Näytä tavallinen näkymä : Läskipyörä täristää
Hankin ekan pyöräni yli 13 vuoteen, ja ekan läskipyörän (sekä sähköpyörän) koskaan. Ja olen huomannut ikävän ongelman, jokin pyörässä "täristää" ikävästi. Tätä täristämistä ei tapahdu alle 25km/h nopeuksissa, mutta kun mennään yli tuon, ja varsinkin siellä 30-40km/h nopeuksissa tuon huomaa, ja varsinkin asvaltilla.
Tärinän huomaa ihan käsissä, jaloissa ja koko rungossa. Lisäksi tuo aiheuttaa ikävän ongelman, etu (ja myös taka) levyjarrun levy alkaa resonoimaan ja "heilumaan" puolelta toiselle aiheuttaen ikävän kilinän jarrupaloihin osuessaan. Tämä ei siis ole sitä, että jarrulevyt / satula olisi huonosti keskitetty tms. Pienissä (alle 25km/h) nopeuksissa ei ongelmaa ole jarrut eivät ääntele, levyt ei hankaa paloihin, ei edes mutkissa tms. Ääni lakkaa välittömästi kun painan jarrua, jolloin palat painavat levyyn ja pitävät sen suorassa, eli jarrua laahaamalla äänen saa hetkeksi katoamaan.
Tämä kilkatus on kuitenkin niin häiritsevä, että otin edestä palat pois kokonaan, ja en siis käytä etujarrua tällä hetkellä ollenkaan. Kun palat puuttuvat ei jarrut pidä ääntä kun tilaa levyn "vaappumiselle" on enemmän. Ja takana kun ääni alkaa häiritsemään (varsinkin ihmisiä ohittaessa) laahaan mielummin hieman jarrua jolloin ääni lakkaa, toki tämä syö paloja kuin leipää kun muutenkin takajarru on ainoa jarru tällä hetkellä.
Olen tarkistanut, että jarrulevyt ovat suorat ja kiinni tiukasti. Vanteet on suorat ja rihdattu suoraksi. Molemmat renkaat olen ottanut irti ja laittanut takaisin varmasti suoraan. Vaihdoin myös alkuperäiset kumit 4" Jumbo Jimeihin. Vaikka pyörä on sähköpyörä ongelma esiintyy myös siis ihan vapaalla rullatessa, sekä polkiessa. Edessä paineina 0,7 ja takana 1,1 (liian korkeat ?)
Jarrut on nyt mitä on, ja tarkoitus olisi vaihtaa jarrut ja jarrulevyt kokonaan uusiin. Nyt jarruina Tektro HD-E350, 180mm edessä ja takana. Tarkoitus olisi vaihtaa tilalle Maguran MT5, toki jos on parempia about samassa hintaluokassa niin saa ehdottaa.
Kuten viestistä varmaan huomaa olen aika amatoori pyörien suhteen, joten osaako joku "suorilta käsin" sanoa mikä pyörissä voisi aiheuttaa kuvatun laista ongelmaa. Ja jos unohdin jotain oleellista viestistä niin mainitkaa toki.
Pyöränä halpa verkkokaupan sähköläski https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10993/jmxkh/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora
Oletko tarkistanut ohjainlaakerin kireydelle?
Laita myös jarrupalat takas jos käytät pyörää.
Tai, palauta pyörä kauppaan, pyörä ei saisi täristää missään vauhdissa.
Mulla läski tärisee hullun lailla "maantiepaineilla" (eli n. 1bar) 15-20km/h alueella ja asfaltilla. Paineita kun laskee, ei tärise ollenkaan.
Mitäpä vielä?
maalinni
18.06.2018, 10.43
Jarrupalat takaisin! Ennen ei auteta. Ei autostakaan poisteta jarruja, jos sieltä jotain ääntä kuuluu!
Laskin paineet tuonne 0,5 - 0,6 bar:iin ja kokeilen onko vaikutusta. Ja juu laitetaan jarrut takasin. Ja muutenkin tosiaan tarkoitus vaihtaa tehokkaammat jarrut eteen ja taakse. Nuo Magurat siis. Ja samalla haluan vaihtaa jarrulevyt uuteen, jos uudet ja erimerkkiset eivät resonoisi samalla tavalla. Tosin ongelma on ilmeisesti tuo tärinä ei levyt.
Ohjainlaakerissa ei ainakaan käsin kokeillessa tunnu klappia. Eli oletan olevan tarpeeksi kireällä. Pyörä on noin 2kk vanha, ja kilsoja takana nyt n 1300. Pyörä käytetty n 300km kohdalla ensihuollossa.
maalinni
18.06.2018, 11.27
Minulla on jotkut jarrut kilkattaneet, mutta jos se ei vauhtia hidasta, niin antaa kilkattaa. Minusta se on joidenkin jarrujen ominaisuus eikä vika.
