Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross/Gravel lyhyelle, lenkkeilyyn ja työmatkoille etsinnässä
Nyt on vihdoin ja viimein alkanut tehdä mieli ensimmäistä kippurasarvista Cyclocross/Gravel tyylistä pyörää (tai mitä nimityksiä niitä nyt onkaan). Tulisi kuntoiluun (ajoa sekä hiekkateillä/latupohjilla että asfaltilla) ja myös työmatkoille (pelkkää asfalttia 20 km suuntaan). ”Joka paikan” höylä siis etsinnässä. Lokasuojat olisi hyvä saada kiinni ja tarpeeksi leveät nastarenkaat talviajoon.
Pienenä haasteena on oma pituus (167 cm) sekä pituuteen suhteutettuna lyhempi ylävartalo (tosin suhteessa pidemmät kädet pelastavat vähän, eli oma "ape index" on plussan puolella :D). Tuntuu siltä että tarvitsee pituudesta ja vartalosta johtuen ehkä olla vähän pystympi ajoasento. Mistä merkeistä/malleista kannattaisi lähteä liikkeelle etsinnässä? Budjetti 1500 - 1600 € paikkeilla, ehkä vähän enemmän (vähemmänkin saa maksaa).
Cannondale CAADX 105 (v2017) koko 46 on yksi jonka tarjousta tässä pikaisesti vilkuilin (hieno antrasiitin värinen) mutta sopivuudesta ei varmuutta ja loppuunmyyty näyttäisi olevan joka paikasta joka tapauksessa. Nykyinen Cube SL Cross Comp v2010 hybridi tuli silloin hankittua liian isolla rungolla (53). Stemmin ja satulatolpan vaihdolla siitä tosin sai jotenkuten toimivan.
Mitäs pyöräkauppoja on lähiseudulla? Jos koon suhteen olet epävarma on koeajo tärkeä.
Mitäs pyöräkauppoja on lähiseudulla? Jos koon suhteen olet epävarma on koeajo tärkeä.
Koeajo on mielessä ja Tampere on lähin kaupunki joten sinne suuntaan jossain vaiheessa. Toki pitää koeajaa mutta vinkkejä otan vastaan, ettei lähde turhaa koeajamaan sellaista jonka etukäteen tietää huonoksi vaihtoehdoksi ja taas vastaavasti lähtee mielellään koeajamaan sellaista joka kenties olisi sopivan kokoinen ja hyvä hankinta. Olen siinä käsityksessä että hivenen liian pienestä rungosta voi helpommin tehdä sopivan kuin liian isoa saada pienemmäksi. Vanhan pyörän kanssa kävi säkä että siitä tuli vielä ajettava. Cannondale CAADX mallista olen kuullut hyvää joten lähdin siitä tutkinnoissani liikkeelle tietämättä aiheesta paljonkaan.
Vaimolla käytössä vuoden -16 cannondale caadx runkokoossa 44. Tämä tosin epäloogisesti pidempi kuin tämän vuoden 46. Korkeus suunnilleen sama. Kovasti ollut tyytyväinen pyörään ja ajoasento varmasti melko hyvä kun selkä ja niskat kestää pitkätkin lenkit hyvin. Naisena hänellä suhteessa pitkät jalat. Pituus 166cm ja inseam muistaakseni 77 tai 78cm
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vaimolla käytössä vuoden -16 cannondale caadx runkokoossa 44. Tämä tosin epäloogisesti pidempi kuin tämän vuoden 46. Korkeus suunnilleen sama. Kovasti ollut tyytyväinen pyörään ja ajoasento varmasti melko hyvä kun selkä ja niskat kestää pitkätkin lenkit hyvin. Naisena hänellä suhteessa pitkät jalat. Pituus 166cm ja inseam muistaakseni 77 tai 78cm
Kiitoksia kovasti näistä tiedoista. Tuo CAADX on sitten yksi potentiaalinen kandidaatti jatkoon.
Löysin tällaisen sivuston kun lähdin aihetta tutkimaan.
https://geometrygeeks.bike/compare/cannondale-caadx-2017-46,cannondale-caadx-2016-44/
Näköjään pitää olla tarkkana näiden runkokokojen kanssa. Yhden vuosimallin tietty koko vastaa (tai on aika lähellä) toisen vuosimallin toista kokoa ja kyseessä siis sama valmistaja ja sama malli.
Geometriasta en sano mitään, mutta muuten täällä on kartoitettu monenlaiseen käyttöön soveltuvaa kalustoa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58813-Apuja-kippurasarvisen-adventure-gg-bikepacking-py%F6r%E4n-valintaan
Meridalla on myös lupaava krossari, edelleen em. varauksella geometrian suhteen. Hiukan kevyempi kuin ensimmäisen linkin teräsrunkoiset:
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness-gravel/cyclocross/2018/1200-bikefinder.html
MacKonte
28.07.2018, 10.52
Cannondale CaadX 105 suosittelen. Omalla on ajettu kolmisen vuotta ja 15.000km asfalttia, hiekkateitä ja jopa metsäpolkuja. Ainoa ”korjaustoimi” katkenneen takavaihtajan vaijerin uusiminen. Ketjut ja takapakkka vaihdettu kerran.
Pyörän geometria on onnistunut ja ajaminen rentoa. Paikat lokasuojillemja tarvittaessa tarakalle. Mekaanisetkin levyjarrut toimii tässä hyvin eikä ole tarvinnut säätää kuin 2-3 kertaa vuoden aikana. Säätö onnistuu ilman työkaluja. Vakiosatula oli omalle takamukselle huonon mallinen ja sen vaihdoin heti uutuuttaan.
Koko kannattaa kokeilla. Mieluummin pienempi kuin liian iso.
Itselläni on ollut CaadX/Ultegra neljä vuotta. Muuten ookoo kokonaisuus, mutta BB30-keskiön kanssa on ollut jatkuvaa murhetta. Joka vuosi pitää viedä huoltoon, kun en osaa tehdä keskiöremonttia itse. Kallista. En edes aja lajinomaista, mutta kylläkin sateisia työmatkoja ym ym. Hankkisin jonkin muun, jos nyt valitsisin.
