PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän 1x11 vaihteisto ja välitykset



marviles
25.07.2018, 18.48
Jonkin aikaa ihmetellyt 1x11 vaihteiston toimivuutta ja kuinkas siinä voi riittää välitykset tiellä ajoon. Ainakin omien havaintojeni ja kokemusten mukaan ketjun tulee pyöriä kohtuu suorassa, omissa pyörissä 3x7 vaihteisto ja jos laittaa edestä pienimmän ja takaa pienimmän niin raksuttaa jo kovasti, sama toisinpäin. Vaikka eturatas olisi keskellä niin ketju kulkee huomattavan kierossa. Miten noissa riittää välitykset tiellä ajoon, kun itselläni 3x7 vaihteistossakin alkaa 20km/h paikkeilla loppua vaihteet kesken.

Pexxi
25.07.2018, 19.09
Eturatas yleensä samaa kokoa tai isompi kuin 3x -systeemin keskiratas. Siinä on aika hyvä vertailukohta testata. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää että tasaisella tiellä pystyy ajamaan sellaista vauhtia kuin on eturattaassa piikkejä.

JackOja
25.07.2018, 19.12
Ja välitykset käytön mukaan. Jos hankkii 1x11 maastopyörän maantieajoon niin iso eturatas sitten.

Metsämuija
25.07.2018, 19.27
Kyllä 11 piikkinen raskain ratas on aika maantiekyvykäs vaikka edessä olisi pienikin ratas. Kannattaa siis valita laajalla skaalalla. Mulla taitaa olla 11-46 hampaiset. Mun ei tartte kuin käyttää toisiksi isointa, niin pääsee 30kmh vaikka edessä taitaa olla 22 piikkinen.

maalinni
25.07.2018, 20.58
Pienillä takarattailla hyötysuhde laskee, eli tosiaan kannattaa valita eturatas siten, ettei takana tarvitse koko aikaa käyttää 11 piikkistä.

maalinni
25.07.2018, 21.00
Minulla on edessä 36 (ovaali) ja takana 11-42. Nousee jyrkin kotihuudien mäki ja maantiellä 11 piikkinen on käytässä lähinnä alamäissä. Eli hyvin riittää välitykset.

Vivve
26.07.2018, 01.02
Miten noissa riittää välitykset tiellä ajoon, kun itselläni 3x7 vaihteistossakin alkaa 20km/h paikkeilla loppua vaihteet kesken.
Miten sulla voi loppua vaihteet kesken tossa vauhdissa?

nure
26.07.2018, 05.40
Samaa mietin, ei taida olla kysyjällä homma ihan hanskassa, 3x7:lla pääsee takulla neljänkympin vauhtiin, toisaaltaan jos kuskin reidet makaroonia niin sitten ei...

mahead
26.07.2018, 10.54
Ainakin omien havaintojeni ja kokemusten mukaan ketjun tulee pyöriä kohtuu suorassa, omissa pyörissä 3x7 vaihteisto ja jos laittaa edestä pienimmän ja takaa pienimmän niin raksuttaa jo kovasti, sama toisinpäin. Vaikka eturatas olisi keskellä niin ketju kulkee huomattavan kierossa.
x11-systeemissä ketju on kapeampaa joka mahdollistaa sen että takarattaat voi olla tiheämmin. Ketju ei siis mene kovin paljoa enempää mutkalle kuin x7:ssakaan, mutta kapeampana taipuu paremmin.

mahead
26.07.2018, 11.01
Pienillä takarattailla hyötysuhde laskee, eli tosiaan kannattaa valita eturatas siten, ettei takana tarvitse koko aikaa käyttää 11 piikkistä.
Mihin tämä perustuu? Tuleeko enemmän kitkaa kun yksittäinen ketjun lenkki viipyy lyhyemmän aikaa siinä rattaalla ja seuraavien lenkkien täytyy asettua paikalleen, vai mihin? Voisin kuvitella ettei erolla ole kisakäytön ulkopuolella kuitenkaan mitään merkitystä..?

J.Kottenberg
26.07.2018, 11.06
Tietty kovakuntoiset kuskit on eri, mutta itselle riittää 1x11 vauhdit tiellä oikein hyvin, vaikkei eniten käyttämässäni ole kuin 30 piikkinen edessä, koska tiesiirtymillä tulee usein palauduttua tai siirryttyä ajopaikoille ikään kuin voimia säästellen.

