PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maaatopyörä stemmillä vai hybridi paksummilla renkailla?

Nopsajalka
20.07.2018, 20.25
Morjens,

sain hyvin apua täältä aimepaan kysymykseeni. Siitå kiitos forumuille.
Olen 192cm ja 88kg mies. Hurhadin pyöräilyyn vasta vuosi sitten. Reach etc mitat rupean nyt hahmottamaan. Eli ymmärrän että pelkkä XL tai 21" maastopyörn koossa ei kerro paljoa.

Nyt pohdin tulisko minun ostaa maastopyörä vai hybridi.

Köyttötarkoitus:
Espoon perus pyöräreitit ja Karhusaaren tyyppiset hiekkatieti. Lenkit sellaisia 30-60 min ja satunnainen työmatka 10km. En mene kunnon maastopn pyörällä, joka voi olla monen mielestä pyörän haaskausta. Miksi en hanki cyclocross, gravel pyörää tai fitness pyörää? Alaselkäni kanssa ongelmia: käyräsarvet EI minulle. Ja TYKKÄÄN suht pysty ajoasento vaikka ymmärrän että liian pysty on huono selälle kuten kaupunkipyörät ja pitemmät matkat. En myöskään tykkää liian kapeat renkaat; kaaduin kerran tällaisella kapea rengas hybridilä hiekka tiellä.

Haluasin:
1. hieman pystynmän ajoasennon kuin perus maastopyörä. Tämän olen hoitanut säädettävällä stemmillä vuoden vanhasa maastopyörässä. Pyörä ihan OK mutta hieman raskas. Ajattelin pitää kakkos pyöränä Tai mökille. Nykyinen pyörä tässä:
https://www.cannondale.com/USA/bike/Productdetail?Id=cef02251-b07c-4308-bc59-e4185ec34eaf

2. kevyen pyörän eli grafiitti runko. Hinta koko pyörälle saa nousta reiluun pariin tonniin. Mutta saa olla alle.
3. Suht paksut renkaat
4. Joustokeulan tarve en varma. Luulen että halaun sen; välillä mukula kiveä niin paljon että jousitus on luksusta.

tässä nyt yksi harkinnassa oleva maastopyörä.

Tuleeko mieleen jokin hybridi pyörä jossa grafiitti runko ? Vai lähdenkö liikkeelle ihan palastellen rungosta jonkun pätevän pyöräkauppiaan kanssa.

Eli kysymys lienee:
1. Hankinko perus grafiitti maastopyörä 29" (joku 11-12kg ja alle 2000€) ja korjaan asentoa pystyyn stemmillä. Koeajoin Scott, oli kiva. Ja tulen koeajamaan White. Kummasta tykkäätte enemmän? White vaihteita vähän arvelluttaa.
https://www.xxl.fi/scott-scale-900-elite-18-miesten-maastopyora/p/1144618_1_style
https://www.xxl.fi/white-xc-290-killer-gx-18-miesten-maastopyora/p/1143909_1_style

2. Vai lähdenkö etsimään hybridi tai gravel pyörä (gravel vajhtaisin suoran tangon) ja paksummat renkaat ja ehkä parempi rulli kuin maastopyörä ja ehkä pystympi? Eli enemmän hakemista. Jos tämä onko ehdotuksia runko/ pyörä n max 2000€?

kiitos t Nopsa Jalka :) :)

F. Kotlerburg
20.07.2018, 20.31
Hybridillä tai Gravelilla vaan menettää sen edun, että voi käyttää paksumpia renkaita. Mitään hyötyjä niistä ei saa, jos ajoasento viilataan suoralla tangolla suht samaksi. Maasturin ajoasentoa voi viilata korkeammaksi myös riser-tangolla. Niitäkin on monenlaisia. Useimmissa 29" jäykkäperissä, kun on suoratanko vakiona.

29" maasturi ja alle jotkut Schwalben Onen tyyliset mahdollisimman leveät mutta lähes sileät renkaat.

