Näytä tavallinen näkymä : AVA runkolukon purkaminen
Jopotuinen
11.08.2018, 18.11
Lukkopulma Rouvan pyörän lukon kanssa, se kun ei toimi.
Saan kyllä lukon auki kuvan vempeleellä viidessä sekunnissa, mutta avaimella ei sitten millään.
Kysymys kuuluu miten ton lukon saa purettua pois? Olen yrittänyt painella kuvassa ympyröidyn reiän sisällä olevaa tappia sisään lukon eriasennoissa, mutta tuloksetta. Ihan loppuun lukitusasentoon en ole tuota kääntänyt siltä varalta lukko lukkiutuu ja vempele lakkaa toimimasta.
Onko tuolla jokin tietty positio tai muu jekku, millä lukon saa puretuksi ja kunnostettavaksi.
Rälläkkä ja pora löytyvät kyllä arsenaalista, mutta menetelmät ovat sitten jo aika fataaleja lukon kohtalon kannalta.
https://pic.useful.fi/ByfI3u3SX.jpg
Onkohan tuolla ympyröidyllä tapilla lukko kasassa? Eli jos tapin toinen pää löytyy, niin sieltä työntämällä tappi pois pinnojen välissä oleva lukko tulee ulos ja perässä tulee avainpesätulee ulos? Bastan vastaavassa lukossa tapin molemmat päät näkyy ja lukon auki ollessa tapin saa lyötyä/työnnettyä pois ja lukkon saa irti rungosta.
Jopotuinen
12.08.2018, 00.07
Ei voi tulla avaimen mukana ulos (kuten rattilukko), vaan purkautmissuunta on lukosta ulos päin.
Ehkä teen siten, että ensin poistan koko renkaan varoiksi ja sitten kokeilen lukon kanssa veivaamista laajemmalti.
Ja loput rälläkällä.
Ei voi tulla avaimen mukana ulos (kuten rattilukko), vaan purkautmissuunta on lukosta ulos päin.
Ehkä teen siten, että ensin poistan koko renkaan varoiksi ja sitten kokeilen lukon kanssa veivaamista laajemmalti.
Ja loput rälläkällä.
Eihän siitä renkaan poistamisesta ole mitän oikeaa hyötyä :D
Jopotuinen
12.08.2018, 05.34
Helpottaa räläköintiä, jos siihen joutuu....
maalinni
12.08.2018, 13.44
Vaikea kuvitella, että lukot olisi huollettavia. Eli rälläkällä pois tai vaikkanipparilla kiinni runkoon, niin ei mene vahingossa lukkoon.
Jopotuinen
12.08.2018, 14.46
Yleensä lukoissa on jokin jippo, jolla lähtevät helposti pois, joskin vaatii avaimen. Autosta otin lukkopesän pois alle vartissa ja vaihdatin sepällä uudet haitat kuluneiden tilalle. Siinä virta-avain käännettiin puoliksi virtapäälle asentoon, piikillä lukkotappi sisään ja avaimesta kiskasemalla lukkosylinteri ulos.
Porasin tosta lukosta sen tapin, mutta tuloksetta.
Lukon poisto rälläkällä lienee se ainoa käytettävissä oleva vaihtoehto. Joskin lukon jotunee paloittelemaan, ellei siten lukon runkokiinnikkeitä yritä leikata hitsausten tuntumasta. Mielellään en runkoon kuitenkaan kajoaisi.
Toinen juttu on sitten vielä se, että miten raudalle tarkoitettu katkaisulaikka toimii tuolle materiaalille, vai pitäisikö olla alumiini tai muu erikoislaikka?
Olisko noita saatavana varaosana. Uudesta vois tutkia rakenteen salat samalla kun sen asentaa.
Jopotuinen
12.08.2018, 18.16
Uusi ABUS Tokmannilta hankittuna olis tilalle, vanha vain pitäisi saada veke.
Vastaavia vanhoja turha yrittää edes haeskella, pyörä on -96 mallia joka siirtyi juuri mökille kunto(baari)pyöräksi. :D.
Iästään huolimatta pyörä on edelleen "kuin uusi" päivittäisestä käytöstä huolimatta.
