Näytä tavallinen näkymä : 3x9 päivitys 1x11 mitä vaatii?
Eli pyöränä Kross Hexagon b5. https://www.kross.pl/en/2017/mtb/hexagon-b5
Muuten alkuperäisosilla, mutta takavaihtaja Shimano XT Rd-M772-Sgs Shadow 9 Vaihteinen Pitkä Häkki. Ja vaihdevipu Deore M590 9-v. Eli mitä kaikkea joutuu vaihtamaan jotta saan 1x10/11 vaihteiston toimimaan. Saako esim nykyiseen takanapaan 11lehtisen pakan entä muut?
Pakka, vaihtaja, vaihdevipu, ketjut. Eteen joku n/w -ratas.
Shimanon 11-kasetti menee nykyiseen takanapaan. Myös Sramin NX ja lisäksi vaikka SunRacelta löytyy sopiva.
Shimanon 11-pakat tai Sramin NX 11 -pakka käy. Sitten tarvitsee takavaihtajan ja vaihtajavivun (keskenään samalta valmistajalta). Ketjun. Uusi kuori ja vaijeri (tulee varmaan vaihtajan mukana). Nykykampien rattaat taitaa olla niitattu kiinni? Silloin tarvitset myös BSA-kierrekeskiön ja siihen sopivat kammet yhdellä rattaalla. Esim nämä kammet: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-aeffect-single-chainset/rp-prod146212 . Keskiö pitää hommata erikseen, Shimanon Hollowtech II keskiöt toimii oikein hyvin.
Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.
10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.
Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.
*myöhässä, taas*
...Nykykampien rattaat taitaa olla niitattu kiinni?...
Pulteilla ovat.
Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.
10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.
Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.
*myöhässä, taas*
Mitäs välityksia suositellaan eli mikä esim eturattaaksi ajo enimmäkseen xc tyyppistä.
Mitäs välityksia suositellaan eli mikä esim eturattaaksi ajo enimmäkseen xc tyyppistä.
Kuinka vahvajalkainen olet?
Oletko enempi runttaaja vai pyörittäjä?
Minkälaista se sun XC on?
Minkälaista sun ajomaasto on?
Minkä pakan laitat?
jne.
Tahdon vain sanoa, ettemme me muut voida sinulle kertoa minkäkokoinen ratas sulle on hyvä. Miltä se nykyinen keskiratas on tuntunut?
Itse aina välillä mietin siirtymistä takaisin 2x/3x-vaihteistoon. 3x on siinä mielessä hyvä että pääsääntöisesti sillä pystyy keskimmäisellä rattaalla ajamaan lähes kaikkialla ja sitten löytyy se pelastusrengas. 1x ei sitä sitten ole ellei ota taakse 46-/50-piikkistä. Tietysti jos omistaa jalat niin eri juttu. 11-nopeuksinen NX-vaihtaja muuten toimii sitten 46-piikkisellä takapakalla vaikka lupaus on 42-piikkiseen asti.
Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.
10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.
Siis onko näin, että jos tyydyn vanhan 3x9 pyörän 9 lehtiseen pakkaan, niin vanha vaihtaja kelpaisi vaikka ottaisin sellaisen pakan, jossa on niitä järjettömän suuria rattaita?? Eli se 1xX pakka ei vaadi mitään spesiaalivaihtajaa vaan normivaihtaja kelpaa, jos vain lehtisyys on sama. Minulla on nimittäin ollut ajatus päässä, että tämä 1xX päivitys vaatii aina vaihtajan vaihdon??
Entäs ketjun vaihto, jos takapakan lehtimäärä säilyy samana - ilmeisesti ei silloinkaan tarvita??
Siis onko näin, että jos tyydyn vanhan 3x9 pyörän 9 lehtiseen pakkaan, niin vanha vaihtaja kelpaisi vaikka ottaisin sellaisen pakan, jossa on niitä järjettömän suuria rattaita??
Onko ysipakkoja olemassa "järjettömän suurilla rattailla"?
Vaihtajalla on jonkilainen teoreettinen maksimi sille, kuinka isoja rattaita se pystyy käsittelemään. Kokonaiskapasiteettikin voi tulla vastaan jollain 11-52 -kasetilla ellei ole pitkähäkkinen vaihtaja.
