PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vinkkejä Trek MT220 3x7 SRAM/Shimano vaihteiston huoltoon



Jtlaine2
07.08.2018, 23.15
Harjoitus- ja opetusmielessä laitamme pojan kanssa hänen vanhaa 24" Trek MT220 kuntoon. Pyörässä on vanha 3x7 vaihteisto jossa takapakka on 14-28 Shimano mf-tz07 ja vaihtajana SRAM ehkä X3. Etuvaihtajana on Shimano SIS ja edessä 42-32-24. Vaihteensiirtiminä SRAM Comp Twisterit. Kaikki nämä osat ovat vaihdon tarpeessa.

https://www.thebikelist.co.uk/2010/trek/mt-220-boy-s

Vähän googlailin ja Wigglestä ja Bike Discountista näyttäisi joitakin samoja osia vielä saatavilla mutta ei kaikkia.

Onko jollakin vinkkejä mitä kohtuuhintaisia osia/osasarjoja tähän projektiin kannattaisi hankkia? Kiitos ideoista etukäteen!

nure
08.08.2018, 07.39
Jos paljon joutuu vaihtamaan niin voisi vaikka päivittää osalistan modernimpaan, jotenkin tylsää samanlaista rakentaa...
Itse olisin esim. 1x9 ratkaisun kannalla mutta viisaammat tietty erimieltä...

JackOja
08.08.2018, 09.18
Itse olisin esim. 1x9 ratkaisun kannalla mutta viisaammat tietty erimieltä...

Ei taida mennä tuon 7-pakan tilalle.

TERU
08.08.2018, 11.28
Jättää pakasta sen pois mitä ei mahdu, nuren ehdotuksen mukaa tekisin.
Ysiosat ovat hyviä ja halpojakin.

JackOja
08.08.2018, 11.36
Jättää pakasta sen pois mitä ei mahdu...

No sitten jättää kaiken. Muistaakseni toi mainittu pakka on kierteillä.

TERU
08.08.2018, 13.18
Lopputulos paranee vaan kun vaihtaa takakiekon johon sopii pakka kokonaan.

nure
08.08.2018, 17.57
Perus takakiekko ei kummia kustanna ja varsinkin vannejarrullisessa jarrupinta saattaa olla jo hyvinkin finaalissa jolloin vaihto perusteltuakin.

Jtlaine2
08.08.2018, 18.05
Joo 1x9 olisi mainio ja takakiekon voi laittaa vaihtoon. Mitä pitää huomioida kun ostan uutta kiekkoa ja 9 pakkaa ostan sekä mitä osasarjaa siihen kannattaa hankkia tilalle?

maalinni
08.08.2018, 18.11
Huomioi ainakin että ostat peruspikalinkullisen navan. Osia löytyy myös tuolta fillaritori.comista.

Minulta voi kysellä xt vaihtajaa yv:llä...

yedi
09.08.2018, 10.53
Tuossa tietysti ensimmäinen kysymys olisi: Mitä vikaa noissa kaikissa osissa on jos/kun ne pitäisi vaihtaa?

Tietysti jos ne on kolhittu kasaan, niin sitten vaihto on varmaan tarpeen. Vaihtajat & vivut/kiertokahvat kestävät yleensä 10-20(30) vuotta. Rattaita ja ketjuja menee nopeampaan tahtiin. Vaihtajat & vivut/kiertokahvat saa helposti puhdistamalla ja kunnostamalla käyttökuntoon. Muita osia voi vaihtaa, jos ne on kuluneet liikaa.

Biltemasta itse ostin kierrepakan 7-lehtisen vanhaan kilpuriin, kun piti päästä helteillä jäähdyttelemään. (Vanha pakka oli vähän liian "kireä" ei enää niin priimakuntoiselle ajomiehelle... :D )

Jos/kun vaihtaa kaikki nuo osat ja mahdollisesti vielä takakiekon, niin melkein samaan hintaan saa ostettua kakrulle uudemman pyörän. Toki jos on tarkoitus opiskella asiaa, niin sitten kai kustannuksilla ei ole merkitystä...

solisti
09.08.2018, 14.14
Tuossa tietysti ensimmäinen kysymys olisi: Mitä vikaa noissa kaikissa osissa on jos/kun ne pitäisi vaihtaa?

