Näytä tavallinen näkymä : Minkä näistä Planet X-malleista tilaisin?
Olen päättänyt tilata tuolta Planet X:n kaupasta jonkin noista edullisista pyöristä. Kaikki varmaankin sopivat siihen tarkoitukseen, johon olen pyörää hankkimassa. Vaihtoehtoina on siis London Road, Full Monty ja XLA. Mitä arvon forumistit ovat mieltä näistä, ja tuleeko mieleen jotain parempaa vastinetta rahoille jostain muusta kaupasta?
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDA1/planet-x-london-road-apex-1-bike
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXFMSLA1/planet-x-full-monty-sl-apex-1-bike
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXXLAA1/planet-x-xla-apex-1-bike
F. Kotlerburg
26.07.2018, 19.23
Ei varmaankaan kannata kertoa mikä se käyttötarkoitus on. Jos ei ole tarkoitus ajaa lajinomaisesti cyclocrossia niin ottaisin ihan oman maun mukaan Full Montyn tai London Roadin. Omaan makuuni Full Montyn geo sopisi paremmin, mutta London Road on aivan yhtä hyvä valinta.
Ei varmaankaan kannata kertoa mikä se käyttötarkoitus on. Jos ei ole tarkoitus ajaa lajinomaisesti cyclocrossia niin ottaisin ihan oman maun mukaan Full Montyn tai London Roadin. Omaan makuuni Full Montyn geo sopisi paremmin, mutta London Road on aivan yhtä hyvä valinta.
Lenkkiä hyvillä ja vähän huonommilla teillä, sekä työmatkaa. Minun harjaantumattomaan silmään noissa ei valtavasti eroa ole, mutta nuo mitat tietysti poikkeavat. Nuo mekaaniset levarit vähän arveluttavat, mutta eiköhän niilläkin pysähdy?
London road kyllä miellyttää silmää eniten
London Roadissa leppoisampi ajoasento ja enemmin maantieorientoitunut.
Full monty taasen taitaa kallistua sinne cyclocrossin puolelle, eli agressiivisempi ajoasento ja korkeampi keskiö.
Jälkimmäisestä taitaa olla jo jokin gravel- versiokin (SL)? olemassa.
Itsellä ja monella muullakin foorumilaisella London Roadi ajossa eikä pahaa sanottavaa kuullut.
Menee 38mm renkaat+ lokarit eli hyvin monikäyttöinen.
Edit. jaa toi Fully Monty onkin hieman erinäköinen (eri pyörä) mitä viimenäkemältä muistan.
XLA taitaakin olla nykyään heidän THE cyclocrossari
London Roadiin ja Full Montyyn saa tarakan ja lokarit. Voi olla hyvät työmatkalla.
Nuo mekaaniset levarit vähän arveluttavat, mutta eiköhän niilläkin pysähdy? Sramin BB 5 -mekaanissa jarruissa ei ole mitään arveluttavaa.
London Roadilla olen ajellut muutaman vuoden ja aivan hyvä yleispyörä on tuo. Lokarien kanssa alle mahtuu helposti Schwalben 42 mm Marawinterit.
Noista kolmesta siis ääni sille.
*edit* Mekaanisille jarruille sama kommentti kuin jäsen Kuutiolta. Jos haluaa pientä lisätehoa niin vaihtaa vaikka kuoret Yokozunaan. Välttämätöntä tämä ei ole.
Jami2003
27.07.2018, 18.02
Makuja on monia mutta itse en enää ikinä hyväksy muuta kuin hydraulisia levyjarruja. Kokemusta löytyy monista hydraulisista ja parista mekaanisista levyjarruista. Totuus (ei mielipide!) on että huonoinkin hydraulinen levyjarru on parempi kuin paras mekaaninen.
Makuja on monia mutta itse en enää ikinä hyväksy muuta kuin hydraulisia levyjarruja. Kokemusta löytyy monista hydraulisista ja parista mekaanisista levyjarruista. Totuus (ei mielipide!) on että huonoinkin hydraulinen levyjarru on parempi kuin paras mekaaninen.
