Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Eesti-Soome-pyöräilytapahtuma 12.8.



ÄmÄl
02.08.2018, 15.57
Tervetuloa juhlistamaan Viron 100-vuotista juhlavuotta pyöräretken ja yhdessäolon merkeissä sunnuntaina 12.8. Helsinkiin!

Liity mukaan onnittelemaan etelänaapuriamme osallistumalla joko Viron itsenäisyyspäivän (24.2.) innoittamalle 24,2 kilometrin Eesti-pyöräretkelle tai 100 kilometrin Eesti 100-kuntolenkille. Reitit julkaistaan elokuun alussa. Retkien jälkeen maalissa kokoonnutaan viettämään päivää yhdessä herkullisen keittolounaan ja musiikin kera.

Osallistuminen Eesti-Soome-pyöräilytapahtumaan on maksutonta ja mukaan voi ilmoittautua ma 6.8. mennessä osoitteessa https://www.hobbydeed.com/public/group/eesti-100/home
Ilmoittautuminen on sitova. Paikkoja tapahtumaan on rajattu määrä ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Pyörä alle ja juhlimaan!

Lisätietoa tapahtumasta: https://pyoraily.fi/event/eesti-soome-pyorailytapahtuma-eesti-soome-jalgrattasoidule-2018/

Tapahtuman järjestävät Valtioneuvoston kanslia ja Eesti Vabariik 100. Yhteistyössä ovat Suomen Pyöräily ja Cycle Club Helsinki.

PatilZ
08.08.2018, 11.19
Lähdössä mukaan 100 km jotokselle (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=10xZ35nsdOJ26Vp9ZZ2dhjp1AN9UsQFVe&ll=60.289324186868775%2C25.10139499999991&z=10).

Uudistetusta reitistä taidettiin poistaa hiekkatiepätkät, vai jäikö tuohon jokin? Reitti vaikuttaa kartalta katsottuna ihan mukavalta. Immersbyntie voi asettaa haastetta, jos isolla porukalla mennään. Mutta mennään varovasti. En ole tuota pätkää ajanutkaan moneen vuoteen.

Saa nähdä miten osallistujia riittää, kun samalle päivälle on muutama muukin tapahtuma / kisa.

kuovipolku
08.08.2018, 17.30
Tarkoittanet Hindsbyntietä, joka on muutamalta kohtaa pahasti kuoppainen (eli kuoppia on paikoin niin paljon ja ne ovat niin lähekkäin että pitäisi näyttää samaan aikaan sekä oikealla että vasemḿalla kädellä ja paikoin niin kaoottisesti järjestäytyneitä että suoraa ajolinjaa ei oikeastaan ole olemassakaan)?

Immersbyntien ylämäki-alamäki-luonne tietysti asettaa isossa porukassa ajolle omat vaatimuksensa, muttei sillä taida olla kuin yksi ainoa kuoppa.


Reitti muuten taisi vaihtua Knutersintieltä-Martiksentieltä Immersbyntielle-Hindsbyntielle vasta ihan äsken? Ainakin luulen muistavani että kun ennen omaa ilmoittautumistani (viime perjantaina tai lauantaina) vilkaisin reittiä, kiinnitin huomiota hiekkatieosuuteen ja arvuuttelin mielessäni sen mahdollista vaikutusta osallistujamäärään. Taidettiin myös pitemmän reitin kuvauksessa mainita hiekkatiestä?

JTJ
08.08.2018, 17.47
Ajoin lauantaina Hindsbyntietä eka kertaa sitten viime vuoden Velotourin. Mielestäni se ei ollut läheskään niin pahassa kunnossa kuin viime kesänä. Tällä kertaa ajettiin tosin yhdessä jonossa ja vetomies osasi valita sellaisen ajolinjan, että jonon kolmantena en ajanut läheltäkään yhtään kuoppaa. Isommassa ryhmässä tuossa kohdassa pitää tosiaan ajaa varovaisemmin.

Trollberga
13.08.2018, 17.07
Saa nähdä miten osallistujia riittää, kun samalle päivälle on muutama muukin tapahtuma / kisa.