CaadX-mitoitus on omanlaisensa. Ainakin minun piti ostaa 3-4 cm pienempi runko kuin maantiefillareissa ja pari senttiä pienempi kuin aiemmassa crossarissa.
Jomppanen
28.07.2018, 12.26
^CaadX:n geometria on muuttunut neljän vuoden takaisesta, vai oliko se jo otettu kommentissasi huomioon?
Mulla on 2017 mallinen CaadX 56 kokoisena ja omat mitat 182/87cm, ihan normi runkokoko mielestäni ja on sopivan kokoinen. Pienemmälläkin varmaan pärjäisin.
Mun fillariin tulee kilometrejä sen verran vähän että kestävyydestä en puhu vielä mitään mutta ajettavuutta kehun. CaadX on todella vakaa lumisohjossa ja neulaspoluilla kippurasarviseksi.
...
Meridalla on myös lupaava krossari, edelleen em. varauksella geometrian suhteen. Hiukan kevyempi kuin ensimmäisen linkin teräsrunkoiset:
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness-gravel/cyclocross/2018/1200-bikefinder.html
Olen tästä Meridasta maininnut aiemminkin, että tällaiselle pitkäsääriselle ja lyhytselkäiselle (pituus 187 / inseam 94) löytyi soppeli pyörä 500-mallista. Myös Occp/Poisonilta löytyy lyhyitä/korkeita malleja.
Kiitoksia kaikille vastanneille. Nyt on jotain mistä lähetä liikkeelle. Seuraavaksi soittorumba liikkeet läpi ja katsotaan mitä niistä löytyy. Sitten koeajolle...
Itselläni on ollut CaadX/Ultegra neljä vuotta. Muuten ookoo kokonaisuus, mutta BB30-keskiön kanssa on ollut jatkuvaa murhetta. Joka vuosi pitää viedä huoltoon, kun en osaa tehdä keskiöremonttia itse. Kallista. En edes aja lajinomaista, mutta kylläkin sateisia työmatkoja ym ym.
Onko tuo joku yleinen vika noiden keskiöiden kanssa?
XXLssä olisi tarjouksessa vain tänään tämä Scottin Cyclocrosseri:
www.xxl.fi/scott-gravel-speed-disc-md-18-miesten-gravelpyora/p/1144627_1_style
Onko mistään kotoisin? Minkälaiset vaihteet nuo Tiagrat on?
T. Nöösi
hphuhtin
03.08.2018, 14.47
Sattumalta taisin istua tuollaiseen pyörään tänään, sovitin pyöräilyhanskoja lähimpänä olleen kippurasarvisen kahvoille. Tiagrat eivät mikään malliston yläpään malli ole, mutta yllätyin positiivisesti kun katsoin mikä malli pyörässä oli kahvojen heiluttelun jälkeen.
Sen sijaan rengastilaa siinä oli niin kapoisesti, että cyclocross ei terminä tullut edes mieleen. Kannattaa tarkistaa tarkemmin. Jos nyt oli sama pyörä. Oli Scott, mustaa ja punaista ja Tiagrat :)
Onko tuo joku yleinen vika noiden keskiöiden kanssa?
BB30-keskiölaakerit ovat halpaa kulutustavaraa, mutta niiden vaihto vaatii työkaluja. Käytännössä vaihdolle tulee hintaa ja vaivaa kun pyörä pitää kuskata huoltoon. Omassa SuperX:ssä ovat menossa kolmannet BB30-keskiölaakerit. Tuo keskiötyyppi on varmaankin valmistajalle halpa, mutta näin pyörän käyttäjänä ottaisin muunlaisen.
MacKonte
03.08.2018, 15.25
Onko tuo joku yleinen vika noiden keskiöiden kanssa?
Omassa CaadX:ssä ei ole ollut ongelmia lähes 14.000km aikana. Ei myöskään tuttavien CaadX:ssä.
BB30-keskiölaakerit ovat halpaa kulutustavaraa, mutta niiden vaihto vaatii työkaluja. Käytännössä vaihdolle tulee hintaa ja vaivaa kun pyörä pitää kuskata huoltoon. Omassa SuperX:ssä ovat menossa kolmannet BB30-keskiölaakerit. Tuo keskiötyyppi on varmaankin valmistajalle halpa, mutta näin pyörän käyttäjänä ottaisin muunlaisen.
Eikös tilalle voi sitten laittaa laadukkaampaa tavaraa jos nuo BB30 eivät ole kestävää sorttia? Luulisi että tulisi näin lopulta halvemmaksi kuin laittaa samaa tilalle.
XXLssä olisi tarjouksessa vain tänään tämä Scottin Cyclocrosseri:
www.xxl.fi/scott-gravel-speed-disc-md-18-miesten-gravelpyora/p/1144627_1_style (http://www.xxl.fi/scott-gravel-speed-disc-md-18-miesten-gravelpyora/p/1144627_1_style)
Onko mistään kotoisin? Minkälaiset vaihteet nuo Tiagrat on?
T. Nöösi
Tällaiseen videoon törmäsin kun omia CAADX malliin liittyviä tutkintoja tuolla interwebin maailmassa teen. Videolla puhutaan vähän noista Tiagra vaihteista. Väittää että olisi tietyissä tilanteissa jopa paremmat (varmatoimisemmat) kuin 105 malli.
https://youtu.be/VoKSTa-RXQI
Eikös tilalle voi sitten laittaa laadukkaampaa tavaraa jos nuo BB30 eivät ole kestävää sorttia? Luulisi että tulisi näin lopulta halvemmaksi kuin laittaa samaa tilalle.
Ehkä laakerit voisi korvata parempilaatuisilla, mutta noin silmämääräisesti niihin pääsee aika helposti vettä. Parempikin laakeri ruostuu, kun sinne joutuu kura- ja suolavettä talvella jatkuvasti. En osaa sanoa voisiko keraaminen laakeri kestää paremmin. Eihän tuo laakerien vaihto kuitenkaan ole kuin vartin homma, jos on itsellä työkalut.
