PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ampparin torjuntaniksisi!

Jopotuinen
02.08.2018, 19.08
Kerätäänpä nyt hieman dataa, mikä toimii parahuste, kun tuo sesonkikin taitaa olla käsillä.

Valepesä tarinoita olen aina jaksanut ihmetellä, kun veneessäkin neljä asumusta samaan aikaan.

Mökillä tein perhosbaarin, jonka ampparit sitten valtasivat oitis. Toki pysyivät sitten loitommalla terassilla.

Vanhastaan oli laittaa punaviinietikkaa tai kaljaa pulloon ja Fairya sekaan, hukkuvat sitten sinne. Kuulostaa julmalta, mutta nämä tyypit ovat jo hommansa tehneet ja siirtyvät suorakoipisten joukkoon joka tapauksessa ilmojen viiletessä.

Toimettomia ja nälkäisiä ovat juuri nyt, kun on vielä häätö pesästä perstaskussa, niin vituttaahan se. Siksi saattavat myös herkästi tuikatakin, ihan vaan vittuiluaan.

mgcc
02.08.2018, 19.14
Pidän vuokra-asunnon ikkunat kiinni. Ei ole näkynyt anpiaisen päätäkään. Kun ikkunoita pitää raollaan, aina on joku yritteliäs halukas saamaan surmansa valokaarella.

ilmora
02.08.2018, 20.20
Hyttysiä voi kuulemma karkoittaa sitruunanpuolikkaaseen pistellyillä neilikoilla ja saman pitäisi tepsiä ampiaisiinkin. Vielä en ole kokeillut.

JackOja
02.08.2018, 22.20
Raidia perään.

kauris
03.08.2018, 08.36
Ylen sivuilla oli vähän aikaa sitten artikkeli siitä, että vedellä täytetty läpinäkyvä muovipussi (vaikka 2 litran minigrip-pussi) auringossa roikkumassa karkoittaa ampiaiset. Ne ei tykkää oleilla, kun veden läpi heijastuva valo sotkee jotenkin niiden vaistot. No testasin sitä terassilla ja ei toiminut. Tosin pussi oli naulassa eikä roikkunut narussa. Mietin josko narussa roikkuessaan se vielä koko ajan heiluisi ja välkehtisi ja olisi tehokkaampi.

Nyt on myös banaanikärpäsaika alkanut. Niihin olen todennut tehokkaaksi paitsi ahkeran roskien viemisen ja banaanien yms säilyttämisen pussissa tai jääkaapissa, niin myös juomalasiin tehdyn ansan, jossa on pari ruokalusikallista, valkoviini tai omenaviinietikkaa, saman verran about vettä, ehkä vajaa puoli teelusikallista sokeria ja yksi tippa fairya. Ne sitten sekaisin ja lasi tiskipöydälle. Kun hetken päästä seos alkaa vähän käymään niin banaanikärpäset menevät lasiin ja hukkuvat, koska fairytippa on poistanut pintajännityksen. Sama litku tepsii monta päivää.
Kerran keittoon eksyi myös sisälle ovesta lennellyt ampiainen.

KotooTöihin
03.08.2018, 11.04
Ei ne mulle ainakaan mitään tee, jos en minä niille. Kun se istuu kädelle anna sen olla. Kyllä se kohta lähtee :D

tempokisu
03.08.2018, 11.47
Ei ole mun verestä kiinnostuneet ei hyttyset eikä ampiaiset.

kauris
03.08.2018, 12.54
Mun ongelma oli terassilla se, että olin siellä syömässä ja ampparit tunkivat lautaselle.
Pari päivää sitten ne tykkäs pörrätä aivan naamassa kiinni, mm laskeutui huulten päälle. En vain malttanut kauniisti odotella että lähtisi. Kutittikin ikävästi.

nure
03.08.2018, 13.21
Paljon muutakin torjuttava olis, ei ole ampiaisia pahemmin edes näkynyt.

veke
03.08.2018, 14.06
Raidia perään.

Tämä. Ampparit on todella herkkiä hyönteismyrkkyyn, syöksykierteeseen miltei heti kun Raidia tai vastaavaa.

Fat Boy
03.08.2018, 15.04
Näemmä katoaa ötökät ilman niksejäkin. En vaan ymmärrä miten. Vajaan viikon olin poissa ja nyt kävin ajamassa 40km maastossa. Hämmentävää, ettei metsissä ollut juurikaan paarmoja tms. Kiusalaisia. Viikko sitten oli ja paljon. Kotiin tultuani istuskelin terassilla, yleensä siinä ei tartte kauaa olla yksin. Nyt tuli yksi mehiläinen ja yksi kärpänen käymään. Ampiaiset teki pesän terassin räystäslaudoitukseen, nekin on hävinneet kuin pieru saharaan. Enkä edes ehtinyt myrkyttää mitään.

