Näytä tavallinen näkymä : Radon ZR Team 7.0 vai Grand Canyon AL 4.0
Moi!
Eli jäykkäperäinen 29-tuuman renkailla oleva maasturi hakusessa. Kumpikohan näistä olisi parempi enimmäkseen työmatka-ajoon, mutta myös satunnaiseen metsässä samoiluun suhteessa 90/10? Budjetti ei valitettavasti anna periksi kahteen pyörään. Työmatka-ajon takia pyörän keveys, mukava ajo-asento ja tietysti laadukkaat osat olisivat näin ummikon näkökulmasta tärkeimmät ominaisuudet. Harkitsin myös hybridiä, mutta nykyisessä hybridissä tuppaa vanteet/renkaat olemaan kovilla jo pelkkien katujen reunakivetysten ja maantien hieman isompien ja terävempien kivien kanssa. Budjetti olisi mieluusti <1000e, ajajan pituus 191cm, jalan sisäpituus 89cm ja paino 84kg.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-713468
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html
Radonin runkokooksi arvoin 20 tuumaa ja Canyonin L lähinnä vaakaputken korkeuden mukaan siten, että vähintään 5cm jää tangon ja kulkusten väliin.
Tässä vertailua parhaan ymmärrykseni mukaan:
Radon
Canyon
vaakaputken korkeus cm
84,8
82,2
reach cm
41,4
42,4
paino kg
12,95 (ilmeisesti pienin koko)
13,3 (koko M)
vaihteet
Deore/XT
Deore
renkaat
Schwalbe Nobby Nic
Schwalbe Racing Ralph
Muutkin vaihtoehdot ovat tietysti tervetulleita, jos parempia löytyy. Kiitos jo etukäteen!
Tärkeintä on tuossa ajossa imo hyvät renkaat. En tiedä nobby nicistä tai racing ralphista mutta smart samit ei kuulu samaan lauseeseen mukavan työmatka-ajon kanssa kun rullaavat niin huonosti. Renkaisiinkin voi mennä satanen niin mielestäni ihan varteenotettava huomio tässä budjettiluokassa.
Katsoo myös että löytyy ilmasäätöinen joustokeula niin saa itselle sopivaksi helposti.
Kumpikaanhan ei ole kevyt. Jos noista kahdesta pitää valita niin Canyon. Perusteena vaikka Radonin dorka 3x eturattaat.
...En tiedä nobby nicistä tai racing ralphista mutta smart samit ei kuulu samaan lauseeseen mukavan työmatka-ajon kanssa kun rullaavat niin huonosti.
Noh, kumpikin on parempi rengas vaikka missä käytössä kuin Smart Sam. Ovat kuitenkin halpista Performance-sarjaa eli painavat ja jäykkärunkoiset eikä aiheuta riemunkiljahduksia vaan toivomuksia siitä, että kuluisivat pian loppuun.
Mielummin Canyon kuitenkin, koska RalliRane rullaa paremmin kuin NN.
Kiitos vastauksista. Eiväthän nuo tosiaan kovin keveitä ole, mutta budjetti ja maasto-ominaisuudet taitavat rajata aika paljon kevyempiä pyöriä pois. Kommenttien perusteella kannattaa tilata paremmin rullaavat renkaat saman tien. Foorumin selailun perusteella esim. Schwalbe Big Onet tai Race Kingit.
Selailun perusteella törmäsin myös seuraavaan znoodin toteamukseen:
pyörän paino -> hyvin vähän merkitystä
pyörivien osien paino -> enemmän merkitystä
Tuo tosin oli maantiepyörien painojen vertailusta, joten en tiedä voiko sitä yleistää maastopyörien painojen vertailuun.
Harmi kun pyörien painojen vertailu tuntuu olevan hankalaa. Kaikki valmistajat eivät sitä edes ilmoita ja jos ilmoittavat, niin mahdollisesti vain yhdestä runkokoosta.