Järjettömän suuri oli väärä ilmaus - suurin minkä helpolla saa olisi ollut oikeampi termi. Nopealla katsomisella 9 pakkoja saa 36 kokoon asti ainakin ja 10 pakkoja 42 kokoon. Järjettömän suurella viitannen noihin lukuihin, ellen sitten lähde etsimään jotain ihmeellistä spesiaalilaitetta. Eli suomeksi - kaikkiin jokseenkin normaalin kokoisiin pakkoihin riittää normaali 3xX vaihtaja ja ketju, joka pyörässä oli ennen 1xX päivitystä - olenko oikeilla jäljillä?
..kaikkiin jokseenkin normaalin kokoisiin pakkoihin riittää normaali 3xX vaihtaja ja ketju, joka pyörässä oli ennen 1xX päivitystä - olenko oikeilla jäljillä?
Juuri näin.
Kuinka vahvajalkainen olet?
Oletko enempi runttaaja vai pyörittäjä?
Minkälaista se sun XC on?
Minkälaista sun ajomaasto on?
Minkä pakan laitat?
jne.
Tahdon vain sanoa, ettemme me muut voida sinulle kertoa minkäkokoinen ratas sulle on hyvä. Miltä se nykyinen keskiratas on tuntunut?
Enimmäkseen neulaspolkuja ja metsäteitä. Nykyinen keskimäinen eturatas menettelee keskinopeuksissa, mutta hitaissa pakko pistää pienempi edestä käyttöön ja tiesiirtymissä taas isoin eturatas käyttöön. Mutta edessä "3" ratasta vähäitenntarvitsen. Tässä siks arvuuttelen näitä välityksiä, kun en ole koskaan ajanut "paremmalla" maasturilla jossa vaihteisto 1x9/10/11.
Juuri näin.
Täydellinen vastaus - nyt tiedän suunnilleen mitä ostaa, jos tälle tielle lähden ja haluan minimoida kulut. Eli minimissään uusi saman lehtimäärän takapakka ja jos pistän elämän risaiseksi voin vaihtaa eturattaan vähän nykyistä keskiratasta pienemmäksi. Tällöin 3xX > 1xX päivitys on tehty minimikustannuksin. Lehtimäärän muutos nostaa automaattisesti aina kustannuksia ja voi johtaa ongelmiin osien sopimisen runkoon tms.
Enimmäkseen neulaspolkuja ja metsäteitä. Nykyinen keskimäinen eturatas menettelee keskinopeuksissa, mutta hitaissa pakko pistää pienempi edestä käyttöön ja tiesiirtymissä taas isoin eturatas käyttöön. Mutta edessä "3" ratasta vähäitenntarvitsen. Tässä siks arvuuttelen näitä välityksiä, kun en ole koskaan ajanut "paremmalla" maasturilla jossa vaihteisto 1x9/10/11.
Itselläni pihvi on toimintavarmuus, eli sen etuvaihtajan kanssa on aina pientä kränää ja edessä vaihtaminen vaatii aina vähän enemmän pelisilmää, jota minun huollettavilla urheilijoilla ei aina oikein ole. Vaihteiston ryske ja pauke vähenee, kun eturatasta eivät voi vaihtaa ja mahdollisesti myös ketjurikon riski pienenee. Niitä on tässä kesän mittaan tullut muutama ja se on aina aika fataali stoppi kisassa kun ketjut tippuvat kankaalle.
^toki jos vaihtajan häkin jousi on löysän sorttinen voi tulla ongelmia siitä, että ketju n/w -rattaasta huolimatta hyppää rattaalta. Noissa 1x -vaihtajissa on se kiristävä kytkin/jarru.
32-piikkinen taitaa olla aika maksimi eteen jos pientäkin ratasta tarvitsee säännöllisesti käyttää eikä vain kunnon ylämäissä. Sitten ei kyllä nykyiseen verrattuna tielle löydy raskaampaa välitystä mitä keskiratas tarjoaa. 32/11-42 tarkoittaisi sitä että nykyisessä on yksi kevyempi välitys (22-32) ja kolme raskaampaa (42-11, 12, 14) jos oikein tulkitsin. Tuolla voi pyöritellä:
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
F. Kotlerburg
16.08.2018, 16.49
Minä vaihtaisin joka tapauksessa aina uuden ketjun, kun pakka menee vaihtoon, jos sillä ketjulla on muutamaa lenkkiä enemmän ajettu.
Mitä noihin välityksiin tulee niin omasta kalustosta löytyy
1x11 30t 11-46t
1x11 28t 11-42t
1x10 32t 11-36t
Kaikki ovat sopivia käyttötarkoitukseensa.
