Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuitu vs alumiini maastopyörissä
Pari vanhempaa aihetta löytyi koskien päällysteellä ajettavia pyöriä mutta en äkkiä löytänyt maastureille keskustelua. Nykyään alkaa saada hiilikuitupyöriä jo kilpailijoiden alumiinisia vastaavaan hintaan niin alkaa kiinnostaa sekin vaihtoehto
Onko halvemman valmistajan hiilikuitu samaa kuin kalliimman? Yetit, Santa Cruzit ym. on tiedettävästi laadukkaita ja esim. tässä videossa runkoa kestää hakata betonikulmaa vasten. Miten sitten vaikka YT industries, Jeffsy CF 27 https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1919 irtoaa 3149e hintaan joka näyttää hyvältä diililtä. Paljoa ei löydy myöskään tarinoita että noita olisi rikkoontunut.
https://www.youtube.com/watch?v=w5eMMf11uhM
Onko kokemuksia, uskaltaako hiilikuitupyörällä ajaa suomen vaikeassa kivikossa jos välillä kolisee?
Kyllä mä olen ainakin uskaltanut.
Janski80
15.07.2018, 19.49
Itsellä ollut alumiinisia ja hiilikuituisia runkoja, kumpiakaan en ole onnistunut saamaan hajalle. Alumiiniset alkaa olemaan melkoisen ohutta putkea nykyään joten ei nekään mitään valtavia iskuja kestä.
Janski80
15.07.2018, 19.53
Niin ja kuitu Jeffsy 29 löytyy itseltänikin,en voi muuta kuin suositella.
Keskiäkäinen lohjalainen
15.07.2018, 21.22
Alumiinirungon olen saanut hajalle, kuituista en.
Alumiinirungon olen saanut hajalle, kuituista en.
Itsellä kun on tullut kilometrejä alle parin vuoden aikana ja luotto pyörään kasvanut niin on käsittely muuttunut aika rajuksi. Olen yllättynyt että 500 euron maasturin 19mm halpiskiekot on vielä suorana kun rymyän jokaisen mahdollisen dropin asfaltillekin, eikä aina suinkaan suorassa tai pehmeästi. Kerran joutunut takakiekon rihtaamaan mutta siihenkin riitti nippusidekikka ja kiristely. Alussa varoi jotain katukivetyksiäkin mutta kun sai varmuutta pyörään niin ei enää ihan äkkiä löydy sellaisia iskuja mistä en uskoisi pyörän selviävän :D Siksi miettiikin että tulisiko sitä taas turhan varovaiseksi itselle uuden ja kalliin pyörän kanssa. Siinä mielessä käytetyn rupuisemman pyörän ostaminen työkaluksi olisi melkein järkevämpää mutta osien ja geometrioiden kehitys on ollut huimaa lähiaikoina ja uusi on aina uusi.
Eniten huolestuttaa BB ja alaputki mutta ei ole tainnut nykyiseenkään pyörään tullut yhtään osumaa sinne vaikka kaikkien isojen kivien yli tulee rymyttyä. Kaapelit keskiön alla on ehjänä, ei naarmuja ym.
e: Sitä myös mietin korvaako laaja kotivakuutus harrastuspyörään vaikka tonnin maksavaa etukolmion vaihtoa jos sen itse rikkoo ajamalla kiveen. Jos korvaa niin eihän sitä sitten kannattaisi huolehtia
Alua ja kuitua on hajonnut. Seat tuben juuresta jäykkäperäsissä. Tottakai uskaltaa ajaa. Kaikki hajoa, jos on tuurillaan hajota.
Oon ajanu mun kuituisella Jeffsylla ulkomaillakin aika paljon pahemmissa kivikoissa vuoria alas mitä Suomesta löytyy ja hyvin kestänyt. Aina en ole edes pystyssä pysynyt ja pyörä on lennellyt runko edellä pitkin kiviä. Lakkaan on tullut naarmuja ja jotain suojateippejä repsottaa.
http://elasto.org/IMG_3800.jpg
http://elasto.org/IMG_4303.jpg
Muisto Sierra Nevadan vuoristosta.
http://elasto.org/IMG_4304.jpg
Muisto Teneriffalta.
Käytön jäljet maastopyörässä tuovat sille sielun. Sen verran voin vielä sanoa, että moni nykyaikainen alumiinirunko olisi noista iskuista rutussa ja todennäköisesti jopa sen myötä käyttökelvoton.