...Kommenttien perusteella kannattaa tilata paremmin rullaavat renkaat saman tien. Foorumin selailun perusteella esim. Schwalbe Big Onet tai Race Kingit.
...
Älä suotta höntyile. Aja ensin ja päätä sitten. Veikkaan että kelpuutat kumman tahansa vaihtoehdon kumit.
Mites cyclo tai GG? Jos maantietä ja muuten asvalttia tulee posotettua huomattavasti enemmän, olisi oma valintani jompi kumpi ehdottamistani pyörämalleista. Tosin riippuu vähän metsäsamoilusta, kuinka raffia on tarkoitus ajaa metsässä. Maasturi ei ole optimaalinen maantielle, eikä kippurasarvi metsärynkytykseen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Olen aiemmat hybridini jotenkin onnistunut aina rikkomaan metsässä pieneen juureen tai kadun reunakivetykseen, joten sen takia olin kääntymässä maastopyörään. Saattaa tosin olla, että vanteet ja renkaat ovat vain olleet väärät. Mikä on GG? Koitin kyllä googlata, mutta en tullut yhtään viisaammaksi. Ehkä tässä täytyy noitakin vielä harkita :) Ilmeisesti Panaracer Gravel King SK olisivat hyvät GG-renkaat foorumin perusteella.
Parin sadan lisäpanostuksella näyttäisi Canyonin paino tippuvan 0,5 kg ja Radonin 0,85 kg ja ilmeisesti eturattaatkin olisivat myös Radonissa 2x:
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-6-0.html
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-713496 (https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-713496)
Bonuksena löytyi myös kolmaskin vaihtoehto:
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-nx1-713525
Mikä on GG?
Gravel grinding/-grinder.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitän, lueskeltavaa riittikin toviksi :D Vaikuttaisi siltä, että budjetin rajoissa ei kovin ihmeellistä gravel grinderiä saa. Seuraava pyörä saattaa hyvinkin olla GG, sen verran houkuttelevan näköisiä olivat.
Pyörän painon takia selailin muutamia fitness-pyöriä (on muuten hölmö nimi):
https://www.bike-discount.de/en/buy/merida-speeder-300-670383, 9,88 kg
https://www.bike-discount.de/en/buy/merida-speeder-400-670349, 9,61 kg
Näistäkin huolimatta taidan silti kallistua maastopyörään. Voipahan ajaa hieman huolettomammin.
Omasta kokemuksesta (hyvin samankaltainen käyttö + talvipyöräily) suosittelen vahvasti maasturia (esim. tuo Canyon) ekstrakiekoilla ja renkailla kilkkeineen (jarrulevyt, akselit ja takaratas). Joudut maksamaan n. 300€ ekstraa, mutta saat samaan hintaan kaksi pyörää (kiekkojen vaihto hoituu kahdessa minuutissa). Jos työmatkakeskinopeutesi on alle 25km/h, ei maasturi sileillä renkailla (esim. Schwalbe Marathon Almotion) tee juuri eroa cycloon tai gravel grinderiin. Jos työmatka on osittain epätasaista (paljon kanttikiviä, osin soratietä), maasturi saattaa olla jopa nopeampi leveillä renkaillaan (testattu).
Ja tuota investointiahan ei tarvi toki heti tehdä. Lisäplussana maastopyörä toimii paremmin talvella leveiden renkaiden ansiosta. Liukkaallakin jos hankit vielä nastat.
...ekstrakiekoilla ja renkailla kilkkeineen...
Tämä oli hyvä idea. Ilmeisesti Canyonilla on aika hyvin kysyntää, kun toimitusajat vaihtelevat elokuun lopusta joulukuulle :rolleyes:
Tämä oli hyvä idea. Ilmeisesti Canyonilla on aika hyvin kysyntää, kun toimitusajat vaihtelevat elokuun lopusta joulukuulle :rolleyes:
Aikamoiset jonot.
