Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuitu täpäri, 27.5plus vai 29er?
samppa.p
30.07.2018, 22.31
En ole koskaan ajanut maastopyörällä maastossa eli kyselen tyhmiä. Hiilikuiturunko ja täysjousto, koska tuntuu olevan muodissa ja jälleenmyynti onnistuu mikäli kiinnostus lopahtaa.
Maantiepyöräily loppuu minulta kun lämpötila tippuu alle 12 tai tiet on märkiä ja pyöräilykautta on tarkoitus jatkaa maastossa.
Kumpi soveltuu paremmin Pirkanmaan poluille, 27.5plus vai 29?
Toisessa säikeessä kovasti kehuttu plussa:
https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-genius-710-plus-full-suspension-mtb-grey-249566.html
Vai 29er:
https://www.fahrrad-xxl.de/cube-stereo-120-race-x0035984
Onko noissa hinta-laatu kohdallaan vai löytyykö parempaa vastinetta rahalle muista alle 3000e hintaisista? Entä pitääkö varautua kiekkojen tms. päivitykseen kuten maantiepyörissä?
pturunen
31.07.2018, 00.06
Ongelman ratkaisu on pyörä, johon mahtuvat molemmat.
Siis maastopyöräähän täytyy päivittää koko ajan, harrastuksen perusehto. Tee niin kuin turunen sanoo, kahdet kiekot täydellisinä niin homma toimii.
Kurapyörä
31.07.2018, 12.34
Toi linkattu Cube on alumiinirunkoinen!
Startfitnessistä löytyy tollanenkin, on varmasti hyvä.
https://www.startfitness.co.uk/santa-cruz-2018-bronson-2-1-c-r-black-scb2cr18bk.html
samppa.p
31.07.2018, 12.59
Onko plussa 29 kiekoilla yhtä hyvä ajaa kuin 29 runkoinen? Luulisi, että tuossa on jouduttu tekemään jonkinlainen kompromissi. Ei cyclokaan maantiepyöräksi muutu kiekkoja vaihtamalla.
Tosiaan linkkasin väärän Cuben, hiilari on saman hintainen. Mahtaako komponentit olla samaa tasoa?
https://www.fahrrad-xxl.de/cube-stereo-120-hpc-race-29-x0017379
pturunen
31.07.2018, 13.04
On yhtä hyvä. Muutamalla tempulla geometria saadaan pysymään käytännössä samana. Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella plussarengas on huonompi omaan ajoon kaikissa tapauksissa. En pidä ajotuntumasta enkä huonommasta ylityskyvystä vrt. 29".
samppa.p
31.07.2018, 19.39
Kai joku tykkää ajaa plussa kiekoilla jossakin olosuhteissa vai jääkö ne kaikilla varastoon lojumaan?
Ite ainaki ajan plussakiekoilla eikä muita ole tai tule :D Testin mukaan plussa oli kaikissa maastoissa nopeampi ja sileällä liukutestissä rullaavampi.
https://youtu.be/w6TMA2vI8bA
samppa.p
31.07.2018, 20.59
Asia selvä, plussa tilaukseen. Olisi pitänyt uskoa heti mitä pturunen sano. Kiitos vastauksista.
Aika ylärajalla olen koon puolesta Scott Genius Plus L-koon kanssa, täytyy mittailla itseä ja tutkia pyörän mittoja.
pturunen
31.07.2018, 22.21
Tuo on ainoa testi, joka tulos on tuo. Yleisempi käsitys on, että 29" on se nopeampi ja plussa sitten letkeään nautiskeluun. Lenkkipolulla kun juttelee, niin monet toteavat plussan olevan huonompi myös mudassa. Minulla sattuu olemaan minion 29" ja plussana ja 29 on nopeampi kaikissa tilanteissa, alkaen siirtymistä. Vetopitoa plussassa on kyllä enemmän, mutta niiden kanssa joutuu huomattavasti enemmän säätämään rengaspaineita. Liikaa ja pomppivat, liian vähän ja aliohjautuvat.
Ajakaa aikanne plussalla ja vaihtakaa sitten 29" vertailun vuoksi.
Plussa voi olla huonompi mudassa, jos mutaa on vähän. Paksummassa leveämpi etenee paremmin. Samoin hiekassa plussa on pop. Mutta kokonaisuutena varmaan 29. Itse ajoin 29:llä ja vaihdoin plussaan. Sopii mulle paremmin ja ei oo kaduttanut. Vaikeammissa teknisissä paikoissa, pehmeämpi rengas vaan kaivaa pidon jostain.
samppa.p
31.07.2018, 23.09
Jos 27.5+ 29 kiekoilla on yhtä hyvä kuin 29 runkoinen niin valinta pysyy plussassa. Plussa ja 29 ovat varmasti erilaisia ja kumpi sopii paremmin omaan ajoon selviää vain kokeilemalla. Eli plussa nyt ja 29 kiekot keväällä, ehkä syksyllä jos hyvä tarjous osuu kohdalle. Mikäpä sen mukavampaa kuin käydä tutuilla poluilla kokeilemassa onko se 29 parempi vai huonompi.
