PDA

Näytä tavallinen näkymä : Päivittäinen pyöräily auttaa painonhallinnassa. Paitsi sähköpyöräily.

slow
17.07.2018, 13.37
http://road.cc/content/news/244732-study-cycling-daily-reduces-obesity-unless-its-e-bike

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412018307098

Mr_W
17.07.2018, 13.57
Tosin yksityisautoilijoilla oli vielä isompi painoindeksi kuin sähköpyöräilijöillä.

Joten tutkimuksen mukaan autoilijoiden siirtyminen sähköpyöräilijöiksi voisi silti auttaa jonkin verran painon hallinnassa, joskin luomupyöräilijöiksi siirtyminen oletettavasti auttaisi vielä enemmän. Vaikka tietysti kysymykset siitä ketkä ryhmän sisällä siirtyisivät jne. voisivat mutkistaa päätelmiä ja tuloksia.

Yeti
17.07.2018, 16.30
Miten tämä nyt on mahdollista? Fillarifoorumin mukaan sähköpyöräily on vähintään yhtä raskasta kun oikeata pyöräilyä.

Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk

hphuhtin
17.07.2018, 16.58
Miten tämä nyt on mahdollista? Fillarifoorumin mukaan sähköpyöräily on vähintään yhtä raskasta kun oikeata pyöräilyä.

Höpöhöpö, ihan perätöntä, luen foorumia vimmatusti eikä tuollaista täältä löydy. Sähköpyöräily voi olla raskasta, jos niin haluaa. Se voi paljon helpommin olla kevyttä kuin luomupyöräily.

terro
17.07.2018, 16.58
Olipa melkoinen tutkimus. Kuinka pitkään joutuivat tutkimaan, että liikkuminen kuluttaa kaloreita enemmän kuin istuminen?

Sähköpyöräilyä voi harrastaa myös monella tavalla. Joko liikkua mahdollisimman pienellä energian käytöllä tai sitten voi puskea kovalla tahdilla eteenpäin siinä missä normaalillakin pyörällä.

Pipo
17.07.2018, 17.02
Kyllä se varmastikin pitää paikkaansa. Ainakin omalla kohdallani.
Sykekäyrieni mukaan sähkömaasturilla ajeluni verrattuna luomuun on kuin onkin noin 10-15 prosenttia keveämpää mutta vastaavasti noin 110- 115 prosenttia hauskempaa ;)

tempokisu
17.07.2018, 17.15
Mä väitän että helpoimmin...tai helpoimmin ja helpoimmin....auttaa painonhallinnassa kun yksinkertaisesti EI SYÖ. Tai syö joka kolmas päivä, ja oksentaa sen(kin) pois.
Varmana laihtuu, mä takaan sen.
Mutta ei jaksa sitten ajella, mä mieluummin jaksan vähän ajella ja ehkä en ole maailman bikinikuntoisin keskivartalosta mutta mitäs siittä, kukaan ei huomaa kun mä äkkiä pulahdan uimaan, ja uidessa ei nää paitsi jos siellä on kaloja mutta tuskin ne katselee, ja aika äkkiä mä uinnin jälkeen vetäsen teepaidan päälle.

Töissä moni kertoo että "on aloittanut laihduttamisen ja käy kuntosalilla" - ei kuntosalilla käynti laihduta, ellei sitten ajele siellä tuntikausia kuntopyörää ja se nyt maailman tylsintä hommaa on. Paras keino että ensin tekee aeroopisen lenkin ja sen jälkeen lihaskuntoharjoittelua. Kuntosaliharjoittelu voi jopa lisätä painoa - mutta kroppa kiinteytyy eli pienenee.
Pyöräily on siitä hyvä että sitä pystyy tekeen pitemmän aikaa, ja se on se oleellinen osio painonhallinnassa. Myös se että pysyy poissa kotoa, kotona jos ei oo mitään tekemistä niin tottakai sitä käy vähän väliä jotain napsimassa....ainakin mä käyn. Tosin nyt ei maistu ruoka, mutta olen yrittäny juoda.

Kun ikää tulee, kannattaa pitää pyöräilystä välipäiviä, ei sitä muuten jaksa. Joskus on tosi kiva kun ei tartte lähteä minnekään, saa nahkistella kotona.

jabi
17.07.2018, 20.31
Hyvä päätelmä. Koska lihavat ajavat sähköpyörillä niin se ei auta painonhallintaan. Eihän tuo kerro muuta kuin sen, että keskinmäärin ylipainoiset käyttää enemmän sähköpyöriä kuin normaalipainoiset.

Pexi
17.07.2018, 22.17

Anteeksi, mutta mitä on oikea pyöräily?

Jyri K
17.07.2018, 23.35
Kyllä 140 kg liikuttaminen ylämäkeen sähkönkin avulla saattaa olla paljon raskaampaa kun 65kg liikuttaminen ilman sähköä.

Riippuu mitä verrataan.

Yeti
18.07.2018, 09.05
Anteeksi, mutta mitä on oikea pyöräily?Se oli ehkä vähän turha provo, mutta en tykkää termistä luomupyöräily.

Mutta itse aiheesta, vaikka nyt pitäisi olla selvää että sähköpyöräily auttaa painonhallinnassa vähemmän kuin tavallinen pyöräily, kyseinen tutkimus varmasti osoittaa, ainakin arkipyöräilyssä, että sähköpyörää valitsevat ylipainoiset helpommin kuin tavallista pyörää. Eli syy ja seuraus voi olla vähän nurinppin tuossa.

1aloittaja
18.07.2018, 10.30
Painonhallinnassa taitaa se matalasykkeinen, pitkäkestoinen rasitus olla parempi kuin maitohapoille rutistaminen...

Mutt kaikkiaan liikunta ...kävely ja pyöräily sinänsä on aikas tehoton tapa. Toki niillä saa hikeä irtoamaan, juu ja muutaman kalrinkin häviämään, mutt merkittävässä määrin ei - paitsi todella kovaa treenaavat kilpaurheilijatasoisten määrillä ...mratoonarit, jms...
Oikea ruokarytmi ja ruuan määrä ja suuhunsa laitettava tavaran valinta ovat kunnostaan ja painonpudotuksestaan kiinnostuneelle, tavalliselle liikkujalle paljon tehokkaampi tapa hallita painoansa

LJL
18.07.2018, 10.52
Hyvä päätelmä. Koska lihavat ajavat sähköpyörillä niin se ei auta painonhallintaan. Eihän tuo kerro muuta kuin sen, että keskinmäärin ylipainoiset käyttää enemmän sähköpyöriä kuin normaalipainoiset.

Myös salaatinsyönti vaikuttaa lihottavan, koska läskit harrastaa sitä.

Fat Boy
18.07.2018, 11.02
Myös salaatinsyönti vaikuttaa lihottavan, koska läskit harrastaa sitä.Tämä on helppo havaita myös luonto-ohjelmia katsomalla. Salaatinsyöjät vs. Lihansyöjät. Vaikkapa virtahepo vs. Leijona.

Sivuhuomautuksena, minä syön salaattia, koska vaimo käskee.

Mitäpä vielä?

tempokisu
18.07.2018, 11.14
:D no mä väittäisin että tiedän aika hyvin miten laihtuu, ikävä kyllä. Tai tiesin, nyt on hankalampaa kun joskus on nälkäkin. 2009, kun ajelin sen 40 420km vuodessa niin alkoi posket olla lommollaan. Mutta ei tommoseen enää pysty, kerran elämässä-juttu.

