Näytä tavallinen näkymä : Apuja kippurasarvisen adventure/gg/bikepacking -pyörän valintaan
Tervehdys, toivottavasti kaikilla sujui juhannus hyvin.
Haussa olisi kippurasarvinen adventure/gg/monstercross/all-road/road plus/bikepacking/mitänäitänyton -pyörä. Nimityksiä on useita ja tuntuvat menevän ristiin ja päällekkäin, mikä näin aloittelijan näkökulmasta ei asiaa ainakaan helpota. Olen tässä pyrkinyt hieman itse perehtymään pyörätarjontaan sekä lukemaan vanhoja lankoja, mutta tieto tuntuu vain kasvattavan vaihtoehtoja. Päätin siis kirjoitella tänne, josko täältä saisi apuja ja palstalaisten ajatuksia pyöränhankintaan. Alla hieman speksejä ja omaa pohdintaa muutamalla ranskalaisella.
Speksit:
Kuski 185cm/87cm
Budjetti: Sanotaan vaikka 1500e. Tässä toki varaa kumpaankin suuntaan, mutta en oikein pysty perustelemaan itselleni kovin paljoa kalliimpaa pyörää harrastuksen alussa. Ajatuksena olisi myöhemmin päivittää kalustoa (jos tähän kunnolla hurahtaa), jolloin olisi itselläkin paremmin tiedossa mitä ominaisuuksia pyörältä haluaa.
Käyttö: Soralenkit ja työmatkapyöräily, mutta myös kevyt pyöräretkeily (muutaman yön reissuja).
Rengastila: Retkikäyttöä silmällä pitäen saisi vähän reilumpi rengas mahtua, jotta pärjää ainakin välttävästi myös soratietä heikommalla alustalla. Olisi myös talvikäytössä (lähinnä lenkit ja työmämatka, ei niinkään retkeily), joten tämäkin puoltaa rengastilaa.
Runko: Teräs saattaisi olla ykkösvalinta, kun ilmeisesti retkeilykäyttöön olisi parempi vs. alumiini. Titaani nyt tietysti olisi oma lukunsa, mutta hinta taitaa karata näissä liian kovaksi.
Alla muutamia pyöriä, joita olen miettinyt. Kivijalasta osto olisi mieluisin vaihtoehto, kun ei ole edellistä pyörää ja sitä kautta geometriaa tiedossa minkä pohjalta voisi ostopäätöksen testaamatta tehdä.
Turun liikkeistä löytyisi mm. seuraavia vaihtoehtoja.
Raispo:
Specialized Sequoia -18 (http://www.raispo.fi/tuote/700/specialized-sequoia-18)
Specialized Sequoia Elite -18 (http://www.raispo.fi/tuote/668/specialized-sequoia-elite-18) Osat tässä jo mieluisammat kuin halvemmassa versiossa, mutta hinta jo sen 2000e.
Foxcomp:
Hieman ohkaisesti näyttäisi olevan täyssettejä valikoimassa, mutta runkoina myyvät Salsa Fargoa ja Vayaa sekä Surly Straggleria ja Midnight Specialia. En tiedä miten heillä olisi näitä täyssettejä sitten saatavilla/tilattavissa, mutta Salsat voisivat olla aika jees.
Bikeshop.fi/Ajopyörä:
Kona Rove ST (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROV/) Saatavuus hieman kysymysmerkki, kun isompia kokoja ei ole varastossa. En tiedä olisiko tuo 54cm minulle liian pieni.
Norco Search XR Steel 105 (https://www.bikeshop.fi/Norco-Search-XR-Steel-105/ekauppa/pNOSEXRS105/) Heikko saatavuus, en tiedä pystyykö koon testaamaan kuitenkin Norcon muilla pyörillä.
Rock Machine Gravelride 700 (https://www.bikeshop.fi/Rock-Machine-Gravelride-700/ekauppa/pRMGRAVEL700/) Laitetaan nyt tämäkin vaikka ei oikein sytyttänyt tämä.
Kona Sutra LTD (https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-LTD/ekauppa/pKOSULTD/) Hinnaksi taitaa jäädä n. 2000e Bikeshopin alen kanssa, tämä olisi aika maukkaan oloinen vaihtoehto.
Nummen Pyörä:
Olisi mm. Trekkiä, mutta CrossRipit ja Crockettit ei oikein vakuuttanut nopealla vilkaisulla.
Trek 920 2018 (https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/trekking-pyorat/trek-920-2018/?j=halpuus&sp=MN) Menee varmaan jo liian touring-maiseksi, vaikka tangonpäävaihtajia tässä tämänvuotisessa mallissa ei enää olekaan.
Tampereella tulee myös aika usein käytyä, joten jos sieltä löytyy kivijaloista varteenotettavia vaihtoehtoja pyöräksi niin otan mielelläni ehdotuksia vastaan.
Alla vielä listattu muutamia vaihtoehtoja mitä netistä tuli vastaan.
Genesis Croix de Fer 30 (https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/adventure/croix-de-fer/croix-de-fer-30)
Genesis Fugio (https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/adventure/fugio/fugio) saatavuus Suomesta näyttää heikolta.
Vitus Substance V2 Apex1 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-v2-gravel-bike-apex1-2018/rp-prod159910) tämä tullut täällä muissakin aiheissa vastaan.
Jamis Renegade Expat (https://www.evanscycles.com/jamis-renegade-expat-2018-adventure-road-bike-EV306028)
Jamis Renegade Expert (https://www.evanscycles.com/jamis-renegade-expert-2018-adventure-road-bike-EV306050)
Salsa Journeyman Sora 650 (https://salsacycles.com/bikes/journeyman/journeyman_sora_650) ihan mielenkiintoinen tässä hieman alemmassa hintaluokassa, mutta saatavuutta Suomesta tuskin on tällä hetkellä.
Hinnat tuntuvat karkaavan sinne 2000 euroon aika järjestäen, mutta muutama vaihtoehto pysyi myös siellä ~1500e hujakoilla. Onko tuo hintahyppäys useimmissa tapauksissa sen arvoinen verrattuna saataviin lisäominaisuuksiin vai kannattaako pidättäytyä alkuperäisessä budjetissa?
Toivottavasti yllä olevasta pläjäyksestä hiukan aukesi millaista pyörää olisi hakusessa. Olisi mukava saada kokeneempien harrastajien ajatuksia ja ehdotuksia.
