Näytä tavallinen näkymä : Orbea maastopyörät
buttonfly
19.07.2018, 12.15
Kertokaa viisaammat saako orbea maastureita jostain kivijalka myymälästä.. ei vaan meinaa löytyä..
https://www.ridemore.fi/orbea
H. Moilanen
19.07.2018, 13.58
Huntteri Suamen turkkuses on virallinen diileri. Jos muuten ei löydy niin kilauta sinne ja kysy että mistä löytyy.
buttonfly
19.07.2018, 14.29
Kiitti. Soitin ride more, ei onnistu sieltä. Kokeile huntteria..
buttonfly
19.07.2018, 14.30
Siis kokeilen...😎
Todella hyvän oloiselta vaikuttava laitos tämä uusi Orbea Occam.
rungolla elinikäinen takuu, 29-kiekot, 140/150 joustoa, moderni geometria, uusia xt-slx osia vaihtoehtona sram nx-osasarjalle samaan hintaan, mahdollisuus päivittää useita osia kohtuu hintaan (esim 140 mm foxi 34 fit 4 vaimennuksella 150 mm 36 foxiksi grip2 vaimennuksella 149 euroa tai että renkaatkin voi vaihtaa toisiksi tilatessa), pyörässä on kahta väriä plus tekstit ja niihin voi valita vapaasti yhdistelmiä 20 eri väristä ilman lisäveloitusta.
Kuulostaa kerrassaan mahtavalta. Ja sitten vielä hinnat. Mielestäni varsin kohtuulliset, kun täyskuituinen xt-slx osilla maksaa 3799 ja halvin alumiininen 2299,-. Alumiininen halvimpaan kuituiseen verrattavilla osilla alu 2799 eli tonnin hintaero. Ja alumiinen on erittäin tyylikkään näköinen viimeistelyltään ja muotoilultaan.
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-orbea-occam-2020.html
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17330934/p5pb17330934.jpg
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-H30/ekauppa/pOROCCAMH30/
Oli pakko käydä vähän konfiguraattorilla rakentelemassa omia väritysvaihtoehtoja :) Esim päävärinä kiiltävällä lakkapinnalla (vaihtoehtona olis matta) sky blue väri ja tekstit ja tuo pikkukolmio fuksian punaisella.
Geometria-päivityksistä pystyin vaihtamaan kampien pituutta ja stemmin pituutta mutta komponentteja en. Ehkä nettisivut ovat tuon osalta vielä vajaavaiset.
Olisin vaikka katsonut saako halvimpaan kuitumalliin vaihdettua vakiona tulevan 1900-sarjan kiekon tilalle astetta parempaa.
Ai p.ska kun on asiallisen oloinen pyörä ja geometriakin näyttää olevan mulle tiptop xl-koossa.
Värikateus käy kyllä ainakin.
Onneksi kerkesin toisenlaisen ostaa, enkä taida käydä tuota arvostelua edes lukemassa.
Joutuu muuten valittamaan pyöräkuumeketjuun... Saakohan nuilta muuten pelkkää runkoa?
Miksi tämäkin ketju piti perustaa? Nyt pyöräkuumemittari näyttää 38˚, pitääkö olla huolissaan?
Uusi Laufey mmmm
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/06/Orbea-Laufey-0.jpg
Onse kyllä nätti, pitää tsekata speksit :)
Occamin värejä ja osien vaihtoa konfiguraattorilla pystyykin näköjään valitettavasti tekemään vain kahteen kalleimpaan kuitumalliin. Halvimmat kuidut ja alu on vain kahtena vakiovärinä. Kuituisen tuo sini-oranssi on kyllä hieno sekin ja aina voi ottaa vaihtoehtoisen mustan.
Villetre
24.06.2019, 10.51
Tuo Laufey on kyllä kiinnostava..
Fillarihemmo
24.06.2019, 15.24
Uusi Laufey mmmm
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/06/Orbea-Laufey-0.jpg
wtf ?!?! Onko Laufeystä joku uus malli ?
Nyt äkkiä pitää mennä sinne internettiin ihmettelemään...
Uuden Laufeyn värit aika kököt, joten vanha saa kelvata. Toistaiseksi.
Onneksi Occamin värimaailma, ainakin noissa järkevän hintasissa, on myös ihan pliisu. Saattaisi muuten tulla pakottava tarve täysjoustolle.
Onkohan tuota uutta 29" Laufeytä milloin saatavilla? En ole onnistunut löytämään mistään mitään tietoa saatavuudesta? Ihkun näköinen peli!
Jenkkisivuilla saatavuusarvio on 13.-16 elokuuta.
Villetre
27.06.2019, 23.24
Laufey bikeshopilla syyskuussa
Onko kenelläkään kokemusta Orbean omista tuotteista esim. Laufeyn kokoonpanossa? Näkyisi osalistassa olevan OC2 dropperia ja Orbea Trypp 30c vanteet, joista kummastakaan ei löytynyt internetin syövereistä mitään. Esim. Ovatko pätevät, kestävät vanteet tai mistä varaosia dropperiin ja kenellä huollattaa tarvittaessa, jne.
Sotanorsu666
08.08.2019, 10.30
^ Ei tietoja osien laadusta, mutta jos ostat pyörän Suomesta(toni&toni, bikeshop), niin eiköhän sieltä kautta hoidu takuukorjaukset ja takuun jälkeen varaosatkin. Näin yleensä jälleenmyyntiketju toimii.
Meneeköhän tähän laufey h30 2020 runkoon plussakokonen rengas?
Blue paperin mukaan:
"MAX. TYRE SIZE 29X2.6, 27,5X3.0"
Blue paperin mukaan:
"MAX. TYRE SIZE 29X2.6, 27,5X3.0"
Kiitos tiedosta.
Mitenkäs porukalla kokemuksia Orbean mitoituksesta? Itse olen 177cm/83cm. Laufeyllä näyttää että koko olisi L mutta esim sentin lyhyemmällä inseam mitalla M-L.
Tilasin kuitenkin ennakkoon tuon M kokoisen mutta silti jäin miettimään olisiko pitänyt mieluummin L kokoinen ottaa.
Itse olen 178cm/84cm ja varustettu pitkillä käsillä.
Päädyin itse tuohon L-kokoon tilatessani Orbea Laufeyn ennakkoon.
Kävin koeajamassa vastaavilla geometrialla varustettuja pyöriä (osa jäykkäperiä, osa täysjoustoja takaiskari lukittuna) ja tuon L-koon mitat tuntuivat hyviltä, vaikka ne hieman yllättivätkin aluksi, sillä aiemmat pyöräni ovat olleet n. 10-15v vanhoja 26"..
Toivon myös, että oma tilaukseni meni oikean koon puolelle pitkällä tähtäimellä.. :D nooh, ainahan sitä voi hieman hienosäätää stemmillä ja tangolla tarvittaessa..
Vastauksesta tuskinpa kauheasti hyötyä oli, mutta on aina ilo naputella kännykällä aamupöhnässä.
Mistähän löytyisi Oiz m30 pyörää syystarjouksesa??
Fillarihemmo
15.09.2019, 09.16
Laufey bikeshopilla syyskuussa
Menee kuulemma lokakuun puolelle Laufeyden saanti Suomeen. Epäkiva juttu.
Meneeköhän tähän laufey h30 2020 runkoon plussakokonen rengas?
Menee kuulemma lokakuun puolelle Laufeyden saanti Suomeen. Epäkiva juttu.
Juu, se on kyllä harmin paikka, mutta ei auta itku markkinoilla.
Ehdin sopivasti myymään muut pyörät pois syyskuun saapumisen toivossa.. onneksi sentään yksi Vantaanjoesta dyykatuista osista koottu pyörä jäi jäljelle polkemista varten.. tuntuupahan Laufey varmaan kivalta sitten ajella, kun vain joskus saapuu :D
En aiemmin ollut löytänyt Laufeyn teknistä dokumentaatiota, mutta tuli tuossa yksi päivä vastaan.
Laitan tähän nämä vielä, jos joltain muultakin oli mennyt ohi.
Orbea Laufey 2020 manuaali: http://content.orbea.com/gb-en/present/details/236-technical-documents-blue-
OC2-dropperin manuaali: http://content.orbea.com/gb-en/present/details/61-technical-documents-blue-
Todella hyvän oloiselta vaikuttava laitos tämä uusi Orbea Occam.
rungolla elinikäinen takuu, 29-kiekot, 140/150 joustoa, moderni geometria, uusia xt-slx osia vaihtoehtona sram nx-osasarjalle samaan hintaan, mahdollisuus päivittää useita osia kohtuu hintaan (esim 140 mm foxi 34 fit 4 vaimennuksella 150 mm 36 foxiksi grip2 vaimennuksella 149 euroa tai että renkaatkin voi vaihtaa toisiksi tilatessa), pyörässä on kahta väriä plus tekstit ja niihin voi valita vapaasti yhdistelmiä 20 eri väristä ilman lisäveloitusta.
Kuulostaa kerrassaan mahtavalta. Ja sitten vielä hinnat. Mielestäni varsin kohtuulliset, kun täyskuituinen xt-slx osilla maksaa 3799 ja halvin alumiininen 2299,-. Alumiininen halvimpaan kuituiseen verrattavilla osilla alu 2799 eli tonnin hintaero. Ja alumiinen on erittäin tyylikkään näköinen viimeistelyltään ja muotoilultaan.
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-orbea-occam-2020.html
Mistä nää hinnat on? Orbean sivuilta halvin occam mitä löysin oli 2599e ja surkeilla osilla. Tuossa mallissa marsun keula, sen päivitys fox 34 lähemmäs 300e. Se alumalli missä vakiona fox 34 niin sen päivitys fox36 459e, ei suinkaan 149e. Meinasin jo innostua mallista mutta nääh.
Sotanorsu666
15.09.2019, 14.25
^MyO ohjelman kautta sai tuollaisia päivityshintoja, mutta siellä on tosiaan noita kalliimpia kuitumalleja vain. Olin jo tosissaan sellaista tilaamassa omilla väreillä, 1*12 XT-osilla ja fox 36 keulalla, mutta kuituisten occamien toimitukset menevät joulukuulle vakioväreillä ja myo pyörien toimitukset tammikuulle. No ehkä vielä joskus teen sen..
Tuli käytyä Fiskarsin pyörämessuilla ajamassa Occam ja Rallon. Occamiin en saanut harmillisesti täyttä tuntumaa kun testattava runkokoko oli itselle hieman pieni. Mutta Rallon oli aivan hemmetin hyvän tuntuinen. Geometria omaan makuun aivan täydellinen ja istui kuin itelle kuin hyvä nahkahanska. Nyt tuli ikävästi itelle Rallon-kuume, mikä yleensä tarkoittaa rahanmenoa.
hphuhtin
29.09.2019, 09.30
Occamista tuli itse testattua taas vähän liian isoa huippumallia. Oli kyllä aivan loistopyörä hintaa lukuunottamatta. Jäi saksalaiset postimyyntipyörät pahasti altavastaajiksi.
Occamista tuli itse testattua taas vähän liian isoa huippumallia. Oli kyllä aivan loistopyörä hintaa lukuunottamatta. Jäi saksalaiset postimyyntipyörät pahasti altavastaajiksi.
Itse olen harkinnut Canyonin,Trekin ja Orbean trail-pyöriä.
Koeajokokemusta ei vielä ole. Miten Orbea mielestäsi erottui saksalaisista postimyyntipyöristä?
Villetre
29.09.2019, 17.19
Pääset ajamaan sentään sen ennen tilausta-Bikeshop myy ja varmaan joku muukin,lisäksi reklamaatiot yms helpompaa ilman s-posti rumbaa.. Itseäkin aina vähän askarruttaa ostaa pyörää jota ei pääse testaamaan tai olet toisen puheiden varassa tilaamassa.
hphuhtin
29.09.2019, 19.09
Itse olen harkinnut Canyonin,Trekin ja Orbean trail-pyöriä.
Koeajokokemusta ei vielä ole. Miten Orbea mielestäsi erottui saksalaisista postimyyntipyöristä?
Occam (M LTD) kulki kuin sähköt olisi ollut pyörässä verrattuna niihin toisiin, varsinkin ylämäkeen. Tehokas asento. Toki hintakin on ihan eri sfääreissä. Pole Machinessa on vähän samaa oloa asennon suhteen, joskin vielä enemmän ja muuten taas raskaampi.
Toki hintakin on ihan eri sfääreissä.
En tiedä ovatko nämä nyt niin älyttömän kalliita esim. tämä on 2683e Bikeshopissa (lopullinen hinta näkyy ostoskorissa):
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-H20-EAGLE-L-ORA-BL/ekauppa/pORBEA200K26218MZ/
Tai hiilikuiturunkoinen Fox Float Performance ja uusilla XT-osilla 3519e:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-M30-L-ANT-BLK/ekauppa/pORBEA200K26418NE/
Occam (M LTD) kulki kuin sähköt olisi ollut pyörässä verrattuna niihin toisiin, varsinkin ylämäkeen. Tehokas asento. Toki hintakin on ihan eri sfääreissä. Pole Machinessa on vähän samaa oloa asennon suhteen, joskin vielä enemmän ja muuten taas raskaampi.
Pääsitkö siis myös testaamaan 7000e saksalaista postimyyntipyörää?
Mitäs muita pyöriä oli vertailussasi mukana?
Joku 3500e Occam olisi vielä itselleni realismia. Mutta ehkä siinä hintaluokassa ei enää ole sähköavustuksen tuntua?
Occamia vastaavalla geolla löytyy toki myös saksalaisia postimyyntipyöriä. Canyonilta ei vielä mutta Yt jeffsyn cf mallit ovat ulkomuistista hyvinkin vastaavia. Ja 5000 eurolla saa sen 7000 occamin osat. Noin niin kuin suurinpiirtein. Ja ei silleen etteikö Occamit hyviä ja hienoja ole. Mielelläni ottaisin itselleni omalla värikoodauksella. Mutta sitä hintaa en vain pysty tai ole valmis nykyelämässä käyttämään.
hphuhtin
29.09.2019, 23.06
En tiedä ovatko nämä nyt niin älyttömän kalliita esim. tämä on 2683e Bikeshopissa (lopullinen hinta näkyy ostoskorissa):
Mainitsin kyllä mallin viestissäni. Ovh 7899€ ja siitä lähtee -12%. https://www.bikeshop.fi/Orbea-Occam-M-LTD/ekauppa/pOROCCAMMLTD/. Hieno pyörä, ei vaan sovi kukkarolle :)
hphuhtin
29.09.2019, 23.17
Pääsitkö siis myös testaamaan 7000e saksalaista postimyyntipyörää?
Mitäs muita pyöriä oli vertailussasi mukana?
Joku 3500e Occam olisi vielä itselleni realismia. Mutta ehkä siinä hintaluokassa ei enää ole sähköavustuksen tuntua?
En mitään erityistä vertailua tehnyt, koeajoin kiinnostavia pyöriä. Occam M LTD oli ilo ajaa. Kokeilin myös halvempaa (jotain 4xxx€) mallia Occamista, ja ei se samaan kokemukseen yltänyt vaikka ihan hyvä olikin. YT Jeffsyssä on tosiaan geo lähellä Occamia ja hinnat alemmat, mutta sille on varmaan oma keskustelulankansa.
Tälläinen video Orbean custom-maalailuista.
https://youtu.be/HLESusmrGbs
Rikkutus
10.12.2019, 22.05
En mitään erityistä vertailua tehnyt, koeajoin kiinnostavia pyöriä. Occam M LTD oli ilo ajaa. Kokeilin myös halvempaa (jotain 4xxx€) mallia Occamista, ja ei se samaan kokemukseen yltänyt vaikka ihan hyvä olikin. YT Jeffsyssä on tosiaan geo lähellä Occamia ja hinnat alemmat, mutta sille on varmaan oma keskustelulankansa.
Itsellä kanssa tuo Occam nyt viivalla Ibis Ripleyn kanssa. Occam M30 versiota tosiaan saisi 3500e Bikeshopista eli tulisi halvemmaksi kuin Jeffsy (about 3950e posteineen). Toki GX sarja, mutta muutoin suhteellisen samalla tasolla olevat komponentit (GX päivitys suhteellisen halpa).:eek:
Saunatonttu
27.12.2019, 15.15
Itsekkin demosin kahden lenkin verran tuota Bikeshopin M LTD Occamia, on kyllä huikea pyörä joka etenee todella vaivattomasti. Uskallan sanoa että paras pyörä millä olen maastolenkkiä ajanut. Kävin hieman aiemmin demoamassa Cruzin HT 2sta joka ei tosin ollut läheskään yhtä hyvällä speksillä, mutta ei tehnyt myöskään mitään vaikutusta itseeni. Luulen että Orbean kinematiikka on minulle hyvä koska Fiskarsin testi tapahtumassa Ralloni oli myös mielyttävä kokemus. Tänään menikin sitten Occami tilaukseen.
Minkälaisia kokemuksia uudesta occamista on porukalla? Itseä houkuttelisi kovasti m30. Riittääkö 140-140 jousto satunnaisee bikepark ajeluun? Vai pitääkö kattella rallonii tai jotain vastaavaa? Suurimmaksi osaksi ajot poluilla.
Minkälaisia kokemuksia uudesta occamista on porukalla? Itseä houkuttelisi kovasti m30. Riittääkö 140-140 jousto satunnaisee bikepark ajeluun? Vai pitääkö kattella rallonii tai jotain vastaavaa? Suurimmaksi osaksi ajot poluilla.Ehdottomasti riittää satunnaiseen parkkiin ja oikea valinta jos pääpaino on perus polkuajoa.
Itselle olisi tulossa ensi viikolla Laufey H LTD, mutta olen tässä odotellessa kerennyt alkaa epäröimään, että olisiko täpäri sittenkin parempi valinta itselle. Hintaeroa halvimpaan H30 Occamiin olisi vain 200 euroa. Pyörällä tulee ajettua maastoajon lisäksi koulumatkaa silloin tällöin, bikeparkki kiinnostaa varsinkin, kun parin kilometrin päästä löytyy Laajavuoren parkki. Osaisitteko sanoa, olisiko Laufeysta vai Occamista paremmaksi jokapaikan höyläksi? Maastoajossa mielenkiinto kääntyy hieman enemmän alamäen, kuin ylämäen puoleen.
pyöräsimo
25.01.2020, 13.53
Pelkkää mutua ja tunnetta, ei siis tietoon perustuvaa:
Minulla ei ole kokemusta yhdestäkääkään täysjoustosta, eli niistä en tiedä juuri mitään. Minä silti keski-ikäistyvänä ukkona ottaisin noista Laufeyn. Jos se on yhtään (on varmaan paljonkin ja enemmänkin) vastaava ja yhtä hyvä kuin Big Honzo, josta olen tykännyt, sillä pudottelee mäkiin hienosti. Yleiskäyttöön jäykkäperä, eli Laufey. Miksikö? Vähemmän liikkuvia osia, siksi.
