PDA

Näytä tavallinen näkymä : 1x13

John McCurve
07.08.2018, 15.27
1x13 -vaihteisto taitaa olla jo totta. Ja lisäksi hydraulisena.

https://granfondo-cycling.com/rotor-1x13-hydraulic-drivetrain-with-390-gear-range/

http://rotorbike.com/1x13-the-only-one/

(http://rotorbike.com/1x13-the-only-one/)

nure
08.08.2018, 07.35
Ei sentään ensinmäinen hydraulinen, toisaaltaan Shimanohan toimi ilmalla joten joku saivartelija voi puuttua.

JackOja
26.02.2019, 10.32
Kuka tilaa ekana?

https://www.bikeradar.com/gear/article/rotor-1x13-groupset-details-specs-52573/

https://bikerumor.com/2019/02/24/rotor-1x13-delivers-complete-13-speed-hydraulic-shift-disc-brake-road-groupset-at-1785g/

https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/07/Rotor-1x13_13-speed-hydraulic-single-ring-road-gravel-cyclocross-mountain-bike-drivetrain_cassette-options.jpg

paaton
26.02.2019, 11.45
Rotorin kamat on kyllä komeita. Koneistettua alumiinia. Ei yhteenliimailtua valua.

MRe
26.02.2019, 12.44
Koneistettua alumiinia. Ei yhteenliimailtua valua.
OT, mutta mulla on vintage-konassa Cannondalen billet-kampisetti: eturattaat CNC-koneistettu yhdestä alumiinilimpusta. Kampi on sitten erikseen pulteilla ja liimalla kiinni.

MRe
26.02.2019, 12.48
Mikä tuossa hydrauliikassa on se suuri ilo vaihtajissa? Jarruissa sen ymmärrän, varsinkin maastopuolella, mutta kun muuten tuo hydraulinen systeemi ei ole aina ihan ongelmaton eikä nopeasti huollettavissa.

paaton
26.02.2019, 13.56
Ei vaijeria ei akkua.

MRe
26.02.2019, 14.21
Joo, mutta tilalla huomattavasti hankalammin huollettava hydrauliikkapiiri. Jo pelkästään kaapelin reititys rungon sisällä on PIA verrattuna vaijerivetoon. Tuollainen vaihtotsydeemi ei varmaan siedä ilmaa yhtään.

paaton
26.02.2019, 14.29
Auton jarrukin toimivat kohtuu varmasti. Kyllä noista toimintavarmat saa.

kuovipolku
26.02.2019, 15.57
Joo, mutta tilalla huomattavasti hankalammin huollettava hydrauliikkapiiri. Jo pelkästään kaapelin reititys rungon sisällä on PIA verrattuna vaijerivetoon. Tuollainen vaihtotsydeemi ei varmaan siedä ilmaa yhtään.

Ihan vain anekdoottina:

Joskus kauan sitten eli silloin kun kenraali Jarmo Lindberg ei ollut vielä puolustusvoimain komentaja eika edes ilmavoimien komentaja hän oli melko aktiivinen Usenetin ilmailuaiheisissa uutisryhmissä. Siellä sitten joku tiesi kertoa joistain pahoista ongelmista joita F-18 Hornetilla (muistaakseni etenkin maatukikohtakäytössä) piti olla. Lindberg vastasi jokseenkin tähän tapaan: "Kiva kuulla ongelmista joita meillä pitäisi olla mutta joita meillä ei ole ollut."

Eli vaikka olisi muualta kokemusta hydrauliikkapiireistä, niin ehkä olisi syytä ensin vaikka hakea netistä käyttäjäkokemuksia eli tietoa siitä onko niitä tietämiään tai mahdollisia muita ongelmia todella ollut.

Asennus on ilmeisesti työläämpi tai aikaavievempi, mutta sehän on (a) kertaluonteinen juttu ja (b) useimmille ostajille herttaisen yhdentekevä juttu, koska he joko ostavat pyörän johon sarja on jo asennettu tai teettävät työn ammattilaisilla.

(Ne letkut tms ovat muuten läpimitaltaan 3 mm. Vaihtaja ei toimi hydrauliikkanesteen paineen(?) voimalla vaan jousen. Hydrauliikka toimii vain ikään kuin viestinvälittäjänä eli samaan tapaan kuin sähkökaapeli tai radioaallot vaihdevivun tai -napin ja vaihtajan moottorin välillä. Siis jos olen ymmärtänyt lukemani oikein, a big if.)

Muutenhan ne edut ovat sillä niin sanotulla toisella kotimaisella:

"Why hydraulic shifting? According to Rotor, the main advantage of a hydraulic derailleur is that the system is maintenance-free. No battery to charge, no cables to replace. In addition, the weight of the complete system promises to be less than that of electronic or mechanical alternatives. Rotor also claims that shifting remains precise without needing adjustment."

Eikä pidä unohtaa että jo pelkkä erilaisuus voi olla etu eli se tekijä joka saa ostajan valitsemaan Rotorin ennen sen lähimpiä kilpailijoita eli ylemmän hintaluokan sähköisiä osasarjoja. Kuten sekin ettei hankinnan esteeksi muodostu se ettei hyväksy minkäänlaista "apumoottoria" pyöräänsä...

