Näytä tavallinen näkymä : Sopivan kokoinen runko
marviles
03.07.2018, 17.44
Olen katsellut itselleni uutta pyörää, edullista hybridiä hinta max 700 varusteineen, haluan päästä kokeilemaan pyörää ennen ostoa, joten paikallisten kauppojen tarjonnalla mennään. Olen lyhyt mies 168cm. Kun katsoo perus tuntureiden ja helkamoiden runkokokoja pienin on 52. Onko tuo liian iso meikäläiselle? Olisiko 50 sopiva ja kuinka paljon tuossa merkitsee tuo 50 ja 52 ero? En pyöräile paljon, max 50km viikossa, joskus ehkä pidemmän päivämatkan 100km saattaisin ajaa, kuitenkin tarkoitus ostaa monikäyttöinen pyörä pitkäksi aikaa. Halvimmissa näkyy olevan levyjarrut, mutta mekaaniset, minkälainen käytännön ero lähinnä toimivuuden kannalta on mekaanisten ja hydraulisten jarrujen välillä?
Barracuda
03.07.2018, 23.28
Olen katsellut itselleni uutta pyörää, edullista hybridiä hinta max 700 varusteineen, haluan päästä kokeilemaan pyörää ennen ostoa, joten paikallisten kauppojen tarjonnalla mennään. Olen lyhyt mies 168cm. Kun katsoo perus tuntureiden ja helkamoiden runkokokoja pienin on 52. Onko tuo liian iso meikäläiselle? Olisiko 50 sopiva ja kuinka paljon tuossa merkitsee tuo 50 ja 52 ero? En pyöräile paljon, max 50km viikossa, joskus ehkä pidemmän päivämatkan 100km saattaisin ajaa, kuitenkin tarkoitus ostaa monikäyttöinen pyörä pitkäksi aikaa. Halvimmissa näkyy olevan levyjarrut, mutta mekaaniset, minkälainen käytännön ero lähinnä toimivuuden kannalta on mekaanisten ja hydraulisten jarrujen välillä?
Ei kannata ostaa yhtään liian isoa ja 52 kuulostaa kyllä olevan sellainen.
Hydraulisten jarrujen teho on yleensä merkittävästi parempi kuin mekaanisten. Talvikäytössä hydrauliset paremmat koska jäätyviä vaijereita ei ole. Hydraulisten huolto vaatii paneutumista ja joitakin ei-tavanomaisia työkaluja ja jos ei itse aioa huoltoja tehdä syytä varmistaa että paikkakunnalla on se "joku". Mekaanisten huolto ja säätö on toistaalta yksinkertaisempaa mutta huoltotarve yleisesti ottaen yleisempää. Yleistäen hydrauliset ovat vaivattomat ja tehokkaat.
Jos paikkakunnan kauppias ei pysty hankkimaan sopivan kokoista pyörää katsoisin kyllä kauempaa.
Paremman puutteessa sitten vaikka sieltä XXL:stä joita on vähän siellä täällä.
Ei pysty sanomaan tietämättä tarkemmin pyörän geometriaa. Tunturi ja Helkama eivät geometrioita edes kerro ja näköjään myyvät 700€ hybridinsä periaatteella, että kaksi kokoa pyörästä riittää kaikille. Toisaalta nuo peruspyörät pystyllä ajoasennolla eivät edes ole kovin tarkkoja koon puolesta, kunhan kuskilla riittää standover. Eli 52 saattaa hyvinkin olla "sopiva", kun ei noista edes tiedä mitä se 52 tarkoittaa. Mitäs muita merkkejä paikallisissa olisi tarjolla?
marviles
04.07.2018, 16.01
Tosiaan pyöräliikkeiden kokosuositukset poikkeavat aikalailla erilaisten taulukoiden kokosuosituksista. Tusta kun katsoo eri verkkokauppojen valikoimaa niin crescent myy 51 rungolla pyörää ja suosittelee 160-175cm kuljettajaa. Feltillä on 54 runko ja 168cm ylöspäin suositus. sinänsä 52 runko ei kauhean iso ole, kun säätövaraakin hieman löytyy.
Täytyy aina muistaa se että liian suuri runko pyörää ostaessa on pahin virhe minkä voi tehdä. Itse en kovinkaan paljoa luota noihin kokosuosituksiin, mielestäni tuollaissa 15-20 sentin haitarissa on kyllä suuri mahdollisuus mennä metsään... Felin tuo 54 senttinen itselle suht ok ja olen 180cm pitkä.