Itselle olisi tulossa ensi viikolla Laufey H LTD, mutta olen tässä odotellessa kerennyt alkaa epäröimään, että olisiko täpäri sittenkin parempi valinta itselle. Hintaeroa halvimpaan H30 Occamiin olisi vain 200 euroa. Pyörällä tulee ajettua maastoajon lisäksi koulumatkaa silloin tällöin, bikeparkki kiinnostaa varsinkin, kun parin kilometrin päästä löytyy Laajavuoren parkki. Osaisitteko sanoa, olisiko Laufeysta vai Occamista paremmaksi jokapaikan höyläksi? Maastoajossa mielenkiinto kääntyy hieman enemmän alamäen, kuin ylämäen puoleen.
Itse taas en meinaa osata päättää juuri Laufeyn ja Oiz TR:n välillä. Neljä vuotta olen ajanut perus XC-geometrian jäykkäperällä ja jotakin uutta maustetta kaipaan hommaan. Parin tunnin lenkit menevät itselläni jäykkäperällä ihan mukavasti, mutta paljon sitä pidemmät olisivat kaiketi mukavampia täysjoustolla. Mutta niinkuin pyöräsimo totesi, niin takajäykällä saa kyllä yksinkertaisuutensa vuoksi keskittyä mahdollisimman paljon itse ajamiseen. Laita ihmeessä kokemuksia ja kuvia tuosta Laufeysta jahka saat sen käsiisi. Ainiin ja myös paino kiinnostaa kun eivät sitä sivuillaan suostu kertomaan.
Otitko pyörän muuten niillä orbean omilla kiekoilla vai päivitettynä niihin Dt swisseihin? Sillähän voisi jotakin painosäästöä saada aikaan.
Nyky jäykkäperät todella kyvykkäitä. Ajanu itekki jäykkäperällä bikeparkkia dh laskuista lähtien. Mut nälkä kasvaa ja täpäri tulossa seuraavaks. Vaikka varmasti pärjäisin jollain agressiivisemmalla ht:llakin, mut kokeilaan ny täpäriä.
Itse taas en meinaa osata päättää juuri Laufeyn ja Oiz TR:n välillä. Neljä vuotta olen ajanut perus XC-geometrian jäykkäperällä ja jotakin uutta maustetta kaipaan hommaan. Parin tunnin lenkit menevät itselläni jäykkäperällä ihan mukavasti, mutta paljon sitä pidemmät olisivat kaiketi mukavampia täysjoustolla. Mutta niinkuin pyöräsimo totesi, niin takajäykällä saa kyllä yksinkertaisuutensa vuoksi keskittyä mahdollisimman paljon itse ajamiseen. Laita ihmeessä kokemuksia ja kuvia tuosta Laufeysta jahka saat sen käsiisi. Ainiin ja myös paino kiinnostaa kun eivät sitä sivuillaan suostu kertomaan.
Otitko pyörän muuten niillä orbean omilla kiekoilla vai päivitettynä niihin Dt swisseihin? Sillähän voisi jotakin painosäästöä saada aikaan.
Oma Laufey H10 painaa pikkasen tuunattuna aika lähelle 14kg (kuitutanko, 260g polkimet, litkutetut renkaat). Oiz on aika eri vehje kyllä Laufeyn verrattuna. Jos teknisemmät maastot, jyrkemmät alamäet ja pienet dropit kiinnostaa niin ehdottomasti Laufey.
Itselle on tulossa myös Occam M30.
Mutta niinkuin pyöräsimo totesi, niin takajäykällä saa kyllä yksinkertaisuutensa vuoksi keskittyä mahdollisimman paljon itse ajamiseen.
Kun on erilaisilla täysjoustoilla tullut ajettua 18 vuotta niin ihmettelen että minkälaista huoltojumppaa kuvittelette täysjouston vaativan? Kerran vuodessa puran linkut ja huollatan iskarin (mikä tapahtuu samanaikaisesti joustokeulan kanssa eli ei vie enempää ajoaikaa).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei kokemusta, mutta sattaahan sen täysjouston kanssa mennä vaikka säätöjen hakemiseen enempi aikaa ja toki mahdollisesti vikaantuvia kohteita enemmän. Mahdollisesti kaikki myös toimii niinkuin pitää :)
No niin. Sain tänään Bikeshop.fi:stä Occam M10 testipyörän ja kävin pikaisella tunnin lenkillä. Ensivaikutelma oli, että pyörä on korkea. Johtuisiko 29 renkaista, kun on tottunut 27.5:iin? Toisaalta M-koko on taulukon mukaan siinä rajoilla, onko meikäläiselle liian iso. Tuoretta lunta oli satanut edellisten päälle, joten ajattelin, että ehkä joudun testaamaan pyörätiellä. Lisäksi kypärän lampussa ei ollut akkua, joten jouduin vetämään pimeällä vain tangossa olevalla lampulla. Ajattelin kuitenkin alkumatkasta kokeilla myös poluilla. Joten suuntasin ensin tutuille maastoille. Ja pyörä teki vaikutuksen. Se oli todella helppo ajaa ja eteni erittäin kevyesti vaikka lunta oli maassa muutamia senttiä. Pyörän kanssa pääsi sinuiksi todella nopeasti. Se lumi ei tuntunut yhtään missään, sitä ei edes huomannut. Ihmettelin jyrkkäänkin ylämäkeen polkiessa, että kylläpä vauhti pysyy todella hyvin. Oli kevyt polkea. Ajaminen oli todella helppoa ja pian uskalsin lisätä myös vauhtia, koska pyörään pystyi luottamaan. Occam meni juuri siihen mihin sen halusi, tarkasti kivien ja juurakoiden väleistä. Toisaalta ei sen kanssa tarvinnut edes kovin tarkka olla, koska se meni heittämällä niiden yli! Liekö enemmän 29:n ominaisuus, kun ei ole niistä aiemmin kokemusta? Eikä tarvinnut pelätä polkimien osumista maahan kuten nykyisellä Spectralilla. Eikä se pyörän korkeuskaan ajossa häirinnyt mitenkään, tasapainon pystyi pitämään todella hyvin hankalassa hidasvauhtisissa kivikoissakin. Ainoastaan, jos jalalla joutui hieman kovemmassa vauhdissa ottamaan tukea, matka maahan tuntui hivenen pitkältä ja epävarmalta, mutta varmaan tottumiskysymys? Lenkin aikana niitä maakosketuksia tuli yllättävän vähän. XT:n vaihtaja tuntui hivenen jäykältä verrattuna Sramin Eagleen, joutui siis peukalolla vääntämään vähän kovemmin niin ylös kuin alaskin päin? Foxin factory iskareista ei vielä saanut täyttä kuvaa, koska paineita oli liikaa, jäi noin 1/3 molemmista käyttämättä. Mutta pitoa riitti hyvin niin etu- kuin takarenkaalle, vaikka keli oli melko liukas. Koko lenkki tuli siis ajettua maastossa poluilla ja täytyy sanoa, että on erittäin hyvä pyörä ja oli hieno kokemus!
Toisaalta ei sen kanssa tarvinnut edes kovin tarkka olla, koska se meni heittämällä niiden yli! Liekö enemmän 29:n ominaisuus, kun ei ole niistä aiemmin kokemusta?
Minkälainen keulakulma sulla on nykysessä pyörässäs? Sen ero on aika huima 66 ja 69 välillä, samalla kun keula kasvaa 40mm niin ku omassa tapauksessani. Itse odottelen vielä että paikallinen kivijalka saa oman toimituksensa noita Occameja, joista pääsen sitte testaan H20 tai H30 mallia. Kiikarissa kyllä on M30 (XT). Kävin viikonloppuna testaan Trekin Fuel EX:ää, joka kulki ihan ok, mutta jotenkin tahmea kuva jäi. Laitan sitten rapsaa kun pääsen Occamia polkemaan.
Minkälainen keulakulma sulla on nykysessä pyörässäs? Sen ero on aika huima 66 ja 69 välillä, samalla kun keula kasvaa 40mm niin ku omassa tapauksessani. Itse odottelen vielä että paikallinen kivijalka saa oman toimituksensa noita Occameja, joista pääsen sitte testaan H20 tai H30 mallia. Kiikarissa kyllä on M30 (XT). Kävin viikonloppuna testaan Trekin Fuel EX:ää, joka kulki ihan ok, mutta jotenkin tahmea kuva jäi. Laitan sitten rapsaa kun pääsen Occamia polkemaan.
On Spectralissa melkein sama keulakulma, olisko ollut 66.5 tai jotain sellaista. Mutta kyllä selvä ero tuntui Occamin hyväksi.
Itsellä kanssa tuo Occam nyt viivalla Ibis Ripleyn kanssa. Occam M30 versiota tosiaan saisi 3500e Bikeshopista eli tulisi halvemmaksi kuin Jeffsy (about 3950e posteineen). Toki GX sarja, mutta muutoin suhteellisen samalla tasolla olevat komponentit (GX päivitys suhteellisen halpa).:eek:
Samanlainen pari minullakin mielessä, joskin Ripley on ollut se ensisijainen vaihtoehto. Occam voisi olla kuitenkin monipuolisempi, vaikka kai siinä kiipeilyketteryys kärsisikin(?). Joko päädyit itse jompaan kumpaan tai johonkin muuhun? Oletko päässyt testaamaan molemmat vaihtoehdot?
pyöräsimo
06.03.2020, 19.22
Täällä lähti Kona Big Honzo kiertoon ja tuli tilattua Orbea Laufey H10, se keskimmäinen versio siis. Jäykkäperää jäykkäperän tilalle. Pituutta 176 ja jalkaa 83 ja koepolkaisun jälkeen L-koko vaikutti sopivammalta kuin M, jossa tuntui, että ohjaamossa ei tila riitä. Katsotaan, miten metsään menee - toivottavasti hyvin! 😉
Fillarihemmo
06.03.2020, 21.22
Mulla on Järvenpäässä maastopyörävuokraamo, hieman harhaanjohtavalla nimellä:Fatbikevuokraus.com.
Vuokrakalustosta löytyy myös Orbean mallit;
M-koon Laufey H30 vm2020
L-koon Laufey H30 vm2020 (jarrut päivitetty)
XL-koom Oiz M20 TR
Occamia ei ole (vielä).
Sen verran testipyörä teki vaikutuksen, että Occam M10 lähti tilaukseen 150mm keulalla. Edessä reilu kaksi kuukautta turhauttavaa odottelua.
Ibis Ripley ja Ripmo oli minullakin vaihtoehtoina, mutta niiden saaminen Suomeen tuntuu olevan hankalaa, eikä testaaminen ole mahdollista.
Hieno juttu, laittele sitten aikanaan kuva näkyviin pyöräsi kuva-ketjuun.
Slatan, customoitko paljonkin pyörää MyO:n kautta? Mihin väreihin päädyit? Näkeekö jossain värejä malleina luonnossa? Mullakin tuo M10 olisi sweet spot. Saas nähdä miten tuo kiipeää esim. Tallboyhyn verrattuna. Onko kokemusta? Vielä en uutta Occamia ole tyypännyt.
Kauris: ilman muuta
Atomi: rungon väriksi otin otin sky bluen, myös secondary coloriksi ja orbea sekä Occam tekstit warm orangen. Eli aika perusväreillä. iskareihin varmaan jälkikäteen foxin oranssit teipit. Tosiaan keulan otin pidempänä (150mm)ja Maxxis minion dhf/dhr renkaat, muuten vakio osilla. Pyörän nimeä tai vapaata tekstiä (takahaarukkaan) mietin pitkään, mutta lopulta päätin jättää tyhjäksi, kun kaikki tuntui vähän ”kliseisiltä”. Sama fiilis oli kuin tatuoinnin ottaminen omalle iholle. Sen pitää olla täydellinen tai sit ei mitään :) Suosikkiväritkin ja niiden yhdistelmät vaihtui useasti, mutta pakko oli nyt vaan valita, jotta kesäksi ehtii pyörän saaman. Enkä ole nähnyt livenä muita värejä kuin testipyörän Orbea bluen. Netistä ainoastaan yrittänyt katsella.
Ei ole kokemusta Tallboystä, mutta kyllä tämä on todella hyvä kiipeämään. Iskarit antaa pitoa ja asento on hyvä. Mutta alamäen osalta sanoisin jopa että Spectral tuntuu paremmalta. Siinä on painopiste ehkä alempana, jolloin mutkiin saa paremman tuntuman. Mutta alamäen ajaminen näin talvella on vähän haasteellista ja hankala verrata kahta pyörää, kun keli ja olosuhteet vaikuttaa paljon. Tarkoitus oli löytää pyörä tekniseen juurakko, kivikko ajoon jossa jyrkkiäkin ylä-ja alamäkiä. Ainakin toistaiseksi kevyen talvisissa olosuhteissa tämä tuntuu siihen sopivalta. Oli minullakin jossain kohti myös Santa cruzkin mielessä, uusi Hightower, mutta minulla on vähän taipumusta arvostaa liikaakin fillarin osasarjoja, joten Fox float factoryn iskareilla, XT:n tasoisilla osilla, DT Swissin ratchet navoilla jne. olisi tullut paljon kalliimmaksi kuin 5k€, joka tosin sekin on aivan liikaa.
Minä yritän pärjätä Spectralillani vielä jonkun vuoden. Mutta Occamia tuli aikanaan mallin julkistuksen yhteydessä katseltua useampaan kertaan ja oma rakentelukokeilu tuotti tällaisen värityksen ja kokoonpanon :)
https://ep1.pinkbike.org/p5pb17613022/p5pb17613022.jpg
https://i.imgur.com/s9mME4b.jpg
Oma M30 saapui pari viikkoa sitten. Olen tykännyt. Mainio pyörä tänne pääkaupunkiseudun teknisille poluille. Eilen vedin tyylipuhtaat OTB:eet yllätyssyvään mutakuoppaan. Pyörä heitti voiltin ja pamahti ilmeisesti vieressä olevaan tukkiin. Korvake ja takavaihtaja vääntyi. Silti vaihteet toimivat ihan kohtuullisesti joka oli aika yllätys.
Itsellä sama juttu... Occamissa on hyvät osat verrattuna moneen muuhun vaihtoehtoon ns. samaan hintaan. Vaikuttaa hinta-laatu-suhteeltaan todella kiinnostavalta. Hyvin samanlaiseen tekniseen ajoon pyörää olen etsimässä. Odotan innolla, että pääsen tyyppäämään :).
Tuo vakiovärikin on hieno, mutta M10:n customointimahdollisuutta on vaikea jättää käyttämättä, jos pyörään pistää niin paljon rahaa.
Se Rallonin vihreä on kiinnostava, mutten löytänyt matte greeniä ilman muita tarkentavia mint tms. määrittelyjä. Laitoin jo kysymystä valmistajalle.
Millaisia kokemuksia Laufeyn H10 mallista? Pohdin tuon ja LTD-version välillä. Tuntuuko maastossa pätevältä tuo Bomber Z2 keula ja löytyykö riittävästi jarrutustehoa (2 mäntää H10 vs. 4 mäntää LTD:ssä)?
pyöräsimo
14.03.2020, 14.14
Eilen sain tuoreen Laufey H10:n ja menee huomiselle eka kunnon testaus. Vielä ei siis ole kommentoitavaa muusta kuin ulkonäöstä, joka omaa silmääni miellyttää.
Entisessä pyörässäni oli Rokkarin Recon, jolla pärjäilin ihan hyvin. Laufeyn Bomberista luetut testit lupaavat hyvää, joten saa nyt nähdä, toivottavasti on hyvä kokonaisuus.
Hienoa! Päivittele kokemuksia tänne. Arvosteluthan tuon Bomberin Z2:n suhteen ovat olleet varsin positiivisia, olisi mielenkiintoista tietää miten vertautuu esim. tuohon Foxin 34 perusluokan Performance-keulaan.
Antti Kuitto
16.03.2020, 10.51
Laitoinkin tän videon jo tonne MTB-videot -ketjuun, mut pitäähän tää nyt tännekin pistää! Eli Orbea Factory Team Finlandin eka 2020 maastopyörä saapui tossa pari viikkoa sitten ja tässä siitä video. Tuntumat pyörästä voi lukea tuolta Instapostauksen teksiosiosta, lyhykäisyydessään pyörä vei siis kuskin sydämen.
Ja jokaisesta uudesta pyörästä tulee oma videonsa ja kommentoijille lähtee jokaisen pyörän yhteydessä jokin palkinto. Nyt Rallon Teamin osalta palkintona on Blackburnin Plugger -tubelessrenkaan pikapaikkaussetti ja Blackburnin tubeless teippi+venttiili jne. setti. Yhteisarvoltaan palkinto jotain 70eur kieppeillä. Seuraavakin pyörä jo tuossa vieressä odottelee kuvauksien alkua, eli kantsii seurailla noita miun somekanavia:
https://www.youtube.com/watch?v=f_sZawru9rM
https://www.youtube.com/watch?v=f_sZawru9rM
https://www.instagram.com/p/B9raKtBBd-T/
pyöräsimo
22.03.2020, 00.00
Nyt on Laufeylla kaksi lenkkiä ajettu. Kovin vähän siis vielä, mutta ensitunnelmat on erittäin myönteiset. Keulasta en osaa sanoa muuta kuin että pelaa - kokemusta on siis tuon lisäksi vain Rokkarin Reconista.
Laufey tuntuu etenevän hyvin. Kulkee tasamaalla ja ylämäkeenkin menee mainiosti. Iso rengas rullaa hyvin. Mutta kun päästään alamäkeen, niin silloin alkaa meikäläistä naurattaa - hauskaa on. Satula tieltä pois ja jaloilla joustamaa, aika huolettomasti uskaltaa paukuttaa melko isojenkin kivien yli ja välistä.
Juurakkopoluilla näköjään tulee ajettua niin, että tolppa on jotakuinkin hissin puolivälissä ja jaloilla joustaen, vähän niinkuin osittain putkelta, osittain seisten. Menee ihan hiton hyvin.
