PDA

Näytä tavallinen näkymä : 😷SRAM/Truvativ DUB kammet ja laakerit



nure
24.07.2018, 18.50
Onko kellään kokemusta tai mielipidettä ko. kammista? Ideahan on loistava, sama kammen akseli, vain laakeri valitaan...
Esimerkkinä https://r2-bike.com/TRUVATIV-Crank-Stylo-Carbon-Eagle-DUB-black-1x12-X-SYNC-2-Direct-Mount-chainring-32-teeth ja https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Bracket-DUB-BSA-68-mm-73-mm

F. Kotlerburg
30.07.2018, 14.34
Enpä kyllä näitäkään laittaisi 41mm keskiöön. Muuten varmaan ihan oiva keksintö.

pturunen
30.07.2018, 17.17
Aattelin laittaa seuraavaan kasaukseen DUB-systeemin kun nykyiset kammet sanovat sopimuksen irti. Kaitpa tuo tosiaan menee niin, että samat kammet siirtyvät BB:tä vaihtamalla rungosta toiseen (tosin eipä ole tuollakaan väliä, niin kauan kun BSA-keskiöitä on rungoissa olemassa).

maalinni
30.07.2018, 19.00
Siis mikä idea noissa on (ei jaksa googlaa) voiko noita samoja kampia käyttää erilaisilla laakereilla?

N-K
05.08.2018, 18.49
Samat kammet pitäis tosiaan käydä kaikkiin runkoihin. Keskiöt vaan sen mukaan millanen runko on.
Ideahan on vaan varmaan se ettei kauppojen hyllyille jäis niin paljon eri standardien kampien jämäeriä. Helpompi myydä vaan yhtä mallia.

Vaihdoin vanhat GXP kammet toiseen pyörään ja pistin Dubit täpäriin. Keskiö (BSA) vaatii tosiaan vähän eri työkalun kuin GXP tai Shimanon HT. Kannattaa pitää mielessä ennen kuin tilailee.
Pyörii kyllä tosi pehmeesti ilman rahinoita. Vaikuttaa ihan hyvältä.

maalinni
05.08.2018, 20.10
Mites esim. just gxp ja ht2 eikö niissä ole eripaksuiset akselit eli sama dubbi ei käy molempiin vai saako tohon pelkän akselin vaihdettua?

JackOja
05.08.2018, 21.34
^dub on sramin kamoille, ei sen shimanon ht-kakkosen kanssa tarvitse olla yhteensopiva.

misopa
09.11.2019, 10.24
Liittynee aiheeseen :)

https://youtu.be/P-FF85f6XlE

Hyvin XX1 DUB -kammet kestäneet myös omassa käytössäni, vaikka ihan kuplavolkkarin painoa en taida saada noihin kampiin kohdistettua...

paaton
23.07.2022, 18.54
Katos, löytyi vanha ketju DUB kammista.

Oletteko tehneet millaisia työkaluja DUB kammen irroitukseen? Ainakin oma red dub kiristyy tautisen tiukkaan kiinni. Asensin kammet toissa päivänä ihan normaalilla 8mm kuusiokoloavaimella, eli momentti ei takuulla ollut tuota 54Nm, mitä ohje antaa.

Tuo dubin sovite ilmeisesti hirttää tuohon kartioon kiinni. Aivan samalla tapaa, mitä esimerkiksi kartiovartisen poran, tai auton raidetangon pään kartio. Ilman terävää napautusta tarvitsee oikeasti paljon voimaa irroitukseen. Pulttipyssykin olisi, mutten ehkä uskalla tuota tehomittarin kanssa käyttää.

No, täytyy hakea käypäinen muoviputki non-drive siden puolelle ja pitkä jatkovarsi voimavarteen.

F. Kotlerburg
23.07.2022, 19.05
En ole tehnyt. On lähtenyt ilman ongelmia aina irti.

paaton
23.07.2022, 19.11
Niin mulla lähti kanssa gxp redit kevyesti ja taitaa noista osa lähteä muutenkin. Oisko jossain mallissa sovitteessa vähän eroa.
Mulla nuo aukeaa kauhealla pamauksella, kun vääntää vaan tarpeeksi kovaa, eli selkeästi se kartio paukahtaa irti.

