PDA

Näytä tavallinen näkymä : Varaosat pyöräreissulla



Metsämuija
05.07.2018, 22.24
Mitäs varaosia te kuljetatte mukana pidemmillä pyöräreissuilla (asvalttireissu tahi ihan offroad?). Kesälomalle on suunnitteilla reissu ja tajusin itse, että tämä puoli on vielä miettimättä. Oma twisti tullee siitä, että matkassa on kolme erilaista pyörää... Pyörät on toki huollettu juuri, mutta huoltoliikkeitä ei ole näppärästi joka etapille varmasti tiedossa.

hphuhtin
05.07.2018, 23.23
Sisäkumeja/paikkatarpeita, vaihde/jarruvaijeria, ketjun jatkopalat eri paksuisille ketjuille. Nippusiteitä ja jeesusteippiä. Ottaisin myös vaihtajan korvakkeet jos olisi kaikkiin pyöriin.

Viime kesän reissulla ainoa mitä olisi tarvinnut oli pyörän peräkärryyn uuden vanteen. Sitä nyt ei sitten ollut mukana.

Edit: vara-avaimet lukkoihin ristiin kuskeilla säilytettynä ;)

El-Carpaso
06.07.2018, 07.59
Ylläolevan listan lisäksi mulla on vielä mukana pari pinnaa ja nippeliä plus pieni pussukka ruuveja / muttereita / prikkoja joita fillarissa on kiinni. Jos esim. Napsahtaa tarakan pultti poikki niin hyvällä tuurilla saa uuden ruuvin sisään suoraan eikä tarvitse kikkailla purkkaratkaisua.

Jos ajaa tosi kevyillä ohuilla renkailla voi vararengas olla ihan hyvä idea. Paksumpien kanssa ei niin väliä.

Gorillateippi on parempaa kuin jeesusteippi joka suhteessa, vaikkakin huomattavasti kalliimpaa.

ML asennusjohto toimii monessa tilanteessa paremmin kuin nippusiteet.

Tärkeintä on kuitenkin huoltaa pyörät kunnolla ennen reissua ja vaihtaa osia tarvittaessa etukäteen.

Metsämuija
06.07.2018, 08.55
Mulla on tubelekset eli vararengas lähtee toki matkaan. Matkantekoa tosiaan helpottaisi, jos muihinkin olisi vararengas. Paikkaamisen voisi jättää illaksi...

Ottako kukaan mukaan ulkorengasta jos matka suuntautuu oikeasti metsään? Nyt mennään asvaltilla tosin meidän retki.

Nippusiteet ja jeesari olikin hyvä muistutus. Jeesaria kuljetan vaelluksellakin mukana.

Inventaarion paikka vissiin tänään, jotta tiedän mitä saa motonetista ja mikä pitäisi vielä tilata...

nure
06.07.2018, 16.34
Varasisuri(t), paikkausvälineet, ketjulukko, noilla pitemmätkin mennyt ja pärjätty.

nikobiker
06.07.2018, 21.07
Mitäs varaosia te kuljetatte mukana pidemmillä pyöräreissuilla (asvalttireissu tahi ihan offroad?). Kesälomalle on suunnitteilla reissu ja tajusin itse, että tämä puoli on vielä miettimättä. Oma twisti tullee siitä, että matkassa on kolme erilaista pyörää... Pyörät on toki huollettu juuri, mutta huoltoliikkeitä ei ole näppärästi joka etapille varmasti tiedossa.

Omilla 3-7 viikon reissuilla Bob Yakin kanssa on ollut tällaista mukana pyörän huoltoon liittyvää:
pieni käsipumppu
kuusikoloavainnippu
tavalliset pihdit
pihdit vaijerin katkaisua varten
työkalu polkimien irrottamiseksi
ketjurasvaa
rätti ketjun rasvausta varten
hanskat korjauksia varten
ketjulinkkejä x 2
varajarruvaijeri
2 x varavaihdevaijeri
vaijerin päitä
crank brothers -monitoimityökalu (mm. tasapää-, ristipääruuvimeisselit, torq, ketjutyökalu)
2 x varasisuri
yksi varasisuskumi peräkärrin renkaaseen + varaventtiili
rautalankaa
paikkausrasia (sis.liimaa)
nippusiteitä
ilmastointiteippiä/erkkaria
varaklossi ruuveineen
Varajarrupalat
rengasmuovit
venttiilisovitin huoltamoiden kompressoreille, presta-venttiili
venttiilisovitin Bob Yakin takarengasta varten pumpulle
varapinnoja
takavaihtajan korvake


Lyhyimmillä muutaman päivän reissuilla on ollut mukana pumppu, varasisäkumi, rengasmuovit ja pikaketjuliitin. Lähinnä sen verran mitä pieneen satulatolppakukkaroon mahtuu.

harald
07.11.2019, 23.09
Lenkistä tuli sellainen 7 km talutus kun ketju meni poikki. Mukana ei tietenkään ollut muuta kun torx ja kuuskoloavaimet. Ja vaikka ketjulukko olisi ollutkin mukana niin en olisi saanut rikkinäistä lenkkiä pois ilman ketjutyökalua. Raksin runkolaukusta bilteman tekstit pois, kiinnitin pyörään ja rupesin pakkaamaan sitä.