Vertailua..? No, sanoisin, että minä saan tuota kuljetettua jonkin verran rivakammin kuin Big Honzoa. Liekö suurimpana erona kiekkokoko, vai milä, en tiedä. Runko on L ja minä 176/83 ja tilaa on liikkua pyörän päällä hyvin ja yhtään ei ole liian iso kooltaan. Ensivaikutelma siis todella myönteinen.
pyöräsimo
22.03.2020, 00.18
Laufey kääntyy myös vauhdissa todella hyvin ja pito säilyy.
vetomies
28.03.2020, 22.31
Mites tuon koon kanssa, joilla -20 laufey jo löytyy? Itse n.175/80 ja M kokoa ajattelin itse. Kuitenkin siinä hollilla L koon kanssa.
taaviank
30.03.2020, 00.53
moi, olen 173cm inseam 82cm ja päädyin laufreyssä L-kokoon kun katsoin reachia.funtsi funtsi
pyöräsimo
30.03.2020, 01.23
Minulle (176/83) M olisi ollut liian pieni. Kävin siis pienesti koepolkaisemassa M:n ja L:n ja sen perusteella tein päätöksen.
pyöräsimo
30.03.2020, 01.24
M:n kanssa tuntui, että ohjaamo jäi lyhyeksi.
taaviank
31.03.2020, 12.18
sinuna L:ään kallistuisin,stemmi vakiona 50mm voithan sitten vaihtaa lyhyemmän jos ohjaamo tuntuu liian avaralta!
Hep.. Occamia hankkimassa ja ei kehtaisi ajaa 500km ja takaisin kokeilemaan, mutta olisiko vinkkiä että L vai XL mitat 184/86.. kiitos
Hep.. Occamia hankkimassa ja ei kehtaisi ajaa 500km ja takaisin kokeilemaan, mutta olisiko vinkkiä että L vai XL mitat 184/86.. kiitos
Pyörä voi myös tulla sinun luo. Suosittelen tätä tapaa. Testata rauhassa kotipoluilla reilulla kolmellakympillä, joka hyvitetään pyörän ostossa.
https://www.bikeshop.fi/Orbea-2020-testipyorat/ekauppa/pORBEATESTIMTB/
Lehtinen Juha
17.04.2020, 06.27
Laufey H10 tilattu. Saas nähdä, omat mitat 174 / 83 ja mulle suositeltiin ehdottomasti kokoa M. Laufeyssä pitkä satulaputki ja L-koon hissitolppa ei ole hyvä mun mitoille. ...tai jotain sinne päin. Noh, sain hyvän tieto bläjäyksen Laufeystä muutenkin ja luotan täysin myyjän ammattitaitoon... eli M-koko tulossa.
Ottomaani
17.04.2020, 08.52
Tuli jo tonne toiseen ketjuun mainostettua, mutta mulla lähti tilaukseen Laufeyn h-ltd M-koossa. Mitat 183/85, myyjä suositteli M, olin itse mieltä L, mutta koeajojen jälkeen M tuntui enempi kodilta.
Täysjoustoa hankkimassa ja olin jo päättänyt että joko Orbea Occam m30 tai Canyon Neuron CF 9.0, mutta olisiko sittenkin helppoihin polkumaastoihin XC -pyörä kätevämpi. Orbea Oiz/Canyon Lux?
^mää olen harkiskellut uutta täpäriä myöskin ja Orbea Occam oli ensin kiikareissa, mutta totesin kuitenkin setämiehelle olevan turhan overkill. Oiz taas turhan kisakireä, mutta sitten huomasin Oiz TR:n Pidempijoustoinen Oiz, eli leppoisa trail/DC-pyörä. Väritellyt sellaista viime aikoina. Hissitolppa itselle turha, sen voisin vaikka myydä. Koetan kyllä päästä täpärikuumeesta eroon. Enkä oikeastaan haluaisi valmista pyörää vaan kasata itse.
https://pic.useful.fi/qFSexLxBN.jpg
jii.haanpaa
17.04.2020, 10.39
Nämä kokohommat ovat aina yhdenlaiset arpajaiset :) Perheeseen tuli hetki sitten M-kokoinen Loki H10. En ole geometrioita sen isommin vertaillut, mutta ymmärtääkseni tuo Loki on vähän kuin pari senttiä lyhyempi versio Laufeystä. Loki ainakin tuntuu erittäin pieneltä, kun on tottunut L-kokoiseen läskipyörään (Wo). Vakuutti tuo Loki sen verran positiivisesti yleisellä laatufiiliksellään, että Orbeat alkoivat kiinnostaa itseäkin ja nyt sitten on tullut kyräiltyä Laufeytä sillä silmällä. Mitat on 180/86 ja Orbean laskuri antaa suosituskooksi L/XL. Tiedä sitten, miten Orbean laskuri suosituksia arpoo.
Mun pitäis joskus mennä noita lyhytjoustoisempiakin. Esim Oiz tr:ää. Itsellä kuitenkin maku ja ajatukset vievät vain koko ajan kohti pidempijoustoisia. Tyyliin Occamin sijaan Rallonin suuntaan jne. Mutta tosiaan pitäis välillä testata nykyaikaista ”downcountrya).
Koko L just passelikoko itselle.. eikä tarvinnut edes matkata pitkälle kun satuin pyörähtää paikallisessa Interissä 500m päässä jonne uusi kauppias olikin ostanut Laatu Pyöriä..! vanhojen fokusten tilalle..:)
Vähän kyllä ihmetyttää vakio vannevalinnat noissa edullisemmissa malleissa, sisäleveys 25mm ja pistetty vielä 29' 2.5 high rollerit renkaaksi.. ei meinannu kestää vanteella kun litkuttelin tänään, no ehkä bisnes on bisnestä ja laittaa pakkohankkimaan leveemmän..
^Katsoisitko lukeeko kiekoissa olevassa tarrassa 622x23c vai 622x25c? Ulkoleveys 29mm vai 31mm?
^Katsoisitko lukeeko kiekoissa olevassa tarrassa 622x23c vai 622x25c? Ulkoleveys 29mm vai 31mm?
622*25c lukee vanteessa.. http://www.mach1.fr/en/rims/maxx-157
Lehtinen Juha
24.04.2020, 21.40
Nonnii, laufey h10 saapui tänään ja huomenna sitten eka metsälenkki.
Hissitolpasta ei ole aikaisempaa kokemusta... pitääkö tolppa nostaa lenkin jälkeen / ennen pitkää säilytystä yläasentoon, onko väliä?:o
Ainakin kannattaa olla nostamatta pyörää satulasta, jos tolppa ei ole yläasennossa. Ainakin joidenkin tolppien rakenne ei kestä sitä (KS Lev).
Lehtinen Juha
26.04.2020, 21.21
Laufey M koko ja omat 174/83 tuntuu sopivalta. kasvuvaraa ei ole kyllä yhtään...
Polen Taigalla ajelin 2.5 vuotta ja onhan tää laufey siihen nähden ketterä ja helpon kevyt ajettava, taittuu mutkiin ihan toiseen malliin kuin taiga. Hauska peli ja varmasti muuttuu vielä hauskemmaksi kun enempi ajelee.
pyöräsimo
26.04.2020, 21.59
Minä oon just pari senttiä Lehtisen Juhaa pitempi ja jalkaa aika lailla saman verran. Valitsin Laufey H10:stä L-koon. Varmaan ois mennyt M:kin, mutta valintani olen erittäin tyytyväinen.
Minulla tuo Laufeylla ajelu on kyllä jonkin verran uutta avannut maastopyöräilyn osalta. Pyörä kulkee jotenkin herkemmin ja on hyvinkin ketterän tuntuinen.
No, osansa myönteiseen kokemukseen lienee tällä ajallakin, kun nyt tunninkin poluilla ryskyttely näyttää tuulettavan päätä ihan mainiosti ja saa keskittyä ihan muuhun kuin etätöihin tai ankeisiin juttuihin. Maastopyöräily on kyllä aika mainiota hommaa! 😊
Ainakin kannattaa olla nostamatta pyörää satulasta, jos tolppa ei ole yläasennossa. Ainakin joidenkin tolppien rakenne ei kestä sitä (KS Lev).
Myöskään vanhan malliset RS Reverbit ei tykänneet tuosta vaan hörppäsivät ilmaa sisäänsä. Nyt niiden(kin) rakennetta on muutettu niin, että ilmat saa pois tolpasta purkamatta sitä. Eli sama teknologia, kuin BikeYoken tolpissa. Mutta noin yleisohjeena voi kaikkien hissitolppien kanssa noudattaa sitä, että alaslesketusta satulasta ei nosteta tai roikuteta pyörää. Kevyellä pyörällä homma vielä onnistuu, mutta sähkiksellä lopputuloksena on yleensä jotain ei-toivottua.
Mä olen polea nostellu bikeyokesta, kuin myös edellisen pyörän tranzX:ää:eek:
Tapiol65
30.04.2020, 22.49
Itseäni houkuttanut tuo Laufey, kun en enää täpäriä halua, mutta miksi helvetissä sitä ei saa kuiturungolla?
Täysjoustoa himottaisi 20 vuoden jäykkäilyn jälkeen. Aikasta harvoin tulee pyöriä ostettua (nykyinen on Specialized Rockhopper Pro 2007), ja siksipä vaihtoehtojen runsaus aiheuttaa ongelmia. Jostain syystä Orbea Oiz H10 kuitenkin viehättää. Hinta (3 keur) on melko ehdoton maksimi.
Ajo on hiekkateistä pieniinkin juurakkoisiin polkuihin. Päivälenkit tyypillisesti 20-40, kerran pari kesässä pidempiäkin. Hyvänä esimerkkinä mielimaastoista vaikka Vierumäki-Heinola ja Juustopolku. Alamäkiä ajan, jos eteen sattuu, mutta ei kyllä muuten.
Kuulostaako H10 nyt sopivalta tuohon käyttöön ja korvaamaan tuota vanhaa jäykkistä? Tai tuleeko mieleen jotain muuta vaihtoehtoa?
Täysjoustoa himottaisi 20 vuoden jäykkäilyn jälkeen. Aikasta harvoin tulee pyöriä ostettua (nykyinen on Specialized Rockhopper Pro 2007), ja siksipä vaihtoehtojen runsaus aiheuttaa ongelmia. Jostain syystä Orbea Oiz H10 kuitenkin viehättää. Hinta (3 keur) on melko ehdoton maksimi.
Ajo on hiekkateistä pieniinkin juurakkoisiin polkuihin. Päivälenkit tyypillisesti 20-40, kerran pari kesässä pidempiäkin. Hyvänä esimerkkinä mielimaastoista vaikka Vierumäki-Heinola ja Juustopolku. Alamäkiä ajan, jos eteen sattuu, mutta ei kyllä muuten.
Kuulostaako H10 nyt sopivalta tuohon käyttöön ja korvaamaan tuota vanhaa jäykkistä? Tai tuleeko mieleen jotain muuta vaihtoehtoa?
Kuulostaa hyvältä. XC-rytyyttimistä vaihtoehtoina lisäksi muun muassa Lux, Epic, Top Fuel, Spark ja Scalpel Si. Toisaalta, ehkä mukavuuspainotteisempaa kaipailet?
Itseäni houkuttanut tuo Laufey, kun en enää täpäriä halua, mutta miksi helvetissä sitä ei saa kuiturungolla?
En tiedä, mutta kuinka monta vastaavan tyyppistä pyörää olet kuitusena nähnyt?
Tapiol65
01.05.2020, 03.20
No en tiedä mikä on täysin vastaava, mutta onhan ainakin Santa Cruz Chameleon, S-Works Fuse ja Kona Honzo tarjolla kuiturunkoisena. Ei ole vain viimeiseen kahdeksaan vuoteen ollut muita kuin kuiturunkoja, niin siitä periaatteesta en enää luovu ja unohdan tuon Orbean jo pelkästään siksi.
Laufey on kyllä aika roilotuspyörän päässä jäykkäperägenreä ja ei juuri hiilikuituisia pyöriä näy. Pitkälti alumiini, teräs ja titaanirunkojen tonttia.
Kuulostaa hyvältä. XC-rytyyttimistä vaihtoehtoina lisäksi muun muassa Lux, Epic, Top Fuel, Spark ja Scalpel Si. Toisaalta, ehkä mukavuuspainotteisempaa kaipailet?
En ainakaan tiukimmalla xc-mitoituksella olevaa täpäriä. Nykyisessä jäykkiksessä 100 mm Reba. Uudessa kuvittelisin 120 mm keulan olevan hyvä, jotta tulee hieman eroa entiseen. Mutta kun ei mitään kokemusta täpäreistä, niin aika epävarmalla pohjalla olen.
Itseltä löytyy Oiz H30, johon lisätty hissitolppa. Olen kuukauden ajon perusteella todella tyytyväinen pyörään. Itsellä tämä on pääosin polkuajelussa, kivikkoa, kallioita, juurakkoa yms. Kahdelle pullontelineelle on tarvetta, jos ei halua ajaa repun kanssa. Koko jousituksen etälukitus on myös käytössä joka lenkillä.
https://i.ibb.co/FgGFdXD/700-F5-F99-DA08-4-D31-999-A-C67422-D969-A7.jpg (https://ibb.co/NZwMGry)
Tuo juomatarve on niin yksilöllistä. Alle 2 tunnin lenkille en ota pulloa tai muuta evästä. Kesällä toki ihan kiva jo jos puolitoistakin tuntia. 2-3 tunnin lenkille vesipullo lähtee aina mukaan ja miksei yksi geeli tai myslipatukka. Pidemmillä 4 tai yli sitten tarvetta saada pullo täytettyä tai maantiepyörässä otettua molempiin telineisiin pullot ja taskuisin useampi geeli/patukka. Maastossa siksi juomareppu näille oikeasti pidemmille jos juomatäyttöpaikkaa ei tiedossa.
Tarve todella lienee yksilöllistä. Itsellä menee juomaa normaalilla lenkillä noin 3desiä tunnissa. Neljän tunnin maastolenkin ajaa vielä ilman reppua. Työkalut, sisuri ja co2-pumppu menee satulalaukussa.
Antti Kuitto
04.05.2020, 15.03
2020 Oiz M-Ltd saapui ja kisa pystyyn! Arvaa pyörän paino ja voita tiimini 2020 ajopaita, ihan must have Orbea-kuskille! Arvontaan voi osallistua kommentoimalla Youtuben kommentteihin, meikän Instaan tai Faceen.
https://www.youtube.com/watch?v=GtnnQza-jVw
Paksupolkija
11.05.2020, 12.19
Onko kellään kokemuksia alu Occamista nyt pidemmältä ajalta? Runko on hieno ja varmaan hiukan painvampi ja yksi vaihtoehto olisi kustannusmielessä H10 tai H20. M30 olisi sitten kuituinen, mutta kannattaako maksaa vajaata tonnia lisää...Onko tästä mielipiteitä heiltä, jotka ovat samaa miettineet ja päätyneet jompaan kumpaan? M30 ja H10 ero on 400€ ja H10 on XT vaihtaja + alurunko mitä speksejä katsoin. H20 vaikuttaa omaan silmään budjettimallilta.
Villetre
11.05.2020, 13.17
Osasarjoja kannattaa hieman tutkailla aina ja keulaa yms. Halvimman mallin päivittely tulee aina kallliiksi.. Voi olla järkevämpää heti ostaa niin kallis kun budjetti antaa myöden.
Paksupolkija
11.05.2020, 13.28
No ei tuo M30 ole kyllä muuten osasarjoiltaan ihmeellinen, mutta kannattaako siinä maksaa kuiturungosta on kysymys? Kyllä tuossa pitäisi olla tuohon 3999 ovh hintaan GX:ää Eagle -versiossa. Jos lähtee shimanon junaan, niin onko Microspline markkinat millaiset napojen osalta vielä...esim. DT Swiss tai muu ratchet..
... Jos lähtee shimanon junaan, niin onko Microspline markkinat millaiset napojen osalta vielä...esim. DT Swiss tai muu ratchet..
DT:lla ja Mavicilla on ratchet-vaparit microsplinella. Kynsivapareita vaikka kenellä ja lisää tulee joka päivä. En olisi huolissani tuosta.
Onko kellään kokemuksia alu Occamista nyt pidemmältä ajalta? Runko on hieno ja varmaan hiukan painvampi ja yksi vaihtoehto olisi kustannusmielessä H10 tai H20. M30 olisi sitten kuituinen, mutta kannattaako maksaa vajaata tonnia lisää...Onko tästä mielipiteitä heiltä, jotka ovat samaa miettineet ja päätyneet jompaan kumpaan? M30 ja H10 ero on 400€ ja H10 on XT vaihtaja + alurunko mitä speksejä katsoin. H20 vaikuttaa omaan silmään budjettimallilta.
Itse olenkin omaa valintaa jo muutamaan ketjuun avannut, mutta laitetaan nyt vielä tännekin vaikka pyörää en ole vielä saanutkaan.
Eli kannattaa huomioida, että noista ovh hinnoista saa aika ison alennuksen ainakin esim bikeshop.fi kautta, mitä kalliimpi niin toki sitä isompi euromääräinen alennus ja yli 4ke prosentti nousee. H10 -> M30 ainoastaan kammet ja liipasin (huom ei vaihtaja) huononee SLX:ään, mutta saa kuiturungon ja hintaero aika pieni. Runkoa on jälkikäteen hankalampi päivittää. Edit: En kyllä itsekään ihan ymmärrä tollasta XT-> SLX mikromanageerausta noissa osasarjoissa, olis saanut olla täysi XT tuossa M30:ssäkin.
H20 lienee paras hintalaatusuhde-malli, jos kiekot saa itselleen perusteltua tai jos sattuu omistamaan suoraan jotkut hyvät kiekot mitkä siirtää pyörään. Keula ja iskari on samat kaikissa ja ihan hyvää tasoa mun mielestäni tai performance tasolla olen ainakin itse aiemmin pärjännyt, kun ei tietoa paremmasta :D
Eri konfiguraatioiden painojen ilmoittamattomuus tekee valinnasta vaikeaa, itse ajattelin että kuiturungon saa ehkä helpommin päiviteltyä kevyemmäksi ja en nähnyt järkeä säästää muutamaa satasta H10 mallista.
Tilasin tuon m30. Ensimmäinen täysjousto ja yleensäkin toinen maasturi. Läskin ajattelin jättää lähes kokonaan talvipyöräksi. Mitään syöksylaskuja kivikossa ei tällainen vanhus uskalla ajaa, kunhan nautiskelen helpohkoilla reiteillä. Varmaan lyhempikin jousto olisi riittänyt. Tilasin pyörän 21.4 ja huomenna MH tuo pihaan. Eli aika pitkäksi venyi toimitus, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Niin ja olisin ehkä päätynyt Trek Fuel X:ään, mutta koronan takia en viitsinyt Ouluun asti ajaa.