-M
Monen mielestä kannattaa panostaa hydraulisiin jarruihin myös droppitankoisissa vaikka onkin vähän tyyriimpää. Etenkin tuossa reissukäytössä aika hyvä olla tehokkaat jarrut. Vitus on harmillisesti myyty loppuun mutta tuota Genesistä saa Suomestakin https://www.velobia.fi/genesis-croix-de-fer-30-2018.
Edit: Vitusta onkin tosiaan CRC:ssä, Wigglellä oli loppu
Vaikuttaa siltä, että aloittajan haarukka on kohdillaan, enkä heti muista yhtään hyvää vaihtoehtoa listaan lisää. Retkipyöristä ehkä voisi tarkistaa mm. Trek 520. Yleensä noissa on erona krossareihin takahaarukan pituus ja ehkä akseliväli. Tuleeko pyörästä liian vakaa tai kankea, sitä en osaa sanoa.
Rengaskoosta sanoisin, että sileähkö n. 35 mm riittää hienosti hyväkuntoiselle soratielle. Siitä leveyden kasvattaminen sitten antaa pelivaraa pinnan heikentymiseen. Toinen juttu on talvikäyttö. Itselläni on myös nastat 35 mm ja nekin ovat ok hoidetulla tiellä. Tässäkin leveys lisää käyttökelpoisuutta, kun hoidon taso heikkenee. Mikä sitten on käytännössä riittävä rengaskoko, siihen ei oikeaa vastausta ole. Kannattaa myös muistaa, että huonommallakin tiellä pärjää, vaikka olisi se 35 mm. Tällöin ajaminen ei vain ole yhtä nautittavaa ja jos tuollaisten tilanteiden osuus kaikista ajoista on olemattoman pieni, ei ehkä kannata antaa sille liikaa painoarvoa. Rengaskoon kasvattaminen lisää myös painoa eli tuo siten nahkeutta ajamiseen hyväpintaisilla teillä, vaikka vierintävastus ei välttämättä kasvaisikaan. Voi toki sekin kasvaa.
Fugio yms. käyttää 650b-rengasta ja se varmasti on mukava sorateillä. Hyviä talvirenkaita ei ainakaan viime talvena ollut tähän vielä saatavilla, mutta epäilemättä jossain vaiheessa tuollainenkin koko markkinoille tulee. Montako vuotta pitää odottaa, sitä en tiedä.
Kannattaa koittaa selvittää myös pyörissä vakiona olevien kiekkojen laatua. Monesti ne ovat painavia, eikä edes välttämättä kovin lujia retkikäyttöön. Uusiminen on suht arvokasta (ei kannata laittaa vakion tilalle halvinta tarvikevannetta).
Toinen asia, mistä kannattaa koittaa löytää eroja mainitsemiesi vaihtoehtojen välille, on geometria. Sopiva koko löytyy jokaisesta, mutta ajoasennossa, rungon kulmissa, akselivälissä, fronct/center-mitassa, takahaarukan pituudessa (osuuko sivulaukut kantapäihin) jne. voi olla eroja. Kiinnikkeet lokareille ja tavaratelineelle taakse todennäköisesti löytyy kaikista, mutta jos on tarvetta laittaa laukkuja eteenkin, siihen kaikki ei luultavasti tarjoa valmista ratkaisua. Takajarru voi joissain malleissa vaikuttaa tavaratelineen asennukseen. Jos jarru on haarukan päällä, voi se tulla telineen eteen ja vaatia tuollaiseen malliin tarkoitetun telineen eli kaventaa vaihtoehtojen määrää. Haarukan sisään asennettu jarru on helpompi, mutta mekaanisena versiona uittaa vaijeria pitkin vettä kuoren sisään ja voi olla ongelma talvella. Itse olen torjunut tätä haitarikumin pätkällä (2 €/2 kpl) ja voitelulla. Vielä en osaa varmuudella sanoa, poistaako tuo ongelman vai vähentääkö se sitä.
Hydraulijarrut on mukavat, mutta hyvillä mekaanisillakin ajelee ongelmitta pl. em. kosteusongelma.
Välitykset kannattaa myös tarkistaa, vaikka niitä yleensä voi lähes kohtuullisin kustannuksin korjata. Lähinnä pienimpien vaihteiden riittävyys kuormattuna ylämäkeen on kiinnostava asia. Isot vaihteet tuskin keskinopeutta pudottaa ja vaikka pienten vaihteiden kohdalla tilanne on sama, liian raskas polkeminen haittaa paljon enemmän kuin alamäessä huippunopeuden jääminen muutaman km/h alemmas. Itse pidän minimivaatimuksena ykkösen välitystä 1:1 eli edessä ja takana on rattaissa yhtä monta piikkiä. Tässäkin vaikuttaa ainakin mäkisyys, polkijan kunto yms. Minun kunto jo minulle vauhdikkaan 50 kilsan lenkin jälkeen edellyttää tuollaista välitystä ilman kuormaakin ajettaessa isommissa ylämäissä.
1x-vaihteistossa vaihteiden porrastus on karkeampi kuin etuvaihtajan kanssa. Tuotakin kannattaa yrittää miettiä, onko omissa ajoissa merkittävä juttu. Itse pidän etuvaihtajasta, mutta moni muu ajattelee toisin.
Vaihtoehdot näyttävät pitkälti samoilta kuin mitä itsekin pyörittelin hyvän aikaa.
Foxcompissa varmasti osaavat suositella ja tarvittaessa myös kasata Salsan ja Surlyn rungoista sinulle sopivan setin. Silloin kannattaa tosin ehkä vähän kasvattaa budjettia, kun ihan jokaista penniä venyttäen se ei välttämättä maksa vaivaa.
Trekiltä kannattaa katsoa Checkpointia. Olin jo keväällä ALR 4:n koeajettuani ostamassa ALR 5-mallia, mutta saatavuus suomessa venyi venymistään ja päädyin lopulta kasaamaan Salsa Vayan.
54cm Rove on hyvin todennäköisesti liian pieni, etenkin kun käyttösi on ilmeisesti enemmän työmatkoja ja retkiä kuin ns. kovaa ajoa.
Jos päädyt tilaamaan briteistä, niin hydraulisten jarrujen kääntäminen toisinpäin tankoteippijumppineen on tympeää, jos myyjäliike ei tee sitä ennen lähettämistä.