Tällainen löytyy varastosta:
http://www.bulgier.net/pics/bike/Catalogs/olmo3/3.jpg
Runkon 52. Tuntuu etten saa ajoasentoa millään sopivaksi. Satula täytyy nostaa limittiin saakka, mutta tuntuu silti inan matalalta. Kuitenkin kahvoille täytyy kurottaa. Onko tämän Professuonistin geometria kisakireä vai rento? Itsellä mittaa 175+ cm
Kovasti vaikuttaa kisatyyppiseltä ajoasennon puolesta ja se oli ns. makaava parisenkymmentä vuotta sitten, lyhemmällä stemmillä voisi yrittää nykyaikaistaa asentoa.
https://www.sjscycles.co.uk/stems-1-222mm-quill-threaded/
Saattoi olla vähän kauempaakin, tuo aika kuluu kovin vauhdikkaasti.
Rungon koko mielestäni hyvin lähellä oikeata.
Satulan korkeussuositus haaramitta x 0,883 keskiön keskeltä satulan pintaan. Omissani sentin verran tuon alapuolla.
Näkyy olevan limitissä tuo satulan korkeus keskiöstä 74cm, omilla mitoilla laskettuna suositus on 75cm. Ei hätää siis tämän kanssa. Nyt on droppia satulan päältä ohjaustankoon ~11cm (satula oik. korkeudessa) ja stemmin pituus on 11cm (kokonaiskorkeus 13cm, limitillä korkeus 8cm) . Stemmissä pari astetta kulmaa alaspäin. Paksuus 22,2 ja clamp 26.0
Tarkoituksena saada aikaan rento ajoasento. Milläs dropilla/stemmillä tästä hierotaan moderni? Nykyisellä korkeudella stemmiä pitäisi lyhentää ~3cm ettei tarvitse kurkotella.
Tankoa ei kovin monta senttiä pitäisi nostaa, tulee veltoksi ajo, nuo teräsrungot piti olla riittävän isoja, jotta olisivat jotensakaan jäykkiä ajoon. Kolmen sentin lyhennys vie rennompaan suuntaan hurjan paljon, kaksikin vois riittää, samoin pari senttiä tankoa ylös. Ei tuolle paljon muuta voine.
Velosport Helsingissä kasaili noita mittojen mukaan, heiltä voi saada apuakin, jopa voi saada stemminkin. Stemmejä on myös hyvissä kierrätyskeskuksissa.
Tuollaisen tyyppisellä Olmolla olen vähän ajanutkin. Poikani kasautti mittojensa mukaiseen runkoon Velosportilla itselleen ajokin, tais olla -98 ja kahvat olivat jo vaihteelliset. Rungon kokokin on 52, matalakeulainen oli muistan, stemmi 100 mm ja matala. Ollaan pojan kanssa jokseenkin saman mittaisia 174/83 cm, poikani omistaa pyörän edelleen ja on ajanut sillä paljon, ei kuitenkaan kisaa koskaan. Omissa pyörissäni on tuota myyjän hyvää mitoitusta tullut käytetyksi menestyksellisesti.
SotkuPekka
05.05.2019, 09.31
Tällainen löytyy varastosta:
http://www.bulgier.net/pics/bike/Catalogs/olmo3/3.jpg
Runkon 52. Tuntuu etten saa ajoasentoa millään sopivaksi. Satula täytyy nostaa limittiin saakka, mutta tuntuu silti inan matalalta. Kuitenkin kahvoille täytyy kurottaa. Onko tämän Professuonistin geometria kisakireä vai rento? Itsellä mittaa 175+ cm
Minusta tuo vaikuttaa liian pieneltä. Minulla on ollut vastaavanlainen vanha ajokki ajosssa ja koko on ollut 56 ja vaakaputki 55cm. Pituutta minulla on 176/83cm, satulankorkeus on 72,5cm, stemmi oli 10,5cm.
Vähän nipanappa kokoon viittaa myös satulatolpan pituuden loppuminenkin, mutta kun yksilön koko on mikä on, sillä täytyy yrittää kysyjän pärjätä. Tuosta tulee juuri tuollainen rento ajokki, kun kurottelua saa vähennettyä. Kun tanko on länellä, vaikka matalallakin, ajo ja välineen käsittely on näppärää. Kysyjä selkä lienee myös lyhyenlainen?
