PDA

Näytä tavallinen näkymä : normipyörä vs maantiepyörä, nopeus



Sammonpyöräharrastus
04.07.2018, 23.14
Hei!
Olen kolmekymppinen mies joka on aina pyöräillyt, mutta pyöränä ei ole ikinä ollut mitään erityisen hienoa/urheilullista/nopeaa/kallista pyörää. Tällä hetkellä Helkaman viisivaihteinen kulkuri joka lienee 80-luvulta. Vaihteet tuntuvat olevan näissä 80-luvun pyörissä kuitenkin aika hyvät. Renkaina on ihan tavalliset kaupunkipyörän renkaat joihin laitetaan viisi baaria ilmaa. Maantiepyörän hankinta on alkanut kiinostaa, mutta pitäisi kartuttaa omia tietoja maantiepyöristä. Cyclocross voisi myös tulla kyseeseen.
Luultavasti aloitan hankkimalla jonkun käytetyn maantiepyörän jotta pääsisin lajiin tutustumaan.

Maantiepyöräilyssä mua kiinostaa tietenkin nopeus, ja se paljonko nopeus voisi nousta jos vertaa nykyiseen menopeliin (helkama kulkuri 5 v). Nyt kesän aikana oon tehnyt pari itselleni kovaa lenkkiä, ja viimeisin näistä oli 50 km, josta ensimmäiset 28 rauhallista vauhtia, ja viimeiset 22 aika täysillä. Pidin kuitenkin tauon viimeisen 22 km keskipaikkeilla. Ensimmäisen puoliskon keskinopeudeksi tuli 31,7 km/h ja toisen tauon jälkeisen kymmenen kilsan keskinopeudeksi tuli 32,4 km/h.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon luulisi keskinopeuden nousevan jos menopelinä olisikin suht kelvollinen maantiepyörä ja ehtisi ensin tottua uuteen pyörään?

Itsestäni tuntuu että keskinopeuden pitäisi nousta ainakin jonkun kilometrin, että voisin perustella itselleni maantiepyörän hankkimista.

vectori
04.07.2018, 23.53
Laita siihen Helkamaan lukkopolkimet ja maantiepyörän ohjaustanko sekä 25 milliset sileät renkaat niin sitten kelpaa ajella 🙂

Juha Jokila
05.07.2018, 00.57
^ No ei todellakaan kannata ruveta modaamaan Helkamaan mitään maantietankoa tai mitään muutakaan.

Halvimmalla pääsee, kun hakee kortsumaisen ajopaidan ja ajohousut, niin loppuu t-paidan lepatus. 10 km spurtissa tarvii 10 k€ tempopyörän. Loppu on kuskista kiinni.

Mohkku
05.07.2018, 06.31
Kun itse vaihdoin vm -91 Terässiiven retkipyörän (lienee vastaava kuin Helkama) krossariin, keskinopeudessa ei tapahtunut minkäänlaista muutosta. Ajomukavuus kyllä parani, kun 7-v Shimano Positron ei säädöstä huolimatta milloinkaan toiminut hyvin (joko iso tai pieni vaihde takkusi), vaihdevipu oli rungossa ja jarrujen käyttö kahvoilta liian raskasta. Lukkopolkimetkaan ei nopeuteen vaikuttanut, ajomukavuuteen kylläkin. Saattaa tietysti olla, että jonkinlainen vaikutus tulee vasta myöhemmin, kun opettelee pyöritystä. Saattaa myös olla, että alkuperäisten renkaiden loppuun kulumisen myötä vaihto herkemmin rullaaviksi toi 0,5 km/h lisää keskinopeutta, kuka näistä tietää. Ja kun krossarikin on kohtalaisen raskas ja samaan tapaan varusteltu kuin Terässiipi, 4-5 kiloa kevyempi maantiepyörä kulkisi ehkä hiukan paremmin. Mutta onpahan 40-622 rengastuksella hyvä ajella myös sorateitä.

