon pyörään. Voimansiirto pyörässä on Shimano XT. Pyörä on Cube LTD pro vm 2016.
Oikeasta leveydestä kannattaa lähteä. Moni ostaa muodikkaasti nykyisin turhan leveitä, vaikka tuollaiseen, jossa olettaisin olevan noin 2,25":n renkaat, 23 milliä on aika optimi, koska sen jälkeen tulee lähinnä vain lisää painoa, mutta ei vahvuutta tai pitopinta-alaa. Tosin ne venyttävät muuten rengasta isommaksi, joten ilmatilavuutta tulee enemmän pienemmällä ja kevyemmällä renkaalla. Silti suosittelen 23-25 millin (sisäleveys) vanteita. Pinnoiksi kannattaa ottaa ohennettuja, 1,8/1,6/1,8 säästää painossa. Alumiininippelit säästävät painossa. Anodisoidut ovat muutenkin messinkisiä parempia. 32 pinnanreikää on vahva määrä. Lopun rahan voi laittaa napoihin.
Minä en lähtisi varsinaisesti keventelemään, vaan ostamaan hyvää vannetta. Tuolla sisureiden poistamisella keventää sata grammaa ja pinnojen ohentamisella vielä muutaman kymmenen lisää per kiekko. Alumiinivanteiden painot ovat yleensä 400-500 grammaa luokassa.
Ilmeisesti nuo vanhat napasi ovat pikalinkkumallia, eli sen mukaan valikoit noita. Sekin nykyisin kaventaa aika paljon valikoimaa, koska läpiakselit ovat muotia. Nuokinhan voisi käyttää uudessa kokoonpanossa. Se jättäisi paljon rahaa muuhun sijoitettavaksi. Kasettinavat ovat toki muotia, mutta kalliita etenkin, jos grammoja alkaa laskea. Silloin ne vasta kalliita ovatkin.
Barracuda
23.10.2018, 01.52
Noita 1900 sarjan DT Swissejä on nyt aika paljon ensiasennuskiekkoina. Ja ovat muutenkin houkuttelevan hintaisia. Ja onhan mulla itsellänikin cyclossa Jotkut DT Swissit, vaikka en centerlock kiinnityksestä tykkääkään. :)
Tuossa 1900:ssa on halvempi pawl-vapaaratas. Siitä lienee mielipide että ei kestä kovin hyvin joskin minulla kaksissa kiekoissa (1900x ja 1900m) sellainen ja so far so good. Hyvää on se että varaosia saa. 1700-sarjasta alkaen sitten ratched - vapaaratas joka lienee lähes pomminvarma. Kahdet sellaiset kiekot on myös ja ainoa eron jonka huomaan halvempiin on erilainen ääni. Minusta noissa dtswisseissä on hinta ja laatu melko asiallisesti kohdillaan jos ei nyt ihan ohjehinnoilla mene ostamaan.
Wigglestä x1700 kiekot yhteensä 345€/pari. Tiedä sitten onko hyvä tarjous, mutta rosentit on kovat[emoji57]
http://www.wiggle.co.uk/?s=X1700
Sent from my iPhone using Tapatalk
Arhipoff
24.10.2018, 20.33
Wigglestä x1700 kiekot yhteensä 345€/pari. Tiedä sitten onko hyvä tarjous, mutta rosentit on kovat[emoji57]
http://www.wiggle.co.uk/?s=X1700
Sent from my iPhone using TapatalkOmassa pyörässä moiset ensiasennuskiekot. Muutoin hyvät mutta ei tahdo 90kg kuskin alla kestää tavan trailiajoa kun kerran kesässä napsuu pinna poikki (3kesää ajoa alla).
Seuraavaksi siis m-sarjalaiset alle.
Omassa pyörässä moiset ensiasennuskiekot. Muutoin hyvät mutta ei tahdo 90kg kuskin alla kestää tavan trailiajoa kun kerran kesässä napsuu pinna poikki (3kesää ajoa alla).
Seuraavaksi siis m-sarjalaiset alle.
Onko nuo i22,5mm levyset sullakin? Jäykkäperässä vai täpärissä?
Arhipoff
25.10.2018, 09.31
Onko nuo i22,5mm levyset sullakin? Jäykkäperässä vai täpärissä?Aiempaa sarjaa ja on kapeammat muistaakseni. Täpärissä ja takakiekon kanssa haasteet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.