Näytä tavallinen näkymä : 2019 uutuuksia
Aloitetaan 2019 uutuudet Cannondalen Systemsix -aeropyörällä.
https://www.cannondale.com/~/media/Images/Dorel/Products/Bikes/C11119M/Variants/C11119M3047/images/pewlmahzpguud2leedrb.ashx?mw=950
jarkempp
03.07.2018, 06.29
Katselin juuri cännäristä GCN:n esittelyvideon, varsin mielenkiintoinen kampe
- kiekkojen leveys 32mm, ensiasennuskumeina 23mm vittoriot jotka turpoavat 26 milliin. Rungon puolesta menee alle jopa 30 milliset.
- wattikammet vakiona mutta nukuksissa, ostaja voi aktivoida ne 499eur hintaan ohjelmallisesti myöhemmin
Taitaa olla ensimmäinen Cannondale joka herättää minkäänlaisia omistushaluja :)
Teippausten osalta mielenkiintoisia ratkaisuja tässä Annondalessa.
JohannesP
03.07.2018, 10.08
Mikälie ollut idea teipata noin kun toisella puolella vaikka kuinka tilaa. Ominaisuuksiltaan varmasti hyvä, mutta ulkonäöllisesti ei sytytä.
maalinni
03.07.2018, 10.47
Sitten vaan hakkeroimaan kampia, tuskin kovin hankalaa.
SamiMerilohi
03.07.2018, 17.25
Santa Cruzin uudet mallit, mm. uusittu 5010 ja Bronson. Nopealla vilkaisulla Tallboyn ja Hightowerin plussaversiot ovat jääneet mallistosta pois.
https://www.santacruzbicycles.com/
Ei Cannondale Systemsix ole sinänsä mikään uutuus. Siinä vain Cannondale julkaisee jälkijunassa muiden valmistajien innovaatioita. Alas viety seatstay on ollut BMC-pyörissä iät ja ajat. Integroitu stemmi lie Lookin ideoima. Visuaalinen muotoilu puhdasta Wilier NDR:ää yms. Hienot markkinointipuheet kyllä on mainosmiehet keksineet. Systemsixillä polkiessa watteja säästyy ja luonto kiittää. Vuosi 2019 jäänee aikakirjoihin siitä, että kaikki maantiepyörät muistuttavat ulkoisesti toisiaan niin paljon, että ne erottaa ainoastaan valmistajan decaleista.
pturunen
03.07.2018, 22.48
Santa Cruzin uudet mallit, mm. uusittu 5010 ja Bronson. Nopealla vilkaisulla Tallboyn ja Hightowerin plussaversiot ovat jääneet mallistosta pois.
https://www.santacruzbicycles.com/
Ei taida kuitenkaan olla, koska runko on sama kuin edellisillä. Jostains yystä plussa-tukea ei noissa listata. Bronson ja Solo ovat virallisesti 27.5/27.5+ compatible.
Joo jännästi eivät myy enää sitä 27.5 kokoonpanona. Flip chip geometrian muuttamiseksi kaiketi kuitenkin rungossa säilyi. Nettisivut oli Hightowerin osalta vielä puutteelliset, kun geometriataulukko 29 renkaille oli kerrottu Low-asennon taulukkona mutta ei high-versiona.
Mtbr forumin kirjoituksia paljon lukeneena olen huomannut, että 29 rengastuksella pyörää on pidetty parempana ja kai se on näin sitten todettu valmistajankin mielestä olevan. Helpompi toki heille valmistaa pyöriä vähän vähemmillä variaatioilla. Toisaalta on SC:llä myös 27.5 pyöriä edelleen myynnissä ja kyse ei ole siinä mielessä siitä, että 27.5 pyöristä kokonaan olisivat luopuneet.
Lisäksi huomioitavaa on, uudistuneissa malleissa mm. se, että Bronsonia myydään 27.5 ja 27.5+ versiona mutta erot ovat aika pienet. Joko 2.4 renkaat tai 2.6 renkaat. Ilmoittavat kyllä, että myös 2.8 kumit mahtuu mutta valmiina niitä ei saa missään kokoo panossa.
SamiMerilohi
04.07.2018, 16.54
Joo, runko näyttäisi olevan Tallboyssa ja Hightowerissa sama, eli plussat mahtuu varmasti. Ihmettelin vain sitä, että tällaista kokoonpanoa ei enää tarjota. Ehkä se ei myynyt kovin hyvin.
Omien testailujen perusteella 29" sopii Tallboyhin paremmin ainakin kesäkelillä, mutta syksyn mudassa mieli voi muuttua.