Tosin pahat kielet ovat tienneet kertoa että pääasiallinen syy hydrauliikan valitsemiseen oli että Shimanolla ja Sramilla oli jo salkussaan sellaiset patentit että Rotorilta olivat muut tiet tukossa. (Mutta ilmeisesti myös varsin edistynyttä osaamista hydrauliikan puolelta oli talossa olemassa, kiitos Magura-yhteistyön.)

carp
26.02.2019, 16.05
Kovasti kyllä kiinnostaisi tuollaista kokeilla, mutta tämän ja näiden muiden uusien osasarjojen ostoon/ylläpitämiseen olen kyllä aivan liian varaton kun Rotorillakin pelkkien kasettien (lista-)hinnat alkavat 334 eurosta:

Components
MSRP

Righthand shift/brakeset (shift/brake lever, caliper, rotor & hardware)
$1350 / 1230€

Lefthand brakeset (lever, caliper, rotor & hardware)
$480 /438€

12sp cassette 11-36 / 11-39
$365 / 334€

12sp cassette 11-46 / 11-52
$365 / 350€

13sp cassette 10-36 / 10-39
$415 /380€

13sp cassette 10-46 / 10-52
$415 / 400€

12sp/13sp KMC chain
$60 / 55€

Rotor DM chainrings
from $115 / 115€

2INpower direct-mount road power meter crankset
$1400 / 1300€

ALDHU crankset + standard axle
$300+60 / 250+50€

Rvolver 1×13 centerlock rear hub
$344 / 344€

Rvolver 1×13 centerlock front hub
$155 / 155€

Carbon wheelset w/ Rvolver hubs
$1650 / 1500€

Aluminum wheelset w/ Rvolver hubs
$658 / 658€

Shifter Bleed Kit
$125 / 115€

Brake Bleed Kit
$45 / 40€

JackOja
26.02.2019, 16.07
...ja sithän on myös niin, että tuossa ne nyt kuitenkin ovat vaikka ovatkin varmasti ihan paskat.

Jos ei tykkää ei osta. Jos ostaa ja silti hajoo tai ei toimi niin ostaa jotain toista tilalle. Luonnonlaki.

(ei, itselläni ei ole tarvetta eikä varaa)

MRe
26.02.2019, 17.35
Eli vaikka olisi muualta kokemusta hydrauliikkapiireistä, niin ehkä olisi syytä ensin vaikka hakea netistä käyttäjäkokemuksia eli tietoa siitä onko niitä tietämiään tai mahdollisia muita ongelmia todella ollut.
Nyt en puhu mistään harvesterista tai hydraulipuristimesta, vaan ihan polkupyörissä yeisesti esiintyvistä hydraulitoteutuksista.

(Ne letkut tms ovat muuten läpimitaltaan 3 mm. Vaihtaja ei toimi hydrauliikkanesteen paineen(?) voimalla vaan jousen. Hydrauliikka toimii vain ikään kuin viestinvälittäjänä eli samaan tapaan kuin sähkökaapeli tai radioaallot vaihdevivun tai -napin ja vaihtajan moottorin välillä. Siis jos olen ymmärtänyt lukemani oikein, a big if.)
Näinhän se toimii esim. hydraulisissa hissitolpissakin: hydrauliikka on vain voiman välittäjä, työn tekee sitten ilmanpaine / kuskin paino. Ja pakko sen on toiseen suuntaan liikkua sen hydraulipaineen avulla.

"Why hydraulic shifting? According to Rotor, the main advantage of a hydraulic derailleur is that the system is maintenance-free. No battery to charge, no cables to replace. In addition, the weight of the complete system promises to be less than that of electronic or mechanical alternatives. Rotor also claims that shifting remains precise without needing adjustment."
Miksi sitten ylläoleva ei pidä paikkaansa esimerkiksi hydraulisten jarrujen kanssa? Tai hissitolppien, joita saa olla ilmaamassa tämän tästä.

No, mulle ehkä kuitenkin yhdentekevää. Tuskin olen tuon hintaluokan vehjettä hankkimassa, kun en siitä mitään etuakaan koe saavani. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä.

MRe
26.02.2019, 17.38
Shifter Bleed Kit
$125 / 115€

No ainakin tuossa saa heti säästöä. Turha tuota on huoltovapaaseen konstruktioon hankkia. (käsittämätön hinta bleed-kitistä, joka sisältänee parit helmet, pikkupullon öljyä ja yhden tai kaksi ruiskua)

maalinni
26.02.2019, 17.45
No ainakin tuossa saa heti säästöä. Turha tuota on huoltovapaaseen konstruktioon hankkia. (käsittämätön hinta bleed-kitistä, joka sisältänee parit helmet, pikkupullon öljyä ja yhden tai kaksi ruiskua)

Kuinkahan usein tätä huoltovapaata systeemiä pitää sitten huoltaa?

paaton
26.02.2019, 18.08
Pirun hankalahan tuo on asentaa ilman ilmausta.

MRe
26.02.2019, 19.30
Kuinkahan usein tätä huoltovapaata systeemiä pitää sitten huoltaa?
Ei kai sitä koskaan huolleta. Näinhän se lukee ihan valmistajan ohjeissa (tuolla ylempää).

MRe
26.02.2019, 19.33
Pirun hankalahan tuo on asentaa ilman ilmausta.
Periaatteessa voisi onnistua. Reverbeissä mm. on nykyään sellainen pikaliitin, joka menee kiinni kun sen irrottaa (ihan normi-hydrauliliitin). Myös letkun lyhentäminen saattaa onnistua ilman ilmauksia. Mutta pelkään pahoin, että tällaisessa vaihtajassa on niin paljon pienemmät toleranssit vs. jarrut tai hissitolppa, että ilmaamiseksi menee.