Sielu + työkalu
60 ml litkua
Rengasmuovi
Renkaan paikkasarja
Kapeaa gorillaa
Ketjutyökalua + kaksi ketjulukkoa
Torx + kuuskoloavaimet sis. Ruuvarit
Leatherman

Lezynen pieni läskipumppu on mukana
Pdemmälle matkalle pitänee ottaa sisuri mukaan?

Jos tuollaisella setillä lähtee seikkailemaan Tukholman eteläpuolella niin todennäköisesti ehtii takaisin lautalle ajoissa, vai?

Mikä on sellainen joka pysäyttää matkanteon ja johon voi varautua? Vaihdevaijeri ei ole tällainen, kai jonkun vaihteen saa jollain tavalla lukittua? Vaihtajaa tai kiekkoa ei voi ottaa mukaan.

Mohkku
08.11.2019, 06.24
Toissavuonna ulkorenkaasta petti kudokset ja renkaaseen tuli pullistuma. Kotiin saakka (onneksi vain 50 km) pääsin. Kun sitten toisen pyörän ulkorenkaat uusittiin, jätin siitä yhden varalle. Kevyt taitettava 30 mm rengas vie vähemmän tilaa kuin oman pyöräni 40 mm rengas ja toiminee vararenkaana ainakin seuraavaan kauppaan saakka. Perheessä on kyllä myös 26" renkaitakin, mutta kaikkia kokoja tuskin haluan lyhyemmillä retkillä mukaan ottaa.

Ketjulukot koko perheen pyöriin (9, 10, 11 v), paikkausvälineet, pumppu, minityökalu, rengasraudat, oman pyörän sisärengas, 15 ml ketjuöljyä, rätti ja teippiä on aina mukana, siis normaalissa lenkkeilyssäkin. Yleensä myös rahaa tai pankkikortti. Shimano XT-yhdistelmäpolkimessa on 17 mm mutteri kuusiokolon lisäksi (aukesi kerran lenkillä), joten haussa on 15/17 mm kiintoavain.

JackOja
08.11.2019, 07.53
Pdemmälle matkalle pitänee ottaa sisuri mukaan?

Sisurihan on normilenkeilläkin mukana. Reissuilla kaksi.

Ketjulukkojen lisäksi ottaisin pätkän ketjua. Ja vaihtajankorvake puuttuu listastasi.


Mikä on sellainen joka pysäyttää matkanteon ja johon voi varautua? Vaihdevaijeri ei ole tällainen, kai jonkun vaihteen saa jollain tavalla lukittua? Vaihtajaa tai kiekkoa ei voi ottaa mukaan.

Vaihdevaijeri tietenkin "reissuilla" mukana. Vaihtajan saa toki lukittuakin vaikka oksanpätkällä tms.

Minulla katkesi kerran ihan lenkillä satulatolpasta toinen satulakiinnityksen pultti. Sen jälkeen ollut pulttivalikoima reissuilla mukana.

velib
08.11.2019, 08.35
Jos ajaa lukoilla, kannattaa ottaa varaklossi tai ainakin vararuuvi mukaan. Hätätilanteessa pullotelineen/tarakan/lokasuojan kiinnitysruuvi saattaa käydä (on tarvinnut testata), mutta on toki mukavampaa jos löytyy oikeat varaosat. Suosittelen hankkimaan sellaisen multitoolin, jossa on ketjun katkaisija, jotta sitä ei tarvitse erikseen kantaa ja se kulkee näin lenkeilläkin mukana.

Kuusiokoloavaimista ja torxeista kannattaa varmistaa että kaikki tarvittavat on mukana. Olen kerran lenkillä avustanut pulaan joutunutta maastopyöräilijää, jolla oli jarru hajonnut. Kyseisessä Shimanon joissain jarruissa jarrupalat ovat kiinni 2,5mm kuusiokolopultilla, ja tuohon ei löytynyt avainta. Omassa multitoolissakaan ei tuota ole, mutta onneksi tuolloin sattui repussa olemaan lisäksi täydellinen setti.

Viimeksi itsellä hajosi kiekosta vapaaratas niin, että navassa oleva hammaskiekko lähti pyörimään vapaasti, jolloin pakka pyöri myös väärään suuntaan. Tätä ei voi millään korjata metsässä, mutta nippusiteillä olisi voinut kiinnittää pakan pinnoihin, jolloin olisi voinut polkea fiksinä kotiin. Nyt piti taluttaa ylämäet.