Tuohon edelliseen vielä kommenttina, että aloittaa toki voi aina vain kaksilla eri renkailla, ja sen perusteella miettiä tarpeita. Itse tein näin, ja päädyin tuplakiekkoihin, koska tietääkseni kaikki hyvät maastorenkaat ovat raskaita (vierintävastuksen puolesta) asvaltilla ja kaikki hyvät katurenkaat ovat liukkaita maastossa. Toki jos työmatka on lyhyt, tai hidastelu/hikoilu ei haittaa, niin silloin pelkät maastonakit voivat olla ok.
Jep, juuri näin ajattelin tehdä. Tämä varmensi sitä, että maastopyörä sopinee myös työmatkaani. Varmaan tulee alkuun kokeiltua eri renkaita (esim. juuri nuo Schwalbe Marathon Almotion) ja jos merkittävää etua renkaiden vaihdosta on, niin hommaan lisäksi tuplakiekot yms.
Itsellä ollut nyt keväästä asti tuo canyonin 6.0 maasturi ns yleispyöränä. Ajettu on metsässä polkuja, sekä pidempää matkaa ihan asfaltilla.
Uskaltaisin kyllä suositella kuvaamaasi käyttöön.
nakamura10
10.01.2020, 23.38
https://www.bike-magazin.de/mountainbikes/hardtail/test-2017--hardtails-radon-zr-team-70-29/a37225.html
zr 7:lle tuskin laittaa kampoihin 650e hintaan kukaan?
https://www.bike-magazin.de/mountainbikes/hardtail/test-2017--hardtails-radon-zr-team-70-29/a37225.html
zr 7:lle tuskin laittaa kampoihin 650e hintaan kukaan?
Itselläni on juurikin samat käyttötarkoitukset kun viestin aloittajalla.
Katsoin myös tuota ZR 7.0 hintaa. Ei kuulosta pahalta.
Mutta onko tietoa saako rahalle vastinetta enemmän tuon ZR 8.0 kohdalla? Hinnassa on eroa vain n.100€. Itse olen tosi huono näiden pyörien suhteen ja nyt olisi hakusessa vastaavaan tarkoitukseen pyörä kuin viestin aloittajalla.
Crand Canyon 4.0 maksaa myös 699€. Canyonia on myös kovasti tupattu kehumaan.
hiilikuitumies
11.01.2020, 14.22
Hinnassa on eroa vain n.100€.
Jos pyörää on tarkoitus pitää pitkään, sata euroa on lopulta ihan yhdentekeviä suolarahoja, koska lopulta menee niin paljon rahaa varaosiin, varusteisiin, työkaluihin jne. Saati sitten, jos huollattaa liikkeessä. Eli jos toinen miellyttää enemmän, niin ei kannata jättää asiaa tuosta kiinni. Toki siinäkin on jokin raja, koska aina voisi muuten maksaa sen satasen lisää, mutta minä vetäisin sen itse sellaiseen, että mikä on itselle riittävän hyvä ja mieleinen pyörä. Minulle riittäisi noista mainituista kumpi tahansa. Jos kalliimmassa olisi esim. sellaiset vanteet, jotka jättäisin, niin ostaisin sen, tai jostain vastaavasta syystä. En tiedä, minkä vuosimallin tarjouksesta puhutaan, mutta esim. halvemmissa ennen oli 3-lehtiset kammet, niin suosisin sitä, kun taas joku toinen päinvastoin sen takia ottaisi sen kalliimman. Tällaisia asioita minusta kannattaa eniten miettiä tässä, mutta 100 euroa itsessään on pyörän elinkaaressa pieni summa.
Jos pyörää on tarkoitus pitää pitkään, sata euroa on lopulta ihan yhdentekeviä suolarahoja, koska lopulta menee niin paljon rahaa varaosiin, varusteisiin, työkaluihin jne.
Totta tuo kyllä.
Kävin tänään paikallisessa pyöräliikkeessä kyselemässä kokoehdotuksia. Olen 177cm pitkä ja jalansisäpituus on 78cm. Liikkeessä sanottiin 29" runkokooksi L. Tuota Radionia tai Canyonia kun kattelee niin laskuri antaa 18"/M koko. Kumpaa sitä nyt sit pitäisi kallistua. Radonissa putkesta maahan on juurikin tuo 778mm.
hiilikuitumies
11.01.2020, 15.23
Totta tuo kyllä.