Omissani nyt on vaakaputki hitusen pidempi vaikka satulakulma onkin kaikissa 74° ja semminä käy 100 mm.
Tällainen löytyi TERUn linkin takaa: https://www.sjscycles.co.uk/stems/80-diacompe-gran-compe-xl-1-inch-quill-stem-260mm-clamp-polished/
Tällä voisi lähteä hakemaan asentoa. 80mm stemmi lyhyempi 30mm ja korkeutta saa lisättyä max. 30mm. Kulma on sama 15astetta kuin nykyisessä. Näkyy olevan saatavilla myös 100mm versio.
Näkyy olevan limitissä tuo satulan korkeus keskiöstä 74cm, omilla mitoilla laskettuna suositus on 75cm. Ei hätää siis tämän kanssa. Nyt on droppia satulan päältä ohjaustankoon ~11cm (satula oik. korkeudessa) ja stemmin pituus on 11cm (kokonaiskorkeus 13cm, limitillä korkeus 8cm) . Stemmissä pari astetta kulmaa alaspäin. Paksuus 22,2 ja clamp 26.0
Tarkoituksena saada aikaan rento ajoasento. Milläs dropilla/stemmillä tästä hierotaan moderni? Nykyisellä korkeudella stemmiä pitäisi lyhentää ~3cm ettei tarvitse kurkotella.Multa voisi löytyä "uusia" stemmejä tuohon. Osa vielä pussissa, muutamaa erilaista mallia ja pituutta. Nuita taisi olla kahta eri haarukkaputken halkaisijaa.
SotkuPekka
05.05.2019, 11.06
Mitähän kysyjä tarkoittaa tuolla "rennolla"? Halutaanko että ohjaamo on lähempänä vai korkeammalla? Minä käsitän rennon siten että droppia satulasta ohjaamoon ei ole kovin paljoa. Matala taas on mielestäni agresiivinen ja "kisakireä".
SotkuPekka
05.05.2019, 11.11
Tuollaisella quill-adaperilla voi käyttää sovitukseen nykyaikaisia stemmejä. Tosin nykyisen ohjaamon 26mm paksuus tulee huomioida.
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=quill+adapter&cat=direct (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=quill+adapter&cat=direct)
Mitähän kysyjä tarkoittaa tuolla "rennolla"? Halutaanko että ohjaamo on lähempänä vai korkeammalla? Minä käsitän rennon siten että droppia satulasta ohjaamoon ei ole kovin paljoa. Matala taas on mielestäni agresiivinen ja "kisakireä".
Rennolla tarkoitan tosiaan mukavuuspainotteista. Olen ajellut nykyisellään pyörällä n. 300km kesässä eli 3 tai 4 lenkkiä. Noilla kilsoilla ei kerkeä hyökkäävään asentoon tottua. Jos ajan satasen lenkin maasturilla paikat on ok, mutta tällä samaisen lenkin jälkeen on kipeänä niska ja kankut. Lisäksi jää kankea olo. Quill-adapterin jätän vielä väliin ihan ulkonäkösyystä.
Testailin äsken asentoa ja droppi ei tunnu olevan ongelma, mutta kurottaminen häiritsee. Täytyy hommata nyt ensin tuo mainitsemani stemmi.
Mitähän kysyjä tarkoittaa tuolla "rennolla"? Halutaanko että ohjaamo on lähempänä vai korkeammalla? Minä käsitän rennon siten että droppia
satulasta ohjaamoon ei ole kovin paljoa. Matala taas on mielestäni agresiivinen ja "kisakireä".
Toivottavasti kysyjä tarkoitti jokseenkin samaa kuin mitä minä pidän rentona, tanko 4-5 cm alle satulalinjan mutta ei yhtään tarvi kurottaa.
Kisa-ammattilaiset, etenkin nuoret kuskit, ajavat tanko jotain 20 cm alle satulan, mutta ei heilläkään tanko ole nykyisin kaukana, nättiä ja rentoa heillä ajo vaikka neljääkymppiä ajavat viisikin tuntia.
Fätti hankinnassa ja paikallisessa liikkeessä olisi tarjolla vain M koon (17,5) pyörä. Oma maasturi on 19,5 ja on ollut hyvä. Onko tuo 17,5 liian pieni? Itse olen 182cm pitkä. Ajoasennon sain kyllä mielestäni hyväksi tuolla ja myyjä luonnollisesti samaa mieltä. Onko tuo 17,5 typerä osto vai kannattaako suosiolla odotella uuden erän saapumista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.