^Usea brittifirma kyllä tiedustelee jo tilausvaiheessa kahvojen kätisyydestä, siis ei aihetta ole huoleen.
Samojen asioiden ja samojen pyörävaihtehtojen kanssa painiskelin kevään ajan ja lopulta päädyin Kona Rove ST, johon olen nyt n. 300km kokemuksella ollut erittäin tyytyväinen.
Referenssiksi koon suhteen, 186cm ja 89cm inseamilla koko 56 tuntui osuvan juuri kohdalleen.
Omalla kohdalla mietitytti aluksi tuo jarrukysymys, mutta lopulta yllätyin mekaanisen Spyren suorituskyvystä. Ei ole tietty sitä hydraulisen herkkyyttä, mutta jarrutusvoimaa kyllä löytyy tarpeeksi, lukkojarrutuksiin löytyy paukkuja jos se on joku mittari. Hydraulisten etuja arvostan sitten enemmän maastopyörissä.
Toinen pieni miinuspuoli on, että nuo vakiokiekot vaikuttaisi aika raskailta (vielä en ole puntaroinut). Harkinnassa jossain vaiheessa päivittää ja jättää alkuperäiset talvirengaskäyttöön.
Croix de fer 30 pääsi loppusuoralle karsinnassa, mutta paljaat vaijerit alaputkessa renkaan takana saattaa heikentää talvikäyttömahdollisuuksia ja arvostan 1x -vaihteiston yksinkertaisuutta. Lopulta hylkäsin myös kaikki 650b -vaihtoehdot karsinnasta.
MainosJussi
27.06.2018, 09.43
Itse olin samassa tilanteessa keväällä, samat vaihtoehdot pöydällä. Halusin Sutra LTD:n, katselin Salsa Journeymanejä, Vituksia ja Rovekin oli vaihtoehto.
Valitsin kuitenkin LBS:n suosituksesta Specialized Sequoia -18 (http://www.raispo.fi/tuote/700/specialized-sequoia-18)n, vaikka olin haaveillut hydraulisista jarruista ja 1x voimansiirrosta.
Teräsrunko, teräshaarukka, riittävä rengastila myös nastoille lokareilla (42mm+), läpiakeselit, tubelessready, riittävät kiinnitysmahdollisuudet ja korkeahko stack. Kaikki löytyy, ja nuo voimansiirron puutteet voi korjata myöhemmin jos vielä siltä tuntuu. Jarrut (tektro-spyre), yllättivät positiivisesti sisäänajon jälkeen. Voimansiirtokin toimii moitteettomasti. Olen 180/84 ja pyörä on kokoa 56.
kuovipolku
27.06.2018, 10.24
Valitsin kuitenkin LBS:n suosituksesta Specialized Sequoia -18 (http://www.raispo.fi/tuote/700/specialized-sequoia-18)n, vaikka olin haaveillut hydraulisista jarruista ja 1x voimansiirrosta.
Onnittelut valinnasta ja hatunnosto rohkeudelle olla piittaamatta siitä mitä ajan henki, yleinen mielipide, fillarimedia ja pyörävalmistajien markkinointikoneisto kertoo meidän välttämättä tarvitsevan.
Onnittelut valinnasta ja hatunnosto rohkeudelle olla piittaamatta siitä mitä ajan henki, yleinen mielipide, fillarimedia ja pyörävalmistajien markkinointikoneisto kertoo meidän välttämättä tarvitsevan.
Vähän huvitti huomata sama asia kun eräs kaveri joka oli alkanut myös ajamaan maastossa käytetyllä pyörällä ja ei ollut mitään ongelmia pysyä porukan mukana 26 renkailla, jyrkällä suntourin halpiskeulalla ja mekaanisilla levareilla. Kyllä se kuski tekee pyörästä toimivan.
^Pääasiallisesti kyllä niin mutta suurin osa haluaa myös nauttia. Itsellä All-City Machoman fiilattuna, aivan mainio kapistus mutta Foxilla ei näköjään kokoja, itse 180 senttisenä ajan 52cm:n runkoisella, kysyjälle 55cm aivan mainio olisi...
kuovipolku
27.06.2018, 15.21
Ei tarvitse mennä mihinkään syväanalyysiin masokismin olemuksesta tai joidenkin fillaristien surkuhupaisista kuvitelmista siitä että he ovat kovia kuskia koska ajavat epämukavilla tai peräti sopimattomilla pyörillä. Asia on yksinkertaisesti vain niin että jollekin hyvä puinen tuoli on mukava, jollekin nahkainen ja jousitettu nojatuoli ja jollekin upottava sohva.
Minusta nyt ollaan monessa suhteessa menty ööveriksi sen suhteen mikä on vähimmäisvaatimus mukavuudelle. Vähän samaan tapaan kuin toisista ollaan menty ööveriksi siinä että maastoonkin jotkut tarvitsevat sähköavusteisen pyörän:cool:
En tiedä missä nyt ollaan, mutta mielestäni vaatimustaso on siinä, mitä markkinat tietyllä summalla/budjetilla pystyy tarjoamaan. Aloittajan budjetilla saa erinomaista kalustoa, eikä ainakaan minun mielestäni tarvitse yhtään tinkiä kohtuullisesta mukavuudesta.
Hsa, miksi vaijerit siellä on este hankinnalle? Ei mielestäni moinen voi olla este pyörän hankinnalle. Myös mekaaniset toimiia aivan mainiosti, itsellä käytössä Hayes CX Expertit ja TRP Spyre SLC:t eikä pahaa sanottavaa kun sisäänajo hoidettu.
Hsa, miksi vaijerit siellä on este hankinnalle?...
Varmaan isot pojat ovat internetissä kertoneet, että on huono juttu?
Niin, itsellänikin on tuollaiset ja taitaa viiden vuoden aikana kerran olla jäätynyt. Maastopolulla 10-15 asteen pakkasessa lätäkön jää petti ja uitin pyöräni vedessä. En siis osaa pitää tuota ongelmana, kun tuollaiset tilanteet on äärettömän harvinaisia ja toisaalta en tiedä, millaisia ongelmia vaihtoehtoisissa toteutustavoissa mahdollisesti voi tulla vastaan. Mutta onneksi hsa tuskin mistään olennaisesta joutui tuon kriteerin takia luopumaan, Rove st on varmasti hyvä valinta siinä missä Genesiskin.
hämeenhitain
29.06.2018, 16.09
Hankin melko samanlaisiin tarpeisiin sen harkitsemasi Kona Roven (ST). Takana nyt joku 5 000 kilometriä ja edelleen on joka kerta ilo istahtaa Roven satulaan.
