Näytä tavallinen näkymä : Pyörä tuhansien kilometrien ajoon
Eli etsin pyörää jolla uskaltaa pyöräillä 2500km ilman pelkoo että lahois kesken matkan. Pituutta multa löytyy 188cm ja hintaa pyörällä saa olla max. 1000€ ja kivijalkamyymälästä suomessa pyörä olis hyvä löytää
hphuhtin
18.08.2018, 22.50
Mikä tahansa voi hajota. Sopivat varaosat mukaan, niin helposti menee. Todennäköisimmin noilla kilometreillä puhkeaa vain rengas :)
Vai haetaanko tässä pyörää, joka kestää esim 10 vuotta vuosittaisella 250 km ajomäärällä...
Heittäisin omasta kokemuksesta että millä vaan ehjällä pyörällä ajaa ton matkan (...
Komppaan. Tänään oli Hesarissa BudgetSportin mainos, jossa joku 3v Nopsa tai Nakamura hintaan 199€. Sillä hoitunee.
Luotettavaa pyörää (raja tuskin oikeasti on 2500 km ja sen jälkeen saa lahota) en hakisi 200 euron hintaluokasta, vaan kertoisin budjetin aluksi neljällä tai viidellä. Sen jälkeen alkaisin miettiä, mitä muita ominaisuuksia pyörässä pitäisi olla. Tuleeko retkeilykäyttöön vai sekalaiseen tarpeeseen kaupungissa jne. Jos päädytään kippurasarviseen retkipyörään, krossariin tms. tyyppiseen, pitää valitettavasti budjettia kasvattaa vielä vähintään noin 50%. Hybridin ja melkeinpä maasturinkin tarpeet hoituu ilman korotusta. Jos taas pyörä tulee käyttöön, jossa se makaa päivät ja/tai yöt varkaiden valvovien silmien alla, ostaisin 50-100 eurolla vanhan hybridin ja päivittäisin sen niiltä osin, mitä arjessa selviytyminen edellyttää.
Keskiäkäinen lohjalainen
19.08.2018, 10.02
Eli etsin pyörää jolla uskaltaa pyöräillä 2500km ilman pelkoo että lahois kesken matkan. Pituutta multa löytyy 188cm ja hintaa pyörällä saa olla max. 1000€ ja kivijalkamyymälästä suomessa pyörä olis hyvä löytää
Pitääkö pyörän päällä kulkea kuskin lisäksi myös tavaraa? Eli aiotko retkelle vai lenkille?
Eli ihan retkikäyttöön tulee eli päällä pitää kuskin lisäksi tavaraa kulkea. Edellinen pyöräni lahosi eilen josta kaatuminen seurasi vähän isoimmilla pintanarmuilla mut ei päivystystä tarvittavaa koska lääkäri sattui ajaa pyörällä ohi ja huomas mut ja tarkisti sitten ja sano että haavat kun putsaa ja laastari laitetaan niin se on siinä. Sen takia sanoinkin että ei sais lahoo matkalla koska kokematon oon pyörien kanssa enkä siksi tiedä hirveesti niistä jonka takia täällä apua kyselen retkipyörän ostoon
Olis mielenkiintoista tietää millainen pyörä ja miten "lahosi"?
hphuhtin
20.08.2018, 08.06
Retkipyöräksi itseä houkuttaisi joku Kona Sutra:n tapainen. Pitääkin käydä testaamassa jossain. Ja miettiä miten selittää vaimolle kuudennen pyörän hankinta.. :)
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm
http://www.konaworld.com/sutra.cfm
Luotettavaa pyörää (raja tuskin oikeasti on 2500 km ja sen jälkeen saa lahota) en hakisi 200 euron hintaluokasta, vaan kertoisin budjetin aluksi neljällä tai viidellä. Sen jälkeen alkaisin miettiä, mitä muita ominaisuuksia pyörässä pitäisi olla. Tuleeko retkeilykäyttöön vai sekalaiseen tarpeeseen kaupungissa jne. Jos päädytään kippurasarviseen retkipyörään, krossariin tms. tyyppiseen, pitää valitettavasti budjettia kasvattaa vielä vähintään noin 50%. Hybridin ja melkeinpä maasturinkin tarpeet hoituu ilman korotusta. Jos taas pyörä tulee käyttöön, jossa se makaa päivät ja/tai yöt varkaiden valvovien silmien alla, ostaisin 50-100 eurolla vanhan hybridin ja päivittäisin sen niiltä osin, mitä arjessa selviytyminen edellyttää.
