PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimanon jarrujen SLX ja Zee pidon hukkuminen paloista?

Antza44
26.07.2018, 13.32
Ongelmana on pidon hukkuminen paloista. Jarrut alkaa naukua/pito huononee. Tämä saattaa tapahtua esim. noin 2-3 kuukautta uusien palojen vaihdon jälkeen vaikka kulutuspintaa olisi vaikka kuinka jäljellä riippuen tietysti ajomääristäkin. Pikkuhiljaahan tuo pito huononee ei yhtäkkiä.

Jarruja on talossa SLX 3kpl ja 1kpl Zee ikähaitarilta noin 2-5V ja kaikissa on samaa ilmiötä ja aina on ollut samaa vaivaa. Useat orkkis organic/resin palat olen vaihtanut ja myös Zee jarruihin olen kokeillut Shimanon sintered/metal paloja ja kaikissa toistuu sama ilmiö. Uudet palat toimii aina täydellisesti aikansa.

Kuuma-ilma puhaltimella reilu lämmitys auttaa, mutta ei tee paloja uuden veroiseksi pidoltaan. Olen myös Timanttilla hionut pinnoista myös lasitusta pois-> palojen pinta näyttää kuin uudelta, mutta pito ei juurikaan parane, jos ei ole antanut lämpöä. Hiomisessa saattaa olla riski, että pinta hiotuu aavistuksen vinoon ja pito sitäkautta saattaa olla/pysyä huonona. Jarrusprayllä olen putsaillut paloja se ei vaikuta oikeastaan, kuin lian poistumiseen.

Itsellä on tullut mielleen, että jos nuo hiukan vuotaisi mineraaliöljyä ja tuo aiheuttaisi moisen. Jollain 1-3v aikavälillä tuntuu Shimanot kaipaavan ilmausta. Silmin havaittava vuotoa ei männissä/satuloissa ole. Sinänsä outoa, kun ylensä Shimanoja pidetään aika varmatoimisina, jos minulla olisi noin monta vuotavaa yksilöä. Kaikilla ajetaan 365 eli lämpö vaihtelua on reilusti.

Yhdessä pyörässä on Sramin Guide RS jarrut ja niiden orkkis organic paloja olen ajanut usemmat loppuun vailla moisia ongelmia. Muuten Shimanot on ihan OK, mutta alkaa tuo ainainen pidon hiipuminen riittämään.

Pesu, ketjujen rasvaus ja ajotyyli se ei voi olla, kun Sramit pelaa.

3 Shimanot SLX levyillä, 1 Maguran ja Guidet Sramin levyillä.

Mietin, että jos kokeilisi Shimanoihin jonkun muun valmistajan paloja, josko ongelma poistuisi? Olisko muilla samoja havaintoja ja lääkettä moiseen.

H. Moilanen
26.07.2018, 13.40
Öljyvuoto. Voi olla männän juuresta, letkun helmestä tai jostakin muualta. Pieni vuoto ei välttämättä edes sotke paikkoja, mutta öljy pilaa palat ja jarrutehon. Osia noihin saa heikosti tai ei lainkaan.

marco1
26.07.2018, 14.06
Varaosien saanti käytännössä tosiaan huonoa mutta uusien jarrusatuloiden ostaminen on mahdollista. Hinnat alkaa parinkympin tienoilta jarrupalojen kanssa Saksasta. Toki pitää osata asentaa ja ilmata jarrut.

Antza44
26.07.2018, 15.47
Täytyy taas ostella uusia paloja repullinen ja ilmailla jarrut mitkä sitä vaatii ennen vaihtoa ja seurata tilannetta. Uusia satuloita en ala ostelemaan. Voihan olla, että noista 8 yksilöstä kaikki ei vikaile, mutta siltä se tuntuu, kuin aina joku jarru ei pelaa kunnolla. Täytyy alkaa pitää vähän kirjaa joka yksilöstä.

Aihetta sivuten: Liittyen palojen vaihtoon ja mäntien herkistelyyn /putsaukseen ja mäntien sisään työntöön. Mitä olette käyttänyt, jos esim 4 mäntäsessä satulassa kaikki männät ei ole yhtä herkkiä putsailun ja edestaikaisenkaan painelun jälkeen? Itse olen Shimanoihin laittanut ihan ihan himpun mineraali öljyä ja Sramiin Dot:tia männän juureen ja painellut sitten eestaas ja tämä tuntuu auttavan. Putsaus tietysti vielä, ettei vaan paloihin kulkeutuisi. Shimano ongelmaa on ainakin ollut ennen tätäkin toimintoa.

hcf
26.07.2018, 17.01
Voisko jarrulevyjen kuumuminen pilata palat? Maastopyörissähän nuo on kovassa käytössä. Tulivaan mieleen ku kauppias kauppas mulle icetech levyjä joissa on ilmeisesti jäähdytysripoja

marco1
26.07.2018, 19.35
No aika kovaa pitäis hinata että palat menisi pilalle. Kuluvat ensin mutta oli kai niitä laatuongelmia joskus palojen jarrumateriaalin pysyvyydessä.

