Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 FC 5800 kampisarjan ja kasetin uusiminen



sil
24.06.2018, 15.50
Pyörä on Canyon Endurace vm 2016, jossa täysi shimanon 105 -osasarja.

Tarkoitus olisi vaihtaa kompaktista kampisarjasta (50/34) semikompaktiin (52/36) ja samalla vaihtaa kasetti 11-32 :sta 11-28 :aan.

Tarvitsenko kokonaan uuden kampisarjan vai sopivatko isommat eturattaat vanhaan kampisarjaan? Tarkoitus ostaa Shimanon alkuperäiset osat.

Rattaiden vaihto lienee aika helppo homma? Tarvitsenko muita työkaluja kuin sopivan torx-avaimen? Työkalut kampisarjan irrottamiseen on valmiiksi.
Varmaankaan rattaiden mukana ei tule uusia pultteja, joten joudun käyttämään vanhat uudestaan. Tarviiko pultteihin varata esim. loctitea?

Pyörässä takanavan ja keskiön etäisyys (chainstay) on 415 mm. Vaihtaja on keskikokoinen (medium cage). Varmaankaan ketjun pituutta ei edes tarvitse muuttaa, kun isomman eturattaan suurentuessa kasetti pieneneen? Nykyinen ketju on 110 linkkiä.

Pyörällä on ajettu noin 13 0000 km. Olisiko mitään järkeä vaihtaa keskiölaakeri samalla, vaikka vanha laakeri ei ole vielä väljistynyt? (Laakeri ja työkalut hankittuna).

plr
24.06.2018, 19.17
Nuo eturattaat lienevät samalla pulttijaolla (BCD 110 mm) kuin vanhat. Kannattaa tarkistaa kuitenkin. Ketjun pituus on hyvä varmistaa 34-11 yhdistelmällä, että kiristyy.

Keskiölaakeria tuskin kannattaa vaihtaa etupainotteisesti, jos vanha on kunnossa. Kyllä se alkaa ilmoitella itsestään, kun alkaa vaihtoaika lähestyä.

nure
24.06.2018, 20.24
Ketjuhan menee joka tapauksessa vaihtoon kun pakkakin vaihtuu joten sen pituudesta turha murehtia.
Laakeria turha vaihtaa jos toimii, huomaa kyllä kun ottaa ketjut pois.

sil
25.06.2018, 22.29
Pistin osat tilaukseen. Ketjun uusin toki myös. Ketjun pituutta mietin vaan, koska asentelu sujuu helpommin, kun kaikki on suunniteteltuna valmiiksi.

Silmäilin noita eturattaiden pultteja eikä niissä näyttäisi olevan mitään vastamutteria, josta täytyisi pitää kiinni, kun löysää pultteja. Ultegran osissa varmaankin vastaavat pultit. Osaisiko joku vahvistaa riittääkö rattaiden irrottamiseen pelkkä torx-avain?

Ei viitsi alkaa noita vanhoja irrottelemaan kokeeksi ennen kuin tulee uuden asennuksen aika.

paaton
25.06.2018, 22.33
Riittää, eikä kampisarjaa tosiaan tarvitse irroittaa.

STN
26.06.2018, 06.28
Jos laakerit ja työkalut hankittuna, niin suht samalla vaihvalla ne vaihtuu ja eikä tarvitse niistä murehtia enää pitkään aikaan. Tietysti jos tykkää räplätä ja huoltaa pyörää niin mikäs siinä voihan sen odottaa että se laakeri väljistyy.


Silmäilin noita eturattaiden pultteja eikä niissä näyttäisi olevan mitään vastamutteria, josta täytyisi pitää kiinni, kun löysää pultteja. Ultegran osissa varmaankin vastaavat pultit. Osaisiko joku vahvistaa riittääkö rattaiden irrottamiseen pelkkä torx-avain?

Ei viitsi alkaa noita vanhoja irrottelemaan kokeeksi ennen kuin tulee uuden asennuksen aika.

Eikös Shimanossa ole ne erikoisruuvt tms, johon oppikirjan mukaan vaadittaisi se omituinen avain; itse tosin olen onnistunut avaamaan ja kiristämään ne ilmankin sitä.

nure
26.06.2018, 09.22
^Ei oikeastaan ole mitkään erikoisruuvit, aika yleiset kampien pulteissa, normiruuvarilla saa yleensä pidettyä sen verran vastaan et aukeaa. Nykyisissä käyttämissäni ollut vastapuolellakin kuuskolo, torxia en ole tavannut vielä...

jone1
26.06.2018, 11.08
https://www.youtube.com/watch?v=a3RAhnBi254
Tossa ne ruuvit näkyy. Mitään tartte vastaan pidellä.

JiiÄm
26.06.2018, 11.46
Joo ruuveissa normaali T30 torx-kanta. Eivätkä tarvi lukitteita, purevat kyllä kiinni ilmankin, kiristää vaan tasaisesti ja sopivan napakasti. Rattaiden ja kampien vastinpinnat puhtaana.