Mulla oli huonoin hydraulinen juuri ajossa ja ekan lenkin jälkeen jarrusatula alko vuotaan. Että sellainen totuus...
Jami2003
27.07.2018, 19.59
Mulla oli huonoin hydraulinen juuri ajossa ja ekan lenkin jälkeen jarrusatula alko vuotaan. Että sellainen totuus...No sen voi sentään halvalla korjata ostamalla laadukkaan satulan. Mekaaninen ei kummemmaksi muutu vaikka vaihtaa satulaa [emoji2]
London road rupes itelläki kiinnostaan. Mitehän tuo koko tuossa. Suositusten mukaan menis 48. Ennen ollu 54 ja 52 eri merkeiltä joten tuntuu aika oudolta. Kummastaki stemmiä joutu lyhentään. 171/81 omat mitat
SotkuPekka
28.07.2018, 10.02
London roadista taitaa olla uusi versio tulossa, runkosettinä ainakin löytyy jo sivuilta mutta sitä saa vasta elokuun lopulla. Eli jos tuon vanhan hyväksi havaitun vielä haluaa, vielä saa. Full Monty SL taitaa olla tuota uudempaa sarjaa.
F. Kotlerburg
28.07.2018, 10.43
Näin voi olla, mutta nyt puhutaan aika pienen budjetin pyöristä ja kaikkea ei voi saada. Hintaan nähden nuo BB5:t on aivan kelvolliset pysäyttäjät ja niiden takia laitteita on turha haukkua. Mulla on kaksi kippurasarvista ajossa. Toisessa mekaaniset ja toisessa hydrot. Jarrujen takia kummallakaan ei jää ajamatta tai tarvittaessa pysähtymättä, vaikka hydrojen tuntuma on kieltämättä paljon parempi.
Minä päädyin tilaamaan Full Montyn. Sitten taitaa alkaakin varustelukierre, mutta jos sitä ensimmäiseksi kuitenkin ostaisi vaan polkimet ja ajokengät.
London road rupes itelläki kiinnostaan. Mitehän tuo koko tuossa. Suositusten mukaan menis 48. Ennen ollu 54 ja 52 eri merkeiltä joten tuntuu aika oudolta. Kummastaki stemmiä joutu lyhentään. 171/81 omat mitat
Eikö 54 ja 52 ole molemmat liian isoja sinun mitoilla? Mää oon 178/82.5 ja nyt on 54 kokoisia ja varmasti 52 riittäisi myös. Tosin molemmat on meridoita, eli geometria varauksella. Mutta siltikin 54 tuntuu isolle oli se kenen hyvänsä tekemä. Itsellä 56 olisi jo jättimäinen.
Minä päädyin tilaamaan Full Montyn. Sitten taitaa alkaakin varustelukierre, mutta jos sitä ensimmäiseksi kuitenkin ostaisi vaan polkimet ja ajokengät.
On kyllä hieno runko tuossa :)
Eikö 54 ja 52 ole molemmat liian isoja sinun mitoilla? .
Noh se 54 oli sen valmistajan suositus. Hieman isohan se oli. Ja 52 oli pienin mitä sai whiten cx pro:ta
Omat mitat 170/78 ja ajelen tuolla S/48 rungolla. Todella hauska vekotin. Tuohon kun laittaa kiinni tarakan ja tankolaukun heittää mukavasti pyöräretkiä, ja ajaa sillä neulaspolkuja ja hiukan vaikeampaakin maastoa. Ainoa "vika" tuossa rungossa on tuo toe overlap. Teknisemmässä maastossa ja hitaassa vauhdissa saa olla tarkkana ettei ota lippoja kun kenkä osuu eturenkaaseen.
https://img.aijaa.com/m/00683/14363782.jpg (https://aijaa.com/HzaN3X)
saa olla tarkkana ettei ota lippoja kun kenkä osuu eturenkaaseen.
