Näytä tavallinen näkymä : Noin 2500km ajettu Dura-Acen keskiölaakeri muussaantui puuroksi
Irrotin tässä illalla työmatkapyörästä kammet, kun keksiön seudulta kuului hieman omituisia ääniä. Shimanon BSA Dura-Acen keskiö se siellä oli vaan hieman enemmän kyrvähtänyt:
https://image.ibb.co/hY19vz/1_D37_FD22_0_B8_A_46_DF_9278_A58407_FABB63.jpg
Että miksiköhän se on tuollaiseksi mennyt, joulukuussa vaihdoin ja olisiko just 2500km tullut aivan maksimissaan mittariin :seko:
HELKKARI SOIKOON :D
Tuliko vasen kampi kiristetyksi liian kireälle? Olisko pesuaineista vettä joutunut rasvan sekaan? Putkelta runtattu koko matka?😁
Valmistuvikakin pienenä peikkona tulee tapetille.
Tuliko vasen kampi kiristetyksi liian kireälle? Olisko pesuaineista vettä joutunut rasvan sekaan? Putkelta runtattu koko matka?
Valmistuvikakin pienenä peikkona tulee tapetille.
Jokuhan tuossa on mennyt varsin pahasti pieleen. Ensiksi mainittukin on kai mahdollista, mutta koska kammen kiristyskorkki on alumiinia max. 0,5Nm käsikireys niin jotenkin en usko. Watit ovat hyvin heikkoja... Kuten kuvasta näkyy niin en paljon ole tuota pyörää pessyt, mutta kosteutta siellä kyllä oli laakerin sisällä eli siihen liittyvää voi olla.
Tuli mieleen, että voiko laakeri ns. pedal strikestä ottaa itseensä niin pahasti, että lopputulos on lopulta tuo. En ole kyllä hirveästi ajanut poluilla mutta kai se on mahdollista.
Hirveässä kunnossa laakeri on, pyörän likaisuudesta voi päätellä, että pestäkin on pitänyt, ruostettakin reunassa. Jotenkin kuulat jumittaneet ja siitä pilaanneet laakerin ympäriinsä. Jotain tuollaista kerran laakeroidussa rissassa tapahtui ja veti jumiin. Nyt kahdessa keskiössä Ultegran laakeri, molemmilla ajoa jo kymmenissä tonneissa, toisella kaikissa säissä. Pyörän pesun suhteen olen minimalisti.🤗
Tuli mieleen, että voiko laakeri ns. pedal strikestä ottaa itseensä niin pahasti, että lopputulos on lopulta tuo....
Eikö tuossa n. klo 19 kohdalla laakerikehässä ole lommo, joten miksipä ei.
Itseltä hajosi ehkä vastaavasti hiilarikammet sellaisessa, mielummin olisi saanut halpa laakeri toimia sulakkeena :p
F. Kotlerburg
22.08.2018, 09.22
Eikö tuossa n. klo 19 kohdalla laakerikehässä ole lommo, joten miksipä ei.
Siltähän tuo näyttää, että mutkalla on eli osumaa on jossain kohtaa tullut.
Eihän nuo viirut keskiön yläpuolella ole halkeamia?
maalinni
22.08.2018, 09.46
Eihän nuo viirut keskiön yläpuolella ole halkeamia?
Havuja perkele(?)
Eihän nuo viirut keskiön yläpuolella ole halkeamia?
Toivottavasti ei kun teräsrungosta on kyse :D Ruosteinen se vähän on maalihalkeamien kohdalta, mutta ei mistään halki/poikki.
Kyllä tuo klo 19 vekki taitaa olla se syy.
Oisko kampisettiä kasatessa unohtunut napauttaa kampisetti kumivasaralla tms. tiiviisti paikalleen ? Jos se on jäänyt löysälle, niin ei se kammen kiristyskorkki välttämättä riitä vetämään sitä paikalleen. Itsellä Dura-Ace BSA 9000/9100 keskiölaakeri kestää maantiekäytössä ajoa 25000-35000km, sen jälkeen alkaa yleensä natisee. Aika edullisia keskiölaakereita nuo on, jotain 30EUR ja helppoja vaihtaa kun laakerit tulee keskiön ulkopuolelle.
Jos kampisetti jää löysälle sivusuunnassa niin sinne kammen ja laakerin väliin pääsee enemmän likaa, hiekkaa yms. Sitten jos kampisetti liikkuu vähänkin sivusuunnassa, niin esim. hiekansirut voi painautua laakeriin ja hajottaa sen. Jos kampisetti on paljon löysällä sivusuunnassa sen kyllä yleensä jo huomaa eturattaiden vaihtamisessakin.
PS. Ikinä en ole kyllä nähnyt noin pahasti tuhoutunutta keskiölaakeria, laakeripesä käytännössä hajonnut. Laakeria suojaavalla ulkokehälläkin näyttäisi olevan joku "epämuodostuma" klo 10-11 kohdalla.
Parktoolin asennusvideossa kohdassa 3:45-4:00 näytetään miten kampisetti napautetaan paikalleen:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=264&v=QqBtB8Kyl2U
Toivottavasti ei kun teräsrungosta on kyse :D Ruosteinen se vähän on maalihalkeamien kohdalta, mutta ei mistään halki/poikki.