Vilhelm V
05.07.2018, 07.21
Vaihdossa Helkamasta maantiepyörään iso muutos tulee helposti ajoasennon muutoksen kautta, jonka ansiosta ilmanvastus pienenee. Näin siis tietysti siinä tapauksessa, että valitaan maantiepyörälle tyypillinen ajoasento oikealla mitoituksella. Kuntopohjaa kuuluisi ainakin riittävän. Matalammassa ajoasennossa tehokkaasti ja rennosti työskentely voi viedä pienen tovin, mutta sen jälkeen vauhtia tulee varmasti jonkin verran lisää. Uuden maantiepyörän ajettavuus ja hallintalaitteet ovat myös vanhaan Helkamaan verrattuna kokonaan toisella tasolla, mikä tuo varmuutta ja mukavuutta.

Keskiäkäinen lohjalainen
05.07.2018, 08.13
Maantiepyöräilyssä mua kiinostaa tietenkin nopeus, ja se paljonko nopeus voisi nousta jos vertaa nykyiseen menopeliin (helkama kulkuri 5 v). Nyt kesän aikana oon tehnyt pari itselleni kovaa lenkkiä, ja viimeisin näistä oli 50 km, josta ensimmäiset 28 rauhallista vauhtia, ja viimeiset 22 aika täysillä. Pidin kuitenkin tauon viimeisen 22 km keskipaikkeilla. Ensimmäisen puoliskon keskinopeudeksi tuli 31,7 km/h ja toisen tauon jälkeisen kymmenen kilsan keskinopeudeksi tuli 32,4 km/h.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon luulisi keskinopeuden nousevan jos menopelinä olisikin suht kelvollinen maantiepyörä ja ehtisi ensin tottua uuteen pyörään?

Itsestäni tuntuu että keskinopeuden pitäisi nousta ainakin jonkun kilometrin, että voisin perustella itselleni maantiepyörän hankkimista.

Veikkaan, että pari kilsaa tulee kyytiä lisää fillaria vaihtamalla. Suurin osa tuosta parannuksesta tullee kunnon renkaista ja kiekoista ja tietysti ajoasennosta.

Se varsinainen syy vaihtaa alle oikea maantievehje on kuitenkin ajo-ominaisuuksissa, jotka ovat nykyisin aika uskomattomalla tasolla. Kunnon fillarilla voi ajaa hiljaakin, koska silloin matka kestää kauemmin :-)

nure
05.07.2018, 10.27
Veikkaan että jos tuollaiseen vanhaan laittaa kapeat maantierenkaat kovilla paineilla niin saattaa käydä huonosti vanteiden kanssa.

Takamisakari
05.07.2018, 10.36
Kyllä moderni maantiekiituri (tai syklo sopivalla rengastuksella) on aika eri peli ajaa. Tuollaisilla keskareilla voisi kuvitella että joku hyvä peruskiituri motivoisi ajamaan enemmän, se tuleeko keskaria lisää kuinka paljon pelkästä välineestä on sitten sivuseikka. Sama laulu: kannattaa miettiä onko ajot pelkkää kestopäällystettä vai kiinnostaako suomen ihanat soratiet? Siitä sitten valkkaamaan sopivaa fillaria, oikeassa koossa. Merkkituotteet saa useimmiten myytyä eteenpäin järkihinnalla kun nälkä kasvaa. Uuden pyörän arvo putoaa kaupasta taluutettaessa ja käytettyjen markkinat on kai aika hyvät.

Esuli
05.07.2018, 11.55
Luulisin keskarin nousevan. Ehkä 43,33km/h. Laskujeni mukaan.

Moska
05.07.2018, 12.06
Luulisin keskarin nousevan. Ehkä 43,33km/h. Laskujeni mukaan.Elikkäs reilu 75kmh olisi yhteensä.

Vaan jos oikeasti. Mulla on nykyaikainen maantiepyörä, cyclo ja löytyy myös 2*5 vaihteinen tunturin kippurasarvi 80 luvun alusta. Silläkin ajaa lujaa, mutta ei tee mieli lähteä sillä kun voi ottaa tuon maantiepyörän alle. Tai cyclon huonompaan olosuhteisiin ja soralle.
Kannattaa käydä liikkeessä kokeilemassa, niin varmasti hahmottaa niiden eroa helpommin ja näkee että onko se se juttu

vectori
05.07.2018, 12.17
Mulla olis 80-luvulta teräsrunkoinen Peugeot 14-vaihteinen 😁

hcf
05.07.2018, 13.22
Ihan järkyttävä nopeus 5v helkama kulkurille :D
Eihän oo menny maksimi nopeudet keskarin kans sekasi?