Löytyy myös tuossa 200 € hintaluokassa. kuten Tommi 2 sanoi, periaatteessa millä tahansa lähdössä ehjällä pyörällä tuon ajaa. Toinen vaihtoehto on, että se 1500 € maksanutkin saattaa lahota. Täällä tehdään keskimäärin pyörän hankinnasta turhan vaikeaa. Ongelma 200 € hintaluokan pyörissä on yleensä se, että niitä ei ole asiantunteva asentaja kasannut valmiiksi vaan kasaus jätetään asiakkaan, yleensä huonosti kasauksen osaavan, huoleksi ja tulos on sitten ensimmäisen kuukauden aikana lahoava väline.
Löytyy myös tuossa 200 € hintaluokassa. kuten Tommi 2 sanoi, periaatteessa millä tahansa lähdössä ehjällä pyörällä tuon ajaa. Toinen vaihtoehto on, että se 1500 € maksanutkin saattaa lahota. Täällä tehdään keskimäärin pyörän hankinnasta turhan vaikeaa. Ongelma 200 € hintaluokan pyörissä on yleensä se, että niitä ei ole asiantunteva asentaja kasannut valmiiksi vaan kasaus jätetään asiakkaan, yleensä huonosti kasauksen osaavan, huoleksi ja tulos on sitten ensimmäisen kuukauden aikana lahoava väline.
Kyllähän se fakta on, että ei 200€ uutena saa tukevaa pyörää, joka varmasti kestää myös kuormaa. Kalliimmissakin (OVH 400€). On haasteita mm kiekkojen kestävyyden kanssa.
Miten olisi Kona Rove?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-2018/ekauppa/pKOROVAL18/
Löytyy myös tuossa 200 € hintaluokassa. kuten Tommi 2 sanoi, periaatteessa millä tahansa lähdössä ehjällä pyörällä tuon ajaa. Toinen vaihtoehto on, että se 1500 € maksanutkin saattaa lahota. Täällä tehdään keskimäärin pyörän hankinnasta turhan vaikeaa. Ongelma 200 € hintaluokan pyörissä on yleensä se, että niitä ei ole asiantunteva asentaja kasannut valmiiksi vaan kasaus jätetään asiakkaan, yleensä huonosti kasauksen osaavan, huoleksi ja tulos on sitten ensimmäisen kuukauden aikana lahoava väline.
Todennäköisyydestä tai riskistä on kyse. Itse en ottaisi sitä riskiä, ettei 200 euron pyörä olekaan riittävän hyvä. Mielestäni todennäköisyys liian huonon pyörän osuminen kohdalle on liian suuri ja sittenhän rahaa alkaakin mennä, kun ostaa 400 euron pyörän ja pian haluaa sitäkin paremman. Tai sitten ajaa 200 euron pyörällä 2500 km, jonka jälkeen vie sen metallinkeräykseen ja ostaa uuden samanlaisen.
Tekniikan Maailmassa oli jokunen vuosi sitten 300 euron pyöriä testissä ja jo sen viikon aikana, mitä pyörillä ajettiin, löytyi useita vakavia vikoja. Muistaakseni juuri aloittajan kokeman kaltaisia materiaalin väsymisestä johtuvia, vaikeasti ennakoitavia ja mahdollisesti todella vaarallisia vikoja. Oli kyllä jokunen ongelmatonkin (yksilö?), mutta mistäpä niitä etukäteen tunnistaa.