Tykkään ihan simona 1x11:sta, sopivan simppeli systeemi minulle ja huolto ollut helppoa.
Ajoin läpi talven renkaina Mara Winter, joka toimi hyvin mustalla jäällä ja vielä sileällä peilijäälläkin pysyin pystyssä ja hengissä, mutta loskassa ja sohjossa tuo rengas on kyllä aivan käärme.
Pehmeän juoksuhiekkamaisessa hiedassa kaipaisi vähän leveämpää rengasta, mutta muuten Rove on mennyt yli kaikesta minne keulan on osoittanut, enkä keksi mitään selvää moitittavaa omassa käytössäni. No, ehkä sen, että Rovella on niin kiva ajaa että sen kanssa tulee oltua sitten koko ajan jossain metsä- ja pikkuteitä koluamassa. Jarruista saa irti riittävästi tehoa, vaikka hydraulisten tietty herkkyys niistä tietysti puuttuukin.
Olen 170-sentttinen ja edellisvuoden mallista koko 51 on just eikä melkein sopiva.
Kun vaihtaa niihin mekaanisiin kunnon vaijerinkuoret niin johan alkaa jarrut toimia. Tuli ihmeteltyä tässä yhtä pyörää, siinä oli TRP:n molemmilta puolilta puristavat jarrusatulat ja kuorina sellaiset metallipunoskuoret. Kahvatuntuma oli timanttinen.
Kun vaihtaa niihin mekaanisiin kunnon vaijerinkuoret niin johan alkaa jarrut toimia. Tuli ihmeteltyä tässä yhtä pyörää, siinä oli TRP:n molemmilta puolilta puristavat jarrusatulat ja kuorina sellaiset metallipunoskuoret. Kahvatuntuma oli timanttinen.
Linkkiä kunnollisiin kuoriin?
Veivaaja
02.07.2018, 16.42
Välityksistä
En tiedä muista, mutta itse kaipaan pyörältäni retkikäyttössä myös kevyitä välityksiä. Vanha nyrkkisääntö oli 1:1 -välitys pienimmäksi. Jos siis pyörässä compact -kammet (50-34), pitäisi saada taakse 34:nen. Krossareissa on paljon 46-36 -rattaisia, joten välitykset voivat olla ongelma, varsinkin jos takana on maantievaihtaja. Kannattaa tarkastaa tuo asia hankittaessa.
Helppo ja halpakin vaihtaa eteen pienemmäksi 34 T
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-10-speed-chainring-34t-fc-6750-silver-47751
Linkkiä kunnollisiin kuoriin?
Ei minulla ole. Käsittääkseni Nokon tekee moisia, en tiedä minkä merkkistä oli tämä näkemäni kuori.
Linkkiä kunnollisiin kuoriin?
Nuo vois olla
http://www.foxcomp.fi/yokozuna-brake-outer-reaction-smoke-1m
Helppo ja halpakin vaihtaa eteen pienemmäksi 34 T
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-10-speed-chainring-34t-fc-6750-silver-47751
Ei auta eteen 34, kun vakiona on 50-34. Taakse 10-lehtiseen on saatavilla 12-36, jolloin se yhdessä 34 hampaisen eturattaan kanssa riittää moneen tilanteeseen. Voi tietysti olla, ettei vaihtaja enää riitä. Mutta esim. Sramin GX pelaa mediumina hienosti 36:n kanssa, vaikka tuollaiseen pitäisi valmistajan mukaan laittaa long.
Kiitos vastauksista! Mukavasti tullut erilaisia pointteja ja mielipiteitä valintaan sekä pyörän ominaisuuksiin liittyen. Kiva kuulla myös mihin ratkaisuun muut vastaavassa tilanteessa olleet ovat päätyneet.
Tässä on nyt muotoutunut semmoinen kolmen kärki, josta ehdokas voisi löytyä.
Kona Rove ST (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROV/)
Specialized Sequoia -18 (http://www.raispo.fi/tuote/700/specialized-sequoia-18)
Vitus Substance V2 Apex1 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-v2-gravel-bike-apex1-2018/rp-prod159910)
Rovea näyttäisi olevan taas saatavilla Bikeshopista. Näyttäisi tuo 56 koko olevan heidän testipyörissään, joten tätä kautta olisi mahdollista koeajaa parin päivän ajan ja todeta onko geometria itselle sopiva vai ei. Muista vaihdoehdoista Sequoia näyttäisi olevan hieman heikommilla osilla, joten sen takia kakkosvaihtoehto ja Vitusta ei pääse kokeilemaan, joten ei ole ensimmäinen vaihtoehto vaikka kilpailukykyinen hinta.
Sequoiaa en ole ajanut, vain liikkeessä potkinut renkaita. Vaikuttaa käyttökelpoiselta arkeen, mutta jonkun testin mukaan kiekot ovat painavat. Tuon hintaisessa pyörässä näin kalliiden osien päivitys ei vain ole ehkä ensimmäinen juttu, minkä haluaisi tehdä.
Muiden kiekoista en sitten mitään tiedäkään. Ja voihan olla, että Spessun kiekot kestää hiukan kuormaakin. Näitä juttuja on vaikea arvioida. Mutta tuskin pahasti pieleen menee se tai Rove, jos mitoitus osuu kohdilleen.
Rovessa myös painavat kiekot, eli niillä se ei saa "etumatkaa". Voisin veikata, että Vituksenkin kiekot ovat reilusti päälle 2kg. Kiekkojen perusteella siis samalla viivalla kaikki.
Rove on hieno ja mukavan ajettava fillari. Siinä olisi jo valmiiksi Vituksen tapaan 1x (jotkut tosin kaipaavat kahta eturatasta). Spessun Alivio -takavaihtajaa minä en huolisi yli tonnin fillariin. Vitus kevein => houkutteleva. Siinä 650b kiekot - etu vai haitta?