Ai piru. Tuo on kyllä huono ominaisuus. Lukkojen kans kyl pölähtää välittömästi
Tuo ominaisuus on ollut kaikissa omissa pyörissäni enkä tuon vuoksi koskaan pölähtänyt ja lukotkin kaikissa. Tuolla vialla ei voi ottaa tai jättää, pidempiakselivälisissä hybrideissäkin tuon on saanut aikaan näillä monoilla.
Taitaa olla kyl kaikissa tuon runkokoon pyörissä ominaisuus...
178cm ja M- kokoinen London Roadi.
Jopa tuossa 44:en- mono raapii eturenkaaseen silloin tällöin. Ja ihan crossiakin tullut leikisti ajettua.
Ei oo kyllä koskaan maastouduttu sen takia, ihan muista syistä.
F. Kotlerburg
28.07.2018, 22.09
Ai piru. Tuo on kyllä huono ominaisuus. Lukkojen kans kyl pölähtää välittömästi
Eipä kyllä ole tullut koskaan pölähdettyä.
Itsekään en ole. Siis London roadilla pölähtänyt.
kurvaaja
31.07.2018, 11.49
Rupesi täälläkin houkuttamaan tuo London Road Apex 1. Olen katsellut jo pidempään hyvää yleispyörää ympärivuotiseen työmatka-ajoon (n. 14km suuntaansa). Cyclocross tyyppinen pyörä ollut kiikarissa, kun tottunut maantiefillarilla ajamaan. Ilmeisesti London Roadissa suhtkoht leppoisa ajoasentogeometria... "Slow" mainitsi, että mahtuisi lokarien kanssa 42mm nastakumit alle? Ja tarakallekin tuossa kiinnityspaikat näyttäisi löytyvän. Minkä tason komponentit nuo Sram Apex on, jos vertaa Shimanoon. Nykyisessä konkelissä 2014 malliset Tiagrat ja niiden taso riittää itselle. Yhden eturattaan ratkaisu varmasti ympärivuotiseen käyttöön aina parempi kuin 2.
Kyllä tuo London Roadi varmasti Kona Roven pesee ?
Apexit luokitellaan yleensä johonkin Tiagran ja 105:n välimaastoon.
42 mm Marathon winter tosiaan mahtuu lokareiden alle. Taitaa tosin olla oikealta mitaltaan nimellisleveyttään kapeampi.
Vastataan nyt tähän samaan ketjuun, kun tähän liittyvä kysymys on. Eli täällä tällainen aloitteleva fillaristi kaipailisi tietoa siitä, että olisiko esimerkiksi tuosta London Roadista meikäläisen ensimmäiseksi cycloksi? Tähän mennessä olen ajellut lähinnä työmatkoja ja lyhyitä lenkkejä (n. 30km) Meridan hybridillä, mutta nyt kun tuli ilmottauduttua ensimmäiseen puolimatkan Triathloniin ensi kesälle, niin tottakai pyöräkin pitää päivittää. En vain viitsisi ihan kauheasti pistää rahaa nyt saman tien pyörään, vaikka toki rahalla saisi tässä tapauksessa laatua. Kuinka mukava tuolla London Roadilla on vääntää pitkiä lenkkejä? Sillä pyörällä jonka nyt ostan, pitäisi pystyä tuo 90km pyöräilyosuus myös konkeloida tuossa triathlonissa. Vai kannattaako ihan suosiolla siirtää katseet muualle ja lyödä tiskiin se puolikas tonttu vähintään enemmän rahaa?
Mitäs jos pidät hybridin työmatkapyöränä ja ostat maantiepyörän? PlanetX:llä on RT-58 edullisesti jos sieltä haluat tilata.
