Näytä tavallinen näkymä : Renkaan numeroiden merkitykset?
marviles
22.06.2018, 17.35
Mitä tarkoittavat renkaassa lukemat 50-559? Kun alkuperäiset ovat 26" 50-559, voinko ostaa uudet 26" 60-559 ja tarkoittaneeko tuo että olisivat hippusen leveämmät kuin alkuperäiset? Mitä jälkimmäinen numero kertoo? Ulkokehää?
Renkaiden kokomerkinnöistä tietoa esim. Polkypyöräwikistä: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinn%C3%A4t
"Esimerkiksi merkintä 23-622 tarkoittaa rengasta, jonka leveys on 23 millimetriä ja renkaan sisähalkaisija on 622 millimetriä."
Eli kyllä, leveämpi koko olisi 10 millimetriä eli sentin leveämpi 50:stä 60:een millimetriin. Mikä on jo aika iso ero (yleensä muutamilla milleillä ei väliä) ja voi aiheuttaa ongelmia.
Leveämmät voi ostaa, jos ne mahtuvat pyörimään, eikä vanteen sisämitta ole liian kaukana optimista (ks. esim. täältä width considerations (http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width)).
Mitä tarkoittavat renkaassa lukemat 50-559? Kun alkuperäiset ovat 26" 50-559, voinko ostaa uudet 26" 60-559 ja tarkoittaneeko tuo että olisivat hippusen leveämmät kuin alkuperäiset? Mitä jälkimmäinen numero kertoo? Ulkokehää?Leveys/vanteenkehä. Voi ostaa, mutta onko liian leveät haarukoihin?
Lainaanpa tätä ketjua ja kysyn:
29" pyörän kumissa on merkintä 50-622 (29x2.0). Eikös tuo 50-622 tarkoita 28" rengasta, eikä 29?
Pohdin jo nastarenkaiden ostoa ja mietin mikä rengas siihen käy. Esimerkiksi tässä https://www.bikeshop.fi/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-Evo-57/ekauppa/p11600272/ kerrotaan että 29" rengas ja kokomerkintä 57-622. 57 saattaa mennä liian leveäksi, joten joku "28-tuuman" rengas olisi parempi, jos se siis käy minun pyörään.
29" renkaat ovat eräänlainen uusi markkinointitermi maastorenkaille, silti 622-merkittyjä sekä 28" että 29" renkaat.
Schwalbe kertoo (https://www.schwalbe.com/en/groessenbezeichnung.html):
What is actually the difference between 28 and 29 inches? The silliest answer to this question would be to say that the difference is exactly 1 inch. Another answer would be: There is no difference. Both tire sizes have the same inner diameter of 622 mm and can therefore be fitted on the same rims. [...] A few years ago 29 inch tires were introduced as a new wheel size for mountain bikes in the US. The marking was created, as the MTB tires are more voluminous and the outer diameter measures approximately 29 inches.
Kiitos! Tarjontaa sitten kyllä riittää nastarenkaissa...
Paksupolkija
21.08.2018, 14.20
Eli kehien myynti ja osto on virheellistä jos puhutaan 29" kokoluokasta. Mutta jos puhutaan että myydään vanne 29" maastorenkaalle, niin on oikein 😂 on kyllä kumma kun tämmösestä on tullu standardi...
Marsusram
21.08.2018, 19.44
^Siinä mielessä kyllä, että ei vannekoko, vaan renkaan ulkohalkaisija on se mitä 26", 27.5", 28" tai 29" merkkaa.
Kullakin renkaan ulkohalkaisijalla voi sitten olla ihan eri vannekokoja. Nykyinen 27.5" koko oli ennen 26 x 1 1/2 (650B) 584 mm vanteella.
Eli kaikki nuo tuumamitat ovat hyvin sekavia. Turvallisin on ISO/ETRTO , jolla saat varmasti oikean rengas/vanne yhdistelmän.
Volvospede
21.08.2018, 20.09
26" fatbikerengas voi olla yli 31" halkaisijaltaan... tosi nerokas "standardi"! :-)
Paksupolkija
22.08.2018, 12.20
On nerokas. 27.5x4.5 barbegazi on 31 tuumaa vanteella ja vanteen halkaisija on n. 23-24 tuumaa. Mikään lukema ei täsmää että kylöä on erikoista. Miksi ei voi olla kuten mp ja autopuolella että se vanteen halkaisija on oikeasti siitä renkaan kosketuspintojen väli?
H. Moilanen
22.08.2018, 15.32
^Olisko läskipyöriä varten pitänyt keksiä uudet tuumamitat vaikka pyörissä käytetään olemassaolevia ETRTO -vannemittoja?
Mä en ole bongannut ensimmäistäkään rengasta josta ei olisi löytynyt myös milleissä ilmoitettuja mittoja noiden ilmeisen suurta harmistusta aiheuttavien tuumamittojen lisäksi.Kyllä ne kaikki on merkattu renkaiden kylkiin,tosin milliset melko snadilla.
Millimitat ovat olleet jo kymmeniä vuosia rinnalla, nuo epämääräiset tuumamitat vois hyvin jättää jo meille muutoinkin historiaan kuuluville ja tietenkin briteille.
Tarkoitat varmaan jenkkejä. Nehän vielä roikkuvat imperiaalisessa järjestelmässä kynsin ja hampain. Britit ovat jo siirtyneet metriseen järjestelmään, ainakin osittain.
PS. Eipä se auton renkaiden kokomerkintä mitenkään kovin looginen ole. Mitä järkeä tunkea yhteen ja samaan merkintään tuumia, millejä ja rosentteja. Prosentuaali-imperiaali-metrinenjärjestelmä.
Molemmat väittämät hyvin osuvia!
Vasta yritin juuri autonrenkaiden kokojen perusteisiin tutustua, hyvin matalalle jäin, vaikka kahdet vanteet, 15 ja 16 tuumaiset autossani on. Meille jo milleihin tuumien sijasta peruskoulutuksesta lähtien alkeet saaneille, voisi hyvin nuo pyöränrenkaiden tuumat jättää historian yleistietoihin, pyörän renkaissa ne ovat vielä sekavampia kuin auton renkaissa ja vanteissa.
Fillarin renkaisiin ja vanteisiin pidän hyvin onnistuneena ETRTO mitoitusta.
Olen ajatellut nuo 29" ja 27.5" kuvaavan rengasprofiilin suurempaa korkeutta erona millimittaisiin.
Tuumamitoilla samoin kuin ranskalaisillakin yritetään ilmoittaa renkaan ulkohalkaisijaa, eikä nuo millimitatkaan pääse yritystä pidemmälle käytännössä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.