Mitä tekee yli 36 piikin rattaalla normaalissa XC tyyppisessä ajelussa, kysyn vaan uteliaisuuttani...
1x9 on myös mainio vaihtoehto budjetin kannalta, itsellä kaksi 1x9 ja kaksi 1x11 pyörää eikä ajossa välityksiltään loppupeleissä niin kummasti poikkea.
Toivottavasti herrat Jack ja muut tietävät että tuolle vapaarattaalle menee 11 pakka...
Eli siis tässä asiaan nyt enemmin vaihtoehtoja tutustuneena. Miten tuohon nykyiseen http://www.srsuntour-cycling.com/ru/BE/components/chainwheels/XCC-T202-5698.html kampi/eturatas sarjaan saa narrow wide rattaan kiinni? vai meneekö myös kampisarja vaihtoon?
Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.
10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.
Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.
*myöhässä, taas*
Eli pitäisikö näillä osilla saada pyörä 1x10 vaihteiseksi? Kampea ei tarvitse vaihtaa mitenkään ja n/w eturatas menee nykyiseen jotenkin paikalleen?
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-hg95-sil-tec-10-speed-chain/rp-prod108762' (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-hg95-sil-tec-10-speed-chain/rp-prod108762)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m780-10-speed-trigger-shifter/rp-prod69488 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m780-10-speed-trigger-shifter/rp-prod69488)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m771-10-speed-mtb-cassette/rp-prod52281 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m771-10-speed-mtb-cassette/rp-prod52281)
F. Kotlerburg
16.08.2018, 20.24
Mitä tekee yli 36 piikin rattaalla normaalissa XC tyyppisessä ajelussa, kysyn vaan uteliaisuuttani...
Oliko tää mulle osoitettu? Oma ajo nyt on enemmän trail- ja maratyyppistä. Nuo 1x11 setit on täysjoustossa ja läskissä niitä on tarvinnut ainakin tuntureihin ja vaaroihin kiivetessä. Omista sulan maan maastokilsoista suurin osa on ajettu vaara-Suomessa. Jossain kaupunkien lähiöpoluilla ei varmaan tarvikkaan.
Marsusram
16.08.2018, 20.30
Eli pitäisikö näillä osilla saada pyörä 1x10 vaihteiseksi? Kampea ei tarvitse vaihtaa mitenkään ja n/w eturatas menee nykyiseen jotenkin paikalleen?
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806)
Tuo M8000 on 96mm BCD epäsymmetrisellä (X) jaolla.
Tarvinnee olla 104mm BCD symmetrisellä (+) jaolla.
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089
(http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089)
isoimman rattaan tilalle voi yleensä laittaa bashringin entisillä pulteilla
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/bash-guards
Jos jättää uloimman rattaan paikan tyhjäksi, pitää olla lyhyemmät pultit.
Kampisarjan kuvasta ja spekseistä ei ihan kaikki selviä, kannattaa mittailla.
Eli pitäisikö näillä osilla saada pyörä 1x10 vaihteiseksi? Kampea ei tarvitse vaihtaa mitenkään ja n/w eturatas menee nykyiseen jotenkin paikalleen?
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-hg95-sil-tec-10-speed-chain/rp-prod108762' (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-hg95-sil-tec-10-speed-chain/rp-prod108762)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-xt-m8000-chainring/rp-prod139806)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m780-10-speed-trigger-shifter/rp-prod69488 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m780-10-speed-trigger-shifter/rp-prod69488)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m786-shadow-10-speed-rear-mech/rp-prod83162)
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m771-10-speed-mtb-cassette/rp-prod52281 (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-xt-m771-10-speed-mtb-cassette/rp-prod52281)
Mä kyllä ostaisin tuolla ~parillasataa XT:n 11-upgrade kitin, joka sisältää noi kilkeet ja eturatas sitten lisäksi.
Henk. koht. en ymmärrä jos kaikki palikat vaihtaa miksei samalla hintaa 11s.
Mä kyllä ostaisin tuolla ~parillasataa XT:n 11-upgrade kitin, joka sisältää noi kilkeet ja eturatas sitten lisäksi.
Henk. koht. en ymmärrä jos kaikki palikat vaihtaa miksei samalla hintaa 11s.
Tässä olikin idea että onko tuossa kaikki tarvittavat osat jotka päivittämiseen tarvitaan?