Moska
20.07.2018, 21.04
Riippuen tietenkin selkäongelmista, mutta minullakin on alaselässä vikaa ja silti kaksi kippurasarvista pyörää joilla tuo pysyy käyttökunnossa ja kivuttomana.
Hybridi yms pähkäilyihin sanoisin 29",29"+, tai 27.5+ maasturi.

Vivve
20.07.2018, 21.49
Osta nykyseen pyörään vaan kevyemmät kiekot ja sileemmät renkaat.

Xieppo
20.07.2018, 23.53
Nykyinen Cannondale näyttää aika hyvältä. Peesaan Vivvee. Kiekot tubeless ready ja vielä litkut sisään, niin kulkee varmasti herkemmin. Itse olin samassa tilanteessa eri pyörällä ja hoidin kiekot ja renkaat kuntoon - motivaatio kasvoi kummasti. Ostin myös hiilikuitupelin (8,5 kg), mutta suorituskyky parani samoissa maisemissa vain noin 1 min / 10 km. Ei ollut kovinkaan hyvä investointi, mutta on se toki ehkä vielä hauskempaa - tai pakkohan sen on olla.

nure
21.07.2018, 08.37
Siis pysty ajoasento ei pahemmin auta alaselän vaivoihin, siirtää vain enemmän painoa selälle.

Kiituri
21.07.2018, 10.16
Selkävaivat on tietysti yksilökohtaisia. itselläkin niitä on silloin tällöin. Yleensä ne tulee neukkareiden surkeista tuoleista jotka pakottaa takakenoon asentoon. Yritä siinä sitten nojata eteenpäin läppärin vuoksi. Ristiselkä kipeytyy kun tuollaisessa asennossa on koko päivän.
Fillarien kanssa olen havainnut että satulan siirtäminen eteenpäin niin että en joudu painamaan polkimilla niin voimakkaasti etuviistoon ylämäissä auttaa huomatavasti. Ehkä tämä sama on syynä miksi moni selkävaivainen sanoo katupyörää hyväksi. Ei se makaavampi asento ole pahasta jos samalla keskiö on taaempana satulaan nähden.
Lyhyellä rungolla olevalla wanhalla notkupyörällä saan välillä selän rasittuneeksi mutta pitkärunkoisella läskipyörällä en koskaan. Suurin ero näissä on juuri satulan paikka suhteessa keskiöön. Takapuolipitkällä oleva asento ainakin itsellä rikkoo selän, oli alla sitten neukkarin tuoli tai fillari.
Samaisesta asentosyystä jaksan ajaa pitkärunkoisella läskillä pidmmän matkan metsässä kuin lyhytrunkoisella pyörällä vaikka tuo pitkärunkoinen läski on painavampi ja rullaa huonommin.

kannattaa tutkailla miksi selkä kipeytyy ja taas myös heidän jotka jollain pyörällä ovat päässeet selkäkivuista eroon, kannattaa myös miettiä mikä ajoasennossa on muuttunut. Pyörän tyyppi on yhdentekevä, vain istuma geometria viakuttaa. Toki maastossa myös jäykkäperä voi rytyytyksellä rikkoa selän mutta silloin vaikutus mekanismi ei johdu niinkään asennosta.

Kugelschreiber
21.07.2018, 10.46
Pari senttii noihin selkävaivoihin.

Mä sain taannoin noidannuolen ja juttelin asiasta velipojan kanssa. Se otaksui, että ongelma saattaa olla lonkankoukistajalihaksissa. Oli myös sitä mieltä, että oireen hoitamisen sijaan (esim. ajoasentoa korjaamalla) kannattais keskittyä mieluummin siihen että sais keskivartalon syvät lihakset kuntoon. Ryhtivirheetkin voi kuulemma vaikuttaa ja altistaa paikkojen kremppaamiselle.

Velipoika ei siis oo pyöräilijä vaan pikemminkin painonnostaja, mut on perehtynyt noihin asioihin koska esim. maastavetoa tehdessä voi rikkoa itsensä pahoin mikäli joku lihasryhmä ei oo kunnossa.