Mutta siis mulle ei tämän edut kyllä aukea, hyvä jos jollekin aukeaa.

paaton
26.02.2019, 19.58
No jos ajattelet, että tuo saadaankin pomminvarmaksi, niin eikös ratkaisu ole aika ylivoimainen sähköön ja vaijeriin verrattuna? Olen katkonut useita vaijereita ja olen kuullut myös huhuja tyhjistä ja rikkoontuneista akuista.

Tosin aika kaukana järkevistä nämä hinnat vielä ovat, eli ei saata yleistyä köyhien keskellä...

MRe
26.02.2019, 20.22
^Noin kun kysymyksen asettaa, niin kyllä, on ylivoimainen. Mutta ihmettelen miten tuosta saadaan pomminvarma, kun jarrut ja hissitolpat eivät sitä ole.

maalinni
27.02.2019, 08.51
Mitään ihmisen tekemää on edes teoriassa mahdotonta saada pomminvarmaksi. Kyllähän tuossakin, etenkin ympärivuotisessa maastokäytössä, stefat alkaa vuotaa ennemmin tai myöhemmin.

F. Kotlerburg
27.02.2019, 09.28
Miksi sitten ylläoleva ei pidä paikkaansa esimerkiksi hydraulisten jarrujen kanssa? Tai hissitolppien, joita saa olla ilmaamassa tämän tästä.
Hissitolpista en tiedä mitään, mutta jarruja on pyörissä niin millainen aikaväli on tämä tämän tästä? Itsellä on tuossa ainakin pari kolme vuotta vanhaa pyörää, joiden jarruja ei ole ilmattu kertaakaan eikä ole tarve. Tai no toisen on letkujen lyhennyksen jälkeen, kun pyörä pantiin kasaan.

Jotenkin hauskaa, että kaikki uusi ja erilainen pitää oletusarvoisesti haukkua paskaksi ilman mitään tietoa tai kokemusta kyseisenlaisista systeemeistä.

MRe
27.02.2019, 10.41
Jotenkin hauskaa, että kaikki uusi ja erilainen pitää oletusarvoisesti haukkua paskaksi ilman mitään tietoa tai kokemusta kyseisenlaisista systeemeistä.
Jotenkin hauskaa, että keskustelusta (tämä on keskustelufoorumi) vedetään johtopäätös, että haukutaan paskaksi.

Mulla on ollut hydraulijarruja pyörissä vuodesta -92 (Magura HS33). Pisimpään on olleet RaceLine D-jarrut, jotka menivät ilmaamatta yli kaksikymmentä vuotta. Sitten taas oli Louise:t, joita sai olla ilmaamassa kerran kuussa. Nykyisistä MT5:t jouduin ilmaamaan varmaan toistakymmentä kertaa ennen kuin olivat kunnossa. Siinä välissä vaihdettiin sitten helmetkin. RaceLine D-jarrujen kaverina Shimanon 8-lehtiset XTR-vaihtajat samoilla vaijereilla sen 20+ vuotta.

Edelleenkin pysyn kannassani (ennen kuin muuta todistetaan), että hydrauliikka ei vaihteissa tuo mitään etua.

stenu
27.02.2019, 10.42
Mulla on maasturissa Hopen olikohan ne Race Evo X2 tjsp -jarrut vuosimallia 2012 tai -13. Niitä ei ole ilmattu asennuksen jälkeen kertaakaan eikä ole huollettu mitenkään muutenkaan, jos jarrupalojen vaihtoa ei lasketa. Ei vaijereilla tai sähkölläkään toimivat järjestelmät "pomminvarmoja" ole. Kallis hydraulinen vaihdejärjestelmä näyttää kyllä olevan, jos siitä väkisin pitää huonoja ominaisuuksia keksiä. Toisaalta ei se Sramin eTap AXS:kään ihan ilmainen ole..

kuovipolku
27.02.2019, 10.52

Sä et ehkä sittenkään ole vanhempi keski-ikäinen mies, koska et selvästikään ymmärrä vanhemman keski-ikäisen miehen sielunelämää ja sitä miten helppoa ja yksinkertaista hänelle on muodostaa nopeasti varma ja muuttumaton - ja jokseenkin aina kielteinen - mielipide asiasta kuin asiasta ilman minkäänlaista perehtymistä siihen mistä oikeastaan on kysymys ja ilman pienintäkään epäilystä siitä että hänen tietonsa ja kokemuksensa eivät kenties yksinomaan riitä.

Mutta sen varmasti tiedät omastakin kokemuksesta että silloin kun maailma murjoo, elämä kohtelee kaltoin ja huono tuuri osuu kohdalle eli silloin kun ei esimerkiksi sairauden tai loukkaantumisen takia pääse ajamaan, on hiton vaikea pitää yllä avointa mieltä ja positiivista asennetta. Ja jos en ihan lukenut tai muista väärin, MRe:llä on parhaillaan käsi paketissa.

Muuten: MRe:n mainitsemia "valmistajan ohjeita" en tästä ketjusta löytänyt - eikä niitä ainakaan minun toimestani ole siteerattu - mutta Rotorin sivuilta löytyy 1x13 sarjan FAQ ja sieltä seuraavanlainen kysymys ja vastaus:

"How often it is advisable to change the oil of the Pulse Hydraulics system?

