PDA

Näytä tavallinen näkymä : Clariksen kanssa ihmettelyä



El Cheapo
31.07.2018, 00.03
Tuli hankittua tarjouksesta Meridan Ride 90 -maantiepyörä Clariksen osasarjalla.
Sata ensimmäistä kilsaa menivät suunnilleen hyvin mutta nyt on tullut eteen suuria ongelmia etuvaihtajan toiminnassa.
Ylöspäin vaihtaminen on äärimmäisen vaikeaa sillä vaihdevipu on pirullisen jäykkä.
Otin etuvaihtajan irti ja vertasin toisen vastaavan, mutta vanhemman mallisen, Clariksen vaihtajaan ja ne tuntuvat suunnilleen yhtä jäykiltä.
Kaapeli liikkuu kuoressaan helposti, kahva toimii myös kevyesti ja vaihtaja on säädetty asennusmanuaalin mukaan sekä Park Toolin ohjevideon mukaan.

Ideoita, ajatuksia? Pyörässä on toki takuu, mutta huollon jonon ollessa kolmisen viikkoa olisi kiva saada tuo itse fiksattua jotta oppisi näiden toiminnasta enemmän.

sampo12
31.07.2018, 00.32
Itsellä vähän samaa ongelmaa, sillä erotuksella että isommalla eturattaalla vaihtajan siirto asentoon jossa pienemmät takarattaat toimivat on käytännössä mahdotonta. Eli jos edessä iso, taka toimii kunnolla 4 isointa vaihdetta ja vaikka saisin taiteiltua etuvaihtajan oikeean asentoon, tuntuu ketju pitävän ääntä. Tarkotus ei ole siis ajaa ketju ristissä, mutta olisi kiva käyttää isompaa edessä joskus muulloinkin kun alamäessä.
Takavaihtaja pelaa moitteettomasti, mutta etuvaihtajassa ongelmaa. Voi toki olla maastokuskin tottumattomuutta maantievehkeisiin.....

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

nure
31.07.2018, 06.49
Halvan osasarjan ongelmia, jos vika ei vivussa niin etuvaihtajia saa halvalla vaikka Fillaritorilta. Toisaaltaan ymmärrän hyvin miksi siirrytään yhteen eturattaaseen.

hcf
31.07.2018, 07.52
Vois ainaki kokeilla löysätä niitä rajotin ruuveja. Joskus asensin muovilokarit jotka tulee etuvaihtajan taakse kiinni runkoon. Se esti vaihtajaa liikkumasta

El Cheapo
31.07.2018, 09.09
Kiitos vastauksista.
Halpahan tämä osasarja on, sen tiedän. Lähes identtisellä laitteella, joskin hieman vanhemman mallisella etuvaihtajalla olen ajanut jo nelisen tonnia ongelmitta kun sain alussa säädöt kuntoon.

Löysin Googlen avulla tällaisen keskustelun ja käyttäjän k-dog ohjetta testaan tänään:
https://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=13082598

Tuo ohje on tarpeeksi yksinkertainen jotta amatöörikin sen osannee..

TERU
31.07.2018, 10.00
Etuvaihtajan käytöstä tulee raskasta, jos kiristää vaijeria liikaa ja kahvalla vääntää häkkiä ylärajoitinta vasten. Noin sattaa myös kahvan rikkoa. Tuo ei ole edes hintatasosta riippuvainen käyttövirhe.

pee
31.07.2018, 13.07
Olikos vanhemmassa Claris-kahvassa vielä ne "pyykkinarut"? Ainakin xxl:n kuvissa vaijeri on nyt piilossa ja tekee kahvan sisällä jyrkemmän mutkan kuin aiemmassa mallissa. Vanhassa105-kahvassa oli tuommoista jäykkyysongelmaa, joka aina hetkeksi korjaantui voitelemalla kahvan sisältä vaijei mutkan kohdalta teflonvoiteluainella(tf2 tjsp.). Kuten vaijerin keskiönalituksen putsaus ja voitelu myös hiukan auttoi.