Sattumalta taisin istua tuollaiseen pyörään tänään, sovitin pyöräilyhanskoja lähimpänä olleen kippurasarvisen kahvoille. Tiagrat eivät mikään malliston yläpään malli ole, mutta yllätyin positiivisesti kun katsoin mikä malli pyörässä oli kahvojen heiluttelun jälkeen.
Sen sijaan rengastilaa siinä oli niin kapoisesti, että cyclocross ei terminä tullut edes mieleen. Kannattaa tarkistaa tarkemmin. Jos nyt oli sama pyörä. Oli Scott, mustaa ja punaista ja Tiagrat :)
Specsien perusteella tuossa on 35mm G-one ja kuvan perusteella näyttää tilaa olevan sen verran että arvioisin 38mm menevän iisisti, eli aika perus crossarikauraa. Ettet testannut sitä Scottin Speedsteria eli maantiepyörää? Siinä on ainakin punamusta runko.
Antti Kuitto
08.08.2018, 13.22
Eikös tilalle voi sitten laittaa laadukkaampaa tavaraa jos nuo BB30 eivät ole kestävää sorttia? Luulisi että tulisi näin lopulta halvemmaksi kuin laittaa samaa tilalle.
Omassa CAADX:ssä on adapterin kanssa normaali kierteellinen Shimanon laakeri + Ultegran kammet. Toimii hienosti ja adapteri pysyy paikallaan, eikä natise pyöräkaupassa laitetun lukitteen tms. avulla.
Jep. Onhan noita vaihtoehtoja, jos normaali tuntuu huonolta. Omassa pressfitt focuksessa oli jo uutena paikalleen kierrettävä keskiö, joka siis puristaa myös päittäin ja estää kaikenlaisen nitkumisen. Laakeri tulee tietysti myös väkisin linjaan noin.
IceCyclo
09.08.2018, 15.33
Omassa CaadX:ssä ei ole ollut ongelmia lähes 14.000km aikana. Ei myöskään tuttavien CaadX:ssä.
Toivottavasti ei ole hirveästi ongelmia. Kävin eilen ostamassa CaadX Ultegra 2018 ja saan sen tänään ulos kaupasta. Kovasti googlasin ja koeajoin eri vaihtoehtoja ennen ostamista. CaadX oli selvästi helpoimman oloinen teräsrunkoisesta suoratankoisesta ikivanhasta hybridistä CX-pyörään siirtyvälle. Ostin 54 runkokoolla, vaikka viittellinen suositus olisikin ollut 56. Tuntui kuin olisi lasten pyörään istunut, kun nykyinen hybridi on vähintään kolmea kokoa liian suuri :). Koeajo ja henkilökohtainen sovittaminen ennen ostoa on tosiaan tärkeää. Ilman sitä olisin ostanut runkokoolla 56, joka olisi varmaan jotenkin sopinut, mutta ajan kanssa se olisi voinut alkaa harmittaa.
MacKonte
09.08.2018, 15.50
Onnittelut ja toivotaan yhtä harmittomia ja mukavia kilometrejä. Jos jostain alkaa kuulua napsetta, ensimmäiseksi tarjotaan keskiötä, mutta omassa CaadX:ssä on naksunut poljin, ohjaustanko, satulaputki, takajarrun vaijeri....
Oma laskennallinen runkokoko on 58, mutta Cannondalen CaadX, Synapse ja vanhempi Caad3 toimii parhaiten 56 kokoisena. Kaverini osti 54 kokoisen, kun laskurit niin osoittivat ja nyt on haikaillut kokoa 52.
Onnittelut ja toivotaan yhtä harmittomia ja mukavia kilometrejä. Jos jostain alkaa kuulua napsetta, ensimmäiseksi tarjotaan keskiötä, mutta omassa CaadX:ssä on naksunut poljin, ohjaustanko, satulaputki, takajarrun vaijeri....
Oma laskennallinen runkokoko on 58, mutta Cannondalen CaadX, Synapse ja vanhempi Caad3 toimii parhaiten 56 kokoisena. Kaverini osti 54 kokoisen, kun laskurit niin osoittivat ja nyt on haikaillut kokoa 52.
Minkä pituinen kaveri on? CaadX vahvasti mietinnässä. Pituutta itsellä 175cm, jalan sisämitta 84cm ja mietinnässä 51 vai 54 koko...
IceCyclo
10.08.2018, 16.04
Minkä pituinen kaveri on? CaadX vahvasti mietinnässä. Pituutta itsellä 175cm, jalan sisämitta 84cm ja mietinnässä 51 vai 54 koko...
Itse olen 176 cm pitkä ja standover (onko se nyt sitten jalan sisämitta?) on 80 cm. Mietimme liikkeessä kokoa 52, mutta se olisi mennyt liian pieneksi jo. Satulaa jouduin laskemaan jonkin verran ja ohjaustangon kulmaa nostettiin kolmella asteella. Tankoa voisi ehkä nostaa sentin verran, niin sitten olisi oikein bueno, mutta todettakoon, etten ole aiemmin ajanut dropparilla, joten tunne liian "alhaisesta" asennosta voi johtua myös siitä. Luulen, että säädöillä asia saadaan kuntoon, jos on tarvetta.
IceCyclo
10.08.2018, 16.16
Onnittelut ja toivotaan yhtä harmittomia ja mukavia kilometrejä. Jos jostain alkaa kuulua napsetta, ensimmäiseksi tarjotaan keskiötä, mutta omassa CaadX:ssä on naksunut poljin, ohjaustanko, satulaputki, takajarrun vaijeri....
Oma laskennallinen runkokoko on 58, mutta Cannondalen CaadX, Synapse ja vanhempi Caad3 toimii parhaiten 56 kokoisena. Kaverini osti 54 kokoisen, kun laskurit niin osoittivat ja nyt on haikaillut kokoa 52.