Yeti
18.07.2018, 11.33
Painonhallinnassa taitaa se matalasykkeinen, pitkäkestoinen rasitus olla parempi kuin maitohapoille rutistaminen...
...

Näin on varmasti jos on tarpeeksi aikaa käytettävissä. Jos on rajoitetusti aikaa kannattaa todennäköisesti rutistaa vähän.

Ruoka on joka tapauksessa painonhallinnassa ratkaiseva.

hannupulkkinen
18.07.2018, 12.54
Myös sauvakävely lihottaa. 95 prosenttia sauvakävelijöistä on ylipainoisia.:rolleyes: Tuossa tutkimuksessa voipi olla sama juttu.

vuohi
18.07.2018, 13.49
Kenelle tulee yllätyksenä, että sähköpyörällä töihin ajavat ovat painavampia kuin jollain cyclolla lycrat päällä liikkennöivät ? :D Vielä kun tutkimus on tehty euroopassa, jossa tuo 25km/h rajoitus on aika yleinen niin onhan tuo asfaltilla rullailu aika leppoisaa puuhaa sähköpyörällä. Silti tosin autoa tai julkistaliikennettä parempi, mutta varsinkin jos käyttää sähköä muuallakin kuin ylämäissä niin jää kalorien poltto aika pienelle. Tosin yllättävän pulskassa kunnossa moni aktiivipyöräilijäkin on. Kalorien poltto harvoin tarkoittaa painonpudotusta kun siinä tuppaa tulemaan nälkä veivatessa.

Maastossa sähköpyörällä saa vedettyä kyllä helposti kovemmillakin sykkeillä, kuin luomupyörällä kun rasitusta tulee kovemmasta vauhdista johtuen koko kropalle. Tosin pitää olla vauhdikkaaseen etenemiseen sopiva pyörä ja taitoa+halua ajaa kovaa.

Metsämuija
18.07.2018, 14.19
Tarkalleen ottaen myöskään ”tavallinen” päivittäinen pyöräily ei tuottanut merkittävää muutosta painoon, koska sen vaikutus painoon oli alle kilon verran keskimäärin. Miksi siis vaivautua :)

LJL
18.07.2018, 14.31
Kyllä jos esim. maailman painavin nainen Eman Ahmed (500kg) pitäisi saada pyöräilemään, niin oikein tehokkaalla sähkömoottorilla sekin olisi mahdollista. Siinä varmaan laihtuu jo pyörän päälle kavutessa

Jyri K
18.07.2018, 15.27
Meikä on ajanut myös bensiinikäyttöisellä monttupyörällä. Syke ei laskenut alle 150 koko aikana ja noin 30 minuutin päästä oli pakko lopettaa kun olin aivan poikki. Kädet ja jalat ihan spakettina pari päivää.

Moska
18.07.2018, 16.14
Kyllä jos esim. maailman painavin nainen Eman Ahmed (500kg) pitäisi saada pyöräilemään, niin oikein tehokkaalla sähkömoottorilla sekin olisi mahdollista. Siinä varmaan laihtuu jo pyörän päälle kavutessaJa kukaan ei huomaisi että alla on sähköpyörä, tai yleensäkään pyörää. Sarvet voisi ehkä näkyä.

e-tracker
18.07.2018, 18.28
Kroonisena ropanrääkkääjänä voin todeta että e-mtb on ensimmäinen väline jolla olen harrastanut liikuntaa ns. pk-tasolla, muuten aina täysii. Vetäkää siitä.

JackOja
18.07.2018, 18.32
...Vetäkää siitä.

Okei!

jabi
18.07.2018, 21.44
Täytyy sanoa, että sähköpyörä on ainakin omalla kohdalla mahdollistaja. Kyllä pyörällä pystyy liikkumaan, mutta sykkeet vetää 160-190 ja jos parina peräkkäisenä päivänä ajaa työmatkat ni tarvii monta lepopäivää eikä öisin saa unta viikkoon kun reisiä kivistää (ei liity pyöräilyyn, pitkät kävelylenkit ja juoksu aiheuttaa samaa).

Sähkiksellä voi vetää 120-160 sykkeillä eli huomattavasti paremmilla sykealueilla eikä tarvi pitää viikon taukoja.

ElBike
21.07.2018, 10.36
Itsellekin oli vaikeaa mieltää mitä sähköavusteinen fillarointi on. Päätin että se on ihan uusi liikkumismuoto enkä yritäkään liikaa miettiä onko se pyöräilyä vai enemmän mopoilua/moottoripyöräilyä. En ole harrastanut sähköavusteista pyöräilyä pitkiä matkoja ns. citypyörällä, joten oma mielikuvani perustuu enemmän eMTB:hen sekä kokonaan käsikaasulla kulkevaan mummopyörään.
eMTB:llä ajaessa en mieti lähteväni kuntoilemaan vaan lähden "vain ajelemaan". Joskus innostun vetämään hikihatussa kun taas joskus huomaa lenkin alkuvaiheessa jo että tänään ei kulje, joten saatan cruisailla jonnekin päin kaupunkia katselemaan vaikka rantaelämää. En mittaa näillä lenkeillä sykkeitä vaan sitä, miten hauskaa ajaminen juuri sillä ajamisen hetkellä on. En hae sitä fiilistä mikä tulee kun kiipeää päivän vuoristonousuja jalat hapoilla ja tuntee illalla että on "tullut ajettua" vaan hauskuutta itse ajamisen hetkellä. Enduroprätkällä pyrin ajamaan vauhdikkaasti ja eritoten teknisesti puhtaasti. Fillarilla sama homma; kurvit optimaalisia ajolinjoa pitkin ja maastonmuodoista vauhtia pumpatan, mäet avustuksen voimalla reippaasti ja välillä kivikkojuurakkokikkailua.

Käsikaasulla kulkevan mummopyörän (ei oma) miellän taas sähkömopoksi - jolla saa ajaa pyöräteillä. Se on kuin sähköpotkulauta, segway, tms. jolla ajellaan jonnekin täysin sähkön voimin. Se on siis siirtymisväline paikasta toiseen eikä itse ajamisesta haeta erityista nautintoa.

Toki jotkut hakee sähköfillaroinnista apua myös kunnon kohottamiseen ja taatusti se on parempi kuin jäädä kotiin makaamaan. Siinä mielessä sähköavusteinen fillari on parempi kuin luomufillari, että lähtökynnys on huomattavasti matalampi. Kun ennen pohdiskeli auton ja fillarin välillä ja auto voitti 80% tapauksisssa niin nyt e-fillari voittaa 60% tapauksissa, joissa nämä vaihtoehdot ovat vertailukelpoisia (eli ei tavaroita mahottomasti ja matka kohtuullinen).

Suosittelen sähköavusteisten fillareiden omistajia ja niiden käyttötarkoitusta pohtivia, mieltämään sähköavusteinen fillari sähköskootteriksi, jota voi halutessaan polkea. Vertailu luomufillariin on tyhmää. Paitsi eMTB:ssä ajotekniikkaa koskee lähes kaikki samat lainalaisuudet kuin luomufillariakin eli tekniikka on 95% sama. Moottoripyörällä kaasun käyttö merkitsee paljon kun esim. kaasun avulla käännetään ja patikossa keula pidetään kevyenä jatkuvalla kiihdyttämisellä. Ei onnistu eMTB:llä.