Uusi Spessun Venge. Hauskaa kehitystarinaa, mukana mm. saksalainen Ingmar Jungnickel omine softineen.
https://cyclingtips.com/2018/07/2019-specialized-venge-first-ride-review/
https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2018/07/Specialized-Venge-2018-1-of-1-4.jpg
maalinni
05.07.2018, 16.31
Hito rumia nuo umpinaiset jarrulevyt.
https://youtu.be/aFJUPsH0PKo
13vaihteinen setti.
maalinni
07.07.2018, 22.48
https://youtu.be/aFJUPsH0PKo
13vaihteinen setti.
:O kuulostaa ihanan halvalta
EuroBike 2018 messuilla mm. CeramicSpeed prototyyppi uusi, mielenkiintoinen voimansiirto jossa ketju korvattu tangolla jonka molemmissa päissä eräänlaiset, laakeroidut hammaspyörät. Hauskan näköinen vempele, saas nähdä realisoituuko koskaan kaupalliseksi ratkaisuksi vain onko häkkyrän tarkoitus esitellä lähinnä firman laakeriteknologiaa.
https://www.youtube.com/watch?v=ro9PqLv1Hpc
maalinni
09.07.2018, 10.26
^Näyttää ihan kardaanilta eli heikompi hyötysyhde kuin ketjulla.
^Näyttää ihan kardaanilta eli heikompi hyötysyhde kuin ketjulla.
En vetäisi ihan noin suoria johtopäätöksiä
https://cyclingtips.com/2018/07/ceramicspeed-driven-drivetrain/
https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2018/07/CeramicSpeed-DrivEn-drivetrain-4-1280x854.jpg
maalinni
09.07.2018, 11.44
Sanoinkin, että näyttää. Ihan hauskan näköinen se ”working prototype” takapakkoineen.
http://road.cc/content/tech-news/244783-wahoo-launch-kickr-headwind-smart-fan-plus-new-kickr-core-and-revamped
Onko hankintalistalla jo? Traineriin automaattisesti säätyvä vastatuulisimulaattori 😂
pturunen
13.07.2018, 11.41
Joo, runko näyttäisi olevan Tallboyssa ja Hightowerissa sama, eli plussat mahtuu varmasti. Ihmettelin vain sitä, että tällaista kokoonpanoa ei enää tarjota. Ehkä se ei myynyt kovin hyvin.
Omien testailujen perusteella 29" sopii Tallboyhin paremmin ainakin kesäkelillä, mutta syksyn mudassa mieli voi muuttua.
Oman kokemuksen mukaan 29" ajaa paremmin mudassakin. En oikein tajua miksi ostin plussat :)
PutkisetaOy
14.07.2018, 17.17
En tiennyt mihinkä ketjuun tämän laittaisi, mutta kai se tänne hyvin sopii...
Uuden mallinen voimansiirto systeemi, noin 99% hyötysuhde. Ei ketjuja yms
https://tekniikanmaailma.fi/tanskalaisyritys-esitteli-mullistavan-polkupyoran-voimansiirtokonseptin-99-prosentin-hyotysuhde-monet-eivat-pitaneet-mahdollisena/
En tiennyt mihinkä ketjuun tämän laittaisi, mutta kai se tänne hyvin sopii...
Uuden mallinen voimansiirto systeemi, noin 99% hyötysuhde. Ei ketjuja yms
https://tekniikanmaailma.fi/tanskalaisyritys-esitteli-mullistavan-polkupyoran-voimansiirtokonseptin-99-prosentin-hyotysuhde-monet-eivat-pitaneet-mahdollisena/
Toi nyt on jo tossa paria viestiä ylempänä[emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
maalinni
14.07.2018, 20.00
Olisi kiva tietää miten tuo vaihtaa välityksiä ja millaisia momentteja kestää. Myös lopullinen hyötysuhde, kun nuo laakerit tiivistää on jotain muuta kuin 99%
Olisi kiva tietää miten tuo vaihtaa välityksiä ja millaisia momentteja kestää.
Jossain tubevideossa sanottiin, että vaihtaminen ei vielä toimi ja sitä oli testattu vasta 100W teholla.
Niin ja miten toimii maastossa tai jousitetussa takahaarukassa yms.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen konsepti. Harmi ettei itse tullut tuota keksittyä.
Muutamia teknisiä haasteita tuossa vielä on voitettavaksi.
Esimerkiksi se että tuossa on vain yksi, korkeintaan kaksi, hammasta kerrallaan rynnössä. Tavan ketjuvedossa niitä on edessäkin yli puolet ketjupyörän kokonaishammasluvusta. Toki tuokin voidaan ratkaista hienommilla materiaaleilla ja järeämmillä materiaalivahvuuksilla. Rakenne ei vaan sitten ole enää yhtä siro.
Vaihtamisen ratkaisuun tarvitaan yksi ja/tai kaksi pellepelonta jotka uskaltavat ja osaavat tehdä takimmaisesta hammaspyörästä oikealla tavalla joustavan. Tai sitten vain oikean mallisen, heivaamalla esim hampaat kokonaan pois.