Keskiäkäinen lohjalainen
05.07.2018, 13.29
Tuollaisilla keskareilla voisi kuvitella että joku hyvä peruskiituri motivoisi ajamaan enemmän, se tuleeko keskaria lisää kuinka paljon pelkästä välineestä on sitten sivuseikka.

Joo... kannattaisi kyllä tuolla kunnolla jo kokeilla hyvää fillaria. Voi olla, että tapahtuisi koukuttuminen.

[MUOKS] ... tai miksi tyytyä vaan kokeilemaan. Usko palstaveljiä ja paina osta-nappulaa :-)

Tässä on aivan jäätävän hyvä pyörä alessa: https://www.canyon.com/en-fi/road/endurace/2018/endurace-cf-sl-disc-8-0.html

... tai vähän matalammalla ajoasennolla tämä: https://www.canyon.com/en-fi/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-7-0.html

Kuntoilija
05.07.2018, 13.32
Kyllä maar kunnon nykyaikaisella maantiepyörällä kysyjän keskinopeus nousee reilusti. Nyt näyttää siltä, että kysyjällä tulee Kulkurin rakenteellinen maksiminopeus vastaan, kun kevyen ja maksimitehoisen polkemisen keskinopeusero on vain 0,7 km/h ;).

paaton
05.07.2018, 13.41
Trollipeikkojen lomat ovat alkaneet. Aikaa taas naputella näppistä.

Matti Heikkinen
05.07.2018, 18.13
eihän täällä anneta mitään arvoa TM:n testeille mutta numerossa 12/86 on testattu eri pyörätyyppejä seuraavin tuloksin: keskinopeudet vaihteeton miesten peruspyörä 32 km/h, 3-vaihteinen retkipyörätyyppinen 35,4 km/t 10v retkipyörä kippuratangolla 37,1 km/h ,viimeisenä koeajajan oma aika-ajopyörä 42,8 km/h.Koeajaja oli muuan Kari Myyryläinen,omassa pyörässään varvaskoukkupolkimet,muissa vakiopolkimet

V-P.V
05.07.2018, 18.31
^ millä matkalla nuo keskinopeudet oli mitattu. 5km, 10km, 50km?
Olisi ihan mielenkiintoista lukea tuo testi.
Hyvä pyörä nostaa keskinopeutta varmasti mitä pitemmälle matka etenee.
Energiaa säästyy mitä paremmin pyörä rullaa ja mitä vähemmän se "syö" kuskia tärinän yms. vaikutuksesta.

Matti Heikkinen
06.07.2018, 21.07
matkaa ei mainittu,jotain vihjettä voi antaa kun vakiopyörällä ajoi kierroksen keskimäärin 109 min,syke kaikilla pyörillä 135-145 mittarilla,voisi olla ollut joku kuljettajan lyhyt harjoituslenkki,oli sisältänyt ylä-ja alamäkiä.Lukemaan pääset kun löydät TM:n kestotilaajan,heillä on käsittääkseni pääsy arkistoon

Sammonpyöräharrastus
07.07.2018, 18.43
Kiitos vastauksista kaikille! Nyt pienen ylirasituksen jälkeen vaivannut pari pöivää polven sisäpuolen kipu, varmaan jotenkin väärä jalan asento polkimella. Mutta joo, syksyllä uusien palkkojen myötä olis kyllä tarkoitus hankkia joku käytetty maantiepyörä.

Sammonpyöräharrastus
07.07.2018, 19.03
Mulla olis 80-luvulta teräsrunkoinen Peugeot 14-vaihteinen 


Miten Vectori sun mielestä 14 v pösö vertautuu johonkin nykyaikaiseen maantiepyörään? Noin ajomukavuutta ja nopeutta ajatellen.