Eihän näitä projekteja saa järjellä ajatella :). Itsellä on pojan pyörään vastaava projekti kesken ja ensin meinasin mennä mistä aita on matalin ja kovasti ajettu 7-vaihteinen tourney-setti on kyllä ihan hirveä säätää kohdilleen ja käyttää, ja laakeritkin oli varmasti tiensä päässä. 59€ oli takakiekko vapaarattaalla, ja hyllystä löytyy vanhaa 9-vaihteista osaa sopivasti... oletan käyttäjäkokemuksen paranevan oleellisesti (ainakin vaihteiston säätäjällä).

maalinni
09.08.2018, 17.33
Samaa mieltä solistin kanssa. Kerran säädettynä laadukas =>deore tasoinen setti on mukava ajella. Ja aloitusviestissähän oli opetus/harjoitus näkökulma mainittu.

nure
09.08.2018, 18.23
Komppaan edellisiä myös, jos projektin aloittaa niin aina pyrkimys eteenpäin eikä jämähtää vanhoihin rojuihin.

Jtlaine2
09.08.2018, 19.24
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Joo harjoittelun, opettelemisen ja propaamisen piikkiin tämä menee :) Samalla oppii paljon seuraavan pyörän osto varten.

En löytänyt kuka myy 24" takakiekkoja vapaarattaalla, olisiko vinkkejä?

Toi 9 lehtinen takapakka näyttäisi selkeältä ja vaihtaja samoin mutta mitä kampisarjaa tuohon kannattaisi sovittaa eteen? (1 x 9)

Mitä osia Solisti muuten käytit projektissasi?

maalinni
09.08.2018, 19.51
Varmaan lähes kaikki pajat tekee tilauksesta 24" kiekkoja. Itse hommasin moisen bikeshop.fiistä.

solisti
10.08.2018, 00.49
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Joo harjoittelun, opettelemisen ja propaamisen piikkiin tämä menee :) Samalla oppii paljon seuraavan pyörän osto varten.

En löytänyt kuka myy 24" takakiekkoja vapaarattaalla, olisiko vinkkejä?

Toi 9 lehtinen takapakka näyttäisi selkeältä ja vaihtaja samoin mutta mitä kampisarjaa tuohon kannattaisi sovittaa eteen? (1 x 9)

Mitä osia Solisti muuten käytit projektissasi?

Oman kiekon taisin tilata baiks.fi verkkokaupasta.
9-osia oli vanhoissa rojuissa riittämiin. Sram x0 Grippari ja x9 vaihtaja. Kammista ei ole oikein hajua, jos nuo nykyiset ei jostain syystä toimi, niin porautan uudet kierteet vanhoihin deoren kampiin ja lyhennän niitä vähän.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla

nure
10.08.2018, 07.32
^Mitä tarkoitat kierteiden poraamisella?

solisti
10.08.2018, 08.07
^Mitä tarkoitat kierteiden poraamisella?175mm kammet ei oikein toimi lapsella. Pari senttiä ylemmäs jos tekee uudet paikat polkimille.

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla

maalinni
10.08.2018, 08.32
On sitä kaikenlaisia kammenlyhentäjiäkin olemassa https://www.dutchbikebits.com/crank-shortener

Itse kanssa etsin 155mm kampia lapselle, niin päädyin nelikanttikampiin, kun tarjonta on todella pientä.

solisti
10.08.2018, 09.39
Tuo oli hyvä vinkki tuo lyhentäjä... tosin siinä ne kammet jää yhä pitkiksi.
Nelikanttiaikakaudelta nuo munkin vanhat kammet on. Voi olla tosin helpompi etsiä uudet lyhemmät, mutta niitäkään ei ihan joka paikasta löydy.. ainakaan irrotettavalla rattaalla.