Mutta ei kai tässä ongelmaa ole. Onhan 1x12 olemassa, ja kaikenlaisia laajennusrattaita. Itse en ole siksikään harkinnut koska mitä isompaa pakkaa takana, sitä karmeampi horsmaimuri siitä tulee.

maalinni
26.07.2018, 13.58
Mihin tämä perustuu? Tuleeko enemmän kitkaa kun yksittäinen ketjun lenkki viipyy lyhyemmän aikaa siinä rattaalla ja seuraavien lenkkien täytyy asettua paikalleen, vai mihin? Voisin kuvitella ettei erolla ole kisakäytön ulkopuolella kuitenkaan mitään merkitystä..?

Mm. täällä juttua https://www.bikeradar.com/road/gear/article/friction-facts-free-speed-from-proper-shifting-44016/

marviles
26.07.2018, 16.11
Samaa mietin, ei taida olla kysyjällä homma ihan hanskassa, 3x7:lla pääsee takulla neljänkympin vauhtiin, toisaaltaan jos kuskin reidet makaroonia niin sitten ei...

Pääsee toki vaikka 80 vauhtiin, mutta jostakin syystä 20 jälkeen alkaa polkemisnopeus olla epämukavaa verrattuna vaikkapa aiempaan hybridiin jolla sai hyvin verkkaiseen tahtiin poljeskella pitkälläkin matkalla että sai nopeuden pysymään vaikkapa 20-22 tietämillä. Pääseehän sitä vaikka 500, mutta onko se nautittavaa? Minusta jokin vaihde jo uupuu 500 tietämillä.

maalinni
26.07.2018, 16.15
Jos poljet verkkaiseen tahtiin, niin tekniikassa on puutteita. Semmoinen 90 kampikierrosta minuutissa on hyvä.

terro
26.07.2018, 16.25
Omalla maastopyörän 1x11 (takana 11, edessä 32 piikkinen ratas) vaihteistolla saa kyllä polkea todella verkkaisesti 20km/h vauhdissa.

Sanoisin, että jotain 30-35km/h vauhtia pystyy vielä hyvin polkemaan. Jaloista loppuu voimat ylläpitää vauhtia omalla maastopyörällä paljon ennemmin kun välitykset.

maalinni
26.07.2018, 16.43
Omalla maastopyörän 1x11 (takana 11, edessä 32 piikkinen ratas) vaihteistolla saa kyllä polkea todella verkkaisesti 20km/h vauhdissa.

Sanoisin, että jotain 30-35km/h vauhtia pystyy vielä hyvin polkemaan. Jaloista loppuu voimat ylläpitää vauhtia omalla maastopyörällä paljon ennemmin kun välitykset.

Sama juttu, tänään itseasiassa alamäessä ajattelin tätä asiaa ja takana ei ollut 11 piikkinen edes käytössä. Omat siimareidet vaatii jyrkemmän alamäen sen käyttöön. Tosin se 36t ovaali kuulemma vastaa 38t pyöreää reiskaa, kun kammet on kello kolmessa.

nure
26.07.2018, 17.13
Sanoin jo ettei ole homma hanskassa, kannattaa tutustua käsitykseen "Kadenssi"...

marviles
26.07.2018, 17.17
Jos poljet verkkaiseen tahtiin, niin tekniikassa on puutteita. Semmoinen 90 kampikierrosta minuutissa on hyvä.

30 asteen helteessä tulee hiki polkea 90 kierrosta minuutissa, paljon mukavempi olisi polkea 30 kierrosta minuutissa ja pitää silti mukava nopeus yllä. Varsinkin kun ei ole koskaan polkenut kuntoilumielessä saavutuksia mitaten, vaan ainoastaan nautinnosta ja luonnonrauhasta nauttien metsäautoteitä välillä polulle poiketen. Ei mielestäni alhainen kierrosnopeus ole tekniikkavirhe, mutta toki maastossa ja jotakin tavoitellen voi olla.

JackOja
26.07.2018, 17.28
...paljon mukavempi olisi polkea 30 kierrosta minuutissa ja pitää silti mukava nopeus yllä. ...