Sammonpyöräharrastus
07.07.2018, 19.14
Hei Hcfreak, ei ole kyllä mennyt sekaisin keskari ja maksimi. Sportstrackeria olen käyttänyt jonkun vuoden jo ja ei ihan noin perusteellinen juttu mene vikaan. Mutta joo, olisi jolla kulla voinut olla siitä kyse.

Sammonpyöräharrastus
07.07.2018, 19.21
Kiitos fillarisuosituksista Keskiikäinen lohjalainen :) Voisin ostaa jos olisin reilusti äveriäämpi, mutta kyllä mun pyöränhankinnan hintahaarukka on siinä 200-700, ja käytettyä siis siihen hintaan.

Tässä esimerkki pyörästä jonka kaltaista ja hintaista olen vähän harkinnut, kyseessä Crescent 2318:
https://sway.com/29iF5tHpKixb2cDw?ref=Link&loc=play

Vähän onglemallista on että on aika vaikeaa saada tietää kuinka uusi/vanha kyseinen pyörä on, ja paljonko se on uutena maksanut.
Tietääkö joku tuosta crescentistä jotain?

Sammonpyöräharrastus
07.07.2018, 19.24
Kyllä se kevyen ja maksimitehoisen polkemisen ero on ollut 5-7 km / tunti. Tuo 0,7 km/h oli kahden aika lailla maksimitehoisen lenkin ero. Hitaampi oli 13 km ja nopeampi 10 km pitkä.

Sammonpyöräharrastus
07.07.2018, 19.33
Heikkisen Matti, kiitos vertailuluvuista :p Ymmärsinkö oikein että ne Myyryläisen ajamat lenkit oli noin 109 minuutin kestoisia? Eli noilla keskareilla lähes 60 km pituisia.

vectori
07.07.2018, 21.26
Suosiolla kannattaa hankkia uudehko alumiini- tai hiilikuiturunkoinen pyörä. Ajettavuus on parantunut melko lailla!

V-P.V
08.07.2018, 10.45
Miten Vectori sun mielestä 14 v pösö vertautuu johonkin nykyaikaiseen maantiepyörään? Noin ajomukavuutta ja nopeutta ajatellen.
Voin vastata kun jonkun verran vertailupohjaa.
Ollu just vanhoja pösöjä ja tiesmitä vanhoja teräsrunkoisia maantiepyöriä. Sekä uudempia alumiini- ja hiilikuiturunkoisia.
Tämä ei tietenkään ole mikään yleistys koska tiedän että teräksestä saadaan tehtyä todella hienoja ja ajettavuudeltaan mahtavia pyöriä. Hinnat karkaavat vaan nykykursseilla tavoittamattomiin.
Mutta jos vertaa tuollaista perus 80-90- luvun harjoituskilpapyörää nykyaikaiseen alumiini tai hiilikuituiseen pyörään niin erot ajettavuudessa tulee melko nopeasti esille.
Äkkiseltään vanha teräsrinkoinen putkikameli saattaa tuntua jopa mukavammalta kuin vaikka alumiininen, mutta mitä pitemmälle matka etenee niin sitä paremmin huomaa miten pehmeä ja painava teräsrunko imee kuskista mehuja.
Kokonaisuus ratkaisee kuitenkin loppupeleissä. Ja rengastuksella/ hyvillä kiekoilla pystyy vaikuttamaan pyörän ominaisuuksiin todella paljon.
28mm maantierenkaat 6-7bar paineilla tekevät pyörästä kuin pyörästä jo todella mukavan ajettavan.

SotkuPekka
08.07.2018, 11.34
Ei niitä teräsrunkoisiakaan voi yleistää, on hyviä ja huonoja, mukavia ja epämukavia, minulla on molempia ollut. Renkaalla voi jonkin verran asiaan vaikuttaa muttei mahdottomia. Mielestäni rungosta tuleva mukavuus on parempaa mukavuutta kuin mitä renkailla voi saada.
Perustason alumiinirunkoinen näyttäisi painavan 9,5 - 9,7kg mitä XXL-sivuilta katselin. Oma 80-luvun Peugeot kilpuri tasan 10kg, ilman polkimia.