Nuo metsässä toimimiset ja täpäri ratkaisut ovat sitten vain enää pientä viilaamista lopulliseen tuotteeseen. Nykyisen kaltainen rakenne voidaan helposti suojata vaikka hiilikuitukuorilla jolloin ei tarvitse huolehtia maasto-olosuhteista. Täpäriin tuo saadaan mitoittamalla rakenne oikein.
Se että ovatko pyöräilijät valmiit tuollaiseen ratkaisuun, jää nähtäväksi.
Mikä muuttuu 2019.
Pole muuttaa Mtb-genreä?
https://youtu.be/5-sUG2HRYVE
j
Jami2003
17.10.2018, 21.18
Hattu pois päästä. Ainut brändi mikä oli selvästi nähtävissä trendien muuttajana.
Kona Super Jake
http://images.konaworld.com/2019/med/super_jake.jpg
Factor Vista
https://www.grinta.be/content/blocks/1542047742-factor002.jpg
Petri Tuomenpuro
21.03.2019, 09.52
Uutta pyörää Calibrelta.
https://singletrackworld.com/2019/03/review-calibre-sentry-review-an-ews-racer-for-2000/
https://singletrackworld.com/2019/03/the-calibre-sentry-is-the-longest-lowest-and-slackest-29er-weve-seen-for-2000/?fbclid=IwAR3FmrkL-0b_UUabxmcKEsrm6Pv87qGTojSfOpUQwZk95DX9JhW6MEIu1Mg
Petri Tuomenpuro
28.03.2019, 15.34
YT:ltä sähköpyörä.
https://ebike-mtb.com/en/yt-decoy-review/
Petri Tuomenpuro
07.05.2019, 16.15
Manitou Mezzer
https://bikerumor.com/2019/05/06/in-detail-manitou-mezzer-redefines-lighter-stiffer-180mm-enduro-mountain-bike-fork/
Ohiampuja
31.05.2019, 06.57
Ja Shimanolta uudet 12 lehtiset XT ja SLX osasarjat.
Voi paska, johan tässä vuoden verran kerkisi olemaan kehityksen mukana noilla 11 XT osilla. Toivottavasti 11 osien tarjonta ei heti ala sukeltamaan. :)
Ehdottomasti sukeltaa! Minäkin heitin Bianchi Oltren kaatopaikalle, kun ei enää saanut 10-pakkaa mistään. Not :D
F. Kotlerburg
31.05.2019, 23.48
Ja Shimanolta uudet 12 lehtiset XT ja SLX osasarjat.
Voi paska, johan tässä vuoden verran kerkisi olemaan kehityksen mukana noilla 11 XT osilla. Toivottavasti 11 osien tarjonta ei heti ala sukeltamaan. :)
Joo 10v osiahan ei saa enää mistään saati ysi tai kasi, kun 11v ollut reilun kolme vuotta markkinoilla.
Ohiampuja
01.06.2019, 10.06
Tarkoitan hyviä, XT tai XTR tason osia.
Kyllä noita halpoja perustason osia löytyy...
Myös uudet nelimäntä xt/slx jarrut tulossa.
F. Kotlerburg
01.06.2019, 20.28
Tarkoitan hyviä, XT tai XTR tason osia.
Kyllä noita halpoja perustason osia löytyy...
Se vaan on niin, että ne ominaisuudet valuu niistä paremmista osasarjoista niihin halvempiin. Joku 10v vanha XT ei ole nyky-Deorea yhtään kummempi.
10v XT osia on vieläkin saatavilla vaikka mistä.
12 vuotta vanha Campagnolon Record osasarja pelaa kyllä erittäin hyvin edelleen nyttemmin vaimon pyörään siirrettynä. Ajelin sillä testiksi parit työmatkani keväällä. Aikanaan ostin ne omaan maantiepyörään. Verrokkina oma nykyinen 2 vuotta vanha Ultegra-sarja.
Ohiampuja
03.06.2019, 07.27
Minun silmissä tuo vapari muutos on ihan turha. Kaikki vaan siksi että saadaan laskettua pakasta isot ja hienot välityssuhde prosentit.
Ja tärkeintä että ne prossat on hiukan suuremmat kuin sillä kilpailijalla. :)
TurboKoo
03.06.2019, 10.21
Ei ne isommat prosentit vaan tasaisemmat välit ylhäällä.
Ohiampuja
03.06.2019, 12.02
Eli kuinka? Eikö 11-51 pakka ole tiheämpi kuin 10-51? Vaikka tämäkin on jo saivartelua.
Vai onko niin että 12 ratasta ei vaan mahdu vanhaan vapariin? Eikö se ollut 9 lehtiselle alunperin suunniteltu?