Pyörän täristämiseen tosiaan kokeilua eri paineilla, laakereiden kiristys, pinnojen kiristys/tarkistus(?)
Minulla ei ole kokemusta läskeistä, mutta voisin kuvitella että isompi pyörivä massa (varsinkin sähköpyörässä) aiheuttaa helpommin noita resonointeja. Onko renkaat hyvin vanteella?
edit: kokeile ottaa pinnaheijastimet pois?
Minulla on jotkut jarrut kilkattaneet, mutta jos se ei vauhtia hidasta, niin antaa kilkattaa. Minusta se on joidenkin jarrujen ominaisuus eikä vika.
Pyörän täristämiseen tosiaan kokeilua eri paineilla, laakereiden kiristys, pinnojen kiristys/tarkistus(?)
Minulla ei ole kokemusta läskeistä, mutta voisin kuvitella että isompi pyörivä massa (varsinkin sähköpyörässä) aiheuttaa helpommin noita resonointeja. Onko renkaat hyvin vanteella?
Pinnat ovat kireällä, ainakin mitä itse olen kokeillut, ja ne tosiaan kiristettiin ensihuollossa. Toki sen jälkeen tullut noin 1000km lisää, mutta ongelmaa oli myös heti huollon jälkeen, eli en usko johtuvan pinnoista. Renkaat on mielestäni hyvin vanteilla, kokeilin ne ottaa pois vanteilta ja laittaa takaisin. Ne menivät hyvin paikalleen ja renkaita käsin pyörittäessä pyörivät suoraan.
Edit: tuo pinnaheijastimien poisottaminen olikin hyvä vinkki, pitää kokeilla kun tänään käy lenkillä :) Muuten voisin pistää tuon takuuseen, mutta pyörä tällähetkellä ainoa liikkumisväline, eikä huvittaisi jumittaa pyörää takuuhuoltoon tms pitkiksi ajoiksi. Varsinkaan kun pyörää ei ole enää saatavilla verkkokaupasta, (varastot loppu) joten jos menisi vaihtoon joutuisi uutta odottamaan kauan. Ja olettaisin, ettei tärinään voi kuitenkaan kauhean montaa syytä olla.
Mieleen tulee myös kun ei ole kokemusta läskipyöristä, että onko tuo vain "ominaisuus", että isot ja leveät renkaat joissa vielä "nappuloita" vain täristävät nopeissa vauhdeissa. Onhan läskit ehkäpä tarkoitettu enemmän sinne maastoon / lumelle jne. Toki tämä olisi ikävää, koska asfaltilla tulee myös paljon ajettua.
Kävin kaupassa ja n 20km lenkin. Pinnaheijastimet otettu pois, paineet alussa siellä 0,5 - 0,6 bar, matkalla laskin vielä pikkaisen, ei hajua minne kun ei ollut mittaria mukana. Tämä ehkä pikkaisen vaimensi, muttei läheskään niin paljon kuin toivoin. Ohjaus muuttui toki oudommaksi kun en ole pahemmin noin matalilla ajellut, ja tietenkin polkeminen muuttui raskaammaksi, toki sähköllä tätä ei huomannut muuten kuin sähkön kulutuksen lisääntymisenä. Normaalisti tuolla reitillä kulutus keskimäärin noin 8,5wh/km ja nyt noin 11wh/km, eli ei kuitenkaan mikään kauhea nousu.
Hiekalla tärinät oli melkin kokonaan poissa, tai en niitä niin huomannut. Toki pomput / kuopat tuntuivat edelleen ja ne huomasi, mutta se yleinen tärinä oli huomattavasti vähäisempää.
Käytyäni kaupassa huomasin, että kappas täähän ei täristä asvaltilla melkeinpä ollenkaan. Tällöin minulla oli kaksi ruokakassia ohjaustangossa roikkumassa, vasemmalla puolella, osaako kukaan sanoa voiko tällä olla joku yhteys? Tai jos laakerit / napa tms rikki niin tuo vääntö /enemmän painoa vasemmalla muutti tilannetta jollakin tapaa hetkeksi ? Toki nopeutta ei ollut nyt korkeimmilaan kuin se noin 27-28 km/h, mutta aiemmin tuokin olisi jo täristänyt. Tosin nyt sitten huomasin uutena, että kun lähestyi suojatietä/liikennevaloja ja vauhti meni ihan liruttamiseksi, n 2-5km/h huomasin takaalta kovaa tärinää, joka tuntui takapuolessa asti oikein hyvin. Olisikohan moottorin laakereissa jotain vikaa. Tai sitten vapaarattaan toiminnassa tms. Pitää purkaa takarengas irti ja kurkata sisään onko laakerit entiset.