Kiitos, oli se vaan nautintoa eilen ajaa, kun pyörä ei painanut mitään verrattuna hybridiin ja rullasi ihan eri tavalla sekä hiekalla että asfaltilla. Vielä en uskaltanut mennä lukkopolkimiin. Se on sitten seuraava siirtymä, kunhan ensin totun ajamaan dropparilla. Ostin kunnon flättikengät ja kadenssi oli keskimäärin 90. Nyt vaan jäi harmittamaan, etten vaihtanut eturatasta ja takapakkaa. Aika paljon saa sotkea, jos haluaa kadulla vähän enemmän vauhtia. Onko mitään kokoonpanoa, mitä suosittelisit eteen ja taakse? En aja cyclocrossia, vaan hiekkapyöräteitä ja asfaltilla jaolla 50/50. En myöskään kipua mitään jyrkkiä mäkiä.
Kiitos, oli se vaan nautintoa eilen ajaa, kun pyörä ei painanut mitään verrattuna hybridiin ja rullasi ihan eri tavalla sekä hiekalla että asfaltilla. Vielä en uskaltanut mennä lukkopolkimiin. Se on sitten seuraava siirtymä, kunhan ensin totun ajamaan dropparilla. Ostin kunnon flättikengät ja kadenssi oli keskimäärin 90. Nyt vaan jäi harmittamaan, etten vaihtanut eturatasta ja takapakkaa. Aika paljon saa sotkea, jos haluaa kadulla vähän enemmän vauhtia. Onko mitään kokoonpanoa, mitä suosittelisit eteen ja taakse? En aja cyclocrossia, vaan hiekkapyöräteitä ja asfaltilla jaolla 50/50. En myöskään kipua mitään jyrkkiä mäkiä.
Jos pyörä on tuo 2018 ultegra, niin huomasitko edessä olevan kaksi vaihdetta?
kuovipolku
10.08.2018, 17.12
Itse olen 176 cm pitkä ja standover (onko se nyt sitten jalan sisämitta?) on 80 cm. Mietimme liikkeessä kokoa 52, mutta se olisi mennyt liian pieneksi jo.
"Standover" on fillarin mitta eli vaakaputken yläreunan korkeus maasta (joka tosin voi hieman vaihdella renkaiden mukana). Fillaristin mitta puolestaan on "inseam". Jos inseam on pienempi kuin standover, voi siitä seurata tiettyjä hankaluuksia, mutta niiden käytännön merkityksestä voidaan olla monta mieltä.
"Inseamin" voisi minusta kääntää reilusti sisäsaumaksi, mutta "standoverille" en ainakaan nyt osaa hakea suomenkielistä termiä.
PS Olisin muuten pitänyt kokoa 52 sopivampana kuin 54, mutta tunnustettakoon etten tunne juuri puheena olevan pyörän mittoja. Jos muutaman vuoden päästä kuitenkin huomaat ajattelevasi ettei pienempi ehkä olisikaan liian pieni vaan jopa sopiva, voin silloin sanoa olleeni oikeassa jo nyt. Ajajan tottumisella käyräsarvisen ajoasentoon, notkistumisella tai keskivartalon vahvistumisella ei tietenkään ole voinut olla mitäään vaikutusta mahdollisen uuden käsityksen syntyyn:cool:
IceCyclo
11.08.2018, 01.53
Jep, en nyt ihan niin aloittelija ole :). 46 ja 36 rattaat on siinä. Takapakka on 11-32.
IceCyclo
11.08.2018, 01.58
"Standover" on fillarin mitta eli vaakaputken yläreunan korkeus maasta (joka tosin voi hieman vaihdella renkaiden mukana). Fillaristin mitta puolestaan on "inseam". Jos inseam on pienempi kuin standover, voi siitä seurata tiettyjä hankaluuksia, mutta niiden käytännön merkityksestä voidaan olla monta mieltä.
"Inseamin" voisi minusta kääntää reilusti sisäsaumaksi, mutta "standoverille" en ainakaan nyt osaa hakea suomenkielistä termiä.
PS Olisin muuten pitänyt kokoa 52 sopivampana kuin 54, mutta tunnustettakoon etten tunne juuri puheena olevan pyörän mittoja. Jos muutaman vuoden päästä kuitenkin huomaat ajattelevasi ettei pienempi ehkä olisikaan liian pieni vaan jopa sopiva, voin silloin sanoa olleeni oikeassa jo nyt. Ajajan tottumisella käyräsarvisen ajoasentoon, notkistumisella tai keskivartalon vahvistumisella ei tietenkään ole voinut olla mitäään vaikutusta mahdollisen uuden käsityksen syntyyn:cool:
Hyvä, että täsmesit. Ei ole kaikki terminologia hallussa. Tarkoitin siis inseamia. Hyvin mahtuu seisomaan tangon päällä tai pikemminkin yllä. Kosketusta tankoon ei ole toisin kuin edellisessä pyörässä. Se oli vähän arpomista, kumpi olisi ollut parempi, 52 vai 54. Tällä nyt mennään ja jos ei ole sopiva, ostetaan uusi.
IceCyclo
11.08.2018, 02.04
"Standover" on fillarin mitta eli vaakaputken yläreunan korkeus maasta (joka tosin voi hieman vaihdella renkaiden mukana). Fillaristin mitta puolestaan on "inseam". Jos inseam on pienempi kuin standover, voi siitä seurata tiettyjä hankaluuksia, mutta niiden käytännön merkityksestä voidaan olla monta mieltä.
"Inseamin" voisi minusta kääntää reilusti sisäsaumaksi, mutta "standoverille" en ainakaan nyt osaa hakea suomenkielistä termiä.