Jos ajaa tubelessina, kannattaa varmaankin ottaa myös litkua mukaan sekä jonkinlainen pikapaikkasarja (kamelinpaska tms). Vaihtoehtoisesti voi toki ajaa sisureilla. Jos mukana olevissa pyörissä on eri kiekkokoot, menee 27,5" varasisuri kaikkiin paitsi leveimpiin läskikumeihin.

harald
08.11.2019, 09.46
Jarruista lähden siitä että niitä on kaksi pyörässä, toisellakin pääsee lauttasatamaan takaisin. Tämä on tietenkin erilaista jos mennään monen päivän reissulle tai jos lähtee pitkälle päiväreissulle.

Pakan sitominen nippareilla pinnoihin oli hyvä kikka!

Parempi multitool olisi varmaan hyvä. Selailin artikkelia jossa mainittiin mm. Topeak Hexus X. (https://road.cc/content/buyers-guide/215058-12-best-multi-tools-get-right-bits-fix-your-bikes-bits) Parilla kympillä kuuskolot, Torx, rengasmuovit, pinna-avain, presta-avain, ketjunkatkaisija. Säästäisi ennen kaikkea paljon tilaa.

Tubelessinä mennään läskipyörällä, joten vararengasta ei voi ottaa. Pitää ottaa kamelinpaskakin mukaan. Ennemmin se, kuin sisuri. Metsässä voi lähteä myös siitä että rengasta ei voi oikein ottaa pois vanteelta kun ei ole varmuutta saako sen nousemaan takaisin mukana olevalla pumpulla. Eli siitä syystä kamelinpaska on hyvä. Pikaliima, olisiko syanoakrylaatti toimiva?

Vaihtajankorvake on sellainen joka on mukana otettavissa. Jos vaihtaja menee niin kai sillä ketjunkatkaisijalla saa ketjun pysymään jollain vaihteella? Vaihtajan saa kai lukittua nippusiteellä?

Etsin siis tällaista pois-metsästä-pyöräillen ratkaisua. Ei sellaista millä saa viikon reissun jatkumaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

K.Kuronen
08.11.2019, 11.01
^Entä jos litkutettu rengas nyrjähtää tyhjetessään hyllyltä? Jos tarkoitus on kasata setti, jolla pääsee pois metsästä, niin sisurilla pääsee.

MRe
08.11.2019, 11.05
^^Mulla on aika lailla samat tarpeet ja käytännöt kuin haraldilla. Eli metsästä pois muuten kuin tunkkaamalla.

^Ei sitä fätin rengasta käsipumpulla nosteta kuitenkaan. Ehkä joku iso CO2-patruuna voisi antaa sen pamauksen.

Jos modaisi juomapullosta napsauttimen? Kaataa juomat pois ja pumppaa ilmaa täyteen ja sillai...

K.Kuronen
08.11.2019, 11.32
^Sisurilla ei tarvitse napsautinta. Nosto tapahtuu pelkästään paineella ja joskus käsin lisäksi leipomalla. Jokin liukaste auttaa myös siusrillakin oikein tiukoilla yhdistelmillä.

harald
08.11.2019, 12.31
Totta tuo, että sisuri on varmin tapa päästä metsästä pois. Isokin reikä gorillalla jotenkin umpeen ja sisuri sisään. Olisipa todella kevyt sisuri.

MRe
08.11.2019, 13.08
^Sisurilla ei tarvitse napsautinta. Nosto tapahtuu pelkästään paineella ja joskus käsin lisäksi leipomalla. Jokin liukaste auttaa myös siusrillakin oikein tiukoilla yhdistelmillä.
Fätillä sisurin kantaminen on enemmän teorian puolella. Toinen juttu sitten, jos lähtee viikoksi-kahdeksi asumattomaan kairaan, mutta näillä päivän lenkeillä ei.

Nippusiteitähän kannattaisi aina olla mukana. Täytyykin pakata niihin työkaluvirityksiin, mihin se mulla on mahdollista.

harald
08.11.2019, 13.10
Läskin sisuri on melkoinen pakattava kyllä. Ehkä sen saisi tällaista tukholman vierailua varten teipattua johonkin runkoon kiinni, muuten se täyttäisi repun jo itsessään.

Puskis
08.11.2019, 22.00
jos modaisi juomapullosta napsauttimen? Kaataa juomat pois ja pumppaa ilmaa täyteen ja sillai...

