PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanteet holkeillla vai ilman?



yedi
24.07.2018, 11.52
Salsa Vaya projekti http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53992-Salsa-Vaya-2016-projekti jäi, kun enää ei runkoa saanut järjellisellä värillä ja etuhaarukkakin meni hiiliversioksi. Rungoksi tuli hankittua Surly Stragler. (Pakko mainita, että Turun Foxcompista runko löytyi hyvin säilytettynä ja myyjän kanssa runko paketoitiin kuljetusta varten, niin nyt on ihan priima kunnossa oleva runko:). (Monissa kaupoissa rungot on valmiiksi kolhittuja ja tilatessa runko usein saa kuljetuksessa kolhuja...:mad:))

Pitäisi kiekkoja tehdä talven aikana ja vanteita olen katsellut... DT:n vanteissa ei ole holkkeja nippelin rei'ssä. Mavic:n vanteissa nuo holkit olisi. Itse olen kuvitelmassa, että holkitettu vannne olisi parempi(vahvempi tuki nippeleille). Kiekko tehdessä kai nippeli pyörii myös paremmin holkitetussa reiässä kuin suoraan alumiinia vasten.

Onko tuosta holkit/ei nippelin rei'ssä kokemuksia/kommentteja?

Fuuga
24.07.2018, 13.22
Tässä (https://www.cyclingabout.com/the-best-rims-for-bicycle-touring/) on linkki sivulle, jossa on noista hieman. Lyhyesti, toiset käyttävät nippeleitä vahvistamaan ohuempaa (kevyempää) vanteen rakennetta kun taas toiset käyttävät hieman vahvempaa paksuutta rakenteessa. Näin olen käsittänyt. Menisikö nämä sitten fifty-fifty - en tiedä.
Anekdoottina Mavicin 26" XM719, joka on double eyelet - kehä, on todettu pettävän herkästi eikä sitä suositella touring-käyttöön.

Antti Salonen
25.07.2018, 17.43
DT:n kehien mukana tulee yleisesti nippelin kannan alle tulevat prikat (https://www.dtswiss.com/en/technology/wheel-technology/phr-technology/). Nuo tekevät ihan saman kuin holkit, eli jakavat kuormaa vähän tasaisemmin jotta vanne kestää kovankin jännityksen.

Yleisesti holkkeja käytetään mun mielestä vähemmän kuin aikaisemmin ja kehät tuntuvat siitä huolimatta kestävän. Kestävän saa siis ilmeisestikin tehtyä myös ilman holkkeja. Kääntäen esim. Mavic MA3 / Open Sport oli holkitettu vanne, jonka korkein sallittu pinnojen jännitys oli vaivaiset 80 kg.