Näytä tavallinen näkymä : Pyörään kampisarjan vaihto? Rakettitiedettä?
Terve,
Minulle siunaantui appiukolta Nopsa Freeway 24 speed hybridi pyörä. Pyörä on mainiossa kunnossa mutta kampisarjan rataskiekot olivat kuluneet käyttökelvottomiksi. No minähän näppäränä poikana ajattelin että eiköhän tuo ole helppo vaihtaa ja menin ja ostin halvinta shimanoa mitä biltemasta löytyi! Viimeistään tässä vaiheessa olin jo tehnyt virheen... :)
Ostelin työkalut ja laittelin uuden kampisarjan kiinni, vain todetakseni että nuo rataskiekot on aivan eri etäisyyksillä tuosta poljinnapahässäkästä ja samalla tajusin että eihän tuohon nyt sovi enään alkuperäinen etuvaihtaja vaikka kuinka säätää, ei ykköselle pysty vaihtamaan etuvaihtajalla. No näppäränä poikana ajattelin että ostanpa uuden etuvaihtajan siihen jos sillä saisi homman kuntoon. Ostin siis halvimman shimanon etuvaihtajan mitä löytyi. Loppujenlopuksi kun aikaa käytin ja lueskelin erinäisiä foorumeita, olen tullut siihen tulokseen että v**uiksihan se meni. Ilmeisesti vanhaan kampisarjaan olisi pystynyt yksitellen uusimaan kiekot jolla olisin päässyt kaikkein helpoimmalla. Meinasin säästää vanhan kampisarjan mutta vaimo nalkutti vieressä että mitä sinä noita romuja säästelet, heitin siis sen helvettiin :rolleyes:
Vääntäkää minulle rautalangasta että mistä mä lähden liikkeelle että minkälainen kampisarja tuohon pyörään oikeasti käy että saan ns. ketjulinjan kohilleen? Helpoimmilla varmaan pääsisi jos veisi tuon jollekkin oikealle pyörämekaanikolle, mutta minussa on sen verran masokistisia piirteitä että tykkään itse oppia omista virheistäni ja sitä kautta kehittyä ihmisenä, joten aion jatkaa tätä projektia ihan itse teidän pienellä avustuksella.
Onko helpointa tilata suoraan kaikki sitä keskiölaakeria myöten jotka on kaikki yhteensopivia keskenänsä? Mistähän näitä kannattaisi tilata?
Älähän mitään, näkemättä noita ei paljoon apuun pysty, mutta luulisin tuohon uuden keskiökasetin tarvitsevan vaihtaa, takarataspakka ja ketjukin pitää vaihtaa samalla. Nyt keskiökasetin akselin pituus on tärkeä asia, jotta nuo kammet rattaineen saa oikealle kohtaa, kampisarjan tiedoissa on suositus.
Vanhoja kampia ei kannata haikailla, ne olivat varmastikin niittaamalla kasatut eikä rattaiden vaihto olisi onnistunut.
Netistä löytyy videon pätkiä joissa opastetaan ja kirjastosta löytyy apua.
Ajokki tuosta appiukon pyörästä tulee. Pyörä yksinkertaisena laitteena vasta mutkikas onkin!
Älähän mitään, näkemättä noita ei paljoon apuun pysty, mutta luulisin tuohon uuden keskiökasetin tarvitsevan vaihtaa, takarataspakka ja ketjukin pitää vaihtaa samalla. Nyt keskiökasetin akselin pituus on tärkeä asia, jotta nuo kammet rattaineen saa oikealle kohtaa, kampisarjan tiedoissa on suositus.
Vanhoja kampia ei kannata haikailla, ne olivat varmastikin niittaamalla kasatut eikä rattaiden vaihto olisi onnistunut.
Netistä löytyy videon pätkiä joissa opastetaan ja kirjastosta löytyy apua.
Ajokki tuosta appiukon pyörästä tulee. Pyörä yksinkertaisena laitteena vasta mutkikas onkin!
mistä kohtaa tuo keskiön pituus oikeaoppisesti mitataan? kun otan kampisarjan ja polkimet kummaltakin puolelta irti, onko se yksinkertaisesti vain työntömitalla päästä päähän?