Jos laakerit ja työkalut hankittuna, niin suht samalla vaihvalla ne vaihtuu ja eikä tarvitse niistä murehtia enää pitkään aikaan. Tietysti jos tykkää räplätä ja huoltaa pyörää niin mikäs siinä voihan sen odottaa että se laakeri väljistyy.


Tuollainen käyttötuntimäärä on hyvä sisäänajo asianmukaisella huollolla olleelle maantiepyörän keskiölaakerille, ne on opetettu nyt herkiksi. Canyonissakin on hyvätasoiset Shimanon pressfitit, joita ei kyllä omasta kokemuksesta ole tarvetta vaihtaa ennakoivasti niin kauan kun pyörivät pehmeästi, klappaamatta ja naksumatta. Pitää vaan kampien ja keskiön välin puhtaana.

TERU
26.06.2018, 19.26
Noihin Torxeihin joutunut jo paneutumaan kun Volvolla ajaa, noita tulee muihinkin ruuveihin, jopa puuruuveihin ja pyöriin myös ruotsalaiset käyttäneet noita. Useta erikokoisia avaimia joutuu hommaamaan eikä ole millimitoitus kuten kuusiokolo- ja kiintoavaimissa. Tuli uusi stemmi 3T ja siinäkin kaikki ruuvit Torx-kannalla. Ei tuo huono ole kun alkuun pääsee. Menee hitusen ohi varsinaisesta aiheesta...

sil
26.06.2018, 20.28
Taitaa tosiaan homma onnistua ilman kampien irrotustakin. Tuota en ollutkaan tullut ajatelleeksi.
Hyvä että onnistuu pelkällä T30 torxilla. Taitaa tosiaan olla aika helppo homma vaihtaa nuo eturattaat. Linkitetyllä videolla mainittiin kiristysmomenttikin (5-7 Nm).

Jätän vanhan keskiölaakerin käyttöön. Eiköhän se vielä monta tonnia palvele.

TERU
26.06.2018, 21.15
Oikein, ei keskiötä tarvitse vaihtaa ennenkuin tarvitsee, rattaiden ruuvit ovat sitten tiukassa tehtaan jäljiltä, noin tiukkaan ei ihan omia tarvitse kiristää kunhan tarkistaa ensimmäisen lenkin jälkeen kireyden. Ei ne löysälläkään saa olla.

Kammet on sitten helppo irroittaa kun keskiön vaihtaa, rattaat vaihtuu kampia irroittamatta, tarkkana että pienempi tulee oikein päin, vai oliko se niin ettei tuohon kampeen väärinpäin saakaan.

sil
08.07.2018, 14.10
Nyt on eturattaat, kasetti ja ketjut vaihdettu sekä testilenkki ajettu. Oli tosiaan mukavan helppo homma. Irrotin kampisarjan vaikka ei se välttämätöntä olekaan. Sainpahan samalla putsattua kunnolla kammet sisäpuolelta ja pyörän keskiön alueen.

Mitoitin ketjun uusien välitysten mukaan ja sitä sai lyhentään 110:stä 108:aan linkkiin (laitoin toki uuden ketjun enkä vain lyhentänyt vanhaa). Varmaankin 110 linkkiä pitkä ketjukin olisi mennyt, mikä olisi mahdollistanut 11-32 kasetilla varustetun varakiekon käytön. Takavaihtajan b-ruuvia sai löysätä eli takavaihtajan ylempää pikkuratasta sai tuoda lähemmäs kasettia, mikä paransi vaihtamista.
Etuvaihtajaa piti tietenkin siirtää ylemmäs, koska eteen tuli isommat ratttaat.

Homman alussa vasenta kampea irrottaessa kammen sisäpuolella oleva tiivisterengas putosi ja lähti pyörimään pyörän alle asetetulta pahvilevyltä terassilaudoitukselle. Tämä aiheutti pientä sykkeen nousua mutta onneksi oli sen verran tuuria, ettei tiivisterengas pudonnut terassin alle : p

Vaihteiden toiminta parani huomattavasti, mikä varmasti johtuu lähinnä siitä, että vanhat kuluneet osat vaihtuivat uusiin. Isoin välitys on nyt 50x11 sijasta 52x11. Eron kyllä huomaa selvästi isompiin alamäkiin polkiessa. Esimerkiksi 100 kadenssilla isoimmalla vaihteella polkiessa nopeus on nyt vain noin 2,3 km/h suurempi kuin aikaisemmin mutta käytännössä ero tuntuu merkittävältä.

TERU
08.07.2018, 16.35
Mukava lukea onnistumisesta, useimmiten täältä löytyy kysymyksiä ongelmatilanteissa, ei nekään ikäviä luettavia. Tiivisterengas kinteän terassin alla olis harmittanu pitkään!
Tarkista kaikkien auottujen pulttien kireys ekalenkin jälkeen.