Laakerivian pitäisi tuntua ja kuulua purkissa pyöritellen. Tuosta kauppakassista, meinasin ehdottaa, jos tärinä jatkuu, että väännättele runkoa ajaessasi silloin kun se pahiten tärisee. Ihan mielenkiinnosta lähinnä. Missäpäin vaikutat, jos vaikka joku läski kävis ajamassa pyörääsi ja osaisi verrata omaansa.
Mitäpä vielä?
Jumbo jimit ei varmasti täristä oli vauhti tai paine mikä hyvänsä järkevyyksien rajoissa. Eli vika on muualla.
^Näin on.
Mulla JJ täristi, tai pikemminkin väristi, kun laitoin kerran paineiksi max suosituksen eli 2.0bar. Järkevillä paineilla ei värise vaikka polkisi alamäkeen 40km/h.
Veikkaan kyllä vian aiheuttajaksi tuota moottoria, kun kerta homma esiintyy samassa mopeudessa kaksilla eri renkailla. Tuleeko tärinää jos kytket avustuksen pois päältä? Entä jos ajat koko paino satulalla tai koko paino ohjaustangolla?
Mullakin tärisee jumbojimit kovemmilla paineilla melkolailla huomattavasti (tai sitten on joku muu). Mutta siis maantie paineilla eli luokkaa 1,5-2 tärrää.
Jarrupalojen resonointia tapahtuu minullaki. Ensin luulin sitä levyksi. Kummassakin silverbackin läskissa sama juttu +25km/h nopeuksissa. Renkailla ei vaikutusta
Minusta tuo kuulostaa siltä kuin jompi kumpi rengas olisi epätasapainossa. En tosin osaa arvioida miten raskaasti sen pitäisi olla jotta esim. 40+ km/h -nopeus saa koko pyörän täristämään, mutta autossahan tuota tapahtuu hyvinkin. Ongelmalle tyypillistä on että se alkaa tietyssä nopeudessa, ja tapauksesta riippuen saattaa jäädä pois kun sopivan raja-arvon yli mennään. Autoissa ongelma korjataan vastapainoilla, mutta pyörissä niitä ei kyllä pitäisi joutua käyttämään, vaan epätasapainon syy pitäisi selvittää ja korjata (99,999 % tapauksistahan se on silmällä nähtävissä jos renkaaseen on jotain raskasta tarttunut).
Kokeile nostaa se pyörä telineelle / väärinpäin ja laita renkaat pyörimään vapaasti. Toista muutaman kerran. Seuraa esim. venttiilin avulla asettuuko jompi kumpi rengas aina samaan asentoon. Ainakin jos rengas jää heijaamaan ennen pysähtymistään, siellä on jokin pistemäinen paino joka varmasti saa tärinöitä aikaan. Sitten voisi kumeissa olla valuvirhettä, mutta siitä tuskin on kyse kerran kaksilla eri kumeilla kokeiltu.
Rengaspaineista en usko ongelman johtuvan, kyllä sen pitäisi ilman suurempia tärinöitä kulkea vaikka olisi kivikovat renkaat. Matalat paineet kyllä voi sikäli hämätä, että löysempi kumi "syö" muualta aiheutuvan tärinän.
Tuntuuko kummassakaan renkaassa sivuttaista klappia? Kolahtaako mikään jos tiputat pyörän renkailleen asfaltille 10 cm korkeudesta? Entä voisko ne pinnat tarkistuttaa uudestaan? Jos siellä joku on löysällä, niin kai sekin on mahdollista että kovemmissa vauhdeissa vanne ei pysy enää niin hyvin muodossaan ja siitä tulee tärinää (tämmöinen ongelma kyllä pahentuisi nopeasti).
Jos kiekkojen puolesta kaikki on kunnossa, niin sitten minäkin kallistun Westonin mukaisesti moottoriongelmiin. Minulla ei tosin sähköpyöristä ole kokemusta, mutta en oikein kiekkojen lisäksi keksi mikä kuvatunlaisen oireen voisi aiheuttaa, joten jäljelle jää moottori.
ei renkaiden epätasapaino nuissa vauhdeissa ole tärinää, vaan jotain jumputusta.
Minulla tuo tärinä on siis hyvin korkeataajuista, paljon tiuhempaa kuin epätasapaino voisi olla. Olen ajatellut sen olevan nappuloista tulevaa. Jännää on että esiintyy vain ajoittain mutta itse luulen huomanneeni että jos on ihan kuluneemmalla keskiuralla ajamassa niin vähemmän ja jos kalteva pinta tai pyörä kallellaan niin tärrää.