Nyt olen tullut siihen päätökseen että helpoimmalla tosiaan pääsen kun ostan "XT 1x11-speed M8000 Group 11-46" kitin ja siihen n/w eturatas vielä. Mutta mistä tiedän mikä vaihdevipu minun pitää ottaa, jotta saan nykyisen takajarrun käyttöön edelleen.
Eli vaihtoehtoja näyttäis olevan. Mistä tiedän mikä on oikea, ettei joutuisi jarrujakin vaihtamaan.
- Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 (without Disc Brakes)
- Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec B (without Disc Brakes)
- Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec II (without Disc Brakes)
Entäs miten nuo sram sarjat, miten niiden "voimansiirto" paketit sopivat shimanon jarrujen ja vapaarattaan kanssa yhteen?
Tässä olikin idea että onko tuossa kaikki tarvittavat osat jotka päivittämiseen tarvitaan?
Joo.
Nyt olen tullut siihen päätökseen että helpoimmalla tosiaan pääsen kun ostan "XT 1x11-speed M8000 Group 11-46" kitin ja siihen n/w eturatas vielä. Mutta mistä tiedän mikä vaihdevipu minun pitää ottaa, jotta saan nykyisen takajarrun käyttöön edelleen.
Eli vaihtoehtoja näyttäis olevan. Mistä tiedän mikä on oikea, ettei joutuisi jarrujakin vaihtamaan.
- Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 (without Disc Brakes)
- Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec B (without Disc Brakes)
- Shimano XT 1x11-speed M8000 Group 11-46 with I-Spec II (without Disc Brakes)
Entäs miten nuo sram sarjat, miten niiden "voimansiirto" paketit sopivat shimanon jarrujen ja vapaarattaan kanssa yhteen?
Älä ota kumpaakaan I-Speciä vaan tuo normaalilla kiinnityspannalla oleva.
Älä sotkeudu tällä kertaa Sramiin vaikka NX-kasetti sulle sopiikin, niinkuin sulle on jo kerrottukin.
Joo.
Älä ota kumpaakaan I-Speciä vaan tuo normaalilla kiinnityspannalla oleva.
Älä sotkeudu tällä kertaa Sramiin vaikka NX-kasetti sulle sopiikin, niinkuin sulle on jo kerrottukin.
Eli tuo ilman I-Speciä oleva vaihtajavipu paketin saan sopimaan tuohon nykyisen jarruvaijerin päähän heittämällä? https://drive.google.com/open?id=1CUXGD5w1dkG9IvP7wRT6sy-5vvZC4-CJHAhttps://drive.google.com/open?id=1CUXGD5w1dkG9IvP7wRT6sy-5vvZC4-CJHA tuossa kuva nykyisestä jarru/vaihdevivusta.
^ai sulla on tuollainen yhdistelmäkahva?! Nyt tarvitaan aikalisä, eihän tuo onnistu mitenkään.
Mekaaniset levari siis, tarvitset vielä uuden V-jarrukahvan. Tai ota pari, että kummallakin puolella on sitten samanlaiset
Joo.
Älä ota kumpaakaan I-Speciä vaan tuo normaalilla kiinnityspannalla oleva.
Älä sotkeudu tällä kertaa Sramiin vaikka NX-kasetti sulle sopiikin, niinkuin sulle on jo kerrottukin.
Eli siis jos otan https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-brakelever-bl-t610-set-incl.-wires-black-138037
v-jarrukahva setin niin sen sitten tuohon ilman I-Speciä olevan vipusarjan kanssa yhteensopimaan, vai onko nuo molemmat nyt sellaisia että tulevat omilla kiinnityksillä tankoon, vai tuleeko tuo v-jarru kahvat vaihdevipurunkoon kiinni?
...onko nuo molemmat nyt sellaisia että tulevat omilla kiinnityksillä tankoon..
Joo.
Eli näillä kilkkeillä päivitys onnistuu SLX-sarjan voimansiirtoon ilman että huomaankin mitään virityksiä, vaan menevät heittämällä paikalle? :
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-m7000-group-11-46-without-disc-brakes-671490
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-11-speed-chainring-sm-crm70-34t-for-fc-m7000-1-532743
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-brakelever-bl-t610-set-incl.-wires-black-138037
F. Kotlerburg
17.08.2018, 10.56
Melkein ajaisin nykyisen voimansiirron loppuun ja säästäisin rahat uuteen kalustoon. En näe oikein tuon päivittämisessä järkeä. Menee niin isosti kaikkea uusiksi ja tuo päivitys maksaa enemmän kuin mankelin käypä arvo on. Ei millään pahalla.