Satasen peloton muodostui noin neljästäkymmenestä urhoollisesta, jotka eivät säikähtäneet aamun sadesäätä. Moni oli tullut tähän Viron ja Suomen satavuotisystävyysajoon mukaan Suomenlahden eteläpuolelta. Sade lakkasi sopivasti ja satasen lenkin loppupuolella saatiin jo nauttia auringonpaisteestakin – aivan viime kilometreillä sentään puhkesi hyvin lyhyeksi jäänyt ukkoskuuro. Erillisiä nopeusryhmiä ei muodostettu tai muodostunut, vaan porukka ajoi yhtenäisenä 27,5 km/h:n ajonaikaisella keskinopeudella. Yhtä pikku liukastumista lukuun ottamatta tämä ystävyysajo taisi sujua aika mukavasti, vai kuinka? Ajo oli siistiä ja fiksua. Yhtenä järjestäjäseuraa edustaneista "kapteeneista" haluaisin kiittää osallistujia ja lukisin mielelläni palautetta tapahtumasta.

kuovipolku
13.08.2018, 19.03
Sää oli kerrassaan mainio, tapahtuma puitteiltaan komea eikä Hindsbyntiekään tietääkseni tuottanut ongelmia loppujen lopuksi valitettavan pieneksi jääneelle ajajajoukolle. Etukäteen "rajoitettu määrän" voisi arvata olleen tasan sata ajajaa?

Ennusteet olivat varsin surkeat: luvassa ei ehkä ollut yhtäjaksoista sadetta, kovaa tuulta tai rajuja ukkoskuuroja eikä muutenkaan eeppisiä olosuihteita, mutta ikävän kosteaa ajokeliä joka tapauksessa. Heti aamusta satoikin, vettä tuli paikoin melko reippaasti ja saattoi näyttää siltä että vain niillä oli aihetta riemuun jotka osaavat erityisesti nauttia siitä että ajavat silloinkin kun muut päättävät jäädä kotiin.

Mutta toisin kävi: sade loppui varsin sopivasti ennen lähtöä, tiet kuivuivat nopeasti eikä ajon aikana tainnut edes ripotella. Ukkonen kyllä jyrähteli lenkin loppupuolella - silloin taidettiin olla jo Käpylässä - ja hätäisimmät ehtivät jo arvella ettei Kaivopuistoon asti selvitä kuivina, mutta kohdalle ei kuitenkaan osunut kuin jokunen pisara - tai joidenkin mielestä rae - Sturenkadun kahvipaahtimon kohdalla. (Oman menosiirtymäni ajoin kyllä täydessä sateessa ja vesikelissä, mutta kelvollisten varusteiden - SealSkinz, Sportful Fiandre NoRain, Craft Storm - ansiosta ei kastumisesta huolimatta ollut ikävä olo missään vaiheessa. Paluusiirtymällä jouduin ajamaan uudemman kerran märällä tiellä edellä kulkeen sadekuuron jälkiä.)

En puutu enempää pyöräilytapahtumasta tiedotukseen tai sen markkinointiin, mutta kuvittelisin että ainakin ilmoittautuneita olisi ollut enemmän, jos aktiivipyöräilijät olisi onnistuttu tavoittamaan paremmin. Toisaalta kuntoajona esitelty lenkki ei maantiepyöräilyä harrastaville oikeastaan ollut mikään kuntoajo tai kuntoajona millään lailla kiinnostava: 28 km/h ei vauhtina eikä 100 km matkana ole varmasti kenellekään mikään haaste ja jos kuntoajolta kaipaa nimenomaan tilaisuutta mitata kuntoaan, saada loppuaika ja ajaa maaliin sijoitustaan lopussa parantaen, Eesti-Soome 100 ei tietenkään ollut edes harkitsemisen arvoinen. Ja olihan sem kanssa tavalla tai toisella kilpailevia tapahtumia samana päivänä useita: Porvoon kuntoajot, Eteläkärjen ajot, CA-kuntoajo ja tietysti HePo-lenkki Vantaankoskelta tai Sunnuntaisorat. Ehkä osansa oli myös reitissä aluksi olleella Knutersintien mäkisellä hiekkatiepätkällä, jota maantiepyörällä ajavat saattoivat vahvasti vierastaa.

Järjestelyissä ei kuitenkaan ollut säästelty - olihan kyseessä myös valtioneuvoston ja viime kädessä nykyisen hallituksen pääministerin kunnia ja arvovalta - ja käytettävissä olleilla resursseilla olisi melko varmasti esimerkiksi saatu Baltic Chain Tourin etappi tänäkin vuonna Suomeen ja isännöity se hienosti. Poliiseja piisasi siellä missä heitä tarvittiin, saattomoottoripyöriä (jotka mielestäni hoitivat tehtävänsä moitteetta) riitti ja CCH:n kisakuskit vastasivat vetotehtävistä ja porukan paimentamisesta erinomaisesti. Tarjoilut sekä taukopaikalla että maalissa vetivat varmasti vertoja mille tahansa tapahtumalle.