Joku öpaut 48-piikkinen eturatas vois olla sulle tosi jees.

maalinni
26.07.2018, 17.58
Joku öpaut 48-piikkinen eturatas vois olla sulle tosi jees.

Vähintään 104 piikkinen http://www.roadbikereview.com/reviews/video-how-fast-can-you-go-with-an-104-tooth-chainring

terro
26.07.2018, 18.31
Miksi tyytyä 30 kierrosta minuutissa polkemiseen. 15 kierrosta minuutissa olisi vielä tuplasti kevyempää, puhumattakaan 7 kierrosta minuutissa polkemiseen.

maalinni
26.07.2018, 18.55
Miksi tyytyä 30 kierrosta minuutissa polkemiseen. 15 kierrosta minuutissa olisi vielä tuplasti kevyempää, puhumattakaan 7 kierrosta minuutissa polkemiseen.

Kevyintä lie, jos ei polje laisinkaan.

mahead
26.07.2018, 20.12
Mm. täällä juttua https://www.bikeradar.com/road/gear/article/friction-facts-free-speed-from-proper-shifting-44016/
Ok, eli kitkasta tosiaan kyse. 3 w ei nyt ehkä kuitenkaan maata kaada tässä keskustelussa, joten luulen että eturatasta ei tarvitse juuri sitä silmällä pitäen valita. :)

Läskissä ovaali 24t & 11t -takaratas riitti minun ajoissani tasamaalla maksimissaan n. 25 km/h -vauhtiin. Cyclossa 50t-eturatas ja lienenköhän koskaan käyttänyt yhdessä sen kanssa 11t-takaratasta.

Sikäli ymmärrän aloittajan pointin, että kyllä myös mulla syke tuppaa nousemaan kun nostan kadenssin 80 r/min => 100 r/min. Hassua siinä on silti se, että korkeammalla sykkeellä sitä vauhtia jaksaa silti ylläpitää siinä missä matalampaakin kadenssia. Liian matalalla kierrosnopeudella sen sijaan kunto loppuu nopeammin varsinkin ylämäissä kun menee voimailuksi.

marviles
26.07.2018, 20.57
Toki kevyintä on olla polkematta ollenkaan. 104 piikkinen olisi kyllä menevän näköinen peli tuolla maastossa varsinkin:D hitaasti polkeminen on toki raskasta sekin pitkällämatkalla, mutta välillä rauhallinen tahti kovemman maastopätkän jälkeen tekee hyvää. Mitä ylämäkeen polkemiseen tulee niin nopeutta pois ja pienempää vaihdetta jotta vastus pysyy kohtuullisena, eikä vedä hapoille. Samoin vastatuuli.
Mutta mitä jo aloitukseen tulee niin kyllähän nämät pelkällä takavaihtajalla toimivat maastopyörät ovat aivan erilaisia kuin 7-10×3.

Vivve
26.07.2018, 21.02
30 asteen helteessä tulee hiki polkea 90 kierrosta minuutissa, paljon mukavempi olisi polkea 30 kierrosta minuutissa ja pitää silti mukava nopeus yllä. Varsinkin kun ei ole koskaan polkenut kuntoilumielessä saavutuksia mitaten, vaan ainoastaan nautinnosta ja luonnonrauhasta nauttien metsäautoteitä välillä polulle poiketen. Ei mielestäni alhainen kierrosnopeus ole tekniikkavirhe, mutta toki maastossa ja jotakin tavoitellen voi olla.
Sulta siis uupuu sopiva välitys mummutahtiin eikä niinkään vaihteet lopu kesken?

Moska
26.07.2018, 21.24
Nivelille olisi paljon parempi polkea edes 70-80 tahtia kuin 30. Samalla teholla poljentapaine putoaisi reilusti alle puoleen ja jalkojen aineenvaihdunta toimisi tehokkaammin.

KotooTöihin
27.07.2018, 17.28
Itse en ajele juurikaan kovaa ja voin sanoa, että kadenssin nosto auttoi aika paljon. Suurinpiirtein 45 oli alkuun ja 60-80 on nykyään peruskauraa ja on kevyt pyörittää. Yli 100 r/min alkaa olla jo semmosta sotkemista, ettei mulla ainakaan jalat ehdi.