Tuosta minun alkutekstistä jäi puuttumaan se että vaihdoin takapakan ja ketjukin on jo uusi. Vaihdoin samanlaisen Shimano HG pakan tilalle mikä siellä vanha olikin.
Tuo vanha kampisarja oli joku suntour merkkinen. Tutkiskelin ja purin sen, joten sitä ehkä olisi voinut vielä käyttää.
Onko ketjulinja ns. standardilinja? Eli jos kampipakka sopii keskiöön niin silloin ketjulinja on heti oikea takapakkaan nähden? Olettaen siis että takapakka on vaihdemääriltään sama.
Pyörällä ja autolla
03.07.2018, 11.29
Keskiön akselin pituus mitätaan juuri noin kuten kerroit. Sitten pitää vielä mitata leveys reunasta reunaan siitä kohtaa pyörästä missä se keskiö on.
Kun tietää nämä niin sitten vain ostoksille.
Kampisarja ostetaan sitten sen akselin pituuden mukaan ja niissä paketeissa lukee miten pitkälle akselille ne on tarkoitettu.
Töässä muutama esimerkki.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/kampisarja-2000039970
Sopii polkupyöriin, joiden nelikulmaisen kampiakselin pituus on 124,5 mm
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/kampisarja-2000039730
Sopii polkupyöriin, joiden nelikulmaisen kampiakselin pituus on 120 mm.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/kampisarja-shimano-acera-2000022571
Sopii polkupyöriin, joiden nelikulmaisen kampiakselin pituus on 123 mm.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/kampisarja-2000039729
Sopii polkupyöriin, joiden nelikulmaisen kampiakselin pituus on 113 mm.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/kampilaakeri-2000038037
Sopii kampisarjoihin, joiden akselipituus on 113 mm. Leveys 68 mm.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381795/Shimano-keskiolaakeri-UN26-nelikantti--BSA-68mm
Tän linkin alla sitten enemmän noita keskiölaakereita erimittaisia.
Itseäni myös kiinnostaa, ovatko yleisesti nuo kampisarjojen rattaat "standardileveydellä" toisistaan? Siis jos esim. 3x6/7/8 ratasta, niin vaikkapa Shimanon/ProWheelin/Sunracen tms. kampisarjat sopisivat keskenään. Erilaisia suosituksia tuntuu kampisarjoille olevan keskiön leveydestä, joka ainakin merkitsee.
Jos keskiö on väärän mittainen, niin ketjulinjakin on väärä.
Voisi siis olla, että kysyjän uusi kampisarja toimisi, kun hankkii keskiön, joka on oikean mittainen. Vai pitääkö keskiön mitta tietää ensin ja hankkia vasta siihen yhteensopiva kampisarja?
Keskiölaakereita on eri pituuksisia ja eri mallisia/eri toteutuksia, esim. eräässä Shimanon samassa nelikanttimallissa vaihtoehtoja on välillä 110-122,5 mm. Voisi luulla, että kysyjän pyörässä on nelikanttikeskiö, mutta muitakin keskiömalleja on olemassa. Polkupyöräwikissä lyhyt lista (http://www.polkupyoraily.net/wiki/Keski%C3%B6).
Pyörällä ja autolla
03.07.2018, 11.41
Tossa alussa näytetään miten mittaus suoritetaan.https://www.youtube.com/watch?v=1BrVjDFqotE
Tuntuu kyllä, että pyörissä on runsaasti eri standardeja ja mittoja mistä valita. Ei ehkä ihan rakettitiedettä, mutta tarvitsee tietää mitä tarvitsee ja minkä mittaisena. Itse osien kiinnitys voi olla se yksinkertaisin vaihe (no, Youtube-videoiden avustuksella), kun on ensin perehtynyt eri mittoihin ja malleihin.
Nyt on tullut tosi hyviä vastauksia ja ohjeistuksia, kiitos kaikille siitä! Koin ehkä sellaisen pienen ahaa elämyksen ja lähdenkin tänään töitten jälkeen vähän kaupoille pyörimään, josko sieltä oikeat osat tarttuisi matkaan :)
maalinni
03.07.2018, 12.14
Standardiehdotus: laita eteen vain yksi ratas, niin elämä helpottuu.