EDIT:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOPICKRIV22HRD/on-one-pickenflick-sram-rival-11-hrd-cyclocross-bike
Tuossa yksi vaihtoehto
Tuon minäkin ottaisin.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOPICKRIV22HRD/on-one-pickenflick-sram-rival-11-hrd-cyclocross-bike
Tuossa yksi vaihtoehto
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOPICKRIV22HRD/on-one-pickenflick-sram-rival-11-hrd-cyclocross-bike
Tuossa yksi vaihtoehto
Onko tässä kuinka "kisainen" geometria? Lokasuojien kiinnityspaikkoja tässä pyörässä ei taida sivujen perusteella olla, joten siitä miinusta kun ainakin sellaisten mahdollisuus olisi plussaa.
Mulla on toi Kona Sutra ltd ja voin sitä varauksella suositella.
Harkitsin Rovea, mutta halusin ehdottomasti hydrauliset levarit ja tilaa vielä leveämmille renkaille (talvella edessä oli 50 mm nasta ja täyspitkä lokari).
Jotain eroa noissa vissiin on geossa, Sutra kai vielä enemmän touring-käyttö edellä mietitty (gravel-touring??). Vaihdoin renkaat kapeammiksi ja eturattaan isommaksi (kuten Rovessa). Samoin tanko sai lähteä, en tottunut siihen että levenee niin kovasti (taitaa olla Rovessa sama).
Sent from my iPad using Tapatalk
Heitetääs pientä päivitystä. Oli Konan Rove ST kokeilussa 56cm koossa. Pyörän standover tuntui hieman liian korkealta itselle eli todennäköisesti 54cm olisi sopivampi. Muuten pidin ajoasennosta ja satulassa ollessa mitat tuntuivat hyviltä, joten tuon pienemmän saanee sopimaan itselle vaikka pidempää stemmiä vaihtamalla.
Saatavuus hieman kysymysmerkki, joten täytyy katsoa joutuuko tässä odottelemaan seuraavan vuoden mallia mutta ostohousuja tässä vedellään jo jalkaan.
Vaikka Crossripin ensikatsomalla hylkäsitkin, niin minä päädyin siihen yhdistettynä lenkki- ja retkipyöränä. Tässä siis vielä oma panokseni valintaasi hämmentämään. Syitä valintaani olivat mm. rento ajoasento (pitkä emäputki -> letkeä stack/reach-suhde), kuitukeula lowrider-kiinnityksillä, mekaaniset levyjarrut (Trp Spyre) ja usea mukavuutta lisäävä pikkujuttu (valmiiksi geeli tankoteipin alla,KSA18-seisontatuen kiinnitysmahdollisuus, jätetty riittävästi ruotoputkea jne.). Itse pidän kovasti lisäjarrukahvoista retkellä kaupunkiympäristössä ja niitähän ei hydraulisiin saa, Crossrip 2:ssa ne ovat vakiona. Kuitukeula lowridereilla on taas äärimmäisen harvinainen otus ja tässä sellainen on isompia retkiä varten, kun pitää pakata tavaraa etuhaarukankin tarakkaan ja haluaa kuitenkin kuitua tärinää vaimentamaan. Teräsrungon hyödyn ymmärrän lähinnä silloin, jos jossakin todella hevonkuusessa runkoa pitää alkaa hitsata. Mutta eipä ole toistaiseksi tuollaista tullut alumiinirunkojen kohdalla eteen. Ja se paino …
Crossrip 2 oli järjestyksessä kolmas retki- ja lenkkikäyttöön tullut cycloni, joten tiesin hyvin tarkkaan mitä haluan, etenkin kun vaimolla oli siitä jo reilun parin vuoden kokemus. Vaihdoin tosin spyrejen tilalle semihydrauliset hy/rdit mutta vallan mainioilta tuntuivat kyllä Spyretkin, eli kyllä niilläkin tarvittaessa tangon yli lentää.
Maalainen
18.07.2018, 00.19
Lenkkikäyttöön hiekkateille sekä huonokuntoisille asfalttiteille pyörä hakusessa. Maastopyörään tottuneelle kuulostaa mainoksen maininnat maastopyörän rennosta ajoasennosta, lyhyestä ohjainkannattimesta ja loivasta keulakulmasta tutun turvalliselta. Tarjouskin kohdallaan. Mutta onhan tuo runko "yleistä linjaa" monta senttiä korkeampi. Uhka vai mahdollisuus? http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-silex-400/
e: linkki pyörän specseihin https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness-gravel/gravel/2018/silex-400-9361.html
Lenkkikäyttöön hiekkateille sekä huonokuntoisille asfalttiteille pyörä hakusessa. Maastopyörään tottuneelle kuulostaa mainoksen maininnat maastopyörän rennosta ajoasennosta, lyhyestä ohjainkannattimesta ja loivasta keulakulmasta tutun turvalliselta. Tarjouskin kohdallaan. Mutta onhan tuo runko "yleistä linjaa" monta senttiä korkeampi. Uhka vai mahdollisuus? http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-silex-400/
e: linkki pyörän specseihin https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness-gravel/gravel/2018/silex-400-9361.html
Gravel grinder ketjussa ainakin speksien perusteella hyväksi arvioitu. Tuolla hintaa en kyllä miettisi muutakuin, että mikä on oikea koko. :D Milläköhän tuohon hintaan pystyvät myymään. :O
Fillarihemmo
18.07.2018, 10.37
Hi5Bikesissa 2018 vuoden Konat tarjouksessa.
Itellä kokemusta vain yhdestä ainoasta kippurasarvisesta, se on Kona Rove Steel. Ajoasento ensikertaisella tarpeeksi pysty. Juomapulloja saa kiinni 3kpl ja tarakkakiinnikkeet takana sekä etuhaarukassa.
https://www.hi5bikes.fi/haku?q=ko-b18
Maalainen
18.07.2018, 17.54
Näkyi Kona-tarjouksessa olevan minulle sopivan kokoiset loppu.
Silexin koko mietityttää. En ole kovin kokenut tulkitsemaan geometriataulukkoja, joten kommentteja kaipailisin..
Minulla on ollut pari maastopyörää, runkokoko L on tuntunut sopivalta. Canyon Nerve on tällä hetkellä, siinä reach 451 ja stack 617. Voiko noista maasturin mitoista päätellä mitään gg-pyörää varten?
Kona suosittaa Rovea kokoiselleni (184/89) 56cm kokoisena. Siinä reach 392 ja stack 610.
Silexin L-kokoisen reach 415 ja stack 644! M-kokoisen reach 400 ja stack 623.
Pitäisikö valita M-koko vai mitä ihmettä...