Itse tuli tilailtua Bikesteristä H30 (2100e 10% kupongin jälkeen), johon mulla on sitten XM481 + DT350 -kiekot. Noiden lisäks vaihan jarrut ja kammet. Koen että aika halvalla tulee ihan hyvä kokoonpano. Itse en koe että Bomber Z2 -> Fox 34 Performance olisi oikeastaan minkäänlainen päivitys, vaihan sitten mieluummin Pikeen / Lyrikiin jos jostain syystä tuntuisi että keulaa pitäisi päivitellä.
m-52: Hyvä tietää ettei itsekään kannata pidättää varmaan vielä tällä viikkoa hengitystä, no tulee kun tulee. Tilattu siis 29.4.
Paksupolkijan kiekkopohtimisiin vielä, että toki kiekkojen puolesta käytettyjen markkinoilta löytyisi varmaan suoraan helpommin tuolle Sram NX:lle vaihtoehtoja, mutta ainakin DT swiss ratchet vapareille lötyy microspline konversiokittiä. Uusista sitten varmaan melkein kaikkiin alkaa saamaan, että se tuskin on ongelma.
m-52: Hyvä tietää ettei itsekään kannata pidättää varmaan vielä tällä viikkoa hengitystä, no tulee kun tulee. Tilattu siis 29.4.......
Tilasitko sinäkin Bikeshopista?
Tilasitko sinäkin Bikeshopista?
Halusin tukea paikallista Orbean jälleenmyyjää ja pyöräliikettä eli Nippeli tässä tapauksessa. Samasta Euroopan varastosta ne käsittääkseni kaikille tulee, joten olettaisin että kestänee suurin piirtein saman ajan + käsittely suomen päässä liikkeestä riippuen. Jos pyörä tulee tänään niin laita ensitunnelmia :)
Toimitusajat oli tosiaan samanlaisia mitä kyselin Bikeshopista ja Nippelistä, en tosin tiedä minkälaisissa erissä ne pyöriä keskusvarastolta lähettelevät vai ihan yksi pyörä kerrallaan, niin siinäkin voi tilausajankohdasta riippuen olla viivettä suuntaan ja toiseen.
Cornholio
12.05.2020, 17.04
Miksi Alma mallista ei ole juurikaan keskustelua? Olisiko esim. viime vuoden H10 malli hyvä pyörä aloittelijalle monipuoliseen käyttöön?
Vähän asfalttia, pääasiassa hiekkateitä ja metsäpolkuja ja maastoa.
pyöräsimo
12.05.2020, 17.44
Eiköhän se olisi hyvä pyörä. XC-mallinen verrattuna Laufeyhin, jotka ovat trail-tyyppisiä. Alma kai periaatteessa nopeampi.
Ottomaani
12.05.2020, 20.54
Miksi Alma mallista ei ole juurikaan keskustelua? Olisiko esim. viime vuoden H10 malli hyvä pyörä aloittelijalle monipuoliseen käyttöön?
Vähän asfalttia, pääasiassa hiekkateitä ja metsäpolkuja ja maastoa.
Voisin kuvitella että Alma on kivempi allrounderi kuin esim laufey jos jäykkäperäsiä orbean pyöriä vertailee.
Tämä puhtaasti perustuen siihen että alma on suunnattu xc ajoon ja laufey poluille / dh / enduro tyyppiseen ajoon.
Kannattaa pohtia, että jos ne metsäpolut ja maastot pitää sisällään jyrkkiä laskuja, droppeja, juurakkoja yms paljonkin niin voi olla että niitä on mukavampi ajella muulla kuin almalla.
Ottomaani
12.05.2020, 20.55
Eiköhän se olisi hyvä pyörä. XC-mallinen verrattuna Laufeyhin, jotka ovat trail-tyyppisiä. Alma kai periaatteessa nopeampi.
Jaloista se vauhti on kiinni ;)
Tilasin tuon m30. Ensimmäinen täysjousto ja yleensäkin toinen maasturi. Läskin ajattelin jättää lähes kokonaan talvipyöräksi. Mitään syöksylaskuja kivikossa ei tällainen vanhus uskalla ajaa, kunhan nautiskelen helpohkoilla reiteillä. Varmaan lyhempikin jousto olisi riittänyt. Tilasin pyörän 21.4 ja huomenna MH tuo pihaan. Eli aika pitkäksi venyi toimitus, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Niin ja olisin ehkä päätynyt Trek Fuel X:ään, mutta koronan takia en viitsinyt Ouluun asti ajaa.
Eipä tuonutkaan. Kuriiri kyllä toi paketin, mutta vain tilaamani lisäjutut. Totesi, että pyöräkin piti tuoda, mutta eivät antaneet terminaalista. Täysi mysteeri. Soitin asiakaspalveluun, missä kone näytti, että pyöräkin on lähtenyt terminaalista. Harvinaisen pitkäveteinen pyörän osto. Ilman koronaa olisin ajellut Suvalasta ostetulla Trekillä jo pitkään.
pyöräsimo
13.05.2020, 01.05
Jaloista se vauhti on kiinni ;)
Tuohan on ihan totta ja noin meinasin itsekin kirjoittaa. Minä ajankin Laufeylla taktiikalla "täysiä, muttei kovaa". 😉
No, vauhti kai on suhteellista. Laufeylla on kyllä aika hiton kiva painella vauhdilla mutkaisia polkuja ja ehkä vielä hauskempaa alamäkeen. Nousee se kivasti ylöspäinkin. Viimeksi testasin Messilän enduro/dh-radalla ja täytyy sanoa, että rajat löytyivät enemmän kuskista kuin pyörästä. Vaan niin se yleensäkin on, ainakin omalla kohdallani!
Lopultakin m30 saapui. Sen verran testasin, että koko L on juuri sopiva. Hieno vehje ja Bikeshopissa oli pyörä säädetty tiptop kuntoon, istuinkin on juuri sopivalla korkeudella. Keulan painetta pitää varmaan pudottaa, kunhan lumet sulaa ja pääsee maastoon testaamaan. Istuimeksi on tilauksessa Brooksin b17 carved, josta on hyviä kokemuksia mm läskissä. Renkaat litkutettiin liikkeessä.
Villi arvaus: Occam M30 (https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/occam/cat/occam-m30)?
Paksupolkija
14.05.2020, 09.44
Vaikka naiselta ei saa kysyä painoa, eikä mieheltä pyörän painoa...Paljos tuollainen M30 vakiona riipasee puntariin?
Ottomaani
14.05.2020, 09.53
No, vauhti kai on suhteellista. Laufeylla on kyllä aika hiton kiva painella vauhdilla mutkaisia polkuja ja ehkä vielä hauskempaa alamäkeen. Nousee se kivasti ylöspäinkin. Viimeksi testasin Messilän enduro/dh-radalla ja täytyy sanoa, että rajat löytyivät enemmän kuskista kuin pyörästä. Vaan niin se yleensäkin on, ainakin omalla kohdallani!
Niinhän se taitaa olla. Laufeyn parhaat puolet kuulemma koetaan vauhdikkaissa mutkissa. Itsekin sijoitin tuohon pyörään siinä mielessä että kuljettajalla on tarpeeksi aikaa kasvaa kuljettajaksi eikä pyörä jää ainakaan hetkeen jalkoihin. Vasta aloittaneesta maastopyöräilijästä siis kyse. Eli rajoitteet myös täällä on todellakin kuljettajassa :)
Vaikka naiselta ei saa kysyä painoa, eikä mieheltä pyörän painoa...Paljos tuollainen M30 vakiona riipasee puntariin?
Orbea orca m30 17.5lbs, oiz m30 joku 21lbs :D
jii.haanpaa
14.05.2020, 14.21
Täälläkin odotellaan Laufeyta vesikielellä. Tässä odotellessa voisi varautua tubeless-hommilla. Osaako joku sanoa, onko nuo Orbean omaa tuotantoa olevat kehät valmiiksi teipattu? Tai ehkä ostan palvelun Bikeshopilta, niin saa sitten suoraan ajoon.
Mitä fillarin ominaisuuksiin tulee, niin täällä nuo mainitut enskaominaisuudet menevät takuuvarmasti harakoille. Itse otin Laufeyn sen monipuolisuuden ja helppouden vuoksi, mitä joutuu arvostamaan kun ei osaa ajaa. Mulla oli muutaman päivän ajan demopyörä käytössä ja sillä tuli poljettua monenlaista, juurakkokivikkoa, ylä- ja alamäkeä ja pitempääkin siirtymää.
Ottomaani
14.05.2020, 18.34
^koskas laitoit tilauksen sisään ja annettiinko mitään arviota toimituksesta? Mulla siis ei tilattu bikeshopilta ja arvio oli että toukokuun puolessa välissä olis tulossa mutta kun katselee noita verkkokauppojen toimitusaika arvioita laufeyn eri versioista niin en oo viitsinyt alkaa pidätteleen hengitystä. Ja uteliaisuudesta siis myös kysyn kun itse otin tuon h-ltd:n ja kuulemma maahantuojalta tuli viesti että oli viimeinen em. versio seuraavasta erästä.
ps. oon myös miettiny josko litkut mutta toisaalta vois kokeilla ensin ajella ja kattoa mihin "kategoriaan" oma ajaminen asettuu ja katella sitte jos renkaan kokoja tai kiekkoja alkaa vaihteleen niin litkuttelee sitten niitä kaukana tulevaisuudessa...
jii.haanpaa
14.05.2020, 19.18
Viikko sitten tilasin ja silloin toimitusajaksi arvottiin 20.5. Pari meiliä vaihdoin Bikeshopin Visan kanssa ennen kuin liipasin. Ja LTD:tä odotellaan täälläkin :) Alun perin oli tarkoitus hommata H10, mutta taas tuli retkahdettua alennusporrasmiinaan ja kun testi-LTD:ssä miellytti mm. jarrut, keula, satula ja stonga, niin helppoahan se oli retkahtaa.
pyöräsimo
14.05.2020, 20.48
Minä olin asettanut itselleni tiukan 2000€:n hintarajan uudelle pyörälle (sulki pois LTD:n). Fillari-lehden trailijäykkisvertailun maltoin lukea (siinä LTD) ja lisäksi jotain guuglettelin H10:n Bomber-keulasta ja näytti, että keula olisi ok. SLX-vaihteet ja jarrut (en muista mallia) tuntuivat täysin riittäviltä ja kun runko ja kiekot ovat samat kaikissa versioissa, H10 vajaaseen 1800 euroon oli selvä valinta. Vaikuttavat Laufeyt ylipäätään olevan kai aika hyviä hinta-laatusuhteeltaan.
pyöräsimo
14.05.2020, 20.59
En tiedä, onko vanteilla asialliset teipit valmiiksi. Laitatin litkut Bikeplanetissa oston yhteydessä. Muutaman kerran olen aiemmin litkut laittanut itse ja kun nyt tiesin litkut varmasti haluavani, annoin liikkeen tehdä sen samantien. Rengasinserttiä ei tullut laitettua ja sitä jäin vähän pohtimaan, mutta sen verran on ilmaa ollut takarenkaassakin, ettei ole vanteelle lyönyt.
Villi arvaus: Occam M30 (https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/occam/cat/occam-m30)?
Oikein arvattu👍
Ottomaani
15.05.2020, 01.46
^^^^ ajelin tuolla h10 mallilla testit, mutta jostain kumman syystä piti laittaa enemmän rahaa kun olis ehkä tarvinnut. Toisaalta, nyt on ainakin väriltään omaan silmään parempi eikä pitäisi tulla heti näillä nurkilla vastaan :D
Fillari-lehden trailijäykkisvertailun maltoin lukea (siinä LTD) ja lisäksi jotain guuglettelin H10:n Bomber-keulasta ja näytti, että keula olisi ok.
Sitähän on kehuttu loistavaksi budjettikeulaksi. Ja todellisuudessahan se on kettu naamioituneena marsuksi.
Occam M30, joskin Factory iskareilla (edessä 34/140mm), litkutettuna ja Double Shot 3 polkimilla (~400g) tasan 14kg. Odotin vähän keveämpää, mutta samapa tuolle. Saahan tuon alle 13 kiloon jos tuota M-LTD:n painoa on uskominen.
pyöräsimo
15.05.2020, 09.10
Ottomaani, juuri noin mainitsi paikallinen liikekin, kun keulasta kyselin. Eli osat Foxia, joten huolto pelaa.
Hyvä, että löytyi oikea väri sinne! 👍😊
Occam M30, joskin Factory iskareilla (edessä 34/140mm), litkutettuna ja Double Shot 3 polkimilla (~400g) tasan 14kg. Odotin vähän keveämpää, mutta samapa tuolle. Saahan tuon alle 13 kiloon jos tuota M-LTD:n painoa on uskominen.
Kuulostaa joo kyllä melko painavalta etenkin noilla factory iskareilla joilla pitäisi ainakin keulasta lähteä 140g vakiomalliin nähden, iskarista tuskin kovin merkittävästi. Toisaalta mitä muistan noita M-LTD revikoita lukeneeni, niin ilman polkimia painot ilmoitettu ja ne taisi olla jotain ~12.7 kg eli noin kilon kevyempi mitä tuo sinun.
Mulla on myös ilmeisesti NBD tänään jos vaan lounaalla ehdin hakemaan pyörän eli eilen tuli ilmoitus että Occam M30 noudettavissa. Voin raportoida mitä tuo vakio kalavaa'alla mitattuna painaa tässä lähipäivinä.
jii.haanpaa
15.05.2020, 10.18
^^^^ ajelin tuolla h10 mallilla testit, mutta jostain kumman syystä piti laittaa enemmän rahaa kun olis ehkä tarvinnut. Toisaalta, nyt on ainakin väriltään omaan silmään parempi eikä pitäisi tulla heti näillä nurkilla vastaan :D
Sitähän on kehuttu loistavaksi budjettikeulaksi. Ja todellisuudessahan se on kettu naamioituneena marsuksi.
Mä taas tykkään melkein siitä H10:n vihreästä enemmän ja LTD:n liilat somisteet vähän koettelevat satakuntalaista umpimielisyyttäni :D Ilmeisesti LTD:kin olisi voinut tilata vihreänä, mutta tuskin se ainakaan olisi nopeuttanut asioita.
Marsun keulasta olen itsekin lukenut pelkkää hyvää, mutta kun toi foxi nyt tuli asiansa-ajavaksi havaittua, niin mennään nyt sillä...jos siis ehdin fillarin saamaan. Marsu on ilmeisesti myös astetta yksinkertaisempi ja helpompi huoltaa, mikä omissa kirjoissani on aina plussan arvoinen asia. Meillä on perheessä kuitenkin jo yksi Orbea foxin 34 pervormanssi -keulalla, joten kuvittelen selviäväni helpommalla, jos pitää opetella vain yhdenlaisen keulan oikut.
Mutta ne LTD:n 4-mäntäiset jarrut olivat itselleni silmiä avaava kokemus. Verrattuna omassa läskissä oleviin shimanon halpisjarruihin, nuo tuntuivat sen verran ylivoimaisilta, että ne päätin haluta. Eihän nuokaan ymmärtääkseni mitkään hifi-jarrut kuitenkaan ole. Harkitsin myös H10:n laittamista ja jarrujen vaihtoa. H10:stä olisin saanut epäilemättä hyvät jarrut läskiin, mutta enpä sitten jaksanut alkaa säätämään.
Itse olen tässä nyt viimeiset pari päivää koittanut päättää, että miten teen Occamin päivitysten kanssa. H20-malli kiikarissa. Eniten mietityttää keula. Onko täällä kokemuksia Occamista 34 vs 36 keulalla?
Iskarin kanssa olen siinä ymmärryksessä, että dpx2 iskarin piggybag tulisi vasta oikeasti tarpeeseen, jos laskut olisivat todella todella pitkiä ja iskarin lämpenemisestä tulisi ongelma. Omat ajut pääsääntöisesti metsämaisemissa ympäri Suomea, mutta pyörän tulisi toimia myös satunnaiset kerrat laskettelukeskuksissa näin kesäisin. Hintaahan keulalle tulisi se 450e lisää ja iskarille 230e. Yksi vaihtoehto toki tuo h30-mallikin. Z2-keula ymmärtääkseni 34 tasolla suorituskyvyssä, mutta putket hieman jäykemmät ja sitä myötä parempi kovemmassa ajossa. Kuskilla painoa noin 80kg.
Heps.. mites mahtuisko occamiin (aluversioon) 2.6 kumia taakse onko kokemuksia ( bontrager xr 2 29*2.6)? Sais vaan kuiville kesä baanoille vähän rullaavampaa alle. Kiitos.
Bikeshop.fi
15.05.2020, 13.45
Heps.. mites mahtuisko occamiin (aluversioon) 2.6 kumia taakse onko kokemuksia ( bontrager xr 2 29*2.6)? Sais vaan kuiville kesä baanoille vähän rullaavampaa alle. Kiitos.
Occamin Blue Paper löytyy täältä https://www.orbea.com/downloads/products/BLUE-PAPER-OCCAM-2020-EN_Orbea.pdf
Sieltä löytyy aika kattavasti tietoa, kuten tuo max rengasleveys, joka on siis 29x2.6". Eli lähtökohtaisesti mahtuu kyllä.
-Visa
www.bikeshop.fi
Itse olen tässä nyt viimeiset pari päivää koittanut päättää, että miten teen Occamin päivitysten kanssa. H20-malli kiikarissa. Eniten mietityttää keula. Onko täällä kokemuksia Occamista 34 vs 36 keulalla?
Iskarin kanssa olen siinä ymmärryksessä, että dpx2 iskarin piggybag tulisi vasta oikeasti tarpeeseen, jos laskut olisivat todella todella pitkiä ja iskarin lämpenemisestä tulisi ongelma. Omat ajut pääsääntöisesti metsämaisemissa ympäri Suomea, mutta pyörän tulisi toimia myös satunnaiset kerrat laskettelukeskuksissa näin kesäisin. Hintaahan keulalle tulisi se 450e lisää ja iskarille 230e. Yksi vaihtoehto toki tuo h30-mallikin. Z2-keula ymmärtääkseni 34 tasolla suorituskyvyssä, mutta putket hieman jäykemmät ja sitä myötä parempi kovemmassa ajossa. Kuskilla painoa noin 80kg.