Jopotuinen
17.08.2018, 18.32
Lukko on rälläköity nyt veke, samoin rungosta törröttävät hitsatut osat.
Rälläköinnin jälkeen selvisi, että lukon pohja oli irtonainen (siis se pääty, josta putki tulee ulos).
Ei tullut kokeilluksi porauksen jälkeen lyödä vasaralla avaimen päähän, joskos olisi lähtenyt purkautumaan. Sormin liikutellen putki liikkui ehkä vajaan millin pituussuunnassaan. Pidin sitä päätyä alkujaan yhtenäisenä muun rakenteen kanssa, joten ei tullut mieleen vasaroida.
Epäilen kuitenkin, että se tapilla lukittu pohja olisi kuitenkin pitänyt ensin saada vedetyksi pois, joka olisi vaatinut jonkin tartunnan pohjaan, joko pieni reikä ja ruuvi vetotapiksi tai sitten liimatapin käyttö.
Case closed.
arctic biker
18.08.2018, 16.27
70-luvulla mulla oli kippuratankoinen Cressu jossa samanlainen lukko, sehän särkyi ja sain purettua, myyjäliike lupasi toimittaa uuden tilalle. Aikaa meni ja pyörä sitten varkaan mukaan lähti. Paikalliselta korjaamolta löysin vuosia myöhemmin Cressun. Poliisin huutokaupasta joku oli ostanut eikä ollut varaa korjauttaa. Sain raadon takasin, ihmetyttää kun muhviin kaiverrutin hetuni. No shittiä tapahtuu ja sen verta reissulla rähjääntynyt etten siitä enää pyörää tehnyt. Poliisille pientä kiivaampaa noottia lähetin.
Jonkun merkkinen runkolukko oli -88 Crescentissä minkä sain joskus käyttööni edemenneeltä sukulaismieheltä. Avainta ei löytynyt niin vein tuttuun pyörähuoltoon, kerroin että tähän pitäisi saada uusi runkolukko kun avainta ei ole. Aloin kaivelemaan ostokuittia repusta ja siinä vaiheessa kun paperi oli kädessä niin lukko oli jo purettu ja uutta haettiin hyllystä.... aivan huikea turva varkautta vastaan.
192x -hetu pyörässä ei oo ketään kiinnostanut ikinä.
Avataanpa tämä vanha threadi siitä vinkkelistä, että haluaisin saada vanhaan Tunturiin tuon samaisen AVA lukon uusiksi. Siis lukko joka kävisi niihin kiinnikkeisiin mitä Tunturi on AVAa varten runkoonsa suunnitellut. Onko muuta vaihtoehtoa, kuin ostaa joltain alan harrastajalta pyörästä purettu AVA lukko avaimineen vai onko maailmassa olemassa korvaavaa lukkotuotetta, joka käy vanhan Tunturin runkokiinnikkeisiin? Runkokiinnikehän on käytännössä pikkurillin vahvuinen tappi, jonka yläreunassa on lovi, joka pitää lukon paikallaan. Oletettavasti siis koottu vain painaisemalla lukkorunko kiinni tappiin ja pitäisi jotenkin purkautua siitä pienestä reijästä sorkkimalla.
Käytännössä paras ratkaisu olisi, jos joku osaisi tehdä minulla olevaan pyörään uuden avaimen, kun vanhaa avainta ei ole ja lukko on kuitenkin auki. Tämä taitaa kuitenikin olla tekemätön paikka - vai onnistuisiko se aukipurettuun lukkopesään, jos saan sen ehjänä irti? Tämän hetken tilanne on se, että yhdessä pyörässä on jäljellä lukoton AVA runko, joka varmasti toimisi jos avaimen jostain keksisi. Toisessa rälläköin sen irti, että näin millainen lukon kiinnitysmekanismi pyörän rungossa on, eli siihen tarvitsisin nyt kokonaisen lukkopaketin, joka kävisi kiinni siihen rungon tappiin.
AVA oli visiin Abloyn tuote, mutta nyttemmin kadonnut markkinoilta lopullisesti, eli periaatteessa, joku vanha Abloy guru voisi asian tuntea.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.