Metsämuija
21.07.2018, 15.24
Vertailu skootteriin ontuu kyllä pahasti ainakin sähköavusteisen pyörän kohdalla. Ei se liiku mihinkään ilman polkemista ja polkeminenkin kyllä tuntuu. Jos peruste on se, että ”se on niin helppoa ja kevyttä”, niin eihän silloin maantiepyöräilykään ole enää pyöräilyä koska se on niin paljon mummopyörää kevyempää.

hcf
22.07.2018, 10.41
Mä väitän että helpoimmin...tai helpoimmin ja helpoimmin....auttaa painonhallinnassa kun yksinkertaisesti EI SYÖ. Tai syö joka kolmas päivä, ja oksentaa sen(kin) pois.
Varmana laihtuu, mä takaan sen.

Anorexia varmana toimii. Huonoja neuvoja :)

SotkuPekka
22.07.2018, 11.41
Painonhallinnassa voidaan pyrkiä siihen että paino pysyy samana eikä nouse. Näin minä sen ainakin miellän. Laihduttamisessa pyritään aina siihen että paino laskee. Ensinmainitussa uskoisin pyöräilyllä ja muulla pitkäkestoisella liikunnalla olevan enempi hyötyä.
Liikunnalla laihtuminen on enempi toiveajattelua tai jos liikuntaa lisäämällä alkaa oikeasti laihtua niin kyllä ruokavalio on silloin jo valmiiksi kohdallaan.

Jami2003
22.07.2018, 12.18
SotkuPekka osuu oikeaan. Vuosia aktiivi liikkujana, jopa urheilijana, saan syödä vapaasti ja paljon eikä paino siitä kasva. Mutta ei se myöskään laske ja pyöräilyä/juoksua hyödyttävän ajokoira lookin hankinta vaatisi tiukempaa kalori kuuria. Joka on aika hankalaa treenien jälkeen.

usko juntunen
22.07.2018, 14.49
Myös salaatinsyönti vaikuttaa lihottavan, koska läskit harrastaa sitä.
Niin ja kevyttuotteet ne vasta lihottavatkin. On kevyttä maitoo, kermaa ja Metwurstia. Huijataan itteä kevyt-termillä ja vedetään vähintään kolminkertainen määrä sapuskaa naamaan.
Juustopaketissakin lukkee ohuen ohut, mutta kun laittaa vähintään puolenkymentä ohutta siivua Reissumiehen selekään ni ei ihme jos posket pullistuu. prkl.
Bongasin kuvan jostain OT-topikista. Tarkemmin kuvaa kahtoessa huomasin sentään yhden keventämättömän aidon tuotteen.

https://lh3.googleusercontent.com/atJPlNSr0ZlBJ7So42lCk_cdxQEzqk-bySPeC3tdUVyWeDK3WoFo-FIW45EYdywFc-PS64-oJZAp8V8sijYCyLYkKeT7stmnidAPNMtRJNhj9BH1aBtWEC6Hc sEsq2bf2MjzCk8wmmwNNfPoJqttVVVjWoHPhB9sjn9vpNFu7hj pje5x_cQgYFdXsvrcXT6FFZDGDMYOk92BlYYuJtnnMYEI8HyHE IJgZ_I3ite1wmgxDjxn_VdXXCS6Ikm-Uicbc8IPbJgMClUWylgWWH16Sjk4wH99WG-g7wr1qxgw1x4NKBoOR1dipoNGSmsQGaOeI5CIGqTTuNb4uzoQQ h03ug8D5nkvCuzg1kRJJzSn0JWqMSkhh_wQjBp_fiAvmTzXg49 RZ-KUqQP-Wxyme73L0ccOTcawitvped-BGfdLsynm9ZCjTxaD3EtSR1Z6ciBkee46sSn_76N52WsntruMJ E0D3OD3zTL2wEqQyffySdz0h9l1UaBCjr76Q_S-hs6Gl_nL6LTDvXf8iPS0NpXfqXbjU7QtxGeHtHG3a88LcUxAM4 Ctp9SppjWE-2MG0l9-fuQPAdx1zGKhZ7aZRXdPPdVPxZdmjqp-7iWzt7BhEdnrsEnLV1gD_16CWoETiWBUJHdn3rkIrwapxj-AxMvCo1BUnIb5gH5FXA=w1248-h702-no

tempokisu
22.07.2018, 15.34
Anorexia varmana toimii. Huonoja neuvoja :)

Niin tässähän ei kysytty hyviä tai huonoja neuvoja, mutta tää mun oli tosi tehokas ja toimiva. Olis vaan oppinu lopettaan ajoissa.
Jossain vaiheessa osasin kaikkien ruokien ja ainesosien kaloriarvot tuosta vaan......nyt ei ole hajuakaan; eikä kaloriarvoilla ole enää mitään väliä mulle.

veke
22.07.2018, 16.14
SotkuPekka osuu oikeaan. Vuosia aktiivi liikkujana, jopa urheilijana, saan syödä vapaasti ja paljon eikä paino siitä kasva. Mutta ei se myöskään laske ja pyöräilyä/juoksua hyödyttävän ajokoira lookin hankinta vaatisi tiukempaa kalori kuuria. Joka on aika hankalaa treenien jälkeen.

Elintaso-ongelma.Veljekset, jotka metsureina (tosi ammatilaisia ja osaavia!), ei ole kilot vaivanneet. Metsästysseuran vanhempi toveri totesi noista "luisina miehinä".

mgcc
22.07.2018, 16.44
Kevyt linja -metukka on kyl hyvimmän makuista.

nakamura10
30.07.2018, 13.14
Kyllä se varmastikin pitää paikkaansa. Ainakin omalla kohdallani.
Sykekäyrieni mukaan sähkömaasturilla ajeluni verrattuna luomuun on kuin onkin noin 10-15 prosenttia keveämpää mutta vastaavasti noin 110- 115 prosenttia hauskempaa ;)

Syke hmm. Paljonkohan tuo syke nousee istuessa 30C vrtuna 20C:een. Voisko raskautta mitata muuten kuin sykkeellä?

Makro86
30.07.2018, 14.27
Tarvii sanoa että viime viikolla kun sain oman ekan sähköavusteisenpyörän ja jonka ajoin heti kotiin niin kyllä paloi kcaloreita. Matkan pituus oli heti laakista 47km ja sitä ennen pyöräillyt jotain satunnaisia ajoja luomupyörällä, varmaan 5km/vuosi. Noita kaloreita paloi kuin ittestään sen 1097kcal :D Olin pudota penkiltä kun katoin kelloani johon oli sykevyö kytkettynä että kyllä se nyt ihan varmasti painonhallinnassakin auttaa tämä sähköavusteinen pyöräily.
Tähän lisättäköön että ensimmäisten 4:n päivän aikana ostosta tuli 113km heittämällä kilometrejä ja on kyllä koukuttavaa touhua :) Ajot ollut pääasiassa asfalttia maanteillä ja pyöränä Ghost Square Cross 4.9.

tempokisu
30.07.2018, 14.59
^ hienoa. Itse en ole huomannut että 50km pyöräily juurikaan mitään kuluttaa, ehkä siihen voi yhden makkarapalan lisää ottaa. Melkein se etu on siinä että on poissa kotoa eikä tule naposteltua mitään. Ja mieluummin todellakin ihan ite etenen, niin pyöräillessä kuin uidessakin ( enkä takuuvarmasti laita mitään kellukkeita).