Tätä keskustelua seurattuani olen edellisen kanssa samaa mieltä, oli jo tekstinpätkää aluillaan mutta keskeytin. Tuo 1x systeemi ei sytytä ollenkaan, vähän jää tuosta laariin.
KotooTöihin
17.08.2018, 11.42
Tuon jarrukahvan kanssa pitää laittaa i-spec-b vaihdevipu.
Tuon jarrukahvan kanssa pitää laittaa i-spec-b vaihdevipu.
Minkä jarrukahvan? Tuon uuden? Ei pidä laittaa. Vaikka on yhteensopiva se ei ole tarpeellista eikä välttämättä viisasta. Normipanta toimii kaikessa.
Jos mekaaniset levyt niin Avidin perus jarrukahvat ja vetosysteemi SRAM NX tai GX riippuen budjetista ehdottomasti ja unohda nuo virvelitehtaan tuotteet.
Vanhat palikat halvalla myyntiin että tulee hyvä mieli!
...tai GX riippuen budjetista...
Älä. Anna. Vääriä. Neuvoja.
F. Kotlerburg
17.08.2018, 11.56
Tää virvelitehdas sitä ja tätä ja Sramin on paras on ihan puhdasta paskaa tässäkin kontekstissa. Jossain NX:ssä ei ole mitään hyvää vs. XT.
Tosta uudet jarrutkin.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-deore-m506-disc-brake-2017/rp-prod174433
Rcz:ltä voit kyttäillä halpoja kiekkoja ja keuloja.
Kotler, NX on halvin ja XT sentään keskitasoa.
Jack, vääriä neuvoja tai valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä, itsellä nyt neljässä pyörässä muuten SRAM:n osat paitsi takapakoiksi DuraAcea ja Ultegraa kelpuuttanut painon vuoksi eikä pahaa sanaa sanottavana, toisaaltaan ei noista pakoistakaan.
Jack, vääriä neuvoja tai valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä...
Tämä ei nyt ole mielipidekysymys. Sinä neuvot pistämään GX-kasettia fillariin johon se ei sovi. Neuvosi on aivan yksiselitteisesti virheellinen.
Olen määki sitäpaitsi SRAM-mies, hitto soikoon.
Jack, taidat sekoittaa XG::hen nyt...? Jos olen antanut virheellistä infoa niin kadun nöyrästi.
F. Kotlerburg
17.08.2018, 16.42
Siis miksi ei sovi?
GX-kasetti vaatii XD-driverin ja sitä tuollaiset halpispyörän takanapaan on tuskin saatavissa eli pitäisi takakiekkokin uusia. Upgrade maksaa jo kohta tuon fillarin hinnan verran.
Jos ihan pakko tuohon saada se 1x11 niin ostaisin n. 140 euron NX tai SLX upgradekitin.
Melkein ajaisin nykyisen voimansiirron loppuun ja säästäisin rahat uuteen kalustoon. En näe oikein tuon päivittämisessä järkeä. Menee niin isosti kaikkea uusiksi ja tuo päivitys maksaa enemmän kuin mankelin käypä arvo on. Ei millään pahalla.
Mutta minun pointtini jossain tuolla välissä oli se, että jos vaihtaa vaan takapakan samalehtiseen, niin mitään muuta ei ole pakko ostaa - tai ehkä se eturatas pitää säätää sopivaksi, mutta ensihätään ei sitäkään. Eli on tätä mahdollista tehdä budjettihenkisesti, kunhan vain hyväksyy lehtien määrän pysyvän samana.
Tätä keskustelua seurattuani olen edellisen kanssa samaa mieltä, oli jo tekstinpätkää aluillaan mutta keskeytin. Tuo 1x systeemi ei sytytä ollenkaan, vähän jää tuosta laariin.
Jos siitä jää yksikin kisan aikainen ketjurikko välistä, niin sitten se on minulle jo hintansa hankkinut. Olen tullut siihen tulokseen, että minun on helpompaa minimoida riskit kuin saada poika oppimaan oikeaoppista vaihteiston käyttöä. Ilmeisesti se rutinan ja paukkeen määrä on jonkinlainen kovan ajamisen mittari hänelle :mad:
Jack, taidat sekoittaa XG::hen nyt...? ....