Jarrut pitää ääntä myös minulla, kaikissa pyörissä vaikka kuinka keskittää ja vaikka sen tekisi ammattilainen. Jopa hamituksee asti. Ja kolmen merkkisiä jarruja sekä neljä eri settiä...
Veikkaisin että kyseessä on vain ko. rungon ominaisuus. Sopivalla nopeudella esiintyvä tietyn taajuinen värinä saa aikaan resonanssin rungossa. Sopivissa olosuhteissa se voi alettuaan voimistua hyvinkin huomattavaksi. En varmaan osaa selittää asiaa ihan täsmällisesti ja oikeilla termeillä, mutta jotain tuollaista. Siihen viittaa sekin, kun paino sarvissa poisti ilmiön. Voit vaikka testailla siirtelemällä painoa pyörän päällä, eteen, taakse, nojaamalla voimakkaammin tankoon tai kallistelemalla, vaikuttaako se mitenkään.
On noita tullut vastaan ihan peruspyörissäkin, että runko alkaa vatkaamaan hulluna nopeuden noustessa alamäessä, vaikka periaatteessa pyörä olisi ihan kunnossa, paikat kiristettynä ja suoria. Toki tuollaisen paksun rungon voi olettaa olevan tukevampi kuin ohutputkisen pappamankelin, mutta mikäpä se varmaksi voi sanoa täältä käsin. Melko edullinen tuote kyseessä kumminkin.
Voipi olla syynä yksinkertaisesti se ettei ko. kaltaista pyörää ei ole tehty korkeammille rengaspaineille ja vauhdilla asvaltilla ajettavaksi...
Jossakin tapauksessa saattaa auttaa jos vaihtaa vähän erikuvioisen renkaan eteen tai taakse, ettei resonanssit satu samaksi molemmissa, jolloin ne korostuu.
Mullakin tärisee jumbojimit kovemmilla paineilla melkolailla huomattavasti (tai sitten on joku muu). Mutta siis maantie paineilla eli luokkaa 1,5-2 tärrää.Aika överiksi minä luokittelen noi painee jo maantiellekkin. 1-1.3 barilla 4" kín on jo aivan riittävän kova ja JJ kulkee varmasti keskinappuloilla vaikka olisi painoa kuskillakin.
155kg painaa kuski ja olen todennut että nuo ovat minun mielestä minulle parhaiten sopivat eli oikeat paineet vaikka joku muu olisikin muuta mieltä :)
1,2-1,5 napsii vanteelle kivikossa kovemmassa vauhdissa.
4,0 jj/KTM Macina Freeze
Jdocmtry
19.06.2018, 10.11
Eiköhän tässä aloittajalla ja muillakin tärinä ole ihan vain renkaan kuvioituksen aiheuttamaa. Ostoskassit tangossa toi sen verran painoa että rengas ei kulkenut pelkillä keskinappuloilla. Polkupyörän renkaissa on aina epätasapainoa venttiilistä johtuen, ei sitä huomaa normaalivauhdeissa. Toki takarengas ilmassa ja pyörittämällä maksimit huomaa mitä vaikutusta epätasapainolla on mutta ei se tosiaan ajossa tunnu.
Mulla on Trek Farley 9.6. Nastarenkaat ja "kesärenkaat" molemmat samanlaisilla suorilla kiekoilla. Nastarenkaissa (Bontrager Gnarwhal) on "kesärenkaisiin" (Bontrager Barbegazi) verrattuna kaksi kertaa korkeammat kuviot ja keskinappuloiden väli kaksi kertaa pidempi. Ja ne rallattaa ja täristää asfaltilla ihan selkeästi.
Laita alle ne läskin slicksit, eiköhän tärinät häviä. Läskin ominaisuudet menee muutenkin vähän hukkaan jos ei aja juurikaan maastossa.
Jdocmtry
19.06.2018, 10.17
Maantiepuolella ainakin mennään tyyliin +1PSI/kg jos suosituspaineet on vaikka 75kg kuskille.. Renkaan maksimipaineet huomioiden.
Maantiepuolella ainakin mennään tyyliin +1PSI/kg jos suosituspaineet on vaikka 75kg kuskille.. Renkaan maksimipaineet huomioiden.Varmasti suunnat saakin jollain 25mm kumeilla, mutta ei esimerkiksi 125mm kumeilla.
Jdocmtry
19.06.2018, 10.47
Yhtälailla ne 5" kumit vaatii enemmän painetta jos on enemmän painoa..