Itse ajosta sen verran että tunnelma oli mukava, kuntoajoissa tavallisia oman elämänsä sankareita ja wannabe-prokuskeja ei ollut ja lenkki oli aktiivipyöräilijöille - niillekin jotka olisivat sen mielestään mieluummin ajaneet isossa porukassa 35 km/h tai jaksaneet ajaa vaikka 30 km/h yksinkin - aina tarpeellinen ja sopiva palauttava treeni. Ja itse asia, jota tapahtumalla haluttiin juhlia, Viron itsenäisyys ja Viron ja Suomen välinen ystävyys, hieno ja kaikin tavoin - esimerkiksi ajamalla rauhallinen ryhmälenkki vaikka sateessa jos sellainen on tullakseen - kannatettava asia!


PS Hindbyntiestä selvittiin siis vahingoitta ja tietääkseni ainoa rengasrikkokin tuli jo Immersbyntiellä - pamaus kuului juuri ennen FBK:n talolla pidettyä lyhyttä taukoa - mutta Martinkyläntiestä ei: viistosti tien yli kulkevat kiskot ja tasoristeyksessä käytetty märkänä liukas materiaali ovat omiaan yllättämään niitä ennenkokemattoman pyöräilijän ja annetuista merkeistä huolimatta neljä tai viisi kuskia kävi kyljellään. Mitään sen pahempaa kasaa ei kuitenkaan saatu aikaiseksi ja onneksi vammat taisivat jäädä yhteen laastaroitavaan polveen ja vauriot pariin katkenneeseen pinnaan.

PatilZ
13.08.2018, 19.33
Olin orientoitunut kevyeen yhteislenkkiin varsin mainiolla reitillä. Tässä ei tarvinnut pettyä. Järjestelyt olivat myös kaikin puolin mainiot. Ehkä kapteenisto olisi voinut muutamalla sanalla ohjeistaa porukkaa ennen lähtöä ja matkan aikana rauhoitella yli-innokkaita menijöitä. Vähän hirvitti muutaman poukkoilu ja kikkailu.


Sent from my iPad using Tapatalk

fiber
13.08.2018, 20.03
En puutu enempää pyöräilytapahtumasta tiedotukseen tai sen markkinointiin, mutta kuvittelisin että ainakin ilmoittautuneita olisi ollut enemmän, jos aktiivipyöräilijät olisi onnistuttu tavoittamaan paremmin.
Jotenkin onnistuin missaamaan tämän foorumiketjun, enkä ainakaan heinäkuussa selatessani huomannut kansallisesta kuntoajokalenterista tätä happeningiä. Olisi ollut oikein sopiva lenkki itselleni eilen.

kuovipolku
13.08.2018, 20.41
Taisit ajaa aivan keulan tuntumassa?

Itse niin sanotusti seurailin taaempaa ja vaikka kieltämättä huomasi että ihan kaikilla ei ollut kokemusta tai ymmärrystä siitä miten ryhmässä ajo eroaa yksin ajamisesta, ei kenenkään meno hirvittänyt. Toisaalta taaempana oli väljempääkin. (

(Yhdessä virolaisessa oli kyllä vähän Elviksen vikaa, mutta näki että hänellä kuitenkin oli riittävästi ajosilmää ja -taitoa.)


PS Vai tarkoititko erityisesti sitä valkoisella Gir'sillä ajanutta?:cool:

PPS Jossain ihan alkuvaiheessa, olisikohan ollut Sörnäisten rantatiellä, kuulin kun joku sanoi jotain: "Onhan täällä sentään tuttu..." mutta en ihan saanut selvää jatkosta ja tajusin vasta pitkällä viipeellä että se taisi mennä "...Gir's-kuski" eli en ajoissa hoksannut että minua puhuteltiin. Ei kuulu tapoihini olla töykeä - vaikka kenties syystäkin voin antaa sellaisen vaikutelman foorumikirjoittajana - ja pahoittelut sille joka minut tunsi tai osasi tunnistaa fooruminimimerkin takana piileksiväksi fillaristiksi.

Trollberga
14.08.2018, 00.35
Hienoa, täällä syntyi keskustelua, juuri niin kuin toivoinkin. Pari kommenttia:


Etukäteen "rajoitettu määrän" voisi arvata olleen tasan sata ajajaa?