Juskola
30.07.2018, 18.15
Meikä on ajanut myös bensiinikäyttöisellä monttupyörällä. Syke ei laskenut alle 150 koko aikana ja noin 30 minuutin päästä oli pakko lopettaa kun olin aivan poikki. Kädet ja jalat ihan spakettina pari päivää.

Tuohan on se extreme-laji. Crossi >> Enduro ~ Pyöräily > Sähköpyöräily.

xubu
08.09.2018, 22.12
Kolme kiloo on paino pudonnut parissa kuukaudessa sähköpyörällä. Eikä se painonpudotus ollut edes itsetarkoitus, kun ei sitä ylimääräistä niin paljon ole.
Sähköpyörä vaan on mahdollistanut yleensäkin pyöräilyn jatkon kun paikat ovat huonossa kunnossa. Olisi pyöräily loppunut varmasti kokonaan ilman sähköpyörää.
Tarkennetaan nyt vielä, että se on sähkö avusteinen, eli täytyy polkea muuten se ei hievahdakaan paitsi tietenkin jos lähtee alamäkeen.

oppes
09.09.2018, 16.22
Tarvii sanoa että viime viikolla kun sain oman ekan sähköavusteisenpyörän ja jonka ajoin heti kotiin niin kyllä paloi kcaloreita. Matkan pituus oli heti laakista 47km ja sitä ennen pyöräillyt jotain satunnaisia ajoja luomupyörällä, varmaan 5km/vuosi. Noita kaloreita paloi kuin ittestään sen 1097kcal :D Olin pudota penkiltä kun katoin kelloani johon oli sykevyö kytkettynä että kyllä se nyt ihan varmasti painonhallinnassakin auttaa tämä sähköavusteinen pyöräily.
Tähän lisättäköön että ensimmäisten 4:n päivän aikana ostosta tuli 113km heittämällä kilometrejä ja on kyllä koukuttavaa touhua :) Ajot ollut pääasiassa asfalttia maanteillä ja pyöränä Ghost Square Cross 4.9.

Ehkä kannattaa nyt pistää noi erilaiset "aktiivisuus-ohjelmat" ja niiden raportoimat kcal-kulutukset omaan arvoonsa. Jos saat sen 500kcal kuumaan tunnin fillaroinnissa niin hyvä... Ja tuo oli siis luomupyöräilyssä....

Kollinjoki
09.09.2018, 18.10
Ehkä kannattaa nyt pistää noi erilaiset "aktiivisuus-ohjelmat" ja niiden raportoimat kcal-kulutukset omaan arvoonsa. Jos saat sen 500kcal kuumaan tunnin fillaroinnissa niin hyvä... Ja tuo oli siis luomupyöräilyssä....

Laadukkaat sykemittarit antavat varsin tarkat kalorinkulutuslukemat. Esim. Polarin ym. laatulaitteiden algoritmeissa on paljon tiedettä takana. Tuo n. 1000 kcal 47 kilsan lenkillä on varsin uskottava kulutettujen kaloreiden määrä, etenkin jos pyöräilijä ei ole kuin kohtalaisessa kunnossa ja sykkeet silloin korkeat. Minulla vastaavat lukemat "luomu"pyöräilyssä maantiellä sellaiseen ajeluun varustellulla cyclolla n. 1600 kcal / 55 km (n. 2 tuntia) ja se on ihan linjassaan muiden liikuntamuotojen tulosteni kanssa kun ottaa huomioon ajan, keskisykkeen ja rasitustason kokonaisuutena.

pturunen
09.09.2018, 18.12
Anteeksi, mutta mitä on oikea pyöräily?

Sitä missä ei avusteta moottorilla. Kaikki muu on jotain muuta.

Nikolas Ojala
18.06.2022, 12.14
Minun näkemykseni on että ns. sähköavusteinen polkupyörä on mopo eli moottoripolkupyörä. Ihan samantekevää onko se sähkömoottorilla vai polttomoottorilla.

MRe
18.06.2022, 12.26
Näkemyksiähän voi ja saa olla. Mullakin on lukuisia. Osa hyviä, osa huonoja. Osa vääriä ja osa p*rseestä.

Yksi mun näkemys on, että sähköpyöräily on hauskaa. Toinen on, että kaikki liikunta on hyvästä.

Firlefanz
18.06.2022, 13.25
^ Mulla oli koulussa suomen maikka, jonka mielestä huonon kirjallisuuden lukeminen ei ollut hyväksi, koska se vei ajan hyvän kirjallisuuden lukemiselta. Vasta-argumenttina olisi tietysti voinut todeta että voi lukea kumpaakin ja kysyä että jos hyvän kirjallisuuden lukeminen todella antaa lukijalleen enemmän, eikö illoin huonon kirjallisuuden lukeminen luonnostaan jää ennen pitkää vähemmälle. Tai ihmetellä ja kysyä että tuleeko sitä todella kaksi kertaa paremmaksi ihmiseksi, jos lukee kaksi kertaa enemmän hyvää kirjallisuutta...

Sähköpyöräily liikuntana on aivan varmasti hyväksi niin kauan kuin se lisää tai ylläpitää liikunnan määrää ja laatua. Mutta jos sähköpyöräily johtaa siihen ettei liikunnan määrä kasva vaan ainoastaan sen laatu laskee, niin silloin ollaan jouduttu lavealle polulle ja tultu itsensä huijaamaksi. Vasta-argumentti on kysymys milloin näin muka on käynyt. Voi olla ettei kovinkaan usein. Aika harvoin esimerkiksi luomupyöräily vaihdetaan samaan määrään kevyemmällä teholla ja vähemmällä rasituksella tehtyä sähköpyöräilyä.

Yksi hiihtotuttu halusi verrata sähköpyöräilijöitä sauvakävelijöihin, jotka ovat lukeneet tai kuulleet miten tehokasta liikuntaa sauvakävely on ja jotka sitten niin sanotusti käyvät heiluttamassa keppejään ja luulevat saaneensa hyvän annoksen tehokasta liikuntaa. Luomupyöräilijät rinnastuivat hänen katsannossaan niihin jotka osasivat oikean tekniikan, keskittyivät siihen mitä tekivät ja hakivat mäkisempiä maastoja eli todella harrastivat liikuntaa.

Hän oli aivan varmasti oikeassa osasta sähköpyöräilijöitä - mutta yleistäminen sähköpyöräilijöistä joidenkin näkemiensä tai tuntemiensa tapausten perusteella on tietysti yhtä tyhmää kuin yleistykset vaikkapa maantiepyöräilijöistä.

MRe
18.06.2022, 13.38
Ottaen huomioon mihin suomalaisen nuorison lukuvektori osoittaa, sanoisin, ettei ex-maikan teesi enää päde.

Mä olen lukenut aina paljon ja kaikkea. Silti havaitsen itsessäkin sen, ettei enää hesarin useamman sivun juttuja jaksa lukea läpi.

Spyöräilyn osalta havainnut sen, että joskus, kun ei yhtään huvita, saa itsensä houkuteltua spyörälenkille. Toisaalta jos se on sitten pois luomulenkistä, niin usein toistettuna vaikutus on negatiivinen. Lyhyellä tähtäimellä kuitenkin tase lienee positiivinen, vaikka spyörälenkkien rasitustaso nykyään jää luomulenkeistä.

Mitä otsikon aiheeseen tulee, myöskään luomupyöräily ei juurikaan auta painonhallinnassa.