Yhtälailla ne 5" kumit vaatii enemmän painetta jos on enemmän painoa..
Mutta maantiekumi ja läskirengas on kuitenkin hieman eri asia, esim. vanteiden maksimipaineet 5" kumille on yleensä luokkaa 1.5bar-2bar. 75psi läskirenkaassa on jo takuuvarma vanne tai rengasvaurio.
Jarrupalojen resonointia tapahtuu minullaki. Ensin luulin sitä levyksi. Kummassakin silverbackin läskissa sama juttu +25km/h nopeuksissa. Renkailla ei vaikutusta
Eli kyse voisikin olla palojen resonoinnista ? Miten sait selville, että kyseessä palat eikä levy? Ja tärkeimpänä saitko sille tehtyä mitään ? :D Olen tosiaan vaihtamassa jarrut uuteen, ja vielä kun hankintoja ei ole tehty, pystyy niihin helposti vaikutamaan :) Mielellään pysyisin hintaluokassa n 200-250e sisältäen molemmat jarrut, ja saksasta ajattelin tilata, mutta jos tarvitsee nostaa budjettia niin se ei ole ongelma. Kunhan vain löytyisi jarrut jotka ei pidä ääntä ajaessa, jarruttaessakaan ei mielellään, mutta silloin sitä ääntä sietää enemmän. Tuo nykyinen kilkatus vie järjen :D Tuntuu kuin ajelisi automaattinen kilikello päällä kokoajan kun nopeus nousee pikkaisenkaan. Ja ei se ei nyt tässä tapauksessa ole hyvä asia :D
^Näin on.
Mulla JJ täristi, tai pikemminkin väristi, kun laitoin kerran paineiksi max suosituksen eli 2.0bar. Järkevillä paineilla ei värise vaikka polkisi alamäkeen 40km/h.
Veikkaan kyllä vian aiheuttajaksi tuota moottoria, kun kerta homma esiintyy samassa mopeudessa kaksilla eri renkailla. Tuleeko tärinää jos kytket avustuksen pois päältä? Entä jos ajat koko paino satulalla tai koko paino ohjaustangolla?
Tulee, alamäessä ja yli 25km/h nopeuksissa moottori ei muutenkaan avusta yhtään, eli on silloin vain mukana roikkuvaa ylimääräistä painoa. Tärinää tulee niin polkiessa kuin myös ihan vapaasti alamäkeen rullaamalla. Pitää kokeilla tuota painon siirtämistä eri kohtiin tänään.
Kokeile nostaa se pyörä telineelle / väärinpäin ja laita renkaat pyörimään vapaasti. Toista muutaman kerran. Seuraa esim. venttiilin avulla asettuuko jompi kumpi rengas aina samaan asentoon. Ainakin jos rengas jää heijaamaan ennen pysähtymistään, siellä on jokin pistemäinen paino joka varmasti saa tärinöitä aikaan. Sitten voisi kumeissa olla valuvirhettä, mutta siitä tuskin on kyse kerran kaksilla eri kumeilla kokeiltu.
Tuntuuko kummassakaan renkaassa sivuttaista klappia? Kolahtaako mikään jos tiputat pyörän renkailleen asfaltille 10 cm korkeudesta? Entä voisko ne pinnat tarkistuttaa uudestaan? Jos siellä joku on löysällä, niin kai sekin on mahdollista että kovemmissa vauhdeissa vanne ei pysy enää niin hyvin muodossaan ja siitä tulee tärinää (tämmöinen ongelma kyllä pahentuisi nopeasti).
Jos kiekkojen puolesta kaikki on kunnossa, niin sitten minäkin kallistun Westonin mukaisesti moottoriongelmiin. Minulla ei tosin sähköpyöristä ole kokemusta, mutta en oikein kiekkojen lisäksi keksi mikä kuvatunlaisen oireen voisi aiheuttaa, joten jäljelle jää moottori.
Pitää tänän kokeilla noita mainitsemiasi pudotuksia jne. Ja toki voi tarkistuttaa, jos en keksi muuten mikä ongelmana on niin kiikutan koko pyörän huoltoon ja kerron viat ja pyydän pistämään kuntoon :P
Onko mahdollisuutta käydä Verkkokaupassa ajamassa toista vastaavaa laitetta?
Tulee, alamäessä ja yli 25km/h nopeuksissa moottori ei muutenkaan avusta yhtään, eli on silloin vain mukana roikkuvaa ylimääräistä painoa. Tärinää tulee niin polkiessa kuin myös ihan vapaasti alamäkeen rullaamalla. Pitää kokeilla tuota painon siirtämistä eri kohtiin tänään.
