PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ortliebin etulaukun kiinnitysvaijeri? Saako mistään?

Mikkomoe
24.06.2018, 21.16
Hei, jossain vaihees täytyis vaihtaa ohjainkannatin tai ohjaustanko, etulaukun kiinnityskappale tietysti pitäis irrottaa siksi aikaa. Muistaakseni katkaisin vaijerin aika lyhyeksi asentamisen päätteeksi, takaisin laittaminen vois olla aika vaikeata, nyppiä lyhyttä vaijeria paikoilleen. Mistäs sais pelkkää vaijeria, en löytäny googlettelulla ortliebin varusteista?

paaton
24.06.2018, 21.54
20e maksaa koko setti. Kannattaa ostaa varalle. Minulta hajosi tuo muovinen osa reissussa.

SSGT-92
24.06.2018, 22.38
Tuolla löytyy netistä :Ortlieb Art-Nr: E167 tai sit koko kiinnike , esim. tuolta ;https://scandinavianoutdoor.fi/ortlieb/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/pyoralaukut/ultimate-kiinnityssarja/
Tankolaukkujen varaosat ;https://www.ortlieb.com/en/ersatzteile-ultimate/

VesaP
25.06.2018, 10.04
cyclestore.co.uk kaupasta saa varaosia halvemmalla vielä. Semmonen muistikuva että kun viimeksi tilaillut sieltä oli ilmaiset postit mutta nyt näköjään 2.99 puntaa alle 140 punnan ostoksille. Ja ole tarkkana minkä mallin varaosia tilaat, Ortliebilla näyttää olevan tankolaukkuja useita ja nuo kiinnityssysteemit ei käy kaikkiin ristiin.

Itse tilaillut joskus varakaapelin siten että ottanut pelkän "jatkopalan" jossa on tosipitkä kaapeli mukana. On halvempi mitä kokonainen kiinnityssarja lukkoineen päivineen.

KotooTöihin
25.06.2018, 19.09
Eiköhän siihen kelpaa joku kestävä naru.

SSGT-92
25.06.2018, 20.04
Täällähän löytyy huumor miähii . . .

Metsämuija
28.06.2018, 20.20
Kun tätä lukee, niin on tyytyväinen etten ole vieläkään saanut aikaiseksi pätkäistä sitä vaijeria lyhyeksi.

Keksiikö kukaan, miksi en muuten voisi jättää telinettä paikoilleen kun laukun sijaan käytän ortliebin tankopussukkaa. Siinä tulee mukana vaahtokumipalikat joiden tarkoitus on pitää pussukka irti kaapeleista. Palikat on aika pienet ja ukon pyörässä kaapelit jää aika puristuksiin. Mietin että tuon telineen avulla saan pussukan aika kivasti irti vaijereista sun muista ja säästän irroituksen vaivan.

VesaP
29.06.2018, 10.57
Keksiikö kukaan, miksi en muuten voisi jättää telinettä paikoilleen kun laukun sijaan käytän ortliebin tankopussukkaa.

Jätä ihmeessä paikalleen. Jos pussukka sopii nojailemaan laukun kiinnitysmuoviin, siinähän sen on hyvä olla. Jos minä käyttäisin tuota laukkua edes epäsäännöllisen säännöllisesti, pitäisin telineen kiinni AINA vaikkei laukkua olisikaan kiinni.

Ja muistaakseni se lyhyeksi pätkäisy ei välttämättä ole ongelmana pelkästään, vaan se että vaikka pitkääkin kaapelia eestaas kiristelee ja löysyttelee, vaijerin suojamuovi menee päreiksi ja estää vaijerin luonnollisen käytön, jolloin vaihto tulee eteen silti.

Veivaaja
29.06.2018, 12.05
Juu

Itse otin telineen irti, kun pyörä vaihtui. Jouduin hankkimaan uuden vaijerin, kun vanha niin kulunut. Nyt yritin jättää säätövaraa, mutta jos kiinnitysteline pääsee liikkumaan ylös-alas se kyllä syö herkästi kiinnitysvaijerin kuoren rikki, ja uudelleenkiinnitys ei oikein onnistu.

Tuota vaijeria saa kyllä Suomestakin, hintakin taitaa olla kilpailukykyinen. Maahantuojalta luulisi saavain nopeastikin.

KotooTöihin
29.06.2018, 19.30
Ei se mitään huumoria ole kiipeilijät käyttää naruja. Puhuin hyvästä narusta, jonka kestävyys on parempi kuin vastaavan paksuisen vaijerin. Eikä se naru hierrä siihen stemmiin läheskään niin rumaa jälkeä. Klikfix tai jotain vastaavaa on itsellä ja naru oli mukana. Luultavasti 10 mun painoista ukkelia sais laittaa sen narun kuormaks, ennenkö se alkaa hajoomaan. Tankolaukulle luvataan 8kg kestoa ja ehkä 2kg on ollu kyydišsä ku maastossa oon ajanu. Kyllä se kiipeilynaru kestää. Ne laukun kiinnikkeet ei välttämättä kestä.

maalinni
29.06.2018, 20.49
Kerro vielä, että miten saat sen oman narun kiinni ortliebin systeemiin? Solmulla?

KotooTöihin
29.06.2018, 22.08
Tossa halpismarkettikurapaskavekottimessa johon valmistaja lupaa 8 kg kantavuutta se naru kiepautetaan ruuvin ympäri ja ruuvi ruuvataan kiinni.

KotooTöihin
29.06.2018, 22.11
Ei mulla oo siinä 2kg enempää ollu koskaan... Hyvin kesti maastossakin.

maalinni
29.06.2018, 23.53
Ortliebissa vähän eri systeemi

Lasse Räsänen
30.06.2018, 17.19
20e maksaa koko setti. Kannattaa ostaa varalle. Minulta hajosi tuo muovinen osa reissussa.

Minkämoisessa tilanteessa teline poksahti? Oliko joku ylivoimainen tälli vai ihan vaan väsymisvamma?

Tämän ketjun ansiosta tekeekin mieli ostaa ylimääräinen teline (tai kaksi) siltä varalta että haluaa käyttää laukkua muissakin pyörissä kuin Virallisessa Retkipyörässä... Mulla on kyllä malli numero 5 eikä 6, mahtavatko olla yhteensopivia...

Lasse Räsänen
30.06.2018, 17.25
Niin juu lisäksi pitää mainita että vaikka olisi lyhyeksi napsaistu vaijeri niin tärkein juttu uudelleenasentamisessa on että viilaat / hiot vaijerin ja sen kuoren pään kartiomaisen sulavaksi. Väänsin juuri pari päivää sitten stemminvaihdon jälkeen Ultimate-telineen paikoilleen tällä tekniikalla. Toimi.

hphuhtin
30.06.2018, 21.21
Mulla on kyllä malli numero 5 eikä 6, mahtavatko olla yhteensopivia...

Sopii ne ristiin, mutta olikohan niin, että lukitus (siis avaimella) toimi 6:ssa paremmin tai 6:n laukkua ei saanut lukittua 5:n telineeseen vaikka napsahtaa siihen kyllä. Meillä on molempia, kaksi eri laukkua, teline kolmessa eri pyörässä, mutta en nyt muista mikä noissa oli täsmälleen erona.