Saattaa hyvinkin olla näin. Kuulin ennen tapahtumaa arvion, jonka mukaan satasen kuntolenkille ilmoittautuneita olisi ollut noin sata. Tapahtumapäivän aamuna joku kuitenkin kertoi kysyneensä ilmoittautuneiden tarkkaa määrää ja se olisi ollut vain 67. Sateessa paikalle sitten saapui mainitut nelisenkymmentä pelotonta. Lyhyelle, 24,2 km:n retkelle ilmoittautujia oli kuulemma noin 150, mahdollisesti enemmänkin, ja sään poutaannuttua retkeilijöitä taisikin olla melko paljon.



kuntoajona esitelty lenkki ei maantiepyöräilyä harrastaville oikeastaan ollut mikään kuntoajo tai kuntoajona millään lailla kiinnostava:

Sadan kilometrin lenkkiä mainostettiin (https://pyoraily.fi/event/eesti-soome-pyorailytapahtuma-eesti-soome-jalgrattasoidule-2018/) tietääkseni sanoilla "kuntolenkki" ja "pyörätapahtuma", enkä ainakaan äkkiseltään löytänyt tiedotusmateriaalista sanaa "kuntoajo", joka saattaisikin olla harhaanjohtava. Myös odotettavissa olevasta suhteellisen leppoisasta vauhdista tiedotettiin samassa yhteydessä. Mielestäni onnistuimmekin aika hyvin kokoamaan tähän suhteellisen matalan kynnyksen tapahtumaan pyöräilijöitä hyvin monenlaisella kalustolla ja laajalta alueelta – osallistujia tuli Lapista asti, vahvasta virolaisosanotosta puhumattakaan – ja kenties jopa huolehtimaan siitä, että ajo oli varsin miellyttävää, sosiaalista ja rentoa yhdessäoloa sekä kokeneemmille että jopa ensi kertaa näin pitkälle lenkille uskaltautuneelle kuntoilijalle. Eikä se 25-28 km/h ole mikään etanan vauhti; itse kevyellä maantiepyörällä ajaessani katsoin kunnioituksella niitä muutamaa, jotka olivat liikkeellä hybridillä tai vastaavalla suoratankoisella menopelillä.


Ehkä osansa oli myös reitissä aluksi olleella Knutersintien mäkisellä hiekkatiepätkällä, jota maantiepyörällä ajavat saattoivat vahvasti vierastaa.

Pitkähkön hiekkatieosuuden pois jättämiseen kuulemma päädyttiin, koska Knutersintie oli oletettua röykkyisemmässä kunnossa. Sadesäällä reitti olisi joka tapauksessa siirretty Immersbyn- ja Hindsbyntielle. Oli miten oli, hyvä näin. Uskoakseni tieosuus Uudelta Porvoontieltä Nikkilään oli kokemisen arvoinen sellaiselle, joka ei ole sitä aikaisemmin ajanut – onhan se meille paikallisillekin niin kovin rakas. Raskas ja rakas.



Poliiseja piisasi siellä missä heitä tarvittiin, saattomoottoripyöriä (jotka mielestäni hoitivat tehtävänsä moitteetta) riitti ja CCH:n kisakuskit vastasivat vetotehtävistä ja porukan paimentamisesta erinomaisesti. Tarjoilut sekä taukopaikalla että maalissa vetivat varmasti vertoja mille tahansa tapahtumalle.

Oli tosiaan komeaa ja turvallista ajaa kokeneiden risteysvahtien, auto- ja moottoripyöräkuskien, hetkittäin myös poliisin suojeluksessa, sekä maalla että aivan ydinkeskustassa. Varsinkaan Helsingin kantakaupungissa tämmöistä ei yleensä pääse kokemaan. Sekä Krapihovissa että Kaivohuoneella oli aivan verratonta purtavaa tarjolla. CCH:n kapteenien puolesta kiitän nöyrimmästi – "paimentaminenkin" oli onneksi lähinnä rupattelua ja muuta sosieteeraamista mukavan pyöräilijäporukan kanssa.



PS Hindbyntiestä selvittiin siis vahingoitta ja tietääkseni ainoa rengasrikkokin tuli jo Immersbyntiellä - pamaus kuului juuri ennen FBK:n talolla pidettyä lyhyttä taukoa - mutta Martinkyläntiestä ei: viistosti tien yli kulkevat kiskot ja tasoristeyksessä käytetty märkänä liukas materiaali ovat omiaan yllättämään niitä ennenkokemattoman pyöräilijän ja annetuista merkeistä huolimatta neljä tai viisi kuskia kävi kyljellään. Mitään sen pahempaa kasaa ei kuitenkaan saatu aikaiseksi ja onneksi vammat taisivat jäädä yhteen laastaroitavaan polveen ja vauriot pariin katkenneeseen pinnaan.