Malamuutti
31.07.2018, 15.00
Olikos vanhemmassa Claris-kahvassa vielä ne "pyykkinarut"? Ainakin xxl:n kuvissa vaijeri on nyt piilossa ja tekee kahvan sisällä jyrkemmän mutkan kuin aiemmassa mallissa. Vanhassa105-kahvassa oli tuommoista jäykkyysongelmaa, joka aina hetkeksi korjaantui voitelemalla kahvan sisältä vaijei mutkan kohdalta teflonvoiteluainella(tf2 tjsp.). Kuten vaijerin keskiönalituksen putsaus ja voitelu myös hiukan auttoi.

Tuohan voi olla syynä siihen, että toisen pyörän 105-kahva/etuvaihtaja on varsin jäykkä. Kumpikin ilmeisesti samaa vuosikertaa mutta tämä jäykkä on ollut käyttämättä eräitä vuosia ennen kuin ostin sen. Notkeammin toimiva taas on saanut uudet vaijerit ja kuoret pariin kertaan muutaman vuoden käytön aikana.
Täytyy kokeilla tuota voitelua, ei viitsisi ryhtyä repimään ehjiä ja hyviä tankoteippejä auki pelkän etuvaihtajan jäykkyyden vuoksi.

El Cheapo
31.07.2018, 18.29
Tässä uudemmassa Clariksessa vaijerit menevät tankoteippien alla piilossa.
Tuuppasin kahvan sivussa olevasta reiästä vaihtajaan vaijeriin hieman TF2:sta ja säädin etuvaihtajan aiemman viestini linkissä olevan ohjeen mukaan ja kas, kevenihän tuo. Jäykempi se on silti vieläkin kuin tuo vanhemman Clariksen samat osat(joissa pyykkinarut lähtevät sivuista) mutta nyt sitä jaksaa jo jotenkuten käyttääkin.

Se, mikä tuon toiminnassa myös ihmetyttää on se, että vaihtaja "pomppaa" kahvan liikeestä reilulla vauhdilla kohti isompaa ratasta, toisin kuin vanhemmassa jossa liike on selkeästi "lineaarisempi" ja sama juttu pienemmälle rattaalle palatessa kopsaus on kuuluva.

Jos sormella hieman keventää vaihtajan päästä sen liikettä, tuntuu se myös (vähemmän yllättäen) kahvan päässä huomattavana kevennyksenä ja liike tuntuu samalta kuin vanhemmassa versiossa.

El Cheapo
31.07.2018, 21.55
Lyhyt oli ilo rasvauksen ja säädön jälkeen, yhtä jumissa tuo on kuin ennenkin.
Vaihtaja tuntuu toimivan kun sitä rämppää pukissa koko ajan, mutta heti kun liike lakkaa ja vaihtaa ajovaatteet päälle, lopputulos on prikulleen sama kuin ennen säätöjä.

Testasin mokomaa rajoitinruuvit "nollassa", eli siten etteivät ne ottaneet vastaan ollenkaan; vaihtajan ollessa pienemmällä rattaalla vaijeri oli sen verran kireällä/löysällä että sitä pystyi sormella heiluttamaan helposti. Kirrasin kaapelia kuoren säädöstä aina kierroksen kerrallaan ja kokeilin toimintaa, ei mitään muutosta.

Tuntuu siltä että tuo vaijeri ei vedä vaihtajaa oikeasta suunnasta, ja se tekee toiminnasta jäykkää.
Vaijeri toki kulkee oikein keskiön alta ja on ohjainmuovissaan kunnolla.

sampo12
31.07.2018, 22.11
"Vaihtaja tuntuu toimivan kun sitä rämppää pukissa koko ajan, mutta heti kun liike lakkaa ja vaihtaa ajovaatteet päälle, lopputulos on prikulleen sama kuin ennen säätöjä."
Tämä on se mikä eniten ihmetyttää, kävin heti oston jälkeen xxl näyttämässä ja siinä telineessä toimi ku unelma. Aattelin etten vaan osaa käyttää. Tällä hetkellä tuntuu että joka vaihde vähän pitää ääntä. Ja perussäädöllä homma ei parane, mutta ei myöskään huonone.
Varmaan pakko viedä kohta ensihuoltoon ja vaatia että laittavat kuntoon.
Onko clariksesta kellään hyviä kokemuksia vai onko tuo laitettava keväällä myyntiin ja parempaa alle?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Jim717
31.07.2018, 22.19
Minulla oli joskus Ultegran etuvaihtajan kanssa tilanne, että etuvaihtajan toiminta oli raskas jos kaapeli kulki etuvaihtajan ruuvin alle sääntöjen mukaan. Jos sen veti etuvaihtajan ruuvin alle sisintä reittiä, toiminta oli kevyttä. Eli tuon linkin oikean puoleisen kuvan mukaan vaihtaja toimi kevyesti http://i62.tinypic.com/293c38j.png