Mitäs jos pidät hybridin työmatkapyöränä ja ostat maantiepyörän? PlanetX:llä on RT-58 edullisesti jos sieltä haluat tilata.Prkl ku lupasin tolle puolisolle jo tuon mun hybridin heti kun saan uuden pyörän ostettua :)
Vastataan nyt tähän samaan ketjuun, kun tähän liittyvä kysymys on. Eli täällä tällainen aloitteleva fillaristi kaipailisi tietoa siitä, että olisiko esimerkiksi tuosta London Roadista meikäläisen ensimmäiseksi cycloksi? Tähän mennessä olen ajellut lähinnä työmatkoja ja lyhyitä lenkkejä (n. 30km) Meridan hybridillä, mutta nyt kun tuli ilmottauduttua ensimmäiseen puolimatkan Triathloniin ensi kesälle, niin tottakai pyöräkin pitää päivittää. En vain viitsisi ihan kauheasti pistää rahaa nyt saman tien pyörään, vaikka toki rahalla saisi tässä tapauksessa laatua. Kuinka mukava tuolla London Roadilla on vääntää pitkiä lenkkejä? Sillä pyörällä jonka nyt ostan, pitäisi pystyä tuo 90km pyöräilyosuus myös konkeloida tuossa triathlonissa. Vai kannattaako ihan suosiolla siirtää katseet muualle ja lyödä tiskiin se puolikas tonttu vähintään enemmän rahaa?
En näe mitään ongelmaa että miksikäs ei.
Renkaat ja ehkä satulan vaihtaisin ennenkuin yhtään pitemmälle matkalle lähtisin.
Itsekin pohdin valintaa Fulll montyn sekä London roadin välillä mutta koon valinta mietityttää. Onko fiksumpaa ottaa varulta pienempi L vai onko XL parempi koko? Mitat 191/89.
Itsekin pohdin valintaa Fulll montyn sekä London roadin välillä mutta koon valinta mietityttää. Onko fiksumpaa ottaa varulta pienempi L vai onko XL parempi koko? Mitat 191/89.Aikoinaan olin saman pohdinnan edessä, silloin pickenflick hankinnassa. Identtiset mitat. Päädyin seuraamaan kokosuositusta, vaikka olin tyyliin sentin XL-puolella. Oli ensimmäinen droppitankoinen pyörä. Alkuun tuntui valtavalle ja pitkälle, mutta nyt kun siihen muutama vuosi tottunut se tuntuu jopa aavistuksen pienelle. L tuntuisi varmaan liian pienelle. En tiedä onko täysin verrattava tilanne, mut tällainen oli kokemukseni
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Joko jäsen Jumi on pyöränsä vastaanottanut?
Joko jäsen Jumi on pyöränsä vastaanottanut?
Pyörä tuli tiistaina. Pari lenkkiä on takana, ja olen tyytyväinen ostokseen. Etenkin soratiellä oli tosi mukava ajettava. Sen verran muutoksia tein, että stemmi vaihtui lyhyempään ja satula leveämpään. Hydraulisiin jarruihin tottuneena noita mekaanisia saa kyllä puristaa ihan tosissaan, mutta kylläpä se noillakin pysähtyy tarvittaessa.
Odottakaa
12.08.2018, 15.14
@Jumi, olitko minkä kokoinen (pituus & jalan inseam) sekä minkä kokoisena otin tuon Full Montyn?
Itse katsellut tuota Full Montyä yhtenä vaihtoehtona ns GG-pyöräksi. Läskissä ja edellisessä cyclossa oli mekaaniset levarit ja eivät miellyttäneet tuntumallaan, mutta kyllä niillä pysähtyy. Retkeilykäytössä ne mekaaniset ovat varmasti helpommat huoltaa, vaijerin vaihto onnistuu metsässä mutta hajonneen hydrauliletkun korjaus on haasteellista ;-) Toi Apex malli hintansa puolesta olisi hyvä vs Rival malli (+435€).
@Jumi, olitko minkä kokoinen (pituus & jalan inseam) sekä minkä kokoisena otin tuon Full Montyn?
Olen niin pitkä, että minun ei tarvinnut edes miettiä muuta kuin XL-kokoa. Stemmin kuitenkin jouduin vaihtamaan lyhyempään ihan mukavuussyistä, että saisin hieman rennomman ajoasennon.
Odottakaa
12.08.2018, 20.37
Olen niin pitkä, että minun ei tarvinnut edes miettiä muuta kuin XL-kokoa. Stemmin kuitenkin jouduin vaihtamaan lyhyempään ihan mukavuussyistä, että saisin hieman rennomman ajoasennon.