Kovat on lastit pojilla kun pyöräretkille lähtevät eikä rungot kestä.
Yleisimmin ongelmat juontuvat kiekkoihin. Ei niiden kestävyyteen sinänsä vaan huonoon, surkeaan jopa olemattomaan rihtaukseen. Kun haet halvan markettipyörän ja tarkistat kiekoista pinnojen kireyden, huomaat että niitä on tuskin kiristetty. Veltto kiekko aiheuttaa vääntöjä, joista runkokaan ei pidä.
Se mikä noissa pyörissä on totta on, että osasarjat ovat usein sarjan surkeimmasta päästä, renkaat surkeimmat, kiekot raskainta sorttia ja runko sinänsä huonosta materiaalista tarkoittaen paksua ja raskasta, koska ohutta hienoa laatua kompensoidaan materiaalin määrällä.
Ihan rehellisyyden nimissä Bilteman Yosemiteillakin on tehty ihan pitkiä reissuja täysvarusteilla. Ei niillä ajaminen juhlaa jos mitenkään nautittavaakaan ole jos on ajanut paremmillakin, mutta kyllähän niillä ajaa.
Varmasti hajoo matkalla se 10k€ pyöräkin, jos sitä ei huolla/huollata oikein.
Toisaalta harvemmin pyörä hajoaa lojuessaan varastossa, poislukien ilkivalta tietty, eli matkalla se laukee joka tapauksessa.
Moiseen hommaan teräsrunkoinen mahdollisimman vähillä liikkuvilla osilla varustettu pyörä.
Teräs, koska se ei väsy ja halkeile samalla tavalla kuin alumiini ja hiilari on ihan tuhottoman kallista. Mitä vähemmän osia sitä vähemmän hajoavia osia. Varmaan jotkin napavaihteet, koska ovat paremmin suojassa kuin rataspakat vaihtajineen. Jotkin kohtuu leveät renkaat, koska mitä suurempi ilmatila sitä mukavampi on kyyti takamukselle ja käsille. Varsinkin kun jousitus, monine liikkuvine osineen, on hajoamis herkkä eikä siten oikein sovi tähän käyttöön.
No kele. Pitäsköhän oikein aloittaa moinen rojekti? Itelle ei tuollasella olis kyllä mitään käyttöä, mutta ihan mielenkiintoinen olisi moinen rakentaa.
Mitään näistäkään tiedä, mutta pohdimpa vaan.
Ainoa vaan että se luotettava napavaihteisto maksaa päälle 1000€ yksistään.
^Niinpä, tuo itselläkin sen napavaihtajan hankintaa aina rajoittanut joten pysytään luotettavissa ulkovaihtajissa. Yhtään en ole ajamalla rikkonut ja kaatumallakin vain hieman kolhinut.
Suurin osa pyöristä kestää mukisematta hyvällä huollolla tuollaisen kilometrimäärän mainiosti, kalliskaan ei ilman huoltoa.
^Niinpä, tuo itselläkin sen napavaihtajan hankintaa aina rajoittanut joten pysytään luotettavissa ulkovaihtajissa. Yhtään en ole ajamalla rikkonut ja kaatumallakin vain hieman kolhinut.
Suurin osa pyöristä kestää mukisematta hyvällä huollolla tuollaisen kilometrimäärän mainiosti, kalliskaan ei ilman huoltoa.
Kyllä sillä parin sadan Alfinella ajelee ihan helposti viitisen tonnia ilman huoltoa. Pari kertaa on pitänyt säätää.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Retkeä ajatellen kriittisimmät ovat keskiölaakeri, renkaat ja kiekot. Vaihteisto vaikka olisi jotain Alivio tasoa niin kestää kyllä jos mukana on vaihtoketjut.
