PDA

Näytä tavallinen näkymä : Varaosien kilpailutus

levier
28.06.2018, 16.00
Tervehdys,

Nyt olisi maantiefillarin ensimmäinen kunnon huolto edessä ennen kesälomien aloitusta, ja ajattelin suorittaa työn alusta loppuun itse. Vaihdettavia osia olisi ainakin eturattaat, ketjut, takapakka, mahdollisesti vaijerit, uudet renkaat jne. Lähinnä juuri kuluvia osia.

Onkohan kuitenkin polkupyörien huoltamiseen perehtymättömälle ylivoimainen suoritus, vaikka ei olisikaan peukalo keskellä kämmentä? Huolloista ei ole juurikaan kokemusta, mutta ajattelinkin itse tekemällä toimivan myös hyvänä oppikouluna.

Ja sitten itse kysymykseen, eli onko järkevämpää tilailla ulkomailta vai saako myös alan liikkeistä myös suomen rajojen sisällä kilpailukykyiseen hintaan?

travelleroftime
28.06.2018, 16.11
Kyl Suomesta saa "kilpailukykyiseen" hintaan, mutta Saksasta saa varmasti edullisemmin... jokaisen henk. koht. päätös kumpaan valtioon verot haluaa maksaa verkko-ostosten yhteydessä.

Onnea matkaan. Youtubesta löytyy kaikki tarvittavat videot aloittelevalle asentajalle.

CamoN
28.06.2018, 18.44
Riippuu vähän varaosien erikoisuudesta. Paikallisesta Motonetistä löytää tarvittavat erikoistyökalut ja peikkomaisella flaksilla myös useimmat varaosat. Jos tarvitsee (tai haluaa) jotain erikoisempaa palikkaa, ensimmäisenä esimerkkinä välttämättömästä tulee mieleen Shimanon kampien osasarjakohtainen eturatas ja esimerkkinä ”kivasta pikkupäivityksestä” vaikka laadukas ja pienosiltaan laaja vaijerisetti, Saksan nettikaupat vetää valikoiman laajuudella nopeasti pidemmän korren.

Osaamista kannattaa kehittää vilkaisemalla ensimmäisenä vaikka Park-Toolin huolto-opas (https://www.parktool.com/blog/repair-help?area%5B%5D=50). Samalla hahmottuu mm. se erikoistyökalujen tarve, joka toki vaihtelee hieman pyörä- ja komponenttikohtaisesti.

Kivijalkaliikkeitä ei varmaan kannata lähteä kilpailuttamaan. Ensinnäkin heille on paljon parempi bisnes myydä huoltoa kuin varaosia, ja toisekseen sisäänostohinnat on kaikilla samat koska tilaavat kuitenkin Helkamalta tai muulta keskeiseltä maahantuojalta.

Vivve
28.06.2018, 19.33
Saksasta vain tilausta sisään ja itse tekemään. Ei tuo pyörän huolto mitään rakettitiedettä ole. Tietysti joitakin erikoistyökaluja tarvitaan mutta kannattaa perehtyä noihin ohjeisiin ensin.

nure
29.06.2018, 07.12
Kannattaa tsekata mikä halvin ja missä pienimmät postikulut, CRC:ltä tulee paketti ilmaiseksi.

fiber
29.06.2018, 07.26
Shimanon osat ovat Suomessa kalliita, joten ainakin tätä japanilaista merkkiä saa netin kautta halvemmalla.