Koheltaja
18.06.2022, 14.24
Minun näkemykseni on että ns. sähköavusteinen polkupyörä on mopo eli moottoripolkupyörä. Ihan samantekevää onko se sähkömoottorilla vai polttomoottorilla.

https://2sj8jt43nx8s3fh0fpaz8wf7-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/06/vmp2.jpg

Firlefanz
18.06.2022, 15.36
Mitä otsikon aiheeseen tulee, myöskään luomupyöräilybei juurikaan auta painonhallinnassa.

Vasra-argumentina voisi esittää että:

(1) aivan varmasti auttaa kun ajaa niin pitkiä lenkkejä ettei muuna aikana ehdi eikä pysty syömään niin paljon ettei paino putoaisi. Ei tarvitse ajaa ikuista Tour de Francea, mutta jos yksi ajaa tunnin viitenä päivänä viikossa ilman että se juurikaan auttaa painonhallinnassa, niin ei se mene niin ettei se voi auttaa kuin nimeksi sitäkään joka ajaa viitenä päivänä kaksi tuntia ja kuudentena viisi.

(2) ei titenkään yksinään, mutta onhan se aivan saakutin hyvänä apuna. Jos syömiset ja juomiset ovat muutoin hyvällä tolalla, liikunnan vaikutukset ovat kaikki plussaa. Ja sallivat jopa pienen, mutta mielelle tärkeän lipsumisen syömäkurista.

(3) mikään yksittäinen asia ei normaalioloissa ole pitemmän päälle mikään tie pysyvään painonhallintaan. Ei edes maantiepyöräily. Eivätkä kaikki tarvitse kaikkia palikoita onnistuakseen, kuten usein elämässä, riittää että pari pääasiaa menee oikein ja suurin osa edes sinne päin.

MRe
18.06.2022, 16.38
^juu, mutta samoilla spekseillä myös sähköpyöräily auttaa. Mä en ole koskaan havainnut korrelaatiota omalla kohdalla liikunnan ja painon välillä. Eniten paino putosi, kun alkoholi jäi.

Firlefanz
18.06.2022, 17.04
^juu, mutta samoilla spekseillä myös sähköpyöräily auttaa. Mä en ole koskaan havainnut korrelaatiota omalla kohdalla liikunnan ja painon välillä. Eniten paino putosi, kun alkoholi jäi.

Taas näitä #$@&%*! juu muttia! Mikä #$@&%*! sähköpyöräilijöitä oikein vaivaa? Ota, beibi, silmä käteen ja lue ja tule sitten kertomaan meille kaikille mistä tuli tuo kumma tarve juumuttailla!

Anyway, en ole minäkään huomannut liikunnan ja painon välillä sen kummempaa korrelaatiota että kun paras ajokausi koittaa ja ajaa määrällisesti selvästi enemmän, paino hiukan laskee - ja päinvastoin kun syksyllä määrä suhteellisen nopeasti laskee, paino hiukan nousee. Molemmissa tapauksissa oikeastaan painonhallinnan kannalta merkityksettömässä määrin. Syynä on tietenkin se ettei ateriarytmissä, ruoka-ajoissa eikä annoskooissa tapahdu yhtä nopeita muutoksia. Mutta sitä alkaa joko huomaamattaankin syömään pikkaisen enemmän tai vähemmän - tai sitten elimistö pitää yllä tiettyä tasapainotilaa ja säätelee aineenvaihduntaa tjsp. kuten on esitetty.

Se ei kuitenkaan estä että on olemassa selvä korrelaatio lisääntyneen liikunnan ja jollain tavalla säännöstellyn syömisen tai radikaalin muutoksen yhdessä ja painon kanssa. Silloin elimistö ikään kuin ottaa ensin lukua ja hakee sitten balanssin uudelta tasolta. (Alkoholin jättäminen on monilla se radikaali muutos, jonka vaikutus näkyy yksinäänkin; Muttei sekään kaikilla, se osaa usein olla pirullista että olemme kaikki yksilöitä, vaikkemme yksilöinäkään mitenkään uniikkeja.)

Mutta tähänkään ei tarvitse tulla sanomaan että niin mutta sähkpyöräily kanssa:cool:

Koheltaja
18.06.2022, 18.53
Alkoholin ja röökin jätin reilu kolme vuotta sitten eikä mitään muutosta painoon, suurin ero on että virtaa riittää paremmin eikä ole kankkusen aiheuttamaa saamattomuutta ja vitutusta.

Kaikki pyöräily, kuten liikunta yleensä, vähentää painoa tai parantaa kuntoa tai sitten ei. On aika lyhytnäköistä alkaa osoittelemaan sormella jotain pyöräilyn kohderyhmää että se on parempi ja toinen on huonompi. Antaa porukoiden harrastaa niillä kampeilla joiden avulla saadaan sohva-aikaa pienennettyä, kaikki liikunta, oli siinä mukana apulaitteita tai ei, on parempi vaihtoehto kun olla tekemättä mitään.

Kaikki ei ole elämäntapaliikkujia ja monet harrastaa pyöräilyä sähköllä tai ilman ihan omaksi huvikseen ja että saa edes vähän ylimääräistä liikuntaa. Ite kuulun kategoriaan joka inhoaa kaikkea pakkokuntoilua ja liikkumiseen pitää löytää joku joka motivoi liikkumaan, nyt se on sähköavusteinen maastopyörä ja sillä on taas löydetty uutta intoa kuntoiluun.

Kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla kaikkea erilaisia liikuntamuotoja, myös niitä joissa on moottori tai avustukset. Silloin oppii ymmärtämään asioita oman laatikon ulkopuolelta ja pystyy (ehkä) hyväksymään muitakin näkökulmia kun omansa. Ennakkoasenteet ja kapeakatseisuus on ihmisen yksi pahimmista piirteistä jotka eivät ainakaan helpota elämää, ei omaa eikä muiden.

nure
18.06.2022, 19.00
Kaikki liikunta laihduttaa ravinnonhallinnan kanssa mutta ei että pelkällä sähköllä mennään muka polkien mikä yleisin näky ainaki kelvillä. Tyhjänpäiväistä touhua!

Koheltaja
18.06.2022, 19.23
Kun pääsee pienellä kynnyksellä ulkoilemaan ja liikkumaan, ja jos sähkö tekee siitä mielekästä, vaikka ajettaisiin isoilla avustuksilla ja matalalla kadenssilla, niin se saattaa motivoida tekemään pesäeroa kotisohvaan. Ainakin on ulkona liikkumassa joka on parempi asia jos vaihtoehtona voi olla kyljen kääntely sohvalla. Jos sähköavusteisella pyörällä saadaan yksikin henkilö aktivoitua liikkumaan niin ollaan voiton puolella, siitä voi vielä innostua kun huomaa että liikkuminen ei olekaan niin tuskaista kun on sähkö avustamassa, ja kohta harrastetaan liikuntaa enemmän.

Ajatellaan asioita positiivisen, eikä negatiivisen kautta.

MRe
18.06.2022, 19.28
Kaikki liikunta laihduttaa ravinnonhallinnan kanssa mutta ei että pelkällä sähköllä mennään muka polkien mikä yleisin näky ainaki kelvillä. Tyhjänpäiväistä touhua!