SotkuPekka
08.07.2018, 11.48
Niin ja jos olisin aloittaja niin ehkä pitäytyisin siinä vanhassa Helkamassa ja kyykyttäisin tonnien ajopeleillä ajelevia ja katselisin sivusilmällä ohitteassa ilmeitä. Tuolla vauhdilla se usein onnistuisi.

CamoN
08.07.2018, 16.28
Jep, se on kaikille osallisille täysin korvaamatonta kun ​oikea maantiepyöräilijä palaa viiden tunnin lenkiltään jäähdyttelessään taajamaan, ja takaa alkaa kuulua huohotus. Sieltähän tulee oman elämänsä sankari hullunkiilto silmissä, pyssyttäen Helkamallaan niin kovaa kuin irti lähtee. Ohitushetkellä kummallakin on kysyvä ilme, ehkä vähän eri syistä mutta kuitenkin.

tempokisu
08.07.2018, 16.41
^ koettu on...mutta piruvie vielä löytyi ne viimeset voimanrippeet ja aloin kisata miehen kanssa - tyttöystävä jäi kauas taakse ja tokaisin miehelle että älä ny kaverias tollee jätä.
Paras hetkihän oli kun tulin Valkeakosken lenkiltä tuulitakki päällä ja kurapyörän peräviipperä ( se irtolokasuoja) fillarissa. Säijässä olikin tempokisa...no vitsulat ohitin ihan kepeesti jonkun oikeen tempopyöräilijänaisen, hienot oli varusteet mutta niin vaan jäi kauaksi jälkeen. ok, asiaa auttoi että tiesin 5km jälkeen reittiemme erkanevan. Mutta silti, hähhää :p

Ei siinä ole mitään pahaa jos on oman elämänsä sankari, niinhän se pitääkin olla. Omia juttuja saa, ja pitääkin arvostaa - ei kaikkia, mutta niitä itselleen tärkeitä.

izmo
08.07.2018, 17.34
Ohitin tänään paksukumilla Nokian kirkon ylämäessä maantiepyörän ja Garmin näytti 28km/h ja pohjoinen tuuli osu vielä...:eek:

tempokisu
08.07.2018, 17.41
^ joo minäkin olen ohittanu monta pyörää.....( kuskeista mitään puhetta ollu....)..aamulenkillä meni kuule kepeesti vastaseenkin 30km/h, kyllä sitä vieläkin jaksaa ( lyhyen lenkin...).

Metsämuija
10.07.2018, 15.43
Mulla olis 80-luvulta teräsrunkoinen Peugeot 14-vaihteinen 😁

Mäkin sain 14-vaihteisen Peugeotin kippurasarvisen retkipyörän about 15veenä pienen ruikutuksen jälkeen. Oih sitä vauhdin hurmaa. Seuraavaa pyörää ostaessa yksi tärkeimpiä kriteerejä oli kunnolliset jarrut. Pösössä sitä ei ollut :) olen harkinnut nyt ukon Kulkurin sosialisointia kauppakassiksi, mutta kyllä se pyörä on aika hirveä.

hcf
10.07.2018, 16.19
Ohitin tänään paksukumilla Nokian kirkon ylämäessä maantiepyörän ja Garmin näytti 28km/h ja pohjoinen tuuli osu vielä...:eek:

Pistikkö kaikki peliin että tuosta pyörästä on ohi päästävä? :D

tempokisu
10.07.2018, 16.39
^ no tuskin kun minäkin ajoin aamulenkkiä 30km/h. Ohitin muutaman työmatkahissuttelijan.

Mohkku
10.07.2018, 22.50
Mäkin sain 14-vaihteisen Peugeotin kippurasarvisen retkipyörän about 15veenä pienen ruikutuksen jälkeen. Oih sitä vauhdin hurmaa. Seuraavaa pyörää ostaessa yksi tärkeimpiä kriteerejä oli kunnolliset jarrut. Pösössä sitä ei ollut :) olen harkinnut nyt ukon Kulkurin sosialisointia kauppakassiksi, mutta kyllä se pyörä on aika hirveä.