Jos moottorissa ei ole vapaakytkintä , se pyörii myös tuolloin mukana . Ja tällöin se voi olla tuo resonoinnin lähde kuitenkin.
Tämä siis vain oma olettamukseni . . .
Onko mahdollisuutta käydä Verkkokaupassa ajamassa toista vastaavaa laitetta?
Ei valitettavasti. Tuota pyörää näyttää olevan myynnissä enää Pirkkalan myymälässä 2 kpl. Ja itse asun Vantaalla. Ja oletettavasti tuollakin ne ovat paketeissaan. Verkkokauppa mainitsee "Esillä Oulun ja Raision myymälässä", mutta niissä saldona nolla tällä hetkellä.
Nämä on tälläisiä asioita jotka ei tullut mieleen kun tätä pyörää lähdin verkkokaupasta ostamaan. Seuraavan pyörän ostan kyllä kivijalkaliikkeestä :D Jos siis koko into ei ole lopahtanyt pyöräilyyn ennen sitä. Tämä jatkuva jarrujen kilkatus kyllä syö sitä fiilistä aika paljon. Muutaman kerran jättänyt lähtemättä lenkille alkuillasta kun olisi ollut hyvin aikaa, mutta ei ole viitsinyt kun ei huvita ajella pyörällä joka vaikuttaa täysin rikkinäiseltä ja ärsyttää jokaisen henkilön ohitus se kilkatus päällä :D
Jos moottorissa ei ole vapaakytkintä , se pyörii myös tuolloin mukana . Ja tällöin se voi olla tuo resonoinnin lähde kuitenkin.
Tämä siis vain oma olettamukseni . . .
Totta, tuossa moottorissa googlen mukaan "Brushless Geared Freehub Cassette" eli onkos tuo nyt jokin vapaakytkin tms?.
......Jos siis koko into ei ole lopahtanyt pyöräilyyn ennen sitä. Tämä jatkuva jarrujen kilkatus kyllä syö sitä fiilistä aika paljon. Muutaman kerran jättänyt lähtemättä lenkille alkuillasta kun olisi ollut hyvin aikaa, mutta ei ole viitsinyt kun ei huvita ajella
😂😂😂😂
Jani Mahonen
20.06.2018, 13.27
Olen tosiaan vaihtamassa jarrut uuteen, ja vielä kun hankintoja ei ole tehty, pystyy niihin helposti vaikutamaan :) Mielellään pysyisin hintaluokassa n 200-250e sisältäen molemmat jarrut, ja saksasta ajattelin tilata, mutta jos tarvitsee nostaa budjettia niin se ei ole ongelma. Kunhan vain löytyisi jarrut jotka ei pidä ääntä ajaessa, jarruttaessakaan ei mielellään, mutta silloin sitä ääntä sietää enemmän.
Osta mekaaniset levyjarrut. Niistä saat paloja säädettyä niin kauas, että ei varmasti kilkata. Tosin kannattaa sitten varmistaa että et laita paloja liian kauas, että jarruteho säilyy kuitenkin. Joojoo, on niitä varmaan hydraulisissakin noita säätöjä mutta vaikka Avidin BB7:t ei paljoa maksa ja säätövaraa on niissä ihan törkeästi.
Ja jos joku vingahtaa heikoista tehoista niin 200mm levyt mukaan, ja varmaan vieläkin mennään budjetin alle.
Osassa levyjarruista on palautusjouset, jotka vetää palat irti levyistä kun jarrutus lakkaa. Luulis sellaisen estävän jarrupalojen kalkatuksenkin. Mitenhän esim kuparitahna palan taakse? Sekin luulisi vähentävän heilumista, mutta ei kokemusta voiko noin tehdä pyörän jarruissa. Auton jarruissa voi.
Tämä jatkuva jarrujen kilkatus kyllä syö sitä fiilistä aika paljon.
Oothan kokeillu keskittää paloja ettei niin herkästi osuis levyyn?
155kg painaa kuski ja olen todennut että nuo ovat minun mielestä minulle parhaiten sopivat eli oikeat paineet vaikka joku muu olisikin muuta mieltä :)
1,2-1,5 napsii vanteelle kivikossa kovemmassa vauhdissa.
4,0 jj/KTM Macina FreezeMenee kyllä OT.ksi, mutta millä olet paineet mitannut, jos 1.2-1.5 barilla lyö vielä läpi vaikka painoa onkin? Näyttää olevan vielä keulalla joustoakin. Voihan tuo noinkin olla, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä. Aikoinaan, kun 4" vielä ajelin 100 kilosena. 0.6/0.8 ei saanut varmasti enään läpi missään kivikko helvetissä ja ajelinkin etupäätä 0.5 ja takapäätä 0.7 tietämillä jo turvallisesti ilman läpilyöntejä.