Itseänikin kuumottaa tuo Silex. En kyllä ilman koeajoa ala ostamaan kun vasta ensimmäinen kippurasarvinen mietinnässä.
Mitä ymmärtänyt niin tuosta Silexistä pitäisi valita yksi koko pienempi kuin normaalisti juuri tuon erilaisen runkogeometrian takia. Saman firman sivuilla myydään myös 300 versiota ja siinä neuvotaan juuri tuosta runkokoon valinnasta. Parhaiten varmaan kun soitttaa tuonne liikkeeseen ja varmistaa kun oma inseam ja pituus tiedossa.
Samppooni
18.07.2018, 20.03
Olin jo tilaamassa 1500-2000€ hintaista elämäni ensimmäistä kippurasarvea työmatkapyöräilyyn ja 1-2 krt/vuosi tourinki/bikepacking tarpeeseen, mutta lopulta alkoi kaikki tutkimustyö ahdistaa. Speksilistoja tuli luettua kuin piru raamattua ja epäilys siitä sopivan kulkineen löytämisestä ja koko rahasumman hassaamisesta väärään laitteeseen ajoi tekemään satulapäätöksen. Laitoin tilaukseen halvahkon ja painavan teräsrassin Shimanon Soralla: Vitus Substance gravel Sora (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=vitus+substance+gravel+bike+-+sora+2018&cat=product)
Maastopyörä jo on, jos tällä sitten saa suhattua lähitienoota vähän asfaltin ulkopuolellakin sekä tietty duuniin ja takas paremmalla ja joskus huonommallakin säällä. Eipähän ainakaan putoa korkealta jos ei olekaan mun juttu.
Varjostaja
19.07.2018, 00.00
Itse kävin toissaviikolla nappaamassa tuon Silex 300 version mukaan verkkokaupasta sen ollessa - 25% alessa ja tosiaan yhden koon pienempi, kuin mitä noi koko chartit näyttää oli ainakin omalta osaltani täydellinen ratkaisu. ( 168 cm pitusena meridan omat chartit suositteli muistaakseni 50 kokoa ja pyöräkauppojen suositukset / koeajot ohjasivat 47 frameen.) Parin viikon ajamisella ilman aikaisempaa kokemusta yli tonnin pyöristä / käyräsarvisista silexi vaikuttaa varsin toimivalta kokonaisuudelta ilman mitään isompia ongelmia. Ainoa ehkä hiukan rassaava asia on, että tyyliin yläputken muoto mikä helposti naarmuttaa terävän kulman ansiosta maalia ja vaatii melkeempä jonkin teipin suojaamaan sitä tulevilta osumilta.
Pisteet kyllä silexille ( tai ainakin 300 versiolle) miten tasapainoisesti siihen on valittu varsin modernit osat ilman ainakaan vielä ilmenneitä heikkoja lenkkejä, mitkä vaatisi päivittämistä lähiaikoina.
Fillarihemmo
19.07.2018, 08.31
Kona suosittaa Rovea kokoiselleni (184/89) 56cm kokoisena. Siinä reach 392 ja stack 610.
Mä taidan olla n. 182-183cm pitkä ja läskiä on yli 90kg. Kona Rove Steelistä mulla on runkokoko 56 ja kolmas stemmi todensanoi, elikä kolmas stemmi on nyt menossa ja nyt alkaa ajoasento myös kippurasarviin tottumattomalle löytymään :)
Maalainen
19.07.2018, 10.25
Tarkoitin jalan sisämittaa 89cm. Ot:(On se 89 ollu painokin, nyt on tehny mieli fillaroida enemmän ja paino alempi)
Jäykkäperäisellä maasturilla on tullut lähinnä syksyisin hiekkateitä ajeltua, ja nyt tekisi mieli kippurasarvella kokeilla. Mutta tarkoitus ei olisi muuttaa ajoasentoa pystymmäksi, siksi Silex vähän arveluttaa. Toisaalta en usko taipuvani kovin urheilullisenkaan asentoon, siksikin Silex kiinnostaa.
Ajamallahan se selviää, mutta lyhyen koeajon perusteella ei ehkä kuitenkaan. Vielä kaipaisin kokeneemman pyöräilijän näkemystä asiasta...
Itsellä jo ostohousut jo jalassa ton Silex 400 suhteen, mutta liikkeeseen 170km matkaa. Harmi että yleensäkään näitä Meridoita myydä oikein missään niin pääse koeajamaan tai jos myydään niin jotain peruspyöriä XXL täynnä :F
Miikarinen
20.07.2018, 11.10
Moi,
Löytyykö kokemuksia tuosta Vitus Substance V2:sta? Sellaista harkinnut tilailla, omat mitat 182cm, jalan sisäpituus 82cm, runkokoko saattaisi olla 56? Onko viime aikoina toimitukset pelanneet chainreactioncyclessä?
Fillarihemmo
20.07.2018, 23.28
Ainiin Kona Rove St mallia puolsi kolmen juomapullon kiinnitysmahdollisuus ja tarakkaruuvit edessä ja takana.
Huhtikuun jälkeen kilsoja tullut Roveen n.1600km ja on sillä ajettu viiden päivän retkikin toukokuussa:
https://m.facebook.com/pg/fatbikevuokraus/photos/?tab=album&album_id=2073172532954638&ref=page_internal&mt_nav=1
Maalainen
28.07.2018, 12.46
Kävin alkuviikosta Cyclecentteristä em. Silexin hankkimassa. Kuten arvelin, ei lyhyt koeajo paljon apuja tuonut kun aiempi kokemus kippurasarvisesta puuttuu kokonaan. Myyjän suosituksesta päädyin L-kokoiseen runkoon. Ajellaan nyt syksy tällä, eiköhän se ajatus kokemuksen myötä jäsenny ja sitten on parempi arvioida sopiiko joku toinen fillari itselle paremmin.
Ensimmäisten lenkkien eli 200 km:n perusteella ensivaikutelma, joka arvatenkin muuttuu vielä paljon: Ekana tuli mieleen, että mitä hullua pitää kurjuuttaa hiekkatietä tällaisella kapineella, kun jäykkäperäinen 29" on keksitty! Ehkä puhdasoppinen gg-valaistuminen odottaa minua tuonnempana.