Jarrut minunkin edeltävissä pyörissäni oli heikoin ominaisuus. Kahvoilta ajaminen ei niiden muotoilun tai muotoilemattomuuden takia ollut herkkua nykyisiin verrattuna, lisäksi jarruja voi käyttää vain joko alaotteelta tai sitten apukahvoilta (mikä niiden L-mallisten osien nimi onkaan) yläotteelta. Kun uuden pyörän oston jälkeen tuli tarvetta huolettomalle pyörälle asiointi-yms. käyttöön, harmitti vanhan pyörän rälläköinti metallinkeraykseen. Toisaalta kun tarkemmin tuolla pyörällä ajamista muisteli, varsinkaan kaupungissa se ei todellakaan em. juttujen takia ollut parhaimmillaan. 50 euron vanha täysjäykkä 26" maasturi toimii siinä paljon paremmin, vaikka surkea sekin maastopyöräksi tai vaikka hybridiksi on. Ajaa kuitenkin asiansa, vaikka paremman nappaan tilalle, jos sellainen vastaan kävelee. 26" pyörissä on onnistuneitakin geometrioita.

Voi olla, että aika on kullannut muistoja, mutta ensimmäinen kippurasarvinen pyöräni, 24" jostain 80-luvun alkupuolelta tai puolivälistä, on edelleen mielessäni painavuudestaan huolimatta erinomaisena. Periaatteessa sama tekniikka kuin myöhemmissä pyörissä, mutta geometria taisi olla onnistunut ja satula sopiva. Noin 10-vuotiaana sillä tuli ajeltua jopa 120 km:n matkoja välillä yksin, välillä veljen kanssa. Ilman työkaluja tms. varautumista. Ihmetellä täytyy, miksei vanhempani tuota kyseenalaistaneet. Kantatietäkin suurin osa matkasta ja vasta myöhemmin on tullut ihmeteltyä, miksen muutaman kymmenen kilsan osuudelle valinnut viereistä vanhaa öljysorapintaista maantietä. Oli kai olevinaan mutkaisena hitaampi reitti. Tai sitten en vain tajunnut katsoa karttaa ja valitsin sen enempää ajattelematta tutun reitin.

Oatmeal Stout
14.07.2018, 19.30
Pyöriä on helppo ohittaa, jos pyöräilijöitä ei ole näkyvissä.

nakamura10
30.07.2018, 12.30
Ihan järkyttävä nopeus 5v helkama kulkurille :D
Eihän oo menny maksimi nopeudet keskarin kans sekasi?

No vaikka lyhyt matka onkin niin kyllä välitykset 5v ollessa kyseessä kiinnostaisi.

Sammonpyöräharrastus
11.08.2018, 14.50
No vaikka lyhyt matka onkin niin kyllä välitykset 5v ollessa kyseessä kiinnostaisi.

Ostin pyörän käytettynä viime talvena. En tiedä välityksistä, mutta en usko että se on erityisen tunattu. Toki luulen että moni 80-luvun suomalainen tunturi/helkama retkipyörä on paljon parempi kuin halvat suomalaiset pyörät tänään.

Mitn välitykset saa tietää? Laskemalla rattaiden piikit?
Pyörässä on edessä vain yksi lehti ja takana 5 lehteä. Miten tällaiselle lasketaan välitykset?

Matti Heikkinen
11.08.2018, 17.16
Laske keskiörattaan ja takapakan rattaiden hammasluvut ja tarkista vannekoko,ilmeisesti 622,valmiita välitystaulukoita löydat varmaan netistä,kertoo pyörän kulkeman matkan yhdellä kammenkierroksella esim keskiöratas 42h,pakan vaikka pienin ratas 13h,kulkee kampikierroksella 6,9 m

Sammonpyöräharrastus
28.08.2018, 23.16
Elikäs laskin rattaat, eturatas on 46 piikkinen ja pienin takaratas 14 piikkinen. Siis kun polkee yhden kierroksen niin takarengas pyörii 3,29 kierrosta. Onko tämä välityksenä minkälainen? Tämä on siis isoin vaihse ja 28" renkaat kyseessä.