Tällaisen ketjun löysin juuri aiheesta.

https://www.mtbr.com/threads/removing-crank-bolt-on-dub-crank.1103468/

maalinni
23.07.2022, 20.53
Samat kammet kaikkiin runkoihin ideasta onkin tultu jo siihen, että dub kampia on kolmella eri akselin pituudella…

JTu
24.07.2022, 00.30
Irtokärki, metrin jatkovarsi ja pieni kuormaliina vaadittiin tehtaalla asennettujen dub-kampien irrottamiseen. Oli todella tiukassa. Tavallisella kuusiokoloavaimella ei toivoakaan.

N-K
25.07.2022, 08.51
Irroittelin itsekin juuri jäykkäperästä dub kammet ja aika kovaa vääntöä ja hikoilua oli.
Noin 700mm tankoa käytin jatkovartena muutenkin pitkässä kuuskolossa ja kampeen polkimen akseli mihin pystyi pistämään koko painon samalla kun se tanko oli lattiaa vasten (pyörä katollaan).

Pitää muistaa laittaa kunnolla jotain sopivaa rasvaa väliin kun pistän taas kiinni.

Ymmärsin, että ongelma on alumiinipultissa joka kierretään alumiiniseen akseliin ja siitä jämähtää kiinni.

paaton
25.07.2022, 09.14
Ei voi olla kyse alumiinipultista. Tuo jämähtää kiinni päivässä ja kevyestikkin kirimällä. Johtuu saletisti tuosta kartiosta.

paaton
25.07.2022, 09.17
Mutta siis vikahan tuo ei ole. Parempi vaan, että kampi pysyy kunnolla kiinni. Muutamallakin kaverilla on rotorin vastaavia kampia irronnut. Eli viallinen sovite noissa.

Lisäksi se voima avatessa ei riko mitään. Kova pamaus avatessa tulee just tuon kartion avautumisesta.

paaton
25.07.2022, 09.21
Niin ja minulla uudet kammet olivat täynnä rasvaa kiinni laittaessa. Kartio ja pultti.

N-K
26.07.2022, 08.47
Mistähän kartiosta tässä puhutaan? Siitä ulommaisesta osasta mitä vasten se pultti työntää kampea ulos?
Itsellä oli sekin pois kun yritin saada jotain aineita sisään helpottamaan aavausta, eikä vaikuttanut mitenkään mihinkään.
Olin myös laittanut JOTAIN rasvaa sinne kasausvaiheessa, en vaan muista mitä.

Onhan se tosiaan hyvä ettei irtoa ajossa. Shimanon kampi kerran tipahti kesken ylämäen, mutta taisi olla oma moka kun kiristin liian vähän.
Tätä dubin isoa pulttia tulee kiristettyä ehkä helpommin vähän väkivalloin kun kokoa on enemmän.

paaton
26.07.2022, 09.44
Siinä boorissa on kartio.

Föhn
13.08.2022, 20.17
Saatana että osaapa olla tuo toisen pyörän kampipultti tiukassa. Toisen pyörän jonka itse olen kiristänyt lähti sovinnolla joskin reilusti voimaa käyttämällä irti. Mutta tuo toinen, sehän on huoltoliikkeen kiristämä. Pitää alkaa katselemaan vartta koska eihän tuota muuten auki saa.

paaton
13.08.2022, 21.48
Saatana että osaapa olla tuo toisen pyörän kampipultti tiukassa. Toisen pyörän jonka itse olen kiristänyt lähti sovinnolla joskin reilusti voimaa käyttämällä irti. Mutta tuo toinen, sehän on huoltoliikkeen kiristämä. Pitää alkaa katselemaan vartta koska eihän tuota muuten auki saa.

Niin katselin että ostit just samanlaiset redin kammet kuin itsekkin. Nuo hirttävät hullun tiukkaan kiinni. Avasin taas viikolla.
Ja ei takuulla ollut huollon kirimä. Ihan itse nätisti lyhyellä avaimella kirin.

Enkä ole kyllä enää yhtään varma tuosta kartioteorista. Vähän se narisee siihen malliin, että ehkä kierre on se joka yrittää leikata kiinni. Ehkä tuonne pitäisi laittaa jotain muuta kuin rasvaa väliin.