Lenkkien asfalttiosuuksilla oli rehellisesti myönnettynä pettymys, ettei tuo juurikaan helpommin etene kuin maasturi. Arviolta ero keskinopeudessa on mieluummin alle 1 km/h kuin yli. Onko "vika" polkijan tottumattomuudessa pyörään vai miten vaikuttaa painavahkot vakiokiekot ja ensiasennusrenkaat sisureilla vs. maasturin Thunder Burtit keventelykiekoille litkutettuina. Ajoasennon vaikutusta ilmanvastukseen on hieman vaikea arvioida, mutta Silexin ajoasento ei taida juurikaan matalampi olla kuin jäykkäperässäni.
Ajoasennon säätäminen on tietysti vielä hakusessa, mutta jotenkin tuntuu ettei L-kokoinen runko ainakaan yhtään liian pieni ole. Tässä on lyhyt stemmi vakiona, joten pidentäminen onnistuisi lyhentämistä helpommin. Kahvoilta ajaessa (toivottavasti käytän termejä oikein) tuntuu, että pitää kurotella. Alaote tuntuu luontevammalta.
Näköjään tuli päällimmäisenä negatiivisia huomioita listattua, ehkä vain harmaapartaisen muutosvastarintaa. Positiivisia juttuja ehdottomasti on mahdollisuus erilaisille otteille droppitangosta, loppui ranteiden puutuminen itselle pitkälläkin lenkillä. Ja erittäin vakaan tuntuinen fillari ajaa ja hämmästyin kuinka se "nielaisee" kylätien asfaltissa ikuisesti olevat routaheitot. Jotta ei ihan kehumiseksi menisi, todettakoon faktana että h*lvetin ruma pyörä väriä myöden :)
Kugelschreiber
28.07.2018, 14.29
^jos kahvoille pitää kurotella, niin käännä tankoa piirun verran ylöspäin, tai voi siirtää myös pelkkiä kahvoja ylöspäin jos alaote tuntuu mukavalta.
Kompaktidropit on kans siitä jänniä kapistuksia että niissä alaote tulee kovin lähelle vrt. huppuote (mun makuun liiankin lähelle).
Kävin alkuviikosta Cyclecentteristä em. Silexin hankkimassa. Kuten arvelin, ei lyhyt koeajo paljon apuja tuonut kun aiempi kokemus kippurasarvisesta puuttuu kokonaan. Myyjän suosituksesta päädyin L-kokoiseen runkoon. Ajellaan nyt syksy tällä, eiköhän se ajatus kokemuksen myötä jäsenny ja sitten on parempi arvioida sopiiko joku toinen fillari itselle paremmin.
Ensimmäisten lenkkien eli 200 km:n perusteella ensivaikutelma, joka arvatenkin muuttuu vielä paljon: Ekana tuli mieleen, että mitä hullua pitää kurjuuttaa hiekkatietä tällaisella kapineella, kun jäykkäperäinen 29" on keksitty! Ehkä puhdasoppinen gg-valaistuminen odottaa minua tuonnempana.
Lenkkien asfalttiosuuksilla oli rehellisesti myönnettynä pettymys, ettei tuo juurikaan helpommin etene kuin maasturi. Arviolta ero keskinopeudessa on mieluummin alle 1 km/h kuin yli. Onko "vika" polkijan tottumattomuudessa pyörään vai miten vaikuttaa painavahkot vakiokiekot ja ensiasennusrenkaat sisureilla vs. maasturin Thunder Burtit keventelykiekoille litkutettuina. Ajoasennon vaikutusta ilmanvastukseen on hieman vaikea arvioida, mutta Silexin ajoasento ei taida juurikaan matalampi olla kuin jäykkäperässäni.
Ajoasennon säätäminen on tietysti vielä hakusessa, mutta jotenkin tuntuu ettei L-kokoinen runko ainakaan yhtään liian pieni ole. Tässä on lyhyt stemmi vakiona, joten pidentäminen onnistuisi lyhentämistä helpommin. Kahvoilta ajaessa (toivottavasti käytän termejä oikein) tuntuu, että pitää kurotella. Alaote tuntuu luontevammalta.
Näköjään tuli päällimmäisenä negatiivisia huomioita listattua, ehkä vain harmaapartaisen muutosvastarintaa. Positiivisia juttuja ehdottomasti on mahdollisuus erilaisille otteille droppitangosta, loppui ranteiden puutuminen itselle pitkälläkin lenkillä. Ja erittäin vakaan tuntuinen fillari ajaa ja hämmästyin kuinka se "nielaisee" kylätien asfaltissa ikuisesti olevat routaheitot. Jotta ei ihan kehumiseksi menisi, todettakoon faktana että h*lvetin ruma pyörä väriä myöden :)Ihte oon huomannu että suoratankoinen ei enään kulje samanlailla kuin ennen, kun on ajanut vain kippuroilla. Varmaankin ajoasento tekee osan. Eli luultavasti silexin vauhti tulee paranemaan. Ja renkaiden erot on merkittäviä.
Moi,
Uskaltanen jatkaa tätä vuoden vanhaa ketjua. Kaipaisin vinkkejä pyörän valintaan.
Käyttötarkoitus: sekaiseen yksin- ja perheajeluun aina muutaman kilometrin siivuista jopa 100 km päivämatkoihin. Pyörällä tulee voida vetää peräkärryä (taka-akselikiinnitys) ja lasten peräpyörää (satulatolppakiinnitys) sekä mahdollisuus turvaistuimen (jonka runkoadapteri satulaputkeen) käyttöön. Lisäksi retkikäyttöä ajatellen tarakan (ehkä jopa etutarakan) ja lokasuojien kiinnityspaikat sekä 2-3 kpl juomapullotelinepaikkoja olisi kova juttu. Siis melkoinen sekakäyttö. Mitään älyttömiä kuormia en pyörän päälle kasaisi, vaan suosin peräkärryjä. Huomattava osa ihan yksinajoakin.
Teknisesti tavoittelen 1x-voimansiirtoa, kippurasarvia, nestejarruja ja 37-45 mm leveitä renkaita.
Budjetti: 0-2000 € (...no ehkä +500 €)
Runkomateriaalia en ole valinnut. Ehkä teräs tai alumiini. Olen yli 100 kg ja 187 cm.
Geometria: melkeempä niin pysty kuin kippurasarviselta voi odottaa.
