Näytä tavallinen näkymä : "Yleispyörä" suosituksia
Zembla11
21.08.2018, 13.36
Olisiko yleispyörä suosituksia? Olin jo aikonut hankkia Trek DS3 hybridiä mutta olen alkanut miettiä onko pyörä sittenkään tarkoitettu oikein mihinkään..eli ei oikein maantielle tai maastoon vaan on enempi sekasotku molempia. Onko olemassa joku malli joka voisi sopia hyvin sellaiseksi yleispyöräksi jolla voisi ajaa ehkä pääasiassa maantiellä ja toisinaan hiekkatiellä? Vai onko selkeästi kannattavampaa ostaa esim joku hybrid jossa on kapeammat renkaat? Esim Trek FX 3 tyylinen pyörä.
IceCyclo
21.08.2018, 13.52
Olisiko yleispyörä suosituksia? Olin jo aikonut hankkia Trek DS3 hybridiä mutta olen alkanut miettiä onko pyörä sittenkään tarkoitettu oikein mihinkään..eli ei oikein maantielle tai maastoon vaan on enempi sekasotku molempia. Onko olemassa joku malli joka voisi sopia hyvin sellaiseksi yleispyöräksi jolla voisi ajaa ehkä pääasiassa maantiellä ja toisinaan hiekkatiellä? Vai onko selkeästi kannattavampaa ostaa esim joku hybrid jossa on kapeammat renkaat? Esim Trek FX 3 tyylinen pyörä.Kyllähän hybridi sopii yleispyöräksi moneen paikkaan. Itse ajoin 15 vuotta hybridillä, kunnes halusin vaihtelua ja siirry cyclocrossiin. Ainakin oma Nishikin teräshybridi oli hyvä kuntoiluun ja sillä oli ihan kiva ajella asfaltilla, hiekkateillä ja helpoilla metsäpoluilla. Tärkeintä on valita pyörä, millä itse tykkäät ajaa. Täällä varmasti mini sanoo, ettei hybridistä ole mihinkään.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
hphuhtin
21.08.2018, 16.19
Hybrid on mielestäni nimenomaan yleispyörä, joskaan ei ainoa pyörätyyppi jota voi sellaiseksi kutsua. Hybrid on mielestäni tyypillisesti aika leppoisalla ja pystyllä ajoasennolla ja ilman kippurasarvia. Ilmanvastus ehkä se heikkous.
Jos maantiellä meinaa paljon ajella, mutta hiekkatielläkin pärjätä, ehkä joku gravel grinder-tyyppinen pyörä olisi sitten myös hyvä yleispyörä. Eli droppitanko, mutta ei mikään agressiivisin ajoasento, ja mahtuu leveämpää rengasta sekä on kiinnitysmahdollisuuksia lokasuojille ja muille varusteille.
Mukava on ajella hybridillä, eilen huristelin sateessa omalla, siinä kun on lokasuojat :)
pyöräsimo
21.08.2018, 18.02
Onkos tuo Toughroad hybridi? Vai gravelgrinderi, jossa "vääränlainen" tanko? Vai vajaarenkainen täysjäykkä 29? Varmaan se on ainakin yleispyörä.
https://www.giant-bicycles.com/us/toughroad-slr-1
hphuhtin
21.08.2018, 19.44
Onko väliä määrittelyllä jos pyörä sopii tarpeeseen ;) Hieno pyörä, enemmän ehkä joku retkipyörä kun on laukkutelinettä valmiina ja ei niinkään yksinomaan päällystetylle maantielle 50mm renkailla. Tai siis voi sielläkin ajaa ja mukavasti, mutta on ajateltu huonokuntoisempiakin teitä.
Itellä perus 29" XC maasturi yleispyöränä. Tiedä sit onko hyvä vai huono, mutta minä itse tykkään tuolla ajella työmatkat sun muut. Maastoon sitten plussa.
Yleispyörässä tärkeintä varmaan että ajoasento on mukava. Eli pitäisi käydä ehdokkaita kokeilemassa useamman kymmenen kilsan lenkillä. Eihän sitä muuten varmasti tiedä.
Ei hybridissä mitään vikaa ole. Itse ajelin tähän syksyyn asti, eli viimeiset 8 vuotta hybridillä ja hyvin pärjäsi. Ajelin sillä asfaltilla, hiekkateillä sekä ulkoilureittejä, latupohjia ja metsäpolkuja. Hommasin juuri Cyclocross/Gravel pyörän, kun mieli teki jotain uutta ja vanha pyörä oli hankittu hivenen liian isolla rungolla (selkä väsyi pitkillä lenkeillä). Samoissa ympäristöissä ajan tällä uudellakin pyörällä.