No sinkula sit.
Ei ehkä mukavin mäissä, mutta jos lähtis retkeilemään Hollantiin.
Kid, nykyaikaiset ja jopa nelikanttikeskiöt kestää +10t. kilometriä komeasti ja samoin hyvin puolatut peruskiekotkin mutta renkaathan on kulutustavaraa muutenki. Varsinkin joillakin kisarenkailla ei ajeta edes tuota 2500 kilometriä mutta sitä vartenhan löytyy Marathonin kaltaisia touring renkaita.
No juu, jos se keskiö on edes se Shimanon 15€ keskiö niin kestää, mutta ei kaikissa halvemmissa ole. Nelikantti on siitä helppo keskiö että sen voi helposti itekin vaihtaa ja varaosia löytyy helposti. Tosin olen minä ajanut rikki yli 50€ BB30 ja Race facen pressfitlaakerit alle 3000 kilometrillä.
Myöskään kaikki peruskiekot ei kestä täyttä kuormaa (esim 25kg) tarakalla jos kuski itsessään on jo yli satakiloinen.
Mulla varmaan yksikään keskiö kestänyt 4000 enempää. Heikoimpia tuntuvat olevan GXP:t.
Sram red gpx reilu 50000 km ajettu, ja hyvin toimii. Välillä vaan lisätään rasvaa.
Mulla varmaan yksikään keskiö kestänyt 4000 enempää. Heikoimpia tuntuvat olevan GXP:t.
Kannattaisko tarkistaa asennuspintojen suoruus. Mulla meni eka keskiö uudesta pyörästä 5000 km kohdalla. Uusi samanlainen tilalle ammattiliikkeessä. Jossa ennen asennusta oikaistiin pinnat ja nyt yli 10 000km takana vaihdon jälkeen, eikä oireile mitenkään. GXP kyseessa
Itse ajanut parhaalla nelikantilla +30t ja sittenkin hajosi kiinnitysrengas. Ei nykyiset keskiöt sen vaikeampia vaihtaa kuin nelikantti kun työkalut mukana, päinvastoin, vanha nelikantti saattaa olla äärettömän tiukassa ja vaatii melkoisesti työtä irroittaessa.
jii.haanpaa
21.08.2018, 09.42
Keskiö kuin keskiö, niin ne kannattaa avata heti uutena ja rasvata. Oman vaatimattoman kokemuksen perusteella lähtevät todella kuivina tehtaalta. Itselläni on yksi pf30-fillari, joka naksahteli vain muutama sata kilometriä ajettuna. Laakerit lähes kuivina. Tämän oivalluksen ja kunnon rasvauksen jälkeen tällä samalla laakerilla on ajettu nyt lähemmäs 10tkm ja vielä menee. Rasvailen keskiöt noin kerran, joskus pari kesässä. On nopea ja vaivaton homma, eikä vaadi erikoistyökaluja tai osaamista.
Yhdestä fillaristani on tänä kesänä vaihdettu keskiö ja kyseessä on teräsrunkoinen neliskantti, ajettu noin 2500-3000 km. Vaihdettiin takuukutsuna, ja kyllähän siinä taisi hieman sanomista olla, vaikka todennäköisesti sillä vanhallakin olisi päässyt vielä pitkälle.
jii.haanpaa
21.08.2018, 11.08
^hyvä tarkennus. En tokikaan neliskantteja availe.
^Siis availetko nelikantitkin? Mulla oli käsitys että niitä ei kuolevainen saa auki.
Avatuksi saa, pitihän tuokin tutkia loppuunajetusta, holkki jonka sisällä kaksi pienehköä urakuulalaakeria tarkasti holkkiin ja akseliin sovitettuna, yksinkertainen on ja ongelma lienee nuo vähän alimittaiset laakerit.