Joo, no sillä porukalla ehkä painonhallinta on toissijainen tavoite. Eihän sähköpotkulaudankaan kohdalla pohdita auttaako se muussa kuin liikkumisen helpottamisessa. Mä lasken nämä peukkukaasulaitteet sähköpotkulautojen kanssa samaan kategoriaan.

vesku61
19.06.2022, 07.28
Pitää muistaa että ihminen lihoo/laihtuu vain ja ainoastaan suun kautta.

MRe
19.06.2022, 08.53
Painonhallinnasta https://www.is.fi/laihdutus/art-2000008890109.html

Nickname
19.06.2022, 10.35
Jotta tuota noin niin kuin kyllä sähköpyöräily autoilua parempaa liikuntaa on mutta onhan se kampien pyörittäjästä kiinni kuinka isollaan avustusta pitää, tuolla kun verrattiin ekalla sivulla motokrossia pyöräilyyn että kyllä siinäkin on sykekorkealla niin oli mullakin syke korkeella kun ajoin radalla monttupyörällä, tosin johtui myös siitä että siinä tulee adrealiini piikki vauhdin ja vaaran huumasta kun saa puristaa tankoa henkensä edestä, samoin mulla syke nousee korkealle kun katson kauhu leffan eli kunto kasvaa kohisten ihan sohvalla maatessa

338lm
19.06.2022, 21.46
En tiedä auttaako painon hallintaan tai oluen kulutukseen, tai no olueeseen ehkä kun ei ole enää varaa ostaa. Mutta omat havainnot että helkkarin paljon mielekkäämpi lähteä liikkeelle ja se innostus siitä ettei ensimmäinen järjetön vastatuuli osuus sillä 10km asfalttipätkällä vie mielenkiintoa kokonaan.

Metsäpolulla se tunne kun nopeutta tulee lisää on myös hauskaa ja ainakin minulle on tullut hiki ja pulssi noussut jokaisella lenkillä.

Ehkä se tärkein on mielihyvä ja olotila yleensäkin.

Ps. Sohva ei lihota jos et syö samalla.

izmo
19.06.2022, 23.02
Ajattelin jos huomenna menis sähköpyörä Birkala lentoasema spoori 8.8 km ja luulen että on hyvää jumppaa ja palaa kaloreita kivasti niin pääsee pullukka mahasta eroon

Jaquel´s
19.06.2022, 23.32
Olisiko jälkeä antaa tuosta lenksitä?
Ajattelin jos huomenna menis sähköpyörä Birkala lentoasema spoori 8.8 km ja luulen että on hyvää jumppaa ja palaa kaloreita kivasti niin pääsee pullukka mahasta eroon

MRe
20.06.2022, 09.08
Joo, no eilen 36 km ja 3,5h ajoaikaa Kirkkonummella parhaimmillaan 40v nuorempien joukossa. Veikkaan, että luomulla olis jäänyt lähtemättä. Saattoi joku kalorikin palaa.

tommi2
20.06.2022, 09.17
Palaahan sitä jokunen kalori, vaikka makaisi sohvalla. Moni muuten jättää tän perusaineenvaihdunnan miinustamatta, kun kattoo paljon liikunta kuluttaa. Jos keskivertomies kuluttaa 2000 kcal/d niin tunnissahan tuo on lähes 100. Jos nyt sähköpyöräily kuluttaa esim. 112 kcal/h niin voittoa on se 12.

Brocol
20.06.2022, 09.34
Sähköpyöräilyn rasittavuudesta sen verran, että ite kun on nyt kolmisen vuotta harrastanut sähkömaastopyöräilyä metsässä ja vuoden luomugravelia hiekkateillä, niin kyllä ne nuo metsälenkit tuntuu raskaammilta. Sähkömoottori joo, mutta rengaskoko 2.8" vs 1,5", paino 25kg vs 10kg ja täysjousto vs jäykkä, niin se yleensä käytössä oleva moottorin eco-moodi lähinnä kompensoi tuota eroa, eikä ihan riitäkään.

edit. lisäys vielä, porttiteoria näyttää toimivan myös pyöräilyssä ainakin omalla kohdalla. Ilman emtb:tä en varmasti olisi hankkinut maastopyörää enkä etenkään kippurasarvista pyörää. Stadissa asuvalle, silloin autottomalle, pullukalle emtb:n hankinta oli korvike enduroprätkälle. Pääsi vetämään sitä enskaa jokamiehen oikeudella ja ihan kotiovelta käsin tai työmatkapyöräilyn yhteydessä. Kun sitten aktiivipyöräilyyn oli jo päässyt sisään, alkoi orastavasti kiinnostaa muukin kuin emtb. Vaihtelun vuoksi ja peruskunnon kohotukseen (maastolenkit meni yleensä melko korkeilla sykkeillä) hankin vielä myöhemmin tuon luomugravelin. Nuo on omaan makuun aika hyvä kombo

hphuhtin
20.06.2022, 10.32
Itse olen huomannut, että jos en pyöräile tai sähköpyöräile, paino nousee. Ja jos taas (sähkö)pyöräilen, paino ei laske ;)

tommi2
20.06.2022, 10.40
Hyvähän se on kaikki liikunta. Tiedän tyyppejä kuitenkin, jotka ajoivat luomulla töihin, nyt ajavat sähköllä. Tämän tapaisia muutoksia ehkä tässä ketjussa kritisoidaan. Ei luultavasti ainakaan auta painonhallintaan.

Turos
20.06.2022, 11.43
Paras kulutus ollu 2h lenkin jälkeen 1300kcal, kun rämpii tuolla 30kg läskillä liukkaita juurakoita ja upottaa sitä akseleita myöden saveen niin hiki tulee!

MRe
20.06.2022, 12.03
Palaahan sitä jokunen kalori, vaikka makaisi sohvalla. Moni muuten jättää tän perusaineenvaihdunnan miinustamatta, kun kattoo paljon liikunta kuluttaa. Jos keskivertomies kuluttaa 2000 kcal/d niin tunnissahan tuo on lähes 100. Jos nyt sähköpyöräily kuluttaa esim. 112 kcal/h niin voittoa on se 12.

Joo, no Garminin mukaan kulutus 3572kcal, eli noin 1000 kcal/h, joten miten vain laskien tuossa paloi jokunen kalori. Varsinkin kun mentiin kahden grillimakkaran voimalla.

MRe
20.06.2022, 12.05
Hyvähän se on kaikki liikunta. Tiedän tyyppejä kuitenkin, jotka ajoivat luomulla töihin, nyt ajavat sähköllä. Tämän tapaisia muutoksia ehkä tässä ketjussa kritisoidaan. Ei luultavasti ainakaan auta painonhallintaan.

Totta kai. Mutta joku syyhän on ollut vaihtaa sähköön. Ja se ei liene harrastuksen halpa hinta, vaan todennäköisesti se, että luomulla polkeminen on alkanut maistua puulta. Eli vaihtoehto on saattanut olla auto, eikä jatkaa luomulla.

ArtoW
20.06.2022, 12.06
Mulla Polar näyttää kaloreita kuluvan noin 1000 kcal/h sähköllä, keskisyke 120-150 bpm. Oma paino vähän alle 120 kg tällä hetkellä.

3 viimeisintä lenkkiä:

kesto 1:38:14, keskisyke 122 bpm, 1394 kcal
4:11:25, 147 bpm, 4609 kcal
2:32:56, 128 bpm, 2217 kcal

tommi2
20.06.2022, 12.07
^^^Jos laihduit puoli kiloa tolla suorituksella, niin voi pitää paikkansa. Niinpä...