Itsekin tässä Occamia harkitsen, kiikarissa H10 tällä hetkellä. Päivityksistä kiinnostaa eniten keulan päivitys 34 Factoryyn (säätäminen kiinnostaa ja luulen, että toi 150mm on mun käytössä joka tapauksessa liikaa) sekä DPX2 (eihän Kashimaa voi olla vain edessä :D). Muuten sit ihan stokkiosilla ja aikanaan ehkä jotain päivitystä tarvittaessa (kiekot ja renkaat, dropperi).
Oon tosin menossa testaamaan Occamia 150mm keulalla, mutta kun mitään vertailua ei pysty tekemään niin vaikea arvioida mikä sen 10mm ero lopulta on omassa käytössä (enemmän polkuja kuin puhdasta rymistelyä).
Tässäpä näitä oman vakio Occam M30 painoja, M-runkokoko. Painot mitattu motonetin kalavaa’alla, eli ei tietoa miten oikeassa on.
Suoraan pakasta ilman polkimia 13.55kg
Tubelessoituna 13.40kg
400gr shimano pd-m8020 polkimilla yllättäen 13.80kg :)
Se mikä vähän ihmetytti oli että tuon XT vaihtajan häkki näytti ihan loppupäästä kaareutuvan vähän ulospäi eli ikäänkuin olisi vino. En ajanut vielä metriäkään mutta telineesaa ainakin vaihtui vaihteet. Lieneekö ominaisuus kun ei ole shimanoa vaihteissa hetkeen ollut.
Jase: mikä runkokoko sulla on kun mulla muka olisi tuon 200g kevyempi samanpainoisilla polkimilla ja sulla vielä noi factory iskarit?
Tässäpä näitä oman vakio Occam M30 painoja, M-runkokoko. Painot mitattu motonetin kalavaa’alla, eli ei tietoa miten oikeassa on.
Tubelessoituna 13.40kg
Se mikä vähän ihmetytti oli että tuon XT vaihtajan häkki näytti ihan loppupäästä kaareutuvan vähän ulospäi eli ikäänkuin olisi vino. En ajanut vielä metriäkään mutta telineesaa ainakin vaihtui vaihteet. Lieneekö ominaisuus kun ei ole shimanoa vaihteissa hetkeen ollut.
XTR vaihtajan häkki ainakin kaareutuu hieman ja epäilin uutta pyörää asennellessa vääntyneeksi. Youtube kuitenkin kertoi että on ominaisuus.
Jase: mikä runkokoko sulla on kun mulla muka olisi tuon 200g kevyempi samanpainoisilla polkimilla ja sulla vielä noi factory iskarit?
M-koko. Mullakin on motonetin kalavaaka, mutta voi mennä sen virherajoihin.
XTR vaihtajan häkki ainakin kaareutuu hieman ja epäilin uutta pyörää asennellessa vääntyneeksi. Youtube kuitenkin kertoi että on ominaisuus.
Kiitos, XTR hakusanalla löysin itsekin videon ja näin ilmeisesti on myös XT:n tapauksessa. Hassun näköinen tuo on kun on tottunut korvakkeen suoruutta tuosta katsomaan.
Jase: joo näissä vaaoissa voi kyllä olla heittoa toki.
Pari sanaa pyörästä, eli Occam M30 oli kyseessä: Hyvältä vaikuttaa kaikin puolin, käsittely helppoa ja kevyen tuntuista, tulee kikkailtua ehkä enemmän jatkossa. Hissitolppa ainakin näin uutena jämäkän oloinen, keulan ja iskarin tunessa pientä totuttelua, normaali sagilla tuntuis että
joustovaran saa ihan paikallaan hyppimällä helpon oloisesti käytettyä. Rengastus tuntuu just sopivalta itselle eli ei tarvi heti lähteä kaupoille.
Vakiona tuleva satula ei tunnu sopivan mulle, ei tue oikein mistään oikein. Myös SLX vivun kolme ylöspäin vaihto Sramin GX:n neljään tottuneelle on vähän niukalti tai olisko että sama liikerata vaihtaa vaan kaks
mikä GX:llä menee jo kolme. Tähän vaatii totuttelua tai päivitystä. Ennakosta eniten kiekkoja epäilleenä ei muuta vikaa, mutta onhan tuo kyseinen kynsivapari aika äänekäs. Hintansa väärti? Jaa’a, ei tässä mitään ihmeellistä tai gimmickiä ole tähän hintaan, lähinnä tasainen paketti ja geometria tuntuis olevan kohdallaan. Mielelläni maksan tästä ajamisen ilosta.
Sun täytyy varmaan lisätä iskariin suosiolla 1-2 tokenia, jos about suositussagilla menee helposti lähes pohjaan.
Minä ainakin sain pomppia aikani iskarin päällä että sain paineet tasattua positiivisen ja negatiivisen puolen välillä. Olisinko jotain viitisen kertaa pumpannut paineet ennen kuin ne alkoivat pysymään siinä mihin ne pumppasin.
Sun täytyy varmaan lisätä iskariin suosiolla 1-2 tokenia, jos about suositussagilla menee helposti lähes pohjaan.
Ehkä ekaksi mahdollisesti Foxin manuaalista ohje kuinka iskariin pumpataan ilmaa niin että saa tasattua paineet positiivisen ja negatiivisen ilmasäiliön välillä.
Paksupolkija
19.05.2020, 16.59
Tubelessoituna 13.40kg
Kiitos, jossain ulkomaan testissä tonnin kalliimpi M10 painoi suoraan laatikosta 13.5kg L-koossa.
Testailin noita Occamin iskareiden käytöstä lisää ja varmaan ihan hyvät ne on. Keulassa sag 25mm/18% ja paikoillaan kuormittamalla sain 125mm käytettyä 140:stä kun oikein käsille varasi rajummin. Tuntuisi että
progressio tosiaan puree hyvin kyllä viimeisillä senteillä, eli en juuri yrittämälläkään saanut enemmän. Harvoin sitä keulalle varaa niin voimalla maastossa mitä tuolleen tasaisella paikaltaan voi ryskiä. Iskarin osalta 13mm/25% niin 45mm tuli käytettyä samassa testissä 50mm:stä. Jää sinnekin toki vähän sitä oh shit varaa.
Iskari on siitä hämäävä että 55mm malli taitaa rungoltaan olla sama ja männässä on ulkoisesti varaa tuo 55mm niin pelkkää kumirengasta katsomalla ei ihan saa kuvaa kuinka lähellä pohjaa oltiin.
Varaamisen käsite on vähän hankala toki. Itselläni iskari toimii aika hyvin, jos ensinnäkin sägi on kohdillaan (edessä n. 25 %, takana noin 27-28%) ja sitten parkkiksella oikein voimakkaasti erikseen etupäätä maahanpäin ponnistaen ja vastaavasti jaloilla takajoustoa kuormittaen joustomatkasta jää n 1/4 käyttämättä. About saman verran edessä ja takana. Tällöin omassa ns. rankassa maastoajossa jousto tulee käytettyä kokonaan tai takana millin pari vaille kokonaan ja edessä 1-1,5 cm vaille. Jos parkkiksella saa etupäätä kuormittamalla ja vain 18 % sagilla keulan 1,5 cm vajaa pohjaan, kuulostaa se liian syvälle menevältä. Eli kaipaisi paria tokenia avuksi ja sagia voisi sen jälkeen jopa hieman lisätä.
Edit. Jos nykyisillä säädöillä (jossa 18% sagi kuulostaa aika pieneltä) hyppäät tasaiselle esim 3 portaan eli 60-70 cm korkealta niin joustot taitaa mennä pohjaan. Ehkä ei silti tunnu vielä ikävältä. Jos et lenkillä saa koskaan kovempia töyssyjä niin ok. Mutta mitä jos hyppäätkin 5 portaan korkeudelta. Kolahtanee jo aika ikävästi. Painetta ei kannata lisätä kun sagi 18 prosenttia oli jo aika pieni. Seuraavaksi helpoimmaksi vaihtoehdoksi siis positiivisen ilmatilan vähennys tokeneita lisäämällä.
Huom mulla ei ole Occamia mutta noin yleisesti pätenee kaikkiin traili-kategorian tienoilla oleviin täysjoustoihin, joissa joustomatka edessä 130-160 mm ja takana 130-150 mm (iskarin iskupituus 50-60 mm)
Juu yleistä joustoasiaahan tämä on ja lähinnä halusin jakaa ajatuksiani tästä occamin vakiotunesta eli tosiaan voisi ajajasta ja tottumuksesta riippuen kaivata yhtä tai kahta tokenia mutta ajellaan nyt muutama lenkki ja katsoo paljonko jää varaa jne. Itsekin haluaisin pitää lähemmäs tuota 20% sagia keulassa sellaisen leppoisan perustuntuman takia.
Aika pahasti näyttää XL-koon Laufeyt olevan loppu joka paikasta. Onkohan L-koko liian pieni meitsille (187/89)? Paikallisessa kivijalassa oli yks kappale H10 L-koossa, kävin sitä testailemassa eikä se nyt erityisen pieneltä tuntunut 10 min testailun aikana. Toisaalta en kunnollista maastopyörää ole ikinä omistanut, niin ei oikein osaa verrata mihinkään.
E: Siis Orbean kokoaulukot suosittelee meikäläisen mitoille XL-kokoa.
Lähtökohtaisesti menisin Orbean kokosuosituksen mukaan. Parkkipaikkatestauksella koon valitseminen on hankalaa jos ei ole molempia kokoja testattavana. Varsinkin jos ei ole maastopyöristä ja niiden geometrioista mainittavaa näppituntumaa.
pyöräsimo
22.05.2020, 16.41
No minä lähtökohtaisesti oletin, että M olisi ollut sopiva, mutta parkkipaikkatestaus osoitti, että L on parempi. En ole katunut. Laufeyn L koko haarukka taitaa alkaa tosi alhaalta, mikä oli itselleni hämmentävää. Varmaan olisin M:llä myös ajellut, mutta tilava Laufey on silti todella näppärä käännellä ja vaikka itse sanoinkin, aika hyvin saan sen taipumaan mutkiin. Eikä tunnu lainapyörältä.
Soiski, käypäs Orbean sivuilla vertailemassa geo-taulukosta L ja XL-koon eroja.Efektiivinen vaakaputki kasvaa joku 30mm ja reac jotain yli 20mm.
Ja se niiden kokolaskuri antaa tuon xl-koon sen 89 haaramitan vuoksi, kikkaile sen laskurin kanssa.
Parempi tulos toki tulee jos molempia kokoja pääset koeajamaan.
jii.haanpaa
22.05.2020, 17.11
^^Satulaputken pituuden perusteella Laufeyn L on samalla tontilla kuin muidenkin valmistajien L:t, noin suurin piirtein? Orbea ei vain ole lähtenyt tähän maailman pisin runko-kilpailuun mukaan, vaan tehnyt siitä juuri sopivan mittaisen :) Esim itselleni Orbean laskuri suositteli kooksi "L/XL". XL:n satulaputki on 5cm pitempi kuin L:ssä ja se olisi ollut itselleni liian pitkä. Tai ainakin olisi pitänyt laittaa tolppa vaihtoon.
Soiski, käypäs Orbean sivuilla vertailemassa geo-taulukosta L ja XL-koon eroja.Efektiivinen vaakaputki kasvaa joku 30mm ja reac jotain yli 20mm.
Ja se niiden kokolaskuri antaa tuon xl-koon sen 89 haaramitan vuoksi, kikkaile sen laskurin kanssa.
Parempi tulos toki tulee jos molempia kokoja pääset koeajamaan.
Niin, onhan tuossa aika iso loikka mielestäni. Paha vaan sanoa miltä tuntuu käytännössä, eikä XL-kokoa pääse testaamaan. Bikeshoppiin näyttäisi tulevan joskus heinäkuussa, ehkä.
^^Satulaputken pituuden perusteella Laufeyn L on samalla tontilla kuin muidenkin valmistajien L:t, noin suurin piirtein? Orbea ei vain ole lähtenyt tähän maailman pisin runko-kilpailuun mukaan, vaan tehnyt siitä juuri sopivan mittaisen :) Esim itselleni Orbean laskuri suositteli kooksi "L/XL". XL:n satulaputki on 5cm pitempi kuin L:ssä ja se olisi ollut itselleni liian pitkä. Tai ainakin olisi pitänyt laittaa tolppa vaihtoon.
Toinen mitä oon katsellu on Trek Roscoe 8, myöskin siinä valmistaja suosittelee minulle XL-kokoa. Tosin Roscoen XL on pienempi kuin Laufeyn L.
Laufey L: reach 459, stack 645
Roscoe XL: reach 442, stack 644
el_perro
24.05.2020, 15.53
Hieman alan epäilemään tuon XL-laufeyn saantia, moneen etelä-suomen firmaan oltu yhteydessä mutta ei oota kaupataan. Maahantuojakaan ei osannut sen kummemmin auttaa. Saas nähä.
Aika heikossa varmaan alkaa olemaan jos uskoo myyntilukuja. Ei niitä tuotantomääriä nosteta kymmeniä prosentteja, joku kymmenenkin on aika tiukassa. Loppukesästä varmaan sitten taas saa vai aletaanko jo uutta mallistoa pukkaamaan pihalle. Ei varmaan kannata kauheasti miettiä jos täksi kesäksi aikoo pyörän hankkia, ainakin suunnilleen mieleisen.
Ottomaani
24.05.2020, 21.53
Hieman alan epäilemään tuon XL-laufeyn saantia, moneen etelä-suomen firmaan oltu yhteydessä mutta ei oota kaupataan. Maahantuojakaan ei osannut sen kummemmin auttaa. Saas nähä.
Mun viimeisin tieto on että Laufeyn suosio on yllättänyt jälleenmyyjät, maahantuojan sekä valmistajan itsensä suorastaan housut kintuissa. Korona ei varmastikaan ainakaan lisää tuotannon tehokkuutta. Jonkun näköinen toimitus baskimaasta on kuulemma tähän suuntaan lähtenyt mutta sitä, mitä se kontti sisältää, ei tiedä kukaan.
Niin kuin Pexxi totes, jos tänä kesänä meinaa fillaroida niin kannattanee alkaa katselemaan muita saatavilla olevia vaihtoehtoja.
el_perro
25.05.2020, 02.34
Pistin big honzon tilaukseen, niistäkin alkoi jo koot loppumaan. Jos olisin tänkin tiennyt niin olisin ostanut sen laufeyn silloin kun sitä ensi kertaa katselin ja niitä vielä oli...
ONEFORALL25
25.05.2020, 03.10
Pistin big honzon tilaukseen, niistäkin alkoi jo koot loppumaan. Jos olisin tänkin tiennyt niin olisin ostanut sen laufeyn silloin kun sitä ensi kertaa katselin ja niitä vielä oli...
Niinhän se aina kannattaa. Usein kesällä tuntuu olevan ei oota suosituimmis malleissa. Aikainen lintu madon nappaa vai miten se meni.
Nippelissä oli vielä yksi H-LTD XL-koossa tänään, tosin ite kallistun muihin valmistajiin, koska tuo malli karkaa budjetin yli.
Jeff Kendall-Weed:n ajatuksia Occamista: https://www.youtube.com/watch?v=lPOaafN9HZk
JKW päätyy kans heti laittamaan sekä keulaan että iskariin spacerit, mutta käsittämättömän kovaa ajoa ja hyppyjä tuo ajaa jos vertaa luultavasti keskimääräistä Occam:n ostajaa. Moitti vähän että sivuttaisjäykkyys ei ihan hänen ajoon riittävä, en voi itse omalla ajolla allekirjoittaa :D
Paras pyörä itselleni tähän mennessä, sopii tasaisen hyvin (vai tasaisen huonosti?) kaikkeen ajoon siirtymistä neulaspolkuun, kivisiin ala ja ylämäkiin sekä pieniin hyppyihin (miksei isompiinkin jos niitä ajaisi). Itsellä iskarissa nyt varmaan rapiat 200psi (en ole sagia enää tuijottanut, lähinnä lisäillyt painetta) ja 5mm eli 10% jäi peruslenkillä iskarista käyttämättä, kuskilla painoa 75kg. Ihan hyvältä muuten tuntuis, mutta pitää joku itselle iso droppi käydä vielä ajamassa että näkee mihin paineisiin tässä päätyy.
Minkähän satulan tähän laittaisi nyt sitten tilalle, ensimmäistä kertaa joudun satulaostoksille, aiemmin kelvannut vakiot?
Jeff Kendall-Weed:n ajatuksia Occamista: https://www.youtube.com/watch?v=lPOaafN9HZk
JKW päätyy kans heti laittamaan sekä keulaan että iskariin spacerit, mutta käsittämättömän kovaa ajoa ja hyppyjä tuo ajaa jos vertaa luultavasti keskimääräistä Occam:n ostajaa. Moitti vähän että sivuttaisjäykkyys ei ihan hänen ajoon riittävä, en voi itse omalla ajolla allekirjoittaa :D
Paras pyörä itselleni tähän mennessä, sopii tasaisen hyvin (vai tasaisen huonosti?) kaikkeen ajoon siirtymistä neulaspolkuun, kivisiin ala ja ylämäkiin sekä pieniin hyppyihin (miksei isompiinkin jos niitä ajaisi). Itsellä iskarissa nyt varmaan rapiat 200psi (en ole sagia enää tuijottanut, lähinnä lisäillyt painetta) ja 5mm eli 10% jäi peruslenkillä iskarista käyttämättä, kuskilla painoa 75kg. Ihan hyvältä muuten tuntuis, mutta pitää joku itselle iso droppi käydä vielä ajamassa että näkee mihin paineisiin tässä päätyy.
Minkähän satulan tähän laittaisi nyt sitten tilalle, ensimmäistä kertaa joudun satulaostoksille, aiemmin kelvannut vakiot?
JKW:n videoita kun kattoo niin ei ainakaan vehkeet rajota tässä harrastuksessa etenemistä. Satulan ja tangon välissä on se eniten rajoittava "komponentti" :D Jeff sanoi, että hyvä poluille ja satunnaisiin bike park reissuihin, just sellaseen käyttöön ostinkin.
Oon nyt ajanu aika kovilla paineilla perässä, sopii vanhalle jäpärikuskille. Pitääpä kokeilla pudottaa vähän ja kattoa vaikuttaako negatiivisesti poljettavuuteen. Ekan lenkin ajoin aivan liian pienillä paineilla ja sillon tuntu ku olis takajarrusta vetänu aina ku perä niias.