Itse valitsisin noiden kahden väliltä FX 3 mallin, mutta sen levyjarrullisen version (FX 3 Disc). Siitä löytyy kiinnityspisteet tavaratelineelle ja lokasuojille. Lokasuojat on syytä saada kiinnitettyä ”yleispyörään”. En tarvitse joustohaarukkaa omassa ajossani, mutta jokainen omalla tyylillään. Tärkeintä on, että pyörä on sopivan kokoinen ja ajoasento on hyvä.
Jotain otsikon mukaista miettinyt myös. Tällä hetkellä ajossa canyon dude ja kyllähän sillä tarkemmin ajatellen ajelee kaikki ajot ja näin on tehtykin. Mut mut, jotain jolla ajelis ne pidemmät pyöräretket, pää-asiassa hiekkateitä ja asfalttia, ei niinkään maastoa. Hiukan varusteita tarviis saada kiinni myös. Cyclocrossari ollut nyt pari päivää lainassa ja se ei oikein oo mun juttu, jotain olisko se nyt sit rennompaa hakusessa... [emoji848]
Jotain otsikon mukaista miettinyt myös. Tällä hetkellä ajossa canyon dude ja kyllähän sillä tarkemmin ajatellen ajelee kaikki ajot ja näin on tehtykin. Mut mut, jotain jolla ajelis ne pidemmät pyöräretket, pää-asiassa hiekkateitä ja asfalttia, ei niinkään maastoa. Hiukan varusteita tarviis saada kiinni myös. Cyclocrossari ollut nyt pari päivää lainassa ja se ei oikein oo mun juttu, jotain olisko se nyt sit rennompaa hakusessa... [emoji848]
Tuli juuri hommattua tuollaiseen yleiskäyttöön Kona Sutra LTD, voin suositella varauksetta.
Miten sulla tuo koko tuossa sutrassa?
pyöräsimo
23.08.2018, 15.54
Jona, mitkä asiat tekevät Sutra LTD:sta hyvän? Ajoasento on kai aika pysty? Miten menee asfaltilla, miten maastoisemmassa?
Miten sulla tuo koko tuossa sutrassa?
174 cm pituudella ja 80 cm haaramitalla koko 52 on just passeli.
Jona, mitkä asiat tekevät Sutra LTD:sta hyvän? Ajoasento on kai aika pysty? Miten menee asfaltilla, miten maastoisemmassa?
Juurikin mukavuus tulee ensimmäisenä mieleen, tuon selässä viihtyy pitkiäkin aikoja. Pehmeä, äänetön kyyti. Rengastilaa riittää, ja kiinnityspaikkoja. Verrattuna XC-henkiseen 29er-jäykkäperään tuo kulkee aivan eri vauhteja asfaltilla ja hiekkateillä. Kovin tekniseen maastoon en ole vielä ehtinyt.
hphuhtin
23.08.2018, 17.41
Juuri sutraa katselin itsekin. Himottaisi vähän juuri se tai joku muu vastaava, mutta sitten pitäisi kyllä poistaa joku muu pyörä :)
Vaan ollako 18 vai 19 malli [emoji848]
Tukkasotka
24.08.2018, 00.07
Juurikin mukavuus tulee ensimmäisenä mieleen, tuon selässä viihtyy pitkiäkin aikoja. Pehmeä, äänetön kyyti. Rengastilaa riittää, ja kiinnityspaikkoja. Verrattuna XC-henkiseen 29er-jäykkäperään tuo kulkee aivan eri vauhteja asfaltilla ja hiekkateillä. Kovin tekniseen maastoon en ole vielä ehtinyt.
Itsellä tismalleen samat syyt, miksi xc jäykkäperä on siirtynyt lähes kokonaan talvipyöräksi. Todella hienoa heittää lenkkiä ja työmatkaa rullaavalla ja mukavalla droppitangolla, sen jälkeen maastorenkaalla metsän ulkopuolella ajo tuntuu kitkutukselta. Itsellä Planet X London road, GT Grade ja On One Space chicken ja ehkä tuo määrän kasvaminen kolmeen kertoo myös osaltaan kuinka viehtynyt olen gravel/adventure tyylisiin road bikeihin. Suositus.