PS Olisin muuten pitänyt kokoa 52 sopivampana kuin 54, mutta tunnustettakoon etten tunne juuri puheena olevan pyörän mittoja. Jos muutaman vuoden päästä kuitenkin huomaat ajattelevasi ettei pienempi ehkä olisikaan liian pieni vaan jopa sopiva, voin silloin sanoa olleeni oikeassa jo nyt. Ajajan tottumisella käyräsarvisen ajoasentoon, notkistumisella tai keskivartalon vahvistumisella ei tietenkään ole voinut olla mitäään vaikutusta mahdollisen uuden käsityksen syntyyn:cool:
Täältä löytyvät ko. pyörän geometria.
https://www.cannondale.com/en/Europe/Bike/ProductDetail?Id=29dbe9a9-f3e5-42d7-b66c-dac222c3087f
IceCyclo
11.08.2018, 02.40
"Standover" on fillarin mitta eli vaakaputken yläreunan korkeus maasta (joka tosin voi hieman vaihdella renkaiden mukana). Fillaristin mitta puolestaan on "inseam". Jos inseam on pienempi kuin standover, voi siitä seurata tiettyjä hankaluuksia, mutta niiden käytännön merkityksestä voidaan olla monta mieltä.
"Inseamin" voisi minusta kääntää reilusti sisäsaumaksi, mutta "standoverille" en ainakaan nyt osaa hakea suomenkielistä termiä.
PS Olisin muuten pitänyt kokoa 52 sopivampana kuin 54, mutta tunnustettakoon etten tunne juuri puheena olevan pyörän mittoja. Jos muutaman vuoden päästä kuitenkin huomaat ajattelevasi ettei pienempi ehkä olisikaan liian pieni vaan jopa sopiva, voin silloin sanoa olleeni oikeassa jo nyt. Ajajan tottumisella käyräsarvisen ajoasentoon, notkistumisella tai keskivartalon vahvistumisella ei tietenkään ole voinut olla mitäään vaikutusta mahdollisen uuden käsityksen syntyyn:cool:Sen verran piti kysyä, mitataanko tuo ilman kenkiä vai kenkien kanssa. Kun laitoin kengät jalkaan mitta kasvoi sentillä. Kengät jalassahan me pyöräillään :). Joka tapauksessa olin jo pituuteni puolesta 56 koon keskivaiheilla. Taulukko ei muistaakseni löydy cannondalen sivuilta, vaan katsoin sen jostakin muualta. Ja kokoa 52 ei kyseisessä mallissa ole vaan 51. No turha sitä on enää murehtia tai pähkäillä. Ensi kerralla sitten olen toivottavasti aavistuksen verran kokeneempi.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Sentit niin lähellä meidän mitoissa, että koon puolesta nappiin meni, kun silmäilin pyörän mitat. Kokoa valitessa tärkeä haaramitta otetaan sukkasillaan vähin vaattein, kun taas tuo pyörän päällä seisominen on kengät jalassa tapahtuva näppimitta.
Hyväksi tulet ajon huomaamaan, hymyä riittää, onnea uudelle fillarille!
Jep, en nyt ihan niin aloittelija ole :). 46 ja 36 rattaat on siinä. Takapakka on 11-32.
Sitten 52/36 rattaat tilalle, jos nykyiset ei riitä.
Coasting
11.08.2018, 11.53
Täällä ollut pitkään samoja mietteitä kuin tässä ketjussa.
Loppukisassa on White
https://xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style
ja Canyon
https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2019/inflite-al-slx-6-0-race.html
En oikein muita järkevään hintaan löytänyt joissa toteutuvat pakolliset speksit 11x vaihteisto ja hydrauliset levyjarrut.
Tällä hetkellä kallistutaan Canyonin puoleen koska sopivampi 166 senttiselle. Myös ulkonäkö tyydyttää käyttäjää paremmin. Jos XXL tulee näinä päivinä 25% ale tms voi päätös muuttua.
Muita vaihtoehtoja voi vielä ehdottaa mutta yli Canyonin hinnan ei voi mennä ellei sitten satkulla lisää saa hiilarikilpuria (ei ihan todennäköistä).
Sitten vielä kysymys jota yritin täällä myös hakea mutta huonolla menestyksellä. Mitä lokareita tuohon suosittelette?
Tuo White kannattaa kyllä unohtaa tuon pituisena. Tuo pienin eli S-koko on oikeasti stackin ja reachin puolesta lähinnä L-koko muihin valmistajiin verrattuna.
Aivan päin persettä nimetty nuo koot. Onneksi tajusin itse tarkistaa nuo geometriat ennen kuin tilasin tuon GX Pron alennuksesta.
IceCyclo
11.08.2018, 13.57
Sentit niin lähellä meidän mitoissa, että koon puolesta nappiin meni, kun silmäilin pyörän mitat. Kokoa valitessa tärkeä haaramitta otetaan sukkasillaan vähin vaattein, kun taas tuo pyörän päällä seisominen on kengät jalassa tapahtuva näppimitta.
Hyväksi tulet ajon huomaamaan, hymyä riittää, onnea uudelle fillarille!Kiitos täsmennyksestä. Kysyvä oppii aina uutta. Ajossa pyörä ei tuntunut isolta (ei tarvinnut kurkotella sun muuta) mutta hybridiin verrattuna alempi asento oli vaan outo. Kun olen lukenut foorumin viestejä, siihen kyllä tottuu, jos säädöt on suurinpiirtein kohdillaan.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
IceCyclo
11.08.2018, 14.11
Sitten 52/36 rattaat tilalle, jos nykyiset ei riitä.Kiitos tiedosta, pysyykö takapakka samana? Ulkomaan foorumeilla puhutaan, että takapakka kannattaa myös vaihtaa samalla esim. 11-32 -> 11-36
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Takapakkaa ei tarvitse vaihtaa, se on takuulla riittävän iso jo nyt. Eihän tuossa edes muutu pienen eturattaan koko, eli lyhyin välitys pysyy samana kuin nytkin.
Tuossa taisi olla fsa:n kammet. Minulla ei ole mitään hajua, että saako noihin 52 eturatasta 110mm pulttijaolla, kuten shimanoon. Eli koko kampisarjakin saattaa mennä vaihtoon.
Edit: Taitaa saada. http://www.wiggle.com/fsa-super-road-outer-chainring/
Kiitos tiedosta, pysyykö takapakka samana? Ulkomaan foorumeilla puhutaan, että takapakka kannattaa myös vaihtaa samalla esim. 11-32 -> 11-36
Jos tuota ajatus on mennä maastokisaan ihan krossarin ominaisuuksien tapaan, niin nuo pakat ovat paikallaan, jos taas maantie enemmän mielessä, pakka on parhaimmillaan tiiviimpiportaisena vaikkapa 12-25 T. Noilla nykyisillä kammenrattailla menee kyllä lujaakin, ei kuitenkaan maantiekisanopeuksiin.