Olen Genius Plus L ja XL kokojen välissä eli L säätövarat pitäisi riittää. Jos sattuu kokojen väliin maantiepyörissä niin suositellaan ottamaan isompi jos haluaa mukavamman asennon ja pienempi jos haluaa kisakireän asennon. Onko maastopyöriin vastaavaa nyrkkisääntöä? Startfitness tarjouksessa on jäljellä vain L.
En kyllä maantiellekään koskaan isoa ottaisi mutta niistä pyöristä en juuri tiedäkään. Maastossa koko menee osin sen mukaan missä ajelee. Ns oikeassa maastossa osa tykkää pienemmästä kuten vaikka minä. Eipä tohon kokoon oikein mitään neuvoa voi antaa jos et vielä tiedä mistä tykkäät.
Lisäys. Sinänsä ihan se ja sama toisaalta millä ajelee. Tänään ajelin täysjäykällä plussalla ja oli siinäkin oma viehätyksensä. Ei varmasti ole nopein oikein missään mutta olisihan tommonen huoleton kun ei tarvitse pumppujen säätöjä vaikka miettiä. Ajamista joutuu miettimään ihan eri tavalla kun ei voi täpärin tapaan roiskia mistään välittämättä vaan menemään.
pturunen
01.08.2018, 18.12
Huomaa se, että 27.5+ ja 29 halkaisijat ovat eri. Täysjoustossa, joka tukee molempia versioita on erilliset kikkansa, jolla tämä ero korjataan. Jos ostat pyörän, joka on suunniteltu pelkästään 27.5+, se ei tule toimimaan tarkoitetusti 29 kiekoilla.
samppa.p
01.08.2018, 22.48
Ahaa, kiitos vinkistä. Lähellä oli etten jo tilannut Scott Genius 710:aa. Onneksi en, se on pelkkä plussa. En ainakaan löytänyt mitään mainintaa 29 yhteensopivuudesta.
Saa ehdottaa muuta 29:llekin suunniteltua plussaa. Hintaluokkaa 2500e, ei paljoa yli 3000e.
KotooTöihin
01.08.2018, 22.48
Omissa mittauksissa 29" vs 27,5+ ympärysmitan ero oli lähinnä nimellinen. Kyseessä siis 2,2" 29er vs 3" 27,5. Laskin jotain sen suuntaista, että mittarivirhe oli 500m/100km. Eihän kai kukaan enää nykyään aja 2,2" renkailla. Pointti kuitenkin on, että se 27,5 on aivan yhtä iso ja sama ylityskyvyltään kuin 29. Pehmeämpi kyyti vain.
samppa.p
01.08.2018, 22.52
Hmm.... Ei ole pyörän valinta helppo homma kun itse ei asiasta ymmärrä yhtään mitään.
Eihän kai kukaan enää nykyään aja 2,2" renkailla.
Ajaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ahaa, kiitos vinkistä. Lähellä oli etten jo tilannut Scott Genius 710:aa. Onneksi en, se on pelkkä plussa. En ainakaan löytänyt mitään mainintaa 29 yhteensopivuudesta.
Saa ehdottaa muuta 29:llekin suunniteltua plussaa. Hintaluokkaa 2500e, ei paljoa yli 3000e.
Geniuksessa on kyllä ainakin ollut iskarin alapäässä chippi, joka toisinpäin vaihtamalla muuttaa geometriaa hitusen. Tarkoituksena juurikin 29er vs 27.5+ kokoeron huomioiminen.
Minulla on vm2016 Genius plussa-kiekoilla. Täytyy myöntää, etten huomaa eroa ajossa, oli chippi miten päin vaan :) Se vaikuttaa keskiön korkeuteen 5mm ja keulakulmaan 0.5 astetta. Jonkun mielestä varmasti merkittäviä muutoksia mutta väitän, että monelta jäisi sokkotestissä tunnistamatta.
Kuinka suuria on erot sitten on 29 vs 27.5+ esteiden ylityskyvyssä? Tuossa jo joku laskeskeli että kokoero ei ole suuri (riippuu toki käytetyistä renkaista). Tällöin esim 10cm estettä ylitettäessä erot kohtaamiskulmassa ovat asteen osia. Kuka huomaa, kuka ei. Se minkä minä huomaan, on kantavuus pehmeällä. 2.8" tai 3" plussa matalilla paineilla kantaa selvästi pehmeemmässä kuin 2.2 29er. Plussarengas vaatii enemmän paineiden kanssa säätöä ollakseen optimaalinen.
Ostahan fillari, jossa perusasiat kunnossa ja josta hyvät fiilikset. Aja ja nauti! Ei ne erot tavalliselle pyörittäjälle niin suuria ole. Maailmanmestarit erikseen.