Satula on kyllä luokkaa surkea ja gripitkin aika meh.
el_perro
01.06.2020, 13.19
No en tiedä mitä olen tehnyt oikein elämässä, mutta laitettuani kyselyä lähestulkoon jokaiseen etelä-suomen orbea-jälleenmyyjään, Raumalta tärppäs. No ei muuta kuin matkahuollossa venaillut Big Honzo bumerangina takas Turkuun.
Erinomaista asiakaspalvelua Pyörä-Nurmelta!
Oston jälkeistä speksailua vielä:
Itsellä on jäänyt vähän kaivelemaan että jäi Occam M10 ostamatta M30 sijasta kun on noita pyörivien massojen painonpudotusta olen nyt miettinyt. Eli kiekkojen päivitykseen menisi luokkaa 500-800e, jolla saanee 220-270g pois, XT vs SLX pakalla säästäisi ~60g jonka hinta reilu 100e ja XT jarrulevyistäkin tulisi jonkun 40g säästöä yhteensä. Kaivamalla siis reilu tonnin enemmän kuvetta ostovaiheessa olis noiden lisäksi saanut factory iskarit vielä kaupan päälle ja pari muutakin kevennystä ja parannusta (XT jarrut kokonaisuudessaan). Kiekkoihin menee jo siis helposti yli puolet tuosta ostovaiheesssa "säästyneestä" tonnista. Toki M10:ssä kiekkojen takanapana olisi ollut vain DT:n 350, jossa sitten häviäisi kytkentäviiveessä verraten esim XM 1501:et. Ei toki sinänsä harmita kun ostovaiheessa olin hintakaton itselleni määrännyt ja ajattelin että saapahan sitten päivitellä, mutta nyt vähän mietietyttää tuo kiekkoasia eli ainakaan ihan heti en raaski melkein tuota koko säästynyttä tonnia upottaa kiekkohin.
Pyörässä mukana tulevista BR-MT500/520 jarruista oli muuten mielenkiintoista juttua: https://www.bikemag.com/gear/tested-shimano-bl-mt501-br-mt520-145-per-brake/ ja voi kyllä kans sanoa että hyvän tuntoiset ja tehokkaat on. Lienee häviävän tosiaan jäähtymisessä ja säädön helppoudessa XT jarruille joista jäähtymisellä ei olisi mulle hyötyä. M30 Occamissa siis jarrulevyinä SM-RT70 eli jarrut vastannee hyvin lähelle SLX:ää kahvojen ja levyjen puolesta, itse mäntäosasta paha sanoa.
Täällä kans löytyy Occam M30 ja erittäin mukavia kilometrejä on pyörä antanut. Tämän vuoden Laufeykin löytyy, mutta saa nähdä kuinka paljon kilometerjä hänelle kertyy. Jonen pähkäilyjen perään voisin mainita, että itse yllätyin kun huomasin pyörässä olevan nelimäntäjarrut. Eivät meinaan mitenkään vakuuttaneet. Shimanot kyllä joutuu aina vähän sisäänajamaan, mutta noissa jarruissa ilmauksen jälkeen kahvaliike on edelleen aivan liian iso omaan makuun. Jarrut kyllä toimivat, mutta pidän esim. Laufeyssä olevia kaksimäntäisiä paremman tuntuisina.
Ohjaamon aina vaihdan omaan setuppiin ja kammet ovat vaihtuneet 170mm. Renkaana pyörii Maxxis Rekon 120tpi 2.6, jotka taitavat olla uudet lempirenkaat. Ainoa mitä tekisi mieli vielä vaihtaa on kiekot, jotka tosiaan taitavat painaa aika tasan 2100g jos interwebsiin on uskomista. Aika paljon pitäisi euroja laittaa että päästäisiin 400g kevennykseen. Pistäkää grammatietoja jos päivitätte 30mm (sislev.) olevia kiekkoja. Kiinnostaa.
Olen myös budjettituunannut ohjauskulman 65,5 asteeseen angleset spacerilla. Tällä hetkellä Pyörä ja mies uskaltaa mennä melkein kaikista paikoista, joten sen suhteen on saavutettu joku zen-tila. Ajot on pitkälle teknistä ja ei niin teknistä trail-ajoa ripauksella pieniä alamäkipyrähdyksiä. Painoa litkutettuna on omalla setupilla (L-koko) n. 13.8kg
Tää nyt menee taas vähän sivuraiteelle mutta huomauttaisin, että niidenkin jarrujen jossa ei ole säätöä kahvan vapaaliikkeen (bite point) suuruudelle vapaaliikkeen määrää voi halutessaan pienentää pienellä ylitäytöllä (over bleeding). Esim viilaamalla sitä jarrupalojen tilalle ilmauksen ajaksi jarrusatulan väliin laitettavaa (keltaista) palikkaa aavistuksen ohuemmaksi. Näin ilmatessa (bleeding) nestettä saadaan järjestelmään aavistuksen enemmän ja jarrujen männät ja siten myös palat ovat hieman lähempänä jarrulevyä. Jarrujen keskittäminen on toki tarkempaa eli hieman helpommin jarrulevy saattaa ottaa paloihin kiinni.
crcm: Vähän siis eroaa meidän tuntemukset jarruista, mutta nämähän onkin usein henkilökohtaisia asioita että toiselle hyvä, toiselle huono. Pari aikaisempaa pyörää ollut Sram Guide R:ää ja sanoisin että nämä on mun mieleen jopa enemmän. Vakiona mullakin oli se freestroke liike lähes grippeihin asti, mutta siihenhän on ne säätöruvit ja ne sai ruuvata aika pitkälle jotta tuntuma oli se mihin tottunut. Vai tarkoitatko jotain muuta kahvaliikettä mahdollisesti, eli kun alkaa jo puremaan jarrut, niin hienoista eroista ja modulaatioista mää en juuri ymmärrä :)
kauris:n kommenttiin viitaten niin mulla palat oli/on jo melko lähellä levyjä että säätö melko tarkkaa puuhaa ja lisäksi se jousilevy palojen välissä oli ihan liian löysä ja päätyi käytännössä parin jarrutuksen jälkeen hankaamaan levyyn. Ei ole ennen näin voimakkaana samaa ongelmaa tullut vastaan mutta levitin vaan sitä jousilevyä mikä lienee vakiokorjaus. Vähänhän tämä menee ohi aiheesta, mutta ainakin itse tykkäisin lukea aina ennen pyörän ostoa muiden kokemuksia vakiokomponenteista jne niin saa kuvat että mitä mahdollisesti joutuu vaihtaa, että kai tämä sallitaan topicin puitteissa :)
Laitetaan vähän kokemuksia Occam M10:stä ensimmäisten lenkkien perusteella. Kokonaisvaikutelma on kyllä erinomainen. Pyörä on tosi nopea ja verrattuna vanhaan Stravan segmenttiajat on parantuneet joka kerta kun on yrittänyt. Noin 1.30-2.00 minuutin pätkillä on lähtenyt keskimäärin 10-20sekuntia pois. Selkein ero on nousuissa, joita Occam kiipeää helposti. Muutama jyrkkä kivikkonousu on nyt tuntunut yllättävän helpolta, kun aiemmin teki tiukkaa ylipäätään päästä ylös saakka. Alamäkeen ajaminen toimii ihan ok, mutta ehkä korkeamman painopisteen vuoksi mutkia ei uskalla vetää aivan niin kovaa tai vauhti voi olla yhtä kova, mutta fiilis ei ole aivan yhtä luottavainen. Tämä siis ensivaikutelma ja uskon, että kun pyörä tulee vielä tutummaksi, myös luottamus paranee.
12 vaihteinen XT on hyvä, mutta toiminnassa ei suurta eroa SRAMin GX:ään. Tosin olin melko ärsyyntynyt GXn neljäksi pienimmällä rattaalla (muistaakseni) jatkuvasti kuuluvaan rutinaan, jota ei säätämällä saanut pois (ilmeisesti tyyppiongelma, jonka taitavammat kaverit osaa viilata pois). GX:llä vaihtaminen on mielestäni pehmeämmän tuntuista. XT:n nelimäntäiset jarrut pysäyttää vauhdin tehokkaasti ja tykkään niiden tuntumasta, on selvästi paremmat jarrut kuin aikaisemmat SRAMin Guide R, joissa mm. kahvan liikelaajuus omaan makuun liian suuri.
Foxin iskarit toimii vallan mainiosti, varsinkin keulassa on paljon eri säätömahdollisuuksia, jolloin oikeiden säätöjen hakemiseen ja kokeiluun kannattaa varata aikaa. Täydellisten säätöjen etsiminen ja perfektionistiluonne on haastava yhdistelmä… Polkeminen on tehokasta ja sujuu ilman turhia niiauksia, eikä ole missään vaiheessa tarvinnut takaiskaria laittaa jäykäksi.
Ketjuohjuri hieman osuu ketjuihin? Etäisyys rungosta on säädetty prikoilla, joita on 4-5? Onkohan normiratkaisu, koska lisäät tai vähennät yhden, menee enemmän vikaan. Täytyy vielä tutustua tuohon tarkemmin, ja yrittää ehkä säätää korkeutta paremmaksi.
29” rengaskokoa suosittelen kyllä kaikille, ketkä ajaa suomalaista teknistä juurakko/kivikko-polkua, joissa on nousuja ja laskuja. Sana ”juna” kuvaa hyvin, kuinka niiden yli vaan pääsee vauhdikkaasti. Miinuspuolena ketteryys hieman kärsii. Esim. kaikenlainen kikkailu ja tiukka mutkittelu on hieman kömpelömpää tai ainakin se vaatii enemmän taitoa kuin 27.5”. Toki tähän vaikuttaa myös pyörän geo, koko yms. Omaa ajoa ei juurikaan häiritse. Bunnyhopit ja manuaalit on edelleen yhtä vaikeaa
Occam on kaiken kaikkiaan todella varteenotettava vaihtoehto kaikille, ketkä etsivät ns. yleispyörää suomalaiseen maastoon ja jolla onnistuu myös satunnaiset enduro/bikepark ajot. Mikäli näitä ajoja on enemmän tai niillä on tärkeä rooli, katselisin ehkä jotain muuta vaihtoehtoa. Itse olen erittäin tyytyväinen valintaan, osuu juuri siihen sweet spottiin, jota olinkin hakemassa!
Laitetaan vähän kokemuksia Occam M10:stä ensimmäisten lenkkien perusteella. Kokonaisvaikutelma on kyllä erinomainen. Pyörä on tosi nopea ja verrattuna vanhaan Stravan segmenttiajat on parantuneet joka kerta kun on yrittänyt. Noin 1.30-2.00 minuutin pätkillä on lähtenyt keskimäärin 10-20sekuntia pois. Selkein ero on nousuissa, joita Occam kiipeää helposti. Muutama jyrkkä kivikkonousu on nyt tuntunut yllättävän helpolta, kun aiemmin teki tiukkaa ylipäätään päästä ylös saakka. Alamäkeen ajaminen toimii ihan ok, mutta ehkä korkeamman painopisteen vuoksi mutkia ei uskalla vetää aivan niin kovaa tai vauhti voi olla yhtä kova, mutta fiilis ei ole aivan yhtä luottavainen. Tämä siis ensivaikutelma ja uskon, että kun pyörä tulee vielä tutummaksi, myös luottamus paranee.
Hurja prosentuaalinen ero ajoissa, minkälainen pyörä sinulla oli aiemmin? Itselläni on erot tuota luokkaa luomu- ja sähkötäpärin välillä :)
Canyon Spectral oli aiemmin. Yksi tekijä tuossa aikojen paranemisessa on varmaan se, että siinä polkimet osui tosi helposti kiviin, jolloin esim. teknisellä osuudella ei voinut polkea koko aikaa, vaan sitä piti rytmittää esteiden mukaan. Nyt voi polkea täysillä koko pätkän. Pidemmillä segmenteillä aika ei ole parantunut aivan samassa suhteessa.
Ok, tuo varmaankin selittää asiaa. Ehkä en ihan tältä istumalta sitten lähdekään Orbea-kaupoille :)
Paljolti samaa mieltä Slatanin tekstin kanssa. Hassuinta oli että en ensin jotenkin tahtonut uskoa että kevein välitys on 32/51 kun vanhassa oli 32/50 ja se tuntui ihan tyhjän pyörittelyltä. Olen tullut siihen tulokseen että ajoasennon ja geometrian takia penkistä voi polkea aikaisempaa pidempään ja paljon jyrkempiä mäkiä ja noissa tuo välitys tulee tosissaan tarpeeseen. Lisäksi tällä on ollut se vaikutus että kun putkelle täytyy nousta aikaisempaa myöhemmin niin pito takarenkaalla pysyy parempana pidempään ja tuntuu että putkeltakaan poljettaessa takarengas ei menetä niin paljoa pitoa tiukassa ylämäessä. Tämä on varsinkin nyt kuivan alkukesän aikana ollut aika kova ominaisuus eli pölyävät mäetkin nousee ylös jos vaan jaksaa pyörittää.
Tällä on itsellenikin ollut Slatanin kuvaama vaikutus että ennen pahoilta tuntuneet mäet menee yksinkertaisesti helpommin ylös. Lisäksi uuden pyörän myötä olen intoutunut koittamaan paria jyrkkää paikkaa joita aiemmin en ole päässyt ja tällä Occamilla niistä on päässyt. Toki en ole muutenkaan hetkeen niitä jaksanut yrittää, että voi kait nuo ajotaidotkin karttua, mutta epäilen :D
Ketjuohjurissa on tosiaan joku neljä prikkaa ja ei ole mullakaan ehkä ihan keskellä, mutta jouduin kans nostamaan sitä ylöspäin kun isoilla leivillä tuntui ketju välillä rämisevän sitä vasten. Samoiten tuosta vaihtajasta huomannut että välillä ei mene kuin ensin kaksi vaihdetta ylöspäin ja jos vähän voimalla painaa niin menee kolmaskin melkoisen rutinan saattelemana. Onko tämä vaan tuon XT vaihtajan ja ketjun liikkumisen pakassa ominaisuus? Epäilen siis ettei tuosta pääse ainakaan tuota vaihtajan vipua SLX -> XT vaihtamalla eroon?
Edit: se jäi vielä muuten mainitsematta että tuosta satulaputken kulmasta johtuen tuntuu että satula on herkemmin tiellä pienissäkin laskuissa tai ihan vaan joku pieni jyrkkä kohta alamäkeen lenkillä. Olenkin entistä ahkerammin käyttänyt hissitolppaa eli tässä pyörässä se tosiaan tulee tarpeeseen. Olen kyllä aikaisemminkin tykännyt ihan perusmaastossa käyttää että saa tilaa liikkua.
Mulla ei ole ohjuri mielestäni ketjua hangannut, tai sitten en ole vain huomannut. Hissitolppa kylläkin vähän nihkeästi menee alas, eli voi satulasta polkea ja vetää liipasimen pohjaan ilman että tolppa liikahtaakaan. Sitten kun vähän ahteria pompauttaa niin tolppakin laskee. Manuaalissa (https://www.orbea.com/fi-en/support/manuals/dropper-post-oc-2/) oli huolto-ohjeet, muttei troubleshooting guidea. Ehkäpä käyn kysymässä kivijalasta.
Ensihuoltokin alkais olemaan jo ajankohtanen, en vain tiedä onko tuossa oikein muuta huollettavaa vielä kuin em. tolppa ja pinnojen kireyden tarkastus. Pinnatkin voi ite käsipelillä arvioida, vaan voihan sitä kysyä käyttävätkö hanskaa vai mittaria.
Rallonista kaipailis kokemuksia , varsinkin koon puolesta . L-koon occamia pikkusen sain pyöritellä ja hitusen tuntui ohjaamo olevan lähellä. omat mitat 185 , käsi 62 ja inseam 82 . Laskuri kyllä ehdotti kokoa L.
Mutta tuo ohjaamon lähellä oleminen Toki tottumus kysymys ,kun on ajanut xc vehkeillä koko mtb uran ajan .
Nyt siis hakusessa leppoisa trailipyörä sekä parkkiin sopiva. Bikeradarin arvio oli rallonista että menisi myös trailipyöränäkin.
Ite 182 ja ottaisin xl koon. Nykyinen L koo pyörä isompi mitä tuo xl rallon. Se on jännä kun osa valmistajista käyttä kyllä moderneja kulmia, mutta eivät lisää ett/reach pituutta mikä kuitenkin lyhenee aika paljon jyrkästä satulaputkesta. Mutta jos mahdollista niin kokeile ihmeessä tuota isompaakin kokoa.
Tietääkö joku mitä Laufey H10 painaa?
Koitin google mutta ei löydy mistään eikä ne ite sitä ilmoita sivuilla.
Jpkainulainen
06.08.2020, 17.31
Tietääkö joku mitä Laufey H10 painaa?
Koitin google mutta ei löydy mistään eikä ne ite sitä ilmoita sivuilla.N. 13,5kg +-500g. Eli sen mitä vastaavat vastaavilla osilla yleensäkin.
Lähteenä ulkomaiset foorumit ja hauisvaa'alla punnitseminen.
Kesä mennyt mukavasti Occam M30:lla ajellessa sen mitä nyt on ehtinyt, aika vähän huolenpitoa vaatinut pyörä tämä on ollut kunhan alkuun löytyi sopivat säädöt. Loppukesäksi olisi tiedossa kiekkojen vaihto Hunt Trail Wide:en ja niihin XT takapakka sekä kevyempää ja rullaavampaa eturenkaaksi. Tilasin nyt hetken mielijohteesta 2.4 leveän Rekon maxxterran eteen kun en oikein keksinyt mitä siihen laittaa, takana saa jatkaa pyörän mukana tullut 2.4 Rekon Dual. Tuo alkuperäinen edessä oleva Highroller II on ollut paikoin kyllä vähän hämmentävänkin huonosti rullaava jos on yhtään upottavaa maastoa, mutta ompahan ollut pitoakin. Minkälaiseen rengastukseen muut on päätyneet, jos ajo sellaista enemmän polkuajoa kuin alamäkeä :)
Alkuperäisille kiekoille pitänee hommata ISP:t talveksi tai jättää ainakin syksyksi sellaiseksi märän juurakkokelin etukiekoksi, jossa saa tuo highroller II olla paikallaan.