IceCyclo
11.08.2018, 15.46
Takapakkaa ei tarvitse vaihtaa, se on takuulla riittävän iso jo nyt. Eihän tuossa edes muutu pienen eturattaan koko, eli lyhyin välitys pysyy samana kuin nytkin.
Tuossa taisi olla fsa:n kammet. Minulla ei ole mitään hajua, että saako noihin 52 eturatasta 110mm pulttijaolla, kuten shimanoon. Eli koko kampisarjakin saattaa mennä vaihtoon.
Edit: Taitaa saada. http://www.wiggle.com/fsa-super-road-outer-chainring/Kiitos nopeasta vastauksesta. Joo kyljessä lukee FSA. Varmaan ensihuollon yhteydessä pyydän tekemään vaihdon, jos siltä vielä tuntuu. Sen verran peukalo keskellä kämmentä olen, etten välttämättä uskalla vaihtoa itse lähteä tekemään. Kun ei ole ketään kaveriakaan, joka harrastaisi pyöräilyä. Voisin jopa oppia, jos joku näyttäisi kädestä pitäen. Autoissakin mulla on ollut aina se periaate, että itse ajan ja huoltotyöt jätän sen osaaville.
Tästä juuri muualla nurisin, ettei polkupyörissä mikään ole stantardia. Tälläinen aloitteleva pyöräilykärpäsen purema on ihmeissään, kun mikään ei sovi out of the box mihinkään. Jotain on lähtökohtaisesti pielessä, jos pitää jokainen asia googlata.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
IceCyclo
11.08.2018, 15.58
Jos tuota ajatus on mennä maastokisaan ihan krossarin ominaisuuksien tapaan, niin nuo pakat ovat paikallaan, jos taas maantie enemmän mielessä, pakka on parhaimmillaan tiiviimpiportaisena vaikkapa 12-25 T. Noilla nykyisillä kammenrattailla menee kyllä lujaakin, ei kuitenkaan maantiekisanopeuksiin.Ei ole tarkoitus mennä maastokisaan. Ostin pyörän hybridin korvaajaksi eli käyttö on suurinpiirtein samanlaista. Vaihtelevaa maastoa, hiekkapyöräteitä, asfalttia ja helppoja metsäpolkuja. Yleensä reitit ovat melko tasaista. Isoin reitin yhteenlaskettu nousu oli 42 km:n matkalla 240 metriä. Samalla reitillä isoin yksittäinen nousu oli 70 metriä. Kaltevuudesta en tiedä, kun Garmin ei sitä näytä. Tarkoitus oli kuitenkin ajaa enemmän asfaltilla, kun uusi rullaa paremmin kuin vanha ylisuuri teräshybridi. Tuuskin suoralla huomasin, etteivät välitykset enää riitä tai olisi riittänyt, mutta olisi pitänyt sotkea niin kovaa, etten tiedä, onko siinäkään mitään järkeä.
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa maantiepyörä rinnalle, mutta en vaan haluaisi omistaa useita pyöriä, kun se tarkoittaa enemmän ylläpitoa ja kun en ihan perushuollon lisäksi osaa itse huoltaa, tulee usean pyörän omistaminen kalliiksi.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Hybrideissä on jokseenkin aina maastopakan kaltainen vakiona, jos on tottunut tuohon voi sillä ajaakin, minulla maasto pöytätasaista tuulista Liminganlahden ympäristöä ja siksi tuollainen pakka on vaihtunut nopeasti tiiviimpään, ns. maantiepakkaan pyörätyypistä riippumatta, kun toimivaa portaatonta ei ole vielä saanut.😊
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa maantiepyörä rinnalle, mutta en vaan haluaisi omistaa useita pyöriä, kun se tarkoittaa enemmän ylläpitoa ja kun en ihan perushuollon lisäksi osaa itse huoltaa, tulee usean pyörän omistaminen kalliiksi.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Eihän tuo aivan pidä paikkaansa, eihän sitä kerkeä enempäänsä ajamaan vaikka onkin monta pyörää. Eihän pyörän huoltoja määritä kalenteri, vaan kilometrit.
Jos vaan on jonkinlainen säilytyspaikka, niin ei ne ajojen välillä happane.
Ei ole tarkoitus mennä maastokisaan. Ostin pyörän hybridin korvaajaksi eli käyttö on suurinpiirtein samanlaista. Vaihtelevaa maastoa, hiekkapyöräteitä, asfalttia ja helppoja metsäpolkuja. Yleensä reitit ovat melko tasaista. Isoin reitin yhteenlaskettu nousu oli 42 km:n matkalla 240 metriä. Samalla reitillä isoin yksittäinen nousu oli 70 metriä. Kaltevuudesta en tiedä, kun Garmin ei sitä näytä. Tarkoitus oli kuitenkin ajaa enemmän asfaltilla, kun uusi rullaa paremmin kuin vanha ylisuuri teräshybridi. Tuuskin suoralla huomasin, etteivät välitykset enää riitä tai olisi riittänyt, mutta olisi pitänyt sotkea niin kovaa, etten tiedä, onko siinäkään mitään järkeä.
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa maantiepyörä rinnalle, mutta en vaan haluaisi omistaa useita pyöriä, kun se tarkoittaa enemmän ylläpitoa ja kun en ihan perushuollon lisäksi osaa itse huoltaa, tulee usean pyörän omistaminen kalliiksi.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Bikecalc kertoo, että 46/11 välityksellä vauhtia on 49km/h, jos kadenssi on 90. Onko sulla noin kovat ajonopeudet suoralla tiellä, vaikka olet aloittelija? Mulla on omassa Verenti Substancessa 46/30 edessä ja 11-32 takana. Ajo on samanlaista kun sulla, pyörä tuli hybridin korvaajaksi. Mä en oo tainnut edes ajaa suurimmalla vaihteella vielä, kun ei oo löytyny sellaista mäkeä täältä Helsingistä.