Mulla oli (kai se jossain vieläkin on) Suunto. Sehän laski mulle lepokaloritkin yli 4000 vuorokausi.

tommi2
20.06.2022, 12.09
Totta kai. Mutta joku syyhän on ollut vaihtaa sähköön. Ja se ei liene harrastuksen halpa hinta, vaan todennäköisesti se, että luomulla polkeminen on alkanut maistua puulta. Eli vaihtoehto on saattanut olla auto, eikä jatkaa luomulla.

Mä olen monesti ajatellut vaihtaa sähköön, syynä laiskuus. Olen myös moottoripyörää funtsinut. Esteenä on a) tiedän että lihoisin, ei oikein varaa terveyden kannalta b) sähköpyörän aivan järjetön hinta c) sähköpyörän huollontarve ja elinkaari. Suurin osa poljetaan siis sinkuloilla.

ArtoW
20.06.2022, 12.14
^^^Jos laihduit puoli kiloa tolla suorituksella, niin voi pitää paikkansa. Niinpä...

Mulla oli (kai se jossain vieläkin on) Suunto. Sehän laski mulle lepokaloritkin yli 4000 vuorokausi.

En tiedä kenelle tuo vastaus laihtumisesta oli. Mutta itselle Polar näytti päivälle jolloin ei ollut liikuntaa kulutukseksi 3300 kcal joka vastaa muittenkin suuntaa antavien laskureiden lukemia. Samanlaisia lukemia ovat antaneet Suunto ja Garminkin.

MRe
20.06.2022, 12.40
Garmin raportoi ”aktiiviset kalorit”. Lauantain lukema 138kcal ja sunnuntain sitten tuo 3572. Laskennallisiahan nuo ovat, mutta yhtä laskennallisia luomullakin ajaessa. Ja varmasti lähti puoli kiloa, mutta syömällä sen saa takaisin…

tommi2
20.06.2022, 12.42
Nuolien määrä laskemalla MRe:lle. 7000kcal pitäisi olla kilo pois. Oman kokemuksen mukaani noi näyttää vahvasti yläkanttiin, 3300kcal normikulutus on tosi kova, emmä väitä ettei voi olla, mutta mulla ittellänin on noin 2000kcal. yli 90kg ja puolet "liiasta" ei edes fläsää vaan lihasta (rasvaprosenttimittarin mukaan... luottaako sitten noihin :D), jonka pitäisi lisätä kulutusta.

"Helppo testi" tuolle on että a) katsoo laihtuuko kilon/ 7000kcal ylimääräkulutus b) syö ton ylimääräkulutuksen verran ja kattoo lihooko.

Santtu75
20.06.2022, 12.42
Itselläni liikuntatausta on aktiivinen/tavoitteellinen voimaharjoittelutausta joka kesti vajaat 25v. (15v.-n.38v., nyt ikää 47v.) jonka jälkeen salilla tullut käytyä silloin tällöin ilman isompia tavoitteita, mutta kiinnostus tuota harrastusta kohtaan vähentynyt huomattavasti, kun erinäisten loukkaantumisten takia ei asiaa voisi kuitenkaan harrastaa samalla tavalla kuin ennen (eli raskaita painoja kovalla intensiteetillä yms.).

Noin 10v. sitten aloin miettimään että olisi kiva löytää jotain kivaa muutakin harrastusta hieman hiipuvan saliharrastuksen rinnalla ja silloin mietin että maastopyöräily voisi olla ihan hauskaa puuhaa (en ollut pyöräillyt teini-iän jälkeen yksittäisiä ajoja lukuunottamatta).
Sitten ostinkin itselleni kohtuullisen tason jäykkäperämaasturin jolla sitten koitin noin kolmen vuoden ajan "alkaa tykkäämään" maastopyöräilystä, periaatteessa olikin ihan ok. puuhaa mutta en todellisuudesta siitä nyt kuitenkaan oikeasti alkanut tykkäämään vaan sitten muutaman kesän jälkeen kiinnostus vain hiipui pois ja pyörä jäi varastoon seisomaan käyttämättömänä.
Isona syynä se että kaikesta ennakko-odotuksista huolimatta tuo maastopyöräily tuntui itselle lian yksipuoliselta "polkemisesta" (omalla kunto/taitotasolla) joka aina loppui siihen että jalat hapoilla ja keuhkot "loppu" ja yläkropassa ei minkäänlaisia "treenifiiliksiä", eli tuntui että oli itselleni vain yhden lihasryhmän treeniä kun salilla tottunut treenaamaan koko kroppaa läpi.

Syksystä 2018 sitten alennuksesta ostin mielijohteesta ensimmäisen sähköavusteisen maastopyörän ja sitten vuoden 2019 aikana aloin löytämään tuosta sähköavusteisesta (maasto)pyöräilystä sen oman juttuni. Isona erona aikaisempaan on se että nyt saan tuon maastoajon tuntumaan koko kroppaan, koska nyt kun jalat/keuhkot eivät rajoita ajamista samalla tavalla kuin ensimmäisessä kokeilujaksossa "luomulla", niin pääsee selleisiin ajoihin että myös yläkroppa on kovilla ajaessa ja kunnon maastolenkin jälkeen seuraavana päivänä se tuntuu koko kropassa (eikä vain jaloissa) että on käynyt ajamassa.

Ja sen verran on harrastus vienyt mennessään että noita sähköavusteisia löytyy itseltäni jo 5kpl (vaikkei niillä ehdi ajamaan kuin yhdellä aina kerrallaan...).

MRe
20.06.2022, 13.06
Joo, kyllä mulla tuo eilinen lenkki kävi todellakin koko kroppaan, kun aika lailla vedin oman taitotasoni yläreunalla koko ajan. Vaikka sähköllä poljinkin.

Mut mun pointti oli noissa kalorilukemissa. Ne joko pitää paikkansa tai ei pidä. Mutta ei se tarkkuus siitä muutu millä ajaa. Joko niihin uskoo tai ei usko. Vaaka ei valehtele, kaikki muu on selittelyä.

tommi2
20.06.2022, 13.34
^Juurikin näin. Mä ite laskin yli 20 vuotta kalorit, suurimman osan ajasta safka vaa'an kautta, niin opin vähän ei-luottamaan noihin mittareihin. Mutta suhteenhan ne näyttää ja onko enemmän tai vähemmä jne. kuten sanoit.

Kiituri
20.06.2022, 13.56
Raskasta se on motopyörilläkin metsässä vääntää vaikkei tarvi polkea ollenkaan. Hikki pukkaa päälle ja pulssi ihan mukavalla alueella, miksei sitten sähköpyörälläkin.

-Räpätin-
20.06.2022, 20.16
Mulla oli painoa 99kg viime vuoden lopputalvesta kun sähkömaastofillarin hommasin ja satunnaisella ajolla paino putos 12kg vuoden loppuun mennessä.

Jani1982
20.06.2022, 21.55
Äkkiseltään näkisin et sähkö toimii laihdutukseen hyvinkin ainakin metsässä. Itse tykkään ajaa vähän teknisempiä polkuja ja sehän on sitä että painetaan hullun kiilto silmissä hetki ja sit pysähdytään puuskuttamaan kun ei meinaa sykeasteikko riittää.