Ihan tarkalleen ottaen toinenkin rengasrikko sattui Immersbyssä, heti VPK:n talolla pidetyn tauon jälkeen, mutta tähänkin oli heti apua tarjolla huoltoautosta ja kapteenien taholta. Martinkyläntien pieni tasoristeyskolari oli ikävä juttu, vaikka onneksi siitä selvittiin suhteellisen vähin vahingoin – se raiteiden välissä oleva musta kumikin on märkänä yllättävän liukas. Tästä hankalasta kiskojen ylityksestä olisi kenties ollut syytä varottaa mahdollisimman painokkaasti; en tiedä, vaikka olisi porukan keulilla varotettukin, sillä olin itse peräpään valvojana silläkin hetkellä ja jouduin todistamaan muutaman kuskin lakoamista edessäni. Nuo raiteet ovat paitsi liukkaat, myös hankalassa kulmassa tiehen nähden, ja ne pitäisi pystyä ylittämään mahdollisimman kohtisuoraan eli pientä mutkaa tehden. Joka tapauksessa hieman paidan kangasta ja polven nahkaa ratakiskoille uhrannut kuljettaja lähtii reippaasti hymyillen ja muutenkin hyvällä huumorilla pian jatkamaan matkaa.

Paljon kiitoksia kaikille, tämä Viron ja Suomen ystävyyttä ja itsenäisyyttä juhlistanut pyöräilytapahtuma oli minusta kerrassaan erinomainen tapa viettää sunnuntaipäivää!

PatilZ
14.08.2018, 10.08
Taisit ajaa aivan keulan tuntumassa?

PS Vai tarkoititko erityisesti sitä valkoisella Gir'sillä ajanutta?:cool:
.

Valko-musta Scott Foililla ja FFWD:n kiekoilla ajanut Kaupin Kanuunoiden paidassa ajanut yritti ajaa niin edessä kuin mahdollista. Aivan lopussa sinne tuntui olevan niin kova tungos, että pidin turvallisempana olla vaan siellä, mihin ajaudun.

Valkoinen Gir's ajoi kuskinsa käskyttämänä ihan nätisti. Pari Virolaista Elvistä tässä oli tosiaan mielessä.



Oli tosiaan komeaa ja turvallista ajaa kokeneiden risteysvahtien, auto- ja moottoripyöräkuskien, hetkittäin myös poliisin suojeluksessa, sekä maalla että aivan ydinkeskustassa. Varsinkaan Helsingin kantakaupungissa tämmöistä ei yleensä pääse kokemaan. Sekä Krapihovissa että Kaivohuoneella oli aivan verratonta purtavaa tarjolla. CCH:n kapteenien puolesta kiitän nöyrimmästi – "paimentaminenkin" oli onneksi lähinnä rupattelua ja muuta sosieteeraamista mukavan pyöräilijäporukan kanssa.


Tässä kaupungin läpi saattueessa ajossa oli todella oma erityinen tunnelmansa.


Martinkyläntien pieni tasoristeyskolari oli ikävä juttu, vaikka onneksi siitä selvittiin suhteellisen vähin vahingoin – se raiteiden välissä oleva musta kumikin on märkänä yllättävän liukas. Tästä hankalasta kiskojen ylityksestä olisi kenties ollut syytä varottaa mahdollisimman painokkaasti; en tiedä, vaikka olisi porukan keulilla varotettukin, sillä olin itse peräpään valvojana silläkin hetkellä ja jouduin todistamaan muutaman kuskin lakoamista edessäni. Nuo raiteet ovat paitsi liukkaat, myös hankalassa kulmassa tiehen nähden, ja ne pitäisi pystyä ylittämään mahdollisimman kohtisuoraan eli pientä mutkaa tehden. Joka tapauksessa hieman paidan kangasta ja polven nahkaa ratakiskoille uhrannut kuljettaja lähtii reippaasti hymyillen ja muutenkin hyvällä huumorilla pian jatkamaan matkaa.

Tää kasa oli siinä mielessä vähän nolo, koska kärjessä ajaneet kapteenit itse sössivät. Ajoin siinä kolmannessa rivissä vasemmalla. TunkkiPuolikas taisi ajaa sillä hetkellä siinä oikealla. Toinen kapteeneista hypäytti pyörää ja landasi siihen raiteiden välissä olevalle märälle kumille ja eihän se pidä mitään märkänä. Molemmat kapteenit siihen nurin. Tiesin sillä siunaamalla, kun tää hypäytys lähti, että kohta kolisee. Näin jäi aikaa väistää ja toivoa parasta.