El Cheapo
31.07.2018, 23.51
"Vaihtaja tuntuu toimivan kun sitä rämppää pukissa koko ajan, mutta heti kun liike lakkaa ja vaihtaa ajovaatteet päälle, lopputulos on prikulleen sama kuin ennen säätöjä."
Tämä on se mikä eniten ihmetyttää, kävin heti oston jälkeen xxl näyttämässä ja siinä telineessä toimi ku unelma. Aattelin etten vaan osaa käyttää. Tällä hetkellä tuntuu että joka vaihde vähän pitää ääntä. Ja perussäädöllä homma ei parane, mutta ei myöskään huonone.
Varmaan pakko viedä kohta ensihuoltoon ja vaatia että laittavat kuntoon.
Onko clariksesta kellään hyviä kokemuksia vai onko tuo laitettava keväällä myyntiin ja parempaa alle?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Meillä on nyt siis kaksi näitä Ride 90:iä joista toisella olen itse ajanut vajaat 4tkm vuoden aikana eikä sen yksilön Clariksen kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia kun alussa ekan satasen aikana sai säädöt kohdilleen, etuvaihtaja toimii höyhenenkevyesti ja takavaihtaja nakuttaa tarkasti rattaalta toiselle.
Vanhemmassa pyörässä on tosin myös vanhempi malli Clariksesta jossa etuvaihtaja on tämän näköinen: https://static.evanscycles.com/production/components/derailleurs--mechs/product-image/484-319/shimano-claris-8-speed-double-28-6-31-8mm-band-on-front-derailleur-na-EV200770-9999-1.jpg

Uudemman pyörän etuvaihtaja näyttää tältä: https://d8kboubjyveor.cloudfront.net/catalog/product/cache/image/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/p/l/pl170803_82.jpg

TERU
01.08.2018, 15.08
"Se, mikä tuon toiminnassa myös ihmetyttää on se, että vaihtaja "pomppaa" kahvan liikeestä reilulla vauhdilla kohti isompaa ratasta, toisin kuin vanhemmassa jossa liike on selkeästi "lineaarisempi" ja sama juttu pienemmälle rattaalle palatessa kopsaus on kuuluva."

Voi joku vähän uutuuttaan jumittaa. Mutta kokeile säätää alarajoitin niin, että se tulee aktiivikäyttöön. Pienin ratas edessä, suurin takana ja kettinki ei juuri hankaa häkin sisempään aisaan, vaijerista vain löysät pois. Tämä on hyvä lähtökohta ja vaijerelilla tarvitsee säätää vain isomman eturattaan kohta. Noin on toiminut hyvin omissani, melko kevyestikin.

El Cheapo
01.08.2018, 17.01
Hain lähiliikeestä äsken vanhemman mallisen Clariksen vaihtajan, vaihdoin sen tuon huonosti toimivan tilalle ja nyt kaikki toimii höyhenenkevyesti! Vika on viis korjattu ja vaihtaja meni laakista säätöihin.

Jotain häröä tuossa uudemman mallisessa vaihtajassa siis on ettei se tässä toimi, mielestäni kaapelin linja vaikuttaa olevan liian suorassa vaihtajan kaapelikorvakkeen asentoon nähden ja siten tuo voima joka tarvitaan vaihtajan liikuttamiseen kohdistuu liialti suoraan alas kunnes vaihtaja sitten pompaten liikkuu liikeratansa verran. Käsittääkseni konvertteripinnin pitäisi tähän voiman suuntautumiseen vaikuttaa mutta en huomannut sen asennolla olevan mitään vaikutusta.

Vertasin vaihtajien jousen jäykkyyttä ja käsituntumalla ovat molemmat yhtä jäykkiä.