Keskiäkäinen lohjalainen
15.07.2018, 22.08
Itsellä kun on tullut kilometrejä alle parin vuoden aikana ja luotto pyörään kasvanut niin on käsittely muuttunut aika rajuksi. Olen yllättynyt että 500 euron maasturin 19mm halpiskiekot on vielä suorana kun rymyän jokaisen mahdollisen dropin asfaltillekin, eikä aina suinkaan suorassa tai pehmeästi. Kerran joutunut takakiekon rihtaamaan mutta siihenkin riitti nippusidekikka ja kiristely. Alussa varoi jotain katukivetyksiäkin mutta kun sai varmuutta pyörään niin ei enää ihan äkkiä löydy sellaisia iskuja mistä en uskoisi pyörän selviävän :D Siksi miettiikin että tulisiko sitä taas turhan varovaiseksi itselle uuden ja kalliin pyörän kanssa. Siinä mielessä käytetyn rupuisemman pyörän ostaminen työkaluksi olisi melkein järkevämpää mutta osien ja geometrioiden kehitys on ollut huimaa lähiaikoina ja uusi on aina uusi.
Alurungot hajoavat yleensä kahdesta eri syystä: suunnitteluvirheestä tai väsymällä. Erityisesti hitsisaumojen lähimaastot ovat herkkiä väsymismurtumille. Suunnitteluvirheitä on alkanut tulla, kun putkia muotoillaan hydroformauksella. Muotoiltu putki ei enää olekaan niin luja kuin piti.
Kuiturunkojen tyypillinen hajoaminen johtuu yleensä suunnitteluvirheestä tai sitten valmistusvirheestä. Rakenteesta tehdään liian kevyt tai sitten laminointi on epäonnistunut. Esimerkiksi Canyonin Lux -täpärin keskiönseutu oli klassinen esimerkki suunnitteluvirheestä. Myös maantiepyörien keskiöt tuppasivat murtuilemaan yhdellä sun toisella valmistajalla. Aiempina vuosina näitä tapauksia oli paljonkin, mutta nykyisin paljon vähemmän. Kuidusta osataan siis nykyisin rakentaa parempia runkoja kuin ennen. Kuitupuolella kehitys on ollut viime vuosina paljon nopeampaa kuin alumiinirunkojen teossa. Jos eroa on joskus ollut alurunkojen hyväksi niin ei ole enää.
Molemmat saa rikki, jos paiskaa kivikkoon oikein huolella. Ei sitä kannata ajaessa murehtia. Hajoaa jos hajoaa.
alteregoni
15.07.2018, 22.20
Mun viimeisessä kestotestissä tultiin alumiini pyörän kanssa äiti maahan korkeelta ja kovaa. Runko kesti hyvin ja kesti myös kuituinen Eastonin tanko vaikka osui lujaa maahan. Ainoa mitä hajosi, niin satula repesi irti kiskoistaan. Eli mun kokemus on, että kumpikin materiaali on hyvä ja kestävä, jos vain on laadukas. Myös Elaston YT:n mukaisia jölkiä pyörässä on.
Mä kaaduin nollavauhdista juurakossa ja lommo alumiinirunkoon. Toki painan 90kg joten kaatumiseen tulee momenttia...
Pelkästä tuurista kiinni, en silti ainakaan mihinkään kiinankuituun sijoittaisi.
makimies
16.07.2018, 21.30
Kaverin pyörästä (Canyon dude CF) murtui seatstay n. kolmannella lenkillä kun pisti OTB ja seatstay paukahti kiveen. En nähnyt kolaria kun kaveri ajoi takanani, mutta ei ollut mikään kova kolari.
Dudeja taas kukaan ei ole saanut todistettavasti rikki ilman kolaria, että kestävä runko on kyseessä. Taitaapi tuo kyseinenkin Dude olla ajossa edelleen korjattuna.
F. Kotlerburg
17.07.2018, 10.12
Kaverin pyörästä (Canyon dude CF) murtui seatstay n. kolmannella lenkillä kun pisti OTB ja seatstay paukahti kiveen. En nähnyt kolaria kun kaveri ajoi takanani, mutta ei ollut mikään kova kolari.Niin ja ilmeisesti viestin tyylistä päätellen oletat, että alurunko olisi tuosta selviytynyt vai kuinka? Todennäköisesti siinäkin tuloksena olisi ollut vekki ja runko metallinkierrätykseen.
^Niin, kun alurunkoon saa kunnon kuopan niin siinä se on mutta hiilarin korjaus ei tuota ongelmaa, ehkä esteettistä, ei aina sitäkään.
Keskiäkäinen lohjalainen
17.07.2018, 12.35
Pelkästä tuurista kiinni, en silti ainakaan mihinkään kiinankuituun sijoittaisi.