Barracuda
02.08.2018, 02.17
Omissa mittauksissa 29" vs 27,5+ ympärysmitan ero oli lähinnä nimellinen. Kyseessä siis 2,2" 29er vs 3" 27,5. Laskin jotain sen suuntaista, että mittarivirhe oli 500m/100km. Eihän kai kukaan enää nykyään aja 2,2" renkailla. Pointti kuitenkin on, että se 27,5 on aivan yhtä iso ja sama ylityskyvyltään kuin 29. Pehmeämpi kyyti vain.
Pikainen tai vähän pidempi vilkaisu kertoo että Racing Ralph 29/2.25 ja Ground Control 27.5/3.0 halkaisijoiden ero 2-3 mm.
Näin siis käyttämilläni kiekoilla. Ollaan korkeuden suhteen kuitenkin kertaluokassa "samankokoiset"
viimeinenlenkki
02.08.2018, 18.06
pivot trail 429 pro mietinnässä,kummatkin rengas koot käy.koeajo tekemättä joka selventää onko tarpeita kyseiselle pyörälle.
viimeinenlenkki
02.08.2018, 18.07
vuosimallia 2019.
Eihän kai kukaan enää nykyään aja 2,2" renkailla.
Mä ajan 29" täpäriä ton levysillä renkailla. Kovapohjasilla poluilla se vaan on nopea! Eikä mulla oo noista Maxxis Ikoneista pito loppunut. Tosin kuralenkit ei mua muutenkaan kiinnosta. Ajelen läskillä sit pehmeet lumiajot (26" x 4,8").
F. Kotlerburg
02.08.2018, 20.52
Ite olen jo tovin ajanut 2,35" Schwalbeilla. Aika paljon isompi tossu kuin 2,2" Schwalbe. 65mm taitaa nuo Racing Ralphit olla 27mm vanteella. Omaan makuun hyvä pieni askel kohti plussaa. Plussiakin olen koeajanut ja jostain syystä se tuntuu vähän laiskalle.
Travelkicking
03.08.2018, 07.33
Aloittaessani maastopyöräilyä sain tietää, että 29 tuuman vannekokoa ei ole olemassakaan - se on 28. Mainosmiehet vaan paisuttelee - paksurenkainen 28 vois vastata jopa 29:ä...
Molemmissa (28'' ja 29'') on siis 622 mm vanne, joka esim. maantie- ja hybridipyörissä käytettävän renkaan kanssa on ulkohalkaisijaltaan noin 28" ja maastopyörän paksummilla renkailla taas noin 29". 27.5+'' koossa käytetään taas 584 mm kehän halkaisijaa, joka 3.0'' renkaan kanssa on suunnilleen saman kokoinen tuon 29'' renkaan kanssa.
Heitetään vielä aloittajan päänvaivaksi rengaskoko 29"x2.6": on toiminut itellä mukavasti vaikkakaan ei ole vertailukohtaa varsinaiseen plussaan. Perus kaksysikumiin verrattuna tykkään kuitenkin, että on enemmän ilmatilaa ja pitoa eikä rullaavuuskaan ihan huono ole.
Plussaa meinasin aluksi läskin kaveriksi kesälle mutta tämä osoittaittautunut peruspolkuajoon varsin hyväksi.
Onko tuo nyt sitten +/- rengaskoko :)
Itsekkin lähes lähtökuopissa maastopyöräilyssä mutta olen havainnut selvän eron rullavuudessa myös kuvion karkeudella suhteessa renkaan leveyteen/paineisiin. 2,6 leveä karkea kuvioinen, 1,6bar paineella tuntuu purevan joihinkin kuiviin pehmeisiin alustoihin niin että vastuksen tuntee erittäin selvästi. Taas 2,2 2bar paineella ei tee samaa juuri lainkaan.
Karkea, leveämpi eli pehmeämpi rullaa selvästi huonommin kuin vastaava kapea, mutta mun kokemuksen perusteella vain tietyillä alustoilla kuten pehmeä pururata, hieno hiekka yms. Märässä ei ole vielä kokemuksia.
Toki leveämmällä on parempi pito mutta onko tällä oikeasti suurta merkitystä kaikille?
laattamaa
04.08.2018, 10.44
Siinäki yks vertailu nuista kahesta koosta ja scott geniuksella tehty testi. https://youtu.be/NRao78eQU6I
samppa.p
04.08.2018, 19.30
Vähän ahtaaksi menee Genius Plus 29x2.3" renkailla, kuvia toisella foorumilla:
http://forums.mtbr.com/scott-sports/scott-spark-710-plus-27-5-any-plus-29er-wheels-anyone-have-any-feedback-1043347.html#post13292318
Kai se riittää kun mahtuu pyörimään ja voihan 29 kiekoille ostaa 2.2" renkaat niin saa muutaman millin lisää tilaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.