Ok, kiitos tiedosta.
Tilasin Full Monty SL:n elokuun lopussa ja syyskuun jälkimmäisellä puoliskolla sen sain. Käyttötarkoitus on työmatkapyöräily, mutta kerta alla on cyclo tarkoitus on myös löytää cyclolle sopivia maastoreittejä.
Paketti olisi tullut kahdessakin viikossa mutta sain DHL:ltä kryptisiä viestejä toimitukseen liittyen ja taisin niihin vastaamalla itse aiheuttaa myöhästystä toimitukseen. Muuten tilaaminen onnistui ongelmitta: sain ilmoituksen milloin pyöräni kootaan, ilmoituksen kun se oli koottu sekä pahoitteluviestin kun valitsemani lokarit olivatkin loppu mutta he olivat jo laittaneet pakettiin hieman kalliimmat London Roadin lokarit. Mainitsen nämä koska täällä on myös lanka jossa Planet X:n toimituksia parjataan.
Pyörä saapui hyvin pakattuna ja ehjänä, ja sen pystyi jopa kaltaiseni anatööri helposti kokoamaan. Mitään työkaluja ei tosin tullut mukana, mutta onneksi löytyi kattava setti entuudestaan.
Vaihdoin 2000-luvun Helkama Kulkuri Sportista Full Monty SL:ään, joten luontaisesti pyörä tuntuu huikealta. Pieni toe-overlap mahdollisuus on, kun poljen 46 monoilla tätä pyörää ja poljinta on tullut painettua jalan keskiosalla eikä päkiällä. Monty on kuitenkin opettanut minut jo paremmille tavoille. Olen 189cm pitkä, alla XL koon Monty.
Ajoasento oli odotettua agressiivisempi, mutta alaselkä, hartiat ja käsivarret alkavat jo tottua. Olen hyvin huonossa kunnossa varsinkin keskivartalon osalta ja Helkamassa asento oli luonnollisesti paljon pystymmässä. Päätin stemmien kääntelyn tai vaihtojen sijaan to deal with it ja kyllä tämä tästä.
Luin BB5-jarruista horror threadin jossain muualla, ja täytyy sanoa että itsellä ei ole mitään valittamisen aihetta. Kaatosateellakin jarrut pysäyttävät minut kyllä. Kirjoitin muuten tästä Planet X:lle, ja sain mielestäni aika hyvän vastauksen. Kysyin (ennen pyörän toimitusta) viestissäni että vaihdanko hydrauliseen malliin vai riittävätkö jarrut. Vastaus oli että kaikki onnistuu mutta jarrut ovat riittävät koska kyseessä ei ole maastopyörä. Kiva etteivät heti lähteneet myymään 300€ kalliimpaa vaan pysyivät tuotteensa takana.
Otin musta-harmaan Montyn ja se on kyllä maailman parhaan näköinen pyörä. Niinkuin kaikki uudet pyörät aina tietenkin. Olen erittäin tyytyväinen ja hämmästynyt miten paljon Monty tarjoaa hintaisekseen kapistukseksi.
Tilasin Planet X:tä vielä valot jälkeenpäin ja toimitus oli nopeahko ja tavara hyvää. Tarkoituksena työmatkapyöräillä vuoden ympäri... wish me luck! Eiköhän se täällä etelän talvissa onnistu.
MUOKS: Mainittakoon vielä että tein valintani vertailtuani Full Montyn lisäksi Merida Silex 400:ta, Ridleyn X-Bowta ja Cuben Cross Racea.
Kahtena kesänä on tullut tehtyä noin viikon retkiä London roadilla, soveltuu hyvin retkipyöräksikin. Harmi ettei etuhaarukassa ole kiinnikkeitä etutelineille. Ja voimansiirto päivittyi tiagrasta 105 shimppaan.
https://img.aijaa.com/m/00848/14621086.jpg (https://aijaa.com/Aj4Hxx)
Vaau aivan mieletöntä. Bikepackikg rupes kiinnostamaan heti kun kiinnostu ”adventure” pyörästä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.