Kiinakuidussa on aika hyvät tsänssit saada sekä suunnittelu- että valmistusvirhe kaupan päälle, ja takuusta ei tietoakaan...
Ihan sama ostaako alu rungon vai kuitu rungon jos ei kilpaile pyörällä tosissaan. Sillä ainoastaan on väliä, että kuinka pitkän takuun valmistaja myöntää rungolleen.
Radon esimerkiksi myöntää alu rungoilleen 5 vuoden takuun, mutta kuitu rungoilleen ainoastaan 2 vuoden takuun. En siis ostaisi kuitu runkoista pyörää Radonilta.
Ihan sama ostaako alu rungon vai kuitu rungon jos ei kilpaile pyörällä tosissaan. Sillä ainoastaan on väliä, että kuinka pitkän takuun valmistaja myöntää rungolleen.
Radon esimerkiksi myöntää alu rungoilleen 5 vuoden takuun, mutta kuitu rungoilleen ainoastaan 2 vuoden takuun. En siis ostaisi tässä tapauksessa kuitu runkoista pyörää Radonilta.2v voi tosiaan olla, että valmistus vika ei tule ulos vielä. Toisaalta vaikka esim. Trek antaa 100v takuuta rungolle. Alkaa se jossain vaiheessa kyrpiä vaikka aina saisi uutta samaa laatua tilalle. Varsinkin, kun se poikiminen sattuu yleensä juuri silloin, kuin ei olisi aikaa ootella tai menee kisa tai reisu pilalle.
No joo Farleyn ja Stachen kuitu rungoissa on ainakin seattuben juuri tehty liian limitillä painavahkoille kuskeille. No takuu sentään toimii hienosti ja suht nopeasti ja voihan sitä ajan saatossa saada uudempaa versiota, niin pääsee samalla uusimaan kiekkoja ym. kilkkeitä, kun ei vanhat sovi:D.
No en kilpaile, mutta kuitua noi nyt on silti.
Radon esimerkiksi myöntää alu rungoilleen 5 vuoden takuun, mutta kuitu rungoilleen ainoastaan 2 vuoden takuun. En siis ostaisi kuitu runkoista pyörää Radonilta.
Ei tuolla takuulla ole mitään merkitystä sen kanssa miten hyvin runko kestää kaatuilua tai vaikka kivien sinkoilua polulta runkoon, koska nuo asiat eivät kuulu takuuseen.
Kun pysyy turvallisesti teräksessä ja titaanissa ei ole noita murheita.
J.Kottenberg
17.07.2018, 23.13
Jos tosissaan löytää pyörän joka kaikin puolin vastaa omiin toiveisiin, niin jollain sellaisella kuin takuun yksityiskohdilla on ihan turha alkaa hämmentämään ja tekemään asiaa vaikeammaksi. Ei uuden rungon osto tai sen korjauttaminen ole mikään maailmaa kaatava juttu, jos jokin epäonninen kolari osuu kohdalle.
Ei tuolla takuulla ole mitään merkitystä sen kanssa miten hyvin runko kestää kaatuilua tai vaikka kivien sinkoilua polulta runkoon, koska nuo asiat eivät kuulu takuuseen.
Tuota lausetta olisi voinut vielä pidentää ennen pistettä: vaan vakuutukseen. ;)
The only right bike is that one you don't own
Rescue73
18.07.2018, 12.11
Mulla myös seatstay meni poikki ilman otb tai muuta äksöniä.(yhdellä kädellä ajaen, nenää kaivaessa kivikossa kävelyvauhdissa ;) Itse jäin jaloilleni ja pyörä kaatui osuen terävään kivenkulmaan reipas vuosi takaperin. Lenkki jatkui toisen seatstayn varassa yli kolme tuntia, tosin hiukan varoen. Korjattuna ajettu useampi sata tuntia.
Kaverin pyörästä (Canyon dude CF) murtui seatstay n. kolmannella lenkillä kun pisti OTB ja seatstay paukahti kiveen. En nähnyt kolaria kun kaveri ajoi takanani, mutta ei ollut mikään kova kolari.
Mulla murtui Dudesta chainstay ilman, että huomasin edes koko tapahtumaa. Arvelin ensin sen hajonneen itsestään, mutta kyllä se asiantuntijoiden mukaan oli jonkinlaisen iskun saanut. Jälkikäteen asiaa pitkään mm. kuvista ihmeteltyäni tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti juurakon ylityksessä jokin oksa napautti putkeen. No korjautin sen vakuutusyhtiön piikkiin ja hyvin kestänyt taas. Korjaaja kertoi, että kyllä siellä hiiilikuiturunkoja käy ihan säännöllisesti kaikilta merkeiltä.
maalinni
20.07.2018, 13.41
Lainasin kaverille teräsrunkoista pyörääni ja se kolautti siihen lukolla lommon, vaakaputken päälle että näen sen aina kun ajan PRKL.