V-P.V
21.07.2018, 20.07
Täällä kanssa yksi selkävaivainen. Miulla ongelma ilmeni yöllisenä jäykkyytenä joka teki nukkumisesta ja aamupäivän toimista, ennenkuin selkä "aukesi" yhtä helvettiä.
Vähän oma moka kun pidin lähes parivuotta taukoa pyöräilystä.
Ei auttanut salitreenit, selkäkipit, venytelyt eikä mikään muukaan liikunta. Juostakkaan ei enää pystyny. Kävin perinteisessä ja hermoratahieronnassa. Alkoi olla jo melko epätoivoinen olo kaikkineen.
Keväällä ostin uuden maantiepyörän ja innostuin uudestaan ajamaan. Hyvin nopeasti huomasin selän paranevan kuin itsestään.
Nyt nukuttaa hyvin. Alkuun heräilin jopa siihen kun ihmettelin yöllä että mihinkään ei koske :)
Eli miun tapauksessa selässä ei varsinaisesti ollut mikään rikki vaikka se pahimpina aikoina siltä tuntui.
Ja selvästi huomaan että nimenomaa maantiepyöräily on omalle selälle parempaa kun maastopyöräily. On miulla läski edelleen mutta sitä käytän lähinnä koiran lenkitykseen.

Nopsajalka
25.07.2018, 19.21
Hei ISO kiitos taas perusteelliset vastaukset! Pyörien opiskelu on lähes puolet pyöräilyn ilosta ja taas opin että miten paljon opittavaa vieä on. Riser tanko ja sileät renkaat hyviä vinkkejä: tutkin niitä ja tod näk hankin ne.

KYSYMYS #1 vielä: per kiekot ja tubeless ready. Kiekkoja tietty loputon määrä. Mitkä olisi ABOUT järkevät? Voisitteko antaa pari vinkkiä. Ja pystyykö perus pyörä huolto ne vaihtamaan vai pitääkö mennä tyyliin Larun pyörä tai muu alan liike. Se mun Cannondale maksoi joain 800-900€ joten kyllä kiekot saa maksaa mutta jos upgrade maksaa enemmän kuin pyörä niin ei ideaa. :D

KYSYMYS #2: ostan joka tapauksessa toisen maasturin: tarvitsen mökille. Oliko mielipidettä per esim ne pari linkkiä jotka laitoin alkuperäinen postaus per hinta/ laatusuhde? Ne siis 1200€ ja Scott (11,6kg) ja White (11,2kg) XL pyörät.

Kiitos t Nopsajalka
ps. Sorry viive vastaus: lomareissu välissä ;)

Nopsajalka
25.07.2018, 19.23
Ps2. Kiitos myös selkävinkit. Alaselän nikaman lievä pullostuma. Rohkaistuin vinkeistä ja kokeilin käppyräsarvea tässä välissä. Pilates, uinti jne usean kerran vkossa.

PeZu
26.07.2018, 15.57
Hybridillä tai Gravelilla vaan menettää sen edun, että voi käyttää paksumpia renkaita. Mitään hyötyjä niistä ei saa, jos ajoasento viilataan suoralla tangolla suht samaksi.

Mä en nyt oikein käsitä miten sen edun hukka että voi käyttää leveämpää rengasta jos asentaa gravelpyörään flätin tangon? Itselläkin on tämä ollut mielessä, että onko tuollaista gravel pyörää edes mahdollista rakentaa flätillä tangolla kun itse en tykkää ajaa droppitangolla ja muutenkin talvella näen suoran tangon turvallisemmaksi. Itsellä hakusessa all around pyörä (tosin ei maastoajoa) jolla hoituu työmatkat läpi vuoden ja myös muut pyöräilyt kaupungin keskustassa jne.