Vettä ei saa minkäänlaisiin laakereihin päästä, se pilaa nopeasti siihe kuin hiekkakin.
jii.haanpaa
21.08.2018, 11.27
Vettähän noihin väkisinkin menee. Itse olen rasvaillut keskiöt CRC:n vesikelpoisella tökötillä, joka tuntuu olevan toimivaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600100/CRC-Super-Adhesive-Grease-Vesivaseliini-100-ml
Itsellä olisi ensinmäinen pidempi (n.2000km) pyöräreissu suunnitelmissa ensi kesänä. Aikasemmin olen vetäny rapean 500km hetken mielijohteesta reppuselässä maastopyörällä. Nyt olisi tarkotus hommaa vähän käytännöllisempi ns retkipyörä ja edullisesti (max 800e). Ajattelin että cyclocrossilla voisi tuon matkan vetästä. Onko mielipiteitä? Tavaraa pitäs saada myös kiinnitettyä pyörään.
Vettähän noihin väkisinkin menee. Itse olen rasvaillut keskiöt CRC:n vesikelpoisella tökötillä, joka tuntuu olevan toimivaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600100/CRC-Super-Adhesive-Grease-Vesivaseliini-100-ml
Monet huolto-ohjeet alkavat neuvolla pyörän pesusta, samassa lauseessa tulisi olla varoitus laakereihin joutuvasta vedestä, taivaalta valuva vesi ei mene noihin ellei pyörää upota lammikkoon tai säilytä rännin alla. Omiini laitan hyvin varovaisesti vettä, kun ei vesitiiviitä laakereita ole, märissä, loskaisissa säissäkin käyttöpyörällä ajan eikä laakereissa ole muuta kuin vanhaa rasvaa kun huoltoa varten avaan.
Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin millaista sinkulaa suositellaan? Helkaman "armeijan" pyörää? Vai jotakin muuta?
hphuhtin
22.08.2018, 13.49
Alkuperäinen kysymys oli vähän erikoinen: pyörä, jolla uskaltaa ajaa 2500km ilman, että hajoaa ja saa maksaa 1000€. Vaihteita tai ei, ei se tuosta juuri tilannetta muuta. Sinkulaksihan voi muuttaa minkä tahansa pyörän.
Jos teräsrunkoinen ja jalkajarrullinen Helkama on se millä kokee haluavansa ajaa niin mikä jottei. Teräsrungon pitäisi olla mukava ja ajoasento varmistaa, että vastatuuli tuntuu. Varmasti pääsee 2500km kunhan tekee ensihuollon. Rengas voi tietysti puhjeta. En itse ainakaan näillä määritelmillä pääse kiinni siihen mitä haetaan. Enpä toisaalta itsekään aina tiedä mitä pyöriltä haen, välillä tuntuu että melkein kaikki pyörät voisi vaihtaa johonkin toiseen :)
Tässä olisi ehkä helpompi listata pyörät, jotka eivät kestä 2500km ajoa. En keksi yhtäkään.
EDIT: no ehkä joku bilteman kolmipyörä murenee alle ennen määrämatkaa.
https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000031134/3
hphuhtin
22.08.2018, 15.52
Ei sitten, ei ole pakko.
Tai sitten voisit koittaa vähän tarkentaa mitä haet?
Ei sitten, ei ole pakko.
Tässä nähdään esimerkki uusavuttomuudesta. Topikki täynnä neuvoja, mutta se klikattava osto-linkki puuttuu niin ei onnistu pyörän hankinta.
Jami2003
22.08.2018, 18.01
Trollikka.
Kysyin mielestäni asiallisesti muillaista sinkulaa oli aikaisemmin ajateltu / suositeltu. Toki voin googlata, halusin tietää millasta muut ovat ajatelleet. En kaipaa mitää osto-klikkejä.
Trollikka.
Kuka? Topicin aloittaja, Scrap vai Ari H?