Ohiampuja
20.07.2018, 15.31
Mulla on murtunut yksi teräsrunko, yksi alumiinirunko ja yksi titaanirunko.
Mutta ei yhtään hiilikuiturunkoa. Teräs ja alu oli MTB runkoja, titaani ja hiilarit maantierunkoja. :)
Mulla murtui Dudesta chainstay ilman, että huomasin edes koko tapahtumaa. Arvelin ensin sen hajonneen itsestään, mutta kyllä se asiantuntijoiden mukaan oli jonkinlaisen iskun saanut. Jälkikäteen asiaa pitkään mm. kuvista ihmeteltyäni tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti juurakon ylityksessä jokin oksa napautti putkeen. No korjautin sen vakuutusyhtiön piikkiin ja hyvin kestänyt taas. Korjaaja kertoi, että kyllä siellä hiiilikuiturunkoja käy ihan säännöllisesti kaikilta merkeiltä.
Menikö laajaan kotivakuutukseen vai onko joku erillinen vakuutus?
Pidempi runkotakuu = valmistaja luottaa runkonsa kestävyyteen enemmän.
Miten tuo pikkukivien sinkoilu liittyi asiaan mitenkään? Ei kukaan osta runkoa sillä perusteella, että kuinka hyvin se kestää pikkukivien aiheuttamia naarmuja. Jokaisen rungon saa halutessaan suojattua naarmuuntumiselta.
Pidempi runkotakuu = valmistaja luottaa runkonsa kestävyyteen enemmän.
Miten tuo pikkukivien sinkoilu liittyi asiaan mitenkään? Ei kukaan osta runkoa sillä perusteella, että kuinka hyvin se kestää pikkukivien aiheuttamia naarmuja. Jokaisen rungon saa halutessaan suojattua naarmuuntumiselta.
En nyt puhunut mistään pikkukivistä. Yhdellä kaverilla lensi Espanjassa ajaessa sellainen nyrkin kokoinen kivi kuiturunkoisen Santa Cruz Bronsonin viistoputkesta läpi. Taitaa kyseisessä rungossa olla aika pitkä takuu, mutta sitä en tiedä menikö kyseinen tapaus takuuseen. Tuskin meni, mutta sitä varten taas on vakuutukset, kuten tuossa edelläkin tuli ilmi. Huonoa tuuriahan tuollainen on, mutta näitä kuitenkin sattuu.
jame1967
20.07.2018, 22.19
Ostin nykyisen maasturin scot spark , pelkäsin kun oli eka hiilarirunko.
Alkuun varoin pahimpia kivikkoja , mutta nou hätä käytön jälkiä löytyy , vaan pari vaihtajan korvaketta oon saanut vääräksi.
Menikö laajaan kotivakuutukseen vai onko joku erillinen vakuutus?
Kotivakuutus kattoi vahingon.
Mulla murtui Dudesta chainstay ilman, että huomasin edes koko tapahtumaa. Arvelin ensin sen hajonneen itsestään, mutta kyllä se asiantuntijoiden mukaan oli jonkinlaisen iskun saanut. Jälkikäteen asiaa pitkään mm. kuvista ihmeteltyäni tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti juurakon ylityksessä jokin oksa napautti putkeen. No korjautin sen vakuutusyhtiön piikkiin ja hyvin kestänyt taas. Korjaaja kertoi, että kyllä siellä hiiilikuiturunkoja käy ihan säännöllisesti kaikilta merkeiltä.Näissä onkin sitten eroa vakuutusyhtiössä. Esim Turva korvaa, jos tiputan koton lekan runkoon, mutta ei jos ajan sen kiveen. Osa yhtiöstä korvaa fillarit ajossakin, vaikka ei korvaisi muita urheiluvälineitä, vaikka niitä käytettäisiin ko harrasteessa.
makimies
24.07.2018, 23.33
Näissä onkin sitten eroa vakuutusyhtiössä. Esim Turva korvaa, jos tiputan koton lekan runkoon, mutta ei jos ajan sen kiveen. Osa yhtiöstä korvaa fillarit ajossakin, vaikka ei korvaisi muita urheiluvälineitä, vaikka niitä käytettäisiin ko harrasteessa.
Niin, kannattaa ajaa autolla fillarin yli, ei kaatua lenkillä?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.