Päivitystä tilanteeseen. Sain tärinät lakkaamaan ja enää ei jarrupalat tms helise. Eli fillarointi on taas mukavaa :)
purin melkeinpä kaikki liikkuvat osat auki. Moottorin avatessa huomasin, että hitto täällähän on todella kuivaa. Moottorin planeettavaihteisto oli melkein kuiva, pienen pieniä jäämiä rasvoista löytyi, mutta ei nylonrattaista tms. Joten putsasin vanhat jäämät pois ja laitoin paksumpaa rasvaa tilalle, katsoin, että lämmön kesto ja pakkaskesto on sopivat jne. Tarkistin samalla myös laakerit, ne olivat kunnossa.
https://img.aijaa.com/t/00786/14588641.t.jpg (https://aijaa.com/jjtR7r)
Seuraavaksi päätin tarkistaa etupään, eli purin navan eturenkaasta. Tämä paljastui irtokuulalaakereilla varustetuksi malliksi. Täällä rasvaa / vaseliinia oli tarpeeksi, mutta oli omasta mielestäni kiristetty liian tiukaksi. Ei pyörinyt kauhean nätisti sormin pyörittämällä ja pientä metallista rahinaa kuului. No poistin vanhat rasvat pois ja kasasin uusiksi ja jätin hieman löysemmälle niin, että klappia / välystä ei tuntunut, mutta pyöri nätisti ilman rahinoita.
Sen jälkeen huomio kiinnittyi ketjuun ja takarattaisiin. Kävin hakemassa työkalun ketjun kulumisen mittaamiseen ja yli 1.0 näytti kulumaksi, eli nämä lähtivät suoraan roskiin. Laitoin tilaukseen uuden ketjun ja samalla myös uuden takapakan ja vaihtajan rissat. Näköjään ketjut aivan vaihtokunnossa 1500km jälkeen (tai no hieman ennemminkin)
https://img.aijaa.com/t/00950/14588644.t.jpg (https://aijaa.com/eqyKxf)
Kävin toki myös kiristyttämässä / rihtaamassa kiekot uudelleen. Ja löysäsin ohjauslaakerin ja kasasin uudelleen niin että ei ole liian tiukalla, mutta ei liian löysälläkään. Tämä mielestäni oli hieman löysällä, koska huomasin etupäätä maahan pudottaessa pientä kolinaa.
Jäljelle jäi enää jarrupalojen tms helinä. Sen ratkaisin tilaamalla taakse ja eteen Maguran MT5 jarrut. Niissä jarrupalat fiksusti magneettisesti kiinni männissä, joten eivät helise ajaessa.
Osien vaihdon jälkeen testilenkkiä ja ihana hiljaisuus. Ei enää kilkattavia jarruja tai ihmeellistä tärinää.
maalinni
03.07.2018, 18.08
Eli kannatti säästää pyörähankinnassa :D ? No kyllä tuosta varmasti paljon opit rassatessa.
hphuhtin
03.07.2018, 19.09
Tarkoitus olisi vaihtaa tilalle Maguran MT5, toki jos on parempia about samassa hintaluokassa niin saa ehdottaa.
MT5:llä jarruttelevat varmaan tulevat kumoamaan tätä kommenttia, mutta itse en Maguraa laittaisi. Kuulemma saa olla kovin varovainen huoltaessa ja varaosia Shimanoon löytyy vähän joka paikasta enemmän.
Katsoisin itse vaikka Shimanon M6000-jarrut, https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=221609;menu=1000,2,15,117, ihan varmasti riittävät. Jarrulevyt toki vielä päälle.
Edit: ai, no ne menikin jo tilaukseen. Onhan noita monissa pyörissä tehtaaltakin, ei ne huonot ole vaikka itse välttäisinkin.
MT5:llä jarruttelevat varmaan tulevat kumoamaan tätä kommenttia, mutta itse en Maguraa laittaisi. Kuulemma saa olla kovin varovainen huoltaessa ja varaosia Shimanoon löytyy vähän joka paikasta enemmän.
Katsoisin itse vaikka Shimanon M6000-jarrut, https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=221609;menu=1000,2,15,117, ihan varmasti riittävät. Jarrulevyt toki vielä päälle.
Edit: ai, no ne menikin jo tilaukseen. Onhan noita monissa pyörissä tehtaaltakin, ei ne huonot ole vaikka itse välttäisinkin.