Pulse Hydraulics uses non-corrosive mineral oil that extends its optimal service life beyond all market competitors.
We recommend an annual maintenance after depending the Kilometers you put in each season. However the standards in this type of system include a maintenance that does not exceed five years."

Tämä ei tietenkään liene koko totuus.

PS Minkäänlaista "User Manualia" tai muutakaan ladattavaa pdf:ää en sivuilta löytänyt.

MRe
27.02.2019, 11.04
Muuten: MRe:n mainitsemia "valmistajan ohjeita" en tästä ketjusta löytänyt - eikä niitä ainakaan minun toimestani ole siteerattu - mutta Rotorin sivuilta löytyy 1x13 sarjan FAQ ja sieltä seuraavanlainen kysymys ja vastaus:
Viittasin tähän nimimerkki "kuovipolku":n (kuovipolun?) lainaukseen:

En tiedä mistä tuo oli otettu. Mutta se että teksti ei nyt löydy juuri "User Manual" -otsikon alta on sitten jo pilkun viilaamista. Fiksumpi olisi ymmärtänyt mihin viitataan.

MRe
27.02.2019, 11.10
Sä et ehkä sittenkään ole vanhempi keski-ikäinen mies, koska et selvästikään ymmärrä vanhemman keski-ikäisen miehen sielunelämää ja sitä miten helppoa ja yksinkertaista hänelle on muodostaa nopeasti varma ja muuttumaton - ja jokseenkin aina kielteinen - mielipide asiasta kuin asiasta ilman minkäänlaista perehtymistä siihen mistä oikeastaan on kysymys ja ilman pienintäkään epäilystä siitä että hänen tietonsa ja kokemuksensa eivät kenties yksinomaan riitä.
Koska ilmeisesti koet, että sinun kokemuksesi ja tietosi riittävät, niin kerrotko tyhmälle että mikä tässä hydraulisessa toteutuksessa on niin käänteentekevää verrattuna sähköiseen / mekaaniseen? Siis niin käänteentekevää, että sillä saa etua vaikkapa kilpailussa, harrastamisesta nyt puhumattakaan.

Mainostoimistoilla kyllä ylisanoja riittää, mutta ne nyt ei perustu mihinkään. Johan muistaakseni HHGTTG:ssä todettiin, että Galaktisen ensyklopedian markkinointiosasto oli ensimmäisten teloitettavien joukossa vallankumouksen tapahtuessa.

JohannesP
27.02.2019, 13.12
Se on hyvä, että kekustelua syntyy. Kuitenkaan en ymmärrä kuinka voi kritisoida tuotetta jota ei ole missään vielä näkynyt vertaamalla järjestelmää muihin hydraulisiin tuotteisiin. Itse olen pysynyt mekaanisissa senkin vuoksi, etten halua sähkön mahdollisia ongelma, joten jos hydraulinen systeemi toimii ilman ilmaustarvetta niin kuulostaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta.

Tämä on varmaan niitä tilanteita kun köyhät (niin minäkin) ulisee kun julkaistaan omalle lompsalle kalliita tuotteita ja sen pohjalta mutuilemalla ettitään kaikki ongelmat etukäteen ilman tietoa. Ei Sraminkaan Taiwanissa valmistettu AXS kovin halpa ole ovh hinnoiltaan, joten ihan ymmärrettävää, että Espanjassa pienellä myynti markinaalilla koneistettu osasarja maksaa mammonaa. Niinkuin ylhäällä mainittiin takapakan hinta niin vastaava 12sp AXS ovh on vain 15$ halvempi kuin Rotorin 12sp.

Erittäin tervetullutta kilpailua vaikka en uskonut ihan hetkeen Rotorin saavan tuotetta myyntiin. Jotaki sekin voi kertoa tuotteesta, että ovat vuosikausia kehittäneet näitä ilman varsinaista myyntiä. Rotorin kamppeet erittäin nätisti koneistettuja ja keskiötkin olleet täydellisesti toleranssissa. UNO:ssa ainut suurempi ongelma vaikutti olevan etuvaihtaja niin ehkä nyt asiat ovat paremmin. Hienoa, että Rotor saa alumiinista valmistettua saman painoista osasarjaa mitä Sram hiilikuidusta. Luulisi, että ulkokuorien sisälläkin on käytetty paljon alumiiniä eikä muovia kuin muilla.

https://rotorbike.com/wp-content/uploads/2018/07/02.-Rear-Derailleur-1024x768.jpg

kuovipolku
27.02.2019, 15.57
Viittasin tähän nimimerkki "kuovipolku":n (kuovipolun?) lainaukseen:

En tiedä mistä tuo oli otettu. Mutta se että teksti ei nyt löydy juuri "User Manual" -otsikon alta on sitten jo pilkun viilaamista. Fiksumpi olisi ymmärtänyt mihin viitataan.

Nimimerkki tuli yksinkertaisesti virallisesta kadunnimestä ja kummatkin taipuvat täysin Kotuksen suosituksen mukaan eli kuten vastaava yleissana.

Siteeraamassani ei ollut alleviivausta ja olisikin ollut fiksumpaa jos olisit maininnut lisänneesi sen itse. Pikku juttu, mutta pikku jututkin voi tehdä oikein tai väärin.