Ja vastaisuuden varalle on hyödyllistä tietää (kerron varmuuden vuoksi, en tiennyt itse), että ketjuja ajoissa vaihtamalla rattaat säästyvät ja kestävät kauemmin.
Ymmärtääkseni takarataspakka voi usein kestää useita ketjuja.
Ja eturattaat useita takapakan vaihtoja - ja lukuisia ketjuja.
Jos siis vaihtaa ketjuja ajoissa, niin rattaat eivät kulu niin nopeasti.
Edullinen ketjumitta auttaa ketjun pituuden/kuluman seurannassa.
Ketjujen kuluminen/venyminen puolestaa riippuu ketjuöljystä ja/tai puhdistuksesta, esim. itselläni Motorex Dry Lubella ilman puhdistuksia ketju oli vaihtokunnossa 1400 km päästä, koska keräsi likaa, enkä puhdistanut erikseen ketjua. Vahamaisella ei puhdistusta vaativalla Squirt Lubella samantyyppinen ketju on kestänyt jo 2600 km, eikä ole vielä vaihtokunnossa.
Vastauksena otsikkoon, ei aivan rakettitiedettä, mutta diplomi-insinöörin tutkinnosta ei ole ainakaan haittaa. Keskiöstandardeja on valtava määrä ja mitä vanhemmasta kalustosta puhutaan, niin standardien määrä vain lisääntyy. Siihen sitten läskipyörät yms. Sitten pakkaa sekoittavat vielä erilaiset kierrestandardit, joita on brittiläistä, italialaista, oikeakätistä, vasenkätistä jne.
Nykyaika on onneksi helpottanut ja tulevaisuus helpottaa edelleen keskiön/kampien vaihtamista ja valintaa. Kuluttajamarkkinoilla säilyviä standardeja ei nimittäin ole kovinkaan paljoa. Shimano suurimpana pitää pintansa omalla 24mm akselillaan, johon saa joko kierteellisen tai press-fit laakerin. FSA myös isona ajaa omaa EVO384 keskiötään markkinoille. Se saattaa olla yksi varmimpia tulevaisuuden standardeja pomminlujana ja kestävänä. Ylipäätään PF30 tulee olemaan tulevaisuudessa vahva. Eipä standardeja juuri tuon enempää tarvittaisikaan.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Keski%C3%B6laakeri
Liittyy hiukan tähänkin ketjuun niin kysytäänpä tässä.
Nykyinen FSA gossamer kampisarja FSA eturattailla menossa vaihtoon. Tilalle tulee Power2max ja Rotor3D24 kammet samalla. Sitten pitäisi ostaa siihen eturattaat. Käykö nuo nykyiset FSA rattaat tuohon. Kummassakin speksit BCD 110mm ja 5 pulttinen kiinnitys. Nykyiset eturattaat on ihan hyvässä kunnossa eikä ne vaadi uusimista. Nykyinen setti on 50/36 eli muokattu versio itselle sopivaksi joten tuollaisen setin ostaminen Power2maxin kautta missä tulisi rattaat mukaan ei onnistu.
En huomaa mitään miksi ei kävisi, kun molemmat ovat viisikäpäläisiä 110 BDC.
Pulteiksi hyvät pultit molemminpuolisella kuusiokololla (tai torxilla). Noita on helpompi avata ja kiinnittää.
Silloin, kun itse harkitsin Power2maxia, niin ymmärsin, että joidenkin FSA:n rattaiden kanssa on ollut ongelmia. En löytänyt kuin tämän ensihätään: https://www.google.com/amp/s/abiggergear.wordpress.com/2014/02/19/why-some-fsa-chainrings-wont-fit-on-a-power2max-2/amp/ enkä tiedä koskeeko tuo edes uutta ngeco-mallia.
Tyhymän (taas yksi) kysymys: Kun ei tuota keskiötä tarvinnut (itse) vielä purkaa, niin olikos noissa (kammissa ja keskiössä) *molemmilla puolilla* "normaalikätiset" jengat. Eli aukeaa vastapäivään ja kirraa taas sitten myötä... Tai onko eroja keskiötyyppien välillä?
maalinni
04.07.2018, 18.01
Yleensä aukeaa molemmilta puolilta eturenkaaseen päin.
maalinni
04.07.2018, 18.02
Ok, huono ohje. Eli rataspuolella vääräkätinen.