Jäähdytysjutut eli IceTech-jarrulevyt ja jäähdytysrivoilla varustetut taitaa Shimanolla olla kehitelty nesteen kuumentumisen ongelmien välttämiseksi. Jarruissa on nykyään niin vähän nestettä ja muuta massaa että ainakin teoriassa päästään joissakin olosuhteissa tilanteeseen jossa mineraaliöljyn huonot puolet tulevat vastaan.

hphuhtin
28.07.2018, 01.06
Voisko jarrulevyjen kuumuminen pilata palat? Maastopyörissähän nuo on kovassa käytössä. Tulivaan mieleen ku kauppias kauppas mulle icetech levyjä joissa on ilmeisesti jäähdytysripoja

Ensin kiehuu öljy, mutta kai ne palatkin voi mennä ja jarrulevyt myös jojoksi. Itsellä sinistyi jarrulevyt kerran samalla kun kahvat meni pohjaan ja sen jälkeen päivitinkin jarruista kaiken vaikka jarrut edelleen toimivat (säätöruuvi kahvasta tosin piti kääntää niin syvälle sisään kuin meni). Sanoisin, että jos et tiedä tarvitsevasi jäähdytysrimallisia levyjä, en usko että tarvitset. Mutta ehkä kauppias vaan ajatteli tarjota hyviä levyjä?

Ice-tech nimikkeen alla myydään myös jarrulevyjä joissa ei ole erityisiä tuuletusrimoja, esim. https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m8000/SM-RT86.html ja nuo ovat hyviä, vähän peruslevyjä parempia ja niiden pitäisi siirtää lämpöä pois jarrupinnalta paremmin. Itse laitan juuri noita vanteisiin. Ei ole kuitenkaan mitään propellia kuten joissakin malleissa [emoji4]

kauris
28.07.2018, 16.48
Joskus syystä tai toisesta jarrupalojen pinta lasittuu ja levykin voi kiillottua. Jarrupalasta sen näkee selvästi, kun pinta on kiiltävä, lasimainen. Kerran mulla vain toinen paloista oli jarrusta muuttunut tällaiseksi. Hioin hiekkapaperilla jarrupalojen pinnan takaisin mataksi ja hioin hienolla hiekkapaperilla myös jarrulevyn. Pintojen putsaus tietysti myös hiontapölystä esim isopropanolilla lopuksi.
Lopputuloksena jarrujen pito ja toiminta palasi.

Joskus jarrujen teho on myös huonontunut vaikka lasittumista ei ole näkynyt. Epäilen levyihin ja sitä kautta paloihin menneen öljyä tms maantiellä lentävästä vedestä tai kenties takajarrun kyseessä ollen pyörän ketjuista. Jarrulevyjen puhdistus ja palojen pinnan hionta auttaa tähänkin.

hphuhtin
28.07.2018, 20.08
Ainiin, alkuperäiselle kysyjälle, en ole mitään jarrujen katoamista huomannut mitä ei ilmaaminen ja (loppuun kuluneiden) palojen vaihto olisi korjannut.

Perheessä on neljät Shimanon levyjarrut, kahdet XT:t, yhdet Deoret ja yhdet Aliviot.

XT:tä saa ilmata pari kertaa vuodessa kun ovat kokoajan käytössä maastopyörissä ja samoin paloja menee samaa vauhtia. Deore tai Alivio ei ole vaatinut mitään paitsi jarrujen keskittämistä välillä, Alivio ollut käytössä pari vuotta mutta vain pari-kolmetuhatta kilometriä, city-pyörässä.

Marsusram
28.07.2018, 21.28
SLX M675 jarrut alkoivat pitää ääntä ja vaihdoin jarrupalat, putsasin levyt. Ei auttanut kuin hetken kun meteli palasi.
Sitten hävisi paineet systeemistä, alapäässä näytti kostealta ja syyksi paljastui mäntävaurio. Täytynee uusia koko jarrusatula.
http://lh3.googleusercontent.com/RgPHCfVp5mazN78X5F1Oamts-vyT_dAoeNgcGla_8rAMe20MyqG-atvq77EkdjBow8xJ-pFv_H5m9Gauh_X07hYq5qK6VlB82ry1c0kt8I7XotRNjbytNkH _Qnjw2QW9lJV_Bq3U=w2400

maalinni
30.07.2018, 18.56
Oho, mitenhän tuo on syntynyt?

wilcu
08.09.2018, 19.18
..SLX takajarrun tehot katosi, -sai juuri lukkoon karmean äänen säestämänä hiekalla jos paino aivan edessä. Paloille hionta 100 paperilla + puhalluslampulla lämmitystä 2x1min (välissä minuutin jäähdytys)
Ainakin koeajolla toimivat ;pitänee myös hankkia repullinen varapaloja matkaan.. olisi ollut takajarrullekin Hossassa tarvetta.

-KG-