IceCyclo
11.08.2018, 21.39
Bikecalc kertoo, että 46/11 välityksellä vauhtia on 49km/h, jos kadenssi on 90. Onko sulla noin kovat ajonopeudet suoralla tiellä, vaikka olet aloittelija? Mulla on omassa Verenti Substancessa 46/30 edessä ja 11-32 takana. Ajo on samanlaista kun sulla, pyörä tuli hybridin korvaajaksi. Mä en oo tainnut edes ajaa suurimmalla vaihteella vielä, kun ei oo löytyny sellaista mäkeä täältä Helsingistä.Kuka sanoi, että olen aloittelija? Olen tällä pyörämallilla aloittelija. Teräshybridillä olen ajanut iät ajat, joskin tuossa oli taukoa hyvä tovi ennen tätä kesää. Koko kesän olen sotkenut hybridillä. Ei kyllä mennyt tänään 46/11 välityksellä 90 kadenssilla noin kovaa, siis nopeus- ja kadenssisensorin tietojen mukaan. Varmaan johtuu 700x35c enemmän cyclocrossiin tarkoitetuista renkaista. Ihan tarkoituksella kokeilin tuuskin sprintillä. Nyt sitten kuitenkin innostuin ajamaan maastossa uudella pyörällä ja sinne ei maantierattaat oikein hyvin sovellu. Ehkä siis pysyttäydyn nykyisessä kokoonpanossa.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
IceCyclo
11.08.2018, 21.47
Eihän tuo aivan pidä paikkaansa, eihän sitä kerkeä enempäänsä ajamaan vaikka onkin monta pyörää. Eihän pyörän huoltoja määritä kalenteri, vaan kilometrit.
Jos vaan on jonkinlainen säilytyspaikka, niin ei ne ajojen välillä happane.Tuokin on kyllä totta. Ehkä ostan ensi kesäksi maatiepyörän. Cyclocross korvasi hybridin, joten hybridiä en ehkä tarvitse kuin ehkä terassipyöränä yms. :).
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Samaan talliin sopii hyvin maantiepyörä ja varustellumpi krossari, noin on omassa tallissanikin, vielä lisäksi suoratankoinen, jota en oikein hybridiksi moittisi, vaikka maastokahvat onkin. Yhtään uutta ei ole tulossa, nämä ylittävät riittäväsi tarpeen!
IceCyclo
12.08.2018, 07.15
Samaan talliin sopii hyvin maantiepyörä ja varustellumpi krossari, noin on omassa tallissanikin, vielä lisäksi suoratankoinen, jota en oikein hybridiksi moittisi, vaikka maastokahvat onkin. Yhtään uutta ei ole tulossa, nämä ylittävät riittäväsi tarpeen!Varastoon kyllä mahtuu useampikin pyörä. Kukkaro tosin voi äänestää toisin. Mä kun luulin, että golf on kallis harrastus :). Siihenkin tosin saa palamaan rahaa, mutta huippuvehkeet golfiin saa keskinkertaisen pyörän hinnalla.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Tuo White kannattaa kyllä unohtaa tuon pituisena. Tuo pienin eli S-koko on oikeasti stackin ja reachin puolesta lähinnä L-koko muihin valmistajiin verrattuna.
Aivan päin persettä nimetty nuo koot. Onneksi tajusin itse tarkistaa nuo geometriat ennen kuin tilasin tuon GX Pron alennuksesta.
XXL:lle on selkeästi käynyt virhe näiden runkoja tilatessa. Reachit ovat muutamia senttejä pidempiä kuin pitäisi. Veikkaukseni on, että saavat S-koot myytyä suht’ normaaliin hintaan, mutta varsinkin L-kokoa kaupataan jossain vaiheessa runsaalla alennuksella.
Nyt on muutama lenkki alla uudella Cannondale CAADX Tiagra SE 2019 pyörällä ja hyvältä tuntuu (koko 46 on juuri passeli minulle). Penkki vaihtui ja stemmi lyheni 1 cm. Tiagra sen takia että sain hyvän tarjouksen saksasta.
Kävi aikamoinen säkä kun tilasin tämän pyörän saksanmaalta. Pyysin tarjousta ja kaupat tehtiin ”normi” CAADX Tiagra vuosimalli 2019 pyörästä, eli ensi vuoden mallista. Eri henkilö kuitenkin laskutti ja summaksi tulikin vuoden 2018 Tiagran poistohinta (alle tonnin). Seuraava yllätys oli, kun pyörä toimitettiin ja avasin paketin. Sisältä paljastui Tiagra SE, eli ”Special Edition” joka on uusi malli. Aiemmin on tuota CAADX SE ”Gravel” pyörää ollut tarjolla vain 105 sarjalla. Nyt siis myös Tiagra sarjalla. En valita laisinkaan. Joskus voittaa ja joskus häviää. Näin tällä kertaa.
Voi halutessaan joskus päivittää parempaan osasarjaan ja tulee silti halvemmaksi kuin CAADX 105 kivijalkaliikkeestä.
Rolleros
18.08.2018, 11.00
Täällä onkin käyty aika samanlaista pohdiskelua mitä itse olen viime päivinä harrastanut. Mitat on 166/76cm ja etsinnässä kevyt droppitankoinen gravel/adventure-pyörä, jolla olisi hyvä ajaa vaikka vähän pidempäänkin pikkuteillä ja tarvittaessa soralla. Teräsrungoista ei ole kokemusta ja priosisoisin ehkä pyörän keveyden teräsrungon edelle, varsinkin jos haarukka on hiilikuitua. Työmatkoihin ja talvikäyttöön löytyy jo toinen pyörä, joten kiinnikkeet lokareille eivät ehkä ole ihan pakolliset, mutta tietysti mukava lisä. Sama pätee tavaratelineen kiinnikkeisiin. Puhdas maantiepyörä ei kuitenkaan oikein innosta ja haluaisin tilaa erilaisille renkaille vähän tilanteen mukaan. Ehdottomana vaatimuksena hydrauliset levyjarrut ja toivomuksena 1X11 setuppi.