Fiksumpi olisi mielestäni ymmärtänyt heti ensimmäisellä lukemisellaan että jos jossain lukee "according to Rotor", teksti ei edes voi olla peräisin Rotorin sivuilta. Minusta olisi pitänyt olla täysin selvää että kyseinen lainaus on jonkun fillarilehden tai -median tuote-esittelystä eikä sillä ollut tässä yhteydessä väliä minkä nimenomaisen.

Fiksumpi olisi mielestäni ymmärtänyt senkin että mulla ei ollut pienintäkään kiinnostusta, halua tai pyrkimystä ruveta viilaamaan pilkkua. Huomautin vain täsmällisesti mutta hyvin yksinkertaisesti että teksti ei ollut suorran Rotorin - ja sitten kuvittelin jopa tekeväni jonkinlaisen palveluksen katsomalla mitä Rotorin sivuilta löytyy ja siteerasin ainoan löytämäni kohdan jossa asiaa käsitellään tai edes sivutaan. "User Manualista" mainitsin vasta post scriptumina ja silloinkin lähinnä asiaa ihmetelläkseni (ja ehkä salaa toivoen että joku fiksumpi sellaisen onnistuisi löytämään).

MRe
27.02.2019, 16.40
^Jahs. Itse asiassa se User Manual olisi hauska nähdä sitten joskus kun se tulee ulos ihan mielenkiinnosta. Esimerkiksi millainen työ se piirin ilmaaminen on, kun ilmauskittikin maksaa yksien jarrujen verran.

kuovipolku
27.02.2019, 16.40
Koska ilmeisesti koet, että sinun kokemuksesi ja tietosi riittävät, niin kerrotko tyhmälle että mikä tässä hydraulisessa toteutuksessa on niin käänteentekevää verrattuna sähköiseen / mekaaniseen? Siis niin käänteentekevää, että sillä saa etua vaikkapa kilpailussa, harrastamisesta nyt puhumattakaan.

Mä en vielä tässäkään vaiheessa kykene ymmärtämään miten ja millä perusteella sä teet noita "ilmeisiä" päättelyjäsi siitä mitä mä koen asian suhteen koen tai mitä mä kommenteillani oikein tarkoitan ohi ja yli kaiken sen mitä niissä onkaan.

Mä en ole missään vaiheessa ollut kertomassa yhdellekään tyhmälle yhtään mitään enkä esittämässä kenellekään sellaista käsitystä tai väitettä että tässä hydraulisessa toteutuksessa ollsi jotain kerrassaan käänteentekevää. Sä esitit melko yleisen kysymyksen, johon mä annoin sen yleisesti esitetyn vastauksen siihen kysymykseen ottamatta kantaa sen enempää tai oikeastaan yhtään mitenkään.

Muu kirjoittamani oli lähinnä tai oikeastaan yksinomaan kehotusta perehtyä mainittuun hydrauliseen toteutukseen paremmin eli niin hyvin kuin se nyt on mahdollista pelkästään netistä lukemalla. Mulla ei ollut eikä ole pienintäkään harhaluuloa siitä että mä kykenisin ymmärtämään lukemaani paremmin kuin sinä tai että sinä tarvitsisit siltä osin yksinkertaistavia selvennyksiä minun taholtani.

Tämän kaiken olisin uskonut olevan täysin selvää eikä minusta olisi pitänyt olla tarvetta minkäänlaisiin tulkintoihin siitä mitä minä "ilmeisesti" ajattelen.

PS Muistan että joskus Usenet-aikoina luin jostain sellaisen neuvon tai ohjeen kuin: "Pidä jokaista aluksi fiksultakin vaikuttavaa keskustelukumppaniasi täytenä typeryksenä ja selkärangattomana ja kunniattomana paskiaisena. Joudut harvoin pettymään." Se tuli mieleen kun aiemmin luin

Nyt en puhu mistään harvesterista tai hydraulipuristimesta, vaan ihan polkupyörissä yeisesti esiintyvistä hydraulitoteutuksista.

joka ei jättänyt jäljelle kuin jomman kumman mahdollisuuden. (En siksi ruvennutkaan vastaamaan.)

No, neuvo jatkui: "Yritä silti vastata ikään kuin pitäisit häntä yhtä suuressa arvossa kuin itseäsi"

PPS Tämä taitaa taas käydä kaikkien niiden hermoille, jotka odottavat saavansa lukea pelkkää asiaa otsikon mukaisesta aiheesta, joten lopetan osaltani tähän.

kuovipolku
27.02.2019, 16.48
^Jahs. Itse asiassa se User Manual olisi hauska nähdä sitten joskus kun se tulee ulos ihan mielenkiinnosta. Esimerkiksi millainen työ se piirin ilmaaminen on, kun ilmauskittikin maksaa yksien jarrujen verran.

Äärimmäisen lyhyesti, 1x13:n edeltäjän eli Rotor Unon ilmaamista kuvailtiin muistaakseni sanoilla "simple and straightforward", verrattiin hydraulisten jarrujen ilmaukseen ja todettiin lopuksi ettei vaadi mitään uutta tai erikoista.

Hinnoittelussa saattaa olla mukana se mitä autoilevat kaverit kutsuivat mersuhinnoitteluksi tai veholisäksi. Jos kovin suurta myyntivolyymia ei edes uneksita saatavan eivätkä potentiaaliset asiakkaat ja käyttäjät juurikaan katsele hintalappuja, miksi tehdä toisin?