Tilattu, saapuneet ja asennettu, joten myöhäistä on :D Tähän asti ainakin olen oikein tyytyväinen. Voittavat nuo vakiojarrut mielestäni 6-0. Tehoa löytyy ja tosiaan mikä parasta ne magneettiset jarrupalat / männät :)
Ihan uteliaisuudesta mikä noiden huoltamisessa on sellainen kohta missä pitää olla varovainen ? Toki sen huomasin kun ilmasin molemmat jarrut kun olin lyhentänyt letkut, että se kahvassa oleva "täyttöaukon" ruuvi on jotain jännää materiaalia, ei siis terästä / alumiinia tms, joten siinä piti olla hieman varovaisempi, ettei kierteet korkkaa, mutta eipä siihen kauheasti momenttia saisikaan laittaa.
Jarrulevyt on helppo ja nopea vaihtaa, sen kun vetää ulos, ei siis tarvi ruuvailla / irrotella sokkaa joka pitää paloja paikallaan, tai temppuilla minkään jousivirityksen kanssa :)
Itsellä on MT5 sähkötäpärissä ja on kyllä hyvät jarrut. Riittää tehot pahempaankin kaahailuun ja tunnokkaat. Se ruuvi kahvassa on niinkin jännää ainetta kuin muovi. Itse jo yhden katkaisin (jää se torx kanta ekana käteen) eli kierteet ei mene eikä jää vuotamaan. Riittää ihan kun avainpäällä sormin kiristää. 4500km/1.5vuotta huoltamatta. Normi ilmaustarkistukset vain välillä. Samoiten tuon verran kesti jarrupalat edessä. Ajettukin kesät talvet, kun joku kummiskin keksii jotta pakkasilla ei toimi.
Itsellä on MT5 sähkötäpärissä ja on kyllä hyvät jarrut. Riittää tehot pahempaankin kaahailuun ja tunnokkaat. Se ruuvi kahvassa on niinkin jännää ainetta kuin muovi. Itse jo yhden katkaisin (jää se torx kanta ekana käteen) eli kierteet ei mene eikä jää vuotamaan. Riittää ihan kun avainpäällä sormin kiristää. 4500km/1.5vuotta huoltamatta. Normi ilmaustarkistukset vain välillä. Samoiten tuon verran kesti jarrupalat edessä. Ajettukin kesät talvet, kun joku kummiskin keksii jotta pakkasilla ei toimi.
Piti oikein googlettaa ja "made from Carbotecture – which is basically very strong, carbon rich, plastic that has been developed by Magura (http://www.mission-performance.com/en/carbotecture.html), although the higher models 5,6,7 and 8 are made from Carbotecture SL. This is essentially carbon fibre but with the fibres manipulated into a stronger lattice structure, making them lighter and stronger. Only the MT8 has actual carbon fibre levers. "
Eli ei ihan muovia, mutta ei hiilikuituakaan :D Jotain siltä väliltä.
Jarrulevyt
Varmaankin paloja tarkoitit.
on helppo ja nopea vaihtaa, sen kun vetää ulos, ei siis tarvi ruuvailla / irrotella sokkaa joka pitää paloja paikallaan, tai temppuilla minkään jousivirityksen kanssa :)
Miten tuossa systeemissä varmistetaan ettei pala lennä omia aikojaan jossain isossa rysäyksessä pois? Tai jos se magneetti on ihan mahdottoman vahva, niin eikö sinne väliin ole mahdollista päästä risuja, ruohoa tai muutakaan roskaa veden, pölyn ja/tai mudan avittamina? Mulla ainakin välillä ruohoa kiertyy takapakan ja joskus myös jarrusatulan yhteyteen hyvinkin tiukasti, kun sopivasti on tarrannu kiinni.
Jos ne palat vain asetellaan sinne paikalleen, niin onhan se tietysti ihanan vaivaton, mutta vähän itteäni häiritsisi ettei ne sieltä omia aikojaan pääse irti. Tai sitten minä olen vain vähän vainoharhainen, kun välillä sitä sokkaakin tarkistelen jos olen hiljattain palat käyttänyt irti. :)
Palojen rungossa on 90 asteen kulmassa pidikkeet. Palat ei mahdu tulemaan pois, kun jarrulevy on edessä. Magneetit on ihan ok tehokkaat. Niiden tarkoitus vain pitää palat aina männässä kiinni, ettei pääse tärisemään levyä vasten. Ei mulla oo koskaan sinne mitään menny vaikka suohonkin upotettu napaa myöten.
Satuloissa myös palojen kiinnitys ruuveille paikat, jos haluaa käyttää erillisiä paloja.
Satulathan on 4-mäntäiset ja vakio palat yhtä palaa. Paloja löytyy myös erilaisia.
https://www.magura.com/media/6109/647x559__9erbelag_01.png?anchor=center&mode=crop&width=700&rnd=131120908400000000
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.