No heh heh. En sekoita. Joku muu täällä sekoittaa.
Pulteilla ovat.
Eli tähän alkuperäiseen tilanteeseen palaten. Olen nyt laittamassa "budjetti" version eli eturatas oikeaksi ja ketjut vaihtoon. Eli tarkoitus saada nykyinen kolmen rattaan etupaketti niin, että nykyisten tilalle joku narrow wide 32/34 eturatas. mutta laitetaanko se minkä nykyisistä kolmesta tilalle? linkissä kuvat nykyisestä ilman suojaa. Kiinnitykset ovat symmetriset niiteillä. Ja Kannattaako koko etuvaihtaja purkaa pois vai jättää lian kerääjäksi ja ohjuriksi ?
https://drive.google.com/open?id=1FXGzG1GmyOjy9lR7EyR0E_VXSES5tXOQ
Jos on niiteillä tarviit uudet kammet.
F. Kotlerburg
17.08.2018, 17.36
Näyttää siltä, että keskimmäinen eturatas on niitattu kampeen ja muut siihen. Ei tuohon saa minkäänlaista NW-ratasta kiinni eli kammet uusiksi.
Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto olisi muuntaa 1x9- kokonaisuudeksi. Ei tarvitsisi muuta kuin uuden n/w eturattaan ja uuden ketjun. Budjettivaihtoehtona ei edes uutta eturatasta, jättää etuvaihtajan ketjunohjuriksi ja käyttää keskimmäistä. Halutessan uuden rataspakan.
10/11 vaatii uuden pakan, takavaihtajan, vivun, vaijerin/kuoren ja eturattaan ja ketjun. Budjetti n.130€+, 11-vaihteiselle enemmän.
Shimanon maastopakkojen pitäisi istua heittämällä nykyiseen vapaarattaaseen.
*myöhässä, taas*
Jos on niiteillä tarviit uudet kammet.
Ja 1x9 suunniteltuja kampisettejä ei sitten näytä olevan ees tarjolla :seko: Vai onko ihan sama laittaako 1x10/2x10 kampisetin?
Näyttää siltä, että keskimmäinen eturatas on niitattu kampeen ja muut siihen. Ei tuohon saa minkäänlaista NW-ratasta kiinni eli kammet uusiksi.
Näin se ikävä kyllä on...
Ja 1x9 suunniteltuja kampisettejä ei sitten näytä olevan ees tarjolla :seko: Vai onko ihan sama laittaako 1x10/2x10 kampisetin?
.
Ei kannata erikseen hankkia 2x kampisettiä mutta mikä vaan 1x setti käy. Ja toki kannattaa ottaa sellainen jossa tulee keskiölaakeri mukana.
Ja sit tarviit myös erilaisia työkaluja. Ulosvetäjä nelikanttikammille, laakerin irroitusavain ja työkalu uusien laakerien asentamiseen.
Kahta ensinmainittua tarvitset yhden kerran.
Ei kannata erikseen hankkia 2x kampisettiä mutta mikä vaan 1x setti käy. Ja toki kannattaa ottaa sellainen jossa tulee keskiölaakeri mukana.
Mites nuo ketjut sitten, jos esim otan 1x10 kampisetin eteen ja takana onkin jo Shimano 9-speed Cassette CS-HG400 11-36, niin pitääkö ketjut olla 9 vai 10 speed sopivat?
Ja sit tarviit myös erilaisia työkaluja. Ulosvetäjä nelikanttikammille, laakerin irroitusavain ja työkalu uusien laakerien asentamiseen.
Kahta ensinmainittua tarvitset yhden kerran.
tutulta saan tarvittavat "työkalut" lainaan kyllä, joten niitä ei tarvitse hankkia mistään.
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=164421;menu=1000,2,82;mid% 5B70%5D=1;pgc%5B24432%5D=0;pgc%5B62%5D=0
Mites nuo ketjut sitten, jos esim otan 1x10 kampisetin eteen ja takana onkin jo Shimano 9-speed Cassette CS-HG400 11-36, niin pitääkö ketjut olla 9 vai 10 speed sopivat?
9-speed ketjut. Tosin kyllä se toimii 10 ketjullakin.
Sunracelta löytyy muuten ainakin 11-40 pakka ysilehtisenäkin. Mutta kaikki 9-speed takavaihtajat ei yllä toimimaan sen kanssa.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
9-speed ketjut. Tosin kyllä se toimii 10 ketjullakin.