Tai toisaalta: mikä estää rahoistaan tarkkaa oman pyöränsä itse huoltavaa käyttämästä samoja välineitä kuin muiden - fillareihiin liittyvien, sinä kelvoton epäsikiö! - hydraulisten juttujen kanssa toimiessaan.

kuovipolku
04.03.2019, 20.37
Uskaltaisikohan tähän kommentoida vielä sen, että ylläoleva riittäisi minulle täysin suositukseksi ja uskon vahvistukseksi.

(Siis jos olisin speksaaamassa ja kasaamassa tai kasauttamassa jonkinlaista Dream Team -fillaria, mitä en ole. Mutta olisihan se komeaa ja erilaista, mun ajatusmaailmaani sopivaa ja kaiken lisäksi eurooppalaisen yrityksen suunnittelema ja valmistama.)

Lukija5
05.03.2019, 03.19
On se mukavaa että innovoidaan, ehkä parin vuoden päästä jos tässä on jotain järkeä tätä saa jo järkihintaan.

Itseäni arveluttaa säätö ja vikaherkkyys jos takavaihtaja saa yhtään osumaa. Samoin crosschainingin ongelmat ja tehohäviöt arveluttavat. 12-vaihteinenkin jos saa vähän osumaa niin vaatii erikoistyökalua säätöön.

Se että joku on uutta ei automaattisesti tee sitä hyvää, parempaa ja ongelmavapaata. KISS.

Itse keskityn oman moottorini rakentamiseen. :)

MRe
05.03.2019, 10.58
Se että joku on uutta ei automaattisesti tee sitä hyvää, parempaa ja ongelmavapaata. KISS.
Niin, if it works, don't fix it.

Ei se ihan niin ongelmaton tai ylivertainen konstruktio taida olla: https://cyclingtips.com/2018/10/rotor-uno-long-term-groupset-review/

kuovipolku
05.03.2019, 12.00
Kuka täällä on sellaisesta ongelmattomuudesta ja ylivertaisuudesta jonka kumoamiseen täällä jaksetaan uhrata aikaa ja energiaa puhunut, sellaista luvannut tai sellaista odottanut?

PS Uno on Uno, 1x13 on 1x13 ja James Huangin juttu uskoakseni jo kaikkien tuntema ja kiinnostuneiden lukema:rolleyes:

LJL
05.03.2019, 12.22
Ei se ihan niin ongelmaton tai ylivertainen konstruktio taida olla: https://cyclingtips.com/2018/10/rotor-uno-long-term-groupset-review/

Alustavasti ei innostuta "extremely tedious installation process"

kuovipolku
05.03.2019, 12.42
Alustavasti - ja kai yleispätevästi kun saman firman hydraulisista sarjoista on kyse? - voi jatkaa lukemista näillä:

https://pelotonmagazine.com/gear/rotor-uno-install/
https://roadcycling.de/rennrad-ausruestung/tests/komponenten/rotor-uno-hydraulische-gruppe-test

JackOja
05.03.2019, 12.56
Asennus tehdään kerran. Onko maailmanloppu jos on pikkusen hankalaa?

Jos itse ei osaa/kykene/pysty/jaksa/viitsi/muutenvaanärsyttää niin vie ammattilaiselle asennettavaksi. Tai valitsee jonkin muun komponenttisarjan.
Rotorin hydraulisten vaihteiden asentamien ei ole laissa määrätty pakko, toisin kuin itkemisestä täällä voisi luulla.

MRe
05.03.2019, 14.47
Rotorin hydraulisten vaihteiden asentamien ei ole laissa määrätty pakko, toisin kuin itkemisestä täällä voisi luulla.
Joten asiasta tai teknisen ratkaisun epäkohdista täällä ei ole syytä keskustella? Kannattaa pitää sitten mielessä muissakin ketjuissa...

JohannesP
05.03.2019, 16.02
Joten asiasta tai teknisen ratkaisun epäkohdista täällä ei ole syytä keskustella? Kannattaa pitää sitten mielessä muissakin ketjuissa...
Jos puhutaan teknisten ratkaisujen epäkohdista niin pitäisikö odottaa, että siitä varsinaisesta tuotteesta kerrottaisiin edes jotakin tarkempaa infoa millä voisi perustella kantaa? Hyvä keskustelu vaatii niitä perustelujakin. Kuitenkin turhaahan täällä olisi roikkua jos keskustelua ei synny.

Nyt sun fakta perustuu levyjarruihin ja Rotor Unoon mikä ei kerro varsinaisesti mitään tästä 1x13 sarjasta.

MRe
05.03.2019, 17.04
Nyt sun fakta perustuu levyjarruihin ja Rotor Unoon mikä ei kerro varsinaisesti mitään tästä 1x13 sarjasta.
Totta. Eroaako tämä 1x13 muuta kuin välityksensä osalta Unosta? Itse perustin tosiaan negatiivisen näkemykseni siihen, mitä on kokemuksia hydraulisista jarruista -> ne eivät ole 100% huoltovapaat ja esimerkiksi ongelmanselvitys on vaijerivälitteisissä yksinkertaisempaa kuin hydraulisissa. Samoin huolto: vaijerin vaihto kaikkineen vie ehkä vartin. Hydrauliletkun vaihto ilmauksineen tunnin.