OKS
03.08.2018, 17.57
Mun ongelma oli terassilla se, että olin siellä syömässä ja ampparit tunkivat lautaselle.

Muutama kesä sitten tämä tuli hakemaan rusinat pullasta. :)

https://lh3.googleusercontent.com/rvbTocX_6Elx1clgyRFt7OrhsRyW__Vf4v-K7mgCwphltVJXBBwJAp9Swp_W02qFwfptPWkKZVUysVvx_FNST 3XPLf-_B3lfcxWbsPiNBD8k771La5kbQ33MmOiW8VGSMfLpZb8NNLWBj jiT54y5WdVXCRyR7R6KjM47CimQBbZ4e-6LNfIGMaOQEAitzmxGW0_nWq4bERnmF4uPVPMUdNOLWIq4twCB FVzomkLqWVnpLKNN_SxMyPU3HQWgCvjoRk1VJRqne7mq_nM-tUvzIywDZJK-Z3y_4zbmgKNDJ8uVPfkWq1YomygGT98cOD7FTSamQOVCh0H5PV D5l8RRA5fXwjKcLXBUoEiQNmv56e2-pkhn6aeH7vIpyoqoYI98iZlZ-TvVHDo-78REzI9_jS05bwHAi2FB9IA_0ORKxIRE-sr5INlmKCZ6N5SufpNOIUapxERU419plrGn4RSt-H5iJPkwXRNDKKy7jIlm4PWgPw8xcAnlfOcSLLUTpxBw33Yegd9 NB6WXwGmfNHQtd277wt6GqwKP7v-OeB3dIOcAxP4lD64I_tNCJTrjfPIo4JqV5I106XUeRF-7fkOYlQFFH5l4gMEWwpqaT5tz41c5alA8BRFjZ1s_E73tnMadr MA0j9QxbTM4w8uSt5F1n5oZ1dU8mZr5mg=w1487-h929-no

YocceT
03.08.2018, 18.34
Ei ne mulle ainakaan mitään tee, jos en minä niille. Kun se istuu kädelle anna sen olla. Kyllä se kohta lähtee :D

Alkuviikosta lenkillä istahti amppari polven ja bibsin lahkeen väliselle ihokaistaleelle. Mitään en huomannut, ennen kuin se iski leukansa kiinni nahkaan, ei siis pistänyt, vaan ajatteli että tuossapa hyvä köntti proteiinipitoista ravintoa.

izmo
04.08.2018, 17.12
Ei ole mun verestä kiinnostuneet ei hyttyset eikä ampiaiset.

joo ratkaisu on muuttaa Birkala kun täällä ei oo amppareita:eek:

LJL
04.08.2018, 17.31
Minä anpiaiset tapan. En edes syö vaan ainoastaan tapan.

bici74
06.08.2018, 23.46
Tämä. Ampparit on todella herkkiä hyönteismyrkkyyn, syöksykierteeseen miltei heti kun Raidia tai vastaavaa.Lähti mökillä autotallista kolme ampiaispesää hevonkuuseen, ensin Raidia tukevasti ja sitten keppiä perään. Ja kyllä, ampiaiset näyttävät reagoivan alta aikayksikön...kun spray osuu ampiaispesään, sieltä tippuu ensimmäiset noin sekunnissa.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

ilmora
14.08.2018, 16.33
Piti tänään kahvikestitä perhettä terassilla, mutta ampiaiset eivät olleet tervetulleita. Kokeilin ensin silputtua tuoretta korianteria, kun kuulemma eivät siitä tykkää, ja minttusuihketta. Se ampiainenhan meni ja istui sinne korianterikulhoon. Sitten äitini muisti, että olin puhunut valkosipulista hänelle aiemmin ja sehän tepsi! Ei tullut ainutkaan ampiainen enää hoodeille pörräämään, kun pari tuoretta kynttä pilkkoi palasiksi korianterin päälle. Toimii.

tempokisu
14.08.2018, 16.39
Minä anpiaiset tapan. En edes syö vaan ainoastaan tapan.

Eilen torjuin ampparin Aamulehdellä, eli oli täällä nyt ainakin se yksi ampiainen, onneton lensi keittiön tuuletusikkunasta sisään.

Jopotuinen
14.08.2018, 18.40
Ampparit ovat kaikonneet mystisesti.
Ainoastaan yksi tuikkasu koko suvena :)
Muista amppareista ei havaintoja aikoihin.

oem
14.08.2018, 18.54
Pihalla pesä maassa. Eivät oo haitanneet.