Föhn
13.08.2022, 22.20
Nuo on kolmannet redin kammet kammet jotka ostin. Tulevaisuutta varten. Pitäis tehdä operaatio jossa Quarqin teho keskiö siirretään rouvan fillariin josta siirtyy minulle minulle kammet ja Alugearin ratas. Rouva saa siis Quarq ja 170mm kammet 46 rattaalla ja mä otan 175 kammet 44T rattaalla johon tukee kiinni Favero Assiomat. Varman joutuu rattaan päivittämään vähintään 46 mutta todennäköisesti 48T. Äsken kokeilin tällainen 85kg läski seistä polkimella ja toinen jalka kuusiokoloavaimella niin ei hievahtanutkaan. Täytynee käyttää liikkeessä jotta löysäisivät pulttia minkä ovat kirineetkin. Kyllä nuo on aina saanut auki vaikka ähellysten kera mutta nyt on tekemätön pakka.

paaton
13.08.2022, 22.26
Nuo on kolmannet redin kammet kammet jotka ostin. Tulevaisuutta varten. Pitäis tehdä operaatio jossa Quarqin teho keskiö siirretään rouvan fillariin josta siirtyy minulle minulle kammet ja Alugearin ratas. Rouva saa siis Quarq ja 170mm kammet 46 rattaalla ja mä otan 175 kammet 44T rattaalla johon tukee kiinni Favero Assiomat. Varman joutuu rattaan päivittämään vähintään 46 mutta todennäköisesti 48T. Äsken kokeilin tällainen 85kg läski seistä polkimella ja toinen jalka kuusiokoloavaimella niin ei hievahtanutkaan. Täytynee käyttää liikkeessä jotta löysäisivät pulttia minkä ovat kirineetkin. Kyllä nuo on aina saanut auki vaikka ähellysten kera mutta nyt on tekemätön pakka.

Google kertoi tosiaan ohjeeksi pitkiä jatkovarsia. Se non-drive side vaatii muovisen putken, jolla kampi tuetaan maahan. Sahaa vielä hahlon, niin poljinta ei tarvitse irroittaa.

Ei omalla painolla ja lyhyellä kammella saa tuohon voimaa tarpeeksi, varsinkin kun toinen puoli antaa periksi.

Föhn
13.08.2022, 22.39
No ei tosiaan. Se tuli jo todistettua

moukari
06.09.2022, 10.06
Tarvitseeko tähän kammen lukkorenkaaseen (eli tuo vasemmanpuoleinen) koskea lainkaan uusia kampia asentaessa? Vai riittääkö, että kiristää 8-millisellä kuusiokoloavaimella kammen kiinni? Tarkoitus olisi vaihtaa GXP-kammet DUB-kampiin ja asentaa samalla pyörään tehomittarispider.

Tajusin, että minulla ei ole tuohon lukkorenkaaseen sopivaa työkalua. Netissä tuli vastaan, että periaatteessa sen voisi kiristää sopivan kokoisilla lukkorengaspihdeillä.

https://images.bike24.net/i/mb/80/67/42/291771-00-d-593624.jpg

paaton
06.09.2022, 12.25
Ei tuohon tarvitse koskea milloinkaan. Pultin kierre on vaan tulpattu sillä.

paaton
06.09.2022, 12.28
Siis tulpattu ulosvetoa varten. Tuo sama pultti nojaa tuohon lukkorenkaaseen ja kampi irtoaa.

moukari
06.09.2022, 12.29
Siis tulpattu ulosvetoa varten. Tuo sama pultti nojaa tuohon lukkorenkaaseen ja kampi irtoaa.

Joo hyvä, näin ajattelinkin.

maalinni
06.09.2022, 16.36
Välillä vaan kannattaa tsekata, että se on kireällä. On pirullinen etsittävä metsästä...

Föhn
06.09.2022, 16.51
Tuo ei tipu ikinä. Momenttiin kun kirraat niin jotain on asennuksessa pielessä jos tuo löystyy.

maalinni
06.09.2022, 20.31
Minulla oli tehtaan jäljiltä todella löysällä, pyöri ihan sormilla. Tosin gpx:n vastaava ei dub, mutta sama ideahan noissa on.

Bomb
09.09.2022, 09.36
Tämäpä oli hyvä ketju lukaista ihan muuten vain. Itse kiristin pultin 50Nm, kun ei momenttivääntimessä ollut isompia tarjolla eikä itsellä isompaa ollut ja olen tässä miettinyt, että pitäisikö käydä metsästämässä isompi momenttiavain ja varmistaa ne viimeiset Nm:t, mutta tämän ketjun perusteella ei tarvinne hermoilla asian suhteen, vaan jatkaa huoletta ajelua :D Toisaalta on jo "jokunen" kilsa tullut tuon jälkeen ajettua, että olisi se varmaan jo oireillut, jos olisi löystyäkseen, mutta vähän on takaraivossa kuitenkin kaivellut asia.

paaton
09.09.2022, 09.50
Tuohan on koneistusteknisesti aika tarkka kohta ja ainakin rotorin vastaavassa on ollut jotain häikkää. Muutamaltakin kaverilta on kampia irtoillut.