kuovipolku
14.08.2018, 12.38
Sadan kilometrin lenkkiä mainostettiin (https://pyoraily.fi/event/eesti-soome-pyorailytapahtuma-eesti-soome-jalgrattasoidule-2018/) tietääkseni sanoilla "kuntolenkki" ja "pyörätapahtuma", enkä ainakaan äkkiseltään löytänyt tiedotusmateriaalista sanaa "kuntoajo", joka saattaisikin olla harhaanjohtava. Myös odotettavissa olevasta suhteellisen leppoisasta vauhdista tiedotettiin samassa yhteydessä. Mielestäni onnistuimmekin aika hyvin kokoamaan tähän suhteellisen matalan kynnyksen tapahtumaan pyöräilijöitä hyvin monenlaisella kalustolla ja laajalta alueelta – osallistujia tuli Lapista asti, vahvasta virolaisosanotosta puhumattakaan – ja kenties jopa huolehtimaan siitä, että ajo oli varsin miellyttävää, sosiaalista ja rentoa yhdessäoloa sekä kokeneemmille että jopa ensi kertaa näin pitkälle lenkille uskaltautuneelle kuntoilijalle. Eikä se 25-28 km/h ole mikään etanan vauhti; itse kevyellä maantiepyörällä ajaessani katsoin kunnioituksella niitä muutamaa, jotka olivat liikkeellä hybridillä tai vastaavalla suoratankoisella menopelillä.

En ollenkaan halunnut väittää että pyöräilytapahtumaa olisi mainostettu harhaanjohtavasti tai että pyöräsuosituksen ("maantiepyörä on reitille hyvä valinta") houkuttelemana mukaan lähteneet ajajat, joille "pidempi matka tuntuu luontevalta mainitussa nopeudessa" ja joilla "on aiempaa kokemusta ryhmässä ajamisesta", olisivat sen vuoksi jotenkin pettyneet. Tiedotuksen ja markkinoinnin mainitsin vain sen vuoksi että minusta oli ilmiselvää että aktiivipyöräilijöitä - joilla tässä tarkoitan kuntoajoihin osallistuvia ja porukkalenkeillä käyviä maantiepyöräilyn harrastajia - ei tavoitettu niin hyvin kuin olisi tapahtuman kaikinpuolisen onnistumisen kannalta ollut suotavaa. Uskon että monet muutkin kuin fiber olisivat mielellään olleet ajamassa.

Kuntoajo tai kuntolenkki, same difference. Eli itse en kykene näkemään eroa niiden välillä, en edes sanojen mahdollista vivahde-eroa. Minun mielessäni "pyöräilytapahtuman" luonne ja olemus oli täysin selvä, kyseessä oli "mukava lenkki". Se mitä yritin oli vain ja ainoastaan hakea mahdollisia syitä ja pyrkiä selittämään miksi miten tahansa objektiivisesti mitaten niin pieni joukko mahdolliseen kohderyhmään - jota uskallan pitää pelkästään pääkaupunkiseudulla niin suurena että ajajia olisi tapahtumien päällekkäisyydestä huolimatta pitänyt olle enemmän - kuuluvia ilmoittautui ja osallistui. Päädyin tykönäni siihen tulokseen että se johtui siitä ettei tällainen "mukava lenkki" yksinkertaisesti jaksanut kiinnostaa - toisin kuin sellainen kuntolenkki, kuntoajo tai pyöräilytapahtuma, jossa saa ajaa isossa porukassa kovempaa, mitata kuntoaan ja kestävyyttään, saada itselleen sijoitus ja loppuaika jne. Voin tietysti olla väärässä ja syynä oli jokin muu tai syitä saattoi olla useampiakin.




Pitkähkön hiekkatieosuuden pois jättämiseen kuulemma päädyttiin, koska Knutersintie oli oletettua röykkyisemmässä kunnossa. Sadesäällä reitti olisi joka tapauksessa siirretty Immersbyn- ja Hindsbyntielle. Oli miten oli, hyvä näin. Uskoakseni tieosuus Uudelta Porvoontieltä Nikkilään oli kokemisen arvoinen sellaiselle, joka ei ole sitä aikaisemmin ajanut – onhan se meille paikallisillekin niin kovin rakas. Raskas ja rakas.


Lähinnä kummastelin sitä miten Knutersintie oli ylipäätään tullut valituksi reitille - en siis lainkaan ihmetellyt sitä että se päätettiin vaihtaa Immersbyntiehen. Gravel-pyöräilyn suosiosta huolimatta veikkasin että hiekkatieosuudella onnistuttiin jo etukäteen karkoittamaan enemmän mahdollisia osallistujia kuin kenties houkuteltiin. Luulen myös että tieto reittimuutoksesta ei enää tavoittanut niitä maantiepyöräilijöitä jotka olisivat kernaasti lähteneet mukaan kunhan ei olisi tarvinnut ajaa soralla.

Lenkin kuluessa kanssa-ajajien kanssa jutellessa yksi heistä muuten kyselikin minulta kenen idea Knutersintie oli ja minkä takia oli vrta vasten haluttu mukaan hiekkatieosuus. Ei minulla ollut siihen antaa minkäänlaista fiksua vastausta; turvauduin huonoon huumoriin ja sälytin syyn "valtioneuvoston kanslistin" kapeille harteille.