Sähkötäpäri on tulossa ja oletuksena ainakin on että sillä saadaan lisää vauhtia ja vaikka keskisyke laskisikin niin suorituksesta tulee pidempikestoisempi. Yleensä se kun vetää sykkeet tappiin vie virrat aika äkkiä. Matalammalla ja tasaisemmalla tasolla jaksaa varmasti paljon pidempään mikä taas on oikein hyvä asia painon pudotuksen kannalta.

Koheltaja
21.06.2022, 06.09
Se menee maastossa juuri noin, sykkeet pysyy järkevinä eikä keuhkoventtiilit vislaa jokaisen raskaamman nousun jälkeen. Sen olen huomannut että sähkömaasturi väsyttää kuskin samalla tavalla kun normi maasturi, erona on että sähköavusteisella väsyy muutkin paikat kun jalat. Parasta on se että kun saa "enskavireen" päälle niin sitä on helpompi ylläpitää kun ei tarvitse pitää puuskutustaukoja, hauskuuskerroin on kohdallaan ja se on paras motivaattori lenkille lähtöön.

MRe
21.06.2022, 08.11
Jos sähköpyörä ei auta painonhallinnassa, ei siihen sitten auta kävelykään. Vaikka se lienee eniten suositeltu tapa.

Mutta ei se paino itsekseen putoa ja pelkästään sähköpyörällä jalkoja heiluttelemalla. Vaaditaan muutakin.

Paras keino tavoitteelliseen painonpudotukseen on punnita itsensä päivittäin ja mitoittaa toimenpiteet sen mukaan.

tommi2
21.06.2022, 08.51
^Kävely on ihan oma case, sanoo esim. valmentaja Christian Thibaudeau. Kävely ei ole mikään huippu kalorinpolttaja, mutta se on ainutlaatuinen harjoite, koska se ei rasita vaan palauttaa. Sen takia kävelyä voi tehdä paljon nostamatta kortisolitasoja (tai jotain tällästä). Ite olen huomannut että se avaa hartiajumeja ja muutenkin kuntouttaa, kun taas fillarointi vetää jumiin, kevytkin. Varmaan johtuu siitä että luolaihmisellä ei ollut fillaria, mutta bruukkasi kävellä jonkunkin verran.

Hower
21.06.2022, 09.06
Joo, no eilen 36 km ja 3,5h ajoaikaa Kirkkonummella parhaimmillaan 40v nuorempien joukossa. Veikkaan, että luomulla olis jäänyt lähtemättä. Saattoi joku kalorikin palaa.
Ööh.. 36km matkana ja 3,5h? Puuttuuko tästä kilometrejä tai aika on väärin?

tommi2
21.06.2022, 09.18
^Älä unohda että 1000 kcal/h kulutus. On se sähköpyöräraskas polkea. Okei, oikei, oli pakko irvailla, oikea uskomukseni on että vaikka sähkövatkaimella tai -hammasharjalla laihtuu jos huitoo niin että sykkeet pysyy korkealla. Tuleeko näin kaikkien tehtyä, siitä voidaa väitellä.

ArtoW
21.06.2022, 09.38

Tai sitten ajettu maastossa missä ei vauhti nouse?

JackOja
21.06.2022, 09.49
Pidelkää hevosianne, hänhän kertoi olleensa mukana mtbcf:n retkiajolla ja niillä seisoskellaan aika paljon. Tehollista ajoaikaa huomattavasti vähemmän.

Hower
21.06.2022, 10.01
^ ja ^^
Ok, jäi mulla huomaamatta.

Firlefanz
21.06.2022, 10.19
Ajotietokoneiden myötä olen oppinut että ajoaikaa kertyy vain kun pyörät pyörivät. (Riippuu tietenkin asetuksesta missä nopeudessa ajanotto pysähtyy.) Eli runsaskaan seisoskelu muita tai omaa ajovuoroaan odotellen ei pidennä ajoaikaa sen enempää kuin maantiekuskeilla punaisissa valoissa tai stopmerkin takana seisominen.

PS Muuten olen sitä mieltä että jos luolaihminen olisi ajanut fillarilla, siinä olisi ollut droppitangot. Eli vain hieman vakavammin, hartiajumini eivät ole ajamalla syntyneet eivätkä pahentuneet. Ja on totta että rento, reipas kävely niitä avaa - etenkin kun ottaa kepit avuksi!

MRe
21.06.2022, 11.28

Ei puutu, eikä ole väärin. Jos tuntuu vaikealta uskoa, buukkaa itsensä MTBCF:n retkiajolle. Kokonaisaika oli jotain 5h tietämillä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220621/e02aae1fb3a02995dd6a20b615ee629d.jpg

MRe
21.06.2022, 11.31
Pidelkää hevosianne, hänhän kertoi olleensa mukana mtbcf:n retkiajolla ja niillä seisoskellaan aika paljon. Tehollista ajoaikaa huomattavasti vähemmän.

3,5h oli tehollinen. 5h tehoton.

tommi2
21.06.2022, 11.32
Ööh... ja ilmoitettu kalorinkulutus olikin kuudelta tunnilta eikä kolmelta?

Mä katoin Netlixistä Brooklyn 99:n , paloi 14000 Kcal/20min (kokonaisaika oli viikon tietämillä) :D

MRe
21.06.2022, 11.36
Ööh... ja ilmoitettu kalorinkulutus olikin kuudelta tunnilta eikä kolmelta?

En tiedä miten garmin laskee tuon. Mutta varmasti samalla algoritmilla, ajetaan sitten mitä tai millä vain. Kuten kirjoitin, niin edellisenä päivänä katsottu Top Gun Maveric leffateatteriin kävelyineen kulutti 180kcal.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220621/defe18107ed3e3f45878a3b8e3ea8eb3.jpg

Ohessa vielä keskisykkeet ja ajoajat, mutta eiköhän tämä ole tästä lenkistä tässä.

Santtu75
21.06.2022, 11.37
Itse katsoin omaa ajodataa, ja löysin useita maastolenkkejä joissa aivan puhtaan ajo-ajan keskinopeus on alle 10km/h.
Esimerkiksi ensitutustuminen kostealla kelillä oman taitotason yläpään lenkkiin sähköfätillä, ajomatka 9,94km, (ja tästäkin siirtymäosuus melkein kilometrin verran) todellinen ajoaika 1h4min (kokonaiskesto 1h.18min) eli ajoajan keskinopeus 9,3km./h ja muistan että tuon ajolenkin jälkeen aivan poikki ja märkä, vauhtia en olisi pystynyt märässä kivikossa ja juurakossa juuri nostamaan lisää ilman että kaatumisriski olisi alkanut nousemaan selvästi (kuivalla kelillä veikkaan että keskinopeus olisi nostettavissa jonkinkin verran).

Tuossa vielä tuon yllä olevan reitin nopeus/korkeus data, ei siellä ole nopeudella herkuteltu... (sääli ettei ole sykedataa)
https://img.aijaa.com/m/00434/15066694.jpg (https://aijaa.com/U0vjGF)

Hower
21.06.2022, 11.41
Ei puutu, eikä ole väärin. Jos tuntuu vaikealta uskoa, buukkaa itsensä MTBCF:n retkiajolle. Kokonaisaika oli jotain 5h tietämillä.

Mun moka, en ymmärtänyt mimmosesta ajosta ja maastosta oli kyse.

Koheltaja
21.06.2022, 21.09
Mä katson ajodatan vyön lenkeistä, jos pitää laittaa vyötä tiukemmalle niin A: on syöty vähemmän kaloreita B:kalorikulutus on ollut enemmän mitä on suuhun laitettu