Tuossa vanhemmassa redissä taitaa olla toisinpäin.

paaton
28.09.2022, 00.08
Tipsissä iso juttu jumivasta sramin kammesta.

Ilmeisesti se on kuitenkin tuo pultti, joka leikkaaa kiinni Redin kammissa. Teräspultti poistaa ongelman. Jee.

Uusimmissa malleissa on tehty kierteeseen muutoksia. Varmaan tuon vuoksi kampien saatavuus on ollut heikkoa.


https://cyclingtips.com/2021/02/sram-aluminum-crank-bolts-seize-stuck-fix/

Aakoo
28.09.2022, 08.02
^Näyttäisi uusi pultti maksavan kympin, pitänee tilata varalle ja vaihtaa kun talvella huoltaa pyörän.

AjaaVaan
19.08.2023, 11.20
Tervehdys!

Apu olisi tarpeen! Keskiöiden kanssa vähemmän kokemusta, niin jos täällä olisi joku joka tietäisi. Päivitin maasturia kuutiosta vähän vanhempaan Cannondale Scalpeliin ja kammet lähti vaihtoon. Tilalle tulee Sramin GX Eagle DUB kammet ja tällä hetkellä keskiönä on Cannondale Alloy Pressfit30.(BB30 lukee vielä rungon pohjassa)Katselin että halkasijat on 29,80mm ja laakereiden ulkopintojen etäisyys 80mm. Eli tarviiko siis meikäläisen hommaa uusi keskiö (DUB) vai onko tuo nykyinen passeli ja mikä sen täytyy malliltaan sitten olla jos tarvetta päivittää?

Pakko nyt varmistaa tämä ennen kuin lähtee hätäpäissään tilailemaan.

Edit. Jotkuu vanhat Truvativin kammet siinä oli kiinni..

kaakku
19.08.2023, 12.07
Kyllä pitää vaihtaa. DUB-kammet tarvitsevat DUB-keskiön, BB30-kammet tarvitsevat BB30-keskiön. Yksinkertaista.

AjaaVaan
19.08.2023, 13.28
Njoo näin mie vähän ynnäilin, mut pakko varmistaa. Mistäs mie lähen liikenteesee tuon keskiön hakemisen suhteen, kun niitäkin miljoona erilaista DUB -keskiötä?

Edit. Kattelin et jotain adaptereitakin saatavilla, mutta pää sen verran jo pyörällä näistä ettei mitään tolkkua.. =D Ja oisko se sitten tuo Sramin DUB PF30 mikä olis passeli kuhan kattoo oikean leveyden? Rungon leveys keskiön kohtaa 83mm ja chainlinen kun mittasin, niin näytti 55mm. Ja siis kyseessä non-boost (12x142) ja oli vielä 16,50mm spaceri.

AjaaVaan
19.08.2023, 15.52
https://www.bike-components.de/en/SRAM/DUB-PF30-MTB-83-mm-Cannondale-Bottom-Bracket-p74415/ <- Kaiken järken mukaan tuon pitäisi natsaa.. Leveys ok (83mm) ja otin äsken tuon vanhan keskiön pois ja mittasin halkasijan niin siinä 46mm paikkeilla pyöri.

Edit. Noistakin oli vain kahta tarjolla kun kävin Sramin sivuilla katsomassa. Tää minkä linkkasin on niinku nimellä MTB Wide ja toinen on MTB Ai. Ja tosiaan kammet mitkä tilasin, niin oli sillä 55mm ketjulinjalla ja selostuksessa mainittiin jotain, että crank special features "narrow-wide".. ?

M A
13.10.2023, 15.18
Taitaa tulla vähän myöhään, mutta tuo 55mm ketjulinja ja non boost niin ketjulinja siirtyy aika tavalla. Tulee siis melko vino ketjulinja. Narrow-wide tarkoittaa tuon rattaan hampaiden muotoilua, eli leveään lenkkiin on leveämpi hammas ja kapeampaan kapeampi - pysyy ketju paremmin paikoillaan...

Joku muu osaa varmasti kertoa paremmin, mutta ymmärtäisin että tällaisella saa tarvittaessa ketjulinjaa korjattua sisemmäs SRAM X-Sync 2 SL Direct Mount 6 mm Chainring for SRAM Eagle - bike-components (https://www.bike-components.de/en/SRAM/X-Sync-2-SL-Direct-Mount-6-mm-Chainring-for-SRAM-Eagle-p65004/)