YoHannes
23.08.2018, 12.00
Olisikohan tuollainen suhteellisen huoltovapaa aloittajan toiveisiin?
https://rtech.fi/cube-hyde-pro-2016-hybridipyora.html
Hihnaveto, levyjarrut, hybridihenkinen (pitää vain hommata lokasuojat ja tarakka) ja Nexus -navalla.
Jos lähtee pitemmälle niin ehkä ostaisin yhden varahihnan matkalle, jonkinlaisia ketjuja löytynee mistäpäin maailmaa hyvänsä, mutta sopivaa hihnaa välttämättä ei.
Jos itse etsisin pitemmälle reissulle jonkinlaista edullista kompromissia niin tuo voisi olla lähinnä.
Nexus -ei tietenkään liene Alfinen veroinen napavaihde, mutta... jso sen raaskisi joskus aikanaan huollattaa tai elinkaaren päässä vaihtaa Alfine -kiekko niin mikänottei?
YoHannes
23.08.2018, 12.05
^
Cuben hinta 899€, tuollaista oli vielä kesällä Malminkartanossa Helsingissä yhdessä fillariliikkeessä, kun sukulaiselle tuollainen hommattiin.
Eli aloittajan tuhannen euron raamiin mahtunee varmasti vielä tarakan ja lokasuojien kera, kun vähän muistaa tingata.
Kuka? Topicin aloittaja, Scrap vai Ari H?
Kaikki?
KotooTöihin
23.08.2018, 17.17
Olisikohan tuollainen suhteellisen huoltovapaa aloittajan toiveisiin?
https://rtech.fi/cube-hyde-pro-2016-hybridipyora.html
Hihnaveto, levyjarrut, hybridihenkinen (pitää vain hommata lokasuojat ja tarakka) ja Nexus -navalla.
Jos lähtee pitemmälle niin ehkä ostaisin yhden varahihnan matkalle, jonkinlaisia ketjuja löytynee mistäpäin maailmaa hyvänsä, mutta sopivaa hihnaa välttämättä ei.
Jos itse etsisin pitemmälle reissulle jonkinlaista edullista kompromissia niin tuo voisi olla lähinnä.
Nexus -ei tietenkään liene Alfinen veroinen napavaihde, mutta... jso sen raaskisi joskus aikanaan huollattaa tai elinkaaren päässä vaihtaa Alfine -kiekko niin mikänottei?
Ihan perus ketjuhan tuossa näkyy olevan
Ihan perus ketjuhan tuossa näkyy olevanJeps, eikä rungossakaan näy liitosta remmiä varten.
YoHannes
24.08.2018, 16.54
Jeps, eikä rungossakaan näy liitosta remmiä varten.
Tuosta on kyllä sellainen hihnavetoinen malli, sellainen ostettiin sukulaiselle (en muista mikä liike, Malminkartanossa?).
Ostaessa kannattaa tarkistaa, mutta tuosta Cube Hyde -mallista on tosiaan Nexus + hihnavetoinen malli, joka huoltovapauden vinkkelistä kuulostaisi aika houkuttelevalta peliltä yleis/retkikäyttöön, jos hintarajana on 1000€.
Retkikäyttöön noin muutoin joku kevyehkö, mutta jykevillä kiekoilla oleva cyclocross/gravel -henkinen fillari voisi soveltua parhaiten, hinta vain tuppaa nousemaan, jos haluaa laadukkaampia vaihteistoja jne.
Tuota Cubea nimenomaan sukulaiseni tapauksessa pähkäiltiin huoltovapauden nimissä, ihan kevythän se ei ole.
Olisikohan sitten ollut Cube Hyde Race -malli?
Tämänsorttinen:
https://www.leisurewheels.co.uk/m1b0s175p16429/CUBE-Hyde-Race-2017
Paitsi, että tuossa on jo se parempi Alfine napa eikä muuten ihan pahan hintainenkaan tuolla Leisurewheels -firmassa (tiedä sitten toimittavatko Suomeen).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.