Sotanorsu666
13.08.2020, 16.56
^ Mulla 29 maasturissa 2.4" ardentit molemmissa päissä. En ole ajanut niillä vielä metriäkään, mutta isot pojat kertoivat näiden olevan hyvät yleisrenkaat. Ensi viikolla ehkä kerkeän ajelemaan, niin voin sitten kertoa lisää. Ennen tuossa oli 2.6" rekonit, mutta tuo oli taakse pikkasen liian leveä, joten vaihdoin ne pois. Rekonit on kyllä hyvät renkaat sekalaiseen ajoon.
Päädyin keväällä testailun ja pohtimisen jälkeen Occam M10:iin, johon tuli valittua järeämpi keula ja muutama muu pieni muutos. Yksi lisävalinta oli Maxxis Minionit eteen ja taakse. Edessä taitaa olla 2.5" ja takana 2.4". Olen ollut tyytyväinen sekä pyörään että rengasvalintaan. Varman oloinen peli ja hyvä ylä- ja alamäissä. Asfaltilla siirtyessä renkaat eivät ole ehkä optimaaliset, mutta eipä se pyörän kohdemaastoa olekaan :). Välillä ovat mielessä käyneet kevyemmät kumit, mutta toisaalta terävien kivien ja kallioiden seassa noihin on voinut luottaa ja ajaa varsin huolettomasti.
Muitakin pyöriä oli listalla, mutta osaa ei pystynyt testaamaan (Ibis ja Yeti) ja SC:n Tallboy / Hightower tuli tyypättyä melko pitkilläkin lenkeillä. Jotenkin Occam tuntui paremmalta. Ja toki Occamista saa paremman kokonaisuuden customoituna mielestäni SC-pyöriä edullisemmin.
Occamin koko tuntui hieman erikoiselta, sillä olen selkeästi L-koon keskipaikkeilla, mutta XL ei tuntunut myöskään yhtään liian pitkältä, joskin himpun turhan korkealta. L-kokoon päädyin ja odottelin sen kymmenisen viikkoa. Hyvä valinta yleispyöräksi. Nyt on ollut mukava seikkailla... toivottavasti aikaa riittää myös elokuun arjesta huolimatta :).
Viitsiikö joku mitata todellisen satulaputken kulman kun näyttää melko jyrkältä muihin vastaaviin pyöriin verrattuna..?
Sotanorsu666: Tuo Ardent olis pitänyt älytä, mutta kait sellaisenkin voi tilata ja kokeilla. Tosiaan toi Rekon 3C maxxterra houkutteli kevyen painon puolesta, vain reilu 800g.
Atomi: tuo M10 on kyllä hyvä kokoonpano ja rengastus kielii siitä että ajokin tekee varmaan pyörälle oikeutta. Tosiaan koot on varmaan vähän pienempiä jos muihin valmistajiin vertaa. Vähän itseäni pidempi (ehkä 175cm) kaveri kommentoi että mun M-koon runko olisi hänelle jo liian kompakti.
sak: jos siis occamista kyse niin voin puhelimen vesivaaka ominaisuudella kokeilla mitata kyllä.
Jone51;Juu, siis occamin kulma kiinnostaa, kiitos.
Jone51;Juu, siis occamin kulma kiinnostaa, kiitos.
Veikkaisin että se on se 77 vaikka sitä ei erikseen siellä geometeriataulukossa sanota.
Tuota tuota, nyt täytyy taas sanoa että mulla meni vähän sormi suuhun miten tuo pitäisi mitata tai miten nää kaikki effective seat tube anglet sun muut määritellään.
Mutta siis pyörä pitkän vatupassin mukaan suoraan ja tästä sitten iphone ylös nostettua satulaputkea vasten näyttää -17 astetta jolloin napojen väliseen suoraan nähden (maanpinta) tuo olisi 73 astetta? Ei oikein lähellä tuota 77, pitäisikö tämä mitata sagin kanssa ja mahtaako vaikuttaa niin paljoa?
Tuota tuota, nyt täytyy taas sanoa että mulla meni vähän sormi suuhun miten tuo pitäisi mitata tai miten nää kaikki effective seat tube anglet sun muut määritellään.
Mutta siis pyörä pitkän vatupassin mukaan suoraan ja tästä sitten iphone ylös nostettua satulaputkea vasten näyttää -17 astetta jolloin napojen väliseen suoraan nähden (maanpinta) tuo olisi 73 astetta? Ei oikein lähellä tuota 77, pitäisikö tämä mitata sagin kanssa ja mahtaako vaikuttaa niin paljoa?
Ähh eikun juu mulla oli koko ajan mielessä se effective. 77 on se effective. Eli keskiöstä mitattuna. Itse sain 72 astetta, mutta mulla on 150mm haarukkaa vastaava setuppi.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.mtbiking.com.au%2Fhow-to%2Fbike-tech%2Fmtb-frame-geometry-explained&psig=AOvVaw2XM2jKsKglAeAoVLzHXvv5&ust=1597612851158000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCIDi1-aRnusCFQAAAAAdAAAAABAIhttps://yaffa-cdn.s3.amazonaws.com/yaffadsp/images/dmImage/StandardImage/ST-Angle.png
Joo kiitokset vielä selventävästä kuvasta eli keskiön keskeltä satula ylhäällä satulaputken keskelle on mulla 78 astetta (effective siis). M-koon pyörä ja satulatolppa käytännössä maksimaalisen alhaalla (puoli senttiä putkea näkyy noin). Tätä nyt ei äkkiseltään ole helppo ihan tarkasti mitata mutta tuossa 78 ympärillä se lienee. Satula korkeammalla sitten vähemmän ja lähempänä ilmoitettua 77 astetta.9
Hei vaan kaikille. Orbea oiz h 30 tuli hommattua.
Osaako joku sanoa mikä on taka linkuston kuusiokolo ruuvien momentti?
Lähetetty minun S41 laitteesta Tapatalkilla
Tästä tiedostosta löytyy momentit.
https://www.orbea.com/downloads/products/BLUE-PAPER-OIZ-HYDRO-2020-EN-.pdf (https://www.orbea.com/downloads/products/BLUE-PAPER-OIZ-HYDRO-2020-EN-.pdf)
Tästä tiedostosta löytyy momentit.
https://www.orbea.com/downloads/products/BLUE-PAPER-OIZ-HYDRO-2020-EN-.pdf (https://www.orbea.com/downloads/products/BLUE-PAPER-OIZ-HYDRO-2020-EN-.pdf)Kiitos. Onko h30 samat kun H20 . Ei ole erikseen 30 noissa taulukoissa!
Rungot ovat kaikissa h sarjan malleissa samat eli kyllä.
Rungot ovat kaikissa h sarjan malleissa samat eli kyllä.[emoji108][emoji106]
Näköjään maltillista hinnannousua -21 mallin Occameille, alumiiniset 150e, kuituiset 200e, tai edullisin H30 on tainnut pysyä samassa. Muiden mallien hintoja ei tullut vertailtua, että miten esim Oiz. Osissakin siis pientä muutosta.
Näköjään maltillista hinnannousua -21 mallin Occameille, alumiiniset 150e, kuituiset 200e, tai edullisin H30 on tainnut pysyä samassa. Muiden mallien hintoja ei tullut vertailtua, että miten esim Oiz. Osissakin siis pientä muutosta.
Jep, juuri 2020 Occamin hommanneena huomasin M10 mallin hinnan nousseen 200e ja samalla ainakin takapakka on muuttunut XT->SLX. Eli perinteinen vuosimallimuutos, hintaa ylös ja speksejä alas.
Tulevaisuudessa on taas jotku shimano sissit ja hintaa 7ke :) Ite miettiny että tulevaisuudessa pyrin ostamaan vaan runkoja, aimut eihän sekään onnistu kun standardit muuttuu :)
Tuntuu olevan aika paljon vaihtelua hinnassa parinkin liikkeen välillä mitä kyselin Orbeasta. Onko mahdollista tuon Myo-customoinnin jälkeen lähettää kaikille Suomen dealereille kysely vai pitääkö siinä valita vain yksi?
Moi. Muistaakseni valitaan yksi, sitten Orbea ottaa yhteyttä maahantuojaan, joka välittää tiedot valitsemaasi kauppaan. Hinnan maksat sitten kauppaan sovitusti, joten neuvottelut siitä kaupan kanssa suoraan etukäteen.
Sain viimeinkin tilaamani Hunt trail wide kiekot Occam m30:een. Samalla tuli tosiaan laitettua eteen 2.4 leveä Rekon ja kovin kapoiselta näyttää Highrollerin jälkeen. Ihana ainakin ääni tuollaisessa 3 asteen vaparissa, eipä ole moista ennen ollut :)
Tuli samalla punnittua pyörää ja lopullinen paino ajokunnossa oli 13.1kg josta 0.4kg on polkimia joten valmistajien ilmoittamiin painoihin vertailukelpoinen luku olisi siis 12.7kg. Muuta keveämpään vaihdettua on ohjaamo, satula, pakka, jarrulevyt. Vakiotanko on muuten aikamoinen rautaputki, 370g eli hyvä päivityskohde noin yleensä jos muutenkaan vakio ei maistu.
Metriäkään en ehtinyt ajaa ja lienee aika outo fiilis kun pääsee kokeileen kun takana on kohta 4vk ajotaukoa murtuneen sormen nivelen takia.
Sain viimeinkin tilaamani Hunt trail wide kiekot Occam m30:een. Samalla tuli tosiaan laitettua eteen 2.4 leveä Rekon ja kovin kapoiselta näyttää Highrollerin jälkeen. Ihana ainakin ääni tuollaisessa 3 asteen vaparissa, eipä ole moista ennen ollut :)
Tuli samalla punnittua pyörää ja lopullinen paino ajokunnossa oli 13.1kg josta 0.4kg on polkimia joten valmistajien ilmoittamiin painoihin vertailukelpoinen luku olisi siis 12.7kg. Muuta keveämpään vaihdettua on ohjaamo, satula, pakka, jarrulevyt. Vakiotanko on muuten aikamoinen rautaputki, 370g eli hyvä päivityskohde noin yleensä jos muutenkaan vakio ei maistu.
Metriäkään en ehtinyt ajaa ja lienee aika outo fiilis kun pääsee kokeileen kun takana on kohta 4vk ajotaukoa murtuneen sormen nivelen takia.
Täällä 2020 Occam M10-versio muuten vakiona, mutta edessä myöskin 2.4 leveä Rekon 3C Terra. Paino hyvin pitkälti samoissa, kuten olettaa sopii. Päivityksien jälkeen fillarisi taitaa vastata aika lailla M10-mallia?
Täällä 2020 Occam M10-versio muuten vakiona, mutta edessä myöskin 2.4 leveä Rekon 3C Terra. Paino hyvin pitkälti samoissa, kuten olettaa sopii. Päivityksien jälkeen fillarisi taitaa vastata aika lailla M10-mallia?
Jotakuinkin, toki keula ja iskarit on vain tavallista. Melkein kait halvemmaksi olisi tullut ostaa m10 suoraan :) Tulevan vuoden m30 malliin saa upgrade optiona ne m10 mallin paremmat kiekot. Sellaisen kombon olisin ostanut jos olisi saanut, kyselinkin ihan bikeshopista että onko mahdollista. Niihin xm-1650 kait saa sen ratchet vaparin vaihdettua tiheämpään jos sellaista kaipaa tai näin muistan jonkun mtbr foorumilla maininneen.
Vakiotanko on muuten aikamoinen rautaputki, 370g eli hyvä päivityskohde noin yleensä jos muutenkaan vakio ei maistu.
Tää olikin hyvä tieto.
Ite oon kans miettiny kiekkojen vaihtoa, ehkä jotku XC rimpulatkin voisi mennä ja jättäisi nykyiset bikepark/enska ajeluun. Näillä lakeuksilla kun ei muuta vauhtia saa kuin sen minkä reisillään kelaa. Jarrut varmaan vaihtuu myös, ei nää Shimanot maistu yhtään takajarrussa ilmauksesta huolimatta hirveän iso liikerata. Olis kai pitäny XT:t upgreidata heti.
Kannattaa muuten tarkistaa eturattaan kiinnitys, ettei käy niinkuin allekirjoittaneelle, että kesken Hossan kierroksen ratas ilman mitään varoituksia alkaa lepattaan tuulessa. Seittemän ruuvia kaheksasta oli tipahtanu polun varteen ja ketjuohjuri väänty mutkalle siinä samalla. Flättipolkimista löyty onneksi samalla (M3?) kierteellä olevia ruuveja, joista päät katkomalla sais rattaan kiinni ja loput 30km ajettua. Ohjuristakin lopulta väänty vain ruuvi, vaikka aluksi näytti vähän pahemmalta, maalia oli vähän lohkeillut rungosta siitä kiinnityskohdan tyvestä.
En kyllä ymmärrä tuon spiderin ideaa ollenkaan, hintaero spiderin + rattaan ja direct mount rattaan kanssa ei liene niin paljoa että kannattaa ottaa lisää löystyviä osia pyörään. No onpahan hyvä tekosyy kokeilla ovaalia.
Kannattaa muuten tarkistaa eturattaan kiinnitys, ettei käy niinkuin allekirjoittaneelle, että kesken Hossan kierroksen ratas ilman mitään varoituksia alkaa lepattaan tuulessa. Seittemän ruuvia kaheksasta oli tipahtanu polun varteen ja ketjuohjuri väänty mutkalle siinä samalla. Flättipolkimista löyty onneksi samalla (M3?) kierteellä olevia ruuveja, joista päät katkomalla sais rattaan kiinni ja loput 30km ajettua. Ohjuristakin lopulta väänty vain ruuvi, vaikka aluksi näytti vähän pahemmalta, maalia oli vähän lohkeillut rungosta siitä kiinnityskohdan tyvestä.
Mitkä kammet ja rattaat sulla on?
Mitkä kammet ja rattaat sulla on?
Ai niin, unohtu mainita. M30 Occam, eli SLX kammet, FC-M7100-1 speksien mukaan
Tää olikin hyvä tieto.
Ite oon kans miettiny kiekkojen vaihtoa, ehkä jotku XC rimpulatkin voisi mennä ja jättäisi nykyiset bikepark/enska ajeluun. Näillä lakeuksilla kun ei muuta vauhtia saa kuin sen minkä reisillään kelaa. Jarrut varmaan vaihtuu myös, ei nää Shimanot maistu yhtään takajarrussa ilmauksesta huolimatta hirveän iso liikerata. Olis kai pitäny XT:t upgreidata heti.
En kyllä ymmärrä tuon spiderin ideaa ollenkaan, hintaero spiderin + rattaan ja direct mount rattaan kanssa ei liene niin paljoa että kannattaa ottaa lisää löystyviä osia pyörään. No onpahan hyvä tekosyy kokeilla ovaalia.
Huh aika erikoista, löytyi siis ihan jotain metalliin purevaa sahaa matkalla jos pultteja joutui katkoakin :) Pitää tosiaan tarkistaa omastakin tuo eturatas.
Jarrut mullakin alkuperäiset ja eilen ihan uusille levyillä tuntuivat vähän tehottomille taas, mutta muuten oon ollut ihan tyytyväinen niihin ja jospa noi levytkin taas sisäänajautuu.
Huh aika erikoista, löytyi siis ihan jotain metalliin purevaa sahaa matkalla jos pultteja joutui katkoakin :) Pitää tosiaan tarkistaa omastakin tuo eturatas.
Jarrut mullakin alkuperäiset ja eilen ihan uusille levyillä tuntuivat vähän tehottomille taas, mutta muuten oon ollut ihan tyytyväinen niihin ja jospa noi levytkin taas sisäänajautuu.
M10-version jarrut tuntuvat ainakin näin uutena todella hyviltä. Parhaat mitä olen missään pyörässä kokeillut, vaikka edessäkin on vain 180mm levy. Nämä siis XT nelimäntäversiot.
Gerberin multitoolilla sai alumiiniruuvit katki yllättävän helposti :D
Jotakuinkin, toki keula ja iskarit on vain tavallista. Melkein kait halvemmaksi olisi tullut ostaa m10 suoraan :) Tulevan vuoden m30 malliin saa upgrade optiona ne m10 mallin paremmat kiekot. Sellaisen kombon olisin ostanut jos olisi saanut, kyselinkin ihan bikeshopista että onko mahdollista. Niihin xm-1650 kait saa sen ratchet vaparin vaihdettua tiheämpään jos sellaista kaipaa tai näin muistan jonkun mtbr foorumilla maininneen.
Jep, tiheämmän ratchetin saa tosiaan rahalla. Tuossa on vakiona se 18T, mutta en ainakaan heti koe tarvetta vaihtamiselle. Minulla on muissa pyörissä myös 24T ja 36T, ero on ajossa yllättävänkin pieni. DT Swissin hinoittelu näissä osissa on melko törkeää...
Täälläkin yksi M10:n XT nelimäntäisiin tyytyväinen, vaikka olen kyllä ajatellut eteen isomman levyn (203) hankkimista. Ehkä se toisi hieman herkempää säätövaraa jyrkkiin teknisiin alamäkiin ja pykälän maksimipysäytysvoimaa. Onko kokemusta tällaisesta melko pieneltä kuulostavasta muutoksesta? Ja olisiko tuosta etua takana, jos hakee juuri tuota purevuuden hienosäätöä?
Täälläkin yksi M10:n XT nelimäntäisiin tyytyväinen, vaikka olen kyllä ajatellut eteen isomman levyn (203) hankkimista. Ehkä se toisi hieman herkempää säätövaraa jyrkkiin teknisiin alamäkiin ja pykälän maksimipysäytysvoimaa. Onko kokemusta tällaisesta melko pieneltä kuulostavasta muutoksesta? Ja olisiko tuosta etua takana, jos hakee juuri tuota purevuuden hienosäätöä?
Edelliseen fillariin vaihdoin eteen kaksimäntäsiin XT-jarruihin 180->203 ja se toi kyllä tehoa lisää. Toisaalta nämä nykyiset tuntuvat 180 levylläkin vähintään yhtä tehokkailta. Kannattaa kokeilla, eihän tuo kallis testi ole.
Itse mietin keväällä H20:een jarrujen päivitystä nelimäntäisiin mutta jätin tekemättä että sain pyörän mahdollisimman pian. Totesin että ne voi laittaa jälkikäteen, mutta olen ollut ihan tyytyväinen vakiojarruihin. Onko nelimäntäisissä selkeästi huomattavaa eroa tuntumassa? Teho näissä on riittänyt mun ajoihin.