Järjestelmän huolettomuudessä pitää lisäksi ottaa huomioon käyttöolosuhteet. Tavarat joutuvat hieman toisenlaiselle rasitukselle metsässä kuin maantiellä. En nyt ole maantiellä kymmeniätuhansia ajanut, mutta ei mulla ole siellä koskaan mennyt esim. vaihtajan korvaketta. Tämähän on myös maastoon tarkoitettu.

Mutta jos joku toisi sähkökäyttöiset jarrut, niin niistäkö ei voisi heti kärkeen todeta, että niiden huono puoli on sähköjen mahdollinen loppuminen? Kun tämä väite perustuu kokemuksiin sähköisistä vaihteista.

kuovipolku
06.03.2019, 12.46
Totta. Eroaako tämä 1x13 muuta kuin välityksensä osalta Unosta?

Tarkoittanet: eroaako 1x13 Unosta teknisten ratkaisujen toimintaperiaatteen, hydrauliikkaan iiityyvien osiensa suunnittelun ja toteutuksen suhteen oleellisesti eli niin että kokisit sinulla olevan aihetta harkita uudelleen esittämiäsi näkemyksiä?

Vastaukseni on: en tiedä, mutta luulen ettei se selviä muuten kuin että näet itse vaivaa ja perehdyt kumpaankin ja selvität mahdolliset erot. (Eri asia kiinnostaako aihe sinua niin paljon tai pitäisikö sen kiinnostaa.)

Hölmö vastaus olisi muuten ollut: totta kai eroaa, 1x13 ei ole Uno jossa vain on yksi vaihde enemmän:cool: (Nykysuuntaushan on että uutta suunnitellessa edes osittainen yhteensopivuus vanhan kanssa ei ole kovin ensisijainen tekijä, joskus jopa suorastaan päinvastoin. 1x13:ssa yhteensopivuutta on sentään ajateltu sen verran että vanhoja kiekkoja voi käyttää hankkimalla "vain" tarvittavat osat, 1x13 tosin toimii tällöin 12-vaihteisena.)

Järjestelmän huolettomuudessä pitää lisäksi ottaa huomioon käyttöolosuhteet. Tavarat joutuvat hieman toisenlaiselle rasitukselle metsässä kuin maantiellä. En nyt ole maantiellä kymmeniätuhansia ajanut, mutta ei mulla ole siellä koskaan mennyt esim. vaihtajan korvaketta. Tämähän on myös maastoon tarkoitettu.

Vaihtajan korvake oli sivumennen sanoen sikäli hauskasti valittu esimerkki että voisi sanoa että kymmeniätuhansia ajanut maantiepyöräilijä jolta ei ole koskaan mennyt takavaihtajan korvaketta lienee yhtä harvinainen kuin pitempään ajanut kilpapyöräilij jolta ei ole vielä mennyt solisluuta:D Se takavaihtajan korvake kun on pahuksen herkkä vääntymään pienestäkin hitistä, fillarin ei tarvitse huonolla tuurilla kuin käydä kyljellään tai esimerkiksi oman kotioven lipsahtaa otteesta väärällä hetkellä...

Mutta: en tiedä mitä Rotorilla on maastopuolella tarjolla tai mitä Rotorilla on aikeissa sinne viedä, mutta niin Uno kuin 1x13 ovat nimenomaan "Road" -osasarjoja maantie-, cyclocross- ja gravelpyöriin eli niissä on droppitankoihin tarkoitetut kahvat ja vaihtajat. (Nämä olivat ehkä meille maantiepuolen harrastajille niin selviä tai hyvin tiedossa olevia asioita, ettei kukaan älynnyt niistä erikseen mainita.)

Mutta jos joku toisi sähkökäyttöiset jarrut, niin niistäkö ei voisi heti kärkeen todeta, että niiden huono puoli on sähköjen mahdollinen loppuminen? Kun tämä väite perustuu kokemuksiin sähköisistä vaihteista.

Olen joskus - ellen monta kertaa - sanonut että analogiat ovar perseestä, ne hämärtävät ja sotkevat asioita enemmän kuin selventävät ja niitä käytetään aivan liian usein väärin joko tieten tahtoen tai ymmärtämättömyyttä, mutta miten olisi tällainen:

Jos vaijerikäyttöisiä jarruja ei jo olisi olemassa ja joku toisi vaijeritoimiset jarrut, niin aivan varmasti voisi todeta että niiden katkeamisen mahdollisuutta on pidettävä niiden huonona puolena, koska kokemuksen mukaan vaihdevaijerit ennen pitkää katkevat ellei niitä säännöllisesti vaihdeta (ja saattavat katketa siitä huolimatta).

Mutta tämähän olisi niin sanottu triviaali toteamus, jota ei voisi pitää kuin korkeintaan keskustelun lähtökohtana. Olisi kenties aihetta perehtyä asiaan ja pohtia milloin, miksi, miten jne vaijerit menevät poikki, miten tämä on kenties suunnittelussa ja toteutuksessa otettu huomioon, onko jarruvaijerien ja vaihdevaijerien suhteen eroa ja muita tämäntyyppisiä seikkoja - joista ei suinkaan viimeisenä se mitä tapahtuu jos jarruvaijeri katkeaa juuri silloin kun jarrua tarvitaan, miten katkenneen vaijerin kanssa selvitään takaisin ja mitä sen korjaus vaatii.

(Kuitenkaan ei ehkä kannattaisi nostaa mekkalaa ja valittaa ettei muka olisi saanut "heti kärkeen todeta" asiaa tai ettei "saa keskustella" vaan olisi parempi myöntää että kontribuutio keskusteluun ei vain ole ollut kovin hääppöinen).