Sunracelta löytyy muuten ainakin 11-40 pakka ysilehtisenäkin. Mutta kaikki 9-speed takavaihtajat ei yllä toimimaan sen kanssa.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
Vaihtajana Shimano XT Rd-M772-Sgs Shadow 9 Vaihteinen Pitkä Häkki, eli mistä tuon "rajat" tietää. Ja sopiiko Sunracen 9lehtinen tuohon shimanon tilalle, ettei vapaaratasta tarvii vaihtaa?
Tuossa bike-discountin sivuilta tietoa ko. vaihtajasta,tuon mukaan suurin olisi 36T ;
Product features
Use: MTB
Group: XT
Model: RD-M772 SGS
Cage: long
Mount Type: Direct Mount
Technology: Shadow RD
Gear: 9-speed
Compatible Chain: HG 9-speed
Max. teeth large sprocket: 36T
Min. teeth large sprocket: 32T
Min. teeth small sprocket: 11T
Max. Front Difference: 22T
Total Capacity: 45T
Nuo valmistajien suositukset ei välttämättä pidä paikkaansa. Voin sanoa että tuon kanssa ilman modauksia Sram x9 ja x0 ei toimi, shimanon M4000 taas toimii. Mutta tykkään ite enemmän siitä shimanon 12-36 pakasta... kivemmasti välitetty. Samat kuin Eaglen 3-11 vaihteet :).
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
KotooTöihin
17.08.2018, 22.41
Ihan rehellisesti 2x9 oli mulle paljon mieluisampi kuin 1x11. Jälkimmäinen on järjettömän herkkä kaikelle kuralle. 1x10 vielä taitaa jotenkin toimia, mutta siitä ylöspäin on kompromissi. Jos olis mahdollista, niin ottaisin 2x11 vaihteet. 2x9 oli kyllä aivan hyvä kans.
Tuntuu että topicin totaalinen tarkoitus sekoittaa kysyjä johon itsekin syyllistyn. Olisiko fiksua että joku meitä fiksumpi yksinkertaisesti kertoisi yhteensopivuuden ja sopivan hintaisen paketin ilman moista paskanjauhantaa?
Tuntuu että topicin totaalinen tarkoitus sekoittaa kysyjä johon itsekin syyllistyn. Olisiko fiksua että joku meitä fiksumpi yksinkertaisesti kertoisi yhteensopivuuden ja sopivan hintaisen paketin ilman moista paskanjauhantaa?Se paketti oli jo kasassa, mutta kysyjä muutti suunnitelmiaan ja onkin nyt tekemässä 1x9:ää.
3x9 muutos 1x11 Shimanon osilla: Pakka tulee olemaan Xt 11-46. Pitääkö noita prikkoja(spacereita) jättää sinne vapaarataalle pakan taakse?
Lähetetty minun SM-T585 laitteesta Tapatalkilla
Se spacer on kymppiä varten.
Se paketti oli jo kasassa, mutta kysyjä muutti suunnitelmiaan ja onkin nyt tekemässä 1x9:ää.Tilasin tuon 11-40 9-speed pakan taakse. Ja nyt odottelen että saan testattua toimiiko nykyisen vaihatajan kanssa. Jos toimii niin alkaa pohdinta miten edessä saan 1rattaan toimimaan, kun 1X9 kampia ei ole kerran myynnissä. Ja hinnatkin aika suolaisia minusta.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
How to Convert a Triple Crank Bicycle to a Single Crank Bicycle : Bicycle Repair & Maintenance. Tuli YouTubessa vastaan. Toimineeko?
https://youtu.be/KMCreXmuPs4
Lähetetty minun SM-T585 laitteesta Tapatalkilla
Tilasin tuon 11-40 9-speed pakan taakse. Ja nyt odottelen että saan testattua toimiiko nykyisen vaihatajan kanssa. Jos toimii niin alkaa pohdinta miten edessä saan 1rattaan toimimaan, kun 1X9 kampia ei ole kerran myynnissä. Ja hinnatkin aika suolaisia minusta.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Perus nelikanttikammet joissa on 104 BCD jako. Käytettynä vaikka varmaan 10-20e löytyy.
Tai tuolta: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-kampisarjat/kampisarja-shimano-acera-2000022571
Siihen sitten NW-ratas vaikka ebaysta. Tai halvin vaihtoehto: jätät etuvaihtajan ohjuriksi pelkälle keskirattaalle.