Kyllä tuo klo 19 vekki taitaa olla se syy.
Tuo lommo selitää, helpottaa kun löytyy, oliko kammessa ruhjetta? Erikoista, ratakiskoon törmäystä, kammen suojassa kuppi.
Että miksiköhän se on tuollaiseksi mennyt..
Suola..?
Suunnilleen vastaava Ultegra-keskiö on kestänyt maantiepyörässä vuosikausia ja tuntuu olevan vielä äänetön ja ilman klappia. Sen sijaan cyclocross-pyörän BB30-keskiö meni viimeksi alle kahden vuoden käytöllä finaaliin niin, että keskiölaakeri ruostui jumiin. Sateisen ajon jälkeen pyörä oli kuivassa varastossa jonkin aikaa ja seuraavalla kerralla eivät kammet pyörineet lainkaan. Laakeri oli vaihdettaessa täysin ruosteessa. Päättelin tästä, että vettä on päässyt laakereihin ja todennäköinen syy on laakerirasvan vähyys ja keskiöön viime vuonna säännöllisesti lentänyt suola/kuravesi. Ehkä on myös tullut pestyä keskiön seutua liian innokkaasti ja tullut huuhdeltua samalla rasvat pois.
Onneksi Shimanon kierteelliset keskiölaakerit on helppoa ja edullista vaihtaa.
Suojauksestahan tuo riippuu. Jos bb30 laakeri on pelkästään laakerin oman suojan varassa, niin ei kestä pitkään. Cayossa on laakerin suojan edessä vielä toinen huulellinen tiiviste. Rasvattuna tuollainen ratkaisu on aika pommin varma sateellakin.
Hyvää pohdintaa! Tuo ei tullutkaan mieleen, että kammenpultti ei ehkä riitäkään vetämään riittävästi, vaan pitää napauttaa. Sehän on ihan mahdollista että olisi jäänyt jotenkin huonosti, koska kiristysmomentti on Shimanossa niin onneton. Esim. Sramin GXP-kammenpulttiratkaisussa on omat ongelmansa mutta tuleepahan ainakin kampiakseli kunnolla läpi sillä ~50 Nm:llä. Myös suola on voinut vaikuttaa. Veikkaan että tässä voi olla monen tekijän yhteissumma.
Liian löysäksi jäänyt vasen kampi ei vioita laakeria kammet vaan lonksuu, kun akseli pääsee liikkumaan, tuo lommo vioitti laakerin kuppia ja haittasi kuulien liikkumista. Onko pyörä ollut lainassa.🤐
Hyvää pohdintaa! Tuo ei tullutkaan mieleen, että kammenpultti ei ehkä riitäkään vetämään riittävästi, vaan pitää napauttaa. Sehän on ihan mahdollista että olisi jäänyt jotenkin huonosti, koska kiristysmomentti on Shimanossa niin onneton. Esim. Sramin GXP-kammenpulttiratkaisussa on omat ongelmansa mutta tuleepahan ainakin kampiakseli kunnolla läpi sillä ~50 Nm:llä. Myös suola on voinut vaikuttaa. Veikkaan että tässä voi olla monen tekijän yhteissumma.
Vasemman kammen "päätykorkki" momentti on sen takia pieni, ettei sitä kiristämällä paina vasenta kampea vasemman puolen laakeria vasten liian tiukalle niin kuin tuossa ym. ParkToolin videossa sanotaan. Kampien välisen akselin pitää tosiaan tulla kokonaan läpi keskiöstä ja monesti se ei pelkästään kevyesti oikean puolen kampi/ratas settiä työntämällä tule kokonaan läpi.
Juu, ja se 0.5nm on sitten niin pieni momentti, että sen vetää helposti moninkertaiseksi ihan sillä muovisella avaimellakin.
arctic biker
22.08.2018, 20.22
Mites tämä https://www.parktool.com/blog/repair-help/bottom-bracket-tapping-threading-chasing-and-facing.
Muutamaan olen asentanut ja silloin kun kammen akseli ei enää eivetopuolen laakerin läpi ilman lekaa suostu menemään niin vähintään harkinnan paikka, suattaa ne laakeritkin hopusti kulua...
Marsusram
22.08.2018, 20.58
Suola..?
Tahi sen puute, eli jäätyminen talvella.
Edellyttää että vettä olisi jotenkin päässyt sisälle.
arctic biker
30.08.2018, 20.04
Tuo Dura-Ace keskiö on näitä uusimuotisia joissa kevennys on tärkeä eli laakerikuulat on pakosti aika pieniä, sama kuin aikoinaan Octalinkkeskiöissä jotka ei kovin pitkäikäisen maineessa ole. Mulla on yksi Ultegra SM- BBR60, nyt just vähän ajettuna asensin ja sen verran sisälle kurkkasin jotta siinä missä perusH2 laakerit putsasi ja uusintarasvasi niin tätä en. Alle 4t kilsaa niin uutta tilalle. Luova arvaukseni.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.