Muuten: jos vaihteiden hydrauliikka pettää, 1x13:ssa (kuten myös Unossa) saa manuaalisesti asetettua haluamansa (ellen nyt ihan väärin lukemaani muista) vaihteen. (Sähköisissähän ymmärtääkseni vaihde voi jäädä mille tahansa välitykselle ja mekaanisissa joutuu pikkurattaalle ellei turvaudu ketjun katkaisuun ym).

paaton
06.03.2019, 13.08
Ei niitä jarruihin voi verrata. Jarrujen välittämä voima on paljon suurempi ja nesteiden sekä tiivisteiden on kestettävä kovaa lämpöä. Tuon kun yhdistää kympin jarrusatuloihin ja puristimiin, niin siinä on syy vuotoihin ja ilmauksen tarpeeseen. Nestetila vielä vaihtelee palojen kulumisen ja lämmön mukana.

kuovipolku
06.03.2019, 13.19
Et sä kertakaikkiaan voi kuitata ja mitätöidä 20+ vuoden kokemusta noin kevyesti ja vähällä!:cool:

cyclomiha
09.03.2019, 22.29
Vaihtajan korvake oli sivumennen sanoen sikäli hauskasti valittu esimerkki että voisi sanoa että kymmeniätuhansia ajanut maantiepyöräilijä jolta ei ole koskaan mennyt takavaihtajan korvaketta lienee yhtä harvinainen kuin pitempään ajanut kilpapyöräilij jolta ei ole vielä mennyt solisluuta:D Se takavaihtajan korvake kun on pahuksen herkkä vääntymään pienestäkin hitistä, fillarin ei tarvitse huonolla tuurilla kuin käydä kyljellään tai esimerkiksi oman kotioven lipsahtaa otteesta väärällä hetkellä...

Olen ajanut fillarilla kymmeniätuhansia kilometrejä ja en ole korvaketta saanut koskaan mutkalle. Sen sijaan olen onnistunut rikkomaan tangon, satulan, kypärän, vaatteita, urheilukellon, sormien luita, kylkiluita ja lapaluun vuosien saatossa. Kilometrit pääosin asfaltilla, hiekkapohjaisilla teillä ja latupohjilla. Olen kohdannut myös takavaihtajan väsymismurtuman. Kuinka tumpelo pitää olla että saa vaihtajan korvakkeen mutkalle? :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

viimeinenlenkki
14.03.2019, 10.08
sen verran tumpelo että onnistunut laittamaan liian lyhyet ketjut maastopyörään(ajatusvirhe eikä kokeilua)jyrkempi nousu ja vaihtaminen suurimmalle rattaalle, ja rivakka polkaisu niin mutkalle meni korvake kuten myös koko takavaihtaja no oma moka.

maalinni
14.03.2019, 10.15
sen verran tumpelo että onnistunut laittamaan liian lyhyet ketjut maastopyörään(ajatusvirhe eikä kokeilua)jyrkempi nousu ja vaihtaminen suurimmalle rattaalle, ja rivakka polkaisu niin mutkalle meni korvake kuten myös koko takavaihtaja no oma moka.

Sinnekö meni Rotorin parin tonnin takavaihtaja?

harald
14.03.2019, 10.18
Testasitko esim huoltotelineessä toimiko se vaihtaminen ketjun asennuksen jälkeen kuitenkin hyvin?

arctic biker
14.03.2019, 10.19
Harraste-aikana eli vuosituhannen alusta kaksi korvaketta on mennyt, maasturissa oksa katkaisi, onneksi vain postia hakemassa. Crossarin 22t ajettu alkoi omia aikojaan vääntyilemään. Ja vasen solisluu! Siellon nyt titaanilevy ja 8 ruuvia, voin sanoa että minussakin on jotain arvokasta.

maalinni
14.03.2019, 10.40
Minulla meni yksi kesä kolme korvaketta parin viikon sisään saman polun varrella. Sitten vasta tajusin, että tästä ei kannattane ajella. Kaksi kertaa peukalonpaksuinen risu ja kerran kolahti kantoon.

Laerppi
14.03.2019, 14.05
2x8 mennään vielä, ei tarvetta vaihtaa

maalinni
14.03.2019, 14.30
Onhan se 2x8 enemmän kuin 1x13, joten miksi vaihtaisit

viimeinenlenkki
14.03.2019, 16.25
Onneksi kyseessä oli tapahtuma menneiltä vuosilta joten ei mennyt Rotorin parin tonnin takavaihtaja.taisi olla xtr shimano.en testannut telineessä liekkö ollut kiire vai mikä.opiksi otettu nyt tulee aina testattua ja vanhoista(oikean mittaisista ketjuista)varmistettua ketjujen pituus.nykyisin korvakkeita on aina vähintään yksi varalla kuten myös muita kuluvia osia.laskuopissa 2x 8 on enemmän mutta vaihteiden määrässä lienee 1x13 laajempi(2x8 samoja senttejä kammenpyöräytyksellä/eli minkä pyörä liikkuu yhdellä pyöräytyksellä)tähänkin löytyy laskureita.itse ollut tyytyväinen 1x12 systeemiin.jo siintä syystä että vasemman käden vaurion takia ei oikein luonnistu vasurilla(huomattava nivelrikko ranteessa).kilpurissa ei ole sattunut korvakerikkoja.