Planet X:n Full Monty SL -halpiksessa on ainakin noviisin näkökulmasta hintaansa nähden hyvät osat, mutta miten on tuon pienimmän S/49cm rungon sopivuus 166/76 ajajalle? Annettu pituushaarukka tälle rungolle on 165-175cm, joten alarajoilla mennään. Tietysti tilatessa voi valita 10cm stemmin tilalle 9cm tai 8cm vaihtoehdot, mutta en haluaisi ostaa turhaan liian isoa pyörää.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXFMSLRIV1/planet-x-full-monty-sl-sram-rival-1-hydraulic-disc-gravel-road-bike
Toinen pyörä jota katselin oli Votec VRX Comp, mutta näistä ei oikein löydy sitäkään vähää tietoa mitä Planet X:n vastaavasta. Tästä tosin löytyisi kokoja XS:ään asti, joten sen puolesta sopiva varmaan löytyisi.
https://www.bikester.fi/votec-vrx-comp-gravel-pyora-musta-petrooli-562130.html
Satunnainen tarjous mm. Cannodale CAADX:sta tai alumiinirunkoisesta GT Gradesta 1X Apexeilla tai Rivaleilla tietysti kiinnostaisi myös.
Huomasin juuri kun Cannondalen sivuilla vierailin, ettei kaikkia malleja ole joka maanosaan ilmeisesti tarjolla. International sivulla näkee esim. kaikki viisi CAADX mallia mutta jos ”Region” valinnasta valitsee Britannian, niin tarjolla olevat CAADX mallit eroavat verrattuna siihen, jos valitsee vaikkapa Saksan. Mitenkähän yleistä tuollainen on, ettei kaikkia malleja ole tiettyyn maahan/maanosaan saatavilla?
Täällä ollut pitkään samoja mietteitä kuin tässä ketjussa.
Loppukisassa on White
https://xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style
ja Canyon
https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2019/inflite-al-slx-6-0-race.html
En oikein muita järkevään hintaan löytänyt joissa toteutuvat pakolliset speksit 11x vaihteisto ja hydrauliset levyjarrut.
Tällä hetkellä kallistutaan Canyonin puoleen koska sopivampi 166 senttiselle. Myös ulkonäkö tyydyttää käyttäjää paremmin. Jos XXL tulee näinä päivinä 25% ale tms voi päätös muuttua.
Muita vaihtoehtoja voi vielä ehdottaa mutta yli Canyonin hinnan ei voi mennä ellei sitten satkulla lisää saa hiilarikilpuria (ei ihan todennäköistä).
Sitten vielä kysymys jota yritin täällä myös hakea mutta huonolla menestyksellä. Mitä lokareita tuohon suosittelette?Ihan mielenkiinnosta, kumpaan päädyit?
Itsellä nimittäin nuo samat mallit loppusuoralla, kun budjetti ei oikein veny hirveän suuriin summiin ja nämä vaikuttaisi olevan tässä hintaluokassa parhaiten varusteltu.
Kävin koeajamassa tuota Whitea eilen runkokoossa 55 ja tuntui muuten hyvältä (olen n. 184cm), paitsi että stemmi saisi ehkä olla hiukan lyhyempi.
Tuo White olisi siis nyt XXL:ssä 1199e, josta ehkä voisi vielä yrittää tinkiä jotakin. Mietin silti, olisko tuo Canyon kuitenkin tuon 200e kalliimman hinnan arvoinen? Löytyiskö konsultaatioapua täältä?
Coasting
17.09.2018, 16.23
Inflite AL tulossa. Mutta ikävän pitkä odotusaika.
Itselle tulossa Inflite 8 ja sen pitäisi saapua piakkoin.
Ihan mielenkiinnosta, kumpaan päädyit?
Itsellä nimittäin nuo samat mallit loppusuoralla, kun budjetti ei oikein veny hirveän suuriin summiin ja nämä vaikuttaisi olevan tässä hintaluokassa parhaiten varusteltu.
Kävin koeajamassa tuota Whitea eilen runkokoossa 55 ja tuntui muuten hyvältä (olen n. 184cm), paitsi että stemmi saisi ehkä olla hiukan lyhyempi.
Tuo White olisi siis nyt XXL:ssä 1199e, josta ehkä voisi vielä yrittää tinkiä jotakin. Mietin silti, olisko tuo Canyon kuitenkin tuon 200e kalliimman hinnan arvoinen? Löytyiskö konsultaatioapua täältä?
Saman suuntaisia ajatuksia ollut kuin ylemmillä herroilla. Itse päädyin nyt kuitenkin tilaamaan whiten m/55 kokoisena (itse myös 184cm), jotenkin oudosti whitellä nuo kokomerkinnät. M-koko vastaa monen merkin L-kokoista pyörää...
Tänään kun tilaa niin koodilla syksy25 lähtee vielä hinnasta 25 pinnaa pois. Mielestäni 900€ hintaan aika kova diili ja rahalle saa kyllä vastinetta osien puolesta. Vähän hajuton corolla tuo white on merkkinä, mutta tuohon budjettiin ei käytännössä muita vastaavilla spekseillä oli tarjolla:)
Saman suuntaisia ajatuksia ollut kuin ylemmillä herroilla. Itse päädyin nyt kuitenkin tilaamaan whiten m/55 kokoisena (itse myös 184cm), jotenkin oudosti whitellä nuo kokomerkinnät. M-koko vastaa monen merkin L-kokoista pyörää...
Tänään kun tilaa niin koodilla syksy25 lähtee vielä hinnasta 25 pinnaa pois. Mielestäni 900€ hintaan aika kova diili ja rahalle saa kyllä vastinetta osien puolesta. Vähän hajuton corolla tuo white on merkkinä, mutta tuohon budjettiin ei käytännössä muita vastaavilla spekseillä oli tarjolla:)Perkele kun teit vaikeeks päätöksen :D olin jo päättänyt, että tilaan Canyonin, mutta 900e hintaan tuo White olis kyllä ihan mieletön diili...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.