Hmm, onkos kenelläkään koosta ajatusta, 182 pituutta ja inseam 86. Olisko 54 vai 56? Yleensä ajan mieluummin pienemmällä, jos rajatapaus.
Siis sutrasta kyse.
Sutra pesee ehdottomasti alumiinirunkoiset vastaavat pyörät. Oma gravel terästä mukavuus aivan omaa luokkaa esim. verratessa Gradeen.
Joo, mietintämyssy on ollut ahkerassa käytössä, mutta nyt kyllä loppujen lopuksi lähti titaaniseosmössömikälie. tilaukseen. Tekkööpi sitten siitä vaikka jouluhimmelin jos ei miellytä [emoji51]
... loppujen lopuksi lähti titaania tilaukseen. ...
Titamiinia! Mainiota. Eli mitä?
Planet x :ltä on - onen pickenflick Katsotaan mitä siitä muotoutuu, voi olla että osia vaihtuu tai sitten ei. Päädyin nyt siihen, että dude hoitaa enempi maastopuolen ja tuolla käydään ne iltalenkit ennen saunaa vetäsemässä. Retkeily nyt kuitenkin painottunut enempi vesille. Ja onhan sitten hyvä syy ostaa vielä yksi pyörä lisää [emoji16]
J.Kottenberg
24.08.2018, 11.28
^^Valmistetaanko runkoja titaanista? Jossain oli juttua että useimmiten käytetään metalliseosta jossa titaani on sekoitettu johonkin muuhun materiaaliin, yleensä teräkseen. Tämmöinen seos on kai hyvin hitsattavaa.
Mutta mielenkiintoista olisi tietää kuinka paljon eroa on teräsrungolla ja titaaniseosrungolla. Ainakin titaaniseosrunko on kalliimpi kuin vaikkapa kromimolybdeeniteräsrunko. Mutta onko merkittävää painoeroa, tai eroa ominaisuuksissa?
Voi tosin olla että kysymys on aika mahdoton koska samanlaisia runkoja ei taideta molemmista matskuista valmistaa joten niitä ei varmaan ole paljoa vertailtu.
Eiköhän kaikki rungoissa käytetyt metallit ole seoksia.
Planet x :ltä on - onen pickenflick Katsotaan mitä siitä muotoutuu, voi olla että osia vaihtuu tai sitten ei. Päädyin nyt siihen, että dude hoitaa enempi maastopuolen ja tuolla käydään ne iltalenkit ennen saunaa vetäsemässä. Retkeily nyt kuitenkin painottunut enempi vesille. Ja onhan sitten hyvä syy ostaa vielä yksi pyörä lisää [emoji16]
Onnittelut uudesta menopelistä! Tilasitko siis koko pyörän vai pelkän rungon?
^Koko fillari tulossa, aloitellaan sillä ja päivitetään tarpeen mukaan.
Sulla kokemusta kyseisestä pyörästä?
Erikoisempi city pyörä tuli vastaan xxl:n tarjouksessa. Onkos kukaan ajanu tommosta hihnaveto vaihteistoa? Riittäskö tos välityksiä myös talveksi?
Renkaatki ois soppelin leveät
https://www.xxl.fi/ghost-square-times-18-kaupunkipyora-unisex-sininen/p/1145328_1_style
Erikoisempi city pyörä tuli vastaan xxl:n tarjouksessa. Onkos kukaan ajanu tommosta hihnaveto vaihteistoa? Riittäskö tos välityksiä myös talveksi?
https://www.xxl.fi/ghost-square-times-18-kaupunkipyora-unisex-sininen/p/1145328_1_styleEikö noissa automaateissa ole se ongelma että ne vaihtavat jollakin kadenssilla ja se ei ole kaikille mieluisalla kohti. Vaihtamis ajankohdan muuttamiseksi pitäisi tuunata navan jousia.
Välityksiin vaikea sanoa kun ei tiedä tulevia olosuhteita, mutta ajaahan jotku talvet sinkulallakin.
Itsellä oli poikasena kaksivaihteinen, joka vaihtoi kun pyöräytti vähän taaksepäin ja se oli aivan toimiva.
https://www.xxl.fi/ghost-square-times-18-kaupunkipyora-unisex-sininen/p/1145328_1_style
Mielestäni hieman kallis (749€). En ainakaan ilman koeajoa ostaisi, vaikuttaa sen verran "erilaiselta" toteutukselta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.