Nopsajalka
28.07.2018, 17.56
PeZun kysymys hyvä ja myös mulle relevantti. Aion joka tapauksessa hankkia kotiin useamman pyörän (mökille yksi maastopyörä riittää). Kävin koeajamassa cyclo-cross/ gravel pyörän: kivalta tuntui mutta arastelen käppyräsarvia ja jos tarve nopea jarrutus ja kädet ei jarruilla vrs suora tanko.

Moni varoitellut cyclo-cross / gravel muuttamista suoratankoiseksi. Miksi?

Ps. Koe ajoin White maastopyörän. Oli vähän pieni. Ostan nyt sen Scott 1200€ ja 11,8kg...ellen sitten hifistele ja hankin alle 10kg pelin ja lisää euroja ensi kautena. Oliko mielipiteitä tähän? Scott 1200€ vrs 2000€+ pyörä? Tuoko painon pudotus ja paremmat osat vastaavaa hyötyä vrs hinta lisäys?

Maalainen
28.07.2018, 19.07
^Osta Scott, jos se on koeajossa kivalta tuntunut ja ensisijainen tavoite on lisätä fillareiden lukumäärää.

Aloituksessa kerrot nykyisen pyörän olevan hieman raskas. Keskusteluun osallistuneet ovat tulkinneet sinun tarkoittavan raskasta tuntumaa ajossa eli ei niin herkkää ja rullaavaa pyörää. Tähän on suositeltu kiekkojen ja renkaiden vaihtamista. Olen samaa mieltä. Scottin hieman kevyempi? runko ei tähän auta. Helpompi sitä on tietysti kantaa, mutta kiekot ja renkaat jää päivityslistalle edelleen.

Scott vrs 2000€+ tärkeimpänä erona lienee nuo kiekot, jolloin saat muutosta nykyiseen tilanteeseen. Vähemmän rahaa saattaa kulua jos päivittää nykyisen ja pohtii sitten mökkipyörän hintaluokkaa/tasoa uudestaan. Huntin kiekot olleet esillä gg/cyclo-keskusteluissa edullisen hinta/paino-suhteen takia. Laadusta en tiedä sanoa. https://www.huntbikewheels.com/collections/mtb-wheels. Itselläni on maasturissa renkaina https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/thunder-burt.html Rullaa hyvin.

TERU
28.07.2018, 19.27
"Moni varoitellut cyclo-cross / gravel muuttamista suoratankoiseksi. Miksi? "

On kuin ostaisi henkilöauton ja rupeaisi siitä tekemään vaikkapa PickUppia saman tien.:)

F. Kotlerburg
29.07.2018, 00.00
Mä en nyt oikein käsitä miten sen edun hukka että voi käyttää leveämpää rengasta jos asentaa gravelpyörään flätin tangon?
Niin kyse oli siitä, että jos valitsee 29er maasturin sijaan gravelpyörän johon vaihtaa suoran tangon. Siinä hukkaa mahdollisuuden käyttää maastorenkaan levyisiä renkaita saamatta juurikaan muita etuja.

Nopsajalka
29.07.2018, 21.10
Kiitos "Maalainen" per konkreettiset vinkit per renkaat ja kiekot. Vaihdoin jo renkaat sileisiin ja rullaus parani. Laitan noi vinkkaamasi muistiin.

Luulen että käyn koeajeleen cycloja ja ehkä jonkun hieman paksumpi renkaisen fitness pyörän ja fiilistelen. Ehkä pyrin lainaamaan kaverin cycloa jotta saan kunnon tuntuman.

KYSYMYS: jos en hanki Scott:in maastopyörää vaan hankkisin suoraan paremman pyörän jossa suoraan hyvät kiekot olisko suosituksia? Mikä vaan 2000€-3000€ pyörä? Rupean nyt lukemaan foorumin kiekko keskusteluja ja pikku hiljaa opiskelen alaa.

Ps. Ja kyllä vielä tuunaan nyky Cannondale pyörää uusilla kiekoilla mutta tämä voi mennä ensi kauteen...riippuen miten innostun...alan opiskelu vie aikansa vaikka hauskaa onkin.