PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hypridiin sileät maantierenkaat?



Vortex1
14.07.2018, 16.34
Pystyykö hypridiin vaihtaan sileät maantie renkaat? ja paljonko maksaa? mulla on uus hypridi semmoset perus kuvioidut renkaat. Onko huomattavaa eroa renkaiden karkeuden välillä liikumisen keveyteen?

Moska
14.07.2018, 18.03
No, täältä löytyy asian tiimoilta paljon keskustelua ja suositan voyagerin hypereitä.
https://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre
Halpa ja todella nopea rengas. Renkaiden välinen ero riippuu tietenkin nykyisistä, mutta luultavasti se on iso.

nure
14.07.2018, 20.51
Kojak myös aika varma ellei kovin kapea tarvi olla, nopea ja kestävä.

hcf
15.07.2018, 07.45
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-kojak-2017

hphuhtin
15.07.2018, 10.11
Mikä rengas alkuperäisellä kysyjällä on nyt alla?

Ja sitten tästä testisaitista.


https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-kojak-2017

Olisipa joku toinen saitti joka testaisi myös koneella noita vierintävastuksia. Jotenkin ihan absurdeilta tuntuu jotkut tulokset kuten Kojakin. Ja omat kokemukset menee myös ristiin ko. saitin kanssa muista renkaista, samoin kuin muut arvostelijoiden. Esim. Kojakista sanotaan seuraavaa: ”fastest big volume slick I’ve ever used” http://road.cc/content/review/28317-schwalbe-kojak-700x35c-tyre. Luulisi ”nopeuden” jotenkin korreloivan vierintävastuksen kanssa, tai sitten vastuksella on vähemmän merkitystä ajonopeuteen kuin vaikka pyörivällä massalla.

Bicyclerollingresistancesta saa vaikutelman kuin Schwalbe ei osaisi tehdä paremmin rullaavaa rengasta kuin Marathon, vaikka tiputtaisivat pois pistosuojaa ja kuvion paksuutta. En itse enää luota sen tuloksiin mitenkään absoluuttisena totuutena.

nure
15.07.2018, 13.21
^Juu, samaa mieltä, ajanut 26" 2.0" ja 1.35" sekä 29" 1.35" ja ei tosiaan tuo vakuuta, kokemuksesta kaikki esim. Marathon sarjan renkaat rullaa huonommin vaikka testi sanoo muuta... Eihän testit olekkaan tehty kuin osviitaksi, ei niitä kannata niin vakavasti ottaa.

oppes
15.07.2018, 14.17
Hyrpiidiin ite vaihdoin 32mm Gaattorit https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/continental_ur_28_gatorskin_32_622-p-50938-0?gclid=CjwKCAjw4avaBRBPEiwA_ZetYk864x-IRrwRvW8OjD_6ruWKoFsaTLQPrnNJ7aHukVFo-Fhq-h14TBoCqb0QAvD_BwE enkä ole katunut...

Smo
15.07.2018, 14.18
Michelin ProTekkia saanut hyvinkin kustannustehokkaaseen hintaan ihan Citymarketeista tms

TERU
15.07.2018, 16.41
Motonet myy myös Contin Gatoreita, jos tuonne asiaa...
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/3017/169588/Polkupyoran-ulkorenkaat

kmw
15.07.2018, 16.52
Komppia @jänes oppes. Ite laittaisin niin leveät kuin mahtuu.

TemMeke
15.07.2018, 17.23
Mulla on keväästä syksyyn cyclossa Kojakit, 700Cx35. Hyvin ne rullaa, vaikka oonkin tietonen tuon yhden saitin testistä. En huomaa perstuntumalla eroa Gatoreihin ja kellokin vaihtelee enempi kelien mukaan ku renkaiden. Molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja.



mulla on uus hypridi semmoset perus kuvioidut renkaat. Onko huomattavaa eroa renkaiden karkeuden välillä liikumisen keveyteen?

Mut itse kysymykseen, ni sliksin ja kuvion ero on ihan olematon. Erot tulee ihan muista asioita, jos et nyt tarkota kuvioidulla kunnon nappuloita..?

-jamo-
16.07.2018, 09.22
Mainitut Kojakit ja Gaattorit on hyviä ja edullisia vaihtoehtoja. Itsellä ollut hybridissä molempia ja olen tykännyt kovasti. Nyt hybridissä lievästi kuvioitu rengastus, mutta jotenkin sliksissä vaan on oma viehätyksensä.

nure
16.07.2018, 14.07
Kojak on yllättävän pitävä kosteallakin, hieman epäröin kun hankin ekat työmatka käyttöön muttei ollut aihetta katua.

Kalle H
25.07.2018, 20.30
Luulisi ”nopeuden” jotenkin korreloivan vierintävastuksen kanssa, tai sitten vastuksella on vähemmän merkitystä ajonopeuteen kuin vaikka pyörivällä massalla.
Totuus taitaa kuitenkin olla se, että pystymmän ajoasennon fillarin aerodynamiikka rupeaa dominoimaan sitä pyörän "rullaavuuttaa/vastusta" jo jossain ~10km/h tuntumassa, kun ilmanvastus nousee rajusti (neliöön), kun rullausvastus nousee vain lineaarisesti.