Vaikeaa? Ne, jotka jo osaavat, kertovat sinulle että helppoa on. Ne jotka eivät osaa, saattavat joko pitää sitä vaikeana tai sitten eivät ole kiinnostuneita huoltohommista. Aloita yksinkertaisemmasta päästä / sellaisesta josta selviät ilman erikoistyökaluja. Siitä se sitten selviää onko osaamista ja intoa jatkaa kaikki hommat itse.

hphuhtin
29.06.2018, 08.18
Olen itse ihan ns. täyskäsi teknisissä hommissa, mutta silti olen tässä juutubea ja valmistajien manuaaleja lueskelemalla päätynyt itse huoltamaan vähän kaiken paitsi jousituksen. Työkaluihin, tilpehööreihin ja huoltotelineeseen on mennyt ehkä ~300€, mutta luulen paljon enemmän jo säästäneeni sekä rahaa, että varsinkin sitä aikaa jolloin kalusto ei ole käytettävissä huollon jonossa istumisen takia.

Osat tuntuu pääasiassa saavan ulkomailta, itse tilaan lähinnä Saksasta, noin 30-50% (joskus 80%) halvemmalla kuin Suomesta. Poikkeuksia on, esim. kiekot tilasin kotimaan kivijalasta.

Suosittelen omatoimisuutta, osaa sitten paremmin korjata tien päälläkin jos jotain tulee.

-jamo-
29.06.2018, 22.13
Fillarin huoltaminen ei ole mitään rakettitiedettä, joten kuka tahansa normiälyinen suoriutuu kaikista hommista netistä löytyvien ohjeiden avulla. Erikoistyökaluja tarvitsee jonkin verran, mutta ei niihinkään paljon yli viittäkymppiä kulu. Ja kun itse tehdessä on aikaa hieroa ihan rauhassa niin lopputulos on varmasti parempi kuin ns. ammattihuollon jäljiltä jossa kaikki tehdään mahdollisimman nopeasti dollarinkuvat silmissä.

Huoltotelinettä ei kannata ensimmäisenä kiirehtiä ostamaan jos on tiukempi budjetti. Kaikki huoltohommat sujuu hyvin ilman telinettä vaikka teline tietysti tekee joistain hommista jonkin verran mukavampia. Itse koen telineen hyödyllisimpänä levyjarrujen säätämisessä mutta muihin hommiin se on melko tarpeeton.

nure
30.06.2018, 07.55
Pyörien kanssa duunaillut +40v ja erikoistyökalut tulleet aina tarpeiden mukaan, ei niitä etukäteen tarvi kaikkia hankkia. Teline on mukava mutta ei tosiaan pakollinen.

fiber
30.06.2018, 08.06
Normaaliälyinen varmasti pärjää. Tässä yhden normaaliälyttömän tunnustuksia:

Olen pariin kertaan yrittänyt vaihtaa takapakan itse. Ekalla kerralla pari vuotta sitten älysin kyllä ostaa ruoskan, mutta avainmutteria en. Jäi siis vaihtamatta itse. Kun sitten viime keväänä innostuin jälleen samasta hommasta, niin ostin nyt sen puuttuvan avainmutterin. Huomatakseni sitten viikonlopun tullen, että ei minulla ole riittävän isoleukaista lenkki-/jakoavainta, jolla kääntäisin mutteria. Ei edes putkipihtejä.

oem
30.06.2018, 08.51
Osanumerot kannattaa ottaa ylös ennen uusien tilaamista, vaihtaa sitten samanlaisiin tai ei mutta tällöin yhteensopivuus helpompi tarkastaa.
Aikaa ei kannata hukata liikaa itse tekemällä, ainakin tarjouksen ja aikataulun voi kysyä liikkeestä.

pulmark
30.06.2018, 10.28
Ensimmäiset erikoistyökalut joita tarvitsee on ketjuruoska ja takapakan lukkomutterin avaaja takapakan vaihtoa varten. Jos ketjussa ei ole pikaliitintä niin sitten tarvitsee ketjunkatkaisimen. Kaapeleiden ja niiden kuorien vaihtoa varten tarvitsee kunnolliset leikkurit, esim. Knipex 95-62-190, jotka tekee siistiä jälkeä. Normityökaluista tarvitaan setti kuusiokoloavaimia ja kenties Torx-avain eturattaiden vaihtamista varten. Jos kiekkoja tarttee oikaista niin pinna-avain on hyvä olla olemassa.