PS On harmillista ettei samanlaista satavuotisjuhlaa voi viettää joka vuosi! 2019 olisi varmasti saatu suurempi ja hienoja puitteita paremmin vastaava joukko pyöräilijöltä mukaan kokemaan yhtä hyvin järjestelty ja onnistunut pyöräilytapahtuma!

kuovipolku
14.08.2018, 14.05
Tää kasa oli siinä mielessä vähän nolo, koska kärjessä ajaneet kapteenit itse sössivät. Ajoin siinä kolmannessa rivissä vasemmalla. TunkkiPuolikas taisi ajaa sillä hetkellä siinä oikealla. Toinen kapteeneista hypäytti pyörää ja landasi siihen raiteiden välissä olevalle märälle kumille ja eihän se pidä mitään märkänä. Molemmat kapteenit siihen nurin. Tiesin sillä siunaamalla, kun tää hypäytys lähti, että kohta kolisee. Näin jäi aikaa väistää ja toivoa parasta.

Havainnot ja muistikuvat nopeasti tapahtuneesta tilanteesta voivat olla vääriä, mutta omasta näkökulmasta - olin silloin viidennessä-kuudennessa rivissä ja ajoin keskemmällä tietä - ensimmäisenä kaatui isokokoinen kuski edestäni oikealta ja vasta sitten, tosin miltei samassa silmänräpäyksessä, kaaduttiin vasemmalla. Itse olin paikan hyvin tuntevana jo keskittynyt jättämään riittävän välin edessä ja sivuilla ajaviin, mutta sen menisin vannomaan että ensimmäisenä kaatunut ei ollut CCH:n kuski eikä kapteenien kasalla ollut minkäänlaista osuutta hänen nurinmenoonsa.

PS Kantakaupungin raitiotiekiskoista varoitettiin palatessa ajajienkin toimesta ahkerasti, mutta ne eivät kai muutenkaan olisi olleet yhtä pahoja kuin Martinkyläntien erikoisena tunnettu tasoristeys.

PPS Pientä nurinaa ajajajoukossa kuului alun ja lopun kivetyillä katuosuuksilla. Mutta puheet löystyvistä ruuveista, irtoavista osista jne saattoivat olla vain päivään tyytyväisten ajajien keskinäistä huulenheittoa ja tosiasiassa tunnettiin pientä ylpeyttä "pavélla" ajamisesta...

Trollberga
14.08.2018, 14.14
Tää kasa oli siinä mielessä vähän nolo, koska kärjessä ajaneet kapteenit itse sössivät. Ajoin siinä kolmannessa rivissä vasemmalla. TunkkiPuolikas taisi ajaa sillä hetkellä siinä oikealla. Toinen kapteeneista hypäytti pyörää ja landasi siihen raiteiden välissä olevalle märälle kumille ja eihän se pidä mitään märkänä. Molemmat kapteenit siihen nurin. Tiesin sillä siunaamalla, kun tää hypäytys lähti, että kohta kolisee. Näin jäi aikaa väistää ja toivoa parasta.

Ahaa – ilmankos tämän kasan syistä ei kapteenien kesken juurikaan virinnyt keskustelua. Tosin kahdelle kapteenille sattuneista pienistä kalustovahingoista olisi ehkä voinut jo päätelläkin jotain. :D

No, tekevälle sattuu, ja oikeastaan voi olla jopa hyväkin asia, että näin ollen nähtiin miten näitä kommelluksia sattuu välillä kokeneelle kisakuskillekin (onneksi se en tällä kertaa ollut minä, vähemmän kokenut harrastekilpapyöräilijä – nyt on aavistuksen verran helpompi täällä hyväntahtoisesti virnuilla). ;)


... maantiepyöräilyn harrastajia - ei tavoitettu niin hyvin kuin olisi tapahtuman kaikinpuolisen onnistumisen kannalta ollut suotavaa. Uskon että monet muutkin kuin fiber olisivat mielellään olleet ajamassa.

Tämä saattaa hyvinkin olla juuri näin, että suurempi joukko olisi ollut mahdollista tavottaa laajemmalla tiedotuksella, samanaikaisista muista pyöräilytapahtumista huolimatta. Mutta toisaalta osallistujamäärän kasvattaminen ei välttämättä ole tämän tapahtuman osalta itsetarkoituksellinen tavoite.


Kuntoajo tai kuntolenkki, same difference. Eli itse en kykene näkemään eroa niiden välillä, en edes sanojen mahdollista vivahde-eroa.