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Aika nopeasti kannattaa siis panostaa ennemmin pyöräilijän asentoon ja muuhun aerodynamiikkaan, koska viimeisin wattien puristaminen renkaista on hieman turhaa, joskin ihan hauskaa.

Pääsääntöisesti sopivan leveä, ohut hylkinen ja sopivilla paineilla oleva notkea rengas on nopea ja etenkin mukavampi kuin alkuperäinen kova/jäykkä kumi. Monesti vakiorenkaat ovat juuri niitä jäykkiä ja kankeita, jolloin ne eivät ole kovin mukavia edes matalilla paineilla eivätkä ne myöskään rullaa mihinkään.

hphuhtin
25.07.2018, 22.29
Ehkäpä näin. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa jättää kyseinen bicycletirerollingresistance-saitti oikeastaan huomioimatta kokonaan, se johtaa mielestäni lähinnä harhaan.

Petter
26.07.2018, 09.51
https://janheine.wordpress.com/2012/06/13/bicycle-quarterly-performance-of-tires/

Tuolla hieman enemmän juttua vierintävastuksesta, sekä artikkelin lopussa linkkejä joiden takana paljon lisää luettavaa. Lyhyesti: Ilmanvastuksen "dominoinnista" huolimatta renkailla on todella suuri vaikutus nopeuteen ja ajomukavuuteen. Lukiessa kannattaa pitää mielessä että kirjoittajan firma myy mm. jutussa mainittuja Grand Bois ja Compass-renkaita. Toisaalta taas käytetyissä testimetodeissa ei mielestäni ole moitittavaa ja havaitut erot olivat tilastollisesti merkitseviä.
Our research had profound implications:



Tire resistance is much more important than previously thought. For most riders, changing the tires is by far the biggest improvement they can make to their bikes’ performance. (Aero wheels will improve your bicycle’s speed by less than 2%, whereas tires can make a 20% difference.)
On steel drums, wider tires were slower because they had to run at relatively low pressures. Once we had shown that the high pressures served little benefit, it became clear that on real roads, wider tires are faster, period.
The secret to a fast tire is a supple casing. Compared to the casing, all other tire factors are relatively unimportant… In the past, many considered a high pressure rating as a sign of a “good, fast” tire. In fact, tires with high pressure ratings tend to need sturdier casings that make the tire slower.

Kalle H
26.07.2018, 12.06
Tuolla hieman enemmän juttua vierintävastuksesta, sekä artikkelin lopussa linkkejä joiden takana paljon lisää luettavaa. Lyhyesti: Ilmanvastuksen "dominoinnista" huolimatta renkailla on todella suuri vaikutus nopeuteen ja ajomukavuuteen. Lukiessa kannattaa pitää mielessä että kirjoittajan firma myy mm. jutussa mainittuja Grand Bois ja Compass-renkaita. Toisaalta taas käytetyissä testimetodeissa ei mielestäni ole moitittavaa ja havaitut erot olivat tilastollisesti merkitseviä.
Mielenkiintoinen testi tuokin. Noita Compass-renkaiden juttuja lukee kyllä ihan mielellään ja monesti niissä on ihan hyvää Out of the box -pohdintaa. Itse en tosin päässyt linkkien takaa löytyvään laajempaa testimateriaaliin kiinni, kun pitäisi ilmeisesti olla BQ:n tilaaja. Olisi mielenkiintoinen tietää tuosta testistä hieman lisää. Millaisia nopeuksia tuossa alamäessä saavutettiin (piirroksen mukaan oli kohtuu loiva) ja miten nuo erot käytännössä osuivat taulukkoon. Jos nopeudet ovat olleet hiljaisia (esim.. 5-15km/h) niin silloin toki renkaillakin saadaan ihan huomattavia (esim. 20%) eroja jopa noinkin lyhyellä matkalla, eikä esimerkiksi mainituista aero-vanteista ole juuri etua.

Mielenkiintoinen testi, mutta olisi kiva lukea lisää, jotta tietäisi, että mitä tuossa on oikeasti testattu ja miten.

Kuutio
27.07.2018, 08.31
Continental GP 4 Season on hyvä rengas, saa leveysvaihtoehtoja 23, 25, 28 ja 32.

Ville Velonen
22.02.2023, 10.19
Haluaisin asentaa cyclocrossarin vanteille (Fulcrum Racing 77 DB, Tubeless Ready) seuraavat kiekot: MICHELIN 28-622 (700X28C) POWER CUP CLASSIC TS COMPETITION LINE 28-622 (700X28C), mikä menestyi hienosti myös vierintävastustestissä oli hiukan pistonkestävämpi, kuin Contintental 5000. En ole kuitenkaan varma, käykö sen minun vanteilleni. Mistä voin sen tietää.

SuccessFactor
22.02.2023, 10.58
Haluaisin asentaa cyclocrossarin vanteille (Fulcrum Racing 77 DB, Tubeless Ready) seuraavat kiekot: MICHELIN 28-622 (700X28C) POWER CUP CLASSIC TS COMPETITION LINE 28-622 (700X28C), mikä menestyi hienosti myös vierintävastustestissä oli hiukan pistonkestävämpi, kuin Contintental 5000. En ole kuitenkaan varma, käykö sen minun vanteilleni. Mistä voin sen tietää.

Näyttäisi sopivan: https://forum.bikeradar.com/discussion/13118201/fulcrum-racing-77-db-wheelset