Ok, huono ohje. Eli rataspuolella vääräkätinen.
Tänks
Nyt pitää kyllä kysyä kun tietoa on tarjolla:
Onko nelikanttikeskiöiden kammissa keskenään sama mitta keskirattaaseen akselin päästä?
maalinni
05.07.2018, 12.53
Nyt pitää kyllä kysyä kun tietoa on tarjolla:
Onko nelikanttikeskiöiden kammissa keskenään sama mitta keskirattaaseen akselin päästä?
Oman kaluston perusteella ei ole. Nelikanttikampia valmistaa tsiljoona eri firmaa.
^Eikös ketjulinja ole keskirattaan etäisyys pyörän keskilinjasta, ja neliskanttiakselin pituus jaettuna kahdella akselin pään etäisyys keskilinjasta? Löysin heti Shimanon kampisarjoista eroja noiden kahden luvun erotuksesta. Eli ei tarvitse olla edes eri tuotemerkki.
Löysin luultavasti oikeaan osuvia kommentteja Redditin ketjusta Needs suggestions for replacing Shimano m151 crank set (https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/581k8z/needs_suggestions_for_replacing_shimano_m151/) :
You're missing a critical measurement: bottom bracket spindle length. Get a pair of calipers and measure how wide that spindle is. It's probably stamped on the bottom bracket cartridge, if you're up for removing that from the bottom bracket shell. That'll dictate what square-taper crankset you'll get regardless of brand.
When this happened to me (replacing a Shimano crankset with worn-out riveted chainrings), I gave up trying to figure out compatibility and ended up just calling around a bunch of local shops, asking if they had anything in stock that would be a close enough match. Funny enough, I quickly found three shops that had similar replacements for $20-40. That said, $20-40 was for the cheapest Shimano Tourney crankset available. I ended up shelling out about $50 for a nicer crankset that was on clearance, and that was six years ago of winter beater-bike riding.
Among square-taper cranks, the cheapest Shimano "Tourney" will have nonreplaceable chainrings made of steel. More expensive cranksets will have replaceable chainrings and will be lighter weight.
Eli ilmeisesti keskiön akselin pituus tosiaan määrää hankittavan kampisarjan. Se siis pitää mitata ensin ja sen jälkeen katsoa sopiva kampisarja.
Annoyingly, different brands (and different product lines) place the chainrings in different places relative to the square-spindle interface. Some cranksets have the chainrings more inboard, some more outboard. On the first bike I ever swapped cranksets, I got the outboard problem; everything fit but my front derailleur didn't have enough reach to shift the chain onto the big chainring.
Ja eri valmistajilla ja tuotesarjoilla rattaat ovat eri kohdilla. Yhteensopivuusongelmia siis on, jos yrittää sokkona vaihtaa osia.
maalinni
05.07.2018, 15.13
Onko se ketjulinja sitten oikeasti niin tarkka asia? Itse olen surutta ostellut kampia ja etuvaihtajan säädöillä on aina selvitty. Nyt perheen lähes kaikissa pyörissä 1x vaihteisto ja niihinkin kampia vaihdellut ja jos se ketjulinja vähän muuttuu niin mitä sitten?
Omassa työmatkapyörässä sramin nx 11-42 kasetti ja sitä varten piti kyllä eturatasta vähän shimmittää.
Ilmeisesti tässä selvisi syy, kun en saanut etuvaihtajaa millään toimimaan kaikilla kolmella rattaalla. Uusin työ matka hybridiin voimansiirron keskiötä lukuunottamatta ja vanha fsa dyna drive oli 113mm akselille vs uusi shimano altus fc-m2000 123mm akselille. Saankohan homman kuntoon, jos vaihdan tollaisen 123mm keskiön?
Jonkun tämmösen joku ystävällisesti linkitti tällä forumilla. Kiitokset vielä.
http://productinfo.shimano.com/#/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.