Milkitillä on ainakin valmis kaupallinen tuote, jota on tarkoitus käyttää juomasäiliönä ja korkin vaihtamalla se muuttuu napsauttimeksi. Pienellä hv-pumpulla ei vaan saa tuommoiseen tarpeeksi painetta, että tarviskin läskipyöräilijä maantiepumpun.

velib
08.11.2019, 22.49
Jarruista lähden siitä että niitä on kaksi pyörässä, toisellakin pääsee lauttasatamaan takaisin.

Vastaan tulleessa tapauksessa oli jarru muistaakseni hajonnut niin, että palat puristuivat kiinni. Toki tällöin on vaihtoehtoina vielä öljyn tyhjennys jarrusta tai jarrulevyn irroittaminen, jotta pääsee sinne satamaan asti.

Vaihtajan hajotessa voi pyörän tosiaan sinkuloida lyhentämällä ketjun sopivan mittaiseksi. Jäykkäperällä onnistuu helpommin, täysjoustolla täytyy varmistua ettei ketju katkea perän joustaessa ja pidentyessä (linkuston tyypistä riippuen).

Eikös jotkut käyttä läskissä sisureina jotain 2.5” DH-sisureita, ainakin 4” renkailla? Ja nykyään varmaan löytyy plussakumeille omat sisurit. Hätätilanteessa varmaan sellainen menisi läskiinkin, mutta luultavasti nekin painavat useamman sata grammaa kappale.

harald
08.11.2019, 22.50
Rullasin yhden sisurin, se tulee kyllä mukaan teipattuna vaikka satulan alle.

jussitre
09.11.2019, 20.32
Eikös jotkut käyttä läskissä sisureina jotain 2.5” DH-sisureita, ainakin 4” renkailla? Ja nykyään varmaan löytyy plussakumeille omat sisurit. Hätätilanteessa varmaan sellainen menisi läskiinkin, mutta luultavasti nekin painavat useamman sata grammaa kappale.

Juu ite ajelin aikanaan tuollaisilla ekalla läskillä, jossa oli ei-tubelessvanteet, 185 grammaa:

https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Tube-No-13F-for-26-Tyres-p17919/

usko juntunen
09.11.2019, 21.36
Kannattaa huomioida myös merkkikohtaiset työkalut. Ainakin Trek Fuel EX takavaihtajan korvakkeen vaihto vaatii 23mm avaimen. En tiedä onko muilla merkeillä tällaisia omia virityksiä?
Pyörän/rungon mukana tuleva Bontragerin avain on ihan kevyt(alu) ja kätevä sisältäen varakorvakon poteron avaimen "sisällä", mutta ei kokonsa puolesta mahdu medium-kokoisen satulalaukun sisälle.
Ko. syystä värkkäsin satulalaukkuun mahtuvan tsi-avaimen.
Kaikissa pyörissä on oma, perustarvikkeet sisältävä satulalaukku ihan vain sen takia ettei unohdu matkasta jos ja kun vaihtaa kulkinetta.

Mohkku
09.11.2019, 22.01
Itse olen virittänyt tavaratelineen levyjarrun takia 6mm ruuvilla, samalla tuli 8 mm ja 10 mm mutterit.

JackOja
09.11.2019, 23.00
Itse olen virittänyt tavaratelineen levyjarrun takia 6mm ruuvilla, samalla tuli 8 mm ja 10 mm mutterit.En käsitä tästä viestistä mitään, voitko tarkentaa?

LJL
10.11.2019, 00.36
En käsitä tästä viestistä mitään, voitko tarkentaa?

Samalla ilmeellä kuin Vesa-Matti Loiri tulkitsee Lapin kesän, yritän tulkita:

-Pyörässä tavarateline ja levyjarru
-M6 pultteja yksi tai myöhemmästä päätellen useampia tavaratelineessä
-Levyjarru ei jotenkin sulata M5 tai sitä pienempää pulttia ko. kompositiossa, M7 on jo niin helkkarin iso että siitä ei voi olla kyse, kuulostaa kyllä alustavasti oudolta miksi isompi eli ahtaampi olisi parempi
-M6 pultin kiristykseen jossain kohtaa 8mm ja jossain kohtaa 10mm mutteri, ainakin pienempi ei tosin oikein vaikuta mahdolliselta koska M6 kierteelle mutteri edellyttää isompaa kantaa
-No voi Ähtäri, emme tulkinnan jälkeen ole yhtään viisaampia

Mohkku
10.11.2019, 06.12
Sori, kyse oli suorasta jatkeesta Uskon kommenttiin eli noihin merkkikohtaisten työkalujen tarpeeseen. Hyvän monitoimityökalun avulla saa normaalisti lähes kaikki ruuvit hoidettua, mutta jos pyörässä on muunkinlaisia ruuveja, kannattaa se tosiaan ottaa huomioon matkalle lähtiessä. Samasta asiasta oli kyse jo edellisessä viestissäni, kun poljin vaatii avaimen, jota normaalisti ei mukana ole.