Mohkku
29.08.2018, 06.00
Nykyään krossareissa tavaomainen suurimman vaihteen välitys on 46 edessä ja 11 takana. Itselläni on 46/12 ja se on minulle aivan riittävä. Jossain isommassa alamäessä voisi polkea isommallakin vaihteella ja saada hiukan kovempi huippunopeus (ennätys 66 km/h), mutta mitään merkitystä ei tällä omien ajojeni kannalta ole.

14 takana olisi itselleni hiukan liian vähän. 10-lehtisessä pakassa se on sama kuin 3. suurin vaihde. Tuskin keskinopeus silti tuollakaan putoaisi.

Matti Heikkinen
29.08.2018, 17.59
Vanhan Pyöräilijän Kirjan taulukon mukaan etenisit poljinkierroksella melko tasan 7m riippuu vähän renkaasta olettaisin lasketun kilpapyörän mukaan eli tödellisuudessa kuljet vähän pitemmän matkan,jos pyöritysnopeutesi olisi 100 kierr/min kulkisit minuutissa n 700m,x 60 tekee n 42 km tunnissa

Sammonpyöräharrastus
01.08.2019, 12.01
No niin, nyt reilua vuotta myöhemmin maantienpyöräomistajana tiedän paljonko keskinopeus oikeasti nousee kun vaihtaa maantiepyörään. Focus variado ultegran vm 2009 hankin viime syksynä. Paras keskari tänän kesänä on 33.5 km /tunt. Sitä tuli ajettua 14 km, vähän siis lyhyt matka. Mutta noin 1 km/tunti nousi nopeus. Kaikki matkat on yksin ajettuja, ei kanssa-ajajia. Aika vähätuulisia päiviä, mutta ihan tyynenä menisi vähän kovempaa.

Koit
02.08.2019, 09.30
Pyöriä päivittäessä huomannut sen että keskopeudessa tulee marginaalinen nousu, mutta ajettu matka on noussut radikaalimmin. Vanhalla teräsrunko pappapyörällä aksaa n. 10 kilsaa pitää kunnon vauhtia, Fixillä menee parikymmentä, fittnesspyörällä heittää 50km ilman suurempia kipuja. Perinnepyörällä ja fixillä saa pidemmälle lenkille suosiolla pudottaa nopeutta. Lyhyessä kaupunkiajossa fixi jopa agressiivisuuden kannalta nopeampi kuin muut. Maastopyörällä taas ajaa kivutta pitkiä lenkkejäkin, mutta keskinopeus maantiellä jää 5km/h vähintään. Soralle mentäessä fittnesspyörä ja maasturi tasoissa. Fittnesspyörällä ajaisi nopeampaa, mutta omat kädet ei tahdo kestää matkaa ja jäykkää alumiinirunkoa.-> vauhti tippuu...

Gravel pyörää haaveillut, vaan kun ei oikein päässyt kokeilemaan täällä peräkylillä: Oliko GCN (tai sisar maastopyöräkanavan) puolella juttua jossa vaihtoehtona heitettiin gravelille myös jäykkäperämaasturissa pysymistä. Yllättävän lähellä oli nopeus toisiaan noin harrasteajossa. (Ei puhuta kilpa-ajosta)

Edit: Itse en aja lukkopolkimilla, joten se vaikuttaa myös tässä.

ikispessu
03.08.2019, 12.10
Kovia on harrastelijoillakin nopeudet näköjään. ��Itsekin melko hyvässä kunnossa mutta kyllä joutuu töitä tekemään että pidemmällä lenkillä saa keskarin 30 tienoille vaikka pyöräkin on aivan liian nopea minulle. ��
Ei kai se auta muuta kuin polkea vaan enemmän ja lujempaa.

mkp
03.08.2019, 12.22
Onneks ei oo vielä liian nopeaa pyörää mulle eteen tullu:). Mutta aika rapiasti joutu yksikseen tekemään töitä, kun pusasi 100 tempon keskarin 32,8. Ja tosissaan vaan harrastetaan, eli ei se kait muu auta, kun polkea vaan lisää. Saapahan ainakin syödä niin paljon kuin lystää, se on mukavaa se!