Samuli testaa Occamia
https://youtu.be/ZvuGfqilvpc
Jos liikerata vain on turhan suuri, niin sen saa kyllä pienennettyä pienellä ylitäytöllä. Helpoimmin ehkä siten, että ilmatessa asentaa sinne palojen sijaan mäntien väliin tulevan ilmauspalikasta vähän ohuemman version. Viilaa vaikka sitä alkuperäistä palikkaa molemmilta puolilta millin kapeammaksi. Näin ilmatessa järjestelmään menee enemmän nestettä ja palat ovat saman millin molemmilta puolilta lähempänä. Näin ollen sen jälkeen jarrua painaessa palojen liike ennen kuin osuvat jarrulevyyn on lyhyempi. Keskitys toki tällöin hieman tarkemmin tehtävä ettei hankaa.
Huom se ilmauspala siellä välissä kannattaa nippusiteellä, teipillä tms varmistaa pysymään paikoillaan, kun ohuempana se vielä helpommin voi ilmauksen yhteydessä luiskahtaa pois mäntien välistä. Tämä kannattaa toki huolehtia aina muutoinkin. Joissain jarruissa ja ilmauspaloissa sen toki voi hoitaa siten, että pujottaa sen palojen kiinnityspinnin ilmauksen ajaksi ilmauspalikoiden läpi.
Jos liikerata vain on turhan suuri, niin sen saa kyllä pienennettyä pienellä ylitäytöllä. Helpoimmin ehkä siten, että ilmatessa asentaa sinne palojen sijaan mäntien väliin tulevan ilmauspalikasta vähän ohuemman version. Viilaa vaikka sitä alkuperäistä palikkaa molemmilta puolilta millin kapeammaksi. Näin ilmatessa järjestelmään menee enemmän nestettä ja palat ovat saman millin molemmilta puolilta lähempänä. Näin ollen sen jälkeen jarrua painaessa palojen liike ennen kuin osuvat jarrulevyyn on lyhyempi. Keskitys toki tällöin hieman tarkemmin tehtävä ettei hankaa.
Huom se ilmauspala siellä välissä kannattaa nippusiteellä, teipillä tms varmistaa pysymään paikoillaan, kun ohuempana se vielä helpommin voi ilmauksen yhteydessä luiskahtaa pois mäntien välistä. Tämä kannattaa toki huolehtia aina muutoinkin. Joissain jarruissa ja ilmauspaloissa sen toki voi hoitaa siten, että pujottaa sen palojen kiinnityspinnin ilmauksen ajaksi ilmauspalikoiden läpi.
Kiitos vinkistä. Olen joskus kuullut tuosta ylitäytöstä ja koetin sitä googlaillakin, muttei sattunut mitään silmään. Pitääpä testata.
Palatakseni tähän että eikös tuo ole määritelmän mukaan direct mount ratas, mutta jossa "spider" ja ratas on eri materiaalia ja kiinni keskenään secure torx:lla. Tokihan ne ovat löystyviä, mutta ei ilmeisesti avattavaksi/vaihdettavaksi tarkoitettuja, eli erikoinen juttu jos ne on sulla löystyneet irti. Syynä rakenteeseen on kait painonsäästö vs kokonaan terästä koko ratas. Itselläni olivat tiukalla, ilmeisesti voimantuotto ei ole ihan samalla tasolla :D
Katselin tuossa tarkemmin ylös laittamiani painoja että ohjaamon, etukiekon ja renkaan vaihdolla pyörän etupäästä lähti ~20g vajaa puoli kiloa painoa. Uskallan kyllä väittää että tuon jo tuntee tällainen ihan peruskuskikin, tuntui liitävän kivikkoalamäet yli aiempaa ilmavammin.
Palatakseni tähän että eikös tuo ole määritelmän mukaan direct mount ratas, mutta jossa "spider" ja ratas on eri materiaalia ja kiinni keskenään secure torx:lla. Tokihan ne ovat löystyviä, mutta ei ilmeisesti avattavaksi/vaihdettavaksi tarkoitettuja, eli erikoinen juttu jos ne on sulla löystyneet irti. Syynä rakenteeseen on kait painonsäästö vs kokonaan terästä koko ratas. Itselläni olivat tiukalla, ilmeisesti voimantuotto ei ole ihan samalla tasolla :D
En ole vielä kampia käyttänyt irti, mutta ymmärtääkseni siinä on vain direct mount spideri, jonka vois korvata direct mount rattaalla. Manuaalissa on kyllä ohjeet miten ratas vaihdetaan spiderista ja Shimano myy omaa työkaluakin noille secure torxeille. Jotain ruuvilukitetta siellä oli välissä, joten kyllä sen pitäis pysyä kiinni, vaan onhan tuota ratasta tullut kiviinkin kolisteltua. ISCG tabien puuttuminen on kyllä yks miinus tälle rungolle.
EDIT: On se direct mount ratas mikä siinä kiinni on
Tonni alkaa olla täynnä Occamilla, keulan herkkyys tuntuu vähentyneen jo selvästi, on kai se jo huollon aika.
Manuaali: https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/MAFC002/DM-MAFC002-07-ENG.pdf
Täällä juttu noista kammista ja rattaista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61463-2020-Deore
Ei niitä secure torxeja ole tarkoitus aukoa, ne on osa rattaan rakennetta.
Täällä juttu noista kammista ja rattaista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61463-2020-Deore
Ei niitä secure torxeja ole tarkoitus aukoa, ne on osa rattaan rakennetta.
Aivan totta, manuaalissahan kiinnitellään neljällä torxilla, eikä kahdeksalla. Pitääpä kysyä liikkeestä/maahantuojalta, rikkihän toi on jos ne aukesivat.
Tässä tarinaa noista security torxeista:
https://m.facebook.com/groups/295460833895724?view=permalink&id=3201026793339099
Jos joku miettii onko Orbean Occam tarpeeksi kestävä ja kyvykäs myös kovempaan menoon ja isoihin droppeihin ja hyppyihin niin ei tartte enää miettiä:
https://www.youtube.com/watch?v=nHQFoRmkPjs&t=34s
Luin pitkästä aikaa mtbr:n occam ketjua ja siellä oli aika moni vaihtanut joko etukäteen tai rikkoutuneen alumiinisen iskaripultin tilalle teräksisen joita ilmeisesti orbealta saa tilata. Onko ketjun occamistit tehnyt vaihtoa? Ilmeisesti alurunkojen ongelma enemmän mutta ymmärsin että kuituiset myös kärsineet tuosta.
Just meinasin sanoa et kunhan vaihtaa eka iskarin kiinnityspultin :D facebookin puolella oli ainakin noita vaihtoja tehty.
En ole vaihtanu, tosin painoakin on hyvä jos 80kg varusteet päällä ja hiilarirunko alla. Saatan kysästä tuosta kivijalasta jos siellä satun käymään.
Facessa olleen äänestyksen perusteellakaan en olisi huolissaan. Tuota ryhmää kun seuraa niin saattaa ehkä saada vähän väärän kuvan kun siellä ei oikein muusta keskustellakaan kuin tuosta pultista.
https://i.imgur.com/oaojtML.png
Itse tilasin tuon teräspultin paikalliselta jälleenmyyjältä, vaikka kuiturunko onkin kyseessä. Ko. liike ei ollut kuullutkaan ongelmasta tai uudesta pulttiversiosta, mutta sai maahantuojan kautta selvittettyä osan saatavuuden. Kuun vaihteessa pitäisi olla pultti saatavilla. Ilmeisesti ei tosiaan laaja ongelma, mutta oikein huonolla tuurilla pultin katkeaminen rikkoo rungon kierteet ja takuurungossa taatusti kestää. Parempi vaihtaa varmuuden vuoksi.
Tuon kyselyn perusteella ei näköjään kuituisena niin kovin tarpeellista, mutta soitin kans itse tänään paikalliseen kivijalkaan mistä pyörän ostin että josko saisivat yhden teräspultin mulle tilattua. Samalla menee jos iskarin keväthuoltaa niin laittaa sit uuden pultin kanssa takaisin. Juurikin tuo pultin rikkoutuminen kierteisiin sisään tai muu vaurio pelottaa sen verran että jos tästä parilla kympille selviää niin ei maksa vaivaa vaihtaa.
Itse kun ei tule FB:tä juuri käytettyä, niin on aina näiden foorumien varassa mutta näköjään hyvä vois jotain sivuja myös seurailla.
Mun Occam H20:stä on vaivannu lähes uudesta asti jostain runkoon johtuva nitinä ja napsunta, jonka juurisyytä olen metsästänyt pitkään ilman tulosta. Äänet tulee esille kun polkee putkelta ja aiheuttaa runkoon vääntöä.
Aloin noiden pulttipostausten tiimoilta tutkia tarkemmin tuota takaiskarin yläpään kiinnitystä ja huomasin siinä sivuttaisvälystä, joka tuotti tuon maagisen äänen jota olen metsästänyt. Ajattelin käyttää pultin pois ja tutkia tarkemmin, mutta pultti vain pyöri. Hivutin sen ulos ja sehän oli katki kierteen alusta, eli kierreosa on rungon sisässä.
Pyörä on nyt paikallisessa kivijalassa (ostopaikka) tutkinnassa. Jos saavat vastakierretapilla kierreosan pois ja uuden teräspultin tilalle niin hyvä, muuten voi olla että menee runko vaihtoon. Saa nähdä myös miten takuupuoli pelaa, kerron sitten miten meni.
Pyörällä on harrastettu ihan normi polkuajoa, joten ei ole liian kovasta ajosta kiinni, joku materiaalivika pultissa tai väärin mitotettu. Kannattaa siis vaihtaa teräksiseen asap.
Tää tuli ihan uutena tietona! Mulla 2020 H20 ja pitää siis alkaa metsästää pulttia, kaiken varalta. Jos jollain on osanumeroa tms niin laittaisitteko tähän ketjuun? Vai saako sen selitettyä liikkeessä?
https://i.ibb.co/Gn75sx0/160643532-1440174502992109-7966492771027664055-o.jpg (https://ibb.co/2Wqk8ny)
Tällainen löyty tuolta facesta
Kiitos! Pitääpä soitella Turkuun ja kysellä.
Edit: laitoin viestiä myyjälle ja löysin tämän linkin, ilmeisesti tämä on oikea pultti:
https://huntteri.fi/fi/tuote/varaosat/orbea-varaosat/ORBEAVAR12300181%2A/orbea-bolt-steel-shock-ft-occam-21
Antti Hieta
29.03.2021, 12.28
Onkohan Laufey-tietäjillä näkemystä haarukoiden laatu/tasoeroista H10 ja LTD -mallien välillä? Eli MARZOCCHI BOMBER Z2 140 vs FOX 34 FLOAT PERFORMANCE 140. Googletuksen perusteella testit ja kokemukset pääsääntöisesti kehuvat Marzocchia, kun taas Foxia ei niinkään mairitella. Onko kellään käyttäjäkokemusta mahdollisesti kummastakin?
Tikkaaja
29.03.2021, 14.56
Useimmiten en arvosteluista löydä omia kokemuksia, mutta tuosta Fox 34 Float Perfomancesta löysin niitä negatiivisia tuntemuksia joita olin ihmetellyt. Tosin pyörän keula varmasti toimisi sillä tasolla, että oma vauhti ja taitotaso riittää tuolle haarukalle. Tämän takia ehkä itse katsoisin tuota H10-versiota, kun Fox 34 Float Perfomance on jo koettu. Tosin Foxin 36 on vain sen verran jämäkämmän tuntuinen, että sen rinnalla 34 vähän hölskyy vähän liikaa.
Vähän olen miettinyt Orbea Occamin ostoa vaimolle, mutta siihen haluaisin vaihtaa 150mm Z1 keulille. Sitä voisi sitten itsekin myös lainailla, kun ollaan samaa kokoluokkaa.
Marsun keuloissa vähemmän säätöjä, helpompi siis saada sopivaksi myös hinnat paljon pienempiä jenkeissä minkä takia varmaan keräävät arvosteluissa hyviä arvioita. Z2 pitäis olla myös piirun verran tukevampi kuin fox 34.
Olen näköjään saanut Laufeyn OC1 kammista rattaan mutkalle. Heittoa on muutama milli sivusuunnassa noin 6-8 mm matkalla. Tuossa on joku epäsymmetrinen 76 bcd kiinnitys. Onkohan tuo sama kuin sramin 76mm kiinnitys, vai joku Orbean oma epästandardi? Bikeshopissa on toki alkuperäistäkin ja näyttää olevan terästä, joten varmaan vasarallakin oikenee, mutta mietin josko kokeilisi ovaalia samalla vaivalla jos irrottelee. Ei se nyttenkään ajamista estä, mutta mutka on sopivasti niin että ketju välillä ääntelee kun laittaa oikealla paljon vääntöä polkimelle...
Onko Occamin omistajat linkuston laakereiden kuntoa tarkistelleen?
Purin perästä melkein kaikki ja tuo linkun akselin laakerit oli jo vaihtokunnossa (9.3). Liekö tuo ihmekään kun pölysuojat näkee tuosta linkun ja rungon raosta. Linkussa oli yks laakereista vähän kuiva (9.2), mutta muuten kaikki oli kunnossa. Mittarissa tällä hetkellä reilu 1000km. Vois kokeilla tehdä 3D-tulostimella joustavasta materiaalista ylimääräisen pölysuojan tuolle akselin laakerille, muuten se on vaihtokunnossa tonnin välein.
https://i.imgur.com/W6W1ZiP.png
...vaihtokunnossa tonnin välein.
Viime vuoden maastoajoillani olisi saanut noilla huoltoväleillä vaihtaa kahdeksan kertaa. Juu, ei kiitos.
Aika huolestuttavaa.. viime kesästä asti Occamilla ajanut ja tarkoitus on käyttää linkut auki ja tarkastaa paikat. Laitoin jo laakerisarjan tilaukseen vaikka luulin että sitä ei vuosiin tarvita. Saas nyt sitten nähdä..
Mikähän laakeri tuo on? Jos käy laakerikaupassa kysymässä löytyiskö vastaavaa paremmin suojattua...
Laakereiden kumisuojissa on hirveitä eroja.
Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos vinkistä! Oli itsekin pitänyt laakereiden tilanne tarkistaa ennen ajokauden alkua, joten kävin saman tien tallissa kurkkaamassa oman Occamin linkustoa. Kaikki olivat omassa täysin kunnossa, tosin noita 5.1&6.1 vipuvarsia en saanut irti rungosta ja juuri nuo ongelmalliset laakerit jäivät piiloon. Vivut liikkuivat kuitenkin moitteetta ja ilman välyksiä, ehkä hieman rahinaa "tuntui" niitä pyöritellessä. Miten sait noi varret irti rungosta ja millä tavalla ko. laakerit olivat rikki? Tällä yksilöllä on ajettu reilut 1100km.
https://db3pap007files.storage.live.com/y4mt6I4xOewV-a3kFr9FiKfy0pQ5sYay_lg5b9J_Fnj18ike0202kysgMTUDUs0 OpvOBILObjwR12IzqKHx2a7w7O8Ff__ps9uFVMQwe5mbelXbRR WGziX2RkDcsCT07QJ7vPQctqycW5bgz8HI_nRefDevHlwhn5RH ijtwKmZ5RVr3SJdym6uIMSp7UhvXT6m1?width=495&height=660&cropmode=none
Ensimmäistä maastopyörää haaveilen, ja kokeiltu on Oiz H20 sekä muutaman muun merkin jäykkäperä. Valinta kuitenkin tuntuu kallistuvan täysjouston puolelle, mutta Oizissa häiritsi liian herkkä ohjaus. En ole varma oliko Oiz 69 vai 68 asteen ohjauskulmalla, TR malleissa on näköjään asteen loivempi kulma. Whyten 629 jäykkäperän 65 asteen ohjauskulmalla oli taas liian junamainen fiilis, jos siihen voi verrata. Olisiko Occum hyvä vaihtoehto Oizin tilalle, vai onko se jo täysin erilainen pyörä? Siinä menee ohjauskulma 66 asteeseen, ja penkin kulma hyppää myös 74/75 asteesta 77 asteeseen. Pähkäilen vaan, olikisiko asteen loivennus keulaan riittävä rauhoittamaan ohjausta? Mikäli tuossa H20:ssa oli 69 astetta.
Joustovaraa saa olla enemmänkin kuin Oizin 120mm, tarkoitus olisi vähän ajaa muuallakin kuin poluilla unohtamatta myös asvaltilla satunnaista ajoa. Mikähän malli aloittelijan olisi järkevä ostaa, jos pysytään hintahaarukassa 3000-4500e? Kun jokaista Orbean mallia ei pääse millään testaamaan, niin mitkä olisi järkevimmät vaihtoehdot? Onko järkeä satsata hiilikuiturunkoon esim Occam M30 tai Oiz M30? Vai laittaako rahat mieluummin alumiinirunkoiseen sekä varusteisiin? Occamin runko taitaa olla hieman painavempi verrattuna Oizin runkoon.
Tykkäsin myös Oizin etu -ja takavaimentimien etälukituksesta, mutta Oizista taas puuttui hissitolppa. Saako hissitolpan järkevästi jälkiasennettua, vai kannattaako suosiolla etsiä pyörämalli, josta tuo suoraan löytyy ja unohtaa tuon vaimentimien etälukituksen? Oiz H10 TR löytyisi taas molemmat.
Sen tiedän, että haluan hyvin toimivan vaihtajan/vivut, sekä hyvät jarrut. Ei ole oikeastaan merkitystä onko vaihdeosat Shimanon vai SRAMin, kun en ole juurikaan tottunut mihinkään pitkän pyöräilytauon jälkeen. Onko pyörän tai pyörivien massojen painolla kuinka suuri merkitys herkkyyteen? Mikä olisi kultainen keskitie tämän suhteen kyseisellä budjetilla? Haluaisin kuitenkin kerralla ostaa kunnollisen pyörän, jota ei tarvitse heti olla päivittämässä.
Ja vielä viimeiseksi, uskaltaako kokeilematta ottaa jomman kumman näistä M-kokoisena, kun mittani ovat 175/85cm? Katselin M rungon mittoja ja vertasin niitä Cuben Reaction Prohon, eikä mielestäni paljon heittäneet.
Uudessa Tekniikan maailmassa on Oiz mukana täpärivertailussa. Yleispyöräksi ottaisin Occamin ennen Oizia, mutta Occamin jyrkkä satulaputken kulma kannattaisi koeajolla testata ennen hankintaa. Jos taas ajatus oli ajaa XC-tyyppisiä kisoja, Oiz on parempi vaihtoehto. Samoin koon osalta olet varmaankin M ja L koon välimaastossa, joten tuoltakin kannalta kannattaisi yrittää saada pyöriä koeajoon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.