Pakkohan niiden Shimanolla oli viimein tehdä jotain tuolle vapaarattaan rungolle kun jo "puolet pienemmillä" hammasmäärillä pakat puree runkoon niin että irrotus vaatii vasaraa. Se on sitten ihan eri juttu että pitikö siihen kehittää oma (SRAM ei ehkä halunnut antaa XD:tä) tai että millä valmistajalla on sitten oikeus valmistaa yhteensopivaa microspline -runkoa.
^
Tuossa 12-lehtisen jako: https://www.pinkbike.com/news/shimanos-back-in-the-game-with-new-xt-and-slx-12-speed-groups.html
10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T
eli 5-6 hampaan välein tuolla helpommassa päässä.
11 -vaihteisella jako on:
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
jossa tuo viimeinen 9 hampaan loikka on vähän turhan iso hyppy.
F. Kotlerburg
03.06.2019, 12.48
No niinpä. Uutta tulee koko ajan kaikilla osa-alueilla. Minä en oikein jaksa ymmärtää tätä valitusta, että uudet osat olisi jotenkin huono asia. 9v XT-osiakin saa vielä niin missä on ongelma? Kukaan ei pakota siirtymään uuteen 12v järjestelmään. XD driveriin Shimano tuskin on saanut lisenssiä niin pakkohan niillä oli oma kehittää.
Tuskin Shimano on edes miettinyt XD driverin käyttöönottoa. Ihan tarkoituksella tekevät oman.
Microspline mahdollistaa XD-vaparia halvempien pakkojen valmistuksen. Uskoisin siis halvempienkin sarjojen siirtyvän tulevaisuudessa Microsplinen käyttöön. Toinen syy on sähköpyörät. XD-pakat eivät kestä sähköpyörien vääntöä, sen takia taitaa kaikissa (?) Sramin 11-12s pakkaa käyttävissä sähköpyörissä olla NX-pakka perinteisellä teräksisellä HG-vapaarattaalla. Tulevaisuudessa vielä SX-pakkakin vaihtoehtona, sekin HG-vapaarattaalle.
Varmasti Microspline-valmistajien määrä lisääntyy koko ajan. Nythän niitä on ainakin Shimano, DT Swiss, I9, Mavic ja Newmen.
Oliko missään Shimanon 12-speed liipasimien kaapelin vetosuhdetta? Meinasin jos SRAMin gripperin olisi korvannut XT:n liipasimella, eli parittanut sen SRAM eagle takavaihtajan kanssa. Jostain luin, että XTR on yhteensopiva Eaglen kanssa mutten mitään virallista tietoa ole löytänyt.
Ohiampuja
03.06.2019, 13.52
Minä en oikein jaksa ymmärtää tätä valitusta, että uudet osat olisi jotenkin huono asia...
No juu, onhan kehitys hyvä juttu. Parasta olisi kun se ei olisi vanhaa tekniikkaa pois sulkevaa. Jos omistaa vaikka pari-kolme maasturia ja tykkää kierrättää tai valuttaa osia alas päin niissä omissa pyörissä, niin siitä yhteen sopivuudesta on iso etu. Vaikkapa nyt kiekkojen osalta....
...ja tykkää kierrättää tai valuttaa osia alas päin niissä omissa pyörissä, niin siitä yhteen sopivuudesta on iso etu. Vaikkapa nyt kiekkojen osalta....
Silloin kannattaa suosia kiekkoja, joiden vapaarattaat ja akselisovitteet on vaihdettavissa monipuolisesti standardeista toisiin.
Itsehän aion tällä viikolla hävittää taloyhtiön pihalle tuotavalle romulavalle 26" pikalinkkukiekot vannejarruille ja 7-pakalle. Ei ole enää mihin kierrättäisi. Vai haluaisikohan joku sellaiset?
Itsehän aion tällä viikolla hävittää taloyhtiön pihalle tuotavalle romulavalle 26" pikalinkkukiekot vannejarruille ja 7-pakalle. Ei ole enää mihin kierrättäisi. Vai haluaisikohan joku sellaiset?
Mulla olisi noille tarvetta omaan ysärimaasturiin! Laitan YV:n
^no niin, hienoa että saivat jatkoaikaa metallisilppurin sijaan ;)
Uusi Cannondale SuperSix EVO julkaistu virallisesti. Oma SuperSix vanheni nyt yhdessä yössä :)
https://www.cannondale.com/en/USA/Products/ProductCategory.aspx?nid=58983467-4fe8-4631-98f8-febc1ef56986
Petri Tuomenpuro
11.09.2019, 07.46
On-Onelta tulossa uusia jäykällä tarakalla olevia pyöriä...😋
https://singletrackworld.com/2019/09/big-pile-of-sick-landing-at-on-one/?fbclid=IwAR3O8jQVCMcbtA7jCp07yM16YCbOLOR0guIL_E7Q dNCSfiwwfySjYakUkqk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.