Osanumeroista varsinkin ohjainlaakerin tyyppi kannattaa ottaa vanhasta talteen jos vaihdon tarve tulee, koska valmistajia, malleja ja kokoja on todella paljon.

Jos aikaa ja halua on niin mielestäni kannattaa ehdottomasti huoltaa itse niin ei ole riippuvainen liikkeistä ja niiden aikatauluista. Mielestäni vaativampia huoltohommia ovat kiekkojen rihtaus ja kiekkojen napojen/vapaarattaiden huolto. Keskiölaakerin vaihtokin voi olla vaativampi homma, jos laakerit painetaan keskiön sisäpinnalle. Samoin hydraulisten jarrujen ilmaus ja nesteen lisäys/vaihto.

Pyörän perushuoltoon kuuluu myös se, että vannejarruissa välillä tarkistaa ja puhdistaa jarrupalojen pinnat sekä varmistaa että mm. polkimet ja satulaputki ei jumitu kiinni. Niihin kannattaa käyttää myös rasvaa ja tahnaa kun puhdistaa ja kiinnittää paikalleen. Varsinkin jumittuneen satulaputken irroittaminen, liuottaminen ja repiminen pois ei ole mitään kovin miellyttävää hommaa.

travelleroftime
02.07.2018, 17.16
Normaaliälyinen varmasti pärjää. Tässä yhden normaaliälyttömän tunnustuksia:

Olen pariin kertaan yrittänyt vaihtaa takapakan itse. Ekalla kerralla pari vuotta sitten älysin kyllä ostaa ruoskan, mutta avainmutteria en. Jäi siis vaihtamatta itse. Kun sitten viime keväänä innostuin jälleen samasta hommasta, niin ostin nyt sen puuttuvan avainmutterin. Huomatakseni sitten viikonlopun tullen, että ei minulla ole riittävän isoleukaista lenkki-/jakoavainta, jolla kääntäisin mutteria. Ei edes putkipihtejä.

Minä sain paikallisesta liikkeestä työkalut lainaan. Vähänkö helpottaa, kun kysyy neuvoa.

oem
02.07.2018, 18.35
Keräilyyn taipuvaisena olen hommannut työkalujen lisäksi parin ketjuja, KMC tyypin liittimiä, vaihdevaijereita ja pari metriä kuorta, päätykappaleita, takavaihtajan ripustimen (onneksi sama käy molempiin pyöriin) uudet takapakat, eturattaat, varakammen, varapolkimet, renkaita, varavaihtajakahva...
Siksi ettei uusia tarvitse odottaa ja/tai ostaa kalliilla jos joku hajoaa tai menee vaihdettavaksi.
Työkaluja on ketjuille, pakoille, kammille, renkaille...+ yleistyökalut.

Mr_W
02.07.2018, 19.01
^ Täällä myös jonkin verran osia varastossa, esim. pari ketjua, takapakka ja kammet. Renkaita ei ole varastossa, mutta vaikea tietää vielä kuinka usein tarvitsee vaihtaa ja voivat (kai?) kovettua tai huonontua säilytyksessä. Tilasin juuri Bike24:ltä paketin, mutta huomasin että olisin yllätyksellisesti saanut Motonetistä hankittua samat tavarat 4 euroa halvemmalla, tosin yksi euron pikkutavara olisi jäänyt pois. Keskiö oli harkinnassa tilata tuon tilauksen mukana varastoon, mutta siitäkään ei tiedä kuinka kauan kestää (nykyinen voi esim. kestää yli kymmenen vuotta vielä?) ja happaneeko kenties säilytyksessä.

Varastointi-intoa laimentaa myös se, että pyörä voidaan varastaa tai voisi olla tarve vaihtaa pyörää, jolloin tilatut tavarat eivät sopisikaan. Voisihan ne silloin tietysti yrittää myydä pois.