"Kuntoajolla" taitaa olla vakiintunut merkitys jonakin sellaisena, joka ei ole porukkalenkki, mutta ei myöskään varsinainen kilpailu (toisaalta moni kuntoajoissa käynyt taitaa sanoa osallistuneensa "kisaan", missä ei sinänsä ole mitään väärää). Jonkinlainen ajanotto ja semmoinen puolikilpailullinen viritys taitaa olla tyypillistä kuntoajoille, joissa on toki sitten monesti myös niitä ohjattuja keskinopeusryhmiä monen tasoisille kuntoilijoille. En ole itse koskaan kuntoajoihin osallistunut, joten en ole aiheen asiantuntija. Mutta myönnän, että hakemani ero saattaa olla pelkkää semantiikkaa.


Luulen myös että tieto reittimuutoksesta ei enää tavoittanut niitä maantiepyöräilijöitä jotka olisivat kernaasti lähteneet mukaan kunhan ei olisi tarvinnut ajaa soralla.

Siltä näytti, sillä jouduin vielä Itäväylällä vakuuttelemaan eräälle kanssapyöräilijälle, että hiekkatieosuus on vaihdettu päällystettyyn. Uutinen otettiin tyytyväisenä vastaan.


PS On harmillista ettei samanlaista satavuotisjuhlaa voi viettää joka vuosi! 2019 olisi varmasti saatu suurempi ja hienoja puitteita paremmin vastaava joukko pyöräilijöltä mukaan kokemaan yhtä hyvin järjestelty ja onnistunut pyöräilytapahtuma!

Ei ehkä satavuotisjuhlaa, mutta toivotaan että tämä tapahtuma toi molempien maiden pyöräilylle hyvää nostetta, josta saadaan nauttia tulevinakin vuosina.

kuovipolku
14.08.2018, 15.14
No, tekevälle sattuu, ja oikeastaan voi olla jopa hyväkin asia, että näin ollen nähtiin miten näitä kommelluksia sattuu välillä kokeneelle kisakuskillekin (onneksi se en tällä kertaa ollut minä, vähemmän kokenut harrastekilpapyöräilijä – nyt on aavistuksen verran helpompi täällä hyväntahtoisesti virnuilla). ;)

En minäkään missään nimessä halunnut kehuskella kokemuksellani tai sillä miten minä osasin välttää kaatumisen! En ole vielä unohtanut sitä miten ehdin vain tajuta olevani tiehen ja horisonttiin nähden eriskummallisessa asennossa ennen kuin jo ymmärsin kaatuneeni Hinthaaran tasoristeyksessä...




Tämä saattaa hyvinkin olla juuri näin, että suurempi joukko olisi ollut mahdollista tavottaa laajemmalla tiedotuksella, samanaikaisista muista pyöräilytapahtumista huolimatta. Mutta toisaalta osallistujamäärän kasvattaminen ei välttämättä ole tämän tapahtuman osalta itsetarkoituksellinen tavoite.

Ainutkertaisen tapahtuman kyseessä olleen lienee melko turhaakin asettaa minkäänlaisia tavoitteita seuraaville vuosille:cool: Pidän kuitenkin luonnollisena että tällaisen tapahtuman järjestäjillä olisi kaiken muun ohessa jonkinlainen tavoite osallistujien määrän suhteen - siihen viittaisi myös maininta "rajoitetusta määrästä" paikkoja jotka "täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä". Jos siihen tai ei lähellekään päästä ja lisäksi osallistujien keskuudessa kommentoidaan yleisesti puitteiden ja osallistujamäärän tiettyä epäsuhdetta ja harmitellaan sitä ettei enempää ajajia saatu mukaan, niin jos jossakin niin tässä olisi ollut parantamisen paikka. Ja vaikka osallistujien vähyys ei mitenkään tunnelmaa pilannut, olisi se noussut vieläkin korkeammalle jos porukka olisi ollut isompi ja joukko komeampi...

(Huonoille eli kurjaa ajosäätä lupaaville sääennusteille ja sateessa ajamista karttaville maantiepyöräilijöille eivät tietysti sen enempää valtiovalta kuin järjestäjätkään voineet mitään. Autoritaarisimmissa maissa olisi voitu ohjeistaa ilmatieteen laitosta tekemään sopivampi ennuste ja kannustaa pyöräilyseuroja ohjaamaan jäseniään sankoin joukoin mukaan, mutta varmasti parempi näin...)



Ei ehkä satavuotisjuhlaa, mutta toivotaan että tämä tapahtuma toi molempien maiden pyöräilylle hyvää nostetta, josta saadaan nauttia tulevinakin vuosina.

Ilman muuta - ja tässä riittäisikin paljon tehtävää, molemmin puolin ja kaikilla tasoilla.