Osasarjan suhteen en ole nirso. Meneekö käytännössä SRAM-maantiesarjojen puolelle, koska 1X ja kippurasarvet? Shimano on tutumpi, joten osasarjataso saisi olla jotain 105/Ultegra/SLX/XT, joten mikä lie vastaa SRAMia? 1x arveluttaa vaihteiden laajuuden osalta, mutta tavoittelen 80 kadenssilla nopeuksia 8-30 km/h eli peräkärryhommat pitää sujua. 1x siksi, että en halua enää etuvaihtajia, säästyy vähän painoa ja on vähemmän säädettävää.
Netissä vastaan ovat tulleet alla olevat ja niistä pari havaintoa:
-Kona Sutra LTD Rival 1: pinta kova (luin jostain)? aika pulla renkaat (50 mm), joten mites ne 100 km pätkät? teräsrunko vois olla hyvä, mutta onko painoa jo liikaa? Rivalit varmaan hyvät.
-Surly Journeyman Apex 1: kevyt runko ja 37 mm renkaat takaa vauhdin, alu+hiilikuiturunko vähän arveluttaa, ei hydr.jarruja, välitykset pitkät,
-Surly Fargo Apex 1: kallis, läpipulttiakselit, ahdas runko esim runkolaukulle/pulloille, vain Apexit, hyvin kiinnityspaikkoja
-Trek 920: 2x10 vaihteisto ei jotenkin nappaa, mutta olis läpiakselit, täysalurunko (ei hiilaria), jämäkkä tarakkajärjestelmä
Tallista löytyy jo hiilikuitua niin maantielle DI2:sen ja endurance-geometrian kanssa kuin vatukkoon 29"-jäykkäperää XT 2x10 mönkijää, joten nyt jotain noiden väliin.
Ei vaan osaa päättää! Saa keskustella ja suositella :)
Pienen tauon jälkeen edelleen ajankohtainen tuo aiempi viestini. Kovin paljoa en apuja saanut :) Meni muuten Surlyt ja Salsat sekaisin...
Oliskohan mitään mieltä ostaa Salsa Fargon runkosettiä, mahdollisesti Salsan stemmi+kippuratanko+satulatolppa ja naittaa siihen Shimano GRX-sarjan 1x11 voimansiirto nestelevyjarruin? Vanteet voisivat olla esim. 29" ja kumit jotkut pari tuumaa leveät ja kevyesti rullaavat versiot (esim G-Onet). Ensinnäkin Shimanot lähempänä omaa makua. Toisekseen rullaavuus ja pieni/kohtuullinen vierintävastus kovilla pinnoilla olisi tärkeitä. Kolmantena kiinnostaisi pystympi ajoasento.
Fargo on varmaan ainakin lyhyimpiä ja korkeimpia tarjolla olevia runkoja. GRX-kammet ei todennäköisesti sitten sovi, vaan pitää olla leveämmän q-factorin maastokammet, mut joku muu voi asian vahvistaa.
Fargo on varmaan ainakin lyhyimpiä ja korkeimpia tarjolla olevia runkoja. GRX-kammet ei todennäköisesti sitten sovi, vaan pitää olla leveämmän q-factorin maastokammet, mut joku muu voi asian vahvistaa.
Hyvä pointti, ei käy GRX:n kammet: Salsan sivuilta: The Fargo will require a MTB crankset due to the 73mm BB and wide chainstays. The GRX crank will not work on this frame.
Menee vähän hukkaan valmis groupsetti ja mitä enemmän tuota(-kin) lähtee pirstomaan, niin sitä kalliimmaksi tulee.
Juha Jokila
28.01.2020, 22.35
Törkkäämpä Rusakolle lisää vaihtoehtoja. Omasta mielestä nätin näkönen Bombtrack Beyond. Ja samalla merkillä on muitakin runkoja hiukan eri painotuksilla.
https://www.bike24.com/p2341137.html
https://bombtrack.com/wp-content/uploads/2019/09/Beyond-green-951.jpg
(https://bombtrack.com/2020-beyond-green/)
Ja minä heitän Rusakkoa tällä kuvalla, jos siitä saisi jotain ideaa toteutukseen. Saman asian äärellä olin pari vuotta sitten ja päädyin rakentamaan Salsan El Mariachi -runkoon monikäyttökulkineen. On vedetty kärryä ja ajettu arkiajoja. Runko on ahdas kiinnitellä pulloja ja laukkuja pidemmille reissuille.
1x11, Apex (hydr.jarrut), 29", teräsrunko, läpiakselit, lokarikiinnikkeet, korkeahko geo... https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200128/5e6a1bf21933580077af0f62fdc964f7.jpg
Bombtrack Beyondiin olen tutustunut ja aikalailla Fargon tyylinen. Ihan mahdollinen sekin, vaikka siihenkään ei GRX:n kammet sovi. Kovasti nousee hinta, jos esim GRX600 osasarjan joutuu ostamaan hilu kerrallaan ja lopuksi vielä maastokammet erikseen. Aivan kuin tämä runkosetti+muut hilut ei muuten tulisi maksamaan. Mikä ihana harrastus :)
Fargon ja Beyondin lisäksi Ribbleltä löytyisi samanhenkinen Adventure 725 https://www.ribblecycles.co.uk/components/frames-forks/frames/adventure-bike-frames/ ...jos siis tuon tyyppiseen maastomalliseen kippurasarviseen päätyisin. Sitä vielä mietin, että kuinka tuon tyyppisen fillarin saa pikitiellä rullaamaan, jos laittais suht slicksit kumet? Tässä kuitenkin pyöritellyt myös noita vähän sirompia kippurasarvisia: Salsa Journeyman ja Kona Sutra LTD Apex 1x11 voimansiirrolla tai Salsa Vaya tai Genesis Vagabondia rungolla ja niihin GRXää ja ym komponentit erikseen.
Vaikeata on.
PS: nimmarille "Fab": Salsan El Mariachia ei enää myydä, mutta kuvan tunnelma välittyi hienosti
Valitsin itselleni Fargon. Vuoden ajon jälkeen täytyy sanoa että olen kyllä tykännyt. Toimii hyvin poluilla bikepacking varustuksella ja on ajettu myös teitä pitkin takalaukuilla. Maastomiehenä en ole ikinä tykännyt kippurasarvista mutta mitä enemmän tällä on tullut ajeltua niin jotenkin olen tykästynyt. Asento on tarpeeksi korkea ja woodchipper tanko on alhaaltakin ajettuna mukava.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200130/64dd2299e303b237099357d9bd1a3dbe.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200130/e7746bfa52b7325b16dc724436e34e83.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.