Kävin tänään paikallisessa pyöräliikkeessä kyselemässä kokoehdotuksia. Olen 177cm pitkä ja jalansisäpituus on 78cm. Liikkeessä sanottiin 29" runkokooksi L. Tuota Radionia tai Canyonia kun kattelee niin laskuri antaa 18"/M koko. Kumpaa sitä nyt sit pitäisi kallistua. Radonissa putkesta maahan on juurikin tuo 778mm.
Canyonin mittoja voit itse verrata Radoniin mittoihin, joissa 177-senttiselle 18" on ihan selvä tapaus. Saa olla aika erikoiset mittasuhteet, jotta noin ei olisi. 18" Radon on vähän alle 180-senttiselle varmasti oikea koko Radonista.
Canyonin mittoja voit itse verrata Radoniin mittoihin, joissa 177-senttiselle 18" on ihan selvä tapaus. Saa olla aika erikoiset mittasuhteet, jotta noin ei olisi. 18" Radon on vähän alle 180-senttiselle varmasti oikea koko Radonista.
Kiitos paljon neuvosta.
Vielä kun ratkaisen pulman itseni kanssa että onko valinta Grand Canyon AL 4.0 vai Radon ZR Team 7.0.
Molemmat ovat varmasti kelpo valinta tällaiselle kenellä ei polkupyörää ole viimeiseen 15 vuoteen ollut...
hiilikuitumies
12.01.2020, 02.01
Kiitos paljon neuvosta.
Vielä kun ratkaisen pulman itseni kanssa että onko valinta Grand Canyon AL 4.0 vai Radon ZR Team 7.0.
Molemmat ovat varmasti kelpo valinta tällaiselle kenellä ei polkupyörää ole viimeiseen 15 vuoteen ollut...
4.0? Ratkaisu on hyvin helppo. Radonissa on Rockshoxin Judy ja Canyonissa Suntour. Eli Radon totta kai. Sikäli kuin katsoin saman vuoden mallia Radonista (2019) kuin sinä.
4.0? Ratkaisu on hyvin helppo. Radonissa on Rockshoxin Judy ja Canyonissa Suntour. Eli Radon totta kai. Sikäli kuin katsoin saman vuoden mallia Radonista (2019) kuin sinä.
Juurikin sitä katsoin. Ja tässä olen jo miettinyt että vaihtaisin valintani tuohon 8.0 malliin missä on 2 ratasta edessä:
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-786951
Näköjään jarrut tuossa 8.0 ei ookkaan Shimanot...
hiilikuitumies
12.01.2020, 21.19
Juurikin sitä katsoin. Ja tässä olen jo miettinyt että vaihtaisin valintani tuohon 8.0 malliin missä on 2 ratasta edessä:
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-786951
Näköjään jarrut tuossa 8.0 ei ookkaan Shimanot...
Minä ostaisin mieleisemmän värisen. 2 vs. 3 on tietysti ihan hyvä peruste, vaikka minä vaihtaisin joka tapauksessa kammet mieleisemmiksi (eri mittaisiksi), ja jossain vaiheessahan ne pitää kuitenkin vaihtaa, joten kummassakaan tapauksessa ei mene pahasti metsään, kun voi ottaa seuraavaksi sen toisen, jos siltä tuntuu.
Vanteissa näyttäisi olevan eroa. En tiedä, onko tuo Mavicin vanne olennaisesti parempi. Toisessa taitaa olla kuppi ja kartio -navat ja toisessa kasettityyliset. Kummassakin on etunsa.
Jarruista en osaa sanoa. Itse tykkään ainakin, että jarrut käyttävät mineraaliöljyä, eikä sitä dot-nestettä. Muuten en tiedä, mikä on parempi jarru.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.