How to Convert a Triple Crank Bicycle to a Single Crank Bicycle : Bicycle Repair & Maintenance. Tuli YouTubessa vastaan. Toimineeko?
https://youtu.be/KMCreXmuPs4
Lähetetty minun SM-T585 laitteesta Tapatalkilla
Aloittajan pyörässä oli niitatut rattaat kammissa, joten ei.
Aloittajan pyörässä oli niitatut rattaat kammissa, joten ei.Juu näin on, eli niitatut nykyisessä.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Perus nelikanttikammet joissa on 104 BCD jako. Käytettynä vaikka varmaan 10-20e löytyy.
Tai tuolta: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-kampisarjat/kampisarja-shimano-acera-2000022571
Siihen sitten NW-ratas vaikka ebaysta. Tai halvin vaihtoehto: jätät etuvaihtajan ohjuriksi pelkälle keskirattaalle.Mitä tuo BCD lyhenne tarkoittaa?
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-m9-9-speed-crank-square-44-32-22-175mm-627089
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-2x10-fach-kurbel-fc-m617-36-22-175mm-schwarz-458484
Mahtaakohan näistä kumpikaan sopia. Kuvien mukaan shimanossa pyöreä kiinnityspiste kun taas sunrace neliö.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mitä tuo BCD lyhenne tarkoittaa?
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-m9-9-speed-crank-square-44-32-22-175mm-627089
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-2x10-fach-kurbel-fc-m617-36-22-175mm-schwarz-458484
Mahtaakohan näistä kumpikaan sopia. Kuvien mukaan shimanossa pyöreä kiinnityspiste kun taas sunrace neliö.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
BoltCircleDiameter. Sunrace pitäisi mennä nykyiseen keskiöön. Deoreen tarvitset lisäksi hollowtech keskiölaakerin.
Tilasin tuon 11-40 9-speed pakan taakse. Ja nyt odottelen että saan testattua toimiiko nykyisen vaihatajan kanssa. Jos toimii niin alkaa pohdinta miten edessä saan 1rattaan toimimaan...
Älä sit vaihda isolle eturattaalle kun testailet. Ketjun pituus ei riitä.
EDIT: tarkennuksena lisättäköön, isoimpien takarattaiden kanssa yhtä aikaa.
Tilasin tuon 11-40 9-speed pakan taakse. Ja nyt odottelen että saan testattua toimiiko nykyisen vaihatajan kanssa. Jos toimii niin alkaa pohdinta miten edessä saan 1rattaan toimimaan, kun 1X9 kampia ei ole kerran myynnissä. Ja hinnatkin aika suolaisia minusta.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta TapatalkillaTänään tuli sunrace 9-speed 11-40 ja paikalle meni heuttämällä. Ja XT Rd-M772-Sgs Shadow vaihtajalla toimii loistavasti. Nyt on uudet kammet ja n/w 32t eturatas tulossa myös.
Tekisi mieli koittaa jopa tuollaista 11-42t pakkaa. Tai vaihtoehtoisesti eteen 34T n/w ratas. Mutta näyttäisi olevan edullisempaa vaihdella tuota takapakkaa kuin eturatasta.
http://s.aliexpress.com/zUFjaq6J?fromSns
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Nautiskelija
23.08.2018, 09.26
Tänään tuli sunrace 9-speed 11-40 ja paikalle meni heuttämällä. Ja XT Rd-M772-Sgs Shadow vaihtajalla toimii loistavasti. Nyt on uudet kammet ja n/w 32t eturatas tulossa myös.
Tekisi mieli koittaa jopa tuollaista 11-42t pakkaa. Tai vaihtoehtoisesti eteen 34T n/w ratas. Mutta näyttäisi olevan edullisempaa vaihdella tuota takapakkaa kuin eturatasta.
http://s.aliexpress.com/zUFjaq6J?fromSns
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Hienoa kuulla, miten projekti etenee. Saako kysyä, mitkä kammet ja mikä eturatas?
Hienoa kuulla, miten projekti etenee. Saako kysyä, mitkä kammet ja mikä eturatas?Race Face Narrow Wide eturattaat 4-Bolt 10/11/12-vaihteinen tollanen eturatas
Shimano Acera FC-M361 kampi 42/32/22 tälläset kammet joihin sitten yritännsaada tuon rattaan sopimaan [emoji16]
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.